✳️ #عدل و #فضل خداوند در مجازات
قسمت اول
#شرح #دعا_سی_یک_10
🔸 لَا يُنْكِرُ يَا إِلَهِي عَدْلَكَ إِنْ عَاقَبْتَه ....
اى خداى من! اگر اين گنهكار را كيفر دهى، عدالتت را منكر نمىشود، و اگر از او گذشت كنى و به او رحمت آورى، گذشتت را در برابر بىنهايت بودنت بزرگ نمىشمارد؛ براى اين كه تو پروردگار كريمى، پروردگارى كه آمرزش گناه بزرگ، او را بزرگ ننمايد.
🔴 عدالت الهى بر پايه قانون تعادل و تناسب است، اگر تناسب و ميزان در آفرينش موجودات نبود، نظم و حساب در جريان نظام هستى مفهوم نداشت، بر اين اساس خداوند حكيم براى هر موجودى حق حيات قرار داده است.
حقوقى كه براى انسان و حيوانات و نباتات مقرّر شده است هر يك برترى و امتيازى بر آنهاست. پايمال كردن و تجاوز و تصرّف در حقوق ديگرى، ستم و نابودى حق اوست. اصلى كه در نظام خلقت همواره شالوده جهان را پابرجا نگه مىدارد اصل سلامت و صحّت است. يعنى در ساختمان هر موجود زنده نيرويى نهفته است كه اداره سلامت و تندرستى او را به عهده دارد و او را به حركت و كوشش وا مىدارد و از هستى او دفاع مىكند، البته بيمارى و درد از اين اصل فراگير جداست و گاهى اتفاقى است؛ زيرا كمبودها و زيانهايى كه بر وجود وارد مىشود بر اساس يك سلسله از حكمتها و آثارى است كه در اثر برخى مسائل طبيعى و يا بشرى در نظم امور رخ مىدهد و مسير تكامل را دگرگون مىكند، ولى هميشه راه بازگشت به اصل خلقت و فطرت باز است.
يعنى در فطرت موجودات، نيروى كششى وجود دارد كه او را به سوى حالت اوّليه باز مىگرداند و همواره در گيتى، نيروى گريز از انحراف و تمركز در سلامت و درستى برقرار است. و اين نكتهها نشان از حضور عدالت گسترده خداوندى دارد؛ و با اين حال رحمت او بر غضبش چيرگى دارد و مغفرت او همه جانها را در برمىگيرد. به معناى ديگر: عدل پروردگار در كنار فضل او قرار مىگيرد و حق او در همسايگى عفو آرميده است. پس به هر بيانى فضل و رحمت و احسان و عفو او بر همه امور مقدّم است.
خداوند متعال بارها در قرآن مجيد به برترى تفضّل و رحمت خويش اشاره فرموده است:
يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَاتَتَّبِعُواْ خُطُوَ تِ الشَّيْطنِ وَ مَن يَتَّبِعْ خُطُوَ تِ الشَّيْطنِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنكُم مّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لكِنَّ اللَّهَ يُزَكّى مَن يَشَآءُ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
اى مؤمنان! از گامهاى شيطان پيروى نكنيد؛ و هر كه از گامهاى شيطان پيروى كند [هلاك مىشود] زيرا شيطان به كار بسيار زشت و عمل ناپسند فرمان مىدهد؛ و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، هرگز احدى از شما [از عقايد باطل و اعمال و اخلاق ناپسند] پاك نمىشد، ولى خدا هر كه را بخواهد پاك مىكند؛ و خدا شنوا و داناست.
ادامه دارد ...
#سی_یک
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #عدل و #فضل خداوند در مجازات
قسمت دوم
🔴 آمرزش و پاكى محصول رحمت و فضل الهى است كه در قيامت مايه ی نجات است وگرنه هيچ موجودى از درِ عدل خداوند نتواند فرار كند ولى مىتواند از باب رحمت و عفو او رهايى يابد.
مَّن يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَ لِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ»
هر كس در آن روز، عذاب از او برگردانده شود، قطعاً خدا به او رحم كرده، و آن است كاميابى آشكار.
يعنى اگر رحمت نباشد عذاب از كسى برداشته نمىشود؛ زيرا ثواب و عذاب الهى عين عدل الهى است، پس اگر در قيامت شفاعت و لطف انبيا و معصومان عليهم السلام و عالمان و شهيدان نباشد بسيارى از انسانها در محشر بدون تكليف مىمانند.
