🌙 «از قبل از شروع ماه مبارک ، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده میفرمود برای ورود در این عرصهی خطیر و والا و پربرکت؛
«قد اقبل الیکم شهر اللَّه بالبرکة و الرّحمة».
در خطبهی روز جمعهی آخر ماه شعبان، بنا به روایتی اینطور فرمود: خبر داد، توجه داد به مردم که #ماه_رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه #رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصت ها. فرصتهای فراوانی در این ماه در برابر من و شماست. اگر از این فرصتها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره ی عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود»
👤 #مقام_معظم_رهبری
🔗 متن کامل بیانات که توصیه می شود حتما بخوانید ... حتما 👇
https://eitaa.com/sahife2/47907
#استقبال_رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1402-12-14--barrasi-shakhsiate-ayatollah-emamie-kashani-377-32k.mp3
14.27M
🔊 بیانات استاد #حاج_علی_اکبری
🔺 شرح عبارت #دعا_بیستم_19 دعای #بیستم. صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/sahife2/24807
📌 بررسی شخصیت آیتالله#امامی_کاشانی
🆔 @sahife2
#خدایا....
سکه رایج حرام را از اعتبار بیانداز
و بهره های شیطان را روز افزون مپسند
https://eitaa.com/sahife2/53644
*️⃣به بهانه سالگرد وفات مرحوم آیتالله #ملا_حسینقلی_همدانی در 16 اسفند 1272ش (28 شعبان 1311ق) با ذکر فاتحه و صلواتی خالصانه به روح آن سالک و استاد بی بدیل الهی لینک های زیر در کانال توصیه میشود:
📚 https://eitaa.com/sahife2/45091
🎥 https://eitaa.com/sahife2/45088
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 146 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژهـ اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عب
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ قَبْلَهُ، وَ أَنْتَ مُصَلٍّ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَهُ
بار الها! درود فرست بر محمد و آلش همانند بهترين و برترين درود ى كه فرستادها ى به يك ى از بندگانت قبل از آن حضرت و درود خواه ى فرستاد بر كس ى بعد از آن حضرت.
حسن ختام این دعای مهم و زیبا،همانند مطلع آن،«صلوات»است.
خداوند تبارک وتعالی،اصل رحمت واسعه حقیقی است و نا متناهی.
در مرتبه پائین تر،این رحمت واسعه در پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و سپس ائمه معصومین علیهم السلام تجلی میکند.
«وان من شیء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدر معلوم»
انوار اهل بیت علیهم السلام،که ظهور خداوند هستندجامعیت این رحمت را دارند وما ازاین حقیقت بهره نمی بریم مگر با صلوات.
پس بواسطه صلوات از رحمت واسعه به اندازه ظرفیت محدود خودمان بهره مند می شویم .این در مورد کلی «صلوات»
اما در فراز به فراز دعا،هرجا صلوات می آید،مربوط به مطلب بعدش می شود یعنی بوسیله صلوات این حقیقت را در خواست می کنم،مثل همین دعای آخر«ربنا آتنا فی الدنیا حسنة.......»
مضمون آن؛«خدایا در دنیا و آخرت فقط تورا می خواهم و مبادا که مرا به غیرخودت دچارکنی»
معناى «صلوه»
قد تكرر فيه ذكر الصلوه و الصلوات و هى العباده المخصوصه و اصلها فى اللغه الدعاء فسميت ببعض اجزائها و قيل ان اصلها فى اللغه التعظيم و سميت العباده المخصوصه صلوه لما فيها من تعظيم الرب تعالى.
مكرر كلمه ى «صلوه» و «#صلوات» در قرآن كريم آمده و آن در شرع مقدس نام عبادتى است مخصوص. اصل «صلوه» در لغت به معناى دعاست و چون نماز، حاو ى دعاست، مجموع اين عبادت به نام جزئى از آن خوانده شده است. بعضى گفتهاند اصل «صلوه» در لغت به معنا ى تعظيم است و اين عبادت از آن جهت «صلوه» ناميده شده كه تعظيم حضرت بارى تعالى را در بردارد.
در بعضى از آيات و روايات، كلمه ى «صلوه» به معنای «دعاء» كه معناى لغوى آن است، اراده شده:
*خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزكيهم بها و صل عليهم ان صلوتك سكن لهم و الله سميع عليم.
ا ى رسول معظم! از مال مسلمانان #زكات دريافت كن تا بدين وسيله نفوسشان را از دلبستگى و اسارت مال پاك و پاكيزه نمايى و درباره ى آنان به خير و بركت دعا كن كه دعاى تو موجب آرامش ضمير و تسكين خاطر آنان است و خداوند شنوا و داناست.
