مقدمه استاد حسین انصاریان بر شرح کتاب نورانی صحیفه سجادیه.pdf
449.2K
#مقدمه_استاد_انصاریان_بر_شرح_صحیفه_سجادیه ( متن کامل )
✍️ حسین #انصاریان - کتاب تفسير و شرح #صحيفه_سجاديه ، ج1، ص: 17
#امام_سجاد علیه السلام
#امام_سجاد_شناسی
#امام_سجاد_انصاریان
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1️⃣ 🎙 چهار ده سخنرانی در مورد #امام_سجاد (علیه السلام)
2️⃣ 🎙بیش از یکصد سخنرانی در رابطه با کتاب شریف " صحیفه سجادیه "
3️⃣ 🎙 ده سخنرانی (آیت الله #ناصری ) و چهل سخنرانی متفرقه در شرح #رساله_حقوق امام سجاد (علیه السلام)
4️⃣ 🎙 مجموعه روایت های شنیدنی در مورد امام سجاد (علیه السلام)
5️⃣🎙 پانزده مناجات #خمس_عشر امام سجاد (علیه السلام)
👈 لطفا با ذکر 14 #صلوات نثار آن امام همام بر روی هر یک از عبارات بالا کلیک فرمایید
🙏 التماس دعا
#امام_سجاد_شناسی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1️⃣ 54 دعای کتاب نورانی صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/sahife2/44714
2️⃣ 15 مناجات #خمس_عشر از امام سجاد علیه السلام
https://eitaa.com/sahife2/47777
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_29
#انعام_30
✳️ وَقَالُواْ إِنْ هِىَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْياَ وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ
وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى وَ رَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ
و گفتند: جز زندگى دنیوى ما، هیچ زندگى دیگرى نیست و ما (پس از مرگ) برانگیحته نمى شویم.
و اگرببینى آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده اند، (خدا) مى فرماید: آیا این (رستاخیز) حقّ نیست؟ مى گویند: بلى، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او مى فرماید: پس به كیفر كفرورزى ها و كفران هایتان، عذاب را بچشید.
✍️ در آیه 27 و 30، دو بار كلمه ى «و لو ترى» تكرار شده است تا صحنه هاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد.
طبق آیه ى 30 خداوند با مجرم سخن مى گوید. ولى بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مى كند. «لایكلّمهم اللَّه»، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنه هاى مختلف در قیامت است، و یا آنكه مراد آن است كه خداوند با آنان كلام طیّب و دلشادكننده نمى گوید.
در آیه ى 22، خداوند كفّار را در برابر نفى توحید مؤاخذه نمود: «أین شركاؤكم» و در آیه 27 به خاطر تكذیب نبوّت مؤاخذه كرد: «لانكذّب بایات ربّنا» و در آیه 30 به سبب انكار قیامت مؤاخذه مى كند. «ألیس هذا بالحقّ»
اسلام براى انسان ها چند نوع #حیات را ترسیم مى كند:
1- حیات دنیا. «زهرة الحیاة الدّنیا»
2- حیات برزخى. «من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون»
3- حیات معنوى و هدایت. «دعاكم لما یحییكم»
4- حیات اجتماعى. «ولكم فى القصاص حیاة»
5 - حیات طیبه (در سایه ى قلب آرام و قناعت). «فلنحیّینه حیاة طیّبة»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
29-30 (1).mp3
6.25M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #انعام
#انعام_29
#انعام_30
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_157
*️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يحثّ الناس على التّقوى.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن، مردم را به تقوا، تشويق و ترغيب مى كند.
👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: آثار #تقوا
*️⃣ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ التَّقْوَى دَارُ حِصْنٍ عَزِيزٍ، وَ الْفُجُورَ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ، لَا يَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا يُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ إِلَيْهِ؛
أَلَا وَ بِالتَّقْوَى تُقْطَعُ حُمَةُ الْخَطَايَا، وَ بِالْيَقِينِ تُدْرَكُ الْغَايَةُ الْقُصْوَى.
عِبَادَ اللَّهِ، اللَّهَ اللَّهَ فِي أَعَزِّ الْأَنْفُسِ عَلَيْكُمْ وَ أَحَبِّهَا إِلَيْكُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ أَوْضَحَ لَكُمْ سَبِيلَ الْحَقِّ وَ أَنَارَ طُرُقَهُ، فَشِقْوَةٌ لَازِمَةٌ أَوْ سَعَادَةٌ دَائِمَةٌ.