ملا محمد باقر مجلسى در باب اعتقادات مىنويسد:
إِعْتِقادُنا فِى الْعَدْلِ هُوَ أَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى أَمَرْنا بِالْعَدلِ وَ عامِلْنا بِما هُوَ فَوْقَهُ وَ هُوَ التَّفَضُّلُ وَ ذلِكَ أَنَّهُ عَزَّوَجَلَّ يَقُولُ:
مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَآءَ بِالسَّيّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ»
اعتقاد ما در باب عدل آن است كه خداوند متعال ما را به عدل دستور فرموده است، ولى به بالاترين از آن يعنى رحمت و لطف معامله نمود؛ زيرا خداوند عز و جل و بلند مرتبه مىفرمايد: «هر كس كار نيك بياورد، پاداشش ده برابر آن است، و آنان كه كار بد بياورند، جز به مانند آن مجازات نيابند و ايشان مورد ستم قرار نمىگيرند.»
در اين راستا اميرمؤمنان على عليه السلام درباره كلام خداوند إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسنِ»
مىفرمايد:
الْعَدْلُ الْإِنْصافُ وَ الْاحْسانُ التَّفَضُّلُ.
عدل انصاف، و احسان بخشش افزونتر است.
اگر پروردگار با عدل خويش رفتار كند به حق انصاف را خواسته است ولى با وجود آثار ظلم و تباهى در زندگى بشر؛ عفو او بالاترين احسان است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله در پايان عمر شريفشان خطبهاى مهم براى مسلمانان ايراد فرمودند:
ايُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ احَدٍ نَسَبٌ وَ لا امْرٌ يُؤْتِيهِ بِهِ خَيْراً اوْ يَصْرِفُ عَنْهُ شَرَّاً الَّا الْعَمَلُ، الا لايَدَّعِيَنَّ مُدَّعٍ وَ لايَتَمَنِّيَنَّ مُتَمَنِّ وَ الَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ لايُنجى الَّا عَمَلٌ مَعَ رَحْمَةٍ، وَ لَوْ عَصَيْتُ لَهَوَيْتُ.
اى مردم! بين خدا و كسى رابطه خويشاوندى نيست و هيچ رابطه ديگرى هم كه موجب جلب منفعت يا دفع ضرر شود به غير از عمل نيست. بنگريد: كسى ادعاى گزاف نكند و كسى آرزوى خام در دل نپرورد. قسم به خدايى كه مرا به راستى برانگيخت چيزى جز عمل همراه با رحمت خدا سبب رستگارى نمىگردد، اگر من هم گناه مىكردم سقوط كرده بودم.
با اين فرمايش، نتيجه مىگيريم كه: در نزد خداوند منّان سبب و نسب و مقام و مدرك و هزاران رابطه و رفاقت و زيركى كارساز نيست، تنها عنايات و الطاف الهى دستگيره و پناهگاه بندگان است.
#سی_یک
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک
🔴در دستگاه آخرت حکمایی هستند که با نفس ما را زنده می کنند. اصلا ائمه ما (ع) و بزرگان ما که نمی آمدند با دکتری کردن ما را حیات بدهند. یک نگاه می کردند و ما را حیات می دادند. زیرا کار خدا و ائمه (ع) شرط ندارد. این مائیم که اگر بخواهیم یک کاری بکنیم شرایط لازم دارد. می خواهم خانه بسازم پول لازم دارد، می خواهم بهشت بروم این کار لوازمات بهشتی می خواهد، باید آنها را تهیه کنم. من برای هر کاری که بخواهم انجام بدهم یک لوازماتی باید تهیه کنم خدا چطور؟ خدا لوازمات احتیاج ندارد. اگر من خود را در اختیار او قرار دهم او همچون برق کار را تمام می کند. ((إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ))*. تا خدا فرمود ((باش)) هست، در یک چشم به هم زدن.لذا ما از خدا مفت خوریم. من سلیقه خودم را می گویم. شما هم همین جورید. این را می گویم تا رویتان به این کار باز شود و در خلوتتان بدانید که مفت خورید. کسی از کارکردن چیزی گیرش نیامده است. این را به شما می گویم. البته خدا آنهایی را هم که اهل کار بودند محروم نکرده است و یک چیزی به آنها داده است اما آنها خیلی معطل شدند. اقلش اینست که معطل کارهایی شدند که رفته بودند انجام دهند اما شما را می شناسم که هم کم حوصله اید و هم همسر و اولاد دارید. هرچه می توانید از آن مفت ها دست بزنید. بگویید ((خدایا از فضلت به ما عطا کن. ما وسایل عدلت را نداریم. الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک)). فضل یعنی مفت! یعنی مفت مفت. ((حتی اگر شعور هم ندارم که این مفت را بگیرم آن شعورش را هم روی مفت دادنت بده)). می توانی با خدای خودت این جور صحبت کنی. ((الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک)). با عدلت با ما معامله نکن. من وسائلش را ندارم. #عدل یعنی اگر بهشت می خواهی بروی باید وسایل آن را داشته باشی. اگر می خواهی پیش خدا نزدیک شوی باید وسایلش جور باشد. عقلت درست باشد و مانند اینها...، #فضل خیلی زیباست. زیرا دهنده اش خود اوست. سازنده اش خود اوست. اصلا او می خواهد بدون عمل چیز بدهد. نمی خواهد مزد بدهد. مزد را به اندازه کار می دهند. فضل چطور؟ قاعده فضل اینست که صاحبش حد آن را با شئون خودش بسنجد. تفضل به فاضلیت فضل کننده مربوط است نه به من. شنیدی چه شد؟ وقتی شما چیزی می دهید اندازه آن به کرم شما موکول است، نه به من. کرم شما هرچه هست آن را می دهی. خدای مهربان وقتی که به کسی تفضل می کند، آن را مناسب آقایی خودش قرار می دهد. اگر بخواهد مزد بدهد مناسب کاری که من کردم می دهد. لذا ما دیدیم و حساب کردیم و پدران ما و علمای سابق حساب کردند و دیدند کار ما با عدل سامان نمی گیرد. پیغمبرمان (ص) هم در دعا عرض کرد: ((الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک یا کریم))، نام کریم را هم آورده است.
#مرحوم حاج اسماعیل #دولابی ره
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ مجازات بر اساس #عدل یا #فضل ؟
🔸امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه #دعا_سی_یک_10 میفرماید : لا يُنْكِرُ - يَا إِلَهِى - عَدْلَكَ إِنْ عَاقَبْتَهُ، وَ لا يَسْتَعْظِمُ عَفْوَكَ إِنْ عَفَوْتَ عَنْهُ وَ رَحِمْتَهُ، لِأَنَّكَ الرَّبُّ الْكَرِيمُ الَّذِى لا يَتَعَاظَمُهُ غُفْرَانُ الذَّنْبِ الْعَظِيمِ
اى خداى من! اگر اين گنهكار را كيفر دهى، عدالتت را منكر نمىشود، و اگر از او گذشت كنى و به او رحمت آورى، گذشتت را در برابر بىنهايت بودنت بزرگ نمىشمارد؛ براى اين كه تو پروردگار كريمى، پروردگارى كه آمرزش گناه بزرگ، او را بزرگ ننمايد.
🔸 و دردعای_ابوحمزه_ثمالی نیز آمده : اِلهی اَنتَ اَوسَعُ فَضلاً وَ اَعظَمُ حِلماً مِن اَن تُقایِسَنی بِعَملی اَو اَن تَستَزِلَّنی بِخَطیئَتی ... هَبنی بِفضلِک
خدایا تو فضلت وسیعتر و بردباریات بزرگتر از آن است که مرا به کردارم بسنجی یا اینکه مرا به خطایم بلغزانی .. مرا به فضل خویش ببخش
🔸 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام هم در #نهج_البلاغه_خطبه_227 دارند که : اللهُمَّ احمِلنی عَلی عَفوِکَ وَ لا تَحمِلنی عَلی عَدلِک
پروردگارا با عفو و بخشش خود با من رفتار کن نه با عدل و دادگریت!
این یعنی انسان متکی به اعمال ناقص خود نباشد و ان شاء الله همه ما در ماه مبارک رمضان که سفره فضل الهی جاری است بیبهره نمانیم.
