#سی_ثانیه_اندیشه
#شبهاتی_پیرامون_جایگاه_زن_در_اسلام
#قسمت_اول
#مقدمه
#بخش_اول
#کمالات_روحی_زن_و_مرد
یکی از نکات #مهم در گفتگوی پیرامون جایگاه زن در اسلام، که به عنوان مقدمه ای اساسی باید بهش توجه بشه، اینه که زن و مرد از لحاظ دستیابی به کمالات روحی با همدیگه هیچ تفاوتی ندارن؛ یعنی همینطور که مردها توانایی و قابلیت رسیدن به بالاترین مقامات و مدارج روحی و معنوی رو دارن، زنها هم توانایی و قابلیت رسیدن به بالاترین مقامات روحی و معنوی رو دارا هستن.
یعنی همینطور که پیامبر و امیرالمؤمنین (ع) دارای بالاترین مرتبه معنوی (#عصمت) هستن، همینطور حضرت زهرا و حضرت مریم دارای مقام عصمت میباشن.
همینطور که پیامبرانی مثل حضرت ابراهیم، موسی، عیسی (ع) و ... به اوج قله ی کمالات انسانی رسیدن، بانوانی مثل حضرت زینب، حضرت معصومه، آسیه، خدیجه (س) و ... هم به اوج قله ی انسانیت دست پیدا کردن.
حتی #در_گوشی بگم؛ از بعضی روایات برمیاد که #مقام_معنوی حضرت زینب و حضرت معصومه (س) از مقام معنوی #همه_پیامبران -غیر از حضرت محمد (ص)- بالاتره؛ حالا با مقام معنوی حضرت زهرا (س) کاری نداریم که عقل هیچ بشرِ عادی به کُنهش نمیرسه.
منظور اینه که از دیدگاه اسلام، در زمینه ی دستیابی به مقامات معنوی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود نداره.
#نکته_مهم: یکی از لوازم اساسی برای پیمودن مقامات و مراحل معنوی، #لطافت_روح هستش، که تاثیر زیادی در شتاب و سرعت حرکتهای روحی و معنوی داره، و هیچ شکی نیست که جنس زن بسیار بیشتر از جنس مرد برخوردار از لطافت روحی هست. یعنی زنان -از یک جهت- امکانات روحی بیشتری برای #سیر_معنوی دارن.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
به مناسبت ایامی که پیشرو داریم (میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت)، مناسبه که چند جلسه ای رو باهم در مورد #وحدت_شیعه_و_سنی گفتگو کنیم، و بعد از این ایام دوباره برمیگردیم و بحث #جایگاه_زن در اسلام رو ادامه میدیم.
دوستان میتونن مطالبی که سال گذشته در مورد #وحدت مطرح شد رو با این هشتگ مطالعه کنن؛
#وحدت_شیعه_و_سنی
🌹منتظر انتقادات و نظرات دوستان عزیز هستم🌹
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
May 11
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_سوم
#وحدت_از_دیدگاه_علما
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#فتوای_آِیت_الله_شیرازی_درباره_حرمت_اختلاف_مسلمانها
آیت الله سیدمحمد #شیرازی (برادر آقای سیدصادق شیرازی)، در یکی از کتابهای #فقهی خود مینویسد: هرگونه رفتاری که موجب تفرقه و تشتّت بین مسلمانها بشود، حرام است و باید هر انسانی نفس خودش را از آنها پاک کند؛ چون روایات و نصوص بسیاری پیرامون این مطلب وجود دارد، مثل: آیات «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛ همگی به ریسمان الاهی چنگ بزنید و دچار تفرقه نشوید» ، « إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً؛ این اُمّت، امّتِ شماست؛ که امّتی واحد است»، و نیز خداوند فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنین، با یکدیگر برادر هستند».
پ.ن: «مسألة: يحرم الانطباع على كل ما يدعو إلى التفرق و التشتت بين المسلمين، من التمييز العنصري و اللغوي و القومي و الطائفي و البلدي، و ما أشبه ذلك، و يجب تطهير النفس منها، و فيه روايات و نصوص كثيرة. قال الله تعالى: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و قال سبحانه: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً» و قال تعالى: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». (الفقه، النظافة؛ ص: 184).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_چهارم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#امکان_ایجاد_وحدت_بین_مسلمانان
آیت الله #سید_محمد_شیرازی در جوابِ استفتائی که در آن از امکان ایجاد #وحدت_اسلامی سؤال شده است، مینویسد: بله (ایجاد وحدت اسلامی ممکن است)، و این کار با #وحدت_کلمه_ای که خدا در قرآن بیان میکند؛ «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» و «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا» و روایت پیامبر (ص) که فرمود: مسلمان، برادرِ مسلمان است» این کار تحقّق می یابد.
