◀️ هيجده اندرز مهم
قسمت 2
📋 در دومین گفتار حکیمانه مى فرماید: «هیچ تنهایى وحشتناک تر از عُجب و خودبینى نیست»; (وَلاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ).
چرا که از یک سو مردم از افراد خودبین و خودخواه متنفرند و از آنها فاصله مى گیرند و از سوى دیگر افراد خودبین مردم را در حد لیاقت دوستى خود نمى بینند و برترى خیالى و وهمى، آنها را از مردم جدا مى سازد و به این ترتیب گرفتار تنهایى وحشتناکى مى شوند.
از این رو در حدیثى که در کتاب شریف کافى از امام صادق(علیه السلام) آمده مى خوانیم: «مَنْ دَخَلَهُ الْعُجْبُ هَلَکَ; کسى که گرفتار خودبینى شود هلاک مى شود».
در سومین نکته مى فرماید: «هیچ عقلى همچون عاقبت اندیشى نیست»; (وَلاَ عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ).
منظور از عقل همان قوه ادراک است که انسان به وسیله آن کارهاى دنیا و آخرت خویش را نظام مى بخشد و به یقین، نتیجه هر کارى در پایان آن روشن مى شود; آنها که در فکر عاقبت کارها و نتیجه نهایى آن هستند، به یقین از همه عاقل ترند.
در حدیثى مى خوانیم که شخصى نزد پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تقاضاى اندرزى کرد. حضرت فرمود: اگر بگویم عمل خواهى کرد؟ عرض کرد: آرى! این سخن میان او و پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) سه بار تکرار شد و در پایان، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «إنّى أوصیکَ إذا أنْتَ هَمَمْتَ بِأمْر فَتَدَبَّرْ عاقِبَتَهُ فَإنْ یَکُ رُشْداً فَامْضِهِ وَإنْ یَکُ غَیّاً فَانْتَهِ عَنْهُ; من به تو توصیه مى کنم هنگامى که تصمیم گرفتى کارى را انجام دهى در عاقبت آن بیندیش. اگر عاقبت نیکى دارد به دنبال آن کار برو و اگر گمراهى و ضلالت است از آن صرف نظر کن».
در چهارمین نکته مى فرماید: «هیچ شخصیت و بزرگوارى همچون تقوا نیست»; (وَلاَ کَرَمَ کَالتَّقْوَى).
این سخن برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ); گرامى ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست».
شخص با تقوا نه تنها نزد خداوند که نزد خلق خدا نیز گرامى و باشخصیت است، زیرا از انجام کارهاى زشتى که شخصیت انسان را در هم مى شکند خوددارى مى کند.
امیر مؤمنان(علیه السلام) فرمود: «مِفْتاحُ الْکَرَمِ التَّقْوى; پرهیزگارى کلید شخصیت است»
👈 ادامه دارد ....
#نهج_البلاغه_حكمت_113
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ به دور لاله قدح گیر و بیریا میباش
به بوی گل نفسی همدم صبا میباش
نگویمت که همه ساله می پرستی کن
سه ماه می خور و نه ماه پارسا میباش
چو پیر سالک عشقت به می حواله کند
بنوش و منتظر رحمت خدا میباش
گرت هواست که چون جم به سر غیب رسی
بیا و همدم جام جهان نما میباش
چو غنچه گر چه فروبستگیست کار جهان
تو همچو باد بهاری گره گشا میباش
وفا مجوی ز کس ور سخن نمیشنوی
به هرزه طالب سیمرغ و کیمیا میباش
مرید طاعت بیگانگان مشو حافظ
ولی معاشر رندان پارسا میباش
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_274
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ به دور لاله قدح گیر و بیریا میباش به بوی گل نفسی همدم صبا میباش نگویمت که همه ساله می پرستی ک
✳️نگویمت که همه ساله می پرستی کن
سه ماه می خور و نه ماه پارسا میباش
👈مرحوم حاج محمد اسماعیل #دولابی در رابطه با این بیت می فرمایند که:
منظور حافظ این است که سه ماه #رجب و #شعبان و #رمضان را بندگی کن و از شراب روحانی بخور و نه ماه دیگر را به مشاهده جمال خدا بنشین .
