Makaremolakhlagh14_(Nafs)_lobolmizan[H].mp3
7.4M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_6
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 14
👌 نقش عیوب نفس در توقف نسبت به مقصد
#بیستم #مکارم_اخلاق
#اصلاح_خصلت_هاى_ناپسند
🆔 @sahife2
#دعا_بیستم_6
دعای سیدالساجدین (ع ) در مکارم اخلاق:
🔹اللَّهُمَّ لا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّى إِلا أَصْلَحْتَهَا، وَ لا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلا حَسَّنْتَهَا، وَ لا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلا أَتْمَمْتَهَا🔹
🔸خداوندا! در من هيچ خُلق ناشايست نگذار مگر آن را شايسته گردانى و هيچ عيبى كه بدان مرا سرزنش كنند در من نماند مگر آن را نيكو كنى، و فضيلتى ناقص نباشد، مگر آن را به كمال رسان🔸
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
ta-ze-dastat-miresad-sho-kargar.ali_.mp3
1.59M
👌 تا رسد دستت به خود، شو کارگر
👈آخرین جمله ی عارف بزرگ شیخ مرتضی #طالقانی در لحظه ی مرگ خطاب به علاّمه محمد تقی #جعفری
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انشاالله از امروز دعای 38 صحیفه سجادیه رو بند به بند شروع می کنیم ..... انشاالله
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_211
دعای #سی_هشت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگام پوزش از #حق_الناس و رهایی از #آتش "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_هشتم_1
دعای سیدالساجدین(علیه السلام) هنگام پوزش از #حق_الناس و رهایی از #آتش :
🔹اللَّهُمَّ إِنِّى أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِى فَلَمْ أَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِىَ إِلَيَّ فَلَمْ أَشْكُرْهُ، وَ مِنْ مُسِى ءٍ اعْتَذَرَ إِلَيَّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ، وَ مِنْ ذِى فَاقَةٍ سَأَلَنِى فَلَمْ أُوثِرْهُ، وَ مِنْ حَقِّ ذِى حَقٍّ لَزِمَنِى لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ أُوَفِّرْهُ، وَ مِنْ عَيْبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِى فَلَمْ أَسْتُرْهُ، وَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ عَرَضَ لِى فَلَمْ أَهْجُرْهُ🔹
🔸خدايا! من از تو پوزش مى طلبم اگر بر بيچاره اى در حضور تو ستم كردند و من يارى او نكردم، و يا كسى به من نيكى نمود و سپاس نگزاردم و گناهكارى از من عذر خواست و من نپذيرفتم و تنگدستى از من چيزى طلبيد و او را بر خود ترجيح ندادم، و حق مؤمنى بر ذمت من ثابت شد و كامل ادا نكردم، و بر عيب مؤمنى آگاه شدم و نپوشيدم و از هر گناهى كه پيش آمد من پرهيز نكردم🔸
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_هشتم_1
✳️ قسمت 1
🔴 آيين مقدس اسلام كه جامع تمام حقايق ظاهرى و باطنى است، در باب حقوق انسان محكمترين و زندهترين مسائل را دارد.
حق پدر و مادر بر اولاد، حق اولاد بر پدر و مادر، حق شوهر بر زن، و حق زن بر شوهر، حق اقوام، حق دولت، حق جامعه، حقوق اقليتهاى مذهبى، حق خداوند، حق انبيا، حق امامان، حق معلمان و غيره.
اسلام به اين نكته توجّه داده كه عدم رعايت حقّى كه غير بر عهده انسان دارد، معصيت و گاهى موجب عذاب الهى است.
در قسمت اوّل اين دعا اشارهاى به اين معنا شده كه يارى #مظلوم واجب، و شكر نيكوكار و قبول عذر بد كردار، و رفع حاجت نيازمند، و اداى حقّ مؤمن، و پوشاندن عيب ديگران، لازم است و بىتوجّهى به اين مسائل از شأن مؤمن دور، و در صورت كوتاهى از اين حقوق، توبه و بازگشت واجب است.
