◀️ كلمات نافذتر از تيرها!
⏺ امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته مهمى درباره تأثير سخن كرده، مى فرمايد: «چه بسيار سخنانى كه از حمله (و اعمال قدرت) نافذتر است»; (رُبَّ قَوْل أَنْفَذُ مِنْ صَوْل).
اين كلام حكمت آميز ممكن است هم ناظر به تأثيرات مثبت سخن باشد هم تأثيرات منفى آن. زيرا گاهى سخن به قدرى نافذ و مؤثر است كه ممكن است دشمن يا دشمنانى را مغلوب سازد و مردم را بر ضد آن ها بشوراند و آن ها را به فرار وادارد. نيز گاه ممكن است تأثير سخن در آزردن اشخاص و ناراحت كردن آن ها از حمله كردن با سلاح بيشتر باشد همان گونه كه شاعر عرب مى گويد:
جِراحاتُ السِّنانِ لها التِيامٌ
وَلا يَلتامُ ما جَرَح اللِّسانُ
جراحات نيزه ها ممكن است بهبود يابد ولى اى بسا كه جراحات زبان هرگز بهبودى نيابد.
به همين دليل است كه بعضى نام «لسان» را «سنان» گذاشته اند. زبان آدمى به راستى از عجايب مخلوقات پروردگار است. قطعه گوشتى بيشتر نيست اما كارهاى حيرت آورى انجام مى دهد. به هنگام غذا خوردن، مرتب لقمه را از يك طرف دهان به طرف ديگر به زير دندان ها مى فرستد و به قدرى ماهرانه كار مى كند كه خودش زير دندان ها نمى رود ولى گاه اتفاق مى افتد كه خطايى از او سر مى زند و انسان چنان زبان خود را گاز مى گيرد كه فريادش بلند مى شود آنگاه به ياد اين نعمت الهى مى افتد كه اگر مهارت زبان نبود اين گونه حوادث پيوسته اتفاق مى افتاد و زندگى را بر انسان تلخ مى كرد. از سوى ديگر هنگامى كه غذا آماده بلعيدن شد كمك بسيار مؤثرى به بلع آن مى كند و اگر نبود بلعيدن غذا امكان نداشت. تشخيص طعم غذاهاى مختلف و جدا كردن خوب از بد و زهر از دارو نيز به وسيله آن انجام مى شود. پزشكان نيز از مشاهده رنگ و شكل زبان به بسيارى از بيمارى ها پى مى برند. كار مهم ديگر آن به هنگام سخن گفتن آشكار مى شود. صدايى كه از تارهاى صوتى از گلوى انسان بيرون مى آيد يك صداى ممتد، يكنواخت و بى معناست. اين زبان است كه آن را به وسيله حركات مختلف تبديل به مخارج حروف مى كند و از آن، كلمه و جمله مى سازد و مكنون دل آدمى را بيان مى كند. صدايى كه از تارهاى صوتى برمى خيزد در واقع مانند مُركبى است كه بر نوك قلم هاى دانشمندان قرار دارد. اين مركب هيچ شكل و قيافه اى ندارد و اين قلم است كه با گردش خود به آن شكل حروف مى دهد و جمله ها را مى سازد و مسائل مهم علمى را منعكس مى كند. اما همين زبان اگر از مسير حق منحرف شد مى تواند مبدل به يكى از بلاهاى خطرناك شود و آدمى را تا سرحد كفر و مرگ بكشاند همان گونه كه از قديم ضمن ضرب المثلى گفته اند: «زبان سرخ، سر سبز مى دهد بر باد».
