eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا علیه السلام : بدانيد كه عالى‏ترين مراتب اطاعت خداوند، تسليم در مقابل اوامر اوست، خواه عقل ما آن را درك كند يا درك ننمايد.
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ قَبْلَهُ، وَ أَنْتَ مُصَلٍّ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَهُ بار الها! درود فرست بر محمد و آلش همانند بهترين و برترين درود ى كه فرستاده‏ا ى به يك ى از بندگانت قبل از آن حضرت و درود خواه ى فرستاد بر كس ى بعد از آن حضرت. اين عبارت امام سجاد علیه السلام حاو ى سه مطلب است: اول آنكه حضرت زين ‏العابدين (علیه السلام) صلوات افضل و برتر را برا ى محمد و آلش از خداوند درخواست می‏نمايد دوم عرض می‏كند: بار الها! صلواتت بر رسول اكرم (ص) و آل طاهرينش همانند برترين صلواتى باشد كه پيش از پيمبر اسلام (ص) بر يكى از بندگانت فرستاده ‏ا ى. ما نمی‏دانيم كه بار ى تعالى قبل از پيشوا ى اسلام (ص) بر كدامين بنده‏ ى صالحش افضل صلوات را فرستاده است، ولى از رواياتى كه ذيل آيه‏ ى ان الله و ملائكته يصلون عل ى النبى در كتب تفاسير و همچنين ديگر كتب حديث آمده، می‏توان گفت: بنده‏ ى مشمول افضل و برتر، حضرت ابراهيم خليل الرحمن (علیه السلام) است. 🆔 @sahife2
.... ما را گرفتار های و مکر لیل ثهار مساز https://eitaa.com/sahife2/53644
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اینكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى كه دین را براى او خالص مى سازید. آنگونه كه شمارا در آغاز آفرید، باز خواهید گشت. ✍️ در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقیموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نیّت و اخلاص «مخلصین له»، و حشر و قیامت «تعودون». مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصین له الدّین» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى داند. امام صادق علیه السلام فرمود: علیها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان هاى پوسیده شما نیز در قیامت جمع مى شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از یك سلّول و اِسپرم آفرید، بقایاى شما را هم مى تواند در قیامت احیا كند. در روایتى نیز مى خوانیم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، یعنى بر همان اعتقادى كه مرده اید برانگیخته مى شوید؛ مؤمن بر ایمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ایمانه و الكافر على كفره» در حدیث مى خوانیم: در قیامت مردم عریان و پابرهنه محشور مى گردند، همانند روزى كه از مادر متولّد شده اند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و من خطبة له (علیه السلام) يَحمد اللّهَ و يَثني على نبيّه و يَعِظ از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن پس از ستايش خدا و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مردم را نصيحت مى فرمايد. 👈 این خطبه در 3 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: شناخت صفات و افعال خدا *️⃣ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّهُ لَمْ يَخْلُقْكُمْ عَبَثاً وَ لَمْ يُرْسِلْكُمْ هَمَلًا، عَلِمَ مَبْلَغَ نِعَمِهِ عَلَيْكُمْ وَ أَحْصَى إِحْسَانَهُ إِلَيْكُمْ، فَاسْتَفْتِحُوهُ وَ اسْتَنْجِحُوهُ وَ اطْلُبُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَمْنِحُوهُ، فَمَا قَطَعَكُمْ عَنْهُ حِجَابٌ وَ لَا أُغْلِقَ عَنْكُمْ دُونَهُ بَابٌ، وَ إِنَّهُ لَبِكُلِّ مَكَانٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ وَ أَوَانٍ وَ مَعَ كُلِّ إِنْسٍ وَ جَانٍّ. لَا يَثْلِمُهُ الْعَطَاءُ وَ لَا يَنْقُصُهُ الْحِبَاءُ وَ لَا يَسْتَنْفِدُهُ سَائِلٌ وَ لَا يَسْتَقْصِيهِ نَائِلٌ وَ لَا يَلْوِيهِ شَخْصٌ عَنْ شَخْصٍ وَ لَا يُلْهِيهِ صَوْتٌ عَنْ صَوْتٍ وَ لَا تَحْجُزُهُ هِبَةٌ عَنْ سَلْبٍ وَ لَا يَشْغَلُهُ غَضَبٌ عَنْ رَحْمَةٍ وَ لَا تُولِهُهُ رَحْمَةٌ عَنْ عِقَابٍ وَ لَا يُجِنُّهُ الْبُطُونُ عَنِ الظُّهُورِ وَ لَا يَقْطَعُهُ الظُّهُورُ عَنِ الْبُطُونِ. قَرُبَ فَنَأَى وَ عَلَا فَدَنَا وَ ظَهَرَ فَبَطَنَ وَ بَطَنَ فَعَلَنَ وَ دَانَ وَ لَمْ يُدَنْ. لَمْ يَذْرَأِ الْخَلْقَ بِاحْتِيَالٍ، وَ لَا اسْتَعَانَ بِهِمْ لِكَلَالٍ. ✳️ 2. خداشناسى *️⃣ و بدانيد اى بندگان خدا كه خداوند شما را بيهوده نيافريد، و بى سرپرست رها نكرد. از ميزان نعمتش بر شما آگاه، و اندازه نيكى هاى خود بر شما را مى داند. از خدا درخواست پيروزى و رستگارى كنيد، از او بخواهيد و عطاى او را درخواست كنيد، كه ميان او و شما پرده و مانعى نيست، و درى بروى شما بسته نمى گردد. خدا در همه جا، و در هر لحظه، و هر زمان، با انسان و پريان است. عطاى فراوان از دارايى او نمى كاهد، و بخشيدن در گنج او كاستى نياورد، و درخواست كنندگان، سرمايه او را به پايان نرسانند، و عطا شدگان، سرمايه او را پايان نمى دهند، و كسى مانع احسان به ديگرى نخواهد بود، و آوازى او را از آواز ديگر باز ندارد، و بخشش او مانع گرفتن نعمت ديگرى نيست، و خشم گرفتن او مانع رحمت نمى باشد، و رحمتش او را از عذاب غافل نمى سازد، پنهان بودنش مانع آشكار بودنش نيست، و آشكار شدنش او را از پنهان ماندن باز نمى دارد. نزديك و دور است، بلند مرتبه و نزديك است، آشكار پنهان، و پنهان آشكار است، جزا دهنده همگان است و خود جزا داده نمى شود. پديده ها را با فكر و انديشه نيافريده، و از آنان براى خستگى و زحمات كمكى نخواسته است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خوان نعمت بى دريغش همه جا گسترده است 🆔 @sahife2
5 1 ✳️ روايات بسيار مهمى در كتب فريقين در باب وارد شده است: رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره فرمود: الا انَّ النّاسَ لَمْ يُؤْتَوْا فِى الدُّنْيا شَيْئاً خَيْراً مِنَ الْيَقينِ وَ الْعافِيَةِ، فَاسْألُو هُمَا اللّهَ. بدانيد در اين دنيا چيزى بهتر از يقين و عافيت به مردم عنايت نشده، هر دو را از خداوند بخواهيد. امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام مرتب مى‏فرمود: وَاسْأَلُوا اللّهَ الْيَقينَ، وَارْغَبُوا الَيْهِ فِى الْعاقِبَةِ؛ وَخَيْرُ ما دارَ فِى الْقَلْبِ‏ الْيَقينُ. از خداوند يقين بخواهيد، و براى عاقبت به خيرى به او رغبت نماييد، و بهترين چيزى كه مايه قلب مى‏باشد يقين است. هدف از عاقبت به خيرى در اين روايت، بسته شدن پرونده درلحظه آخر عمر به يقين است. امام على عليه السلام فرمود: ما اعْظَمَ سَعادَةَ مَنْ بُوشِرَ قَلْبُهُ بِبَرْدِ الْيَقينِ. چه سعادت بزرگى را داراست آن كه قلبش همراه نسيم يقين است. ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 221 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
5 2 ✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خَيْرُ ما الْقِىَ فِى الْقَلْبِ الْيَقينُ. بهترين چيزى كه در قلب قرار داده شده است. و نيز فرمود: كَفى بِالْيَقينِ غِنىً. يقين، ثروت كفايت كننده‏اى است. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: مَنْ ايْقَنَ افْلَحَ. آن كه به يقين رسيد پيروز شد. و به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود: احْىِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَامِتْهُ بِالزَّهادَةِ، وَ قَوِّهِ بِالْيَقينِ. قلبت را با موعظه زنده كن، و آن را نسبت به امور مادّى صرف به لباس زهد بياراى، و اين مركز با ارزش را با يقين، قدرت و قوّت ده. بِالْيَقينِ تُدْرَكُ الْغايَةُ الْقُصْوى‏. به كمك يقين مى‏توان به اوج واقعيت رسيد. الْيَقينُ رَأْسُ الدّينِ. يقين سرآغاز دين است. افْضَلُ الدّينِ الْيَقينُ. برترين دين يقين است. الْيَقينُ عِمادُ الْايمانِ. يقين ستون ايمان است. انَّ الصَّبْرَ نِصْفُ الْايمانِ، وَ الْيَقينُ الْايمانُ كُلُّهُ. صبر در برابر حوادث نصف ايمان، و يقين همه ايمان است. حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: انَّ الْايمانَ افْضَلُ مِنَ الْاسْلامِ، وَ انَّ الْيَقينَ افْضَلُ مِنَ الْايمانِ، وَ ما مِنْ شَى‏ءٍ اعَزَّ مِنَ الْيَقينِ. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 221 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