آری منظور ماه های رجب و شعبان و رمضان است که باید از می عرفان و عشق الهی مست شد.
البته خیلی مانده که به عمق اشعار حافظ پی ببریم همانطور که خیلی مانده به معنای عمیق و ابطان قرآن پی ببریم
حالا که یک پیر راهی یک عارفی یک جان به لب آمده ای مانند مرحوم دولابی ره این عمق را برایمان به تصویر کشیده پس بیاییم به خودمان لطفی کنیم و قدر بدانیم…
ماه عزیز رجب، ماه تخلیه از رذایل اخلاقی و ماه شریف شعبان ماه تحلیه «آراسته شدن» به فضایل انسانی و ماه مبارک رمضان، ماه تجلی حقتعالی در لابلای آیات قرآنی بوده و هست برای آنانکه که با کتابش #انس دارند. پس میتوان آنرا نقشه راه نامید، لذا بزرگان #سلوک طفلان راه را سفارش میکردند به #توبه_نصوح در ماه اول و صلوات کثیره در ماه دوم و تلاوت فراوان قرآن در سومین ماه، تا مستعد برای لیالی قدر شوند و اما #شب_قدر، شب لقاء حقتعالی در قلب پاک پاکان روزگار در همین سرای دنیاست که روز و شب به یکسال بلکه یک عمر انتظارش را به جان میکشیدهاند …
#حافظ_غزل_272
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ تتمه ی حکایت #مرد_مفلس (در 12 قسمت )
قسمت 5
🌺 هست بر سمع و بصر مهر خدا
در حجب بس صورتست و بس صدا
آنچ او خواهد رساند آن به چشم
از جمال و از کمال و از کرشم
و آنچ او خواهد رساند آن به گوش
از سماع و از بشارت وز خروش
کون پر چارهست هیچت چاره نی
تا که نگشاید خدایت روزنی
گرچه تو هستی کنون غافل از آن
وقت حاجت حق کند آن را عیان
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_18
قسمت 5
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ تتمه ی حکایت #مرد_مفلس (در 12 قسمت ) قسمت 5 🌺 هست بر سمع و بصر مهر خدا در حجب بس صورتست و ب
🔴مهر خدایى بر گوش و چشم اشخاص زده مىشود و بسى صورتها و اشکال و بسى صداها هست.
و آن چه را از جمال و کمال و ناز و کرشمه که او بخواهد بچشم مىرساند.
و آن چه از آواز خوش و مژدهها و فریادها که او اراده کند بگوش مىرساند.
اگر چه اکنون تو غافل از آن هستى ولى در موقع حاجت خداى تعالى آن را آشکار مىکند.
👈مولانا می گوید: بر اثر گناه برگوش و چشم انسان, مهر خدا نهاده شده، واِلّا در پس حجابها و پشت پردهها صورتها و طنین بانگها بسیار است. در پشت حجابهای دنیوی و پردههای عالم محسوس، صورتهایی از تجلیات لطفیه و قهریه حضرت حقتعالی و سروشهای غیبی و الهامات ربانی وجود دارد که برای چشمها و گوشهایی که در حجابهای دنیایی مستور شدهاند، قابل دیدن و شنیدن نیست. تنها چشمها و گوشهایی میتوانند بر آن واقف شوند که از کمند عالم محسوسات رسته باشند. خداوند هرچه را از کمال و جمال و ناز بخواهد، همان را به چشم میرساند و هر چه از سماع و بشارت و وجد و حالها بخواهد به گوش جان میرساند. عالم هستی، سراسر پُر از درمان و راه علاج است، اما تو هیچ چارهای نداری مگر آنکه حقتعالی دریچهای به روی تو بگشاید.
