هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_279
دعای #چهل_هفت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_280
دعای #چهل_هفت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_18
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنْتَ الَّذِى قَصُرَتِ الْأَوْهَامُ عَنْ ذَاتِيَّتِكَ، وَ عَجَزَتِ الْأَفْهَامُ عَنْ كَيْفِيَّتِكَ، وَ لَمْ تُدْرِكِ الْأَبْصَارُ مَوْضِعَ أَيْنِيَّتِكَ🔹
🔸تويى كه انديشه ها به ذات تو نرسد، و دانش ها از ادراك چگونگى تو فرو ماند، و ديده جاى تو را در نيابد🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_19
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹 أَنْتَ الَّذِي لَا تُحَدُّ فَتَكُونَ مَحْدُوداً ، وَ لَمْ تُمَثَّلْ فَتَكُونَ مَوْجُوداً ، وَ لَمْ تَلِدْ فَتَكُونَ مَوْلُوداً 🔹
🔸 تويى كه برايت حدى نيست تا محدود گردى، و حضرتت را مانندى نيست تا به مثل و مانند ادراك شوى، و فرزندى نياوردى تا خود نيز زائيده باشى، 🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_20
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنْتَ الَّذِى لا ضِدَّ مَعَكَ فَيُعَانِدَكَ، وَ لا عِدْلَ لَكَ فَيُكَاثِرَكَ، وَ لا نِدَّ لَكَ فَيُعَارِضَكَ🔹
🔸تویی آنکه دشمن ندارى تا با تو به عناد برخيزد و همتا ندارى كه با تو همسرى كند و مانند ندارى كه با تو برابرى نمايد🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_21
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنْتَ الَّذِى ابْتَدَأَ، وَ اخْتَرَعَ، وَ اسْتَحْدَثَ، وَ ابْتَدَعَ، وَ أَحْسَنَ صُنْعَ مَا صَنَعَ🔹
🔸تويى كه آفرينش را بنيان نهادى و جهان را پديد آوردى و نو ساختى و شگفتى نمودى و هر چه ساختى نيكو ساختى🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ امام سجاد عليه السلام در توصيف ذات مقدّس ربّوبى از فراز 3 تا 32 دعای #چهل_هفت صحیفه سجادیه
به بيش از يكصد عدد از #اسماء_الله و صفت خداوند متّعال اشاره مىنمايد.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_18
انديشه در ذات خداوند
أَنْتَ الَّذِي قَصُرَتِ الْأَوْهَامُ عَنْ ذَاتِيَّتِكَ، وَ عَجَزَتِ الْأَفْهَامُ عَنْ كَيْفِيَّتِكَ، وَ لَمْ تُدْرِكِ الْأَبْصَارُ مَوْضِعَ أَيْنِيَّتِكَ
تويى آنكه انديشهها از حقيقت ذات تو قاصرند و فهمها از كيفيت تو عاجزند و ديدهها جا و مكان تو را درنيافتند.
«الْأَوْهَام»: عبارت است از انديشه و وهم كه در پى بردن به ذات مقدّس خداوند عاجز است. زيرا اگر انديشهها، حقيقت ذات خداوند را دريابد، در جهت مكانى باشد و خداوند منزّه از آن است كه داراى جهت و مكان باشد.
انديشه و وهم بر دو قسم است: انديشههاى عقلانى كه بر مبناى عقل و استدلال حاصل مىشود و انديشههاى وهمانى كه از انديشههاى عقلى و استدلال منطقى حاصل نشده بلكه از وهم و گمان نشأت گرفته و در بسيارى از اوقات، داراى زيربناى محكم و استوار نمىباشد.
«وَ لَمْ تُدْرِكِ الْأَبْصَار»: خداوند در جايى نيست تا ديدهها او را دريابد. زيرا بودن در جايى، تابع جسميّت است و خداوند سبحان از جسميّت منزّه است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_19
مِثل خدا
أَنْتَ الَّذِي لَا تُحَدُّ فَتَكُونَ مَحْدُودًا، وَ لَمْ تُمَثَّلْ فَتَكُونَ مَوْجُودًا، وَ لَمْ تَلِدْ فَتَكُونَ مَوْلُودًا
تويى آنكه حدّى ندارى، تا محدود باشى و به چيزى مانند نشدهاى، تا آفريدهشده باشى و فرزندى نياوردهاى، تا زائيدهشده باشى.