مسأله حقشناسى از جايگاه و ديدگاههاى گوناگون عقلى و اخلاقى و اجتماعى محلّ توجّه خداوند متعال و سيره عملى معصومان عليهم السلام و دانشمندان بوده است؛ زيرا پروردگار حكيم از راه برقرارى حقوق خود و ديگر موجودات به شكل هستى، نظم و انضباط مىبخشد بنابراين براى اجراى حقوق و حدود اهميّت و تأكيد فراوان فرموده است.
اميرمؤمنان على عليه السلام در خطبه صفين مىفرمايد:
ثُمَّ جَعَلَ سُبْحانَهُ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَها لِبَعْضِ النّاسِ عَلى بَعْضٍ، فَجَعَلَها تَتَكافَأُ فى وُجُوهِها وَ يُوجِبُ بَعْضُها بَعْضاً، وَ لايُسْتَوْجَبُ بَعْضُها الّا بِبَعْضٍ. وَ اعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحانَهُ مِنْ تِلْكَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوالى عَلَى الرَّعِيَّهِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوالى، فَريضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ سُبْحانَهُ لِكُلٍّ عَلى كُلٍّ، فَجَعَلَها نِظاماً لِالْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدينِهِمْ.
آن گاه خداوند از حقوق خود حقوقى را بر بعض مردم نسبت به بعض ديگر واجب گرداند، و آن حقوق را در جهات و حالات با هم برابر قرار داد و بعضى را در برابر بعضى ديگر واجب نمود، و بعضى واجب نگردد مگر به انجام حقّى كه در برابر آن است. و بزرگترين چيزى كه از اين حقوق واجب فرمود حق حاكم بر رعيّت، و حقّ رعيّت بر حاكم است، اين فريضهاى است كه خداوند براى هر يك نسبت به ديگرى واجب نموده، و اين حقوق را موجب برقرارى الفت، و ارجمندى دينشان قرار داد.
وَلكِنْ مِنْ واجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَى الْعِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ وَ التَّعاوُنُ عَلى اقامَةِ الْحَقِّ بَيْنَهُمْ وَ لَيْسَ امْرُؤٌ- وَ انْ عَظُمَتْ فِى الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِى الدّينِ فَضيلَتُهُ بِفَوْقِ أَنْ يُعانَ عَلى ما حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّهِ وَ لا امْرُؤٌ- وَانْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ الْعُيُونُ- بِدُونِ انْ يُعينَ عَلى ذلِكَ اوْ يُعانَ عَلَيْهِ.
لكن از جمله حقوق واجب خدا بر بندگان اين است كه به اندازه طاقت خود به خيرخواهى يكديگر برخيزند، و در كمك به هم براى اقامه حقّ در بين خود اقدام كنند. و هيچ كس- گرچه منزلتش در حق عظيم باشد، و فضيلتش در دين بر ديگران پيشى داشته باشد،- چنان نيست كه در اداى حقّى كه خدا بر او واجب كرده محتاج به كمك نباشد، و هيچ كس- گر چه او را كوچك شمارند، و در ديده حقير ببينند- كمتر از آن نيست كه در اداى حقّ به ديگران كمك كند و يا از سوى ديگران كمك شود.
از اين رو خداوند حقوق را وسيله فرمانبرى و پاداش و عزّت و كرامت بخشيدن به انسان قرار داده است و اگر چنين نبود، هيچ موجودى بر حقّ و حقيقت نبوده و هيچ سنگى بر روى سنگى بند نمىگشت.
👈ادامه دارد .....
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_هشتم_1
✳️ قسمت 2
🔴 امام على عليه السلام مىفرمايد:
أَفْضَلُ الجُودِ إِيْصالُ الْحُقُوقِ إِلى أَهْلِها.
برترين بخشش، رساندن حقها به اهل آنهاست.
و نيز فرمود:
اعْرِفُوا الْحَقَّ لِمَنْ عَرَفَهُ لَكُم صَغِيراً كانَ اوْ كَبيراً وَضِيعاً كانَ اوْ رَفيعاً. «2»
حق را از براى كسى كه بشناسد آن را، از شما كوچك باشد يا بزرگ؛ پست مرتبه باشد يا بلند مرتبه، بشناسيد.