*رسول اكرم (ص) فرمود: اذا دعى احدكم الى طعام فليجب و ان كان صائما فليصل.
وقتى يكى از شما دعوت شد به طعامی، اجابت نمايد و اگر روزه دار بود، براى اهل منزل دعا كند.
قرآن در يك آيه از صلوه خداوند و صلوه ملائكه و صلوه مومنين در كنار هم نام برده :
ان الله و ملائكته يصلون على النبى، يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما.
خداوند و فرشتگان او بر نبى اكرم (ص) درود میفرستند، ا ى كسانى كه ايمان آوردهايد! شماها نيز بر آن حضرت درود بفرستيد و سلام نماييد.
معناى «#صلوت خداوند، صلوت ملائكه، و صلوت مومنين»
*ابن ابىحمزه از پدرش نقل نموده كه از امام صادق (علیه السلام) معناى آيه ى (ان الله و ملائکته ... ) را سئوال نمودم. فرمود:
صلوت خداوند بر پيمبر «رحمت» است
و صلوت فرشتگان «تزكيه نبى اكرم» است
و صلوت مومنين «دعا بر آن حضرت» است،
و اما جمله ى «و سلموا تسليما» به معناى تسليم بودن در مقابل پيشواى اسلام نسبت به آنچه از آن حضرت رسيده، است.
*ابن مغيره میگويد: به حضرت موسى الكاظم (علیه السلام) عرض كردم: معناى صلوت خداوند و صلوت فرشتگان و صلوت مومنين چيست؟ فرمود:
« صلوت خداوند» رحمت است،
و « صلوت فرشتگان» تنزيه ى است از آنان نسبت به آن حضرت،
و « صلوت مومنين» دعاى آنهاست درباره ى پيمبر گرامی (ص).
درباره ى صلوات بر مومنين خداوند فرموده:
هو الذ ى يصلى عليكم و ملائكته.
خداوند است كه بر شما رحمت میفرستد و همچنين فرشتگانش.
اين عبارت امام سجاد علیه السلام حاو ى سه مطلب است:
اول آنكه حضرت زينالعابدين (علیه السلام) صلوات افضل و برتر را برا ى محمد و آلش از خداوند درخواست مینمايد
دوم عرض میكند: بار الها! صلواتت بر رسول اكرم (ص) و آل طاهرينش همانند برترين صلواتى باشد كه پيش از پيمبر اسلام (ص) بر يكى از بندگانت فرستادها ى.
ما نمیدانيم كه بار ى تعالى قبل از پيشوا ى اسلام (ص) بر كدامين بنده ى صالحش افضل صلوات را فرستاده است، ولى از رواياتى كه ذيل آيه ى ان الله و ملائكته يصلون عل ى النبى
در كتب تفاسير و همچنين ديگر كتب حديث آمده، میتوان گفت:
بنده ى مشمول صلوات افضل و برتر، حضرت ابراهيم خليل الرحمن (علیه السلام) است.
كعب بن عجره میگويد: وقى آيه ى ) ان الله و ملائكته يصلون ( بر رسول اكرم (ص) نازل شد، به حضرت عرض كرديم: ما سلام گفتن بر شما را دانستيم، چگونه بر شما صلوات بفرستيم؟ فرمود: بگوييد: .
اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد.
بار الها! درود فرست بر محمد و آلش، همچنان كه درود فرستادى بر ابراهيم و آل ابراهيم كه تو ستايش شده ى با مجد و عظمتى، بار الها! كرامت خود را ادامه بده بر محمد و آلش، همانطور كه ادامه دادى بر ابراهيم خليل و آلش كه تو حميد و مجيد ى.
رسول اكرم (ص) به درخواستكنندگان تعليم صلوات فرمود: بگوييد:
صل على محمد و على آل محمد كما صليت على ابراهيم و على آل ابراهيم فى العالمين انك حميد مجيد.
بار الها! درود فرست بر محمد و بر آلش همانطور كه درود فرستاد ى بر ابراهيم و بر آل ابراهيم در عالم كه تو حميد و مجيد ى.
ابراهيم خليل عليهالسلام، آن موحد عالى قدر و ثابت قدم بود كه در راه اطاعت اوامر الهى به تمام مصائب و مشكلات تن داد، آماده شد فرزند خود اسمعيل را به امر او قربان ى كند، برا ى مبارزه با بتپرستى و بتپرستان در فرصت مناسب به بتخانه رفت و بتها را در هم شكست و بر اثر اين كار، مشركين آنچنان خشمگين شدند كه تصميم گرفتند ابراهيم را در آتش بسوزانند و آن حضرت برا ى خدا آماده ى آن خطر عظيم گرديد، حتى برا ى نجات خويش از يار ى جبرئيل امين چشم پوشيد، فقط به فيض بارى تعالى متوجه بود و سرانجام، قادر متعال نجاتش داد. اين انسان الهى و عالى قدر با خدمات بزرگ و پرارزشى كه در راه اعلاى حق انجام داده بود، شايسته ى آن شد كه مشمول افضل صلوات الهى گردد.
