#هزار_قانون_زندگی
از #مثنوی_معنوی
قانون 11
دانه ها چون در زمین پنهان شود
سرّ آن سرسبزیِ بستان شود
سرسبزی و شادابی و بار دادن باغ و بوستان ها از آنجا ظاهر می شود که پیش از آن دانه ها و بذرهایی در دل خاک پنهان گشته است و چون کتمان راز کرده اند، اینگونه رازشان آشکار گردیده و در چهره بستان های زیبا به مطلوب خود دست یافته اند و از آفات علنی کردن اسرار مصون مانده اند. مولانا در مثال دیگری این موضوع را روشنتر می سازد:
زر و نقره گر نبودندی نهان
پرورش کی یافتندی زیرکان
طلا و نقره و سایر فلزات گرانقیمت چنانچه سرّ پوشی نمی کردند و در زیرزمین پنهان نمی شدند هرگز پرورش نمی یافتند و ارزش آنها آشکار نمی شد.
هان و هان این راز را با کس مگو
گرچه از تو شه کند بس جستجو
#مولوی #مثنوی_معنوی_6
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_163
دعای #بیست_هشتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در ترس از خدا "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_164
دعای #بیست_هشتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در ترس از خدا "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_10
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹لكَ - يَا إِلَهِى - وَحْدَانِيَّةُ الْعَدَدِ، وَ مَلَكَةُ الْقُدْرَةِ الصَّمَدِ، وَ فَضِيلَةُ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ، وَ دَرَجَةُ الْعُلُوِّ وَ الرِّفْعَةِ🔹
🔸يگانگى خاص تو است و قدرت و كمال مطلق از آن تو، توانايى و نيرو تو راست و بس و بلندى و رفعت شاءن توست🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_11
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹و مَنْ سِوَاكَ مَرْحُومٌ فِى عُمُرِهِ، مَغْلُوبٌ عَلَى أَمْرِهِ، مَقْهُورٌ عَلَى شَأْنِهِ، مُخْتَلِفُ الْحَالاتِ، مُتَنَقِّلٌ فِى الصِّفَاتِ🔹
🔸ديگران تا باشند نيازمند رحمت تو باشند، ناتوان در هر كار و بيچاره در هر حال، پيوسته از حالى به حال دگردند و از صفتى به صفتى روند🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_12
فراز پایانی
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا:
🔹فتَعَالَيْتَ عَنِ الْأَشْبَاهِ وَ الْأَضْدَادِ، وَ تَكَبَّرْتَ عَنِ الْأَمْثَالِ وَ الْأَنْدَادِ، فَسُبْحَانَكَ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ🔹
🔸خدايا! بالاترى از آن كه تو را مانندى يا دشمنى بود و بزرگترى از آن كه همتا و همسرى داشته باشى، پاكى تو و معبودى سزاى پرستش غير تو نيست🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_44
◀️ خوشا به حال اینان ...
وَ قَالَ (علیه السلام): طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ.
خوشا به حال كسى كه به ياد معاد باشد، براى حسابرسى قيامت كار كند، با #کفاف و #قناعت زندگى كند، و از خدا راضى باشد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ خوشا به حال چنين كسان
📋 امام(علیه السلام) در این گفتار پرمعناى خود به چهار جمله اشاره مى کند و آن را مایه خوشبختى انسان مى داند که جمله سوم و چهارم آن با حکمت 43 مشترک است.
در جمله اول و دوم مى فرماید: «خوشا به حال کسى که (پیوسته) به یاد معاد باشد و براى روز حساب عمل کند»; (طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ، وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ).
هنگامى که واژه معاد گفته مى شود دنیایى در برابر انسان مجسم مى گردد که در آن موازین سنجش اعمال برپاست و نامه هاى اعمال به دست افراد است; گروهى (نیکوکاران) به دست راست و گروهى (بدکاران) به دست چپ; همان نامه عملى که «(لاَ یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلاَ کَبِیرَةً إِلاّ أَحْصَاهَا); هیچ عمل کوچک و بزرگى از صاحب آن سر نزده مگر این که در آن احصا شده است» همه از سرنوشت خود نگرانند و اضطراب بر همه حاکم است. تمام اعضاى بدن انسان در آن دادگاه بزرگ گواه بر اعمال او هستند و نیازى به گواهى فرشتگان ثبت اعمال نیست، هرچند آنها نیز گواهى مى دهند.
