eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - . 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پيامبر اكرم حضرت محمّد صلى الله عليه و آله در آيينه قرآن‏ قسمت 1 🔴 بخش عمده‏اى از آيات قرآن مجيد اختصاص به شناساندن پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله و اهداف او دارد. ذكر همه آن آيات همراه با تشريح و تفسيرش ميسّر نيست، به ذكر آياتى چند از آن بخش عظيم، جهت باز شناساندن شخصيّت الهى آن موجود والا و اهداف مقدّسش اكتفا مى‏كنم: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ اوست كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد، تا آن را بر همه اديان پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند. دين حق، مجموعه‏اى است از عقايد صحيح و اصولى و منطقى: عقيده به خداوند جهان آفرين و نبوّت انبيا و امامت امامان و ملائكه و قرآن و قيامت و حساب و كتاب و صراط و ميزان و از حسنات اخلاقى و آراستگى و پيراستگى و دستورالعمل‏هايى كه به خير دنيا و آخرت مردم و علّت سعادت و خوشبختى جاودانگى انسان است. پيامبر بزرگ از جانب حضرت محبوب مبعوث به رسالت شد تا با اين مجموعه و اين سه اصل مهمّ اعتقادى و اخلاقى و عملى، مردم را به طريق صواب و براى يافتن ثواب و نجات از شقاوت و هلاكت هدايت نمايد. هدايت حق به صورت امر تكوينى به تمام زواياى آفرينش گسترده و به صورت امر تشريعى در حيات انسان تجلّى دارد. موجود اگر از مدار هدايت خارج شود فاسد و مفسد مى‏شود و وجودش از پخش آثار مثبت و بركات الهيّه محروم‏ مى‏گردد. به همين خاطر خداوند مهربان از باب لطف و محبّت و عشق و علاقه به بندگان، پيامبرش را همراه دين حق فرستاد تا عبادش در گردونه هدايت قرار بگيرند و منبع آثار و بركات و فيوضات ربّانيّه گردند. فرق بين تربيت يافتگان از دين حق و آنان كه از پذيرش اين واقعيّت سرباز زدند در تمام زواياى حيات آن قدر معلوم و روشن است كه نياز به بحث و تذكّر و استدلال و برهان ندارد. آنان كه آراسته به دين حقّند داراى قلبى پاك و پر از مهر و محبّت و نفسى مهذّب و اعضا و جوارحى سالم و خلاصه داراى حسنات اخلاقى و اعمال صالحه و به قول قرآن مجيد منبع بركت و كرامت و تقوا و برّ و عمل صالحند. آنان كه دور از هدايت حقّند داراى قلبى چون قلب گرگان و روحى چون ارواح شريره و نفسى چون نفوس خبيثه و اعضا و جوارحى چون اعضا و جوارح درندگانند. حركاتشان منفى، وجودشان مضر، موجوديّتشان مزاحم و خلاصه خارى در چشم مردم و استخوانى در گلوى انسان و انسانيّتند و كارى جز پايمال كردن حقوق انسان‏ها و ضربه زدن به عباد حق ندارند. آن كه از مدار هدايت خارج است چه مانعى از ظلم و جور، فريبكارى و ستم، خدعه و حيله، مكر و تزوير، دروغ و غيبت، تهمت و زنا، ربا و دزدى، شراب و فسق، بخل و حسد، حرص و تكبّر، لواط و تجاوز، تكاثر و تجاسر و .. در خود مى‏بيند؟ او به تمام اين رذايل و خصايل آلوده است و از درستى و سلامت، صفا و وفا، خضوع و خشوع، تواضع و جود، تعاون و برّ، تقوا و پاكى، اصالت و شرافت، وجدان و حقيقت، علم و آگاهى، بينايى و بصيرت، ايمان و خلوص، فتوّت و جوانمردى، وجد و نشاط ذاتى، حق بينى و حق خواهى، مبارزه با ظلم و ستم، ايثار و شهادت كه همه و همه محصول هدايت و دين حق است محروم و ممنوع است. يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِيراً* وَدَاعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ‏ وَسِرَاجاً مُّنِيراً اى پيامبر! به راستى ما تو را شاهد [بر امت‏] و مژده‏رسان و بيم‏دهنده فرستاديم.* و تو را دعوت كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى فروزان [براى هدايت جهانيان‏] قرار داديم. پيامبر عظيم‏الشّأن اسلام براى تمام مردم تا روز قيامت در راه و روش زندگى، سر مشقى نيكو است. همانطور كه خداوند متعال مى‏فرمايد: لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى رَسُولِ اللّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ و الْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَاللَّهَ كَثيراً يقيناً براى شما در [روش و رفتار] پيامبر خدا الگوى نيكويى است براى كسى كه همواره به خدا و روز قيامت اميد دارد؛ و خدا را بسيار ياد مى‏كند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏2، ص: 197 دعای 🆔 @sahife2
✳️ پيامبر اكرم حضرت محمّد صلى الله عليه و آله در آيينه قرآن‏ قسمت 2 🔴 رسول با كرامت اسلام مى‏فرمودند: مَنْ احْيى‏ سُنَّتى‏ فَقَدْ أَحَبَّنى وَمَنْ أَحَبَّنى كانَ مَعى‏ فى الجنَّةَ. كسى كه زنده كند سنت مرا هر آينه مرا دوست دارد و هر كس مرا دوست بدارد با من در بهشت خواهد بود. امام صادق عليه السلام فرمود: من دوست ندارم مسلمانى از دنيا برود مگر اين كه تمام آداب و سنن و روش‏ رسول خدا را ولو يك بار انجام دهد. در حديث آمده: خَيْرُ السُّنَنِ سُنَّةُ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله. بهترين روش‏ها روش محمّد صلى الله عليه و آله است. چرا؟ چون پيامبر بزرگ، مستقيم و غير مستقيم تربيت شده حق بود و حق در مقام تربيت، اسما و صفاتش را در وجود مقدس آن حضرت در تمام شئون زندگى و حيات تجلّى داد، تا جايى كه آن جناب آيينه تمام نماى حق شناخته شد، چنانكه خود فرمود: أدَّبَنى رَبّى فَأحْسَنَ تَأْديبى پروردگارم مرا ادب نمود و نيكو ادب نمود. قرآن مجيد در موارد زيادى از اخلاق و كردار و رفتار و معاشرت آن يكتا گوهر گنجينه خلقت ياد مى‏كند: فَبَما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ [اى پيامبر!] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم خوى شدى و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پيرامونت پراكنده مى‏شدند. وَإِنَّكَ لَعَلَى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ و يقيناً تو بر بلنداى سجاياى اخلاقى عظيمى قرار دارى. قُلْ إِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ بگو: اگر خدا را دوست داريد، پس مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد. خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ عفو و گذشت را پيشه كن و به كار پسنديده فرمان ده و از نادانان روى بگردان. إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى‏ وَيَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ به راستى خدا به عدالت و احسان و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‏دهد و از فحشا و منكر و ستم‏گرى نهى مى‏كند. شما را اندرز مى‏دهد تا متذكّر [اين حقيقت‏] شويد [كه فرمان‏هاى الهى، ضامن سعادت دنيا و آخرت شماست.] وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ و شكيبايى كن و شكيبايى تو جز به توفيق خدا نيست. وَاصْبِرْ عَلَى‏ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ و بر آنچه [از مشكلات و سختى‏ها] به تو مى‏رسد شكيبايى كن، كه اينها از امورى است كه ملازمت بر آن از واجبات است. فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ پس [تا نزول حكم جهاد] از آنان درگذر و [از مجازاتشان‏] روى گردان؛ زيرا خدا نيكوكاران را دوست دارد. