D1737509T14321852(Web).mp3
1.92M
👈🔊 دعای #سیزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 5 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 و صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً دَائِمَةً نَامِيَةً لَا انْقِطَاعَ لِأَبَدِهَا وَ لَا مُنْتَهَى لِأَمَدِهَا ....
خدایا بر محمّد و آلش درود فرست؛ درودى دائمى و فزاينده كه براى مدّتش انقطاعى ، و براى زمانش پايانى نباشد....
🍀« اگر جام دل از مى طهور #صلوات بر دست ساقى توفيق پرشود، و جان ملكوتى كه به طور دائم تشنه حقائق است، از آن بنوشد، مستى ابدى دست دهد، و شور سرمدى، و حال عرشى ظهور كند، و ناديده ديده شود، ناشنيده شنيده گردد . »
👤استاد حسین #انصاریان ( اینجا )
#سیزدهم #دعا_سیزدهم_24
#درود_بر_پيامبر_و_آل علیهم السلام
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #انس_با_قرآن ،
#انس_با_نهج_البلاغه
و #انس_با_صحفه_سجادیه ،
از لوازم دست یابی به معرفت دینی است که موجب شفافیت و نورانیت دل و زدودن زنگار تردید و نگرانی می شود.
#مقام_معظم_رهبری ( اینجا )
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«شکوه #نهج_البلاغه»
https://taaghche.com/book/87287
✍️نویسنده: #جرج_جرداق
👈 اگر #سید_رضی (ره) نهجالبلاغه را از میان سخنان پراکنده امیرالمؤمنین علیهالسلام در کتابهای گوناگون با ملاک بلاغت و فصاحت برگزید، جورج جرداق نیز کتاب روائع نهجالبلاغه را از میان سخنان علی علیهالسلام در نهجالبلاغه انتخاب و گزینش کرد. بنابراین کار جورج جرداق، ادامه کار سید رضی(ره) است.
روائع نهجالبلاغه (شکوه نهجالبلاغه) شامل دو بخش عمده است: نخست مقدمه زیبا و دیدهگشای جورج جرداق درباره مقام ادبی و امتیازهای فکری امام علی علیهالسلام آمده و سپس گزیدهای از خطبهها و نامههای امام علی علیهالسلام در نهجالبلاغه درج گردیده است. از امتیازهای کتاب حاضر، برخورداری از اجازه کتبی مؤلف و نیز ترجمه روان و به نثر معیار است.
👈شما میتوانید آنها را بصورت کاملا قانونی و با قیمتی مناسب از #طاقچه دریافت کنید
#کتاب_علی
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_93
❇️ بخش سوم: #عاقبت #بنى_امیه
👈 نَحْنُ أَهْلَ الْبَيْتِ مِنْهَا [بِنَجَاةٍ] بِمَنْجَاةٍ وَ لَسْنَا فِيهَا بِدُعَاةٍ، ثُمَّ يُفَرِّجُهَا اللَّهُ عَنْكُمْ كَتَفْرِيجِ الْأَدِيمِ بِمَنْ يَسُومُهُمْ خَسْفاً وَ يَسُوقُهُمْ عُنْفاً وَ يَسْقِيهِمْ بِكَأْسٍ مُصَبَّرَةٍ، لَا يُعْطِيهِمْ إِلَّا السَّيْفَ وَ لَا يُحْلِسُهُمْ إِلَّا الْخَوْفَ، فَعِنْدَ ذَلِكَ تَوَدُّ قُرَيْشٌ بِالدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا لَوْ يَرَوْنَنِي مَقَاماً وَاحِداً وَ لَوْ قَدْرَ جَزْرِ جَزُورٍ لِأَقْبَلَ مِنْهُمْ مَا أَطْلُبُ الْيَوْمَ بَعْضَهُ فَلَا [يُعْطُونَنِيهِ] يُعْطُونِيهِ.