مولانا میگوید: حواس و تواناییهای ما به مشیت حق به کار میافتد و «تا که نگشاید خدایت روزنی» از تو کاری ساخته نیست. اگر چه تو اکنون بدان چارهها و راهحلها غافلی، ولی هنگام ضرورت، حقتعالی آن چارهها را برای تو نمایان میکند. مولانا علت محجوب ماندن انسان از سروش آسمانی و الهامات ربانی را با استناد به آیه شریفهْ قرآن, تبعیت از هوای نفس میداند که منجر به از کار افتادن ابزار شناخت معنوی میگردد: «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهْدِیهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ»: آیا دیدی کسی را که هوای نفس را خدای خود کرد و پروردگار با علم به این، او را به گمراهی افکند و برگوش و دلش مهری و برچشمش پردهای نهاد! چه کسی جز خدا میتواند او را راهنمایی کند! آیا به این نکته میاندیشید
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_18
قسمت 5
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#چله_ی_انس_با_دعای_مکارم_الاخلاق 13
▪️ دعای #مکارم_الاخلاق یکی از دعاهای معروف امام سجاد علیه السلام و دعای بیستم صحیفه سجادیه است. این دعا به دلیل دارا بودن محتوا و مضامین عالی و ابعاد تربیتی و سیر و سلوکی از سوی سالکان و عارفان و محققان و دعا پژوهان مورد توجه بسیار قرار گرفته و شرح و تفسیرهای فراوان بر آن نوشته شده است. بررسی این دعا از این جهت دارای اهمیت است که دارای ابعاد گوناگون و از آن جمله توجه به حیات جمعی و تلقین و ارزش گذاری اموری است که فرد در زندگی خود باید آنها را بهکار گیرد.
این دعا از ۲۲ قسمت تشکیل شده که هر قسمت با درود بر محمد و آل محمد شروع گردیده و با در خواستهایی که هر کدام اخلاق پسندیده میباشد دنبال میگردد و همه آن ها مضمونشان درخواست توفیق الهی میباشد.
▪️به امید آن که انس با این دعا سبب تحولی بزرگ در رفتار و کردار ما شود باهم دعای #بیستم را چهل روز زمزمه میکنیم :
♦️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ .....👇
🎵 b2n.ir/SAHIFE2_20
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Makaremolakhlagh14_(Nafs)_lobolmizan[H].mp3
7.4M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_6
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 14
👌 نقش عیوب نفس در توقف نسبت به مقصد
#بیستم #مکارم_اخلاق
#اصلاح_خصلت_هاى_ناپسند
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#شرح_صحیفه_سجادیه ✳️دعای #مکارم_الاخلاق #دعا_بیستم_6 🔹 استاد اصغر #طاهرزاده ✔️ جلسه 14 👌 نقش عیوب
#دعا_بیستم_6
دعای سیدالساجدین (ع ) در مکارم اخلاق:
🔹اللَّهُمَّ لا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّى إِلا أَصْلَحْتَهَا، وَ لا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلا حَسَّنْتَهَا، وَ لا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلا أَتْمَمْتَهَا🔹
🔸خداوندا! در من هيچ خُلق ناشايست نگذار مگر آن را شايسته گردانى و هيچ عيبى كه بدان مرا سرزنش كنند در من نماند مگر آن را نيكو كنى، و فضيلتى ناقص نباشد، مگر آن را به كمال رسان🔸
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
ta-ze-dastat-miresad-sho-kargar.ali_.mp3
1.59M
👌 تا رسد دستت به خود، شو کارگر
👈آخرین جمله ی عارف بزرگ شیخ مرتضی #طالقانی در لحظه ی مرگ خطاب به علاّمه محمد تقی #جعفری
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#فهرست #صحیفه_سجادیه_ختم 🙏 دعای #سی_هشت 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در پوزش از مظلمه
انشاالله از امروز دعای 38 صحیفه سجادیه رو بند به بند شروع می کنیم ..... انشاالله
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_211