پ.ن: س: هل بالإمكان قيام وحدة إسلامية؟ ج: نعم. (بوحدة الكلمة التي قال الله تعالى عنها في كتابه الكريم: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» و قال أيضاً: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا» و قال عنها رسول الله: «المسلم أخو المسلم ...» (الأسئلة و الأجوبة - اثنا عشر رسالة؛ ج12، ص: 63).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_پنجم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#ستون_فقرات_قوانین_اسلام
آیت الله سیدمحمد #شیرازی در کتاب فقهیِ «القانون» در مسأله 55 مینویسد: قبلاً به صورت مختصر پیرامون برخی قوانین اسلامی صحبت کردیم. اکنون به شکلی مفصّل از آنها بحث میکنیم؛ همه قوانین اسلامی حیاتی هستند، اما برخی از آنها نقش #ستون_فقرات را در میان دیگر قوانین دارند، که عبارتند از: 1- قانون #برادری ؛ زیرا خدا میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». 2- قانون #وحدت_امت؛ که خدا میفرماید «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً»
پ.ن: «المسألة 55: قد تكلّمنا سابقا باختصار حول بعض القوانين الإسلاميّة، و ها نحن نتكلّم عنها هنا بشيء من التفصيل، فنقول: كلّ قوانين الإسلام حيويّة، غير أنّ منها ما له دور العمود الفقري من بين القوانين بالنسبة إلى تقديم الحياة إلى الامام، و منها هذه القوانين الثلاثة الآتية: الأوّل: قانون الاخوّة، حيث قال سبحانه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». الثاني: قانون الأمّة الواحدة، حيث قال تعالى «وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً». (الفقه، القانون؛ ص: 242).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_ششم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_شیرازی
#برادری_حتی_با_کافر
آیت الله #سید_محمد_شیرازی در مورد گستره ی دایره #برادری و اخوّت مینویسد: «پنهان نیست که امام علی (ع) در مورد مردم فرموده است «مردم یا برادر دینی، و یا مخلوقی همانند تو هستند». دین و آفرینش، دو معیار برای عطوفت و رابطه ی با مردم، و دادنِ حقشان است. خداوند میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ مؤمنین با یکدیگر برادر هستند». این برادری حتی بین مسلمان و کافر نیز وجود دارد ...».
پ.ن: «لا يخفى أنّ الإمام عليا عليه السّلام قال عن الناس أنهم: «صنفان: إما أخ لك في الدين أو نظير لك في الخلق». و هكذا كان الدين و الخلقة معيارين للعطف على الناس و إعطائهم حقّهم، و قد قال سبحانه و تعالى: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات/10)، و هي إخوة موجودة حتّى بين المسلم و الكافر ...» (الفقه، الرأي العام و الإعلام؛ ص96-97).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_هفتم
#وحدت_از_دیدگاه_مقدس_اردبیلی
#عدم_جواز_غیبت_اهل_سنت
مرحوم #مقدس_اردبیلی این فقیه و عارف بزرگِ شیعه در اصلی ترین کتاب فقهی خود در مورد #حرمت_غیبت_اهل_سنت مینویسد:
«به طور کلی میتوان گفت که عموم ادلّه #غیبت، به ویژه بکار بردنِ عنوان #مسلمان، دلالت بر حرمت غیبت به شکل مطلق می کند؛ و بیان می دارد که عِرض و آبروی مسلمان، مانند خون و اموالش (محترم است). پس همانگونه که نمیتوان اموال #اهل_سنت را (به زور) گرفت، و نمیتوان او را کُشت، به آبرویِ او نیز – که همان غیبت کردنِ از اوست - نمیتوان تعرّض کرد ... به نظرم در قواعد شهید (شهید اول) دیدم که ایشان فرموده بودند: فقط از جهت گرایش مذهبیِ باطل و فسق اعتقادیِ #اهل_سنت، میتوان از آنها غیبت کرد، و از دیگر جهات جایز نیست. مثلاً نمیتوان غبیت او را کرد و گفت: کور است و ...» و هیچ شکی وجود ندارد که دوری کردن از غیبتِ مخالف(اهل سنت)، احوط است.»
پ.ن: «بالجملة: عموم أدلّة الغيبة و خصوص ذكر المسلم يدلّ على التّحريم مطلقا، و أنّ عرض المسلم كدمه و ماله، فكما لا يجوز أخذ مال المخالف و قتله لا يجوز تناول عرضه الّذي هو الغيبة، ... و أظنّ أني رأيت في قواعد الشهيد ره «أنّه يجوز غيبة المخالف من حيث مذهبه و دينه الباطل و كونه فاسقا من تلك الجهة لا غير، مثل أن يقال: أعمى، و نحوه» اللّه يعلم، و لا شك أنّ الاجتناب أحوط» (مجمع الفائدة و البرهان في شرح إرشاد الأذهان؛ ج۸، ص۷۸)
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_هشتم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_سیستانی
#استغفار_برای_اهل_سنت
استفتاء اختصاصی کانال #ساحت_اندیشه از سایت رسمی #آیت_الله_سیستانی:
#سؤال: «آیا دعای «اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ» شامل #اهل_سنت نیز می شود؛ همانگونه که مرجع بزرگ #آیت_الله_خوئی و مرجع دینی #آیت_الله_تبریزی در کتاب «صراط النجاة» جلد2، صفحه440 فتوا داده اند، که بر این اساس #استغفار و #قرائت_فاتحه برای اموات #اهل_سنت جایز باشد؟».
#جواب: «بله، موفق باشید».
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#قسمت_بیست_و_نهم
#وحدت_از_دیدگاه_آیت_الله_گلپایگانی
#حرمت_غیبت_اهل_سنت
#آیت_الله_گلپایگانی در پاسخ به پرسشی پیرامون جایز بودنِ غیبت #اهل_سنت مینویسد: «احوط غیبت نکردنِ از او است، مگر آنکه علتی شرعی (برای جواز غیبت مثل فسقِ علنی و ...) وجود داشته باشد.»
پ.ن: «س۶۶۸: هل تجوز غريبة المخالف؟
بسمه تعالي؛ الأحوط عدم غيبته إلا بداعٍ شرعيٍ، و الله العالم» (إرشاد السائل، ص۱۸۳-۱۸۴).
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#تصویری 🎥
#علامه_مصباح_یزدی
بیانِ ارادت یکی از بزرگان #اهل_سنت به فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در دیدار خانواده شهید شوشتری
پ.ن: @mesbahyazdi_ir
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_ثانیه_اندیشه
#وحدت_شیعه_و_سنی
#تصویری 🎥
#مقام_معظم_رهبری
بیان نکاتی مهم پیرامون #وحدت_اسلامی توسط مقام معظم رهبری
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh