eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
OnvanBasri-10_13981008-20191229_HQ.mp3
25.21M
🔆 شرح حدیث جلسه 10 👤 آیت الله 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای قسمت اول در رضا و خشنودي به آنچه داشت هنگامي که به دنياداران و ثروتمندان نگاه مي‏کرد عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في الرضا اذا نظر الي اصحاب الدنيا، از دعاهاي امام (ع) در رضا و خشنودي (به آنچه داشت) هنگامي که به دنياداران (ثروتمندان) نگاه مي‏کرد. امام (ع) در ابتداي دعا در مورد خشنودي از خدا و تقسيم معيشت ميان انسانها مي‏فرمايد: الحمد لله رضي بحکم الله، شهدت ان الله قسم معايش عباده بالعدل و اخذ علي جميع خلقه بالفضل، ستايش خداي را که به حکم (قضا و قدرش) راضي و خشنودم و گواهي مي‏دهم که خداوند نصيب و رزق خلق را از هر جهت به عدل تقسيم فرموده و (به جود و کرم ذاتي) بر همه‏ي خلق خود به فضل و احسان رفتار نموده. راضي بودن به مشيت و خواست خدا، به انسان آرامش روحي و رواني مي‏دهد، و زمينه را براي رشد و کمال و تلاش و کوشش او فراهم مي‏کند. زيرا اگر انسان به تقسيم عادلانه خداوند راضي باشد، در روابط انساني دچار بيماري حسد نمي‏شود. و به جاي حسادت، تلاش مي‏کند تا به مواهب و بخششهاي الهي دست پيدا کند. چنين انساني مي‏داند و يقين دارد که همه‏ي هستي متعلق به خداست و خزائن الهي تمام‏شدني نيست، و همانطور که به ديگري موهبتي را بخشيده و يا کسي به ظاهر داراي امکانات مادي و دنيوي بيشتري است به او هم مي‏تواند عطا کند. لذا به جاي حسادت به دعا و تلاش براي کسب نعمتهاي خداوند مي‏پردازد. خداوند در سوره زخرف آيه 32 در اين باره مي‏فرمايد:... نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحيوه الدنيا.... ما معيشت ايشان را در زندگاني دنيا ميانشان تقسيم کرده‏ايم. ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت دوم امام (علیه السلام) در قالب دعا به ما مي‏آموزد که با تفاوتهاي مختلف ميان انسانها به ويژه در تفاوتهاي موجود از نظر زندگي مادي و دنيوي چگونه برخورد کنيم. و در اين باره اينگونه از خداوند درخواست مي‏کند: 1- و لا تفتني بما اعطيتهم، خدايا مرا به آنچه به ايشان (ثروتمندان) داده‏اي مفتون و پريشان مکن (که گرفتار حسد... شوم). 2- و لا تفتنهم بما منعتني، و آنان را بر اثر آنچه (دارايي) که از من بازداشته‏اي گرفتار مکن (که دچار غرور و تکبر به واسطه‏ي داشتن مال و ثروت شوند). امام سجاد (علیه السلام) براي هر دو طرف دعا مي‏کند، براي فقير که نکند فقر او را به گناه و بيماريهاي مختلف دچار کند و از راه کمال بازبماند و براي ثروتمند که نکند مغرور شود و به وظائف الهي خود نسبت به فقرا عمل نکند و به واسطه‏ي ثروت از کمال بازبماند. 3- و طيب بقضائک نفسي، و مرا به قضا و قدر خود دلخوش گردان. 4- و وسع بمواقع حکمک صدري، و سينه‏ام را در چيزهايي که مقدر نموده‏اي فراخ گردان (مرا از آنها شاد و خشنود فرما) 4- و هب لي الثقه...، و اعتماد و تکيه‏گاهي به من ببخش تا با آن اقرار کنم که قضا و قدر تو جز به نيکي روان نمي‏گردد. 5- و اجعل شکري لک...، و شکر و سپاس مرا براي خود بر آنچه از من منع کرده‏اي بيشتر کن از آنچه به من عطا فرموده‏اي. 6- و اعصمني من ان اظن بذي عدم خساسه، و مرا نگهدار از اينکه گمان کنم فقيران خوار و ذليل هستند. او اظن بصاحب ثروه فضلا، يا گمان کنم که ثروتمندان صاحب فضيلت هستند (به خاطر ثروت و دارايي آنها). آنگاه امام (علیه السلام) معيار شريف و عزيز بودن را اينگونه بيان مي‏فرمايند: فان الشريف من شرفته طاعتک، و العزيز من اعزته عبادتک، پس به درستي که شريف کسي است که اطاعت از تو به او شرافت داده و کسي است که به عبادت تو عزت يافته است. به عبارت ديگر معيار شرافت دو چيز است: 1- اطاعت از خدا 2- بندگي و عبادت خدا. 7- و متعنا بثروه لا تنفد، و به ما ثروتي ببخش که فاني نمي‏شود. 8- و ايدنا بعز لا يفقد، و به ما عزتي عطا کن که از دست نمي‏رود. 9- و اسرحنا في ملک الابد، و به ما در ملک ابدي خود (عالم بقا) نعمت و عزت کامل عطا فرما. ثروت و عزت حقيقي، دارايي و ثروت و مقام انسان در پيشگاه خداوند و در زندگي ابدي آن جهان است. عزيز واقعي کسي است که آنجا عزيز باشد و ثروتمند واقعي کسي است که در آن جهان از نعمتهاي ابدي استفاده کند. زيرا ثروت و دارايي و مقام دنيوي زودگذر و تمام‏شدني است. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️درباره حالات معنوی امده است: ❇️«ایشان شب ها که برای ، و شب زنده داری برمی خاست، ضمن اجرای دستورها و آداب برخاستن از خواب همانند سجده و دعا، مدتی در بستر می گریست. سپس به حیاط منزل می آمد و به اطراف آسمان نگاه می کرد و آیات: «اِنَّ فِی خَلْقِ السَّموات وَ الاَرض...» را تا آخر می خواند و سر به دیوار می گذاشت و مدتی گریه می کرد. آن گاه وضو می ساخت و چون به مصلایش می رسید و مشغول تهجد می شد، دیگر حالش خیلی منقلب می شد. او در نمازها و به ویژه در قنوت ها، گریه های طولانی داشت». 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️«یازهرا » نخستین جمله‌ای است که روی سنگ مزار شهید محمدرضا حک شده است، او در بخشی از وصیت خود گفته بود: «اگر جنازه‌ای از من آوردند دوست دارم روی سنگ قبرم بنویسید: یا زهرا (س)». و حالا مزار او محل زیارت همه کسانی است که عاشق شهدا و شهادتند و به حالشان غبطه می‌خورند. محل زیارت کسانی است که دلشان از دنیا گرفته و هیچ گوش شنوایی هم جز همین شهدای بی‌ادعا پیدا نکرده‌اند. سرانجام شهید تورجی‌زاده سال 66 همچون حضرت زهرا(س) به شهادت رسید جراحاتی بر پهلو و بازو و ترکش‌هایی مانند تازیانه بر کمر وی. ✳️ پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود یاد باد آن صحبت شب ‌ها که با نوشین لبان بحث سر عشق و ذکر حلقه عشاق بود پیش از این کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود از دم صبح ازل تا آخر شام ابد دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود حسن مه رویان مجلس گر چه دل می‌برد و دین بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود بر در شاهم گدایی نکته ‌ای در کار کرد گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود در ار صبوحی کرده‌ام عیبم مکن سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود شعر در زمان آدم اندر باغ خلد دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
shahid toragizadeh monajat 1.mp3
15.93M
با علیه السلام با صدای شهید محمدرضا ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
⏹ کلام آیت الله در خصوص شهید محمدرضا به نقل از شهید سید محمد حسین نواب (روحانی وارستهای که در سال ۷۳ در منطقه بوسنی به شهادت رسید) 📜 تعریفش را از برادرم که همرزم او بود زیاد شنیده بودم، یکبار یکی از نوارهایش را گوش دادم؛ حالت عجیبی داشت. از آنچه فکر میکردم زیباتر بود؛ نوایی ملکوتی داشت؛ بعد از آن همیشه در حجره به همراه دیگر طلبهها نوارهایش را گوش میکردیم. بسیاری از دوستان مجذوب صدای او بودند، دعای کمیل و توسل او مسیر زندگی خیلی از افراد را عوض کرد. شب بود که به همراه چند نفر از دوستان دور هم نشسته بودیم، دعای توسل شهید تورجی زاده در حال پخش بود، هر کس در حال خودش بود، صدای در آمد بلند شدم و در را باز کردم، در نهایت تعجب دیدم استاد گرامی ما حضرت آیت الله جوادی آملی پشت در است؛ با خوشحالی گفتم بفرمایید. ایشان هم در نهایت ادب قبول کردند و وارد شدند، البته قبلاً هم به حجرهها و طلبههایشان سر میزدند. سریع ضبط را خاموش کردیم، استاد در گوشهای از اتاق نشستند. بعد گفتند: "اگر مشکلی نیست ضبط را روشن کنید." صدای سوزناک و نوای ملکوتی او در حال پخش بود. استاد پرسیدند: "اسم ایشان چیست؟" گفتم : "محمد رضا تورجی زاده." استاد پس از کمی مکث فرمودند: "ایشان (در عشق خدا) سوخته است." گفتم : "ایشان شهید شده. فرمانده گردان یا زهرا(سلام الله علیها) هم بوده." استاد ادامه داد: "ایشان قبل از شهادت سوخته بوده." ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای ام 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در تنگی روزی " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) در کمک خواستن بر پرداخت : 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنِى عَنِ السَّرَفِ وَ الازْدِيَادِ، وَ قَوِّمْنِى بِالْبَذْلِ وَ الاقْتِصَادِ، وَ عَلِّمْنِى حُسْنَ التَّقْدِيرِ، وَ اقْبِضْنِى بِلُطْفِكَ عَنِ التَّبْذِيرِ، وَ أَجْرِ مِنْ أَسْبَابِ الْحَلالِ أَرْزَاقِى، وَ وَجِّهْ فِى أَبْوَابِ الْبِرِّ إِنْفَاقِى، وَ ازْوِ عَنِّى مِنَ الْمَالِ مَا يُحْدِثُ لِى مَخِيلَةً أَوْ تَأَدِّيا إِلَى بَغْيٍ أَوْ مَا أَتَعَقَّبُ مِنْهُ طُغْيَانا🔹 خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و مرا از اسراف و زيادروى بازدار، و به بخشش و مستقيم گردان، و مرا بياموز كه اندازه نگاه دارم و به لطف تو مال خود را بیهوده هدر نکنم و از راه حلال روزى مرا مقرر كن، و خرج كردن در خيرات موفق فرما، و مالى كه براى من تكبر آورد و به ستم گرى كشاند، و در دنبال آن سركشى كنم، از من دور كن. و چنين مالى نصيب من مفرما🔸 کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْجُبْنِي عَنِ السَّرَفِ وَ الازْدِيَادِ ... خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از اسراف و زياده خواهى بازدار 🔹 و ‏ قسمت اول ◀️ نعمت‏ها و بركات خداوندى براى جهان آفرينش و گل سرسبد آن آدم و آدميان به اندازه كفايت تقدير شده است. اما به شرط اين كه بيهوده به هدر داده نشود و با زياده روى يا كوتاهى در درست مصرف كردن، به مواهب آسيب وارد نشود و پروردگار در اين برنامه فايده و خير و بركت قرار داده است. امير المؤمنين عليه السلام در اهميّت ميانه‏روى بدون مصرف گرايى مى‏فرمايد: إِذا أَرادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً أَلْهَمَهُ الْاقتِصادَ وَ حُسْنَ التَّدْبِيرِ وَ جَنَّبَهُ سُوْءَ التَّدْبيرِ وَ الْاسْرافَ. هر گاه خداوند خوبى بنده‏اى را بخواهد به او صرفه‏جويى و نيك‏انديشى عطا كند و از بد انديشى و زياده‏روى، دور سازد. حضرت صادق عليه السلام در فضيلت اعتدال در زندگى مى‏فرمايد: ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لايَفْتَقِرَ وَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: يَسَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ» وَ الْعَفْوُ الوَسَطُ وَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَ الَّذِينَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ يُسْرِفُواْ وَ لَمْ يَقْتُرُواْ وَ كَانَ بَيْنَ ذَ لِكَ قَوَامًا» وَ الْقَوامُ الْوَسَطُ. من براى كسى كه ميانه روى كند ضمانت مى‏كنم كه فقير نشود. خداوند عزوجل فرموده است: «از تو مى‏پرسند: چه چيز انفاق كنند؟ بگو: از آنچه افزون بر نياز است.»؛ مراد از زيادتى رعايت حد وسط است. و نيز خداوند عزوجل فرموده است: «و آنان كه وقتى انفاق مى‏كنند، نه از حدّ معمول [و متعارف‏] مى‏گذرند و نه تنگ مى‏گيرند، و [انفاقشان‏] همواره ميان اين دو در حدّ اعتدال است.» قوام به معناى اعتدال و حدّ متوسط است. امام على عليه السلام مى‏فرمايد: الْاقْتِصادُ يُنْمِى الْقَليلَ. ميانه‏روى، مال اندك را رشد مى‏دهد. الْإِسْرافُ يُفْنِى الْجَزِيلَ. اسراف مال زياد را نابود مى‏سازد. ميانه‏روى، كفاف زندگى را تأمين كرده و هزينه امور را بيمه مى‏كند. و موجب فقر و فلاكت هم نمى‏شود، در غير اين صورت نخست براى انسان فقر مادى و نيازمندى مالى پديد مى‏آيد و سپس انسان به فقر معنوى كه تهى شدن از ارزش دينى و درونى است؛ دچار مى‏گردد كه از مهمترين آنها از بين رفتن عزّت نفس است. 