دعای #سی_هشت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگام پوزش از #حق_الناس و رهایی از #آتش "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_هشتم_1
دعای سیدالساجدین(علیه السلام) هنگام پوزش از #حق_الناس و رهایی از #آتش :
🔹اللَّهُمَّ إِنِّى أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِى فَلَمْ أَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِىَ إِلَيَّ فَلَمْ أَشْكُرْهُ، وَ مِنْ مُسِى ءٍ اعْتَذَرَ إِلَيَّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ، وَ مِنْ ذِى فَاقَةٍ سَأَلَنِى فَلَمْ أُوثِرْهُ، وَ مِنْ حَقِّ ذِى حَقٍّ لَزِمَنِى لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ أُوَفِّرْهُ، وَ مِنْ عَيْبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِى فَلَمْ أَسْتُرْهُ، وَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ عَرَضَ لِى فَلَمْ أَهْجُرْهُ🔹
🔸خدايا! من از تو پوزش مى طلبم اگر بر بيچاره اى در حضور تو ستم كردند و من يارى او نكردم، و يا كسى به من نيكى نمود و سپاس نگزاردم و گناهكارى از من عذر خواست و من نپذيرفتم و تنگدستى از من چيزى طلبيد و او را بر خود ترجيح ندادم، و حق مؤمنى بر ذمت من ثابت شد و كامل ادا نكردم، و بر عيب مؤمنى آگاه شدم و نپوشيدم و از هر گناهى كه پيش آمد من پرهيز نكردم🔸
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_هشتم_1
✳️ قسمت 1
🔴 آيين مقدس اسلام كه جامع تمام حقايق ظاهرى و باطنى است، در باب حقوق انسان محكمترين و زندهترين مسائل را دارد.
حق پدر و مادر بر اولاد، حق اولاد بر پدر و مادر، حق شوهر بر زن، و حق زن بر شوهر، حق اقوام، حق دولت، حق جامعه، حقوق اقليتهاى مذهبى، حق خداوند، حق انبيا، حق امامان، حق معلمان و غيره.
اسلام به اين نكته توجّه داده كه عدم رعايت حقّى كه غير بر عهده انسان دارد، معصيت و گاهى موجب عذاب الهى است.
در قسمت اوّل اين دعا اشارهاى به اين معنا شده كه يارى #مظلوم واجب، و شكر نيكوكار و قبول عذر بد كردار، و رفع حاجت نيازمند، و اداى حقّ مؤمن، و پوشاندن عيب ديگران، لازم است و بىتوجّهى به اين مسائل از شأن مؤمن دور، و در صورت كوتاهى از اين حقوق، توبه و بازگشت واجب است.
مسأله حقشناسى از جايگاه و ديدگاههاى گوناگون عقلى و اخلاقى و اجتماعى محلّ توجّه خداوند متعال و سيره عملى معصومان عليهم السلام و دانشمندان بوده است؛ زيرا پروردگار حكيم از راه برقرارى حقوق خود و ديگر موجودات به شكل هستى، نظم و انضباط مىبخشد بنابراين براى اجراى حقوق و حدود اهميّت و تأكيد فراوان فرموده است.
اميرمؤمنان على عليه السلام در خطبه صفين مىفرمايد:
ثُمَّ جَعَلَ سُبْحانَهُ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَها لِبَعْضِ النّاسِ عَلى بَعْضٍ، فَجَعَلَها تَتَكافَأُ فى وُجُوهِها وَ يُوجِبُ بَعْضُها بَعْضاً، وَ لايُسْتَوْجَبُ بَعْضُها الّا بِبَعْضٍ. وَ اعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحانَهُ مِنْ تِلْكَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوالى عَلَى الرَّعِيَّهِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوالى، فَريضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ سُبْحانَهُ لِكُلٍّ عَلى كُلٍّ، فَجَعَلَها نِظاماً لِالْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدينِهِمْ.
آن گاه خداوند از حقوق خود حقوقى را بر بعض مردم نسبت به بعض ديگر واجب گرداند، و آن حقوق را در جهات و حالات با هم برابر قرار داد و بعضى را در برابر بعضى ديگر واجب نمود، و بعضى واجب نگردد مگر به انجام حقّى كه در برابر آن است. و بزرگترين چيزى كه از اين حقوق واجب فرمود حق حاكم بر رعيّت، و حقّ رعيّت بر حاكم است، اين فريضهاى است كه خداوند براى هر يك نسبت به ديگرى واجب نموده، و اين حقوق را موجب برقرارى الفت، و ارجمندى دينشان قرار داد.