در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «فِتْنَةُ اللِّسَانِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبِ السَّيفِ; گزش زبان از ضربت شمشير سخت تر است»
در كتاب تمام نهج البلاغه ضمن وصيت مشروحى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) كه خطاب به اصحابش مى كند و آداب دين و دنيا را به آن ها مى آموزد چنين آمده است: «إِحْسَبُوا كَلاَمَكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ يقِلُّ كَلاَمُكُمْ إِلاَّ فِى الْخَيرِ كُفُّوا أَلْسِنَتَكُمْ، وَسَلِّمُوا تَسْليماً تَغْتَنِمُوا فَرُبَّ قَوْل أنْفَذُ مِنْ صَوْل، وَ رُبَّ فِتْنَة أَثَارَهَا قَوْلٌ; گفتار خود را از اعمال خويش حساب كنيد تا سخن شما جز در راه خير و نيكى كم شود زبان هاى خود را نگاه داريد و تسليم فرمان خدا باشيد تا غنيمت ببريد. چه بسيار سخنانى كه از حمله نافذتر است و چه بسيار فتنه ها كه از گفتارها برخاسته است»
در كتاب ميزان الحكمة در واژه «اللسان» تحت عنوان «خطر اللسان» روايات تكان دهنده اى ذكر شده است. ازجمله در حديثى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) آمده است: «رب لسان أتى على إنسان; چه بسيار زبانى كه انسانى را به كشتن داده است».
در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است: «كَم مِن دَم سَفَكَهُ فَمٌ; چه خون هايى كه با دهان ريخته شده است».
به عكس، چه بسيار آتش هاى جنگ هايى كه با چند جمله خاموش شده و نزاع هاى فاميلى و قبيله اى با سخنان شيرين و حساب شده اى پايان يافته است.
شاعر فارسى زبان مى گويد:
با صارم زبان بگشايد هزار حصن
با تير خامه درشكند پشت صد سوار
#نهج_البلاغه_حكمت_394
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_8
رَبَّنَآ لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
(راسخان در علم مىگویند:) پروردگارا! پس از آن كه ما را هدایت كردى، دلهاى مارا به باطل مایل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسیار بخشندهاى.
1- به علم و دانش خود مغرور نشویم، از خداوند هدایت بخواهیم. «ربّنا لاتزغ قلوبنا...»
2- نشانهى علم واقعى و رسوخ در علم، توجّه به خدا و استمداد از اوست. «الاّ الراسخون فى العلم... ربّنا لاتزغ قلوبنا»
3 - محور هدایت و گمراهى، قلب و افكار انسانى است. «لاتزغ قلوبنا»
4- در خط قرار گرفتن خیلى مهم نیست، از خط خارج نشدن بسیار اهمیّت دارد. «بعد اذ هدیتنا...»
5 - هدیه و هبهى دائمى و بىمنّت، مخصوص اوست. «انّك انت الوهّاب»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ با التماس بخواه که:
«رَبَّنَا لاَ تُزِغ قُلُوبَنَا بَعدَ إِذ هَدَیتَنَا وَ هَب لَنَا مِن لَدُنکَ رَحمَهً إِنَّکَ أَنتَ الوَهَّاب» #آل_عمران_8
✍️ مرحوم استاد #حسن_زاده_آملی در نامه ای به یکی از دوستانش
✅ متن کامل نامه مذکور در کتاب " نامه ها برنامه ها " 👈 اینجا
🌹 یک غزل بسیار زیبا و پر معنای دیگر از مرحوم فیض کاشانی رحمت الله علیه :
👈 عشق در راه طلب راهبر مردانست
وقت مستی و طرب بال و پر مردانست
سفر آن نیست که از مصر به بغداد روی
رفتن از جان سوی جانان سفر مردانست
ظفر آن نیست که در معرکه غالب گردی
از سرخویش گذشتن ظفر مردانست
هنر آن نیست که در کسب و فضایل گوشی
به پر عشق پریدن هنر مردانست
همه دلهاست فسرده همه جانها تیره
گرم و افروخته آه سحر مردانست
چشمهٔ کوثر و سرسبزی بستان بهشت
خبری از اثر چشم تر مردانست
گهر اشک ندامت بقیامت ریزد
هر که در فکر شکست گهر مردانست
#فیض اگر آب حیات از گهر نظم چکاند
هم از آنروست که او خاک در مردانست
#فیض_خوانی #فیض_کاشانی
#فیض_کاشانی_غزل_142
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_7
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در هنگام #سختی :
«2» ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ
دشوارىها در برابر قدرتت آسان گردد.