👌عدل الهی یعنی حق هر کسی را دادن و اگر اینطور باشد ما به واسطه کاستیها و گناهان چیزی برای عرضه نداریم. اما فضل یعنی خدای سبحان از حق خود به انسان میبخشد.
دقت کنید که فضل الهی، ظلم و یا در برابر عدل نیست بلکه فراتر از عدل است.
🆔 @sahife2
✳️ خدا با #فضل اش با ما رفتار میکند، اگر بخواهد با #عدل اش با ما معامله کند، کار ما خراب است. یک آدم عوامی میگفت: «خدایا، ما اینهمه نماز میخوانیم و روزه میگیریم، تازه منت هم سر ما میگذاری؟، خدایا با عدلت با من رفتار کن، نمیخواهد با فضلت با من معامله کنی!»؛ چند وقت بعد این شخص بخاطر جرمی که مرتکب شده بود، محکوم به اعدام شد. او را به پای چوبه دار بردند، پیغمبر زمان به او گفت: «تو از خدا خواسته بودی و گفتی که خدایا با عدلت با من رفتار کن؛ روزی تو یک سوزن در چوبی کردی، بعد پای مگسی را بستی و با آن چوب سوزن دار، آن مگس را اعدام کردی، حالا هم باید اعدام شوی، چون که خودت از خدا خواستی تا با فضلش با تو معامله نکند.»
👤مرحوم آیت الله #مجتهدی ره
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#شرح_صحیفه_سجادیه ✳️ و کان من دعائه علیه السلام فی ذکر التوبه و طلبها از دعاهایِ آن حضرت یعنی حضرت
✳️شرح فراز دهم دعای سی و یکم صحیفه سجّادیّه
📜حالا این بنده آمده است، گناهانِ خود را گفته است، #اعتراف کرده است، «لَا ینْکرُ- یا إِلَهِی- عَدْلَک إِنْ عَاقَبْتَهُ» اگر او را عذاب کنی، عدلِ تو را انکار نمیکند، میگوید خوب است، این نشانهی عدلِ تو است، حتماِ مستحق بودهام.
«وَ لَا یسْتَعْظِمُ عَفْوَک إِنْ عَفَوْتَ عَنْهُ وَ رَحِمْتَهُ» اگر تو این بنده را عفو کردی، این بنده عفوِ تو را خیلی بزرگ نمیشمارد، چرا؟
«لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ الَّذِی لَا یتَعَاظَمُهُ غُفْرَانُ الذَّنْبِ الْعَظِیمِ» میگوید تو آنقدر کریم هستی که کارِ بزرگِ خودت را بزرگ نمیشماری، این مغفرت فی نَفسِه کارِ بزرگی است، اما خدای متعال آنقدر کریم است که میگوید: من کاری نکردم، بندگانِ کریمِ خدا هم همین هستند دیگر، یک مسجد میسازد، بیمارستان میسازد، میگوید: ما که کاری نکردیم، اگر خدای نکرده آن را مهم بداند که اصلاً هیچ!
میگوید: اگر من را عفو کنی، من این را بزرگ نمیشمارم، چون تو آنقدر بزرگ هستی که این در کنارِ بزرگیِ تو چیزی نیست، که منِ ناچیز را عفو کردی، یک علّت هم دارد، لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ اینهاست که باید دقّت کنیم تا دعاهایِ ائمه علیهم السلام را متوجّه شویم، ببینیم سید علی خان از اینجا چه فهمیده است.
ای مردم، ای خواهران، ای برادران، این دین «مقدّس بازی» نیست، والله بالله خشک مقدّس در این دین خریدار ندارد، این دین، دینِ فهم و شعور است، ببینید سید علی خان دعا را چطور فهمیده است، توجّه کنید خیلی مهم است، من باشم میگوید: خُب دیگر! چیزی نیست که! میگوید اگر من را عفو کنی برایِ تو مهم نیستم لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ ببینید او از لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ چه در آورده است.