وَلكِنْ مِنْ واجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَى الْعِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ وَ التَّعاوُنُ عَلى اقامَةِ الْحَقِّ بَيْنَهُمْ وَ لَيْسَ امْرُؤٌ- وَ انْ عَظُمَتْ فِى الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِى الدّينِ فَضيلَتُهُ بِفَوْقِ أَنْ يُعانَ عَلى ما حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّهِ وَ لا امْرُؤٌ- وَانْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ الْعُيُونُ- بِدُونِ انْ يُعينَ عَلى ذلِكَ اوْ يُعانَ عَلَيْهِ.
لكن از جمله حقوق واجب خدا بر بندگان اين است كه به اندازه طاقت خود به خيرخواهى يكديگر برخيزند، و در كمك به هم براى اقامه حقّ در بين خود اقدام كنند. و هيچ كس- گرچه منزلتش در حق عظيم باشد، و فضيلتش در دين بر ديگران پيشى داشته باشد،- چنان نيست كه در اداى حقّى كه خدا بر او واجب كرده محتاج به كمك نباشد، و هيچ كس- گر چه او را كوچك شمارند، و در ديده حقير ببينند- كمتر از آن نيست كه در اداى حقّ به ديگران كمك كند و يا از سوى ديگران كمك شود.
از اين رو خداوند حقوق را وسيله فرمانبرى و پاداش و عزّت و كرامت بخشيدن به انسان قرار داده است و اگر چنين نبود، هيچ موجودى بر حقّ و حقيقت نبوده و هيچ سنگى بر روى سنگى بند نمىگشت.
👈ادامه دارد .....
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_هشتم_1
✳️ قسمت 2
🔴 امام على عليه السلام مىفرمايد:
أَفْضَلُ الجُودِ إِيْصالُ الْحُقُوقِ إِلى أَهْلِها.
برترين بخشش، رساندن حقها به اهل آنهاست.
و نيز فرمود:
اعْرِفُوا الْحَقَّ لِمَنْ عَرَفَهُ لَكُم صَغِيراً كانَ اوْ كَبيراً وَضِيعاً كانَ اوْ رَفيعاً. «2»
حق را از براى كسى كه بشناسد آن را، از شما كوچك باشد يا بزرگ؛ پست مرتبه باشد يا بلند مرتبه، بشناسيد.
و نيز فرمود:
فى حَمْلِ عِبادِ اللَّهِ عَلَى أَحْكامِ اللَّهِ؛ اسْتِيفاءُ الْحُقُوقِ وَ كُلُّ الرِّفْقِ.
در برداشتن بندگان خدا، احكام خداوند را، اجراى حقوق است و همه لطف است.
و نيز فرمود:
جَعَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ حُقُوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُقُوقِهِ، فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِ اللَّهِ كانَ ذلِكَ مُؤَدِّياً إِلَى الْقِيامِ بِحُقُوقِ اللَّهِ.
خداوند سبحان حقوق مردم را پيش روى حقوق خود گردانيد پس هر كه حقوق بندگان خدا را رعايت كند، اين كار به رعايت كردن حقوق خدا بيانجامد.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَئٍ أَفْضَلَ مِنْ أَداءِ حَقِّ الْمُؤْمِنِ.
خداوند به چيزى برتر از أداى حق مؤمن عبادت نشده است.
و نيز فرمود:
تَرْكُ الْحُقُوقِ مَذَلَّةٌ وَ إِنَّ الرَّجُلَ يَحْتاجُ إِلى أَنْ يَتَعَرَّضَ فِيها لِلْكِذْبِ.
رها كردن حقها خوارى است و مرد چنان نيازمند مىشود كه در راه كسب آن به دروغ روى مىآورد.
