#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_18
انديشه در ذات خداوند
أَنْتَ الَّذِي قَصُرَتِ الْأَوْهَامُ عَنْ ذَاتِيَّتِكَ، وَ عَجَزَتِ الْأَفْهَامُ عَنْ كَيْفِيَّتِكَ، وَ لَمْ تُدْرِكِ الْأَبْصَارُ مَوْضِعَ أَيْنِيَّتِكَ
تويى آنكه انديشهها از حقيقت ذات تو قاصرند و فهمها از كيفيت تو عاجزند و ديدهها جا و مكان تو را درنيافتند.
«الْأَوْهَام»: عبارت است از انديشه و وهم كه در پى بردن به ذات مقدّس خداوند عاجز است. زيرا اگر انديشهها، حقيقت ذات خداوند را دريابد، در جهت مكانى باشد و خداوند منزّه از آن است كه داراى جهت و مكان باشد.
انديشه و وهم بر دو قسم است: انديشههاى عقلانى كه بر مبناى عقل و استدلال حاصل مىشود و انديشههاى وهمانى كه از انديشههاى عقلى و استدلال منطقى حاصل نشده بلكه از وهم و گمان نشأت گرفته و در بسيارى از اوقات، داراى زيربناى محكم و استوار نمىباشد.
«وَ لَمْ تُدْرِكِ الْأَبْصَار»: خداوند در جايى نيست تا ديدهها او را دريابد. زيرا بودن در جايى، تابع جسميّت است و خداوند سبحان از جسميّت منزّه است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_19
مِثل خدا
أَنْتَ الَّذِي لَا تُحَدُّ فَتَكُونَ مَحْدُودًا، وَ لَمْ تُمَثَّلْ فَتَكُونَ مَوْجُودًا، وَ لَمْ تَلِدْ فَتَكُونَ مَوْلُودًا
تويى آنكه حدّى ندارى، تا محدود باشى و به چيزى مانند نشدهاى، تا آفريدهشده باشى و فرزندى نياوردهاى، تا زائيدهشده باشى.
چرا خداوند مانندى ندارد؟
در جواب اين سؤال بايد گفت: چون صورت ذهنى از خداوند حاصل نمىشود به عبارت ديگر، انسان كه داراى قوه ادراك است و با حواس پنجگانه خود اشيا پيرامونش را درك كرده به قوه مخيّله خود (كه همان ذهن است) انتقال مىدهد و پس از چندى با درك اشيا ديگر و انتقال آنها به ذهن درمىيابد كه بعضى از صورتهاى اوّليه با صورتهاى انتقال يافته بعدى، تطابق داشته و مثل يكديگر هستند. ولى براى خداوند تعالى هيچ صورت ذهنى در مخيّله انسان حاصل نمىشود تا بر اساس آن صورتِ ذهنى، به كنه ذات خداوند رسيده و تصور ادراكى از خدا پيدا نمايد و پس از تصور ادراكى از خداوند بتواند با صورتهاى ديگر ذهنى تطابق داده و براى خداوند همانندى بيابد و اگر كسى توانست از خداوند در ذهن خود صورتى را ترسيم نمايد، آن صورتِ ذهنى، به يقين خدا نيست.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_20
ضِدِ خدا
أَنْتَ الَّذِي لَا ضِدَّ مَعَكَ فَيُعَانِدَكَ، وَ لَا عِدْلَ لَكَ فَيُكَاثِرَكَ، وَ لَا نِدَّ لَكَ فَيُعَارِضَكَ
تويى آنكه ضدّى ندارى تا با تو دشمنى كند. و همانندى برايت نيست، تا در فزونى با تو رقابت كند و مانندى ندارى تا با تو معارضه كند.
«ضِدَّ»: عبارت است از نزاعكنندهاى كه در توانايى با هماورد خود برابرى كند و هيچ يك غلبهاى بر ديگرى نيافته باشد.