و التعرض لعنوان الربوبیه المنبئه عن تبلیغ الشى ء الى کماله میگوید چرا متعرّض به عنوانِ ربوبیّت شد؟ لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ چرا نامِ دیگری را نیاورد؟ و التعرض لعنوان الربوبیه تعرّض بعنوانِ ربوبیّت، ربوبیّت چیست؟ المنبئه عن تبلیغ الشى ء الى کماله ربوبیّتی که خبر میدهد از رساندنِ هر چیزی به کمالِ آن، چون ربّ است دیگر، تربیت است دیگر، این تربیت تو را به کمال میرساند، میوه را به کمال میرساند، هر مخلوقی را به کمال میرساند، تربیت است.
اگر خدا که ربّ است و میخواهد من را به کمال برساند، یکی از ابزارِ به کمال رساندنِ من عفوِ اوست، اگر عفو نکند و من گنهکار بمانم دیگر پیشرفت نمیکنم، پس یکی از اسبابِ اینکه من را به کمال برساند عفو است، پس دوباره گوش بدهید.
والتعرض لعنوان الربوبیه المنبئه عن تبلیغ الشیء إلى کماله للإیذان بعلیته العفو عنه والرحمه له میگوید این تعرّض به ربوبیّت، چون مقتضایِ ربوبیّت این است که هر چیزی را به کمال برساند، چون ربِّ کریم همه چیز را به کمال میرساند، این را برایِ این گفته است که بدانیم علّتِ درخواستِ عفوِ ما چیست، علّتِ آن این است که اگر میخواهی من را به کمال برسانی باید مرا عفو کنی.
یک اصطلاحِ طلبگی به شما بگویم، وقتی یک نفر مجتهد میشود، خدا شاهد است که خیلی زحمت میکشد، مردم نمیدانند، خدا میداند، ما باید برویم دست و پایِ اینها را ببوسیم، این مراجع تقلید خیلی زحمت میکشند، شصت سال علم پشتِ یک رساله است. یکی از اصطلاحاتِ اصولی این است که ما در طلبگی از اساتیدمان میشنیدیم، میگفتند: «تَعلیقُ الحُکمِ عَلَی الوَصفِ مُشعرٌ بِالعِلیّه» یعنی اگر شما یک حکمی را با وصفی مقیّد کردید این دلالت بر علّیّت میکند، میگوییم «أکرِم زِیدَ لِلعالِم» زِیدِ عالِم را احترام کن، الآن حکمِ ما چیست؟ احترام کردن است، دستور میدهیم که احترام کنند، این را با وصف مقیّد کردیم، «أکرِم زِیدَ لِلعالِم» میگوید این اشاره به علّیّت است، یعنی چون عالِم است او را احترام کن.
ظهورِ این کلمهی «رَبّ» در تربیت است، یعنی هر چیزی را میگیرد و به کمال میرساند.
👤 آیت الله #فاطمی_نیا
#سی_یک #دعا_سی_یک_10
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 17
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_498
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #چهارشنبه
👉🏻 1da.ir/rqjEC
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 یک آمادگی متفاوت برای #دعا_عرفه_امام_حسین علیه السلام
🔴 چقدر لذت بخش است از زبان اباعبدالله الحسین(ع) با خدا مناجات کنیم. من همیشه در دعای #عرفه گفتهام: خدایا! من نیامدهام دعا بخوانم، آمدهام دعا خواندن امام حسین(ع) را تماشا کنم و با اشک ریختنش، اشک بریزم. با نالههای او همنوا بشوم. لابد هر عنایتی به حسینت بکنی، به ما هم خواهی داشت. انشاءالله یک روز در همین #دعا_عرفه، آنقدر خدا گناهانمان را ببخشد و بدیهایمان را جبران کند؛ که برای لحظهای هم که شده صدای حسین فاطمه(س) را بشنویم، وقتی که دارد با خدا #مناجات میکند...
👤استاد علیرضا #پناهیان
✳️ به کوی میکده یا رب #سحر چه مشغله بود
که جوش شاهد و ساقی و شمع و مشعله بود
حدیث عشق که از حرف و صوت مستغنیست
به ناله دف و نی در خروش و ولوله بود
مباحثی که در آن مجلس جنون میرفت
ورای مدرسه و قال و قیل مسئله بود
دل از کرشمه ساقی به شکر بود ولی
ز نامساعدی بختش اندکی گله بود
قیاس کردم و آن چشم جادوانه مست
هزار ساحر چون سامریش در گله بود
بگفتمش به لبم بوسهای حوالت کن
به خنده گفت کی ات با من این معامله بود
ز اخترم نظری سعد در ره است که دوش
میان ماه و رخ یار من مقابله بود
دهان یار که درمان درد #حافظ داشت
فغان که وقت مروت چه تنگ حوصله بود
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ #حافظ_غزل_215
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 پیشنهادی برای بهرهبرداری بیشتر از #دعا_عرفه_امام_حسین علیه السلام
🔴 دعا را وابسته به حال نکنید.
