#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«مجسمه»
🔸کتاب حاضر از 7 فصل تشکیل شده که در هر کدام از این فصول، با بهرهگیری از بیانات #مقام_معظم_رهبری به بخشی از دوران #پهلوی و #قاجاریه و مفاسد و جنایات آنها پرداخته میشود.
https://taaghche.com/book/115081
#انقلاب #کتاب_رهبری #کتاب_انقلاب
🆔 @sahife2
🔊🎥 (حسینیه امام خمینی ره - شب شهادت #امام_سجاد علیهالسلام 1402 در حضور #مقام_معظم_رهبری) :
✅سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین #عالی اینجا
✅و مداحی حاج سعید #حدادیان اینجا
#امام_سجاد_شناسی
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم
و لا ترد دعائى على ردا، فانى لا اجعل لك ضدا، و لا ادعو معك ندا. (قسمت دوم برداشتهای دوستان ) - قسمت اول اینجا
«الند» المثل، يقال «ما لا ند له» اى ما لا نظير له.
«#ند» به معناى همانند و مثل است،
گفته مىشود: «براى فلان موجود ندى نيست» يعنى نظير ندارد.
بعضى بر اثر جهل، آلهه ى موهوم و خود ساخته را #ضد خداوند خوانده
و بعضى مخلوق آفريده ى خداوند را ضد خدا قرار داده
و پنداشته اند كه اگر ضد خدا بخواهد، مىتواند سد اراده ى الهى شود و نگذارد امر او تحقق يابد.
بعضى بر اثر نادانى، كارهاى اختصاصى خداوند را به غير خدا نسبت مىدهند
و آن غير را #ند و همتا و مثل او مىپندارند
و با اين پندار ناصواب به حريم مقدس الهى اسائه ى ادب مىنمايند.
افراد واقع بين و باايمانى هستند كه در تمام مواقع حريم الهى را محترم مىشمرند و قدمى از مرز واقع فراتر نمىروند.
خداوند دنيا را عالم علل و اسباب قرار داده و فيضهاى خود را از آن مجارى به مردم مىرساند.
رزق را از راه كشاورزى، شفا را از راه طبيب و دارو، و ديگر امور را از طرق ديگر.
مومنين واقعى و عارفان به مقام ربوبى با آنكه در زندگى از وسايل و اسباب استفاده مىكنند
و لطف الهى را از آن مجارى دريافت مىدارند،
هرگز مقام رفيع حضرت بارى تعالى را از ياد نمىبرند،
حريمش را همواره بزرگ مىشمرند،
و براى او مثلى قرار نمىدهند.
اين گروه كه از غير خداوند منقطع اند، هر وقت دعا كنند، درخواستشان مقبول و دعایشان به اجابت مىرسد.
امام صادق (ع) فرمود: اذا اراد احدكم ان لا يسال الله شيئا الا اعطاه
فليياس من الناس كلهم و لا يكون له رجاء الا من عند الله عز و جل. فاذا علم الله ذلك من قلبه لم يسال الله شيئا الا اعطاه.
وقتى يكى از شما اراده كند كه چيزى از خداوند درخواست ننمايد که حتما به وى عطا كند،
باید از تمام مردم مايوس شود و جز به خداوند اميدى نداشته باشد.
وقتى خدا بداند كه ضمير او اينچنين است و از غير خدا منقطع است، بنده از او چيزى طلب نمىكند مگر آنكه به وى عطا مىفرمايد.
*بين افراد باايمان ، عده ى قليلى هستند كه از اين مزيت ايمانى و معرفت سعادت آفرين (طبق روایت بالا ) برخوردارند.
بيشتر مردم در مواقع عادى كه علل و اسباب طبيعى، مسير خود را مىپيمايد و امور بر وفق مرادشان جريان دارد، از خداوند غافل اند و توجهشان به وسايل عادى معطوف است.
در موقعى كه اسباب معمولى كم اثر مىشود، مثلا طبيب و دوا نمىتوانند به مريض بهبود بخشند، وضع روحى بيمار و اطرافيانش منقلب مىگردد، از مجارى اسباب حالت انقطاع پديد مىآيد، متوجه معنويات مىگردند، نور توحيد در ضميرشان شكوفا مىشود، صميمانه دعا مىكنند، خداوند تفضل مىفرمايد، وضع مريض ناگهان عوض مىشود، و آثار بهبودى مشهود مىگردد.
