eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت 1 🔴 بخش پایانی این دعا، همچون و میانه ‌اش است: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ وَ ثَقِّلْ مِيزَانَهُ وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ وَ قَرِّبْ وَسِيلَتَهُ وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ وَ أَتِمَّ نُورَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ». فهرستی از آرزو‌ها و تقاضا‌های انسان مؤمن در پرتو قرآن عظیم قرار گرفته، برای کسی که واسطه‌ی این فیض اکبر است؛ یعنی شخص پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله). ما دست به دعا می‌بریم و در مقام سپاس و تشکر از خدا می‌خواهیم که به خاطر این فیض که به ما رسیده، به او بالاترین پاداش‌ها را کرامت کند. این روش، روش خوبی است و حاصل جمع آن همین ‌یک جمله است: «اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ». در ادب مع النبی، صلوات همان ادب جامع است. قبلاً در این مورد نکته‌هایی را خدمت دوستان بیان داشته‌ایم. حاصل رفت و برگشتی که در صلوات ایجاد می‌شود، نور و رحمت و برکت و عافیت و عزت و عظمت برای مؤمنی است که صلوات می‌فرستد. اگر کسی صلوات بفرستد، متناسب با سطح معرفتی خود چنین برداشتی خواهد داشت. اما آیا از رهگذر صلوات و دعای ما برای حضرت، چیزی به حضرت اضافه می‌شود؟ مثلاً شما اینجا می‌گویید: «وَ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ»؛ ‌یعنی بنیان او را رفعت بده ‌یا ساختمانی که او ساخت و اسلامی که او به جامعه‌ی بشری تقدیم کرد ‌یا کرمی که او بنیان‌گذاری کرد، شرافت بده. ‌یا مثلاً در ادامه می‌گویید: «وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ»‌؛ یعنی حجت او را عظیم ‌یا فراگیر و غالب کن تا دل‌ها و اندیشه‌ها را تسخیر کند که این خیلی درخواست عالی است. این‌همه براهین در مباحث خداشناسی و توحید و معادشناسی و امامت و ... از سوی پیامبر عظیم‌الشأن (صلی الله علیه و آله) ارائه شده است. حال شما تقاضا می‌کنید تا آن برهان، فراگیر شود.‌ یا مثلاً می‌گویید: «وَ ثَقِّلْ مِيزَانَهُ»؛ ‌یعنی مجموعه‌ی آثار و برکاتی را که از وجود مقدس او باقی مانده است، سنگین کن. البته در مورد این دعا احتمالاتی هست که ‌یکی آنکه‌ در مقایسه با اعمال دیگر انبیا، اعمال پیامبر را سنگین قرار بده.‌ یا مثلاً می‌گویید: «وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ» که همان «وَ اقبل شَفَاعَتَه» است؛ اما تأکید بیشتری در آن نهفته است. این هم به این معنا است که شفاعت حضرت در مورد سایر امت‌ها و امت اسلامی را بپذیر.‌ یا مثلاً می‌گویید: «وَ قَرِّبْ وَسِيلَتَهُ»؛ ‌یعنی وسیله‌ی او برای پیشبرد امور را نزدیک کن که مفهومی شبیه به مفهوم شفاعت است. «وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ»؛ ‌یعنی چهره‌ی او را روشن قرار بده که این حکایت از آن است که آبرو و وجاهت او ‌یا دلبری و دلنوازی سیمای او را بیشتر قرار بده. «وَ أَتِمَّ نُورَهُ»؛ ‌یعنی نور او را تتمیم کن. «وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ»؛ ‌یعنی درجه‌ی او را نزد خودت رفیع قرار بده. تا اینجا ما درخواست‌هایی را مطرح کردیم. آیا این درخواست ما تأثیری دارد؟! درخواست‌های ما قطعاً و بدون تردید، عرض ادب به ساحت مقدس حضرت است و این ادب، به او می‌رسد. ما از ذات مقدس خدای متعال برای این بنده‌ی برگزیده این خواهش‌ها را داریم و این خیلی مؤدبانه و قرین با ادب است. قطعاً در محضر خدای متعال، چنین دعایی مستجاب است و دعای مستجاب حداقل عرضه‌کننده‌ی ادب ما به ساحت مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و باعث شادمانی آن حضرت خواهد بود.