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ [بدى را] با بهترين شيوه دفع كن؛ [با اين برخورد متين و نيك‏] ناگاه كسى كه ميان تو و او دشمنى است [چنان شود] كه گويى دوستى نزديك و صميمى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏2، ص: 197 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگام " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) " هنگام " : 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَارِكْ لَنَا فِى حُلُولِ دَارِ الْبِلَى، وَ طُولِ الْمُقَامَةِ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى، وَ اجْعَلِ الْقُبُورَ بَعْدَ فِرَاقِ الدُّنْيَا خَيْرَ مَنَازِلِنَا، وَ افْسَحْ لَنَا بِرَحْمَتِكَ فِى ضِيقِ مَلاحِدِنَا، وَ لا تَفْضَحْنَا فِى حَاضِرِى الْقِيَامَةِ بِمُوبِقَاتِ آثَامِنَا🔹 🔸خدايا! درود بر محمد و آل او فرست، و فرود آمدن اين سراى نو را بر ما مبارك گردان، كه بايد در آن پوسيده شويم و دير زمانى ميان طبقه هاى نمناك درنگ كنيم و خانه گور را پس از مفارقت دنيا بهترين منزل ما قرار ده و تنگى لحد را براى ما فراخ كن و به گناهان بزرگ ما را در پيشگاه حاضران عرصه قیامت رسواى مساز🔸 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ عالم پیچیده و پر رمز و راز قسمت اول 🔴 منظور جمله‌ی «وَ بَارِكْ لَنَا فِي حُلُولِ دَارِ الْبِلَى»، پس از مرحله‌ی مرگ است که عالم برزخ است. از برزخ به قبر هم تعبیر می‌شود و درواقع آن سوی قبر همان برزخ است. اموات وارد عالمی می‌شوند که بین دنیا و قیامت قرار دارد و به همین جهت آن را برزخ می‌نامند. به تعبیر قرآن کریم: «وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ؛ و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد». این آیه‌ی کریمه در مورد کسانی است که آمادگی مرگ ندارند و وقتی مرگ سراغشان می‌آید، می‌گویند: «قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ؛ پروردگارا مرا بازگردانيد». مرا برگردان تا خود را آماده کنم. منظور از آمادگی، انجام عمل صالح است. جوابی که به این انسان داده می‌شود، بسیار تلخ و ناگوار است: «كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ؛ نه چنين است. اين سخنى است كه او گوينده آن است و پشاپيشِ آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد». از این پس وارد عالمی می‌شوند که تا قیامت ادامه دارد. ورود به عالم برزخ داستان‌های پیچیده و پر رمز و رازی دارد. از اولیای خدا نقل شده است که برای برزخ خود کاری بکنید.[۳] آنجا انسان در مقامی وارد می‌شود که تا نفخ صور و قیامت ادامه دارد. انسان با صورت برزخیه‌ی خودش محشور است و از وجود برزخی و قلبی و ملکوتی شما پرده‌ برداشته می‌شود و قالب می‌شکند و قلب می‌ماند، و صورت متلاشی می‌شود و سیرت باقی می‌ماند. شما آنجا با سیرت و چهره‌ی باطنی و ملکوتی‌تان مواجه می‌شوید. این چهره‌ی باطنی و ملکوتی، بهشت یا جهنم شما است و نمی‌شود با آن کاری کرد تا به یوم الحساب برسید و اشخاص از قبور خود برخیزند و از برزخ به محضر رب العالمین جهت حساب و کتاب منتقل شوند تا تکلیفشان روشن شود. این میان وضعیت حساس و خطرناکی دارد. اگر