قبل از قرائت دعای عرفه، یکبار #دعا_عرفه را مطالعه کنید.
دعا یک گفتگوی منطقی است.
بعد از سر عقلانیت هم میشود اشک ریخت...
👤استاد علیرضا #پناهیان
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 راز یک بعد از ظهر
🔴 حال و هوای یک #دعا_عرفه
«اللَّهمَّ لَکَ الحَمد کَما خَلَقتَنی فَجَعَلتَنی سَمیعاً بَصیرا...» فرمودند بالاترین گناهی که بخشیده نمیشود روز عرفه این است که غروب روز #عرفه شک بکنی بگویی خدا آیا من را بخشیده یا نه؟
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حکایت #از_علی_آموز_اخلاص_عمل !!!
قسمت هفتم
گفت امیر المؤمنین با آن جوان
که به هنگام نبرد ای پهلوان
چون خدو انداختی در روی من
نفس جنبید و تبه شد خوی من
نیم بهر حق شد و نیمی هوا
شرکت اندر کار حق نبود روا
تو نگاریدهٔ کف مولیستی
آن حقی کردهٔ من نیستی
نقش حق را هم به امر حق شکن
بر زجاجهٔ دوست سنگ دوست زن
گبر این بشنید و نوری شد پدید
در دل او تا که زناری برید
گفت من تخم جفا میکاشتم
من ترا نوعی دگر پنداشتم
تو ترازوی احدخو بودهای
بل زبانهٔ هر ترازو بودهای
تو تبار و اصل و خویشم بودهای
تو فروغ شمع کیشم بودهای
من غلام آن چراغ چشمجو
که چراغت روشنی پذرفت ازو
من غلام موج آن دریای نور
که چنین گوهر بر آرد در ظهور
عرضه کن بر من شهادت را که من
مر ترا دیدم سرافراز زمن
قرب پنجه کس ز خویش و قوم او
عاشقانه سوی دین کردند رو
او به تیغ حلم چندین حلق را
وا خرید از تیغ و چندین خلق را
تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر
بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر
ای دریغا لقمهای دو خورده شد
جوشش فکرت از آن افسرده شد
گندمی خورشید آدم را کسوف
چون ذنب شعشاع بدری را خسوف
اینت لطف دل که از یک مشت گل
ماه او چون میشود پروینگسل
نان چو معنی بود خوردش سود بود
چونک صورت گشت انگیزد جحود
همچو خار سبز کاشتر میخورد
زان خورش صد نفع و لذت میبرد
چونک آن سبزیش رفت و خشک گشت
چون همان را میخورد اشتر ز دشت
میدراند کام و لنجش ای دریغ
کانچنان ورد مربی گشت تیغ
نان چو معنی بود بود آن خار سبز
چونک صورت شد کنون خشکست و گبز
تو بدان عادت که او را پیش ازین
خورده بودی ای وجود نازنین
بر همان بو میخوری این خشک را
بعد از آن کامیخت معنی با ثری
گشت خاکآمیز و خشک و گوشتبر
زان گیاه اکنون بپرهیز ای شتر
سخت خاکآلود میآید سخن
آب تیره شد سر چه بند کن
تا خدایش باز صاف و خوش کند
او که تیره کرد هم صافش کند
صبر آرد آرزو را نه شتاب
صبر کن والله اعلم بالصواب
#مثنوی_معنوی_172
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول #آخر_دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #از_علی_آموز_اخلاص_عمل !!! قسمت هفتم گفت امیر المؤمنین با آن جوان که به هنگام نبرد ای پهلوا
✳️مولا علی به آن پهلوان مغلوب که آب دهان بر روی مولا ریخت و مولا شمشیر را انداخت و از او پرسید که چرا مرا نکشتی و شمشیر را انداختی، در این قسمت پاسخ میدهد: اگر تو را میکشتم نیمی از این عمل برای حق بود و نیمی دیگر برای هوای نفس و خودپرستی و این در حکم شریکقراردادن برای پروردگار بود و انبازی در کار حق روا نیست، چراکه تو ساخته و پرداختهْ حضرت پروردگار هستی. تو را حق تعالی آفریده و مصنوع و مخلوق من نیستی. نقش حق را هم باید به فرمان حق شکست. بر شیشهْ دوست هم، سنگ دوست را بزن؛ یعنی انسان مصنوع دست الهی است و شیشهای است که در کارگاه هستی حق ساخته شده است. ازاینرو باید با سنگ مشیت و ارادهْ حق شکسته شود، نه با سنگ هوا و هوس آدمی.