در يكى از جنگهاى مسلمين با كفار، دشمنان در قلعه ى محكمى استقرار يافته بودند. مسلمانان قلعه را در محاصره داشتند و هر روز براى فتح قلعه تلاش مىنمودند و نتيجه اى به دست نمىآمد.
مدت محاصره و تلاش براى فتح قلعه به درازا كشيد. روحيه ى سربازان مسلمين تدريجا ضعيف گرديد، آثار ياس در چهرهى آنان خوانده مىشد.
فرمانده لشكر كه اين وضع را مشاهده كرد، سخت ناراحت گرديد، تصميم گرفت متوجه خدا شود، دعا كند و براى پيروزى مسلمين از ذات اقدس الهى استمداد نمايد.
شبى در حالى كه از همه ى وسايل و اسباب عادى منقطع شده بود، دست دعا به پيشگاه بارى تعالى برداشت و از خداوند فتح قلعه و پيروزى مسلمين را درخواست نمود.
فرداى آن روز در نقطه اى نشسته بود، ناگاه سگ سياهى را ديد كه در میان لشگرش مىدود و چون به نقطه ى انباشتن زباله رسيد، براى يافتن طعمه به داخل آن رفت.
فرمانده در آن سگ دقت نمود و به ذهن سپرد.
شب فرا رسيد. هوا مهتاب بود. فرمانده ديد كه همان سگ بالاى حصار قلعه ظاهر شد، يقين كرد كه اين قلعه راه پنهانى دارد كه سگ از آن راه قلعه را ترك مىگويد و از همان راه به قلعه برمىگردد.
مطلب را محرمانه با بعضى از فرماندهان خود در ميان گذاشت.
آنان هر قدر جستجو نمودند، راه را نيافتند.
فرمانده دستور داد انبانى را چرب كنند و در جدار آن سوراخهاى كوچكى باز نمايند.
در انبان ارزن بريزند و در انبان را محكم ببندند و آن را در محل زباله بيفكنند. فردا سگ آمد، به محل زباله رفت، انبان چرب را به گمان آنكه طعمه اى است به دندان گرفت تا آن را از راه نقب به داخل قلعه ببرد. حركات بدن سگ موجب شد كه دانه هاى ارزن در مسيرش بر زمين بريزد.
مامورين خط سير سگ را از دنبال نمودن دانه هاى ارزن يافتند، از آن راه به داخل قلعه رفتند و دژ محكم دشمن را فتح نمودند.
*️⃣ اللهم و لا ترد دعائى على ردا، فانى لا اجعل لك ضدا، و لا ادعو معك ندا.
*️⃣ بار الها! دعاى مرا به خودم برمگردان و از #استجابت محرومم مفرما،
زيرا من در مقام #توحيد،
نه براى تو مخالف و ضدى قرار داده ام
و نه با تو مماثل و همتايى را خوانده ام.
**اگر كسى براى خداوند مخالف و #ضد ى قرار ندهد
و همچنين از غير خدا منقطع شود و با او #ند و مثل و مانندى را نخواند،
دعايش شايسته ى #استجابت است و خداوند دعا و خواسته اش را برآورده مى سازد.
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فتوای آیت الله العظمی #میلانی درباره عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام)
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 27
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ( ادامه زیارت اینجا )
🙏التماس دعا
🆔 @sahife2
*️⃣ سرّ این که سفارش کرده اند هر روز #زیارت_عاشورا بخوانید و نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه هم اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. (متن کامل در زیر)
https://eitaa.com/sahife2/9495
👤 آیت الله #جوادی_آملی - كتاب «حماسه و عرفان»
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_42
✳️ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَهُمْ بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ
و همانا به سوى امّت هاى پیش از تو (نیز پیامبرانى) فرستادیم، (و چون سرپیچى كردند) آنان را به تنگدستى وبیمارى گرفتار كردیم. باشد كه تضرّع كنند.
✍️ «بأساء» به معناى #جنگ، #فقر، #قحطى، #سیل، #زلزله وامراض مُسرى (#کرونا)
و «ضرّاء» به معناى #غم، غصه، آبروریزى، #جهل و ورشكستگى است.
