«ارضی»یعنی راضی تر،مثل «ازکی»در جمله قبل.
قرآن کریم درآیات متعدد،ایمان،عمل صالح،صداقت ،خشیت و....را مورد رضایت خداوند می داند«رضی الله عنهم و رضوا عنه»
همچنین درآیه ۷سورهٔ مبارکه زمر می فرماید:«وان تشکروا یرضه عنکم»
در دعای۲۲صحیفه سجادیه #دعا_بیست_دوم_1 عبارتی بدین مضمون آمده است،خدایا رضایت تو برایم مهم است....چیزهایی را بدهی یا بگیری...«واعطنی من نفسی ما یرضیک عنی و خذ لنفسک رضاها من نفسی فی عافیة»
اما چه کنیم تا خدا راضی تر شود؟
سعی کنیم همه کارهای مورد رضایت اورا تقویت و تاکید کنیم،مثلا
نیت را خالص کنیم____احسن النیات
ایمان را کامل تر کنیم_____اکمل الایمان
و.....
تمام اعمالى كه در شرع مقدس نيكو خوانده شده، مرضى حضرت بارىتعالى است و انجام هر يك از آنها به تناسب خلوصى كه انجامدهنده در مقابل عمل دارد از پاداش الهى برخوردار مىگردد.
آنطور كه از منابع دينى استفاده مىشود كارهاى خوب از نظر ارزش معنوى با هم يكسان نيستند،
بنابراين اگر انسان باايمانى در يك زمان با انجام دو عمل مواجه شود كه يكى خوب است و آن ديگر خوبتر،
شايسته است عمل خوبتر را برگزيند،
چرا كه ارزش معنويش بیشتر است و خداوند از انجام آن بيشتر خشنود مىگردد،
** روايت شده كه مردى از انصار حضور رسول اكرم (ص) شرفياب شد. عرض كرد: اگر تشييع جنازهى مسلمانى با مجلس علمى تقارن يافت، كدام يك از آن دو نزد شما محبوبتر است كه حضور يابم؟ فرمود: اگر براى تشييع و دفن جنازه به قدر كافى، افراد هستند در مجلس علم برو كه حضور در مجلس عالم افضل از تشييع هزار جنازه است، و سپس چند عمل مستحب ديگر را نام برد. در پايان حديث فرمود: مگر نمىدانى خداوند اطاعت مىشود به علم، و عبادت مىشود به علم، و خير دنيا و آخرت با علم است و شر دنيا و آخرت با جهل.
-- شارع مقدس، تشييع جنازه ى مسلمان و شركت در مجلس علم را خوب و ممدوح شناخته است، ولى ارزش معنوى اين دو عمل خوب، با هم يكسان نيست و شركت در مجلس علم به مراتب افضل و برتر است، زيرا مجلس علم سطح معرفت را بالا مىبرد، به آدمى در امر عبادت و اطاعت آگاهى مىبخشد و خير دنيا و آخرت به بار مىآورد. بنابراين خشنودى بارىتعالى در مجلس علم بيش از رضاى الهى در تشييع جنازه است و اشخاص باايمان در راهى قدم مىگذارند كه رضاى خداوند در آن بيشتر باشد.
** رسول اكرم (ص) از منزل خارج شد، ديد در مسجد دو مجلس تشكيل است، گروهى گرد هم آمده از فقه دين سخن مىگويند و گروه ديگر با هم دعا مىكنند. حضرت فرمود: هر دو مجلس در راه خير است: اينان دعا مىكنند و آنان سرگرم تعليم و تعلماند و به افراد جاهل، فقه دين مىآموزند. مجلس علم برتر از مجلس دعاست و من به تعليم مبعوث شدهام، سپس رسول اكرم (ص) آمد و با گروهى كه بحث علمى مىنمودند نشست.
-- در اين روايت دو عمل خوب با هم ذكر شده و در كنار هم قرار گرفته است: يكى مجلس دعا و آن ديگر مجلس علم. اما پيشواى اسلام مىفرمايد: مجلس علم افضل و برتر است و رضاى الهى در مجلس علم بيش از مجلس دعا جلب مىشود و آن حضرت، خود، در مجلس علم شركت فرمود
**ابان بن تغلب مىگويد: با امام صادق (ع) طواف مىكردم. مردى از اصحاب ما خود را به من عرضه كرد و مىخواست براى حاجتى كه دارد با او بروم. من نمىخواستم امام صادق (ع) را ترك گويم و خواستهى او را اجابت نمايم. او دوباره در طواف بعد به من اشاره نمود و درخواست خويش را تجديد كرد. امام متوجه او شد، به من فرمود: ابان! آيا او به تو اشاره مىكند؟ عرض كردم بلى. فرمود: او كيست؟ عرض كردم: مردى از اصحاب ماست. فرمود: آيا او هم مانند تو دوستدار اهلبيت است؟ عرض كردم: بلى. فرمود: به سويش برو، خواستهاش را اجابت كن. عرض كردم: طوافم را قطع كنم؟ فرمود: بلى قطع كن. عرض كردم: اگر چه طواف واجب باشد؟ فرمود: بلى، اگر چه طواف واجب باشد. ابان مىگويد: طبق دستور امام، طواف خود را قطع نمودم و از پى انجام كار او رفتم.
