eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه ی ✳️ ️ مذمت غوغا سالاری و من كلام له (علیه السلام) في صفته و صفة خصومه و يقال إنها في أصحاب الجمل‏: وَ قَدْ أَرْعَدُوا وَ أَبْرَقُوا وَ مَعَ هَذَيْنِ الْأَمْرَيْنِ الْفَشَلُ، وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّى نُوقِعَ وَ لَا نُسِيلُ حَتَّى نُمْطِرَ. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: چون رعد خروشيدند و چون برق درخشيدند، اما كارى از پيش نبردند و سر انجام سست گرديدند. ولى ما اين گونه نيستيم، تا عمل نكنيم، رعد و برقى نداريم، و تا نباريم سيل جارى نمى سازيم. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 هياهوى تو خالى مرد عمل فرق ميان غوغا سالارى و تبليغات مفيد و مؤثر شناخت و و اصحاب 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ‏ همانا شما ) را (پس از ) پیش از آنكه با آن روبرو شوید سخت آرزو مى كردید، پس آن را (در ) دیدید، ولى (ناخوشایند به آن) نگاه مى كردید. وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الْرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى‏ أَعْقَبِكُمْ وَمَن يَنْقَلِبْ عَلَى‏ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَسَيَجْزِى اللَّهُ الْشَّكِرِينَ‏ ومحمّد جز پیامبرى نیست كه پیش از او نیز پیامبران (دیگرى آمده و) در گذشته اند. (بنابراین مرگ براى انبیا نیز بوده و هست،) پس آیا اگر او بمیرد و یا كشته شود، شما به (آئین) گذشتگان خود بر مى گردید؟ و هر كس به عقب برگردد، پس هرگز هیچ ضررى به خداوند نمى زند و خداوند بزودى پاداش شاكران را خواهد داد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در اشتیاق به مغفرت از طرف خدا (درخواست و ) : «5»اللَّهُمَّ وَ إِنَّكَ مِنَ الضُّعْفِ خَلَقْتَنَا وَ عَلَى الْوَهْنِ بَنَيْتَنَا وَ مِنْ مَآءٍ مَهِينٍ ابْتَدَأْتَنَا فَلَا حَوْلَ لَنَا إِلَّا بِقُوَّتِكَ وَ لَا قُوَّةَ لَنَا إِلَّا بِعَوْنِكَ «6» فَأَيِّدْنَا بِتَوْفِيقِكَ وَ سَدِّدْنَا بِتَسْدِيدِكَ وَ أَعْمِ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا عَمَّا خَالَفَ مَحَبَّتَكَ وَ لَا تَجْعَلْ لِشَيْ‏ءٍ مِنْ جَوَارِحِنَا نُفُوذاً فِي مَعْصِيَتِكَ‏ خدايا! ما را از ناتوانى آفريدى، و بر سستى بنا كردى، و از آب ناچيز و بى‏مقدار به وجود آوردى؛ پس ما را جز به نيروى تو چاره و تدبير نيست، و جز به ياريت قوت و قدرت نمى‏باشد؛ پس ما را به توفيقت نيرو بخش و به هدايتت استوار دار، و ديده قلوبمان را از آنچه مخالف عشق توست كور كن، و براى هيچ يك از اعضاى ما راه نفوذى به جانب معصيتت قرار مده. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 1 ✳️ انسان در دايره خلقت از عجايب مخلوقات حضرت حق است. او به عنوان خليفه خدا در روى زمين قرار داده شده و هر گونه نيازى كه دارد بر سر سفره آفرينش جهت او آماده و مهيّا گشته است. براى او بدن، قلب، نفس، عقل، صدر و روح قرار داده شده كه هر يك مدار علمى و محور دانشى و دنيايى بس عظيم است. با پيشرفتى كه در علوم مختلفه نصيب انسان شده كسى از عهده تشريح وضع انسان در دو جهت باطن و ظاهرش برنمى‏آيد. چنانكه اين مختصر بخواهد به هر يك از نواحى وجود انسان اشاره كند، مجلّداتى بس مفصّل