‌ 👈 ادامه دارد ... 👤 استاد ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 2 🔴 یک نکته‌ی دیگر هم قطعی است و آن اینکه حاصل این عرض ادب به ما برمی‌گردد و ما هم بهره‌مند می‌شویم.‌ یک نکته به عنوان محل کلام باقی می‌ماند و آن این است: آیا دعای ما سبب نورانی‌تر شدن پیامبر و افزایش رتبه و درجه‌ ‌یا پذیرش شفاعت ایشان می‌شود؟! مبنای این کمترین آن است که چنین تأثیری ندارد. برخی گفته‌اند تأثیر دارد و توضیحات شنیدنی هم دارند، اما بنده قانع نشدم. ما برای حرف خودمان مبنایی داریم و آن این است که فعلیت تامه در وجود مقدس آن حضرت وجود دارد و برهان او عظیم و شفاعت او مقبول است. این‌طور نیست که پذیرش شفاعت حضرت منوط به خواست ما باشد. حضرت بیاض الوجه است و درخشش و آبروی او مافوق همه است. اگر این‌طور به دعا‌ها نگاه کنید، تحصیل حاصل است. با همه‌ی توضیحات و توجیهاتی که دیگران دارند، من قانع نشدم. من بیان می‌دارم که این باب ادب است و کلمات ما باید آهنگ مؤدبانه داشته باشد و به ساحت خدای متعال تقدیم شود. مثلاً طلب مغفرت برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خلاف ادب است. شما باید خواسته‌هایی را مطرح کنید که با ادب و تکریم و مقام منیع حضرت سازگار باشد. این ادب را اولیا به ما آموخته‌اند و ما طبق همان باید عمل کنیم. رضای خدا و رضای رسول در این خواهش مؤدبانه وجود دارد و نتیجه‌ی آن رضایت، به خود ما برمی‌گردد و باز ما از این رهگذر به خودمان رسیدگی می‌کنیم. من ‌یک وقت به برهان آن آقایان مقداری قانع شده و نقلی هم در جلسه کرده بودم، اما سخن فعلی‌ام، ناسخ آن نقل است. معتقدیم این‌گونه نیست که دعای ما چیزی به حضرت اضافه کند. احساس می‌کنم اگر این را بگوییم، مقام و شکوه حضرت را درک نکرده‌ایم. حال برمی‌گردیم و می‌گوییم: «وَ أحْيِنَا عَلَى سُنَّتِهِ»؛‌ زیست ما مطابق با سبک زندگی و سنت آن حضرت باشد. «وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ»؛ طبق دین آن حضرت زندگی کنیم و موافق با دین آن حضرت دنیا را ترک کنیم. در مقام دعا تفصیل و تنوع تعبیر، مطلوب است؛ چراکه با معشوق سخن می‌گویید. لذا در ادامه می‌گوییم: «وَ خُذْ بِنَا مِنْهَاجَهُ»؛‌ خدا‌یا ما را بر این راه روشن بگیر. این به آن معنی است که ما را در این راه نگاه دار. «وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَهُ»؛‌ در این راه جلو رویم که راه بندگی تو و صراط مستقیم است. «وَ اجْعَلْنَا مِنْ أهْلِ طَاعَتِهِ»؛ ما جزء گروهی باشیم که در مقام طاعت از پیامبر و تبعیت از وجود مقدس او جدی و استوار هستند. «وَ حْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ»؛‌ ما در حلقه‌ی ‌یاران و اصحاب مورد پسند حضرت باشیم و با آنان محشور شویم. «وَ أوْرِدْنَا حَوْضَهُ»؛‌ ما را بر حوض او وارد کن. تعبیر حوض از آن تعابیر عالی است و محل وفاق فریقین است. طبق روایات اهل سنت و منابع ناب اهل بیت، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) صاحب حوض است. اما اینکه این حوض و این آب و این قدح و این جام و این ساقی چیست، بحث دیگری است که هوش از سر انسان می‌برد. آبشار لطف الهی از عرش به احترام این بنده‌ی برگزیده جاری می‌شود که اوج لطف خدای متعال است و در اختیار و در دسترس آن بزرگوار قرار می‌گیرد. نام آن حوض و نهر و آبشار، کوثر است. البته برخی از اهل