«عِدْلَ»: به دو معناى است: يكى مثل، نظير و مانند و ديگرى مساوى در مقدار و قدرت.
«نِدَّ»: چيزى كه در جوهر وجودش با شىاى ديگر مشاركت دارد و «نِد» اخصى است از «مثل». چرا كه همه اشيايى كه در جوهره وجود با هم مشاركت دارند، مِثل هم هستند ولى تمام اشيايى كه مِثل هم هستند، در جوهرِ وجودشان مشاركت ندارند.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_21
افعال خداوند
أَنْتَ الَّذِي ابْتَدَأَ، وَ اخْتَرَعَ، وَ اسْتَحْدَثَ، وَ ابْتَدَعَ، وَ أَحْسَنَ صُنْعَ مَا صَنَعَ
تويى آنكه بدون نمونه آفريد و اختراع نمود و پديد آورد و تازه آفريد و آفرينش آنچه را كه آفريد، نيك گردانْد.
«ابْتَدَأ»: ايجاد شىء بدون هيچ همانند و نمونهاى.
«اخْتَرَع»: ايجاد شىء بدون هيچ مثالى.
«اسْتَحْدَث»: ايجاد شىء بعد از عدم است. به طورى كه قبل از آن، پديد آورندهاى براى آن شىء نبوده است.
«ابْتَدَع»: ايجاد شىء بدون استفاده از هيچ ابزار و مادهاى و بدون نياز به زمان خاصى. در اين صورت مىتوان گفت كه «ابتداع» مختص به ذات مقدّس خداوند است كه بدون هيچ ماده و ابزارى و بدون نياز به صرف زمان، شىاى را ايجاد مىكند. چون همان وقت كه اراده مىكند، آن شىء ايجاد مىگردد.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #مجموعه کامل سخنرانی ها ، کتب و مقالات ، دروس ، پرسش و پاسخ ، مصاحبه ها ، میزگرد و مناظره های
مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی ره
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/written?type[]=book_intro
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D8%AF%D8%B1%D8%B3
🔴https://www.yasinmedia.com/audio/speech/download-mesbah-yazdi-speeches
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4+%D9%88+%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%85%DB%8C%D8%B2%DA%AF%D8%B1%D8%AF
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/spoken?speech_type[]=%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87
🔴https://mesbahyazdi.ir/works/articles
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔈مجموعه ی صوتی راز و نیاز
🔴 شرح مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی بر #مناجات زیبای #خمس_عشر
(58 جلسه )
🔴 به همراه متن #کتاب دو جلدی سجاده های #سلوک
🔴 https://mesbahyazdi.ir/node/765
1️⃣ https://mesbahyazdi.ir/node/3670
2️⃣ https://mesbahyazdi.ir/node/3671
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #مناجات #خمس_عشر را بخوانید که بسیار زیبا ست ...
👈 مرحوم #شیخ_رجبعلی_خیاط می فرمودند :
«مناجات خمسه عشر مضامین عالی ای دارد،
شاید مثل این مناجات کم باشد.
این پانزده دعا،
پانزده نسخه
برای پانزده مریض است.
یکی از آنها مناجات تائبین است،
انسان گاهی حالت توبه دارد آن به مزاجش می سازد.
یکی دیگر مناجات شاکین است،
نفس اذیتش می کند شکایت نفس را به خدا می کند از خدا کمک می خواهد... .
سعی کنید دو مناجات "محبین" و "مریدین" را هر شب بخوانید.»
https://eitaa.com/sahife2/47777
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_178
◀️ راه زدودن #كينه ها
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ، بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ.
بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه زدودن #كينه ها:
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى راه پاك كردن سينه هاى مردم را از نيات سوء درباره يكديگر، نشان مى دهد و مى فرمايد: «كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود»; (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ).