بايد تهيّه ببيند، در اين‏ صورت از آنچه در نظر دارد، باز مى‏ماند. روى اين حساب به شرح فرازهايى كه نشانى از ناتوانى ظاهر انسان به خاطر وضع ساختمان ظاهرش نشان مى‏دهد بسنده، مى‏شود. انسان، بدون واقعيّت‏هاى باطنيش و منهاى اتصالش به ملكوت عالم و به دور از انعكاس حقايق هستى در آيينه قلبش و جداى از حالات معنوى و ربطش به فيوضات ربّانيّه و عنايات الهيّه و بريده از مسائل عالى تربيتى، بدون شك از كوچكترين و ضعيف‏ترين موجودات خانه هستى است. او اگر به وضع ظاهرش كه چيزى جز مقدارى پوست و گوشت و خون و پى و عصب نيست بنگرد كه اولش نطفه و پايانش جيفه‏اى بيش نيست، از بند غرور و كبر، حسد و حرص، منيّت و ساير اوصاف حيوانى رسته و براى جبران ضعف و ناتوانيش در بارگاه لاحول و لاقوة الّا باللّه به گدايى برخاسته و تمام ضعف و ناتوانى خود را با حضرت او كه غنىّ بالذّات است جبران خواهد كرد. او از نظر وضعيّت ظاهر و بناى ساختمان مادّيش در برابر عظمت آسمان‏ها، ستارگان، كهكشان‏ها، سحابى‏ها، درياها، صحراها، كوهها و موجودات زنده قوى چيز قابل ذكرى نيست. او در برابر هجوم حوادث، از قبيل زلزله، بادهاى سخت، سيلاب‏ها، گرما و سرما، امراض مختلفه و حيوانات قوى، مغلوب و منكوب و بيچاره و بى نواست. او اگر تكيه بر غير خود در تمام امور نداشته باشد، زمين خورده بدبختى است كه در برابر كمترين حادثه ياراى مقاومت نخواهد داشت. شنيدستم كه هر كوكب جهانى است جداگانه زمين و آسمانى است‏ () زمين در جنب اين افلاك مينا چو خشخاشى بود در قعر دريا تو خود بنگر كز اين خشخاش چندى سزد تا بر غرور خود بخندى‏ () 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 275 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 2 ✳️ قرآن كريم در آيات زيادى به ضعف او و اين كه مايه اصلى ساختمان ظاهرش آبى بدون ارزش است اشاره مى‏كند، باشد كه از خواب خرگوشى و غفلت حيوانى برخيزد وبه داد خود برسد و با عنايات و الطاف حضرت حق، بيچارگى خود را جبران نمايد. اللّهُ الَّذى خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ هُوَ الْعَليمَ الْقَديرُ» «روم 54» خداست كه شما را از ناتوانى آفريد، سپس بعد از ناتوانى قدرت و نيرو داد، آن گاه بعد از نيرومندى و توانايى، ناتوانى و پيرى قرار داد؛ هرچه بخواهد مى‏آفريند و او دانا و تواناست. يُريدُ اللّهُ أنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَ خُلِقَ الْانْسآنُ ضَعيفاً» «نسا 28» خدا مى‏خواهد [با تشريع ازدواج با زنان مؤمن، و ازدواج با كنيزان مؤمن، و ازدواج موقت، بار مشكلات زندگى و مشقت‏هاى روابط نامشروع جنسى را] بر شما سبك كند؛ و انسان [در برابر مشكلات و شهوات جنسى‏] ناتوان آفريده شده است. يا أيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لايَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ* ما قَدَرُوا اللّهَ حَقَّ قَدْرِه إنَّ اللّهَ لَقَوِىٌّ عَزيزٌ» «حج 73» اى مردم! [براى شما و معبودانتان‏] مَثَلى زده شده است؛ پس به آن گوش فرا دهيد، يقيناً كسانى كه به جاى خدا مى‏پرستيد، هرگز نمى‏توانند مگسى بيافرينند اگر چه براى آفريدن آن گرد آيند و اگر مگس، چيزى را از آنان بربايد، نمى‏توانند آن را از او بازگيرند، هم پرستش‏كنندگان و هم معبودان ناتوانند.