✳️ 2. ضرورت تقوا و #خودسازى:
*️⃣ اى بندگان خدا بدانيد كه تقوا، دژى محكم و شكست ناپذير است، اما هرزگى و گناه، خانه اى در حال فرو ريختن و خوار كننده است كه از ساكنان خود دفاع نخواهد كرد، و كسى كه بدان پناه برد در امان نيست.
آگاه باشيد با پرهيزكارى، ريشه هاى گناهان را مى توان بريد، و با يقين مى توان به برترين جايگاه معنوى، دسترسى پيدا كرد.
اى بندگان خدا، خدا را، خدا را، در حق نفس خويش كه از همه چيز نزد شما گرامى تر و دوست داشتنى تر است. پروا كنيد، همانا خدا، راه حق را براى شما آشكار كرده و جاده هاى آن را روشن نگاه داشت، پس يا شقاوت دامنگير يا رستگارى جاويدان در انتظار شماست.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 آثار تقوا
* ضرورت تقوی
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که #بلا از او دفع میشد یا خواسته اش زود تحقق می یافت"
(این دعا سه بند دارد)
https://eitaa.com/sahife2/54916
دعای #هجدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_18
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه
#بلا_عافیت 1
#بلا_و_ابتلا 2
#عافيت_از_بلا 1
✳️ صفات درونى انسان به تنهايى نمىتواند، ملاكى براى پاداش يا كيفر باشد؛ بلكه آن زمانى كه در لابلاى اعمال انسان خودنمايى مىكند، خداوند با ابزار مادى و معنوى به سراغ بندگان مىرود و آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند، استعدادها را از قوّه و خامى به فعليت و كمال برسانند و پس از آزمايش در نعمت و بلا، انسانها شناخته مىشوند.
اگر #امتحان در آسايش و مشكلات نباشد؛ شكوفايى در استعداد و توانايىها رخ نمىدهد؛ پس كارايى و شخصيت افراد در عرصههاى زندگى معلوم نمىگردد.
اميرمؤمنان على عليه السلام، بيان شگفتانگيز در زمينه فلسفه امتحانات الهى دارد؛ كه مىفرمايد:
وَ انْ كانَ سُبْحانَهُ اعْلَمَ بِهِمْ مِنْ انْفُسِهِمْ وَلكِنْ لِتَظْهَرَ الْافْعالُ الَّتى بِها يُسْتَحَقُّ الثَّوابُ وَ الْعِقابُ .... « #نهج_البلاغه_حكمت_93 »
اگرچه خداوند سبحان از خود آنها به آنها آگاهتر است، ولى آزمايش براى اين است كه كارهايى كه سزاوار ثواب و اعمالى كه موجب كيفر است آشكار گردد.
مردم در برابر #آزمايش هاى سخت خداوند به دو گروه تقسيم مىشوند:
عدّهاى از عهده آزمايش ها برآمده و سرافراز و پيروز مىگردند.
عدّهاى از صحنه هاى آزمايش برآشفته و سرافكنده و مردود مىشوند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 96
#هجدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_18
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه
#بلا_عافیت 1
#بلا_و_ابتلا 2
#عافيت_از_بلا 2
✳️ به عنوان نمونه مسأله #ترس كه پيش مىآيد گروهى خود را مىبازند و به خاطر اين كه كوچكترين ضررى به آنها نرسد شانه از زير بار مسؤوليت خالى مىكنند، در جنگها فرار مىكرده، يا راه سازشكارى پيش مىگيرند و با عذر تراشى از اين كه ما ترس ضرر داريم عقب نشينى مىكنند،
اين شيوه افراد بيمار دل و خودباخته است كه براى توجيه ارتباطهاى نامشروع با بيگانگان، انتخاب مىكنند.
