eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی ❇️ حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت افشای راز خلوتیان خواست کرد شمع شکر خدا که سر دلش در زبان گرفت زین آتش نهفته که در سینه من است خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت می‌خواست گل که دم زند از رنگ و بوی دوست از غیرت صبا نفسش در دهان گرفت آسوده بر کنار چو پرگار می‌شدم دوران چو نقطه عاقبتم در میان گرفت آن روز شوق ساغر می خرمنم بسوخت کاتش ز عکس عارض ساقی در آن گرفت خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان زین فتنه‌ها که دامن آخرزمان گرفت می خور که هر که آخر کار جهان بدید از غم سبک برآمد و رطل گران گرفت بر برگ گل به خون شقایق نوشته‌اند کان کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت #حافظ چو آب لطف ز نظم تو می‌چکد حاسد چگونه نکته تواند بر آن گرفت #حافظ_غزل_87 🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی به همراه شرح ❇️ پا واپس کشیدن خرگوش از شیر چون نزدیک چاه رسید ♦️ چونک نزد چاه آمد شیر دید کز ره آن خرگوش ماند و پا کشید گفت پا واپس کشیدی تو چرا پای را واپس مکش پیش اندر آ گفت کو پایم که دست و پای رفت جان من لرزید و دل از جای رفت رنگ رویم را نمی‌بینی چو زر ز اندرون خود می‌دهد رنگم خبر حق چو سیما را معرف خوانده‌ست چشم عارف سوی سیما مانده‌ست رنگ و بو غماز آمد چون جرس از فرس آگه کند بانگ فرس بانگ هر چیزی رساند زو خبر تا بدانی بانگ خر از بانگ در گفت پیغامبر به تمییز کسان مرء مخفی لدی طی‌اللسان رنگ رو از حال دل دارد نشان رحمتم کن مهر من در دل نشان رنگ روی سرخ دارد بانگ شکر بانگ روی زرد دارد صبر و نکر در من آمد آنک دست و پا برد رنگ رو و قوت و سیما برد آنک در هر چه در آید بشکند هر درخت از بیخ و بن او بر کند در من آمد آنک از وی گشت مات آدمی و جانور جامد نبات این خود اجزا اند کلیات ازو زرد کرده رنگ و فاسد کرده بو تا جهان گه صابرست و گه شکور بوستان گه حله پوشد گاه عور آفتابی کو بر آید نارگون ساعتی دیگر شود او سرنگون اختران تافته بر چار طاق لحظه لحظه مبتلای احتراق ماه کو افزود ز اختر در جمال شد ز رنج دق او همچون خیال این زمین با سکون با ادب اندر آرد زلزله‌ش در لرز تب ای بسا که زین بلای مر دریگ گشته است اندر جهان او خرد و ریگ این هوا با روح آمد مقترن چون قضا آید وبا گشت و عفن آب خوش کو روح را همشیره شد در غدیری زرد و تلخ و تیره شد آتشی کو باد دارد در بروت هم یکی بادی برو خواند یموت حال دریا ز اضطراب و جوش او فهم کن تبدیلهای هوش او چرخ سرگردان که اندر جست و جوست حال او چون حال فرزندان اوست گه حضیض و گه میانه گاه اوج اندرو از سعد و نحسی فوج فوج از خود ای جزوی ز کلها مختلط فهم می‌کن حالت هر منبسط چونک کلیات را رنجست و درد جزو ایشان چون نباشد روی‌زرد خاصه جزوی کو ز اضدادست جمع ز آب و خاک و آتش و بادست جمع این عجب نبود که میش از گرگ جست این عجب کین میش دل در گرگ بست زندگانی آشتی ضدهاست مرگ آنک اندر میانش جنگ خاست لطف حق این شیر را و گور را الف دادست این دو ضد دور را چون جهان رنجور و زندانی بود چه عجب رنجور اگر فانی بود خواند بر شیر او ازین رو پندها گفت من پس مانده‌ام زین بندها - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای #صفحه_128 #بیست_سوم 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که از خدا تندرستی و شکر را میخواست" 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) در هنگام درخواست تندرستی و شکر: 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِى عَافِيَتَكَ، وَ جَلِّلْنِى عَافِيَتَكَ، وَ حَصِّنِّى بِعَافِيَتِكَ، وَ أَكْرِمْنِى بِعَافِيَتِكَ، وَ أَغْنِنِى بِعَافِيَتِكَ، وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَافِيَتِكَ، وَ هَبْ لِى