* خدا را آن گونه كه سزاوار اوست، نشناختند، بى‏ترديد خدا نيرومند و تواناى شكست‏ناپذير است. اگر اين انسان ناتوان تحصيل معرفت مى‏كرد، گردن زير بار بت پرستى خم نمى‏نمود، راستى كه بت و بت پرستى هر دو ضعيف و ناتوانند. قالَ رَبِّ إنّى وَهَنَ الْعَظْمُ مِنّى‏ وَ اشْتَعَلَ الرِّأْسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِيّاً» «مریم 4» گفت: پروردگارا! به راستى استخوانم سست شده و [موىِ‏] سرم از پيرى سپيد گشته، و پروردگارا! هيچ گاه درباره دعا به پيشگاهت [از اجابت‏] محروم و بى‏بهره نبودم. وَوَصَّيْنَا الْانْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ امُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فى عامَيْنِ أنِ اشْكُرْلى وَ لِوالِدَيْكَ إلَىَّ الْمَصيرُ» «لقمان 14» و انسان را درباره پدر و مادرش سفارش كرديم، مادرش به او حامله شد [در حالى كه‏] سستى به روى سستى [به او دست مى‏داد] و باز گرفتنش [از شير] در دو سال است [و سفارش كرديم‏] كه براى من و پدر و مادرت سپاس گزارى كن؛ بازگشت [همه‏] فقط به سوى من است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 275 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ✳️ در دعاهايى كه از ائمّه معصومين عليهم السلام و اولياى الهى رسيده و به طور دائم به‏ ضعف وناتوانى انسان اشاره شده و اين كه اين ناتوانى و سستى جز با قوّت و قدرت حضرت حقّ قابل جبران نيست و اگر عنايت او نباشد ذرّه‏اى خوبى و درستى به وسيله خود انسان قابل جلب و قابل حفظ نمى‏باشد. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: نوح پيغمبر هرگاه داخل صبح مى‏شد ده بار و هرگاه به شب مى‏رسيد ده بار به خواندن اين دعا مبادرت مى‏ورزيد: اللَّهُمَّ إنّى اشْهِدُكَ أنَّهُ ما أصْبَحَ بى مِنْ نِعْمَةٍ وَ عافِيَةٍ فى دينٍ أوْ دُنْياً فَمِنْكَ، وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ، لَكَ الْحَمْدُ و لَكَ الشُكْرُ بِها عَلَىَّ حَتى‏ تَرْضى‏ وَ بَعْدَ الرِّضا. خداوندا! تو را گواه مى‏گيرم كه هر نعمت و عافيتى در دين يا دنيا به من برسد از جانب توست، تو را شريكى نيست، حمد و سپاس نسبت به عنايات تو بر عهده من است، آن اندازه حمد وسپاس تا از من خرسند شوى و پس از خرسندى نيز ادامه داشته باشد. نوح عليه السلام مى‏خواهد بگويد: خدايا! در جلب هيچ نعمت و عافيتى مرا قدرت و قوّت نيست، اين تويى كه با الطاف بى پايانت، منِ ضعيف و ناتوان را نوازش مى‏دهى و اين منم كه با توفيق تو به حمد و سپاس اقدام مى‏كنم. و نيز حضرت مى‏فرمايد: اميرمؤمنان على عليه السلام هرگاه داخل صبح مى‏شد پيوسته ذكر سبحان اللَّه المَلِك القُدّوس مى‏خواند و سپس اين دعا را زمزمه مى‏كرد: اللّهُمَّ إِنّى‏ أعُوذُ بِكَ مِنْ زَوالِ نِعْمَتِكَ، وَ مِنْ تَحْويلِ عافِيَتِكَ، وَ مِنْ فُجاءَةِ نِقْمَتِكَ، وَ مِنْ دَرَكِ الشَّقاءِ، وَ مِنْ شَرِّ ما سَبَقَ فِى اللَّيْلِ وَ النَّهارِ. اللَّهُمَّ إِنّى‏ أسْألُكَ بِعِزَّةِ مُلْكِكَ، وَ بِشِدَّةِ قُوَّتِكَ، وَ بِعِظَمِ سُلْطانِكَ، وَ بِقُدْرَتِكَ عَلى‏ جَميعِ خَلْقِكَ انْ تَفْعَلْ بى‏ كَذا وَ كَذا. الهى! از زدوده شدن نعمت و از برگشت عافيت و از به ناگاه وارد شدن عقوبت و از دريافت شقاوت و از آنچه در شب و روز به سوى ما پيشى گرفته و مرا قدرتى در جلب اين خوبى‏ها و دفع اين بدى‏ها نيست به تو پناه مى‏برم. الهى، از تو درخواست مى‏كنم به غلبه پادشاهيت و به شدّت نيرويت و به بزرگى سلطنتت و به توانايى تو بر آفريدگانت كه برايم همه نوع خيرى بخواهى. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 275 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