و نيز فرمود:
السُّرُورُ فِى ثَلاثِ خِلالٍ: فِى الْوَفاءِ وَ رِعايَةِ الْحُقُوقِ وَ النُّهُوضِ فى النَّوائِبِ.
شادى در سه چيز است: در وفادارى، و رعايت حقوق و ايستادگى در برابر سختىهاى زمانه.
و نيز فرمود:
مَنْ عَظَّمَ دِيْنَ اللَّهِ عَظَّمَ حَقَّ إِخْوانِهِ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِدِينِهِ اسْتَخَفَّ بِإِخْوانِهِ.
هر كه دين خدا را ارج نهد، براى حقوق برادران خود نيز ارزش و بزرگى بخواهد؛ و هر كه دين خدا را سبك بشمارد به برادران خود نيز اهميّت ندهد.
از مضمون روايات در زمينه اداى حقوق چنين برمىآيد كه:
كوتاهى در أداى هر حقّى از مؤمن؛ شايسته نيست چون نگه داشتن حقّ ديگران بر ذمّه خويش، از كمبود ايمان به روز قيامت و يا غفلت از ارزشمند بودن آنهاست، به ويژه اعتماد به نفس بسيار، او را مغرور مىسازد و حقوق را ضايع مىكند.
👈ادامه دارد .....
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_هشتم_1
✳️قسمت 3
🔴 در دانش روانشناسى، بحثى را با عنوان «اعتماد به نفس» مطرح مىكنند كه به اصطلاح روانشناسان براى تقويت روحيّه متزلزل و سست بنيه انسان و براى استحكام و پايدارى قلب و اعصاب توصيه مىشود. ولى در نگرش روانشناسى اخلاقى و عرفان دينى چنين برداشتى مردود و نادرست است، زيرا نتيجهاى به غير از خودبينى و بزرگ منشى و ريا كارى و هزاران جنايت و خيانت ندارد.
اهل عرفان و معرفت و در صدر آنان معصومان عليهم السلام و اولياى الهى، هيچ پديدهاى را بدون حقّ و حقيقت نمىدانند.
حضرت حقّ تعالى به رسول خويش مىفرمايد:
فَذَ لِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقّ إِلَّا الضَّللُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ* كَذَ لِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنَّهُمْ لَايُؤْمِنُونَ»
اين است خدا، پروردگار حقيقى شما، بنابراين بعد از حق چيزى جز گمراهى و ضلالت وجود دارد؟ پس چگونه شما را از حق بازمىگردانند؟* اينگونه فرمان قاطعانه پروردگارت درباره فاسقان محقّق و ثابت شد كه اينان [به سبب گناه و لجاجت] ايمان نمىآورند.
انسان فطرتى حقگرا دارد و ميان حق و باطل راهى ديگر نيست، بلكه هر چه حقّ نبود، باطل است و بىطرفى و گمراهى مردود است.
به اين جهت مولاى حق پرستان، حقيقتى را در خطبه معروف به ديباج بيان مىفرمايد كه:
براستى هر كه را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كه به راه هدايت نرود، به كجراهه گمراهى درافتد و هر كه يقين او را سود نبخشد، شك زيانش رساند. پس هر انديشهاى كه بوى جدايى و شرك و دوگانگى با حق را برساند، به گمراهى و دامن شيطان مىكشاند، از اين رو به جاى «اعتماد به نفس» كه واژه دينى نيست بايد «اعتماد به حق» بيان شود. اعتماد به حق تعالى و حقيقت آفريدگار بهترين و كاملترين جايگزين حقيقى براى درمان ناراحتىهاى روحى و روانى و بر طرف كردن كاستىها و سستىهاى اخلاقى و اجتماعى مسلمانان است.
در دنياى امروز كه از لحاظ دانش و تكنيك و صنعت و فرهنگ پيشرفت بسيار شگرفى كرده است؛ متأسفانه انسان از جهت اخلاق و فضيلتهاى انسانى فروكش نموده است. آثار و نشانههايى از علاقه به معنويّت و عبوديّت و پرهيز از زرق و برق دنيايى در برخى انسانها در گوشه و كنار جهان ديده مىشود كه بايد براى ترويج آثار حقيقى و حقوقى اسلام از سرچشمه زلال رسالت پيامبران عليهم السلام و امامت معصومان عليهم السلام فيض ببريم.