چرا خداوند مانندى ندارد؟
در جواب اين سؤال بايد گفت: چون صورت ذهنى از خداوند حاصل نمىشود به عبارت ديگر، انسان كه داراى قوه ادراك است و با حواس پنجگانه خود اشيا پيرامونش را درك كرده به قوه مخيّله خود (كه همان ذهن است) انتقال مىدهد و پس از چندى با درك اشيا ديگر و انتقال آنها به ذهن درمىيابد كه بعضى از صورتهاى اوّليه با صورتهاى انتقال يافته بعدى، تطابق داشته و مثل يكديگر هستند. ولى براى خداوند تعالى هيچ صورت ذهنى در مخيّله انسان حاصل نمىشود تا بر اساس آن صورتِ ذهنى، به كنه ذات خداوند رسيده و تصور ادراكى از خدا پيدا نمايد و پس از تصور ادراكى از خداوند بتواند با صورتهاى ديگر ذهنى تطابق داده و براى خداوند همانندى بيابد و اگر كسى توانست از خداوند در ذهن خود صورتى را ترسيم نمايد، آن صورتِ ذهنى، به يقين خدا نيست.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_20
ضِدِ خدا
أَنْتَ الَّذِي لَا ضِدَّ مَعَكَ فَيُعَانِدَكَ، وَ لَا عِدْلَ لَكَ فَيُكَاثِرَكَ، وَ لَا نِدَّ لَكَ فَيُعَارِضَكَ
تويى آنكه ضدّى ندارى تا با تو دشمنى كند. و همانندى برايت نيست، تا در فزونى با تو رقابت كند و مانندى ندارى تا با تو معارضه كند.
«ضِدَّ»: عبارت است از نزاعكنندهاى كه در توانايى با هماورد خود برابرى كند و هيچ يك غلبهاى بر ديگرى نيافته باشد.
«عِدْلَ»: به دو معناى است: يكى مثل، نظير و مانند و ديگرى مساوى در مقدار و قدرت.
«نِدَّ»: چيزى كه در جوهر وجودش با شىاى ديگر مشاركت دارد و «نِد» اخصى است از «مثل». چرا كه همه اشيايى كه در جوهره وجود با هم مشاركت دارند، مِثل هم هستند ولى تمام اشيايى كه مِثل هم هستند، در جوهرِ وجودشان مشاركت ندارند.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_21
افعال خداوند
أَنْتَ الَّذِي ابْتَدَأَ، وَ اخْتَرَعَ، وَ اسْتَحْدَثَ، وَ ابْتَدَعَ، وَ أَحْسَنَ صُنْعَ مَا صَنَعَ
تويى آنكه بدون نمونه آفريد و اختراع نمود و پديد آورد و تازه آفريد و آفرينش آنچه را كه آفريد، نيك گردانْد.
«ابْتَدَأ»: ايجاد شىء بدون هيچ همانند و نمونهاى.
«اخْتَرَع»: ايجاد شىء بدون هيچ مثالى.
«اسْتَحْدَث»: ايجاد شىء بعد از عدم است. به طورى كه قبل از آن، پديد آورندهاى براى آن شىء نبوده است.