و نيز فرمود:
فى حَمْلِ عِبادِ اللَّهِ عَلَى أَحْكامِ اللَّهِ؛ اسْتِيفاءُ الْحُقُوقِ وَ كُلُّ الرِّفْقِ.
در برداشتن بندگان خدا، احكام خداوند را، اجراى حقوق است و همه لطف است.
و نيز فرمود:
جَعَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ حُقُوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُقُوقِهِ، فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِ اللَّهِ كانَ ذلِكَ مُؤَدِّياً إِلَى الْقِيامِ بِحُقُوقِ اللَّهِ.
خداوند سبحان حقوق مردم را پيش روى حقوق خود گردانيد پس هر كه حقوق بندگان خدا را رعايت كند، اين كار به رعايت كردن حقوق خدا بيانجامد.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَئٍ أَفْضَلَ مِنْ أَداءِ حَقِّ الْمُؤْمِنِ.
خداوند به چيزى برتر از أداى حق مؤمن عبادت نشده است.
و نيز فرمود:
تَرْكُ الْحُقُوقِ مَذَلَّةٌ وَ إِنَّ الرَّجُلَ يَحْتاجُ إِلى أَنْ يَتَعَرَّضَ فِيها لِلْكِذْبِ.
رها كردن حقها خوارى است و مرد چنان نيازمند مىشود كه در راه كسب آن به دروغ روى مىآورد.
و نيز فرمود:
السُّرُورُ فِى ثَلاثِ خِلالٍ: فِى الْوَفاءِ وَ رِعايَةِ الْحُقُوقِ وَ النُّهُوضِ فى النَّوائِبِ.
شادى در سه چيز است: در وفادارى، و رعايت حقوق و ايستادگى در برابر سختىهاى زمانه.
و نيز فرمود:
مَنْ عَظَّمَ دِيْنَ اللَّهِ عَظَّمَ حَقَّ إِخْوانِهِ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِدِينِهِ اسْتَخَفَّ بِإِخْوانِهِ.
هر كه دين خدا را ارج نهد، براى حقوق برادران خود نيز ارزش و بزرگى بخواهد؛ و هر كه دين خدا را سبك بشمارد به برادران خود نيز اهميّت ندهد.
از مضمون روايات در زمينه اداى حقوق چنين برمىآيد كه:
كوتاهى در أداى هر حقّى از مؤمن؛ شايسته نيست چون نگه داشتن حقّ ديگران بر ذمّه خويش، از كمبود ايمان به روز قيامت و يا غفلت از ارزشمند بودن آنهاست، به ويژه اعتماد به نفس بسيار، او را مغرور مىسازد و حقوق را ضايع مىكند.
👈ادامه دارد .....
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_هشتم_1
✳️قسمت 3
🔴 در دانش روانشناسى، بحثى را با عنوان «اعتماد به نفس» مطرح مىكنند كه به اصطلاح روانشناسان براى تقويت روحيّه متزلزل و سست بنيه انسان و براى استحكام و پايدارى قلب و اعصاب توصيه مىشود. ولى در نگرش روانشناسى اخلاقى و عرفان دينى چنين برداشتى مردود و نادرست است، زيرا نتيجهاى به غير از خودبينى و بزرگ منشى و ريا كارى و هزاران جنايت و خيانت ندارد.
اهل عرفان و معرفت و در صدر آنان معصومان عليهم السلام و اولياى الهى، هيچ پديدهاى را بدون حقّ و حقيقت نمىدانند.
حضرت حقّ تعالى به رسول خويش مىفرمايد:
فَذَ لِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقّ إِلَّا الضَّللُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ* كَذَ لِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنَّهُمْ لَايُؤْمِنُونَ»
اين است خدا، پروردگار حقيقى شما، بنابراين بعد از حق چيزى جز گمراهى و ضلالت وجود دارد؟ پس چگونه شما را از حق بازمىگردانند؟* اينگونه فرمان قاطعانه پروردگارت درباره فاسقان محقّق و ثابت شد كه اينان [به سبب گناه و لجاجت] ايمان نمىآورند.