از جمله آثار مبارك #رساله_حقوق امام على بن الحسين زين العابدين عليه السلام است كه بعضى از دانشمندان فرزانه آنها را گردآورى نموده و در كتاب مستقلى به نام «رسالة الحقوق» با شرح و تفسير كلام امام سجّاد عليه السلام انتشار يافته است.
در اين مجموعه گهربار حدود پنجاه حق از حقوق انسانى براى مسلمانان برشمرده شده كه ابوحمزه ثمالى از امام سجّاد عليه السلام نقل كرده است و به حق و انصاف، حقوق ما را در زندگى روشن مىنمايد.
حسن بن شعبه حرانى در كتاب تحف العقول بابى را با عنوان «رسالته عليه السلام المعروفة برسالة الحقوق» اختصاص داده است كه در آغاز آن، حضرت سجّاد عليه السلام فرموده است:
«بدان كه خداى عز و جل را بر تو حقوقى است كه تو را در بر گرفتهاند، در هر حركتى كه انجام مىدهى، يا سكون و آرامشى كه برمىگزينى يا حالتى كه در آن واقع شوى يا جايگاه و مقامى كه احراز مىكنى يا عضوى كه دگرگون كنى يا ابزارى كه به كارگيرى. پس بزرگترين حقوق خداوند بر تو حقوقى است كه از حقّ خودش كه ريشه و منشأ همه حقها است بر تو، براى خودش واجب كرده است. سپس آن حقوقى كه خداى عز و جل براى خودت با در نظر گرفتن تفاوت اندامها و اعضا از فرق سر تا كف پايت بر تو فرض كرده است.
سپس حضرت حقوقى را به طور چكيده برمىشمرند و در پايان رساله آورده است:
«اين پنجاه حق است كه تو را در برگرفته، در هيچ موقعيتى از زندگى نمىتوانى خود را از احاطه اين حقوق خارج كنى، رعايت اينها و كوشش در مورد اداى آنها بر تو واجب است. و بايد از خداى بزرگ كه مدح و ستايش او شكوهمند و باعظمت است درخواست كمك كنى تا در اداى اين حقوق توفيق يابى.»
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
941021-doa8-jalase42-sahife114-16k.mp3
11.57M
#شرح_صحیفه_سجادیه
🔈 شرح بخشی از دعای هشتم که با دعای بیست و هشتم دارای مضمونی مشترک است
👈 ریتم دعای #سی_هشت ام، با آهنگ دعای #هشتم ، از نظر فضا و مضامین خیلی هماهنگ است. از جمله مضامین آن دعای نورانی که خیلی هم تکاندهنده بود، این بود: «اَللَّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتى»؛ خدایا، به تو پناه میبرم از اینکه مظلومی در حضور من مورد ستم قرار گیرد و من او را یاری نکنم. آنجا به #مظلوم هم تصریح شده که قطعاً مصداق ویژه این ملهوف، مظلوم است؛ منتها عرض کردیم میتواند معنای وسیعتری هم داشته باشد و جملهی «نَخْذُلَ مَلْهُوفاً» کسی را که ورشکسته یا بیچاره شده یا در فقر و گرسنگی دست و پا میزند و آبروی او در خطر است نیز شامل میشود. چنین جایی هم وارد این تعبیر امام (علیه السلام) میشود؛ منتها مصداق برجسته و درجه یک آن میشود «مظلوم».
👤 استاد #حاج_علی_اکبری در شرح #دعا_هشتم_4
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً.pdf
976.8K
👤 متن بیانات استاد #حاج_علی_اکبری در شرح #دعا_هشتم_4 طی دو جلسه
🔹أوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِما، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفا، أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ، أَوْ نَقُولَ فِى الْعِلْمِ بِغَيْرِ عِلْمٍ🔹
#هشتم #مظلوم #ظالم
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2