«ابْتَدَع»: ايجاد شىء بدون استفاده از هيچ ابزار و مادهاى و بدون نياز به زمان خاصى. در اين صورت مىتوان گفت كه «ابتداع» مختص به ذات مقدّس خداوند است كه بدون هيچ ماده و ابزارى و بدون نياز به صرف زمان، شىاى را ايجاد مىكند. چون همان وقت كه اراده مىكند، آن شىء ايجاد مىگردد.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #مجموعه کامل سخنرانی ها ، کتب و مقالات ، دروس ، پرسش و پاسخ ، مصاحبه ها ، میزگرد و مناظره های
مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی ره
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/written?type[]=book_intro
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D8%AF%D8%B1%D8%B3
🔴https://www.yasinmedia.com/audio/speech/download-mesbah-yazdi-speeches
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4+%D9%88+%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%85%DB%8C%D8%B2%DA%AF%D8%B1%D8%AF
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/articles
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔈مجموعه ی صوتی راز و نیاز
🔴 شرح مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی بر #مناجات زیبای #خمس_عشر
(58 جلسه )
🔴 به همراه متن #کتاب دو جلدی سجاده های #سلوک
🔴 https://mesbahyazdi.ir/node/765
1️⃣ https://mesbahyazdi.ir/node/3670
2️⃣ https://mesbahyazdi.ir/node/3671
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #مناجات #خمس_عشر را بخوانید که بسیار زیبا ست ...
👈 مرحوم #شیخ_رجبعلی_خیاط می فرمودند :
«مناجات خمسه عشر مضامین عالی ای دارد،
شاید مثل این مناجات کم باشد.
این پانزده دعا،
پانزده نسخه
برای پانزده مریض است.
یکی از آنها مناجات تائبین است،
انسان گاهی حالت توبه دارد آن به مزاجش می سازد.
یکی دیگر مناجات شاکین است،
نفس اذیتش می کند شکایت نفس را به خدا می کند از خدا کمک می خواهد... .
سعی کنید دو مناجات "محبین" و "مریدین" را هر شب بخوانید.»
https://eitaa.com/sahife2/47777
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_178
◀️ راه زدودن #كينه ها
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ، بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ.
بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه زدودن #كينه ها:
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى راه پاك كردن سينه هاى مردم را از نيات سوء درباره يكديگر، نشان مى دهد و مى فرمايد: «كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود»; (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ).
بسيار مى شود كه افراد به دليل سوء ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى درباره انسان در دل مى پرورانند، چگونه مى توان آنها را از ميان برداشت؟ امام مى فرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى درباره ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينه ات پاك كن چيزى نمى گذرد كه خواهى ديد سينه ديگران نيز از نيات سوء درباره تو پاك شده است. اين مطلب دو دليل دارد: نخست اين كه هرگاه انسان نيات بدى درباره ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى شود و همين امر سبب مى گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند; اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه بدخواهى پاك ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابهى خواهند گرفت، بنابراين براى زدودن كينه ها از سينه ها و بدخواهى ها و نيات سوء ديگران بايد از خودمان شروع كرد و اين يكى از اصول مهم روانشناسى است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى.
ديگر اين كه رابطه مرموز خاصى در ميان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است. گويى دل ها در پنهانى با هم سخن مى گويند و رابطه برقرار مى سازند هنگامى كه قلب كسى مملو از بدخواهى به ديگران گردد اين پيام به قلب آنها منتقل مى شود و آنها مقابله به مثل مى كنند. اين گفتار حكيمانه در واقع چهره ديگرى از گفتار پيش از آن است و هر كدام براى زدودن آثار سوء از نيات و رفتار و گفتار ديگران تأثير خاص خود را دارند. به همين دليل در روايتى كه از طرطوشى در كتاب سراج الملوك نقل كرديم هر دو با هم آمده است.
شایان توجه این که واژه «شر» مفهوم وسیعى دارد که هر نیت سوء و کینه و عداوتى را فرا مى گیرد. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید تفسیر دیگرى نیز براى این کلام حکمت آمیز ذکر شده است و آن این که منظور امام(علیه السلام) این است که مردم را به کار نیکى موعظه نکن و از کار بدى نهى منما مگر این که قبلاً خودت آن کار نیک را انجام داده باشى و آن منکر را ترک کرده باشى، زیرا اندرزدهنده ناپاک سخنانش در دل ها اثر نمى کند.
البته این سخن یک واقعیت است; اما موافق منظور امام(علیه السلام) از گفتار حکیمانه بالا نیست، زیرا تعبیر به «صدر» در دو جاى این کلام حکمت آمیز نشان مى دهد که منظور، نیات سوء و کینه هاى درونى است نه افعال بیرونى.