**ابن عباس مىگويد: من و حضرت مجتبى (ع) در مسجدالحرام بوديم. او معتكف بود و طواف مىنمود. مردى از شيعيان به حضورش آمد، عرض كرد: يابن رسولالله! من به فلانى دين دارم، اگر ممكن است آن را از طرف من پرداخت كنيد. حضرت فرمود: به صاحب اين بنا قسم كه امروز چيزى ندارم. عرض كرد پس بياييد از او بخواهيد به من مهلت دهد، چه آنكه مرا تهديد به حبس نموده است. ابن عباس مىگويد: حضرت حسن عليهالسلام طواف را قطع نموده و با او به راه افتاد. عرض كردم: آيا فراموش كرديد كه در مسجد معتكفيد؟ فرمود از يادم نرفته، اما از پدرم شنيدم كه رسول اكرم (ص) فرموده: هر كس حاجت برادر خود را برآورده سازد مانند كسى است كه نه هزار سال خدا را عبادت كند، روزها روزه باشد و شبها در قيام.
--مرحوم محدث قمى رضوانالله تعالى عليه در دو روایت فوق ، اجر برآوردن حاجت مومن، با عمل طواف و #اعتكاف در كنار هم قرار گرفته و تصريح کرده است كه : قضاى حاجت برادر دينى، افضل و برتر از طواف و اعتكاف است و خشنودى بارىتعالى در انجام حاجت مسلمان بيش از طواف و اعتكاف جلب مىشود.
كارهاى خوب همه خوب است، اما بعضى خوبتر.
لذا است که امام سجاد (ع) از پيشگاه خدا درخواست مىكند كه :
او را به كارهايى وا دارد كه خوبتر است
و بيشتر موجب خشنودى و رضايت خدا مىگردد.
🙏 اللَّهُمَّ
وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى
بار الها! نيروى مرا در بهترین راه از راههای تحقق رضوان و خشنودی خود به كار گير.
👌متن و وصوت شرح مرحوم آیت الله #ری_شهری تحت عنوان " بلند همتی " اینجا
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Makaremolakhlagh58_(Rezvan)_lobolmizan[H].mp3
8.02M
🙏 اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى
🔊 شرح صوتی استاد #طاهرزاده تحت عنوان راههای تحقق رضوان الهی " جلسه 58"
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_97
اين خطبه، پيرامون مقايسه ياران حضرت علی علیه السلام با ياران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله سخن مى گويد.
❇️ مقایسه #یاران امام و #معاویه
👈 أيُّهَا الْقَوْمُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ، الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ، الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ، الْمُبْتَلَى بِهِمْ أُمَرَاؤُهُمْ. صَاحِبُكُمْ يُطِيعُ اللَّهَ وَ أَنْتُمْ تَعْصُونَهُ، وَ صَاحِبُ أَهْلِ الشَّامِ يَعْصِي اللَّهَ وَ هُمْ يُطِيعُونَهُ. لَوَدِدْتُ وَ اللَّهِ أَنَّ مُعَاوِيَةَ صَارَفَنِي بِكُمْ صَرْفَ الدِّينَارِ بِالدِّرْهَمِ، فَأَخَذَ مِنِّي عَشَرَةَ مِنْكُمْ وَ أَعْطَانِي رَجُلًا مِنْهُمْ.
👈 اى مردم كه بدن هاى شما حاضر و عقل هاى شما پنهان و افكار و آراء شما گوناگون است و زمامداران شما دچار مشكلات شمايند. رهبر شما از خدا اطاعت مى كند، شما با او مخالفت مى كنيد، امّا رهبر شاميان خداى را معصيت مى كند، از او فرمانبردارند. به خدا سوگند دوست دارم معاويه شما را با نفرات خود مانند مبادله درهم و دينار با من سودا كند، ده نفر از شما را بگيرد و يك نفر از آنها را به من بدهد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 جسم هايتان حاضر و عقل هايتان پنهان است!
* مقايسه روشنى از مردم عراق و شام!
#مظلومیت علی علیه السلام
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_131
#نساء_132
وَلِلَّهِ مَا فِى الْسَمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَبَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيّاً حَمِيداً
وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَتِ وَمَا فِي الْأَرْض وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً
و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن خداست و همانا كسانى را كه پیش از شما كتاب آسمانى داده شدند و نیز شما را به تقواى الهى سفارش كردیم و اگر كافر شوید، (چه باك كه) آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن خداست و خداوند همواره بى نیاز و ستوده (شایسته ى ستایش) است.
و براى خداست آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است و خداوند بس كارساز است.
* در آیه قبل خداوند وعده داد كه در صورت جدائى #زن و شوهر هر دو را از رحمت گسترده خود بى نیاز مى كند.