👈 4. سرانجام تلخ و دردناك بنى اميّه:
ما #اهلبيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از آن #فتنه ها در امانيم و مردم را بدان نمى خوانيم، سپس خدا فتنه هاى بنى اميّه را نابود، و از شما جدا خواهد ساخت مانند جدا شدن پوست از گوشت، كه با دست قصّابى انجام پذيرد خدا با دست افرادى، خوارى و ذلّت را به فرزندان اميّه مى چشاند كه به سختى آنها را كنار مى زنند، و جام تلخ #بلا و ناراحتى و #مصيبت را در كامشان مى ريزند، و جز شمشير چيزى به آنها نمى دهند، و جز لباس ترس بر آنها نپوشانند. در آن هنگام، قريش دوست دارد آنچه در دنياست بدهد تا يك بار مرا بنگرد، گر چه لحظه كوتاهى (به اندازه كشتن شترى) باشد، تا با اصرار چيزى را بپذيرم كه امروز پاره اى از آن را مى خواهم نمى دهند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 انتقام شديد الهى از بنى اميّه
* آن که گريزد ز خراجات شام!
*سرنوشت #عبرت انگيز بنى اميّه!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_120
#نساء_121
يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيطَنُ إِلَّا غُرُوراً
أُوْلَِكَ مَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَلَا يَجِدُونَ عَنْهَا مَحِيصاً
( #شیطان ) به آنان وعده مى دهد و ایشان را در آرزو مى افكند و شیطان جز فریب، وعده اى به آنان نمى دهد.
آنانند كه جایگاهشان دوزخ است و از آن راه گریزى نیابند.
*** وقتى آیه ى #آل_عمران_135 در مورد بخشایش گناهان از سوى خداوند نازل شد ابلیس با فریادى یارانش را جمع كرد و گفت: با #توبه ى انسان، همه ى زحمات ما ناكام مى شود. هر یك سخنى گفتند. یكى از شیاطین گفت: هر گاه كسى تصمیم به توبه گرفت، او را گرفتار آرزوها و وعده ها مى كنم تا توبه را به تأخیر اندازد. ابلیس راضى شد.
هم خدا و هم شیطان وعده داده اند، ولى وعده ى الهى راست «و لن یخلف الله وعده» و وعده هاى شیطان جز دروغ و فریب چیز دیگرى نیست. «و ما یعدهم الشیطان الا غروراً»
نشانه ى وعده هاى شیطان، دعوت به تنگ نظرى و #فساد است. در آیه ى دیگر مى خوانیم: «الشیطان یعدكم الفقر و یأمركم بالفحشاء»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
120-121 (1).mp3
6.38M
سوره #نساء
#شرح_صوتی_قرائتی
#نساء_120
#نساء_121
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
«1» يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَ
«2» وَ يَا مَنْ لَا يَحْتَاجُ فِي قَصَصِهِمْ إِلَى شَهَادَاتِ الشَّاهِدِينَ
«3» وَ يَا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ الْمَظْلُومِينَ
«4» وَ يَا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظَّالِمِينَ
«5» قَدْ عَلِمْتَ يَا إِلَهِي مَا نَالَنِي مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَكَهُ مِنِّي مِمَّا حَجَزْتَ عَلَيْهِ بَطَراً فِي نِعْمَتِكَ عِنْدَهُ وَ اغْتِرَاراً بِنَكِيرِكَ عَلَيْهِ
اى آن كه اخبار شاكيان از #ظلم و #ستم بر او پنهان نيست!
و اى آن كه نسبت به ستمى كه بر ستم ديدگان رفته، نياز به شهادت شاهدان ندارد!
و اى آن كه يارى و نصرتش به ستم ديدگان نزديك، و مددكاريش از ستمگران دور است!
اى خداى من! محقّقاً مىدانى، از فلانى فرزند فلانى ستمى به من رسيده كه او را از آن ستم نهى كردى، و پرده حرمتم را دريده كه دريدنش را بر او منع فرمودى. اين ستمگرى و پرده درى، از باب طغيان در نعمت توست كه در اختيار اوست، و براساس غفلت و بىاعتنايى به خشم و غضب توست كه گريبان او را خواهد گرفت.
#چهاردهم #دعا_چهاردهم_1
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهاردهم_1
#مظلوم_و_ظالم 1
❇️ در اين قسمت از دعا به چند مسئله مهم در باب #مظلوم و #ظالم اشاره شده است:
1- وضع مظلوم و فرياد و زارى و استغاثه اش از حضرت او پنهان نيست.
2- مظلوم از ظلمى كه بر وى رفته نيازى به آوردن شاهد در پيشگاه حق به وقت رسيدگى به پرونده ندارد؛ زيرا بهترين گواه و #شاهد بر اعمال بندگان، خداست.