4 ✳️ قرآن مجيد از كلام حضرت ابراهيم بازگو مى‏كند كه او خود را فاقد همه چيز دانسته و دارايى خود را از حضرت حق مى‏ديد. الَّذى خَلَقَنى‏ فَهُوَ يَهْدينِ* وَ الَّذى‏ هُوَ يُطْعِمُنى وَ يَسْقِينِ* وَ إذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ* وَ الَّذى يُميتُنى ثُمَّ يُحْيِينِ* وَ الَّذى أطْمَعُ أنْ يَغْفِرَلى خَطيئَتى يَوْمَ الدَّينِ* رَبِّ هَبْ لى‏ حُكْماً وَ ألْحِقْنى بِالصّالِحينَ* وَ اجْعَلْ لى لِسانَ صِدْقٍ فِى الْآخِرينَ* وَاجْعَلْنى مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعيمِ» همان كسى كه مرا آفريد و هم او مرا هدايت مى‏كند،* و آن كه او طعامم مى‏دهد و سيرابم مى‏كند* و هنگامى كه بيمار مى‏شوم، او شفايم مى‏دهد* و آن كه مرا مى‏ميراند سپس زنده‏ام مى‏كند* و آن كه اميد دارم روز جزا خطايم را بر من بيامرزد.* پروردگارا! به من حكمت بخش، و مرا به شايستگان ملحق كن.* و براى من در آيندگان نامى نيك و ستايشى‏ والا مرتبه قرار ده،* و مرا از وارثان بهشت پرنعمت گردان. امير المؤمنين عليه السلام مى‏فرمايد: أَوَ ليْسَ لَكُمْ فى آثارِ الْأوَّلينَ مُزْدَجَرٌ، وَ فى آبائِكُمُ الْماضينَ تَبْصِرَةٌ وَ مُعْتَبَرٌ إنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ؟! أوَلَمْ تَرَوْا إلَى الْماضينَ مِنْكُمْ لايَرْجِعُونَ، وَ إلَى الْخَلَفِ الْباقينَ لايَبْقُونَ؟ أوَلَسْتُمْ تَرَوْنَ أهْلَ الدُّنْيا يُصْبِحُونَ وَ يُمْسُونَ عَلى‏ أحْوالٍ شَتّى‏؟: فَمَيِّتٌ يُبْكى‏، وَ آخَرُ يُعَزّى‏، وَ صَريعٌ مُبْتَلى‏، وَ عائِدٌ يَعُودُ، وَ آخَرُ بِنَفْسِهِ يَجُودُ، وَ طالِبٌ لِلدُّنْيا وَ الْمَوتُ يَطْلُبُهُ، وَ غافِلٌ وَ لَيْسَ بِمَغْفُولٍ عَنْهُ، وَ عَلى‏ أثَرِ الْماضى‏ ما يَمْضِى الْباقى؟! أَلا، فَاذْكُرُوا هاذِمَ اللَّذّاتِ، وَ مُنَغِّصَ الشَّهَواتِ، وَ قاطِعَ الْامْنِيّاتِ، عِنْدَ الْمُساوَرَةِ لِلأعْمالِ الْقَبيحَةِ، وَ اسْتَعينُوا اللّهَ عَلى‏ أَداءِ واجِبِ حَقِّهِ، وَ ما لايُحْصى‏ مِنْ أعْدادِ نِعَمِهِ وَ إحْسانِهِ. آيا براى شما در آثار گذشتگان مايه خوددارى از گناه نيست؟ آيا براى شما در سرگذشت پدرانتان بينش و عبرتى نيست اگر اهل تعقّل باشيد؟ آيا نديديد كه گذشتگان از شما برنمى‏گردند و براى ماندگان بقايى نيست؟ مگر مردم دنيا را نمى‏نگريد كه شبانه روز داراى حالاتى گوناگون هستند؟ مرده‏اى است كه بر وى مى‏گريند و ديگرى را تسليت مى‏دهند، يكى مبتلا به بيمارى شده بر زمين افتاده و آن ديگر به عيادت مريض مى‏رود، يكى در حال جان كندن است و ديگرى به دنبال دنياست در حالى كه مرگ او را دنبال مى‏كند و يكى در بى‏خبرى است و خدا از او غافل نيست و به دنبال گذشته باقى‏مانده هم مى‏گذرد. آگاه باشيد، از نابود كننده لذّات و بر هم زننده عيش‏ها و قطع كننده آرزوها، ياد كنيد آن زمان كه شتابان به سوى گناهان مى‏رويد. و براى اداى حق واجب خداوند و سپاس نعمت‏ها