تكرار جمله ى «و لِلّه ما فى السموات» در این آیات، براى دفع این توهم است كه كسى نپندارد خداوند نمى تواند همسران #طلاق داده شده را كفایت كند، یا اینكه سفارش به تقوا به سود خداست، یا اینكه خدا مجبور است شما را نگهدارد. چون آنچه در آسمان ها و زمین است از آن اوست و اگر بخواهد شما را مى برد و دیگران را جایگزین شما مى سازد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
131-132.mp3
3.82M
سوره #نساء
#شرح_صوتی_قرائتی
#نساء_131
#نساء_132
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
«7» اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لَا تُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمِي وَ أَحْسِنْ عَلَيْهِ عَوْنِي وَ اعْصِمْنِي مِنْ مِثْلِ أَفْعَالِهِ وَ لَا تَجْعَلْنِي فِي مِثْلِ حَالِهِ
خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست. و ستم كار را رخصت ستم بر من مده، و ياريت را نسبت به من، در برابر او نيكو قرار ده، و مرا از دست زدن به كارهايى مانند كار او حفظ كن، و در حالتى مانند حال او قرار مده.
#چهاردهم #دعا_چهاردهم_7
#خدایا_من_هم_ظلم_نکنم !!!
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهاردهم_7
#خدایا_من_هم_ظلم_نکنم !!! 1
#انواع_ظلم 1
❇️ امام على عليه السلام مىفرمايد:
الا وَ انَّ الظُّلْمَ ثَلاثَةٌ،
فَظُلْمٌ لايُغْفَرُ وَ ظُلْمٌ لايُتْرَكُ وَ ظُلْمٌ مَغْفُورٌ لايُطْلَبُ
فَامَّا الظُّلْمُ الَّذى لايُغْفَرُ فَالشِّرْكُ بِاللَّهِ، قالَ اللَّهُ تَعالى:
إِنَّ اللَّه لايَغْفِرُ انْ يُشْرَكَ بِهِ
وَ امَّا الظُّلْمُ الَّذى يُغْفَرُ فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ عِنْدَ بَعْضِ الْهَناتِ.
وَ امَّا الظُّلْمُ الَّذى لايُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضِهِم بَعْضاً ...
بدانيد ستم سه گونه است:
ستمى كه بخشيده نشود و ستمى كه بازخواست شود
و ستمى كه بخشيده شود و بازخواست نشود.
اما ستمى كه آمرزيده نشود شرك به خداوند است، خداوند سبحان فرموده: «خداوند اين گناه را كه به او شرك آورند نمىآمرزد.»
اما ستمى كه آمرزيده شود ستم عبد بر خود است در ارتكاب بعضى از گناهان كوچك.
اما ستمى كه بازخواست شود ستم بعضى از مردم بر بعض ديگر است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج7 ، ص: 105
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهاردهم_7
#خدایا_من_هم_ظلم_نکنم !!! 1
#انواع_ظلم 2
❇️ پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله در اين باره مىفرمايد:
الدَّواوينُ عندَ اللّه ِ ـ عَزَّ و جَلَّ ـ ثلاثةٌ : ...
ديوان و دادگاه بررسی اعمال نزد خداوند سه گونه است:
1- ديوانى كه خداوند نسبت به آن سختگيرى نمىكند.
2- ديوانى كه خداوند از آن چيزى فرو نمىگذارد.
3- ديوانى كه خداوند از آن نمىبخشايد.
امّا ديوانى كه خداوند آن را نمىبخشد، شرك است و فرموده است: هر كه به خدا شرك ورزد همانا خداوند بهشت را بر او حرام مىكند.
و ديوانى كه خداوند به آن هيچ اهميت نمىدهد، ظلم بنده به خود اوست در كارهايى كه به رابطه او و خدا مربوط مىشود، مانند روزه خوارى، بىنمازى و ... و خداوند اينها را مىبخشد و گذشت مىكند. إنْ شاءَ اللَّه. (به شرط توبه و عدم بازگشت و جبران گذشته)
و ديوانى كه خداوند از كمترين چيزى از آن نمىگذرد، ستم بندگان به يكديگر است كه بايد جواب پس دهد و بس.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج7 ، ص: 105
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهاردهم_7
#خدایا_من_هم_ظلم_نکنم !!! 1
#انواع_ظلم 3
❇️ ضد #ظلم به معناى #عدالت خاصى است كه ظلم ستيزى دو جانبه مىباشد.
مرحوم ملا احمد #نراقى در بيان #عدالت با مردمان مىفرمايد:
... “و مخفى نماند كه ضد ظلم به اين معنى ، عدالت به معنى اخص است.
و آن عبارت است از :
بازداشتن خود از ستم به مردمان
و دفع ظلم ديگران به قدر امكان از ايشان
و نگاهداشتن هر كسى را بر حق خود " ( معراج السعادة: 370، صفت سوم، #ظلم. )
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج7 ، ص: 105
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2