انسان فطرتى حقگرا دارد و ميان حق و باطل راهى ديگر نيست، بلكه هر چه حقّ نبود، باطل است و بىطرفى و گمراهى مردود است.
به اين جهت مولاى حق پرستان، حقيقتى را در خطبه معروف به ديباج بيان مىفرمايد كه:
براستى هر كه را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كه به راه هدايت نرود، به كجراهه گمراهى درافتد و هر كه يقين او را سود نبخشد، شك زيانش رساند. پس هر انديشهاى كه بوى جدايى و شرك و دوگانگى با حق را برساند، به گمراهى و دامن شيطان مىكشاند، از اين رو به جاى «اعتماد به نفس» كه واژه دينى نيست بايد «اعتماد به حق» بيان شود. اعتماد به حق تعالى و حقيقت آفريدگار بهترين و كاملترين جايگزين حقيقى براى درمان ناراحتىهاى روحى و روانى و بر طرف كردن كاستىها و سستىهاى اخلاقى و اجتماعى مسلمانان است.
در دنياى امروز كه از لحاظ دانش و تكنيك و صنعت و فرهنگ پيشرفت بسيار شگرفى كرده است؛ متأسفانه انسان از جهت اخلاق و فضيلتهاى انسانى فروكش نموده است. آثار و نشانههايى از علاقه به معنويّت و عبوديّت و پرهيز از زرق و برق دنيايى در برخى انسانها در گوشه و كنار جهان ديده مىشود كه بايد براى ترويج آثار حقيقى و حقوقى اسلام از سرچشمه زلال رسالت پيامبران عليهم السلام و امامت معصومان عليهم السلام فيض ببريم.
از جمله آثار مبارك #رساله_حقوق امام على بن الحسين زين العابدين عليه السلام است كه بعضى از دانشمندان فرزانه آنها را گردآورى نموده و در كتاب مستقلى به نام «رسالة الحقوق» با شرح و تفسير كلام امام سجّاد عليه السلام انتشار يافته است.
در اين مجموعه گهربار حدود پنجاه حق از حقوق انسانى براى مسلمانان برشمرده شده كه ابوحمزه ثمالى از امام سجّاد عليه السلام نقل كرده است و به حق و انصاف، حقوق ما را در زندگى روشن مىنمايد.
حسن بن شعبه حرانى در كتاب تحف العقول بابى را با عنوان «رسالته عليه السلام المعروفة برسالة الحقوق» اختصاص داده است كه در آغاز آن، حضرت سجّاد عليه السلام فرموده است:
«بدان كه خداى عز و جل را بر تو حقوقى است كه تو را در بر گرفتهاند، در هر حركتى كه انجام مىدهى، يا سكون و آرامشى كه برمىگزينى يا حالتى كه در آن واقع شوى يا جايگاه و مقامى كه احراز مىكنى يا عضوى كه دگرگون كنى يا ابزارى كه به كارگيرى. پس بزرگترين حقوق خداوند بر تو حقوقى است كه از حقّ خودش كه ريشه و منشأ همه حقها است بر تو، براى خودش واجب كرده است. سپس آن حقوقى كه خداى عز و جل براى خودت با در نظر گرفتن تفاوت اندامها و اعضا از فرق سر تا كف پايت بر تو فرض كرده است.
سپس حضرت حقوقى را به طور چكيده برمىشمرند و در پايان رساله آورده است:
«اين پنجاه حق است كه تو را در برگرفته، در هيچ موقعيتى از زندگى نمىتوانى خود را از احاطه اين حقوق خارج كنى، رعايت اينها و كوشش در مورد اداى آنها بر تو واجب است. و بايد از خداى بزرگ كه مدح و ستايش او شكوهمند و باعظمت است درخواست كمك كنى تا در اداى اين حقوق توفيق يابى.»