بسيار مى شود كه افراد به دليل سوء ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى درباره انسان در دل مى پرورانند، چگونه مى توان آنها را از ميان برداشت؟ امام مى فرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى درباره ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينه ات پاك كن چيزى نمى گذرد كه خواهى ديد سينه ديگران نيز از نيات سوء درباره تو پاك شده است. اين مطلب دو دليل دارد: نخست اين كه هرگاه انسان نيات بدى درباره ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى شود و همين امر سبب مى گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند; اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه بدخواهى پاك ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابهى خواهند گرفت، بنابراين براى زدودن كينه ها از سينه ها و بدخواهى ها و نيات سوء ديگران بايد از خودمان شروع كرد و اين يكى از اصول مهم روانشناسى است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى.
ديگر اين كه رابطه مرموز خاصى در ميان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است. گويى دل ها در پنهانى با هم سخن مى گويند و رابطه برقرار مى سازند هنگامى كه قلب كسى مملو از بدخواهى به ديگران گردد اين پيام به قلب آنها منتقل مى شود و آنها مقابله به مثل مى كنند. اين گفتار حكيمانه در واقع چهره ديگرى از گفتار پيش از آن است و هر كدام براى زدودن آثار سوء از نيات و رفتار و گفتار ديگران تأثير خاص خود را دارند. به همين دليل در روايتى كه از طرطوشى در كتاب سراج الملوك نقل كرديم هر دو با هم آمده است.
شایان توجه این که واژه «شر» مفهوم وسیعى دارد که هر نیت سوء و کینه و عداوتى را فرا مى گیرد. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید تفسیر دیگرى نیز براى این کلام حکمت آمیز ذکر شده است و آن این که منظور امام(علیه السلام) این است که مردم را به کار نیکى موعظه نکن و از کار بدى نهى منما مگر این که قبلاً خودت آن کار نیک را انجام داده باشى و آن منکر را ترک کرده باشى، زیرا اندرزدهنده ناپاک سخنانش در دل ها اثر نمى کند.
البته این سخن یک واقعیت است; اما موافق منظور امام(علیه السلام) از گفتار حکیمانه بالا نیست، زیرا تعبیر به «صدر» در دو جاى این کلام حکمت آمیز نشان مى دهد که منظور، نیات سوء و کینه هاى درونى است نه افعال بیرونى.
این معنى نه تنها در رابطه انسان ها با یکدیگر، بلکه از یک نظر در رابطه انسان با خدا نیز صادق است، چنان که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ أرادَ أنْ یَعْرِفَ کَیْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَاللهِ فَلْیَعْرِفْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللهَ یُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما یُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللهَ مِنْ نَفْسِهِ; هر کس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زیرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد که بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است».
در حدیث جالبى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که مردى خدمت آن حضرت عرض کرد: شخصى به من مى گوید من تو را دوست دارم چگونه بدانم که او راست مى گوید و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «اِمْتَحِنْ قَلْبَکَ فَإنْ کُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ یَوَدُّکَ; قلب خود را بیازماى اگر تو او را دوست مى دارى او هم تو را دوست مى دارد». (قلوب با یکدیگر راه دارند)
این سخن را با حدیث دیگرى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) درباره امام و پیروانش پایان مى دهیم: یکى از یاران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدایت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ کَیْفَ أَنَا عِنْدَکَ; نگاه کن ببین من در نزد تو چگونه ام»
#نهج_البلاغه_حكمت_178
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_49
وَإِذْ نَجَّيْنَكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْ وَفِى ذَ لِكُمْ بَلَا ءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ
و (نیز به خاطر بیاورید) آن زمان كه شما را از فرعونیان رهایى بخشیدیم، كه همواره شما را به بدترین وجهى آزار مىدادند، پسران شما را سر مىبریدند و زنان شما را زنده نگه مىداشتند و در این امر، براى شما آزمایش بزرگ و سختى از طرف پروردگارتان بود.