عَافِيَتَكَ وَ أَفْرِشْنِى عَافِيَتَكَ، وَ أَصْلِحْ لِى عَافِيَتَكَ، وَ لا تُفَرِّقْ بَيْنِى وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِى الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ🔹 🔸خدايا! درود بر محمد و آل او فرست، و جامه در من بپوشان، كه سراپاى مرا فرا گيرد، و مرا در حصار عافيت جاى ده و به عافيت گرامى دار، و بر من صدقه ده و مرا عافيت بخش، بستر عافيت براى من بگستر، و آن را شايسته من گردان و ميان من و عافيت در دنيا و آخرت جدايى ميفكن🔸 O God, bless Muhammad and his Household, clothe me in Thy well-being, wrap me in Thy well-being, fortify me through Thy well-being, honour me with Thy well-being, free me from need through Thy well-being, donate to me Thy well-being, bestow upon me Thy well-being, spread out for me Thy well-being, set Thy well-being right for me, and separate me not from Thy well-being in this world and the next! 🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح ( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ ... ).pdf
372.4K
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِى عَافِيَتَكَ ... 🔴 تندرستى كامل در تمام شؤون مادى و معنوى‏ 🔴 در روايات‏ 👤 آیت الله مرتضوی 👇 🔴 عافیت، یعنی معاف بودن از گرفتاری های روحی، جسمی، دنیوی و اخروی. خود دنیا و نیز زندگی دنیوی، آمیزه ای از مثبتات و منفیات است؛ همیشه دو مقولۀ «عافیت» و «ابتلاء» با انسان هستند؛ اصل هیچکدام از آن ها از بین نمی رود. زیرا جهان چنین آفریده شده، هیچ موجودی (غیر از خدا) فارغ از ابتلاء نیست؛ مطلق فقط خدا است. پس عافیت و ابتلاء نسبی هستند، آنچه خواستۀ انسان است و باید باشد و باید برای آن دعا کند، کمتر بودن ابتلاء و بیشتر بودن عافیت است. و نیز باید کاری کند که باقی ماندۀ ابتلاها نیز به نعمت مبدل شوند و موجب ثواب باشند. در این صورت انسان به انسانیت آرمانی و بالاترین شأن می رسد. 📋 plink.ir/HWE3x دعا 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
خدایا چگونه تو را بخوانم درحالی که من، من هستم ( با این همه گناه و معصیت ) و چگونه از رحمت تو نا امید شوم درحالی که تو، تو هستی ( با آن همه لطف و رحمت ) خداوندا یا من اسمه دواء و ذکره شفاء و را به من ، خانواده ، دوستان و همه مردم کشورم عطا فرما O God, clothe me in Thy well-being 🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه @sahife2
و بی حوصلگی 19 ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
تنبلی و بی حوصلگی_19.mp3
10.83M
و بی حوصلگی 19 🚫 لازمه مدیریت خویشتن، در شرایط گوناگون؛ شناختِ خویشتن است. علت اغلبِ بی‌تابی‌ها، غمها، پژمردگی‌های انسان در بحرانهای زندگی، نشناختن ساختارِ وجودیِ خودِ اوست. اَمان از تنبلـــی .... که فاجعه می‌آفریند. 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خود فهمی 🙏 خدایا با دستهای خالیمون چیکار کنیم؟ 👤استاد 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ شرح «پا واپس کشیدن خرگوش از شیر چون نزدیک چاه رسید» 👈قسمت اول ❇️چونكه نزد چاه آمد، شير ديد ♦️ همان‌طوري‌كه قبلا دلالت نموده بود ”پيش در شو گر همي گويي تو راست“ خرگوش ”اندر آمد چون قلاووزي به پيش“ و در جلو شير راه مي‌نمود تا شير را ”به سوي دام خويش“ بِه‌بَرَد و چون به نزديك چاه رسيد پاي را واپس گذاشت و يک قدم به عقب رفت كه شير با مشاهده‌ي ايستادن خرگوش در راه به او گفت: چرا قدم پيش نه‌مي‌گذاري، جلو بيا و پا را واپس مگذار خرگوش در جواب شير گفت: كو پايم؟ من از بيم و هراس دست و پا‌ئي برايم نه‌مانده است و جانم از ترس لرزيده به‌طوري‌كه دل نيز در جاي خود قرار نه‌دارد. مگر رنگِ رويم را كه هم‌چون زر، زرد شده نه‌مي‌بيني؟ همين رنگم از درون من خبر مي‌دهد. فروزانفر نوشته: ”این اشاره است به آيه‌ي 46 سوره‌ي اعراف: وَ عَلَي الْاَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ بِسيما‌هُمْ كه مطابق گفته عرفا سيما علامتي است بر ظاهر كه از باطن منعكس مي‌گردد “. ادوارد ژوزف اين بيت را ”اشاره به آيات 29 و30 سورة محمد ذكر نمود “. در آيه‌ي 46 سوره‌ي اعراف خداوند مي‌فرمايد: بر روي پرده‌اي كه ميان اهل بهشت و اهل دوزخ هست مردا‌ني نشسته‌اند كه همة بهشتيان را به سيمايشان مي‌شناسند. در آيات 29 و30 سورة محمد خداوند حضرت محمد (ص) را مورد خطاب قرار مي‌دهد كه اي محمد اگر خواهيم به تو بنمائيم تا آن‌هايي كه در دل‌هايشان كفر و نفاق است از سيمايشان بشناسي. علي‌الحال بیت مي‌تواند به هر دو آيات اشاره داشته باشد زيرا براي مردان حق و عارفان به الله سيماي افراد نشان دهنده‌ي خصوصيات آن افراد مي‌باشد كه مولوي همين مطلب را دلالت مي‌كند كه چون خداوند سيما را معرّف خوانده چشم عارف به سيما مي‌نگرد و درون آنان را مي‌بيند كه به همين علت به ”پير روشن ضمير“ شاه‌دل‌ها نيز مي‌گويند و مولوي ”سيما“ را براي پي بردن به كيفيات دروني و در ابيات بعدي ”بانگ“ را براي كيفيات حسّي دليل مي‌آورد و مي‌گويد: رنگ و بو هم‌چون زنگ اشاره كننده (غمّاز) است به حالات دروني هم‌چنان كه بانگ و آواز (و اصولاً اصوات) اسب خبر از وجود اسب دارد و بانگ هر چيزي خبر از وجود آن چيز دارد تا به‌تواني صداي الاغ را از صداي در تشخيص دهي. ❇️گفت پيغامبر به تمييز كسان مَرْءُ مَخْفيٌ لَدَيْ طَيِّ اللْسان ‌‌♦️پيغمبر اسلام حضرت محمد (ص) براي شناخت افراد گفته است: مرد در زير زبان خود پنهان است چون هرچه را در ضمير خود نهان دارد بر زبان مي‌آورد. فروزانفر مصراع دوم را اشاره به فرمودة حضرت علي (ع) ذكر نموده است. ❇️رنگِ رو از حالِ دل دارد نشـان ♦️رنگِ رو (رنگِ رخسار) از حال دل خبر مي‌دهد و نشان از اين دارد كه مي‌گويد بر من رحمت كُن و مهر و محبت مرا در دل خود قرار ده. چنان كه رنگِ روي سرخ بر خوشي دل دلالت مي‌نمايد و مستلزم شُكر است. هم‌چنان كه رنگ روي زرد هم دلالت بر ناخوشي دل دارد كه مستلزم صبر است. ❇️در من آمـد آنكه دست و پـا بَرَد ♦️ (ترس از مرگ و قضاي بد) در من آمد كه دست و پايم را بُرد (و سست كرد كه نه راه پيش دارم و نه راه پس) و رنگِ رو و توان و نشان (سيما) به‌بُرد. در من آمد آن چيزي كه در هرچه افتد مي‌شكندش و هر درختي را از بيخ و بُن بر مي‌كند، در من آمد آن چيزي كه آدمي و جانور، جامد و گياه از وي مستأصل و درمانده مي‌گردند. ❇️اين خود اجزا‌ اند، كليّات ازو ♦️ فروزانفر نوشته: ”كليات: امور كلّي از قبيل اجناس و انواع، عناصر چهارگانه (خاك، آب، باد، آتش) است “. ادوارد ژوزف نوشته: (كليات: اشاره است به مواليد ثلاثه كه عبارتند از حيوانات و نباتات و جمادات “. زماني نوشته: ”منظور از كليات يا عناصر اربعه (باد و خاك و آب و آتش) است يا مواليد ثلاثه يعني نبات و جماد و حيوان “. مولوي آدمي و جانور، جامد و نبات را نام بُرد و دلالت نمود كه از قضاي بد مستأصل و درمانده مي‌گردند و در اين بيت آن‌ها را اجزا ناميد در نتيجه تفسير ادوارد ژوزف و وجه دوّم تفسير زماني كه كليات را مواليد ثلاثه ناميده‌اند صحيح نه‌خواهد بود و تفسير فروزانفر درمورد كليات صواب‌تر است هر چند اين كليات هم بنده‌اند، ”باد و خاك و آب و آتش بنده‌اند با من و تو مرده با حق زنده‌اند“. علي‌الحال مولوي مي‌گويد: آن‌چه گفتم حال اجزاي عالم بود به هنگامي كه قضا آيد و چون آمد كليات عالم هم ازو زوال پذيرند. ❇️تا جهان گه صابرست و گه شَكور ♦️ تا مادامي كه جهان گاهي صابر و گاهي شاكرست (رنگ و روي سرخ دارد بانگ شكر) و بوستان گاهي مستور از برگ و گُل و گاهي لخت و عور از برگ است. آفتابي هم كه بسان آتش برآيد ساعتي ديگر زوال مي‌پذيرد. 👈ادامه دارد .... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2