حضرت زينالعابدين (علیه السلام) از خداوند صلواتى را كه پيش از نبى اكرم اسلام (ص) نصيب ابراهيم خليل (علیه السلام) گرديده، برا ى حضرت محمد و آلش درخواست نمود، صلواتى اينچنين بعد از نبى اكرم (ص) شايسته ى اميرالمومنين (علیه السلام) و صديقه ى اطهر (س) و ساير ائمه ى معصومين عليهمالسلام است. نمیدانيم در طول قرون و اعصار آيا كسى بعد از پيمبر اسلام (ص) و معصومين عليهمالسلام آمده يا خواهد آمد كه شايسته ى افضل صلوات الهى باشد يا نه؟
ابناثير در نهايه :
فاما قولنا فمعناه: عظمه فى الدنيا باعلاء ذكره و اظهار دعوته و ابقاء شريعته، و فى الاخره بتشفيعه فى امته و تضعيف اجره و مثوبته.
معناى صلوات «اللهم صل عل ى محمد» درباره ى حضرت محمد (ص) اين است كه دعا میكنيم:
پروردگارا!
با رفعت نام و نشر دعوت و پايدارى شريعت پيمبر اسلام در دنيا
و با قبول شفاعت او در امت و مضاعف ساختن اجر و ثوابش در آخرت، او را بزرگ و باعظمت فرما.
در جمله ى آخر آيه ى صلوه بر نبى اكرم (ص) امر به تسليم شده است.
امام صادق (علیه السلام) فرموده: اما قول حضرت بار ى تعالى كه فرموده است: «و سلموا تسليما»، در اين جمله خداوند اراده فرموده تسليم نبى معظم باشيد در تمام آنچه از حضرتش به شما رسيده است.
تسليم شدن و سر طاعت فرود آوردن به صور مختلف قابل تصور است، از آنجمله گاهى لشكر شكست خورده و مغلوبى در مقابل لشكر نيرومند كه ظالم و متجاوز است سر تسليم فرود میآورد و ناچار زورگوييها ى لشكر غالب را تحمل مینمايد. اين تسليم مصداق شعر شاعر است:
در كف شير نر خونخوارها ى
غير تسليم و رضا كو چارها ى
گاه ى تسليم بر اساس عقل و علم و بر وفق حق و مصلحت است، مانند تسليم شدن مريض در مقابل طبيب عالم و مورد اعتماد كه رشته ى تخصصش بيمار ى همان مريض است و از نظر علمی و تجربى به تمام نكات و دقايق بيمار ى وى وقوف و آگاهى دارد. آن مريض بى قيد و شرط و با اراده و اختيار خود، تسليم طبيب عالم میشود تا در پرتو دستورها ى صحيح و بموقع او، صحت و سلامت خود را اعاده دهد.
بعضى روايات تسليم مردم را در مقابل تعاليم دين ى و سعادتآفرين حضرت بار ى تعالى، همانند تسليم مريض در مقابل طبيب خواندهاند: رسول اكرم (ص) فرمود: ا ى بندگان خدا! شما همانند مرضى هستيد و پروردگار عالميان مانند طبيب، خير و صلاح مرضى در آن چيز ى است كه طبيب میداند و تدبير خود را برا ى درمان بيمار بر آن استوار میسازد نه آن چيز ى كه مريض ميل دارد و آن را برا ى خود انتخاب میكند، پس آگاهانه تسليم امر الهى شويد تا به پيروز ى نايل گرديد.
مسلمان واقع ى نيز در مقابل اوامر بار ى تعالى تسليم بىقيد و شرط است و دستورها ى خداوند عالم و عادل و حكيم را بىچون و چرا اجرا مینمايد و بر اثر آن به سعادت واقع ى نايل میگردد.
اميرالمومنين (علیه السلام) فرمود: منتسب میكنم اسلام را به نسبتى كه احدى قبل از من و بعد از من منتسب نكرده و نمیكند آن را مگر اينچنين:
اسلام عبارت از تسليم است، و تسليم عبارت از يقين است، و يقين تصديق است، و تصديق اقرار است، و اقرار عمل است، و عمل ادا ى تكليف. شخص با ايمان، دين خود را از را ى خويش نمیگيرد، بلكه دينش از طرف بار ى تعالى آمده و او آن را فراگرفته است.