دقت گفته‌اند پیامبر (صلی الله علیه و آله) دو حوض دارد که‌ یکی قبل مرصاد و صراط است و دیگری در بهشت است. خواسته‌اند بین روایات موجود در این زمینه جمع کنند. حوض مشهور به حوض کوثر، همان حوض بهشتی است. ما اینجا می‌گوییم ما را بر آن حوض وارد کن و «وَ اسْقِنَا بِكَأْسِهِ»؛ ما از جام مخصوص او بنوشیم. این حوض، حوض ولایت الهیه است و آنجا صاحب منصب، علی ابن ابیطالب (علیه السلام) است. اگر کسی از قدح ولایت علی (علیه السلام) در این عالم نوشید، ان‌شاءالله از دست خود حضرت از حوض کوثر خواهد نوشید. 👤 استاد ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️دعای چهل و دوم‌ یک عطیه‌ی الهیه است. همه‌ی دعا‌های صحیفه همین طور هست، اما این دعا فوق‌العادگی خاصی دارد و سرّ آن این است که این دعا ‌یک طرح تفصیلی در برقراری نسبت بین ما و قرآن عظیم است که از زبان قرآن ناطق، شخصیتی مانند امام سجاد (علیه السلام) بیان شده است. و شناخت قرآن و باز شدن راه برای انس بیشتر با قرآن و قدرشناسی آن، امکان ویژه‌ای است که در این دعا فراهم می‌شود و بهانه‌ی آن هم است. خدا‌یا آنچه را امام سجاد (علیه السلام) در دعای چهل و دوم خواسته‌اند، درباره‌ی ما و همه‌ی دوستان حضرت و دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام) مستجاب بفرما. 👤 استاد ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹الْمُعَوَّدِينَ بِالتَّعَوُّذِ بِكَ، الرَّابِحِينَ فِى التِّجَارَةِ عَلَيْكَ، الْمُجَارِينَ بِعِزِّكَ، الْمُوسَعِ عَلَيْهِمُ الرِّزْقُ الْحَلالُ مِنْ فَضْلِكَ، الْوَاسِعِ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ، الْمُعَزِّينَ مِنَ الذُّلِّ بِكَ، وَ الْمُجَارِينَ مِنَ الظُّلْمِ بِعَدْلِكَ، وَ الْمُعَافَيْنَ مِنَ الْبَلاءِ بِرَحْمَتِكَ، وَ الْمُغْنَيْنَ مِنَ الْفَقْرِ بِغِنَاكَ، وَ الْمَعْصُومِينَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الزَّلَلِ وَ الْخَطَاءِ بِتَقْوَاكَ، وَ الْمُوَفَّقِينَ لِلْخَيْرِ وَ الرُّشْدِ وَ الصَّوَابِ بِطَاعَتِكَ، وَ الْمُحَالِ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الذُّنُوبِ بِقُدْرَتِكَ، التَّارِكِينَ لِكُلِّ مَعْصِيَتِكَ، السَّاكِنِينَ فِى جِوَارِكَ🔹
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ(24) پس اگر اين كار را نكرديد، كه هرگز نتوانيد كرد، از آتشى كه هيزمش مردم (گناهكار) وسنگ ها هستند وبراى كافران مهيّا شده، بپرهيزيد. 👌 رهايى از آتش دوزخ، در گرو ايمان به قرآن و تصديق پيامبر اسلام است. «فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النّار... اُعدّت للكافرين» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
base.apk
13.3M
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید
برنامه ی ◀️ آشکار بودن راههاى هدایت 🔴 و قَالَ (علیه السلام) : قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَ قَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُم.  🔴 اگر چشم بينا داشته باشيد، حقيقت را نشانتان داده اند، اگر هدايت مى طلبيد شما را هدايت كردند، اگر گوش شنوا داريد، حق را به گوشتان خواندند.  🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ حقيقت براى حق طلبان آشكار است 📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره به اين نكته مى كند كه خداوند اسباب هدايت را آماده كرده است اگر از آن بهره نگيريد كوتاهى از شماست، مى فرمايد: «حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد و وسائل هدايت در اختيار شماست اگر هدايت پذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد»; (قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَقَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَأُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ). هدف امام(عليه السلام) از بيان اين سخن آن است كه خداوند تمام وسايل هدايت و نجات و سعادت را در اختيار شما گذاشته است، آيات قدرتش را در پهنه آفرينش به شما نشان داده، درس هاى عبرتش را درباره اقوام پيشين در برابر شما قرار داده است چشم باز كنيد و آثار او را در عالم و سرنوشت اقوام گذشته را با چشم خود ببينيد. از سويى ديگر پيامبرانش مخصوصاً رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) را با كتب آسمانى ارسال داشته و پيام حق در گوش شما خوانده شده; پيامى كه هم مشتمل بر معارف و عقايد است و هم راه و رسم عبوديت و طريق تهذيب اخلاق و همچنين راه بهتر زيستن و سعادتمند شدن، همه اين پيام ها به گوش شما خوانده شده است. سعى كنيد آنها را بشنويد و در سايه آن ديدنى ها و اين شنيدنى ها راه هدايت را در برابر شما گشوده است اگر تصميم بر هدايت يافتن داشته باشيد شتاب كنيد و در اين راه گام بگذاريد و به سوى سرمنزل مقصود حركت كنيد. امام(عليه السلام) مى فرمايد: خداوند به همه شما اتمام حجت كرده اگر راه خطا رفتيد و گرفتار مجازات الهى در دنيا و آخرت شديد بدانيد بر اثر كوتاهى خودتان بوده است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/tYO2Vq 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم عیان نشد که چرا آمدم کجا رفتم دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم چگونه طوف کنم در فضای عالم قدس که در سراچه ترکیب تخته بند تنم اگر ز خون دلم بوی شوق می‌آید عجب مدار که همدرد نافه ختنم طراز پیرهن زرکشم مبین چون شمع که سوزهاست نهانی درون پیرهنم بیا و هستی ز پیش او بردار که با وجود تو کس نشنود ز من که منم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
«3» اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ ... إِمَامِ الرَّحْمَةِ خدايا بر محمّد درود فرست، آن وجود مباركى كه پيشواى رحمت است. 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
امام رحمت‏ ✳️ قسمت اول 🔸 محمّد صلى الله عليه و آله در ميان خلق، رحمت خدا و مبشّر رحمت حضرت محبوب در بين مردم بود. قرآن مجيد از طرفى پيامبر را، رحمت معرّفى كرد و فرمود: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم. از طرف ديگر او را بشارت دهنده به رحمت خطاب كرد: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَنَذِيراً و تو را جز مژده‏رسان و بيم دهنده نفرستاديم. او رحمت خدا بود، قرآن و بيان و دستورهايش جهت تأمين سعادت دنيا و آخرت، رحمت حق بود. حيات طيّبه در دنيا- يعنى حياتى كه از دستبرد هوا و هوس و شيطان و طاغوت و بغى و تجاوز دور است- رحمت خداست كه محصول پيروى از آن حضرت است و نيز بهشت و رضوانى كه اكبر از بهشت است و جز با اطاعت از رسول به آن نمى‏توان رسيد، رحمت الهى است؛ و اين همه معلول رسالت محمّد صلى الله عليه و آله است، پس رسول اسلام صلى الله عليه و آله عين رحمت حضرت ربّ العزّه در ميان همه مردم است و در يك كلمه به قول حضرت زين العابدين عليه السلام: محمّد صلى الله عليه و آله امام رحمت است. آرى، قرآن مجيد و توضيحات رسول خدا نسبت به اين كتاب آسمانى كه پر ارزش‏ترين گوهر خزانه خلقت است و محمّد صلى الله عليه و آله