این معنى نه تنها در رابطه انسان ها با یکدیگر، بلکه از یک نظر در رابطه انسان با خدا نیز صادق است، چنان که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ أرادَ أنْ یَعْرِفَ کَیْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَاللهِ فَلْیَعْرِفْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللهَ یُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما یُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللهَ مِنْ نَفْسِهِ; هر کس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زیرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد که بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است».
در حدیث جالبى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که مردى خدمت آن حضرت عرض کرد: شخصى به من مى گوید من تو را دوست دارم چگونه بدانم که او راست مى گوید و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «اِمْتَحِنْ قَلْبَکَ فَإنْ کُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ یَوَدُّکَ; قلب خود را بیازماى اگر تو او را دوست مى دارى او هم تو را دوست مى دارد». (قلوب با یکدیگر راه دارند)
این سخن را با حدیث دیگرى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) درباره امام و پیروانش پایان مى دهیم: یکى از یاران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدایت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ کَیْفَ أَنَا عِنْدَکَ; نگاه کن ببین من در نزد تو چگونه ام»
#نهج_البلاغه_حكمت_178
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_49
وَإِذْ نَجَّيْنَكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْ وَفِى ذَ لِكُمْ بَلَا ءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ
و (نیز به خاطر بیاورید) آن زمان كه شما را از فرعونیان رهایى بخشیدیم، كه همواره شما را به بدترین وجهى آزار مىدادند، پسران شما را سر مىبریدند و زنان شما را زنده نگه مىداشتند و در این امر، براى شما آزمایش بزرگ و سختى از طرف پروردگارتان بود.
🔴 آزادى از سلطهى طاغوتها، از بزرگترین نعمتهاست. چنانكه خداوند از میان همه نعمتها، نام آن را برده است. «نجّیناكم»
🔴 محو نیروهاى دفاعى و توسعهى نیروهاى رفاهى، كار فرعونى است. «یُذبّحون ابنائكم و یستحیون نسائكم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #چهارشنبه
👉🏻 1da.ir/rqjEC
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ثواب خواندن نماز امام زمان(عج) در مسجد #جمکران معادل خواندن آن در خانه خدا !!!
🔴#امام_زمان عجل الله از شيعيانش خواسته اند كه به اين مكان روى آورند و آن را عزيز بدارند. حضرت به حسن بن مُثله خطاب فرمود:
«به مردم بگو به اين موضع (مسجد مقدس جمكران) رغبت كنند و آن را عزيز دارند...»
آنگاه نماز تحيّت مسجد و نماز امام زمان(عج) را تعليم داده سپس فرمودند:
«هركس اين دو نماز را بخواند همانند اين است كه در خانه كعبه نمازگزارده باشد».
✳️ بگذار تا ز شارع میخانه بگذریم
کز بهر جرعهای همه محتاج این دریم
روز نخست چون دم رندی زدیم و عشق
شرط آن بود که جز ره آن شیوه نسپریم
جایی که تخت و مسند جم میرود به باد
گر غم خوریم خوش نبود به که می خوریم
تا بو که دست در کمر او توان زدن
در خون دل نشسته چو یاقوت احمریم
واعظ مکن نصیحت شوریدگان که ما
با خاک کوی دوست به فردوس ننگریم
چون صوفیان به حالت و رقصند مقتدا
ما نیز هم به شعبده دستی برآوریم
از جرعه تو خاک زمین در و لعل یافت
بیچاره ما که پیش تو از خاک کمتریم
#حافظ چو ره به کنگره کاخ وصل نیست
با خاک آستانه این در به سر بریم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_372
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ از معجزات حضرت امام زين العابدين عليه السلام دعای #سوم صحیفه سجادیه است که امام علیه السلام ، سخن از موجوداتى نورى و غيبى و ملكوتى به نام ملائكه است كه خداوند عزيز در كتب آسمانى و به خصوص در نزديك به نود آيه از قرآن مجيد خبر داده است.
استاد حسین #انصاریان
دعای #سوم
https://b2n.ir/sahife2_3
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2