حضرت على علیه السلام فرمود: اگر هنگام ناگوارى ها مردم صادقانه به درگاه خدا #ناله كنند، مورد لطف خدا قرار مى گیرند.
پیش حقّ یك ناله از روى نیاز
به كه عمرى در سجود و در نماز
زور را بگذار و زارى را بگیر
رحم سوى زارى آید اى فقیر
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_160
*️⃣ از خطبه هاى امام عليه السلام است (كه مطالب متنوعى را در آن مطرح فرموده).
(در شهر كوفه در سال 37 هجرى به هنگام حركت دادن مردم بسوى صفّين و جنگ با شاميان ايراد كرد).
👈 این خطبه نورانی در هفت بخش می آید :
✳️ بخش چهارم: #الگو هاى #زهد و #ساده_زیستى
*️⃣ رسول الله (صلی الله علیه وآله):
وَ لَقَدْ كَانَ فِي رَسُولِ اللَّهِ كَافٍ لَكَ فِي الْأُسْوَةِ، وَ دَلِيلٌ لَكَ عَلَى ذَمِّ الدُّنْيَا وَ عَيْبِهَا وَ كَثْرَةِ مَخَازِيهَا وَ مَسَاوِيهَا، إِذْ قُبِضَتْ عَنْهُ أَطْرَافُهَا وَ وُطِّئَتْ لِغَيْرِهِ أَكْنَافُهَا وَ فُطِمَ عَنْ رَضَاعِهَا وَ زُوِيَ عَنْ زَخَارِفِهَا.
*️⃣ #موسى (علیه السلام):
وَ إِنْ شِئْتَ ثَنَّيْتُ بِمُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ، حَيْثُ يَقُولُ «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ»، وَ اللَّهِ مَا سَأَلَهُ إِلَّا خُبْزاً يَأْكُلُهُ، لِأَنَّهُ كَانَ يَأْكُلُ بَقْلَةَ الْأَرْضِ وَ لَقَدْ كَانَتْ خُضْرَةُ الْبَقْلِ، تُرَى مِنْ شَفِيفِ صِفَاقِ بَطْنِهِ لِهُزَالِهِ وَ تَشَذُّبِ لَحْمِهِ.
*️⃣ #داود (علیه السلام):
وَ إِنْ شِئْتَ ثَلَّثْتُ بِدَاوُدَ صَاحِبِ الْمَزَامِيرِ وَ قَارِئِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَلَقَدْ كَانَ يَعْمَلُ سَفَائِفَ الْخُوصِ بِيَدِهِ وَ يَقُولُ لِجُلَسَائِهِ أَيُّكُمْ يَكْفِينِي بَيْعَهَا، وَ يَأْكُلُ قُرْصَ الشَّعِيرِ مِنْ ثَمَنِهَا.
*️⃣ #عيسى (علیه السلام):
وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ، فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ يَلْبَسُ الْخَشِنَ وَ يَأْكُلُ الْجَشِبَ، وَ كَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَ سِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ الْقَمَرَ وَ ظِلَالُهُ فِي الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ، وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ يَلْفِتُهُ وَ لَا طَمَعٌ يُذِلُّهُ، دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَ خَادِمُهُ يَدَاهُ.
✳️ 4. سيرى در زندگانى 4 پیامبر (حضرت محمد، موسی ، داود ، عیسی) علیهم السلام
*️⃣ براى تو كافى است كه راه و رسم زندگى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را اطاعت نمايى، تا راهنمايى خوبى براى تو در شناخت بدى ها و عيب هاى دنيا و رسوايى ها و زشتى هاى آن باشد، چه اينكه دنيا از هر سو بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باز داشته و براى غير او گسترانده شد، از پستان دنيا شير نخورد، و از زيورهاى آن فاصله گرفت.
*️⃣ اگر مى خواهى دومى را، موسى عليه السّلام و زندگى او را تعريف كنم، آنجا كه مى گويد: «پروردگارا هر چه به من از نيكى عطا كنى نيازمندم» به خدا سوگند، موسى عليه السّلام جز قرص نانى كه گرسنگى را بر طرف سازد چيز ديگرى نخواست، زيرا موسى عليه السّلام از سبزيجات زمين مى خورد، تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن، سبزى گياه از پشت پرده ى شكم او آشكار بود.