مبلّغ آن بود رحمت خداست، رحمتى كه به وسيله رحمت بودن رسول اللَّه، به مردم رسيد. رسيدن به رحمت حق در دنيا يعنى حيات طيّبه و رحمت حق در آيات يعنى بهشت و رِضْوانٌ مِنَ اللَّه أكبر، جز از طريق اتّصال به قرآن كه كتاب آسمانى‏ محمّد صلى الله عليه و آله و اتصّال به رسالت نبىّ اكرم و متابعت از دستورهاى آن حضرت كه رحمت خداست، ميسّر نيست. محمّد صلى الله عليه و آله چه از جهت وجودى، چه از حيث رسالت تجلّى گاه رحمت واسعه الهيّه است. نبوّت به او ختم شد، دين به سبب رسالت او به كمال رسيد، نعمت معنوى حق در پرتو وجود او به اتمام رسيد، به اسلام محمّدى براى تأمين خير دنيا و آخرت مردم رضايت داده شد و قرآن از بركت قلب الهى او براى هدايت مردم نازل گرديد، اين همه معانى و مفاهيم و مصاديق رحمت است كه محمّد صلى الله عليه و آله، رحمت است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏2، ص: 378 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
امام رحمت‏ ✳️ قسمت 2 🔸 اكنون به شرح ماجراى رحمت از طريق آيات قرآن مجيد توجّه نمائيد: رحمت خاصّ حق كه تجلّى رحيميّت حضرت اوست در دنيا به صورت قوانين و مقرّرات و در چهره عمل به صورت اخلاق حسنه و اعمال صالحه و نتيجه آن امنيّت باطن و ظاهر است و در آخرت به قيافه بهشت و به صورت رِضْوانٌ مِنَ اللَّه أكبر مى‏باشد و منادى و زمينه ساز اين همه براى عالم انسانيّت، محمّد صلى الله عليه و آله است. احدى از مردم جهان جز با عمل به قوانين حق و پيروى از محمّد صلى الله عليه و آله، به رحمت رحيميّه حق در دنيا و آخرت نمى‏رسد. 👈 آياتى كه رحمت رحيميّه را مطرح مى‏كند آياتى است كه يا حاوى مقرّرات و دستورها و حلال و حرام حق و فضايل اخلاقى و عقايد حقّه است، يا بيانگر چهره مؤمن و مسلم و محسن كه آراسته به واقعيّت‏ها و حقايق دينيّه و ملكوتيّه‏اند. 🔸 وأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ و از خدا و پيامبر فرمان بريد تا مورد رحمت قرار گيريد. 🔸 وهذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ و اين [قرآن‏] كتابى پرفايده است كه ما آن را نازل كرديم پس آن را پيروى كنيد و [از مخالفت با آن‏] بپرهيزيد تا مشمول رحمت شويد. 🔸 وإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ و هنگامى كه قرآن خوانده شود، به آن گوش فرا دهيد و سكوت كنيد تا مشمول رحمت شويد. 🔸 وأَقِيمُوا الصَّلوةَ وَآتُوا الزَّكوةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و اين پيامبر را اطاعت كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد. 🔸 إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ‏ تُرْحَمُونَ جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات‏] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد. 🔸 الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للَّهِ وإِنّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ* أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ همان كسانى كه چون بلا و آسيبى به آنان رسد گويند: ما مملوك خداييم و يقيناً به سوى او بازمى‏گرديم.* آنانند كه درودها و رحمتى از سوى پروردگارشان بر آنان است و آنانند كه هدايت يافته‏اند. 🔸 إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَةَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ يقيناً كسانى كه ايمان آورده و آنان كه هجرت كرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا اميد دارند؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. 🔸 فأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً اما كسانى كه به خدا ايمان آوردند و به او تمسّك جستند، به زودى آنان را در رحمت و فضلى از سوى خود درآورد و به راهى راست به سوى خود راهنمايى مى‏كند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏2، ص: 378 دعای 🆔 @sahife2