آن پهلوان نامسلمان تا چنین سخنانی از مولا شنید، در دلش نوری پیدا شد و فوراً از بیدینی دست کشید و گفت: من کینه و دشمنی را دامن میزدم و در حق تو جفا کردم. گمان میکردم تو اهل هوا و هوس و انتقامی، اما تو ترازویی هستی که در عدالت و درستی خوی الهی داری و زبانهْ شاهین همه ترازوها، یا محور اصلی عدالت تویی. من نه تنها دشمن تو نیستم، احساس میکنم که من و تو بسیار به هم نزدیک و وابستهایم و اگر من کیش و مذهبی دارم، تو روشنایی آن هستی. و تو ای علی، آن حقیقتی هستی که چشم بینا میجوید و چراغ دلت از او روشنایی پذیرفت و من غلام و بندهْ موج آن دریای نوری هستم که مانند تو گوهری معنوی پدید آورده است. ای علی، بر من شهادت را عرضه کن و آمادهام که شعار: «لااله الا الله و محمداً رسول الله» را بگویم و مسلمان شوم. من تو را سرافراز دوران و گزیدهْ زمان شناختم.
بردباری امام علی(ع) موجب شد که گروهی ایمان بیاورند و شمشیر، حلق آنها را نبُرد. این پیروزیِ بزرگتری است و به همین دلیل، مولانا حلم را به تیغ تشبیه میکند و میگوید: شمشیر حلم و بردباری از تیغ آهنین تیزتر است، بلکه از صد لشکر هم بیشتر پیروزی به بار میآورد.
#مثنوی_معنوی_172
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #از_علی_آموز_اخلاص_عمل !!! قسمت هفتم گفت امیر المؤمنین با آن جوان که به هنگام نبرد ای پهلوا
✳️سه بیت آخر دفتر اوّل مثنوی نشان میدهد که مجلس مولانا اواخر، دیگر آن کشش سابق را ندارد. این وضع و حال احتمالا ناشی از وضع و حال حسامالدین بوده است. چنین وضعی طبیعی است که در گوینده (مولانا) هم بیتأثیر نباشد. لذا چون مستمع (حسامالدین) و ای بسا مستمعان دیگر (اهل مجلس) را دور از حال و احوال پیشین مییابد، بالطبع چشمة جوشان ذهن مولانا صافی پیشین را از دست میدهد:
👈سخت خاکآلود میآید سُخُن
آب تیره شد، سرِ چَه بند کن
تا خدایش باز صاف و خَوش کند
او که تیره کرد هم صافش کند
صبر آرد آرزو را نه شتاب
صیر کن والله اعلم بالصواب
🔴مولانا با این سه بیت دفتر اول را به اتمام میرساند و دیگر ادامه نمیدهد. بعد از آن به گفتهی خودش صبوری پیشه میکند. آغاز دفتر دوم نشان میدهد که این صبوری دو سال طول میکشد، و ظاهراً دلیل وقفه ی پیشآمده هم احوال حسامالدین چلبی بوده است:
چون به معراج حقایق رفته بود
بی بهارش غنچه ها نشکفته بود
👌ما هم خدا را شکر میکنیم که این دفتر را با ذکر امیرالمومنین علی علیه السلام و در شب نورانی عرفه و در آستانه ی روز باعظمت عرفه و نیز ایام الله عید الله اکبر #عید_غدیر به پایان رسانیدیم ... از دوستانی که ما را یاری کردند هم بسیار تشکر میکنیم .... والله اعلم بالصواب
#آخر_دفتر_اول #اول_دفتر_اول #مثنوی_معنوی_172
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2