قرآن مجيد در اين باره مىفرمايد:
فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى مَآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ ندِمِينَ» « #مائده_52 »
كسانى كه در دلهايشان بيمارى [دورويى] است، مىبينى كه در دوستى با يهود و نصارى شتاب مىورزند و [بر پايه خيال باطلشان كه مبادا اسلام و مسلمانان تكيهگاه استوارى نباشند] مىگويند: مىترسيم آسيب و گزند ناگوارى به ما برسد [به اين سبب بايد براى دوستى به سوى يهود و نصارى بشتابيم]. اميد است خدا از سوى خود پيروزى يا واقعيّت ديگرى [به نفع مسلمانان] پيش آرد تا اين بيماردلان بر آنچه در دل هايشان پنهان مىداشتند، پشيمان شوند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 96
#هجدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_18
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه
#بلا_عافیت 1
#بلا_و_ابتلا 2
#عافيت_از_بلا 3
✳️ با بيان حقيقت در آيه، دو راه در پيش روى انسانِ مبارز است:
*نخست روشى كه برگرفته از افكار و قلب هاى بيمار منافقانه است و كسانى كه ايمانشان متزلزل و نسبت به خدا بدگمانى دارند. اين روش در پايان راه به پشيمانى و فرار مىانجامد.
*راه ديگر شيوهاى كه در اثر #استقامت و ايمان و پايمردى آشكار و تحمل فشارهاى درونى با خوشبينى به راه حق انتخاب مى گردد و به فضل و نعمت الهى و سربلندى ختم مىشود. كه قرآن كريم در اين زمينه مى فرمايد:
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمنًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ* فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَ نَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ» « #آل_عمران_173 »
همان كسانى كه مردمِ [منافق و عوامل نفوذى دشمن] به آنان گفتند: لشكرى انبوه از مردم [مكه] براى جنگ با شما گرد آمدهاند، از آنان بترسيد. ولى [اين تهديد] بر ايمانشان افزود، و گفتند: خدا ما را بس است، و او نيكو وكيل و [نيكو كارگزارى] است.* پس با نعمت و بخششى از سوى خدا [از ميدان جنگ] بازگشتند، در حالى كه هيچ گزند و آسيبى به آنان نرسيده بود، و از خشنودى خدا پيروى كردند؛ و خدا داراى فضلى بزرگ است.
اگر چه شأن نزول آيات فوق در مورد دو نفر يعنى «عبادة بن صامت» و «عبداللّه بن أبى» آمده است، ولى بدون ترديد اين دو نماينده دو ديدگاه فكرى و اجتماعى هستند.
يك مكتب مىگويد: از بيگانه بايد بريد و به كمك هاى او نبايد اعتماد كرد.
ديگرى مىگويد: در اين دنياى پرهياهو هر ملتى تكيه گاهى مىخواهد و گاهى #مصلحت سبب مىشود كه تكيه گاه از ميان بيگانگان انتخاب شود و رابطه با آنان روزى ثمربخش باشد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 96
#هجدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_18
#دعای_هجدهم_صحیفه_سجادیه
#بلا_عافیت 1
#بلا_و_ابتلا 2
#عافيت_از_بلا 4
✳️ قرآن اين انديشه خودباختگى را محكوم مىكند؛ زيرا تاريخ نشان مىدهد كه بسيارى از شكستها و بدبختىهاى مسلمين از همين نقطه ضعفها آغاز مىگردد.
*فتح #اندلس، نمونه تابلوى روشنى از اين سست فكرى هاست. مسلمانان به نيروى الهى و توان فكرى و جسمى خود، درخشانترين تمدّنها را در اندلس ديروز و اسپانياى كنونى پديد آوردند. امّا به جهت باورهاى غلط و نقشههاى دشمنان و تكيه كردن بر بيگانه، اين نيرو را سهل و آسان به باطل فروختند.
*شاهد ديگر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به قدرى تيزبين در اين موضوع بود كه در #جنگ_احد هنگامى كه سيصد نفر از يهوديان براى همكارى با مسلمانان در برابر مشركان آماده شدند، حضرت همه آنها را از نيمه راه بازگرداند و كمك آنها را نپذيرفت، در حالى كه اين عدد در جنگ #احد مىتوانست نقش كارسازى ايفا كند؛ ولى احتمال زياد داشت كه آنها در زمان حساسِ نبرد با دشمن همكارى كرده و باقيمانده لشكر اسلام را نابود سازند. هر چند در همان جنگ؛ لشكر مسلمانان به دست خودىهاى فريب خورده مال و غنيمت دنيا، به خاطر رهاكردن تنگهاى كه راه نفوذ دشمن را مىبست؛ شكست خوردند و قهرمانى چون سيدالشهداء، حمزه عموى پيامبر به شهادت رسيدند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 96
#هجدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2