امام رحمت‏ ✳️ قسمت 3 🔸 فَقَدْ جَاءَكُم بَيِّنَةٌ مِن رَبِّكُمْ وَهُدىً وَرَحْمَةٌ اينك برهانى آشكار و هدايت و رحمتى از سوى پروردگارتان براى شما آمد. 🔸 وَلَقَدْ جِئْنَاهُمْ بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى‏ عِلْمٍ هُدىً وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ و براى آنان كتابى [عظيم و با ارزش‏] آورديم كه آن را از روى دانشى [گسترده و دقيق‏] بيان كرديم، در حالى كه براى گروهى كه ايمان آوردند، سراسر هدايت و رحمت است. 🔸 وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ و در زمين پس از اصلاح آن [به وسيله رسالت پيامبران‏] فساد مكنيد و خدا را از روى بيم و اميد بخوانيد، كه يقيناً رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است. 🔸 قُلْ إِنَّمَا أَتَّبِعُ مَايُوحَى‏ إِلَيَّ مِن رَبِّي هذَا بَصَائِرُ مِن رَبِّكُمْ وَهُدىً وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ بگو: من فقط آنچه از سوى پروردگارم به من وحى مى‏شود، پيروى مى‏كنم. اين قرآن دلايلى روشن از سوى پروردگار شماست و براى گروهى كه ايمان مى‏آورند، سراسر هدايت و رحمت است. 🔸 يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُقِيمٌ پروردگارشان آنان را نزد خود به رحمت و خشنودى و بهشت‏هايى كه براى‏ آنان در آنها نعمت هاى پايدار است، مژده مى‏دهد. 🔸 يَا أيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَوْعِظَةٌ مِن رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدىً وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ* قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ اى مردم! يقيناً از سوى پروردگارتان براى شما پند وموعظه‏اى آمده و شفاست براى آنچه [ازبيمارى‏هاى اعتقادى و اخلاقى‏] در سينه‏هاست و سراسر هدايت و رحمتى است براى مؤمنان.* بگو: [اين موعظه، دارو، هدايت و رحمت‏] به فضل و رحمت خداست، پس بايد مؤمنان به آن شاد شوند كه آن از همه ثروتى كه جمع مى‏كنند، بهتر است. 🔸 وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَهُدىً وَرَحْمَةً وَبُشْرَى‏ لِلْمُسْلِمِينَ و اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر هر چيزى و هدايت و رحمت ومژده‏اى براى تسليم‏شدگان [به فرمان‏هاى خدا] ست. 🔸 فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، قطعاً از زيانكاران بوديد. 🔸 وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، يقيناً همه شما جز اندكى، از شيطان پيروى مى‏كرديد. 🔸 فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِى رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ و اما كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، پس پروردگارشان آنان را در رحمت خود درآورد؛ اين همان كاميابى آشكار است. آرى، اين همه تجلّىِ رحمت و نتيجه ايمان و عمل صالح و بهشت و رضوان در روز قيامت، محصول نبوّت محمّد صلى الله عليه و آله است كه وجود مقدّسش رحمت و به قول حضرت سجّاد عليه السلام امام رحمت است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏2، ص: 378 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2