انسان با صور باطنیه‌ی برزخیه‌ی بهیمیه وارد آن نشئه شود، چهره‌ی کریه و زشت و غیرقابل تحملی خواهد داشت و جهنم او که تنگنا و تاریکی و وحشت و رنج است، از همانجا آغاز می‌شود و تا مرحله‌ی قیامت هم با او باقی می‌ماند. جلوه‌ی دیگر آن، نور و سرور و ابتهاج و بهجت و فرح و انبساط و وسعت است. این عده نیز با همین فرح و شادمانی تا روز قیامت محشور هستند. گروه سومی هم در روایات مشاهده می‌شوند که نه حالت نورانی در آنها غالب است و نه حالت ظلمانی؛ وضعیت بینابینی دارند. اینها در حالت منامیه‌ای واقع می‌شوند که مانند خواب و کما است تا به انتباه قیامتی برسند و در قیامت بیدار شوند. این گروه نه در رنج و عذاب و سختی و نه در حیات بانشاط و نورانی و باحلاوت هستند. 👈 ادامه دارد ... 👤 استاد ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ عالم پیچیده و پر رمز و راز قسمت 2 🔴 امام (علیه السلام) ذیل شفاعت‌خواهی از مقام شامخ انسان کامل و از انوار محمد و آل محمد (علیهم السلام)، توقعی را به ساحت قدس ربوبی مطرح می‌کند و آن اینکه برزخشان مبارک باشد. دوستان از این تقاضا عبور نکنند و در خلوت خود آن را از خدا بخواهند. وقتی از دنیا برویم، آرزوها و اعمال منقطع می‌شود و تک و تنها هستیم. بدن زیر طبقات خاک می‌رود و به خاک ملحق می‌شود و می‌پوسد. در خاک، زمان و بارندگی و تغییرات، باعث جابه‌جایی است و جسم ما دچار حالاتی می‌شود و برای آن عوالمی است. حضرت می‌فرماید زمانی که به دارالبلا (قبر) وارد شویم، مدت طولانی در زیر خاک‌ها اقامت می‌کنیم و آنجا خانه‌ی ما می‌شود. امیرالمؤمنین (علیه السلام) تعابیر تکان‌دهنده‌ای هنگام مشرّف شدن به گورستان داشتند. حضرت ایستادند و سلام دادند و فرمودند: «يا أهلَ التُّربَهِ، يا أهلَ الغُربَهِ، يا أهلَ الوَحدَهِ، يا أهلَ الوَحشَهِ»؛ ای خاک‌نشین‌ها، ای تنهانشین‌ها، ای مبتلاشدگان به تنهایی و وحشت؛ ما برای شما خبرهایی داریم و آن اینکه خانه‌های شما را دیگران ساکن شدند و همسران شما با دیگران ازدواج کردند و اموال شما بین دیگران تقسیم شد. شما چه خبری برای ما دارید؟! سپس حضرت فرمودند که اگر به اینها اجازه می‌دادند با شما همسخن شوند، برای شما خبری داشتند و آن اینکه: «أنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوى؛ بهترين ره‌توشه، تقوا است». از آن طرف با خودتان تقوا بیاورید که این طرف فقط تقوا به کار می‌آید. تقوا کلمه‌ی بسیار خوش‌ساخت و باظرفیتی است. یکی از هنرنمایی‌های علی ابن ابیطالب (علیه السلام) در نهج البلاغه و بیاناتشان، رمزگشایی از تقوا است. حضرت در نهج البلاغه تقوا را تفسیر کرده و هیچ‌کس بعد از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، مانند علی ابن ابیطالب (علیه السلام) این‌گونه تقوا را تفسیر نکرده است. به ما اعلام شده که مسافر هستیم و باید برای مقصد خود توشه برداریم. اگر مقصد یک جایگاه ابدی و حساس و خطرناک است، باید برای آن فکری کرد. چیزی که آنجا به کارِ ما می‌آید، تقوا است. تقوا مراتبی دارد و بخشی از آن با شما جاودانی می‌شود که تقوای دل (تقوی القلوب) باشد. چنانچه تقوای دل را حاصل کرده باشید، صورت برزخی و قلبی شما بهشت شما خواهد بود. هرچه این تقوا عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد، آن بهشت پربارتر خواهد بود. هنر قرآن کریم این است که برزخ را برای ما مبارک می‌کند؛ یعنی خیر فراوان و مداوم به آن می‌دهد. خیر اگر کم باشد یا امتداد نداشته باشد، به آن برکت نمی‌گویند. چگونه چنین اتفاقی می‌افتد؟ قرآن کریم فکر و قلب شما را مبارک می‌کند. آن وقت اگر این جسم پوسید و خاک شد ـ که نوعاً می‌پوسد و خاک می‌شود ـ یا موریانه‌ها و حشرات تحت‌الارضی این جسم را خوردند و آن را مستهلک کردند، هیچ تأثیری روی وضعیت باطنی و حیات برزخی شما نخواهد داشت و حیات برزخیِ بسیار خوب و شیرین و باحلاوتی منتظر شما خواهد بود. 👈 ادامه دارد ... 👤 استاد ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ عالم پیچیده و پر رمز و راز قسمت 3 🔴 در این فراز دعا به خداوند عرضه می‌داریم که ما که به هر حال خاک‌نشین می‌شویم و می‌پوسیم؛ پس آنجا را برای ما مبارک قرار بده. وقتی آنجا مبارک می‌شود که جان منور و قلب مزیّن به ایمان شده و از کفر و نفاق و عصیان فاصله گرفته باشد. این هنرِ قرآن کریم است و حشر با قرآن چنین حاصلی خواهد داشت. «وَ اجْعَلِ الْقُبُورَ بَعْدَ فِرَاقِ الدُّنْيَا خَيْرَ مَنَازِلِنَا»؛ بعد از اینکه ما از دنیا جدا شدیم و فاصله گرفتیم، قبرهای ما را برایمان منازل و فرودگاه‌های خوبی قرار بده. وقتی می‌خواهید از مرکب یا اتومبیل پیاده شوید، آن مکان محل نزول اجلال شما است. زبان حال شما باید این باشد که: «رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ؛ پروردگارا، مرا در جايى پربركت فرود آور [كه] تو نيك‌ترين مهمان‏نوازانى». خیر المنزلین تو هستی و کسی که مرا پیاده می‌کند، پیاده‌کننده‌ی خوبی است، پس اینجا را برای من مبارک قرار بده. یعنی این شهری که به آن وارد شدم یا محل کارم یا منزل دوستم یا خانه‌ی خودم را محل عبادت و تقوا و طهارت و توبه و خیررسانی و تحصیل دانش و معرفت و انس با قرآن قرار بده. نقطه‌ی مقابلش آن است که انسان وارد شهر یا منزل یا اداره‌ای شود که برای او نکبت داشته باشد و او را به گناه بکشاند و دلبستگی او به دنیا را زیاد کند. حالِ شما باید این‌گونه باشد که وقتی از مرکب جسم پیاده شدید و به عنوان راکب منتقل شدید، به نحوی اینجا زندگی کرده باشید که آنجا برایتان منزل مبارک باشد. چگونه آنجا مبارک می‌شود؟ به این صورت که حشر ما با دوستان خدا باشد و همسایه‌ی دوستان خدا باشیم و با شهدا همنشین شویم. شهید سعید عزیزی در عالم خواب به این کمترین گفت ما اینجا حلقات و گروه‌هایی داریم و سرگروه برخی از ما آقای مطهری و سرگروه بعضی از ما آقای بهشتی است. مشغول ذکر و فکر و ارتقا هستیم. رزق این حیات برزخی که فرمودند حیات مرزوق است، با وسائط خودش جریان دارد. بعد هم گفت که هرازچندگاهی ما را به محضر سیدالشهدا (علیه السلام) می‌برند. وعده‌ی وصل تو کو کز سر جان برخیزم... 👈 ادامه دارد ... 👤 استاد ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ عالم پیچیده و پر رمز و راز قسمت 4 🔴 در دوران دفاع مقدس انسان می‌دید که شهدا چه اشتیاق و لحظه‌شماری برای سفر آخرتی داشتند. اگر چنین وعده‌ی وصالی به کسی داده شود، معلوم است که چنین اشتیاقی ایجاد می‌شود. هرچه جان پاکیزه‌تر باشد، نشست و برخاست با اولیا در آنجا بیشتر خواهد بود. انسان گاهی با خودش فکر می‌کند که سلمان یا ابوذر یا مقداد یا کمیل چه حالی داشته‌اند؟! کمیل به خلوت حضرت امیر شرفیاب می‌شد و حضرت با او درددل می‌کرد و می‌فرمود حیف که سینه‌های امین و حامل امینی پیدا نمی‌شود تا دانش فراوانم را در اختیار آن بگذارم. تو در عالم خیال خودت چه حسی پیدا می‌کنی وقتی اینها را می‌شنوی؟! خطاب به خدای عزیز می‌گویی من در این دنیا نتوانستم پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین و حضرت رضا (علیهم السلام) را ببینم، نکند از مصاحبت آنها در آن طرف محروم شوم؟ به من و شما وعده داده‌اند که اگر اینجا ندیدی، اما اهلیت داشته باشی، دقیقاً لحظه‌ی ورود تو به برزخ، لحظه‌ی دیدار خواهد بود و به محض ملاقات مرگ و کنار رفتن پرده، می‌بینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مقابل تو است. برای برخی مؤمنان، تمام اولیا هنگام مرگ حضور می‌یابند. این چه ملاقاتی است؟! این مرگ مبارک است، این منزل مبارک است و این قبر، برای چنین اشخاصی مبارک است. خدایا، اگر قرار است از این مرکب پیاده شوم، منزلگاه من، منزلگاه مار و عقربِ بی‌عفتی و معصیت و غفلت و محل بی‌خبری نباشد؛ بلکه به منزلگاه مبارکی وارد شوم. حشر با قرآن و انس با قرآن، آنجا را برای ما مبارک می‌کند. من به یاد شهدای عزیزمان می‌افتم که به من و شما نگاه می‌کنند و می‌گویند: «يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ؛ اى كاش قوم من مى‏‌دانستند که پروردگارم چگونه مرا آمرزيد و در زمره عزيزانم قرار داد». کاش می‌دانستید اینجا چه خبر است و ما در چه وضعیتی هستیم؟! دوست داریم که شما هم با ما باشید. خوش به حال آنان! «وَ افْسَحْ لَنَا بِرَحْمَتِكَ فِي ضِيقِ مَلَاحِدِنَا»؛ لحد تنگ و تاریک و پرمخاطره، برای ما گسترش پیدا کند و بزرگ شود. نور ائمه و صدیقه‌ی طاهره (علیهم السلام) قبر تنگ و تاریک را وسیع و نورانی می‌کند. «وَ لَا تَفْضَحْنَا فِي حَاضِرِي الْقِيَامَةِ بِمُوبِقَاتِ آثَامِنَا»؛ حضرت از اینجا شما را به منزلگاه قیامت می‌برند. در قیامت، شاهدان و حاضران محترمی حضور دارند و نگرانی انسان مؤمن این است که نکند آنجا رسوا شود و گناه‌ها و معصیت‌ها با او تا آنجا آمده باشد. این همان خذلان است که در قرآن کریم آمده است. گناهان، آنجا موجب افتضاح انسان می‌شود. هنر قرآن کریم است که روح و جسم و جان شما را مبارک قرار می‌دهد و آن وقت منزلگاه شما، منزلگاهی مبارک خواهد بود. 👤 استاد 🆔 @sahife2
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَارِكْ لَنَا فِى حُلُولِ دَارِ الْبِلَى، وَ طُولِ الْمُقَامَةِ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى ... 🎥 " " یا سیاخت غرب (در 7 قسمت)👇 1️⃣ https://www.aparat.com/v/qKct9 2️⃣https://www.aparat.com/v/6X2Eq 3️⃣ https://www.aparat.com/v/c7IT8 4️⃣ https://www.aparat.com/v/uDpeF 5️⃣ https://www.aparat.com/v/H3K7b 6️⃣ https://www.dalfak.com/w/1ueh4/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%BE-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%D8%AE-7-6-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%B4%D8%B4%D9%85 7️⃣ https://www.aparat.com/v/4AFfa ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ پیروزی، نتیجۀ صبوری 🔴 و قَالَ (علیه السلام لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ، وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ‏. 🔴 انسان شكيبا، پيروزى را از دست نمى ‏دهد، هر چند زمان آن طولانى شود. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند! 📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره به نكته مهمى مى كند كه در همه فعاليت هاى فردى و جمعى تأثيرگذار است، مى فرمايد: «شخص صبور (و با استقامت) پيروزى را از دست نخواهد داد، هرچند زمان طولانى بگذرد»; (لاَ يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ). حقيقت صبر همان استقامت است; استقامت در برابر موانع وصول به مقصد و پيمودن راه طولانى وصول به هدف و استقامت در برابر دردها و رنج ها و كار شكنى هاى اين و آن. تا چنين استقامتى در انسان نباشد به جايى نمى رسد، زيرا طبيعت زندگى دنيا اين است كه با مشكلات آميخته شده و غالباً در كنار گل ها خارهايى است و در كنار عسل ها نيش زنبورانى. تاريخ نيز بارها و بارها نشان داده است كه پيروزى ها در انتظار افراد بااستقامت و صبور است. تا آنجا كه اين سخن به صورت ضرب المثل كوتاهى در ميان همه معروف است. عرب ها مى گويند: «مَنْ صَبَرَ ظَفَرَ» و فارس ها مى گويند: صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند *** بر اثر صبر نوبت ظفر آيد قرآن مجيد بارها به اين حقيقت اشاره كرده; از جمله در داستان يوسف مى گويد: هنگامى كه برادران آمدند و او را شناختند پرده از راز خود برداشت و اين جمله را گفت: «(أَنَا يُوسُفُ وَهذَا أَخِى قَدْ مَنَّ اللهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ); من يوسفم، و اين برادر من (بنيامين) است; خداوند بر ما منّت گذارد. هركس تقوا پيشه كند و شكيبايى و استقامت نمايد، (سرانجام پيروز مى شود;) چرا كه خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمى كند». درباره بنى اسرائیل بعد از آنکه بر فرعونیان پیروز شدند فرمود: «(وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الاَْرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِى بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِى إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا); و مشرق ها و مغرب هاى پربرکت زمین را به آن قوم که (زیر زنجیر ظلم و ستم) به ضعف کشانده شده بودند، واگذار کردیم; و وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل، به خاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقق یافت». امام امیرمؤمنان على(علیه السلام) در عبارت کوتاه ترى که از آن حضرت روایت شده مى فرماید: «اَلصَّبْرُ مِفْتاحُ الظَّفَرُ; صبر و استقامت کلید پیروزى است». بهترین شاهد و گواه براى کلام امام(علیه السلام) مطالعه تاریخ گذشتگان است; در تمام رشته علمى و صنعتى و سیاسى و اجتماعى کسانى پیروز شدند که از صبر و استقامت بیشترى برخوردار بودند، همان ها که بر مرکب صبر سوار شدند و به سوى مقصد تاختند و شاهد مقصود را در آغوش گرفتند 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره اللّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ(15) خداوند آنان را به استهزا مى گيرد و آنان را در طغيانشان مهلت مى دهد تا سرگردان شوند. 👌 منافقان با خدا طرفند، نه با مؤمنان. (آنها مؤمنان را مسخره مى كنند، ولى خدا به حمايت آمده و پاسخ مسخره ى آنان را خودش مى دهد.) «اللَّه يستهزئ بهم» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
📱#نرم_افزار 📚 #تفسیر_نور 👤 استاد محسن #قرائتی #تفسیر_قرآن ⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید
🙏السلام علیک یا اباعبدالله الحسین شب جمعه ست.... دست بر سینه نهاده همه تعظیم کنید/ مادری دست به پهلو به حرم می آید. ______ هواتو کردم دوباره هوای کربلاتو کردم....... 🏴کانال انس با @sahife2