دعای #هفتم
#دعا_هفتم_2
#آسانى_سختی_ها_به_قدرت_خدا
#دعای_ائمه_سختی_ها
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_7
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفتم_2
#آسانى_سختی_ها_به_قدرت_خدا 3
#دعای_ائمه_سختی_ها 9
فرازى از دعاى #مشلول 1
✳️ اگر در زمينه برنامههاى حق به دعاى مشلول مراجعه كنيد، در آن جا به مسائل و مطالب بهتانگيزى برمىخوريد كه شما را در معرفت نسبت به حضرت رشد مىدهد و اين معنا را در قلب شما يقينى مىنمايد كه كسى در اين پهنهگاه هستى جز وجود مقدس او شأنى ندارد و تمام چرخها در اين بزم آفرينش به اراده او مىچرخد و يك چرخ به فرمان كسى نيست و كليد حلّ تمام مشكلات فقط و فقط به دست حضرت اوست و احدى را در اين مسائل سهمى نيست كه بقيه اسباب و ابزار اراده اويند و جز به خواست وى كارى از دستشان برنمىآيد.
در قسمتى از آن دعا مىخوانيم:
يا رازِقَ الْبَشَرِ، يا مُقَدِّرَ كُلِّ قَدَرٍ، يا عالِىَ الْمَكانِ، يا شَديدَ الأْرْكانِ، يا مُبَدِّلَ الزَّمانِ، يا قابِلَ الْقُرْبانِ، يا ذَا المَنِّ وَ الإْحْسانِ، ياذا الْعِزَّةِ وَ السُّلْطانِ، يا رَحيمُ يا رَحْمنُ، يا مَنْ هُوَ كُلَّ يَوْمٍ فى شَأْنٍ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ، يا عَظيمَ الشَّأْنِ، يا مَنْ هُوَ بِكُلِّ مَكانٍ، يا سامِعَ الأْصْواتِ، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ، يا مُنْجِحَ الطَّلِباتِ، يا قاضِىَ الْحاجاتِ، يا مُنْزِلَ الْبَرَكاتِ، يا راحِمَ الْعَبَراتِ، يا مُقيلَ الْعَثَراتِ، يا كاشِفَ الْكُرُباتِ، يا وَلِىَّ الْحَسَناتِ، يا رافِعَ الدَّرَجاتِ، يا مُؤتِىَ السُّؤلاتِ، يا مُحْيِىَ الأمْواتِ، يا جامِعَ الشَّتاتِ، يا مُطَّلِعاً عَلَى النِّيّاتِ، يا رادَّ ما قَد فاتَ، يا مَنْ لا تَشْتَبِهُ عَلَيْهِ الأْصْواتُ، يا مَنْ لا تُضْجِرُهُ الْمَسْأَلاتُ، وَ لا تَغْشاهُ الظُّلُماتُ، يا نُورَ الأْرْضِ وَ السَّماواتِ، يا سابِغَ النِّعَمِ، يا دافِعَ النِّقَمِ .... « بحار الأنوار: 92/ 399، باب 129، حديث 33؛ البلد الأمين: 338.»
اى روزى دهنده بشر، اى اندازهگير هر اندازه، اى والا جاه، اى استوار پايه، اى گرداننده روزگار، اى پذيرنده قربانى، اى منتگذار نيكوكار، اى داراى شكوه و سلطنت، اى مهربان، اى بخشنده، اى كسى كه هر روز در كارى است، اى آن كه كارى از كار ديگر بازش ندارد. اى بلند مرتبه، اى آن كه در هر جا هست، اى شنونده نجواها، اى اجابت كننده دعاها، اى برآورنده خواستهها و نيازها. اى فروفرستنده بركات، اى رحم كننده بر اشكها، اى درگذرنده از لغزشها، اى برطرف كننده ناراحتىها. اى سرچشمه خوبىها، اى بالابرنده درجات، اى دهنده خواستهها، اى زنده كننده مردگان، اى گرد آورنده پراكندهها، اى آگاه از نيتها، اى برگرداننده آنچه از دست رفته، اى كسى كه نجواها بر او مشتبه نشود، اى كسى كه درخواستها او را به ستوه نياورد و تاريكىها او را فرا نگيرد، اى روشنى زمين و آسمانها، اى فروريز نعمتها، اى دفع كننده بدفرجامىها ....
