hejr-ghiamah-nasr-ekhlas.mp3
8.03M
🌺 #تلاوت بسیار زیبا
👈 " سوره های حجر (۸۵ تا آخر)، قیامه، نصر، اخلاص "
👤استاد #عبدالباسط
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
❇️ مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست
تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست
واله و شیداست دایم همچو بلبل در قفس
طوطی طبعم ز عشق شکر و بادام دوست
زلف او دام است و خالش دانه آن دام و من
بر امید دانهای افتادهام در دام دوست
سر ز مستی برنگیرد تا به صبح روز حشر
هر که چون من در ازل یک جرعه خورد از جام دوست
بس نگویم شمهای از شرح شوق خود از آنک
دردسر باشد نمودن بیش از این ابرام دوست
گر دهد دستم کشم در دیده همچون توتیا
خاک راهی کان مشرف گردد از اقدام دوست
میل من سوی وصال و قصد او سوی فراق
ترک کام خود گرفتم تا برآید کام دوست
#حافظ اندر درد او میسوز و بیدرمان بساز
زان که درمانی ندارد درد بیآرام دوست
#حافظ_غزل_62
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی به همراه شرح
❇️ کژ ماندن دهان آن مرد کی نام محمد را صلیالله علیه و سلم بتسخر خواند
♦️ آن دهان کژ کرد و از تسخر بخواند
مر محمد را دهانش کژ بماند
باز آمد کای محمد عفو کن
ای ترا الطاف و علم من لدن
من ترا افسوس میکردم ز جهل
من بدم افسوس را منسوب و اهل
چون خدا خواهد که پردهٔ کس درد
میلش اندر طعنهٔ پاکان برد
ور خدا خواهد که پوشد عیب کس
کم زند در عیب معیوبان نفس
چون خدا خواهد کهمان یاری کند
میل ما را جانب زاری کند
ای خنک چشمی که آن گریان اوست
وی همایون دل که آن بریان اوست
آخر هر گریه آخر خندهایست
مرد آخربین مبارک بندهایست
هر کجا آب روان سبزه بود
هر کجا اشکی روان رحمت شود
باش چون دولاب نالان چشم تر
تا ز صحن جانت بر روید خضر
اشک خواهی رحم کن بر اشکبار
رحم خواهی بر ضعیفان رحم آر
❇️ 1da.ir/M3Oa9
#مثنوی_معنوی_39
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی به همراه شرح ❇️ کژ ماندن دهان آن مرد کی نام محمد را صلیالله علیه و سل
👆در اينجا مولانا به دو مطلب اخلاقي اشاره كرده است ، يكي اين كه علت تمسخر ديگران جهل است و ديگر اين كه كسي كه ديگران را مورد تمسخر قرار مي دهد عملا جهل خود را به ظهور رسانده و در نتيجه خود را در معرض تمسخر واقعي قرار داده است.
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_یکم_6
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام حزن:
🔹لا أَمْرَ لِى مَعَ أَمْرِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، وَ لا قُوَّةَ لِى عَلَى الْخُرُوجِ مِنْ سُلْطَانِكَ، وَ لا أَسْتَطِيعُ مُجَاوَزَةَ قُدْرَتِكَ، وَ لا أَسْتَمِيلُ هَوَاكَ، وَ لا أَبْلُغُ رِضَاكَ، وَ لا أَنَالُ مَا عِنْدَكَ إِلا بِطَاعَتِكَ وَ بِفَضْلِ رَحْمَتِكَ🔹
🔸تا فرمان تو هست مرا فرمانی نیست، حكم تو بر من روان است، قضاى تو درباره من عدل، نيروى بيرون شدن از ملك تو و ياراى در گذشتن از قدرتت، نيست و نمى توانم لطف تو را متوجه سوى خود كنم و به خشنودى تو نايل شوم. به آنچه نزد توست نرسم، مگر به طاعت و رحمت فراوانت🔸
I have no command along with Thy command
'Accomplished is Thy judgement of me, just Thy decree for me!'
I have not the strength to emerge from Thy authority
nor am I able to step outside Thy power.
I cannot win Thy inclination, arrive at Thy good pleasure,
or attain what is with Thee except through obeying Thee and through the bounty of Thy mercy.