#سی_هشت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
941021-doa8-jalase42-sahife114-16k.mp3
11.57M
#شرح_صحیفه_سجادیه
🔈 شرح بخشی از دعای هشتم که با دعای بیست و هشتم دارای مضمونی مشترک است
👈 ریتم دعای #سی_هشت ام، با آهنگ دعای #هشتم ، از نظر فضا و مضامین خیلی هماهنگ است. از جمله مضامین آن دعای نورانی که خیلی هم تکاندهنده بود، این بود: «اَللَّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتى»؛ خدایا، به تو پناه میبرم از اینکه مظلومی در حضور من مورد ستم قرار گیرد و من او را یاری نکنم. آنجا به #مظلوم هم تصریح شده که قطعاً مصداق ویژه این ملهوف، مظلوم است؛ منتها عرض کردیم میتواند معنای وسیعتری هم داشته باشد و جملهی «نَخْذُلَ مَلْهُوفاً» کسی را که ورشکسته یا بیچاره شده یا در فقر و گرسنگی دست و پا میزند و آبروی او در خطر است نیز شامل میشود. چنین جایی هم وارد این تعبیر امام (علیه السلام) میشود؛ منتها مصداق برجسته و درجه یک آن میشود «مظلوم».
👤 استاد #حاج_علی_اکبری در شرح #دعا_هشتم_4
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً.pdf
976.8K
👤 متن بیانات استاد #حاج_علی_اکبری در شرح #دعا_هشتم_4 طی دو جلسه
🔹أوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِما، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفا، أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ، أَوْ نَقُولَ فِى الْعِلْمِ بِغَيْرِ عِلْمٍ🔹
#هشتم #مظلوم #ظالم
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#داستان_دنباله_دار
⚫️ #داستان_رسول_ترک
#خاطره_33
جناب آقای حاج نقی دبّاغی می گفت: خدا رحمت کند حاج رسول را! زمانی که از دنیا رفت مغازه اش برای مدّتی تعطیل و بسته بود، تا اینکه قرار شد مغازه حاج رسول را برادرش باز کند. بنا بر این یک روز با عده ای از دوستان و بعضی از نوحه خوان ها با برادرِ حاج رسول به جلوی مغازه حاج رسول رفتیم تا مغازه را باز کنیم. ما آن روز با تعدادی از بازاری ها و همسایه های حاج رسول در جلوی مغازه جمع شده بودیم و بعضی از نوحه خوان ها به یاد حاج رسول در مصیبت امام حسین علیه السلام مرثیه خوانی می کردند و جمعیت نیز گریه می کردند. یاد و خاطره حاج رسول همه حاضران، اعم از دوستان و همسایه ها را به شدّت گریان کرده بود. در همین هنگام من متوجه منظره عجیبی شدم. در واقع نگاهم به یکی از همسایه های حاج رسول افتاد. او نیز به شدّت منقلب شده بود و گریه می کرد. گریه های آن مرد برای من بسیار جالب و شگفت انگیز بود، زیرا که آن مرد یک کلیمی بود.
من کنجکاو شده بودم که اشک ها و گریه های آن آقای کلیمی برای چیست؟! عاقبت طاقت نیاوردم و به کنار آن همسایه کلیمی رفتم و پرسیدم:
ببخشید! شما برای چه این قدر گریه می کنید؟!
آن آقای کلیمی یک نگاهی به من انداخت و در حالی که همچنان گریه می کرد گفت: چرا من گریه نکنم. من سال ها همسایه او بوده ام و یک چیزهایی را در اینجا دیده ام که شماها از آنها بی خبر هستید. من بارها و بارها با این چشم های خودم دیده بودم که این مرد چقدر به نیازمندانی که به او مراجعه می کنند کمک می کند. او به اندازه ای به نیازمندان کمک می کرد که من اطمینان پیدا کرده بودم که او هر چه کسب می کند و در می آورد به مردم می دهد!
🙏لطفا با ما خواننده ی این سلسله نوشته ها باشید
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ یکی از علما درحالیکه سالمِ سالم بود و دستهای خود را روی هم گذاشته و از عبا بیرون آورده بود، در مجلسی گفته بود: هفته دیگر از دنیا خواهم رفت!