آن کس که چنین دادگاهى را باور داشته باشد و به یاد آن بیفتد به یقین به سراغ گناه و ظلم و فساد نمى رود، زیرا چنین ایمانى انگیزه عمل است; عملى پاک و خالى از هرگونه آلودگى و اگر لغزشى از او سر زند به زودى توبه مى کند و به سراغ جبران مى رود. ممکن نیست ایمان به چیزى در دل انسان راسخ باشد و عملى هماهنگ آن انجام ندهد.
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در کتاب شریف کافى آمده است که شخصى از او سؤال کرد «أَلاَ تُخْبِرُنِى عَنِ الاِْیمَانِ أَقَوْلٌ هُوَ وَعَمَلٌ أَمْ قَوْلٌ بِلاَ عَمَل; عرض کرد آیا به من خبر نمى دهى که ایمان اعتقاد و عمل هر دو است یا فقط اعتقاد است» امام در پاسخ فرمود: «الاِْیمَانُ عَمَلٌ کُلُّهُ وَالْقَوْلُ بَعْضُ ذَلِکَ الْعَمَلِ; تمام ایمان عمل است و ایمان بعضى از آن عمل است. (اشاره به این که رکن اصلى ایمان عمل است)».
آن گاه در سومین و چهارمین جمله مى فرماید: «به مقدار کفایت قانع گردد و از خدا راضى باشد»; (وَقَنِعَ بِالْکَفَافِ، وَرَضِیَ عَنِ اللَّهِ).
منظور از قانع بودن به مقدار کفایت این است که حداقل لازم زندگى را داشته باشد، زیرا بالاتر از آن خالى از مسئولیت نیست و کمتر از آن خالى از ذلت.
قانع بودن به مقدار کفایت به قدرى اهمیت دارد که در حدیث معروفى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده که با یارانش از بیابانى مى گذشت، ساربانى در آنجا بود، حضرت براى رفع عطش یا براى نیاز به غذا مقدارى شیر از او طلب کردند (البته در برابر وجه) و او بخل ورزید و گفت: آنچه از شیر در پستان و یا در ظرف هاست همه براى صبحانه و شام قبیله است و به دیگرى نمى رسد. پیامبر در حق او دعا کرد: خداوندا مال و فرزندانش را افزایش ده. بعدا به چوپان دیگرى رسید و همین درخواست را نمود. چوپان نه تنها شیرى را که در ظرف داشت بلکه آنچه در پستان گوسفند بود را نیز دوشید و به عنوان هدیه، با احترام به نزد پیامبر آورد و به آن حضرت تقدیم کرد. پیغمبر در حق او نیز دعا کرد; ولى چنین عرضه داشت: «اللّهُمَّ ارْزُقْهُ الْکَفافِ; خداوندا به حد کفاف به او مرحمت کن» بعضى از یاران تعجب کردند که چگونه در حق آن بخیل پیغمبر اکرم دعاى فزونى مال و فرزند کرد ولى درباره این مؤمن سخاوتمند دعایى کمتر از آن فرمود. از این مطلب سؤال کردند و پیامبر در جواب فرمود: «إِنَّ مَا قَلَّ وَکَفَى خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ وَأَلْهَى; مقدار کم که براى زندگانى انسان کافى باشد بهتر از مقدار فراوانى است که آدمى را از خدا غافل سازد».