#بیست_یکم #حزن #خطایا
کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
♦️ #شرح #دعا_بیست_یکم_6
🔹لا أَمْرَ لِى مَعَ أَمْرِكَ، مَاضٍ ....
🔹 خدايا! با فرمان تو فرمانى براى من نيست. حكم تو در تمام شؤون زندگى من جارى است، و تقديرت درباره من عين عدالت است. مرا نيروى بيرون رفتن از قلمروى سلطنت تو نيست، و استطاعت تجاوز از حيطه قدرتت برايم وجود ندارد، و توان جلب دوستيت را ندارم، و به خشنوديت نمىرسم، و به آنچه نزد توست جز به طاعتت و فضل رحمتت، دست نمىيابم.
👤 شرح آیت الله مرتضوی #رضوی 👇
📋 امام علیه السلام فرمودند : «لَا أَمْرَ لِي مَعَ أَمْرِك». #قضا ی خدا در هر چیزی و بر هر چیزی باشد، حکمی است تخلف ناپذیر، مانند حکم تشریعی خدا نیست که بندگان معصیت کار بتوانند با آن مخالفت کنند؛ «مَاضٍ فِيَّ حُكْمُك» خدایا حکم قضائی تو دربارۀ انسان نافذ است. و حکم قضائی خدا بر اساس عدل است (همان طور که حکم تشریعی اش چنین است)؛ «عَدْلٌ فِيّ قَضَائِك» خدایا قضاء تو دربارۀ انسان بر پایه عدل است. «وَ لَا قُوَّةَ لِي عَلَى الْخُرُوجِ مِنْ سُلْطَانِك» و برای انسان هیچ امکانی نیست تا بتواند از سلطه و سلطنت خدا خارج شود حتی آنان که شبیه سازی می کنند و یا تراریخت می کنند. و انسان نمی تواند از قدرت خدا بیرون رود: «وَ لَا أَسْتَطِيعُ مُجَاوَزَةَ قُدْرَتِك».
اصل مهم در این بخش : انسان نمی تواند دخالتی در کار قضائی خدا بکند، اما می تواند کاری کند که خود خدا در قضای خود تغییر دهد و آن «دعا» است که همۀ محتوای علمی صحیفه سجادیه در قالب دعا آمده است. سه چیز را فراز می کند: ....
🔹 ادامه در لینک زیر 👇
📋 1da.ir/g2gXb7
دعا #بیستم_یکم
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
♦️ «تسلیم» با «توکل» و «رضا» تفاوت دارد !!!
🔹 امور انسان دو قسم است. قسمت اعظم آن جبری و اضطراری است. مثلاً اینکه مرد خلق شده است یا زن، در دوره انبیای سلف به وجود آمده است یا در عصر پیامبر آخرالزمان، با پیکری سالم به دنیا آمده است. یا نقصی در اعضایش وجود دارد و ... همه جبری و اضطراری است. بخش کوچکی از امور انسان اختیاری است.
مثلاً اینکه نماز میخوانیم و روزه میگیریم اختیاری است. این اختیار هم برای این است که به وسیله آن تشکر اموری را که اضطراری است و خدا انجام داده است به جا آوریم. اما در همان اختیاریها خواهیم دید که هر چه تقلا کنیم قادر نخواهیم بود حق تشکر از خدا را ادا کنیم. میوه و ثمره خوب استفاده کردن از اختیار این است که انسان، به نمیتوانم برسد. انسان وقتی به اینجا رسید، اختیارش را با دست خود به خدا تقدیم میکند و تسلیم خدا میشود. در نتیجه نمیتوانم امور اختیارش، به نمیتوانم امور اضطراری او ملحق میشود.
البته اینکه میگوییم انسان با دست خود اختیارش را به خدا میدهد، واقعش این است که خود خدا آن را تصرف میکند والا در ابتدای کار، انسان حاضر نیست دست از اختیار خود بردارد. در جریان به کار بستن اختیار، خدا به شخص میفهماند که هر چه خدا کرده است بهتر از آن کاری وجود ندارد و هر چه خود او کرده است هیچکدام به درد خوردنی نیست. در نتیجه شخص حاضر میشود اختیارش را به خدا بسپرد و در همه امور تسلیم او شود.
نمیتوانم را، کنار همه کارهایتان بگذارید والا در میمانید. بگویید من نمیتوانم، کار دست خودِ خداست، اگر خدا بخواهد کار به دست من عملی میشود والا نه.
