قرآن کریم فرموده است:
ان الانسان ليطغى ان رآه استغنى.
احساس بى نياز ى، انسان را به طغيان سوق میدهد و زمينه ى انحرافش را از صراط مستقيم فراهم میآورد.
امام سجاد (علیه السلام) در دعا ى «مكارمالاخلاق»
#دعا_بیستم_22
و لا تفتنى بالسعه.
بار الها! با سعه ى مالى و ثروتمند ى مرا مورد آزمايش قرار مده.
https://eitaa.com/sahife2/5495
امام زينالعابدين (علیه السلام) در بيان مطالب دينى و در مدرسه ى عالى انسانساز ى معلمی است بزرگ و گزيده ى الهى،
او میداند كه چه چيزهايى به صلاح دنيا و آخرت بشر است و چه چيزهايى برا ى دين و دنيايش ضرر دارد.
چنين انسانى آگاه، وقتى دعا میكند و از پيشگاه الهى درخواستهايى مینمايد، قطعا تمنياتش حاوى خير و خوبى و بر وفق صلاح فرد و اجتماع است.
امام سجاد (علیه السلام) عرض میكند:
اللهم! فاطلبنى بقدرتك ما اطلب.
بار الها! به قدرتت آنچه را كه درخواست دارم، برآورده ساز.
امام (علیه السلام) در دعا ى خود، كلمه ى #قدرت را به كار برده است، راغب میگويد:
القدره اذا وصف بها الانسان فاسم لهيئه له بها يتمكن من فعل شيئى ما، و اذا وصف الله تعال ى بها فهى نفى العجز عنه و محال ان يوصف غير الله تعالى بالقدره المطلقه.
وقتى انسان به «قدرت» توصيف میشود، معنايش اين است كه او دارا ى وضع و هيئت خاصى است كه میتواند عملى را انجام دهد، و چون خداوند به «قدرت» توصيف شود، به معنا ى نفى عجز از ذات مقدس اوست و محال است كس ى غير از خداوند به «قدرت مطلقه» توصيف گردد.
هر صاحب قدرتى در اين عالم آفريده ى حضرت بار ى تعالى است، وجودش محدود است و قدرتش نيز محدود، تنها خداوند است كه قدرتش همانند ذات مقدسش حد و اندازه ندارد.
اللهم فاطلبنى بقدرتك ما اطلب،
بار الها! به قدرتت آنچه را كه درخواست دارم، برآورده ساز.
ما نمیدانيم كه امام سجاد (علیه السلام) چه درخواستهايى از حضرت بارى تعالى نموده است،
اما میدانيم خداوند تواناست كه بى قيد و شرط همه ى خواسته ها را برآورده سازد و با #قدرت نامحدود خويش، موانع را از سر راه بردارد و به همه ى تمنيات جامه ى تحقق بپوشاند.
از اين رو، امام (علیه السلام) با استمداد از قدرت او، اجابت دعوات خود را تمنى كرده است.
#دعا_بیستم_25
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«#ده_غلط_مشهور_درباره_اسرائیل»
✍️ ایلان پاپه که خود اسرائیلی است!!
https://taaghche.com/book/81020
👈 این کتاب به چیزهایی میپردازد که خیلیها فکر میکنند درست است ولی نیست. این کتاب یک راهنما برای شناخت اسرائیل است.
#کتاب_فلسطین
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 گفتگوی #رونالدو با مردم فلسطین
🔻ما میدانیم که شما چه دردهایی کشیدهاید. من یک بازیکن بسیار مشهور هستم؛ ولی قهرمان واقعی شما هستید. خانه خود را از دست ندهید. دنیا با شماست. ما نگران شما هستیم و من با شما هستم.
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
☝️ گام بزرگ برای نجات
✏️ همهی دنیای اسلام موظّف است که از فلسطینیها حمایت کند و باذنالله حمایت هم خواهد کرد، امّا این کار، کار خود فلسطینیها است؛ طرّاحان هوشمند، جوانان شجاع، فعّالان ازجانگذشته توانستهاند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه انشاءالله گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.
👤#مقام_معظم_رهبری
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
والله و بالله مسؤلیم...
قلب حسین بن علی و پیغمبر(ص) خون است امروز...
👤شهید #مطهری
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_75
✳️ وَكَذَلِكَ نُرِى إِبْرَهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ
و اینگونه ملكوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا (یقین پیدا كند و) از اهل یقین باشد.
✍️ درباره ى ملكوت، بزرگان سخنانى گفته اند كه برخى را در اینجا نقل مى كنیم:
كلمه ى «ملكوت» از «ملك» است و «واو» و «تاء» براى تأكید و مبالغه به آن افزوده شده است. ملكوت آسمان ها یعنى مالكیّت مطلق و حقیقى خداوند نسبت به آنها و مشاهده ملكوت یعنى مشاهده اشیا از جهت انتساب آنها با خداوند. دید ملكوتى یعنى درك توحید در هستى و باطل بودن شرك.
عوالم هستى به چهار بخش تقسیم شده است: #لاهوت (عالم الوهیّت كه جز خدا كسى از آن آگاه نیست)، #جبروت (عالم مجرّدات)، #ملكوت (عالم اجسام) و #ناسوت (عالم كون و فساد و تغییر و تحوّلات).
عالم ملكوت، عالم اسرار و نظم و شگفتى ها و جهان غیب است.
ملكوت آسمان ها، عجایب آنها است.
ابراهیم با دیدن ملكوت آسمان ها و زمین، بیشتر با سنّت، خلقت، حكمت و ربوبیّت الهى آشنا شد. به فرموده ى امام باقر علیه السلام خداوند به چشم ابراهیم علیه السلام، قدرت و نورى بخشید كه عمق آسمان ها و عرش و زمین را مشاهده مى كرد.