🔴 آزادى از سلطهى طاغوتها، از بزرگترین نعمتهاست. چنانكه خداوند از میان همه نعمتها، نام آن را برده است. «نجّیناكم»
🔴 محو نیروهاى دفاعى و توسعهى نیروهاى رفاهى، كار فرعونى است. «یُذبّحون ابنائكم و یستحیون نسائكم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #چهارشنبه
👉🏻 1da.ir/rqjEC
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ثواب خواندن نماز امام زمان(عج) در مسجد #جمکران معادل خواندن آن در خانه خدا !!!
🔴#امام_زمان عجل الله از شيعيانش خواسته اند كه به اين مكان روى آورند و آن را عزيز بدارند. حضرت به حسن بن مُثله خطاب فرمود:
«به مردم بگو به اين موضع (مسجد مقدس جمكران) رغبت كنند و آن را عزيز دارند...»
آنگاه نماز تحيّت مسجد و نماز امام زمان(عج) را تعليم داده سپس فرمودند:
«هركس اين دو نماز را بخواند همانند اين است كه در خانه كعبه نمازگزارده باشد».
✳️ بگذار تا ز شارع میخانه بگذریم
کز بهر جرعهای همه محتاج این دریم
روز نخست چون دم رندی زدیم و عشق
شرط آن بود که جز ره آن شیوه نسپریم
جایی که تخت و مسند جم میرود به باد
گر غم خوریم خوش نبود به که می خوریم
تا بو که دست در کمر او توان زدن
در خون دل نشسته چو یاقوت احمریم
واعظ مکن نصیحت شوریدگان که ما
با خاک کوی دوست به فردوس ننگریم
چون صوفیان به حالت و رقصند مقتدا
ما نیز هم به شعبده دستی برآوریم
از جرعه تو خاک زمین در و لعل یافت
بیچاره ما که پیش تو از خاک کمتریم
#حافظ چو ره به کنگره کاخ وصل نیست
با خاک آستانه این در به سر بریم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_372
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ از معجزات حضرت امام زين العابدين عليه السلام دعای #سوم صحیفه سجادیه است که امام علیه السلام ، سخن از موجوداتى نورى و غيبى و ملكوتى به نام ملائكه است كه خداوند عزيز در كتب آسمانى و به خصوص در نزديك به نود آيه از قرآن مجيد خبر داده است.
استاد حسین #انصاریان
دعای #سوم
https://b2n.ir/sahife2_3
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_3
#دعا_سوم_1
✳️ #روایات_و_فرشتگان 6
🔴 حقيقت و عظمت #فرشتگان_در_نهج_البلاغه (3)
🔴 حكيم بزرگوار حاج شيخ #محمّد_تقى_جعفرى در شرح خطبه يكم « #نهج_البلاغه» در بحث حقيقت فرشتگان مسأله مهمّى را متذكّر شدهاند كه جا دارد در پايان اين بخش به آن اشاره شود:
👈«موضوع فرشتگان در اديان گذشته هم با اصطلاحات گوناگون و تعريفات مختلف مطرح بوده است.
در دين اسلام با نظر به قرآن و احاديث معتبره، در وجود فرشتگان هيچ گونه جاى ترديد نيست. در قرآن مجيد در سيزده مورد كلمه مَلَك و در دو مورد ملَكَيْن كه تثنيه ملك است و در حدود هفتاد و سه مورد كلمه ملائكه وارد شده است.
بعضى از انديشمندان دوران معاصر براى اين كه هر حقيقتى را با چهره طبيعى آن بپذيرند، فرشتگان را انواعى از نيروها و قواى مخفى طبيعت تلقّى نموده، مىخواهند استبعاد افرادى را كه در طبيعت نمىتوانند واقعيّت ديگرى را بپذيرند منتفى بسازند، ولى اين يك سطحى نگرى در شناسايىها است كه ناشى از تفسير نابجاى علم و طبيعت است.