*️⃣ و اگر مى خواهى: سومى را، حضرت داوود عليه السّلام صاحب نى هاى نوازنده، و خواننده بهشتيان را الگوى خويش سازى، كه با هنر دستان خود از ليف خرما زنبيل مى بافت، و از همنشينان خود مى پرسيد چه كسى از شما اين زنبيل را مى فروشد و با بهاى آن به خوردن نان جوى قناعت مى كرد.
*️⃣ و اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم، كه سنگ را بالش خود قرار مى داد، لباس پشمى خشن به تن مى كرد، و نان خشك مى خورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود، ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مى روياند، زنى نداشت كه او را فريفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند، و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد، مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 در آخرين جمله هاى بخش سابق اين خطبه، امام(عليه السلام) از دنياپرستانى سخن به ميان آورد که عبد ذليل و بنده اسير دنيا شده اند; همه چيز را رها کرده و به دنيا چسبيده اند. امام(عليه السلام) براى بيدار ساختن اين گروه، نسخه هاى عملى بسيار مفيدى از زندگى #پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و انبياى پيشين مى دهد.
* مزامير داوود عليه السلام
* نغمه داوودى
* زهد انبيا
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
https://eitaa.com/sahife2/55026
#نوزدهم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#نعمت_ابر_باد 1
#ابر_باد_در_قرآن 1
✳️ اين #باد اين خدمت هاى بزرگى را كه به طور مداوم انجام مىدهد خودش مىخواهد يا مأمور ديگرى است؟
خود باد شعور تشخيص خدمتگزارى را ندارد، پس از جانب ديگرى مأموريت دارد. آيا فرمانده باد كيست؟
به آياتى از قرآن مجيد در اين زمينه توجه كنيد.
*️⃣ وَ تَصْريفِ الرِّياحِ وَالسَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَالْارْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» «بقره 164»
و گرداندن بادها و ابرِ مسخّر ميان آسمان و زمين، نشانههايى است [از توحيد، ربوبيّت و قدرت خدا] براى گروهى كه مىانديشند.
اين ابرهاى متراكم كه بالاى سر ما در گردشند و ميلياردها تن آب را بر خلاف قانون جاذبه در ميان زمين و آسمان معلق نگاه داشته، و آنها را از هر نقطه به نقطه ديگر مىبرند، بى آن كه كمترين خطرى ايجاد كنند، خود نشانهاى از عظمت اويند.
بعلاوه اگر آبيارى و منصب آب دهى آنها نبود در سرتاسر خشكىهاى روى زمين نه قطره آبى براى نوشيدن وجود داشت و نه چشمه و جويبارى براى روييدن گياه، همه جا ويرانه بود و كوير و بر همه جا كوير و بر همه جا خاك مرده پوشيده مىشد، اين نيز جلوهاى ديگر ازعظمت حضرت اوست.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 117
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#نعمت_ابر_باد 1
#ابر_باد_در_قرآن 2
✳️ *️⃣ وَ هُوَ الَّذى يُرْسِلُ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِ حَتّى إذا اقَلَّتْ سَحاباً ثِقالًا سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَيِّتٍ فَانْزَلْنا بِهِ الْماءَ فَاخْرَجْنا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ كَذلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتى لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» «اعراف 57»
و اوست كه بادها را پيشاپيشِ [بارانِ] رحمتش به عنوان مژده دهنده مىفرستد تا هنگامى كه ابرهاى سنگين بار را بردارند، آن را به سوى سرزمينى مرده مىرانيم، پس به وسيله آن باران نازل مىكنيم و به وسيله باران از هر نوع ميوه [از زمين] بيرون مىآوريم [و] مردگان را نيز [در روز قيامت] اين گونه [از لابلاى گورها] بيرون مىآوريم، [باد، ابر، باران، زمين، روييدن گياهان و انواع ميوهها را مثل زديم] تا متذكّر و يادآور [اراده و قدرت بىنهايت خدا] شويد.
در اين موقع آنها را به سوى سرزمينهاى مرده و خشك و سوزان مىرانيم و مأموريت آبيارى اين تشنگان را بر عهده آنان مىنهيم، و به وسيله آن، آب حيات
بخش را در همه جا فرو مىفرستيم، به كمك اين آب انواع ميوهها را از خاك تيره بيرون مىآوريم.