و احسان بى شمارش از او كمك بجوييد. اگر تمام مردم دنيا به اين حقيقت يعنى ضعف همه جانبه خود و قدرت و قوّت بى‏نهايت در بى نهايت حضرت حق توجه داشتند، از شرك و كفر و فسق و فجور و سيّئات عمل و رذايل اخلاقى خلاص مى‏شدند، ولى افسوس كه اكثر مردم جهان دچارغفلت و غرور و كبر و بى خبرى و جهل و بى خردى هستند و به همين خاطر از ديدن ضعف خود و وهن خويش و قوّت و قدرت حضرت محبوب غافلند و از پى اين غفلت به انواع معاصى و مظالم دچارند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 275 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ وَ إِنَّكَ مِنَ الضُّعْفِ خَلَقْتَنَا وَ عَلَى الْوَهْنِ بَنَيْتَنَا وَ مِنْ مَآءٍ مَهِينٍ ابْتَدَأْتَنَا فَلَا حَوْلَ لَنَا إِلَّا بِقُوَّتِكَ وَ لَا قُوَّةَ لَنَا إِلَّا بِعَوْنِكَ خدايا! ما را از ناتوانى آفريدى، و بر سستى بنا كردى، و از آب ناچيز و بى‏مقدار به وجود آوردى؛ پس ما را جز به نيروى تو چاره و تدبير نيست، و جز به ياريت قوت و قدرت نمى‏باشد !! ❇️شنيدستم كه هر كوكب جهانى است جداگانه زمين و آسمانى است‏ زمين در جنب اين افلاك مينا چو خشخاشى بود در قعر دريا تو خود بنگر كز اين خشخاش چندى سزد تا بر خود بخندى‏ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ی ✳️ و آگاهی و من خطبة له (علیه السلام) يريد الشيطان أو يكنّي به عن قوم‏: أَلَا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ جَمَعَ حِزْبَهُ وَ اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ رَجِلَهُ، وَ إِنَّ مَعِي لَبَصِيرَتِي مَا لَبَّسْتُ عَلَى نَفْسِي وَ لَا لُبِّسَ عَلَيَّ. وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ لَا يَصْدُرُونَ عَنْهُ وَ لَا يَعُودُونَ إِلَيْهِ‏. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: آگاه باشيد كه حزب خود را جمع كرده، و سواره و پياده هاى لشكر خود را فراخوانده است امّا من آگاهى لازم به امور را دارم، نه حق را پوشيده داشتم، و نه حق بر من پوشيده ماند. سوگند به خدا، گردابى براى آنان به وجود آورم كه جز من كسى نتواند آن را چاره سازد، آنها كه در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بيرون آيند، و آنان كه بگريزند، خيال بازگشت نكنند. *هدف امام از شيطان، سران شورشى مى‏ باشند. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه باز هم هشدار به مسلمانان لشکر شيطان! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَباً مُّؤَجَّلاً وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْأَخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَ سَنَجْزِى الْشَّكِرِينَ‏ هیچ كس جز به فرمان خدا نمى میرد، (و این) سرنوشتى است تعیین شده. و هر كس پاداش دنیا را بخواهد از آن به او مى دهیم، و هركس پاداش آخرت را بخواهد از آن به او مى دهیم، و بزودى سپاسگزاران را پاداش خواهیم داد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در اشتیاق به مغفرت از طرف خدا (درخواست و ) : «7»اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ هَمَسَاتِ قُلُوبِنَا وَ حَرَكَاتِ أَعْضَآئِنَا وَ لَمَحَاتِ أَعْيُنِنَا وَ لَهَجَاتِ أَلْسِنَتِنَا فِي مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ حَتَّى لَا تَفُوتَنَا حَسَنَةٌ نَسْتَحِقُّ بِهَا جَزَاءَكَ وَ لَا تَبْقَى لَنَا سَيِّئَةٌ نَسْتَوْجِبُ بِهَا عِقَابَكَ. خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و رازهاى دلمان و حركات اعضامان، و نگاه‏هاى چشم‏هايمان، و گفتارهاى زبانمان را در خود قرار ده، تا جايى كه كار نيكى كه به خاطر آن مستحق پاداش تو مى‏شويم، از دست ما نرود و كار بدى كه به سبب آن سزاوار مجازاتت مى‏شويم، براى ما نماند. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ✳️ خاطرات قلبى، اثرات سرنوشت سازى را براى انسان رقم مى‏زند. صفحه شفاف دل، حرم الهى است كه با حراست از ورودى‏ها به طور يقين خانه امن باقى مى‏ماند. حركات اعضاى بدن و حواس ظاهرى و قوّه خيال و وهم از درها و كانال‏هاى ورودى شيطان هستند كه به مرور قلب را تسخير كرده و به تاريكى و سياهى مى‏انجامد. در اين جا بايد ديد كه چه موجودى بر دل حكومت مى‏كند. اگر حاكميت با عقل باشد همه حواس و اعضاى بدن در خدمت اويند؛ بنابراين هشت در بهشت را مى‏سازند كه و پاداش اعمال در آن جا ذخيره مى‏شود و اگر رياست با شيطان‏ نفس باشد همه اعضا و جوارح انسان بنده اويند، پس هفت در جهنّم را فراهم مى‏كنند كه انواع گناهان و كيفرها از آنها انباشته مى‏شود. اعمال صالح و اعمال فاسد؛ به ذخيره‏اى از جزاى خير و جزاى شرّ تبديل مى‏شود. واردات قلبى به دو گونه خاطره شيطانى و الهام ربّانى صورت مى‏گيرد. انسان تا هنگامى كه گرفتار نفس امّاره و شيطنت است از تيررس وسوسه‏ها در امان نيست. امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: إِنَّ لِلَّهِ عُقُوباتٍ فى‏ القُلُوبِ وَ الأَبْدانِ: ضَنْكٌ في‏ المَعيشَةِ وَ وَهْنٌ فى‏ العِبادَةِ وَ ما ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ الْقَلْبِ همانا خداوند را بر دلها و پيكرها و كيفرهايى است، تنگى زندگى و سستى در عبادت و هيچ بنده‏اى به كيفرى سخت‏تر از سنگدلى مبتلا نشده است. براى رسيدن به الهامات خالص ربانى ناگزير بايد به طور كامل از ميدان و دايره نفس امّاره بيرون رفت تا به نفس مطمئنه رسيد؛ پس دل نورانيّت و صفايى پيدا كند و از گيرندگى ويژه‏اى نسبت به امور غيبى برخوردار مى‏گردد و اين به بركت تقوا و تهذيب نفس است و هر گاه عمل پاكيزه گردد؛ الهامات ربانى پى در پى نازل مى‏شود و انسان پيوسته در زير باران فيض الهى قرار مى‏گيرد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 283 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 ✳️ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: إِنَّ اسْرَعَ الْخَيْرِ ثَواباً البِرُّ وَ إِنَّ أَسْرَعَ الشَّرِّ عِقاباً البَغْىُ پاداش نيكوكارى زودتر از هر كار خوب ديگرى مى‏رسد و كيفر ستم و تجاوز زودتر از هر كار بد ديگرى گريبان مى‏گيرد. و حضرت ده نشانه نيكوكار را چنين معرفى مى‏كند: 1- براى خدا دوست مى‏دارد. 2- براى خدا دشمنى مى‏ورزد. 3- براى خدا يار و همراه مى‏شود. 4- براى خدا جدا مى‏شود. 5- براى خدا خشم مى‏گيرد. 6- براى خدا خشنود مى‏شود. 7- براى خدا كار مى‏كند. 8- در جستجوى خداوند است. 9- در برابر خدا فروتن و ترسان و هراسان و پاك و با اخلاص و با حيا و مراقب خويش است. 10- در راه خدا احسان و نيكى مى‏كند. اين امور اهم اسباب جلب ثواب و خيرات در