3- كمك و يارى حضرت حق به مظلوم نزديك و از ستمكار دور است.
4- وجود مقدس حضرت رب العزّه تمام بندگانش را از #ظلم و #ستم منع فرموده و آنان را از هتك نسبت به ديگران باز داشته است.
5- ظلم و ستم معلول كفران نعمت خدا و نتيجه طغيان وسركشى در نعمت است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج7، ص: 86
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 يا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَ
اى آن كه اخبار شاکیان ( #مظلوم ها) ، از #ظلم و #ستم #ظالم ها ، بر او پنهان نيست!
🍀« حقيقت و مفهوم جمله " يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَ" براى تمام خداپرستان ( و مومنین به #علم_خدا ) روشن است. »
👤استاد حسین #انصاریان ( اینجا)
#چهاردهم #دعا_چهاردهم_1
#مظلوم_و_ظالم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️مرحوم آیت الله محمدحسین #کاشف_الغطا ره
منادی #وحدت اسلامی و فقیه نو اندیش
قسمت 1
🌺کاشفالغطاء #تفرقه را بیماری امت و وحدت را داروی این بیماری میداند و گفته است دارویی که همواره اصلاح را به ارمغان آورده و می اورد، اتفاق و وحدت و همدردی و ترک نزاع و طرد انگیزه های کینه و حسد است. وی حصول و تحقق وحدت را در آن سوی الفاظ و خطبهها و مقالات و عبارات و در عالم واقعیت میجست و معتقد بود وحدت و اتحاد با لفاظی های میان تهی و سخنان بلیغ و رسا و... به دست نمیآید. ملاک اتحاد و حقیقت توحید در اینجا سفای نیت و اخلاص عمیق و جدیت و فعالیت است.
وی هفتاد سال پیش طرحی را برای تقویت اتحاد میان شیعه و سنی پیشنهاد کرد و آن برگزاری همایشهای سالانه یا دوسالانه عقلا و علمای مسلمان از دور و نزدیک برای شناسایی متقابل و گفتگو پیرامون مسائل اسلام بود. وی مهمتر از این همایش را همایش سران کشورهای اسلامی میدانست تا آنان دستی واحد شوند و در مقابل خطرهایی که جهان اسلام را تهدید میکند، از آن دفاع کنند.
کاشفالغطاء بخوبی نقش زمان و مکان در اجتهاد را یافته بود و بر این باور بود که نباید احکام اسلام در تنگنای سلیقه مجتهد قرار بگیرد، زیرا فرجام چنین کاری این است که احکام اسلام، به صورت خشک و بیروح درآید.
کاشفالغطاء در مورد اختیارات #ولایت_فقیه نظرات بسیار بلندی دارد. امام خمینی (ره) میفرماید:
ولایتی که برای پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) و امامان است، برای فقیه نیز ثابت است. موضوع ولایت فقیه چیز تازهای نیست که ما آورده باشیم. بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است ... به طوری که نقل کردهاند، مرحوم کاشفالغطاء نیز بسیاری از مطالب را فرمودهاند.
او درباره حدود اختیارات ولی فقیه مینویسد:
ولایت فقیه همه مواردی را که به مصلحت اسلام و مسلمانان است، در برمیگیرد.
👈ادامه دارد ..
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️مرحوم آیت الله محمدحسین #کاشف_الغطا ره
منادی #وحدت اسلامی و فقیه نو اندیش
قسمت 2
🌺 آیتالله کاشف الغطاء هماره در مسایل سیاسی دخالت میکرد. برخی از کجاندیشان که دین را از سیاست جدا میدانستند. از او میپرسیدند چرا در سیاست دخالت میکند. او در پاسخ میگفت: اگر سیاست به معنای پند، راهنمایی، نهی از فساد، نصیحت و مبارزه با استعمار است من اهل سیاستم. آری، من تا فرق سر غرق در سیاستم. چنین سیاستی از واجبات است. پدر، پدربزرگ، جد و تمام خاندان من، بیش از سیصد سال رهبری دینی جهان اسلام را بر عهده داشتند. در زیارت جامعه کبیره، درباره ائمه معصوم آمده است: انتم ساسه العباد: شما سیاستمداران مردم هستید. سیاست ما سیاست پیامبر و امامان است.