5 3 ✳️ بدون شك ايمان از اسلام برتر، و از ايمان بهتر است، و چيزى در اين خزانه خلقت پرقيمت‏تر از يقين نيست. اميرالمؤمنين عليه السلام در جملاتى ملكوتى مى‏فرمايند: الْيَقينُ عِبادَةٌ. يقين عبادت است. بِالْيَقينِ تَتِمُّ الْعِبادَةُ. با يقين عبادت انسان تمام مى‏شود. الْيَقينُ افْضَلُ عِبادَةٍ. برترين عبادت يقين است. نَوْمٌ عَلى يَقينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاةٍ فى‏ شَكٍّ. خوابيدن با يقين بهتر از نماز با شكّ است. غايَةُ الدِّينِ الْايمانُ. نهايت دين ايمان است. غايَةُ الْايمانِ الْايقانُ. نهايت ايمان يقين است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 221 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۹ توصیه عالی از مرحوم آیت الله کشمیری رحمت الله علیه درباره ماه مبارک رمضان 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 چند در مورد حضرت « علیه السلام 📘 آفتاب در مصاف این اثر در قالب کتاب مرجع، در موضوع قیام عاشورا و بر گرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است. https://eitaa.com/sahife2/59213 📗 چهار گفتار در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا https://eitaa.com/sahife2/61303 📔 ۷۲ سخن عاشورایی گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ی مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی می‌باشد که از خرداد ۱۳۶۸ تا تیرماه ۱۳۹۰ در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب ۷۲ سخن جمع‌آوری شده است. https://eitaa.com/sahife2/61304 📓 درس‌های عاشورا این اثر، یکی از آثار موضوعی است که از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف» استخراج گردیده است و مشتمل بر تمامی بیانات رهبری از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ در مورد سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. https://eitaa.com/sahife2/61309 📕 همرزمان حسین(علیه السلام) ده گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(علیهم‌السّلام) https://eitaa.com/sahife2/50142 📗 خون‌آورد گفتگوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، شهید مرتضی مطهّری و مرحوم دکتر علی شریعتی درباره‌ی قیام و انقلاب امام حسین(ع) در سال 1355 https://eitaa.com/sahife2/61217 📙 دو امام مجاهد شش گفتار از آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین(علیهم‌السّلام) https://eitaa.com/sahife2/50911 علیه السلام 🆔 @sahife2
🔸خدايا! اين ماه را از عبادت ما سرشار كن، و اوقات آن را به طاعت ما آراسته گردان، و روزهاى ما را به يارى كن، و شب به و زارى و لابه و نياز و خوارى پيش تو، اعانت فرما چنان كه روز گواه بر غفلت ما نباشد، و هيچ شب شاهد تقصير ما نگردد🔸 در این فرصت باقی مانده حتما دعای صحیفه سجادیه دعا به وقت فرا رسیدن را بخوانید https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/28324 🆔 @sahife2
5 4 1 ✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره نشانه‏هاى اهل يقين مى‏فرمايد: امّا عَلامَةُ الْمُوقِنِ فَسِتَّةٌ: ايْقَنَ بِاللّهِ حَقّاً فَآمَنَ بِهِ، وَايْقَنَ بِانَّ الْمَوْتَ حَقٌّ فَحَذِرَهُ، وَايْقَنَ بِانَّ الْبَعْثَ حَقٌّ فَخافَ الْفَضيحَةَ، وَايقَنَ بِانَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ فاشْتاقَ الَيْها، وَايْقَنَ بِانَّ النّارَ حَقٌ فَظَهَرَ سَعْيُهُ لِلنَّجاةِ مِنْها، وَايْقَنَ بِانَّ الْحِسابَ حَقٌ فَحَاسَبَ نَفْسَهُ. علامت اهل يقين شش چيز است: يقين داشتن به معبود حق پس عشق و اتصال به او، يقين به مرگ، پس دورانديشى نسبت به آن، يقين به برانگيخته شدن در قيامت، پس ترس از رسوائى، يقين به بهشت، پس شوق به آن، يقين به آتش، پس ظهور كوشش براى نجات از آن، و يقين به حساب، پس محاسبه خويشتن. امام على عليه السلام مى‏فرمايد: الْمُوقِنُ اشَدُّ النَّاسِ حُزْناً عَلى نَفْسِهِ. يقين دار از نظر احتياط محزون مردم بر خويش است. و نيز آن حضرت فرمود: يُسْتَدَلُّ عَلَى الْيَقينِ بِقَصْرِ الْامَلِ، وَ اخْلاصِ الْعَمَلِ، وَ الزُّهْدِ فِى الدُّنْيا. براى يقين در قلب سه چيز استدلال مى‏شود: آرزوى كوتاه، اخلاص در عمل، بى رغبتى نسبت به دنيايى كه با آخرت انسان منافات دارد. و نيز آن مولاى عارفان مى‏فرمايد: مَنْ يَسْتَيْقِنْ يَعْمَلْ جاهِداً. كسى كه اهل يقين است مجاهدانه در راه حضرت حق مى‏كوشد. ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 226 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2