مگر آنان كه عناصر را در چهار نوع منحصر مىدانستند علم گرايان نبودهاند؟ مگر آنان كه صوت را از پديدههاى عرضى دانسته، آن را غير قابل انتقال تلقّى مىكردند چهره دانشمندى نداشتند؟ آرى، آنان كسانى بودند كه با طرفدارى جدّى از علم، بقاى اعراض مانند صوت را پس از به وجود آمدن، امكانناپذير مىدانستند؛ نيز متفكّرانى كه از علم دفاع مىكردند و كمترين اطلاعى از جريانات ذرّات بنيادين طبيعت نداشتند اندك نبودهاند.
اگر طول تاريخ را در نظر بگيريم، همواره با اين پديده روبه رو مىگرديم كه علم در هر دوره و هر جامعهاى مقدارى از واقعيّتها را در اختيار دانشمندان مىگذاشته است، دانشمندان در برابر اين جريان مستمر بر دو گروه بودند:
گروه يكم: مردم بى گنجايشى بودند كه توقّع داشتند كه همان مقدار محدود از مسائل علم، تمامى سطوح طبيعت و روابط اجزاى آن را در اختيارشان قرار داده است. اينان نه تنها از حركت به پيش محروم بودهاند بلكه از پيشروى ديگران نيز جلوگيرى مىكردهاند.
گروه دوم: متفكّران هشيارى بودند كه با عبارات و بيانات مختلف، محدودّيت علم خود را درك كرده، راه پيشروى را به روى خود و ديگران نمىبستهاند.
اين عبارت از نيوتن مشهور است:
«مانند كودك خردسالى هستم كه در ساحل اقيانوس بىكرانى ايستاده، تنها چند عدد سنگريزه رنگارنگ در جلو چشمانش زير آب مىبيند، ولى اقيانوس بىكرانى با محتويات نامحدودش در مقابل ديدگان آن كودك خردسال مجهول است».
اينان در ضمن اين كه راه علم را براى آيندگان هموار مىكردند، عظمت گنجايش مغز آدمى را هم اثبات مىنمودند.
به هر حال اين يك روش بنيان كن است كه: ما نخست علم و جهان هستى را محدود مىكنيم و سپس در دريايى از وحشت و اضطراب غوطهور مىگرديم.
آيا كسى نيست از ما بپرسد كه با مشاهدات فراوان در طول تاريخ درباره قالب ناپذيرى اصول و مسائل علمى از يك طرف و با شناسايى انسان و بيكرانه- جويى هايش از طرف ديگر، و نامحدود بودن روابط و اجزاى طبيعت با سيستم باز كه رو به ماوراى طبيعت (متافيزيك به معناى عمومى آن) دارد، چگونه به خود اجازه مىدهيد كه علم و جهان هستى را محدود نموده، در برابر مفاهيم و مسائل عالى و با اهمّيت به وحشت و اضطراب و نيهليستى دچار شويد؟!
كدامين دليل شما را وادار كرده است كه تارهايى از چند رشته قضاياى محدود مانند تار عنكبوت دور خود بتنيد و سپس بگوييد: «جهان هستى همين است كه من با همين مفاهيم و قضايا آن را شناخته و با آن ارتباط برقرار كردهام»؟! به اصطلاح معمولى بايد گفت: خوشا به حالشان كه خيلى راحت و در آسايشند!
مىگوييم فرشتگان وجود دارند، و اگر نامحسوس بودن وجود فرشتگان را دليل نيستى آنان بدانيم، نيمه اساسى معلومات خود را كه عبارت است از واقعيّتهاى نامحسوس منكر شدهايم، و هيچ متفكّر خردمند نمىتواند اين قضيّه «نمىبينم پس وجود ندارد» را زمينه جهان بينى خود قرار داده و حكم به نيستى بيرون از منطقه حواس نمايد.