👈ادامه دارد ... دعای ام ◀️ کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْجُبْنِي عَنِ السَّرَفِ وَ الازْدِيَادِ ... خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و مرا از اسراف و زياده خواهى بازدار 🔹 و ‏ قسمت دوم ◀️ فرق اسراف و تبذير در لغت اين است كه: اسراف به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال بدون آنكه انسان چيزى را به ظاهر ضايع كرده باشد و يا غذاى خود را آنچنان گران قيمت تهيه كند كه با قيمت آن بتوان عده زيادى را آبرومندانه يارى رساند. امّا تبذير آن است كه مصرف به صورت ريخت و پاش و بى‏رويه باشد، مثل اينكه براى دو نفر ميهمان غذاى ده نفر را تهيه كنيم كه اين عادت بعضى نابخردان است كه به سادگى و كم‏چرب بودن آن ابراز شرمندگى مى‏كنند و باقيمانده را در زباله‏دان مى‏ريزند و به سخاوت خويش افتخار مى‏كنند. مولا اميرمؤمنان عليه السلام كه سرآمد عدالت پيشگان جهان است، آنگاه كه به ايشان گفتند: چرا در تقسيم بيت المال ميان همه مساوات مى‏كنى و شرافت ما را در نظر نمى‏گيرى؟ فرمود: الا وَ انَّ اعْطاءَ الْمالِ فى‏ غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ اسْرافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صاحِبَهُ فى‏ الدُّنْيا وَ يَضَعُهُ فِى الآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِى النَّاسِ وَ يُهينُهُ عِنْدَ اللَّهِ. وَ لَمْ‏يَضَعِ امْرُؤٌ مالَهُ فى‏ غَيْرِ حَقِّهِ وَ لا عِنْدَ غَيْرِ اهْلِهِ الَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ، وَ كانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ فَانْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ يَوْماً فَاحْتاجَ الى‏ مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَدِينٍ وَ الْامُ خَليلٍ. بدانيد كه پرداخت مال در غير موردش تبذير و اسراف است، و اين كار شخص را در دنيا سربلندى مى‏دهد ولى در آخرت موجب سرشكستگى است، او را در ديده مردم با ارزش اما نزد خداوند خوار مى‏كند. كسى مالش را در برنامه غير حق و نزد غير مستحق صرف نكرد، مگر اينكه خداوند او را از سپاسگزارى همان مردم محروم كرد، و محبّتشان متوجّه غير او گشت، و اگر روزى قدمش بلغزد و به يارى آنان نيازمند شود همان مردم، بدترين دوست و پست‏ترين رفيق خواهند بود. در دنياى امروز كه هزاران كودك و مردمان گرسنه، در انتظار پاره‏اى نان و غذا در صف‏ها مى‏نشينند و براى كاميابى خود مانند بردگان كار مى‏كنند، چگونه بشر به خود اجازه مى‏دهد كه منابع طبيعى و نعمت‏هاى الهى را به هدر دهد و براى رسيدن به شهوات نامحدود خود امكانات و سرمايه‏ها را بى‏حدّ و اندازه مصرف كند. آيا دور ريختن نان و خوراك و مصرف بى‏رويّه آب و برق و گاز و ولخرجى‏هاى خودسرانه كه همه آنها با تلاش‏ها و سرمايه‏هاى مردمى و ملّى يك كشور در حال توسعه به دست مى‏آيد؛ اسراف و تبذير نيست و ما هميشه بايد منتظر بلا و حادثه‏اى سهمگين باشيم تا گروهى در غفلت‏ها نابود شوند و عدّه كمى عبرت بگيرند. بشر بن مروان از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند كه: ما بر حضرت وارد شديم و ايشان دستور داد براى ميهمانانش مقدارى خرماى تازه بياورند، بعضى رطب را مى‏خوردند و هسته آن را به دور مى‏افكندند، حضرت فرمود: اين كار را نكنيد كه اين مصرف بى‏رويّه است؛ خدا فساد را دوست ندارد. «1» پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله از راهى عبور مى‏كرد، يكى از يارانش به نام سعد مشغول وضو گرفتن بود و آب زياد بر اعضايش مى‏ريخت، حضرت فرمود: چرا اسراف مى‏كنى اى سعد! عرض كرد: آيا در آب وضو نيز اسراف است؟ حضرت فرمود: بله، هر چند در كنار نهر آب باشى دعای ام ◀️ کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2