اين است آن وجود مقدس و منبع فيضى كه تمام كارها به دست قدرت اوست و تمام موجودات از رحمت واسعه حضرتش بهرهمندند و دشوارى و مشكلى نيست مگر آن كه با قدرت قاهرهاش آسان و سهل مىگردد.
چه بيچارهاند آنان كه او را نمىشناسند و پناهى جز او براى خود گرفتهاند و يارى غير او انتخاب نمودهاند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 5 ، ص: 259
👌 #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#هفتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_7
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفتم_2
#آسانى_سختی_ها_به_قدرت_خدا 3
#دعای_ائمه_سختی_ها 9
فرازى از دعاى #مشلول 2
✳️ در قرآن مجيد، بسيار در مقام پرسش آمده است كه اين همه عجايب خلقت و شگفتىهاى آفرينش و موجودات گوناگون و مخلوقات بى شمار و گرهگشايىها به وسيله كيست؟ آيا اين همه از به وجود آورنده هستى است يا قدرت و معبودى غير او؟! اوست كه به تنهايى با اراده و قدرت مطلقهاش اين مسائل را در مجارى خلقت به جريان مىاندازد، يا شريكى با اوست؟ اگر غير اوست آن غير كيست؟ اگر او را در برنامههايش شريكى هست آن شريك كيست؟
أمَّنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأْرْضَ وَ أنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأنْبَتْنابِهِ حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَةٍ ما كانَ لَكُمْ أنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ* أمَّنْ جَعَلَ الأْرْضَ قَراراً وَ جَعَلَ خِلالَها أنْهاراً وَ جَعَلَ لَها رَواسِىَ وَ جَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حاجِزاً ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أكْثَرُهُمْ لايَعْلَمُونَ* أمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الأْرْضِ ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ قَليلًا ما تَذَكَّرُونَ* أمَّنْ يَهديكُمْ فى ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مَنْ يُرْسِلُ الرّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِ ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ تَعالَى اللَّهُ عَمّا يُشْرِكُونَ* أمَّنْ يَبْدَؤُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ وَ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الأْرْضِ ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إنْ كُنْتُمْ صادِقينَ» « نمل (27): 60- 64.»
[آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه آسمانها و زمين را آفريد، و براى شما از آسمان آبى نازل كرد كه به وسيله آن باغهايى خرم و باطراوت رويانديم كه روياندن درختانش در قدرت شما نيست؛ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيّت او باشد؟ نه، نيست]، بلكه آنان مردمى منحرفاند [كه براى او شريك مىگيرند.]* [آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه زمين را [براى موجوداتش] آرام و قرارگاه ساخت و در شكافهايش نهرهايى پديد آورد، و براى آن كوههايى استوار قرار داد [تا زير پاى اهلش نلرزد]، و ميان دو دريا [ى شيرين و شور] مانع و حايلى قرار داد [كه با هم مخلوط نشوند]؛ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد]؟! [نه، نيست] بلكه بيشترشان اهل معرفت و دانش نيستند.* [آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه وقتى درماندهاى او را بخواند اجابت مىكند و آسيب و گرفتاريش را دفع مىنمايد، و شما را جانشينان [ديگران در روى] زمين قرار مىدهد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد؟!] اندكى متذكّر و هوشيار مىشوند.* [آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه شما را در تاريكىهاى خشكى و دريا [به وسيله ستارگان و ديگر نشانهها] راهنمايى مىكند؟! و كيست كه پيشاپيش [باران] رحمتش بادها را مژدهرسان مىفرستد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد؟!] خدا برتر است از آنچه براى او شريك قرار مىدهند.*
[آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه مخلوقات را مىآفريند، آن گاه آنان را [پس از مرگشان] بازمىگرداند؟! و كيست آن كه از آسمان و زمين شما را روزى مىدهد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد؟] بگو: اگر راستگوييد دليل خود را بياوريد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 5 ، ص: 259
👌 #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#هفتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👌 #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : محمود #کریمی
دعای #هفتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
کوچکترین نسخه #خطی صحیفه سجادیه
کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران - تاریخ کتابت سال ۱۰۹۰ قمری- شماره ثبت ۱۱۵۵۱ – ابعاد ۴*۶*۸ س.م
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🎥منزل آیت الله #حسن_زاده_آملی - قم
👌 ایشان به گواه همسایگان، عالمی برجسته، خوشرو و مردمی بود که دیگر مانند ایشان نخواهد آمد.