آفتاب بر اقيانوسها مىتابد، و بخار آب را به بالا مىفرستد، بخارها متراكم مىشوند، و تودههاى سنگين ابر را تشكيل مىدهند، امواج باد تودههاى كوه پيكر ابر را بر دوش خود حمل مىكنند و به سوى سرزمين هائى كه مأموريت دارند پيش مىروند، قسمتى از اين بادها كه در پيشاپيش تودههاى ابر در حركتند و آميخته با رطوبت ملايمى هستند، نسيم دل انگيزى ايجاد مىكنند كه از درون آن بوى باران حيات بخش به مشام مىرسد، اينها در حقيقت مبشران نزول باران هستند، سپس تودههاى عظيم ابر، دانههاى باران را از خود بيرون مىفرستند، نه چندان درشت هستند كه زراعتها را بشويند و زمينها را ويران كنند، و نه چندان كوچكند كه در فضا سرگردان بمانند.
آرام و ملايم بر زمين مىنشينند و آهسته در آن نفوذ مىكنند، و محيط را براى رستاخيز بذرها و دانهها آماده مىسازند، زمينى كه در خشكى مىسوخت و شباهت كامل به منظره يك گورستان خاموش و خشك داشت تبديل به كانون فعالى از حيات و زندگى و باغهاى پرگل و ميوه مىشود.
به دنبال تمام اين حقايق عينى اضافه مىفرمايد: «اين چنين مردگان را از زمين بيرون مىآوريم».
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 117
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#نعمت_ابر_باد 1
#ابر_باد_در_قرآن 3
✳️ *️⃣ وَ ارْسَلْنَا الرِّياحَ لَواقِحَ فَانْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَاسْقَيْناكُمُوهُ وَ ما انْتُمْ لَهُ بِخازِنينَ» «حجر 22»
و بادها را باردار كننده فرستاديم، و از آسمان آبى نازل كرديم و شما را با آن سيراب ساختيم و شما ذخيره كننده آن نيستيد.
«لواقح» جمع لاقح به معنى بارور كننده است، و در اين جا اشاره به بادهائى است كه قطعات ابر را بهم پيوند مىدهد و آنها را آماده باران مىسازد.
گرچه بعضى از دانشمندان معاصر خواستهاند اين آيه را اشاره به تلقيح گياهان به وسيله بادها و گردافشانى بگيرند، و از اين راه به يكى از مسائل علمى كه در عصر نزول قرآن مورد توجه جوامع بشرى نبود تفسير كنند، و از دلايل اعجاز علمى قرآن بشمارند، ولى در عين قبول اين واقعيت كه وزش بادها اثر عميقى در جابهجا كردن گردههاى نطفه نر و بارورساختن گياهان دارند، نمىتوان آيه فوق را اشاره به آن دانست.
چرا كه بعد از اين كلمه بلافاصله، نازل شدن باران از آسمان آنهم با فاء تفريع آمده است كه نشان مىدهد تلقيح كردن بادها مقدمهاى براى نزول باران است.
به هر حال تعبير فوق از زيباترين تعبيراتى است در مورد ابرها و تولد باران از آنها، ممكن است گفته شود، ابرها را به مادران و پدرانى تشبيه كرده كه به كمك بادها آميزش مىكنند، باردار مىشوند و فرزندان خود، دانههاى باران را به زمين مىنهند.
شما توانايى حفظ و ذخيره كردن اين آبها را نداريد، ممكن است اشاره به ذخيره كردن آب باران قبل از نزولش باشد، يعنى شما نمىتوانيد اين ابرها كه منابع اصلى بارانند در اختيار بگيريد، و نيز ممكن است اشاره به ذخيره كردن باران بعد از نزولش باشد، يعنى شما نمىتوانيد حتى بعد از نزول باران، آن را به مقدار زياد گردآورى و حفظ كنيد، اين خداست كه از طريق منجمد ساختن آنها در قلّه كوهها به صورت يخ و برف، و يا فرستادن آنها به اعماق زمين كه بعداً به صورت چشمهها وكاريزها و چاهها ظاهر مىشوند، آنها را گردآورى و ذخيره مىكند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 117
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2