بنده هم دو سه نفر از اساتید را دیدم که از فوتشان خبر دادند. یکی آقا شیخ مرتضی #طالقانی رحمهالله بود که در مدرسه آقا سید محمدکاظم یزدی در نجف اشرف، شب خبر داد که صبح فوت میکند و چنان شد.
هنگامی که برای ایشان عماری (برانکارت و تخت انتقال بیمار) آوردند و از ایشان استجازه نمودند که جهت معالجه به منزل انتقال دهند، فرمود: «قُضِی الأمْرُ، غَداً یخْبَرُ بِوَفاتِی؛ کار تمام شده است، فردا خبر مرگ مرا اعلام میکنند».
در آن شب تا ساعتهایی از شب در خدمتش بودم، صحبتها میکرد، از جمله از کتاب بحارالانوار، روایتی را درباره اولاد شیطان و اینکه کدام یک از آنها مسلمان و مؤمن شدند، و خداوند زنده ـ یعنی مؤمن ـ را از مرده ـ یعنی کافر ـ بیرون میآورد ـ «یخْرِجُ الْحَی مِنَ الْمَیتِ» ـ و... نقل میکرد.
بنده صبح رفتم و دیدم مثل عروس در حجله، رو به قبله دراز کشیده و وفات نموده است. ایشان صاحب کرامات بودند.
سؤال: فضلش چگونه بود؟
جواب: جامع بود.
سؤال: کتاب اخلاقی هم داشتند؟
جواب: نمیدانم. درس خارج، معقول و منقول، هرچه میخواستند اگر وقت داشت، مضایقه نمینمود.
مرحوم شیخ مرتضی [طالقانی] در مدرسه، شبها بیدار میشد ( برای #نماز_شب ) ، و شبهای ماه #رمضان چند ساعت مشغول خواندن #قرآن میشد و دورِ مدرسه راه میرفت و با صدای خوش، قرآن و اشعار #مثنوی_معنوی و #باباطاهر را با گریه و زاری میخواند، و روز که میشد، گوشهای مشغول تدریس میشد. و هنگامی که درس نمیگفت، ساکت مینشست بهگونهای که گویا آن شخص دیشبی نیست.
👤نقل از مرحوم آیت الله #بهجت ( شاگرد مرحوم طالقانی)
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 شیخ مرتضی #طالقانی میگفت :
«من برهه ای از عمر خودم را در دیزین چوپانی می کردم، روزی که در دشت، به دنبال گوسفندان بودم، آوای تلاوت قرآن به گوشم رسید. شنیدم این آیات، در جان من تأثیر ژرفی گذاشت و مرا تحت تأثیر قرار داد. آن گاه با خودم زمزمه کردم: پروردگارا! نامه خویش بر من فرو فرستادی؛ کتابی که راهنمای سعادت انسان ها است، آیا تا آخر عمر آن را در نیابم!؟
بدین سبب بود که تصمیم گرفتم برای فهم دانش دین، از روستا هجرت کنم؛ بنابر این گوسفندان را به صاحبانش برگرداندم و از چوپانی دست برداشتم».
👈 بیشتر بدانید 👇
http://wikifeqh.ir/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C_%D8%B7%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C
#حدیث_سرو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#منتخب
#دعا_شانزدهم_4
🔹يَا أُنْسَ كُلّ مُسْتَوْحِشٍ غَرِيبٍ، اي آرامش هر ناآرام غريب! وَ يَا فَرَجَ كُلّ مَكْرُوبٍ كَئِيبٍ، اي گشايش هر اندوهگين دل شكسته! وَ يَا غَوْثَ كُلّ مَخْذُولٍ فَرِيدٍ، اي كمك كننده هر خوار شده تنها! وَ يَا عَضُدَ كُلّ مُحْتَاجٍ طَرِيدٍ و اي ياري دهنده هر نيازمند رانده شده!
👌بخشی از دعای#شانزدهم
🌸پنهان اگر چه داری ، چون من هزار مونس
من جز تو کس ندارم ، پنهان و آشکارا
#اوحدی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2