مردم میگویند که با رحلت ایشان، پدر آن محله از میانشان به دیار باقی رخت بر بسته است.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ آیت الله #حسن_زاده_آملی در یک نگاه
🙏 إلهی، همه از مردن می ترسند، و حسن از زیستن، که این کاشتن است و آن دِرَویدن (کُلَّما رُزِقُوا مِن ثَمَرهٍ ِرزْقاً قالوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْل و اُتُو بِهِ مُتَشابِهاً- بقره/25) الدنیا مزرعة الآخرة، (جَزاءً وِفْقاً-نبأ/26)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📚 #فرهنگ_کتاب_خوانی
#مناجات
#کتاب بسیار زیبای " إلهی نامه "
✍️ مرحوم آیت الله #حسن_زاده_آملی ره👇
👈 شرح
👈 متن ( اینجا )
👉 pdf
#کتاب_حسن_زاده_آملی
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 39
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَدِّدْنِى لِأَنْ....
وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِى إِلَى حُسْنِ الذِّكْرِ، 🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست،
و موفقم بدار تا
به نيكى ياد كنم آن را كه #غيبت من گفته است 🔹
https://eitaa.com/sahife2/24491
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_9
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ «اميد انكه در حوزه علميه صحف ادعيه و اذكاري كه از ائمه اطهار صادر شده است و بيانگر مقامات و مدارج و معارج انسانند از متون كتب درسي قرار گيرند و در محضر كساني كه زبان فهم اهل دعا و سير سلوك اند و راه يافته و راهنمايند درس خوانده شود .
در نظر اين كمترين:
1⃣اول مفتاح الفلاح شيخ بهايي
2⃣و پس از ان عده الداعي ابن فهد حلي
3⃣ و بعد از ان قوت القلوب ابوطالب مكي
4⃣و سپس اقبال سيدبن طاووس
5⃣ و درآخر انجيل اهل بيت و زبور ال محمد (#صحیفه_سجادیه )
در عداد كتب درسي در ايند كه نقش خوبي در احياي معارف اصيل اسلامي است .
البته فهم و تعليم و تعلم انها بدون معرفت به علوم ادبي و معارف نقلي و عقلي و عرفاني صورت پذير نيست . . . و شك نيست كه نيل بدان معارف نور الهي از بسيار مباحث رائج و دارج به مراتب مفيد تر است بلكه به قياس در نمي آيد آن كجا و اين كجا. [1]
...................................................
[1]کتاب « رساله نور علي نور»، #حسن_زاده_آملی ره
◀️ کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️برداشت من از « #برداشت_من »
👌 سخنی؛
با اعضا دوست داشتنی کانال پربار صحیفه سجادیه:
دوتا نکته رو به عزیزان یادآوری کنم؛
اول اینکه،تشکر کنم از همه دوستانی که درطرح «برداشت من» شرکت می کنند,از نوشته های خوب شما ،خیلی چیزها یاد میگیرم.
دوم اینکه؛توصیه به عزیزانی که هنوز در این طرح مشارکت نکردند،....حتما شرکت کنند،خیلی برکت دارد.تجربه کرده ام.
شاید بعضی پیش خود چنین تصور کنندکه اندوخته لازم را ندارند،یا قلم شیوایی در دست ندارندویا....هرچیز دیگر....