منظور از رضایت پروردگار که در سخن پربار بالا به آن اشاره شده همان رضایت از مقدارات خداست چه مطابق میل انسان باشد و چه بر خلاف میل او همان گونه که در حدیثى از امام صادق مى خوانیم: «رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ الصَّبْرُ وَالرِّضَا عَنِ اللَّهِ فِیمَا أَحَبَّ الْعَبْدُ أَوْ کَرِهَ وَلاَ یَرْضَى عَبْدٌ عَنِ اللَّهِ فِیمَا أَحَبَّ أَوْ کَرِهَ إِلاَّ کَانَ خَیْراً لَهُ فِیمَا أَحَبَّ أَوْ کَرِهَ; برترین طاعت الهى صبر و شکیبایى و رضایت و خشنودى از خداست; چه در امورى که بنده او دوست دارد یا دوست ندارد و هیچ بنده اى از مقدرات الهى در آنچه دوست دارد یا دوست ندارد راضى نمى شود مگر این که در هر دو صورت خیر اوست»
#نهج_البلاغه_حكمت_44
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
شرح ( اللَّهُمَّ أَنْتَ الْمَخْصُوصُ قَبْلَ _ _ _ ...).pdf
663.8K
#شرح
#دعا_بیست_هشتم_9
#دعا_بیست_هشتم_10
#دعا_بیست_هشتم_11
پیش از آنکه کسی را بخوانم تو را میخوانم و بس، احدی در چشم انداز امید من با تو شریک نیست، و هیچ کس در دعای من با تو همراه نیست، و ندای من او و تو را با هم در برنمی گیرد.
الهی، تنها توراست وحدانیت و یگانگی، و ملکه قدرت بینیاز، و فضیلت حول و قوّت، و پایه والایی و رفعت،
و ماسوای تو در تمام عمر خود نیازمند رحمت تو، و در کار خویش عاجز و مغلوب، و در امور خود ناتوان است، و حالاتی گوناگون، و صفات ناپایا دارد،
پس تو بالاتر از آنی که همانند و ضدی برای تو باشد، و بزرگتر از آن که همسان و همتا داشته باشی، پس پاک و منزّهی، معبودی جز تو نیست.
👤متن پیاده شده از بیانات آیت الله #حسینی_همدانی
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
Fateminia-13970204-Sahifeh96-ThaqalainSite.mp3
14.05M
#شرح_صحیفه_سجادیه
🔴سه صفت مخصوص به خدا در کلام امام سجّاد علیه السّلام
◀️خدایا برای تو است. مخصوص تو است. یکی وحدانیّه العدد است که یعنی هیچ کثرتی در تو نیست، تو احدی الذّات، احدی المعنی هستی. «وَ مَلَکَهُ الْقُدْرَهِ الصَّمَدِ» و تو مالک قدرتی است که خلق به آن رجوع میکند. «وَ فَضِیلَهُ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّهِ» تو دارندهی فضیلت حول و قوّه هستی. «وَ دَرَجَهُ الْعُلُوِّ وَ الرِّفْعَهِ» خدایا تو صاحب درجهی علوّ و رفعت هستی. اینها در مورد عزّ و جلال پروردگار به کار میرود ....
👌 #شرح بخشی از دعای #بیست_هشتم
👤 آیت الله #فاطمی_نیا
#دعا_بیست_هشتم_9 #دعا_بیست_هشتم_10 #دعا_بیست_هشتم_11
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️هدیه یک صحیفه سجادیه ی دست نویس شده توسط شهیدی به فرزندش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-13.mp3
12.21M
#موانع_استجابت_دعا ۱۳
❤️ #دعا و ذکر، یک مراسم زبانی نیست؛
بلکه یک ملاقات برای رفع دلتنگی است.
اگر این اتفاق افتاد؛
دیگرفاصلهای میان دعا و اجابت نیست!
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 دعای #بیست_هشتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در ترس از خدا " 👇
وَ كان مِن دعائِه عليهالسَّلام
مُتَفَزِّعاً اِلَى اللَّهِ عَزَّوجَلّ
His Supplication
in Fleeing to God for Protection
👌متن و صوت دعا 👇
📋 https://plink.ir/fSIvQ
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵خدایا مرگ مرا نرسان!!!
✳️ وقتی امام زینالعابدین(علیه السلام) از خدا #عمر طولانی طلب میکند!
👤استاد حسین #انصاریان
🔻 متن و صوت کامل
📜erfan.ir/s15270
#دعا_بیستم_5
#بیستم #مکارم_اخلاق
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 1
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #بیست_هشتم
هنگام پناه ترس از خداي عزيز و بزرگ
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام متفزعا الي الله عز و جل، از دعاهاي امام (ع) هنگام ترس از خداي عزيز و بزرگ است.