بين مردم است كه چون اراده يا نظر خداوند در آنهاست زمينه محبت و علاقه را ايجاد مى‏كند. حضرت صادق عليه السلام از جمله كارهاى نيكى را كه از اسباب ورود به بهشت است به راوى اعلام مى‏فرمايد: مِنْ صالِحِ الْاعْمالِ الْبِرُّ بِالْإِخْوانِ وَ السَّعْىُ فِى حَوائِجِهِم، فَفِى ذلِكَ مَرْغَمَةٌ لِلشَّيطانِ وَ تَزَحْزُحٌ عَنِ النِّيرانِ وَ دُخُولُ الْجِنانِ، أَخْبِرْ بِهَذَا غُرَرَ أَصْحابِكَ، قالَ: قُلْتُ مَنْ غُرَرُ أَصْحابى‏؟ جُعِلْتُ فِداكَ، قالَ: هُمُ الْبَرَرَةُ بِالْإِخْوانِ فِى الْعُسْرِ وَ الْيُسْرِ. از جمله كارهاى شايسته، نيكى كردن به برادران و كوشش در برطرف ساختن نيازهاى آنان است اين كارها بينى شيطان را به خاك مى‏مالد و سبب دور شدن از آتش و ورود به بهشت است. اين مطلب را به ياران شريف خود برسان. راوى گفت: فدايت شوم ياران شريف من كيانند؟ فرمود: آنانى كه در سختى و آسايش به برادران نيكى مى‏كنند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 283 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 ✳️ جهان هستى نظام احسن است و با گناه و طغيان سازگار نيست؛ زيرا نظام احسن در ظرف ظهورى از جهت ظهور، حسن جمال حق است ولى از جهت مقايسه با كمال ذاتى، عين تعيّن، كاستى، نادارى، سركشى و رويارويى است. معصوم در تكوين و تشريع مظهر اتم نظام أحسن است. ولى غيرمعصوم نيز بايد به اندازه توان در رسيدن به درجه‏هاى عصمت در آن نظام كوشا باشد و در صورت ارتكاب گناه استغفار كند. بايد دانست كه گناه در نظام احسن ايجاد اختلال مى‏كند و بر پايه آن نظام با واكنش جدى رو به رو مى‏شود و مورد بازخواست و كيفر حق قرار مى‏گيرد. همان گونه كه خداوند مى‏فرمايد: ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» «روم 41» در خشكى و دريا به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى نمودار شده است تا [خدا كيفر] برخى از آنچه را انجام داده‏اند به آنان بچشاند، باشد كه [از گناه و طغيان‏] برگردند. از اين رو برخى از كيفرهايى كه به انسان مى‏رسد به جاى اعتراض به حق بايد در اعمال خود تجديد نظر كند. به اين حال، اعمال انسان پيوسته در بوته آزمايش است تا به سرانجام حقيقت برسد. مولا على عليه السلام مى‏فرمايد: بدانيد كه خداى بزرگ، بندگان را در بوته آزمايش نهاد نه اين كه آنچه را در درون و ضماير خود نهفته داشتند نمى‏دانست؛ بلكه تا آنان را بيازمايد كه عمل كدام يك بهتر است تا ثواب پاداش و عقاب كيفر باشد. حضرت على عليه السلام در ستايش خداى سبحان مى‏فرمايد: وَ لاتَحْجُزُهُ هِبَةٌ عَنْ سَلْبٍ وَ لايَشْغَلُهُ غَضَبٌ عَنْ رَحْمَةٍ وَ لاتُولِهُهُ رَحْمَةً عَنْ عِقابٍ. و عطايش به كسى مانع سلب عطا از ديگرى نمى‏گردد و غضبش او را از رحمتش باز نمى‏دارد و رحمتش بر كسى او را از كيفر ديگرى غافل نمى‏كند. البته يك تفاوت اساسى در باب رحمت و غضب خداوند اين است كه رحمت حق بر خشم او مقدم است و نيز بر هر كسى كه وعده پاداش دهد آن را عملى مى‏سازد. امّا به هر كه براى كردار زشتى بيم كيفر بدهد اختيار با اوست كه عملى سازد يا ببخشد و اين از اثرات احاطه رحمت بر عالمين است. 👈 پایان شرح دعای نهم ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 283 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2