زمانی هم کاشف الغطاء نامهای به محمدعلی جناح، اولین نخستوزیر پاکستان مینویسد و هدفهای استعماری پیمانهای نظامی آمریکا را به او گوشزد میکند.
سرجان تروتبیک، سفیر انگلیس در عراق، در تاریخ ۲۷ محرم ۱۳۷۳ق. به دیدار کاشف الغطاء میرود. گفتگو بین آنها درباره کمونیسم، اسرائیل و مسایل دیگر صورت میگیرد. کاشف الغطاء جنایتهای انگلیس در جهان را به او گوشزد میکند. سفیر که درمانده بود، میگوید: آیا در این کتابخانه بسیار بزرگ شما که هزاران جلد کتاب در آن هست، کتابی علیه ما هست. سفیر فکر میکرد که کاشف الغطاء پاسخی نخواهد داشت. زیرا کتابهای او درباره فقه، اصول، تفسیر، حدیث و دیگر علوم اسلامی است که در آنها اسمی از انگلیس هم نیامده است. کاشف الغطاء فریاد برآورد: کتاب که چیزی نیست. قلبهای همه ما علیه شماست. از دل یکایک ما به خاطر نیزهای که شما به جهان عرب زدید، خون میچکد.
گفتگوی کاشف الغطاء با سفیران انگلیس و آمریکا با نام «محاوره الامام مع السفیرین»، سه بار در نجف و یک بار در آرژانتین چاپ شد.
کاشف الغطاء با پدیده امپریالیسم در آن روزگار آشنا بود. آگاهی او را در این زمینه میتوان در پاسخ وی به کنگره آمریکایی «بحمدون» یافت. در ۱۰ رجب ۱۳۷۳ق گارلند ایوانز هاپکینز، نایب رئیس «انجمن امریکایی دوستداران خاورمیانه» نامهای به کاشف الغطاء نوشت و در آن از وی دعوت کرد تا در کنگرهای که به منظور برسی راههای همکاری اسلام و مسیحیت در مقابله با الحاد و مادهگرایی، با شرکت جمعی از پیشوایان دو دین در ۱۸ [[|شعبان]] همان سال در شهر بحمدون لبنان تشکیل میشد، شرکت کند. او این دعوت را را رد کرد و علت شرکت نکردن خود را طی نامه مفصلی به آمریکا فرستاد که به صورت کتاب المثل العلیا درآمد. وی در این نامه دیدگاههای خود را از استعمار غرب، آمریکا، اسرائیل، مادیگرایی، کمونیسم، شوروی، مسیحیت، اسلام، دولتهای اسلامی و انگیزه انجمن مذکور نوشت و علت شرکت نکردن خود را در چنان کنگرهای بیان داشت.
او با اینکه مسلمانان را به احیای ایمان صدر اسلام فرا میخواند و مبارزه با استعمار غربی را ضروری میدید، توجه داشت که یکی از راههای نجات از ارتجاع کهن و استعمار نوین، توسعه اقتصادی و آموختن علوم و فنون جدید است. وی در سخنرانی خود در مسجد کوفه، پس از بازگشت از کنگره فلسطین در اینباره چنین گفت: غرب بر شرق مالک نشد مگر به صنعت و مکیدن از چشمههای ثروت، دین شریف ما همه مصالحی را که مفید ثروت است، برای ما بیان کرده و ضرورت رشد اقتصادی را گوشزد کرده است، و در پایان گفت: سعادت حاصل نمیشود، مگر به دو وسیله اتحاد اقتصاد.
منبع : 1 2
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️مرحوم آیت الله محمدحسین #کاشف_الغطا در مورد اختیارات #ولایت_فقیه نظرات بسیار بلندی دارد. امام خمینی (ره) میفرماید:
ولایتی که برای پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) و امامان است، برای فقیه نیز ثابت است. موضوع ولایت فقیه چیز تازهای نیست که ما آورده باشیم. بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است ... به طوری که نقل کردهاند، مرحوم کاشفالغطاء نیز بسیاری از مطالب را فرمودهاند.
او درباره حدود اختیارات ولی فقیه مینویسد:
ولایت فقیه همه مواردی را که به مصلحت اسلام و مسلمانان است، در برمیگیرد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2