پيش از اين توضيح داده شد که عناوين دعاها را يا از متن دعا استخراج کردهاند، و يا از عبارت اول دعا. در حاليکه موضوعاتي که در دعا مطرح شده است بيش از آن است که در عنوان دعا آوردهاند. مانند اسامي سورههاي قرآن، مثلا سوره بقره که دومين سورهي قرآن است به اين نام نامگذاري شده زيرا در اين سوره دربارهي بنياسرائيل و جريانات آنها و به ويژه داستان قرباني کردن يک گاو آمده است. و اين سوره به نام بقره يعني گاو ماده نامگذاري شده، در حاليکه موضوعات متنوع فراواني در اين سوره که بلندترين سورهي قرآن نيز ميباشد وجود دارد.
اين دعا را امام (ع) اينگونه آغاز ميفرمايند:
اللهم اني اخلصت بانقطاعي اليک، و اقبلت بکلي عليک، خدايا من خود را خالص (براي اطاعتت) کردم که از همهي خلق منقطع و بريده شده و تنها به درگاه حضرتت روي آوردم، و از تمام خلائق که همه (در وجود و بقاي خود) محتاج ياري و بخشش تو هستند به کلي روي گردانيدم (و با تمام وجود به تو روي آوردم).
«انقطاع الي الله» اوج قلهي عرفان است. و امام سجاد (ع) که الگو و اسوهي عرفان حقيقي است، با آموزش توحيد افعالي به ما ميآموزد که غير خدا هيچ کس نيست که بتواند خواسته و حاجت انسان را برآورده کند. زيرا غير از ذات مقدس الهي همهي موجودات محتاج و فقير هستند و تنها خداست که بينياز مطلق و غني است.
امام (ع) در اين باره ميفرمايد: فکم قد رايت- يا الهي- من اناس طلبوا العز بغيرک فذلوا، و راموا الثروه من سواک فافتقروا، پس چه بسيار از مردم را ديدم- اي خداي من- که عزت و بزرگي را از غير تو طلبيدند و خوار و ذليل شدند، و از غير تو دارائي خواستند و بيچيز و فقير شدند. و در ادامه ميفرمايد:
و حاولوا الارتفاع فاتضعوا، و قصد بلندي کردند و پست گرديدند.
از پيامبر (ص) روايت شده که خداوند عزوجل فرمود: هر مخلوقي که به مخلوق پناه ببرد نه به من، وسايل آسمانها و زمين نزد او (براي او) قطع ميشود، پس اگر مرا بخواند اجابتش ننمايم، و اگر از من بخواهد به او ندهم. و هر مخلوقي که به من پناه برد و نه به خلق من، آسمانها و زمين، روزي او را ضمانت ميکنند، پس اگر از من بخواهد به او ميدهم، و اگر مرا بخواند اجابتش مينمايم، و اگر آمرزش طلب کند او را ميآمرزم.
سپس در فراز آخر دعا با ذکر پارهاي از صفات خداوند مانند: احد و صمد به توصيف ذات مقدس الهي پرداخته و درسهايي از توحيد را بيان ميکند.
#محتواي_دعا_بیست_هشتم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #نوف_بکالي گويد: یک شب تا صبح در خدمت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیدار بودم. دیدم حضرت تمام شب را به نماز گزارد، و هر ساعت بیرون می رفت و نگاه به آسمان می نمود و قرآن تلاوت می کرد. او گفت: پس از آن که سکوت شب فراگیر شد، امیرالمؤمنین علیه السلام از کنارم گذشت و فرمود: ای نوف! خوابی یا بیدار؟ گفتم: بیدارم یا امیرالمؤمین! و توجهم کاملاً به شما است.
فرمود: ای نوف! خوشا به حال آنان که از دنیا بریدند، و به آخرت دل بستند. آنهایی که زمین را برای خود فرش و خاکش را زیرانداز و آب آن را بهترین خوراک و قرآن را زینت و لباس و دعا را شعار خود قرار دادند و چنان از دنیا دل کندند که عیسی بن مریم علیه السلام دل برید. به درستی که خدای عزوجل به عیسی خطاب کرد که به گروهی از بنی اسرائیل بگو: به هیچ خانه ای وارد نشوند، جز با دل پاک و چشم اشکبار و دست پاکیزه، و به آنان بگو: که بدانند به درستی که من دعای فردی که به بندگانم ستم کرده است را مستجاب نمی کنم.
#نماز_شب
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_482
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2