ما مىدانيم كه ارتعاشات صوتى بايستى به حدّ معيّنى برسد تا ما آن را بشنويم، اجسام و اشكال و رنگها در فاصله معيّنى براى ما مطرح مىشوند، دانهاى از الكترون و انرژى را تاكنون نديدهايم، جاذبيّت محسوس نيست، هيچ يك از فرشتگان از جنس و نوع اجزا و پديدههاى عالم طبيعت نيستند، بلكه موجودات مقدّس و داراى ماهيّتهاى مخصوصى مىباشند.
توصيفات ما درباره فرشتگان مستند به منبع وحى است يا به طور مستقيم كه قرآن است و يا به طور غير مستقيم كه از زبان ولىّ اللّه اعظم اميرالمؤمنين و ساير ائمّه معصومين عليهم السلام مىباشد. ) ترجمه و تفسيرنهج البلاغه: 1/ 116.(
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 103
دعای #سوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️بیانیه آیت الله #جاودان پیرامون اظهارات اخیر آقای #امجد
🔴آیت الله جاودان، استاد برجسته اخلاق پیرامون اظهارات گستاخانه اخیر محمود امجد که فقط در یک نمونه روح الله زم را شهید خوانده بود بیانیه مهمی صادر کرده است.
📜 "وَلَا تَکُونُوا کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْکَاثًا" من از دوستان شما شنیده بودم که بارها با حالت تضرع، از عاقبت بخیری و ترس از عاقبت بهشری سخن گفته¬ بودید.
شما کتاب لب اللباب، درس¬های اخلاق مرحوم علامه طباطبائی، را قاعدتا به یاد میآورید، این عبارت از ایشان در آنجا آمدهاست:
«حاج امامقلی نخجوانی که استاد معارف مرحوم آقا سید حسن آقا قاضی، والد مرحوم آقای حاج میرزا علی آقا قاضی-رضوان الله تعالی علیهم-بود و نزد مرحوم آقا سیدحسین قزوینی در اخلاقیات و معارف الهیه مراتب استکمال را طی مینمود، گوید: پس از آنکه به سن پیری و کهولت رسیدم شیطان را دیدم که هر دو ما در بالای کوهی ایستادهایم، من دست خود را بر محاسن خود گذاردم و به او گفتم: مرا سن پیری و کهولت فراگرفته اگر ممکن است از من درگذر.
شیطان گفت: این طرف را نگاه کن.
وقتی نگاه کردم درّهای را بسیار عمیق دیدم که از شدت خوف و هراس، عقل انسان مبهوت میماند. شیطان گفت: در دل من رحم و مروت و مهر قرار نگرفته، اگر چنگال من بر تو بند گردد، جای تو تهِ این دره خواهد بود که تماشا میکنی.»
آیا همچنین خطری دامنگیر شما شده است؟!
از یکی از دوستان مطمئن شنیده بودم، یک صبح جمعهای در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه -سلام الله علیها- شما با جمع دوستانتان و در واقع شاگردان و مریدانتان، به مرحوم آقای پهلوانی-رضوان الله علیه- برخورد کردید، در حالی که دائما شعار صلوات با عددهای بزرگ می¬دادید و دوستان شما صلوات می¬فرستادند -بنده نیز این جریان را در اعتکاف رجبیه¬ ی مسجد دانشگاه تهران، دیده بودم.- مرحوم آقای پهلوانی ( #سعادت_پرور ) وقتی شما و این جمع و جریانات را مشاهده کردند، به شدت با شما برخورد کردند و این عمل را داستان مرید و مراد بازی دانسته بودند.
بنده میدانستم که شما خدمت مرحوم آقای #بهجت و مرحوم آقای #بهاء_الدینی ، به شکلی شاگردی می¬کردید یا حداقل به صورت شاگرد و مرید به آن دو بزرگوار مراجعه داشتید، و همه میدانند که این دو بزرگوار و علی¬الخصوص مرحوم آقای بهاءالدینی نسبت به رهبر کبیر انقلاب و رهبر کنونی، چقدر علاقه و ارادت داشتند و تأیید و تقویت می¬کردند.