....اما این یک تصور است،نه تصدیق..
حقیقت این است؛،شما با هر توان که باشید،ازمن بی توشه تر،کم رو تر نیستید...به خواست خدا و رهنمود استاد بزرگوارم ،شروع کردم و....شد.
درنظر بگیرید ؛پس از مدتی این مجموعه ،شرح دلی اما مستند ازدعای مکارم اخلاق ،دراختیار دوستداران قرار میدهد...وهمه درثواب آن شریک ...ولبخندی بر لب امام عصر علیه السلام روحی له الفداء آن شاء الله.
✍️ توصیه ای از طرف یکی از دوستان بسیار خوب کانال ما
#دعا_بیستم_9
و اخالف من اغتابنى الى حسن الذكر.
امام سجاد عليهالسلام در پيشگاه خداوند عرض مىكند:
بار الها! موفقم بدار تا برخلاف روش آن كس كه
از من #غيبت نموده
و به بدى يادم كرده است
قدم بردارم
و او را به خوبى و نيكى ياد كنم.
براى آنكه محبت و برادرى كه عامل موثر پيشرفت اسلام و مسلمين بود در جامعه پايدار بماند و مسلمانان همواره نسبت به يكديگر دوست و علاقهمند باشند قانونگذار اسلام تمام عواملى را كه مىتواند موجبات تفرق و جدايى مردم را از يكديگر فراهم آورد ممنوع شناخته و پيروان اين دين شريف را از آن برحذر داشته است و غيبت يكى از آن عوامل است.
قرآن شريف در اين باره فرموده است:
و لا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم ان ياكل لحم اخيه ميتا فكرهتموه.
از يكديگر غيبت منماييد، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت بدن برادر مردهى خود را بخورد؟
در اسلام و در قرآن غيبت كردن به خوردن گوشت بدن برادر مرده تنظير شده است.
از امام صادق (ع) سوال شد راجع به روايتى كه مردم از رسول گرامى حديث مىكنند كه فرموده: خداوند، دشمن دارد اهل بيتى را كه گوشتخوارند.
امام صادق (ع) فرمود: معنى اين حديث آن نيست كه تصور كردهاند، مراد خوردن گوشت گوسفند باشد كه خود رسول اكرم از آن مىخورد و آن را دوست مىداشت،
مقصود از اين گوشت كه در روايت آمده آن است كه در آيه ى غيبت در قرآن شريف ذكر شده و غيبت نمودن برادر مسلمان به خوردن گوشت بدن برادر مرده تنظير گرديده است.
نظر به اينكه در شرع مقدس اسلام «غيبت» از گناهان بزرگ شناخته شده و بيش و كم مبتلا به عموم مردم است، اين بحث به شرح و بسط آن اختصاص يافته و به قدر ممكن راجع به ابعاد مختلفش توضيح داده مىشود
در آغاز لازم است
اولا غيبت را بشناسيم
و ثانيا بدانيم آيا غيبت فقط به زبان آوردن چيزى است كه غيبت شده از گفتن آن ناراضى است و كراهت دارد يا با غير زبان نيز اين گناه تحقق مىيابد.
تعریف غيبت:
غيبت عبارت از اين است كه ديگرى را به صفتى ياد كنيد كه اگر خبر گفته ى شما به او برسد با كراهت و بىميلى آن را تلقى مىنمايد،
خواه اين گفته دربارهى نقائص ساختمان طبيعى او باشد
يا راجع به اخلاق و گفتار و رفتار دينى و دنيويش سخن گفته باشيد،
رسول اكرم فرمود: آيا مىدانيد غيبت چيست؟ گفتند: خداوند و رسول خدا آگاهاند. فرمود غيبت عبارت از اين است كه برادرت را به چيزى كه از آن كراهت دارد ياد كنى. عرض كردند: اگر چه آن صفت در او باشد؟ فرمود: اگر سخنى بگويى كه در او هست غيبت است و اگر چيزى بگويى كه در وى نباشد به او بهتان زدهاى و نسبت دروغ دادهاى.