چون مؤمن زیرک است و میداند که به هر حال اراده خداوند حاکم است، از همان اول تسلیم خواست و اراده او میشود. در حدیث قدسی آمده است:
«أَوْحَى اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَى دَاوُدَ علیهالسلام یَا دَاوُدُ تُرِیدُ وَ أُرِیدُ وَ لَا یَکُونُ إِلَّا مَا أُرِیدُ فَإِنْ أَسْلَمْتَ لِمَا أُرِیدُ أَعْطَیْتُکَ مَا تُرِیدُ وَ إِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِمَا أُرِیدُ أَتْعَبْتُکَ فِیمَا تُرِیدُ ثُمَّ لَا یَکُونُ إِلَّا مَا أُرِید»؛ ای داوود! من چیزی را اراده میکنم و تو هم چیزی را قصد میکنی و واقع نخواهد شد مگر آنچه که من اراده کردهام. پس اگر به آنچه من اراده کردهام تسلیم شوی و تن بدهی، هر آنچه را اراده کنی به تو میدهم و اگر به آنچه من اراده کردهام تسلیم نشوی. تو را در راه آنچه اراده کردهای به تعب و سختی میافکنم و سپس واقع نخواهد شد مگر آنچه من اراده کردهام.
اگر مؤمن تسلیم خواست او نشود، خداوند آنقدر او را نمدمال میکند تا تسلیم شود. اینکه فرمود اگر به آنچه من اراده کردهام تسلیم شوی هر آنچه را اراده کنی به تو میدهم، به این معنی نیست که خدای عالم تابع هوسهای بندهی جاهل میشود، بلکه به این معنی است که چون بنده تسلیم اراده خداوند شده است هر چه خداوند اراده کند برای او گوارا و مطبوع خواهد بود به نحوی که گویی خودش آن را اراده کرده است.
«قَدَر» یعنی اندازه، و مال فهم ماست. خدا فهم را به همه به یک اندازه نداده است. در قَدَر محاسبات عبد است که با خود فکر میکند، چه بکنم و یا نکنم. قدر کم و زیاد میشود مثلاً کاری را انجام میدهی و در اثر آن ده سال به عمرت اضافه میشود. اما قضا مال خداست و حتمی است و کم و زیاد هم نمیشود. در قضا ثبت است که عمرت چقدر خواهد بود و یا چه کار خواهی کرد. اما عبد که از آن خبر ندارد با خود فکر میکند که این کار را بکنم یا نکنم. یعنی دچار قَدَر و مقدار است.
عبد وقتی تن به قضا داد راحت میشود. عبد دانا از قَدَر به قضا پناه میبرد و به قضای الهی تن میدهد. عبد در قدر دعا میکند که از قَدَر به قضا برود. هر جا که از قدر خسته شدی و عاجز شدی به قضا پناه ببر و به خدا توکل کن که راحتی در آن است. مولایم اباعبدالله (ع) در گودال قتلگاه به خدا عرضه داشت:
«الهی رِضاً بِرِِضِاکَ»؛ خدایا به قضای تو رضایت دادم.
مؤمنین دو قسمند؛ یک عده از قَدَر بهره میبرند و با فکر و تدبیر خود کار میکنند و عده دیگر به قضا تن دادهاند و خود را محکوم خدا میدانند. گر چه بالاخره قَدَر مغلوب #قضا میشود و سرانجام همه به قضا تن میدهند، ولی بعضی از مؤمنین زودتر تن به قضا دادهاند و راحت شدهاند. اهل قرب به قضا تن دادهاند و به چیزی احتیاج ندارند و آنچه به بهشتیها و جهنمیها میرسد هم از جانب آنهاست.
👤 عارف واصل مرحوم میرزا محمد اسماعیل #دولابی ، کتاب ارزشمند «مصباح الهدی»
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
♦️ رابطه دعا و صدقه با #قضا و قدر الهی
🔹 دعا یکی از مظاهر قضا و قدر است که در سرنوشت حادثه ای می تواند مؤثر باشد یا جلوی قضا و قدری را بگیرد. «الدعاء یرد القضاء [بعد ما ابرم] ابراما؛ دعا قضا را می گرداند هرچند آن قضا محکم باشد
👤 استاد شهید مرتضی #مطهری ره 👇
📋 1da.ir/ylD3
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2