من می¬دانم شما پسر خودتان را مجتهد و عادل دانسته(درحالی که شاهدان معتبر می¬گویند، حتی دروس سطح را هم درست نخواندهباشد!)
شما و آقازاده، ظلم و جور، ضرب و جرح و کور کردن چشمان مردم فرانسه را شاهد نبودید، ولی نه آهی و نه فریادی از شما شنیده نشد. آن دولت، دولتِ کفر است و علناً به ساحت مقدس و نورانی رسول اکرم -صلوات الله علیه و آله- اهانت کرده است، اصلا این مسئله اوقات شما را تلخ نکرده است؟!
یک ملیون الجزائری در جنگ های استقلال الجزائر، به دست فرانسویان نابود شدند، و آن دولت با نهایت قساوت به وسیلۀ لژیونرهای خارجی خود، این مسلمانان مظلوم را به خاک وخون کشید.
این دولت و دولت¬های اروپائی دیگر، همچون انگلیس و آلمان در چنبرهی صهیونیسم گرفتار و اسیرند. آیا ترجیح دادن این دولت به کشور مسلمان ایران، شرعا جایز است!؟
شما حتی کشتن نصیری، هویدا و افسرانی که دستور شلیک و قتل عام مردم تهران و سایر نقاط کشور را داده بودند، همه را مظلوم خواندید و شهید!
ده سال از دولت اسلامی ایران در ولایت امر حضرت امام-رضوان الله علیه-گذشت، شخصیتی که بزرگان او را ولیّ از اولیای خدا می¬دانستند، در حالی که شما همه آنچه آن روزگار اتفاق افتاده را ظلم و کشتارِ بی¬گناهان دانسته و بدتر اینکه آنها را بر عهدهی رهبر بزرگوار کنونی دانستهاید!؟ آیا این یک افترای بزرگ نبود؟! آیا می¬توان در روز جواب این سخنان را جواب داد؟!
۱۷۰۰۰ شهید ترور در کوچه ¬ها و خیابان¬ های ایران را اصلا به یاد نیاوردید و اعدام اینگونه منافقان را -در حدود ۷۰۰ نفر- شهادت فرض کردهاید؟!
ناگزیر در حمله عراق به ایران هم، باید کشته¬ ها، جانبازان و اسیرانی که بیش از یک ملیون نفر بودند را مستحق جهنم بدانید و ثمرهی دفاع از اسلام و میهن را یک ظلم مضاعف بشمارید!
شما معتقد نیستید که ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ !؟
من میدانم که قضاوت هرکس بر اساس اطلاعات اوست. درست یا نادرست.
آیا امکان ندارد در منابع اطلاعاتی بیست سال اخیر عمر خودتان بازنگری کنید؟
تَاللَّهِ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا کُنتُمْ تَفْتَرُونَ
محمد علی جاودان #انگلیس
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_280
دعای #چهل_هفت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_281
دعای #چهل_هفت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_22
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹سبْحَانَكَ مَا أَجَلَّ شَأْنَكَ، وَ أَسْنَى فِى الْأَمَاكِنِ مَكَانَكَ، وَ أَصْدَعَ بِالْحَقِّ فُرْقَانَكَ🔹
🔸منزهى تو! چه بزرگ است شأن تو! و چه بلند است مكان تو! و آشكار كننده حق است قرآن تو🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_23
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹سبْحَانَكَ مِنْ لَطِيفٍ مَا أَلْطَفَكَ، وَ رَئُوفٍ مَا أَرْأَفَكَ، وَ حَكِيمٍ مَا أَعْرَفَكَ🔹
🔸منزهى تو! چه نيكو چاره سازى و چه بسيار مهربانى و حكيم راستكارى، هر چيز را مى شناسى🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2