استدلال محكم و برخورد علمى با دیگران، نیازمند ایمان قلبى است. حضرت ابراهیم هم پس از یقین، «لیكون من الموقنین» وارد استدلال مى شود كه در آیات پس از این مى آید.
حرف واو در جمله ى «ولیكون من الموقنین» رمز آن است كه دید ملكوتى چند هدف داشته كه یكى از آن اهداف، به یقین رسیدن حضرت ابراهیم بوده است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_172
*️⃣ (مطالب اين خطبه، بخشى از نوشته هاى افشاگرانه اى است كه در سال 40 هجرى براى روشن شدن واقعيّت هاى تاريخ اسلام به دستور امام نوشته شد).
👈 این خطبه نورانی در 2 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: نکوهش اصحاب #جمل
*️⃣ فخَرَجُوا يَجُرُّونَ حُرْمَةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) كَمَا تُجَرُّ الْأَمَةُ عِنْدَ شِرَائِهَا مُتَوَجِّهِينَ بِهَا إِلَى الْبَصْرَةِ، فَحَبَسَا نِسَاءَهُمَا فِي بُيُوتِهِمَا وَ أَبْرَزَا حَبِيسَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَهُمَا وَ لِغَيْرِهِمَا فِي جَيْشٍ مَا مِنْهُمْ رَجُلٌ إِلَّا وَ قَدْ أَعْطَانِي الطَّاعَةَ وَ سَمَحَ لِي بِالْبَيْعَةِ طَائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ. فَقَدِمُوا عَلَى عَامِلِي بِهَا وَ خُزَّانِ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ مِنْ أَهْلِهَا فَقَتَلُوا طَائِفَةً صَبْراً وَ طَائِفَةً غَدْراً. فَوَاللَّهِ [إِنْ] لَوْ لَمْ يُصِيبُوا مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا رَجُلًا وَاحِداً مُعْتَمِدِينَ لِقَتْلِهِ بِلَا جُرْمٍ جَرَّهُ، لَحَلَّ لِي قَتْلُ ذَلِكَ الْجَيْشِ كُلِّهِ، إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ يُنْكِرُوا وَ لَمْ يَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لَا بِيَدٍ، دَعْ مَا [إِنَّهُمْ] أَنَّهُمْ قَدْ قَتَلُوا مِنَ الْمُسْلِمِينَ مِثْلَ الْعِدَّةِ الَّتِي دَخَلُوا بِهَا عَلَيْهِمْ.
✳️ 3. شكوه از #ناكثين
*️⃣ #طلحه و #زبير و يارانشان بر من خروج كردند، و همسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم - #عایشه- را به همراه خود مى كشيدند چونان كنيزى را كه به بازار برده فروشان مى برند، به بصره روى آوردند، در حالى كه همسران خود را پشت پرده نگهداشته، امّا پرده نشين حرم پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را در برابر ديدگان خود و ديگران قرار دادند. لشكرى را گرد آوردند كه همه آنها به اطاعت من گردن نهاده، و بدون اكراه، و با رضايت كامل با من بيعت كرده بودند، پس از ورود به بصره، به فرماندار من و خزانه داران بيت المال مسلمين، و به مردم بصره حمله كردند، گروهى از آنان را شكنجه (1) و گروه ديگر را با حيله كشتند.
به خدا سوگند، اگر جز به يك نفر دست نمى يافتند و او را عمدا بدون گناه مى كشتند كشتار همه آنها براى من حلال بود، زيرا همگان حضور داشتند و انكار نكردند، و از #مظلوم با دست و زبان دفاع نكردند، چه رسد به اينكه ناكثين به تعداد لشكريان خود از مردم بى دفاع بصره قتل عام كردند.
______________________________________________
(1). «صبر» در اينجا بمعنى «زجر كش كردن» است. قتل صبر، يعنى دست و پاى كسى را ببندند و او را بكشند. «شرح خوبى ج 10 ص 134 نقل از جواهر الكلام»
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* رسوايى آتش افروزان جنگ جمل
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
https://eitaa.com/sahife2/55026
#نوزدهم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_1
#نعمت_ابر_باران_باد 2
#باران 2
#اهمیت_آب 4
#آثار_عظمت_خدا_در_خلقت_آب 2
تركيب #آب
✳️ گاز اكسيژن مىسوزاند، گاز ئيدروژن مىسوزد، آيا مىدانيد كه از تركيب اين دو عامل مرگ، يعنى سوزانيدن و سوختن، عامل حيات و زندگى درست شده است؟
عامل حيات بر روى زمين آب مىباشد.
تركيب نشانه علم است، نشانه عقل است، نشانه قدرت است، تركيب به طور تصادف نمىشود؛ زيرا تركيب موجود سومى از دو موجود ساختن است.
تصادف تنها دو موجود را در كنار هم قرار مىدهد، ولى موجود سومى نمىتواند بسازد.
تركيب نشانه آن است كه تركيب كننده از اين كارش هدف دارد، پس تركيب نشانه عقل است. شرط تركيب آن است كه اجزا قابليت براى تركيب داشته باشند، پس تركيب نشانه علم است.
سازنده بايستى اين را بداند، آيا دانش، از اين بالاتر مىباشد كه از دو عامل مرگ اصيلترين عامل زندگى را درست كنند.
آيا ماده مىتواند به اين نكته علمى پى ببرد؟ نكته علمى را كه بشر پس از تكامل بدان رسيده است.
آرى، آب سازندهاى دارد، داراى علم نامتناهى، #قدرت نامتناهى، حكمت نامتناهى.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 160
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2