eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده وگناه مرا در این ماه آمرزیده وکردارم را در آن مورد قبول وعیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان. 👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر https://eitaa.com/sahife2/41374 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِى خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً كَذَ لِكَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ و سرزمین پاك (و آماده)، گیاهش به اذن پروردگارش بیرون مى آید. امّازمینى كه خبیث (و شوره زار) است، جز محصولى اندك و بى فایده بیرون نمى دهد. ما این چنین آیات خویش را براى گروه شكرگزار، گونه گون بیان مى كنیم. ✍️ كلمه ى «نَكد»، به معناى چیزى است كه در آن خیرى نباشد، «نبات نَكد»، به معناى گیاه كم و بى فایده مى باشد. زمین شوره سنبل بر نیارد در او تخم و عمل ضایع مگردان اگر با دید وسیع به این آیه بنگریم، شاید بتوان یكى از مصادیق و سرزمین پاك را كه محصول پاك مى دهد، خانواده ى پاك بدانیم. گوهر پاك بباید كه شود قابل فیض ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود آیات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامى كه بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ایمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى افزاید: «و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لایزید الظالمین الاّ خساراً» باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره زار، خس پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: «مثل ما بعثنى اللّه من الهدى و العلم كمثل الغیث الكثیر اصاب ارضاً...» مبعوث شدن من با علم و هدایت بر مردم، همانند باریدن باران بسیار زیادى است كه بعضى زمین ها آن را مى گیرند و بعضى نمى گیرند. چنانكه بعضى دستورات مرا مى گیرند و عالم و فقیه مى شوند و بعضى سربلند نكرده و هدایت را قبول نمى كنند. پس قلب طیّب همانند سرزمین طیّب و قلب خبیث مانند و سرزمین خبیث و غیر بارور است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ (شخصى از احاديث آور، و گوناگونى كه در ميان مردم رواج داشت پرسيد امام فرمود): 👈 این خطبه در 4 بخش می آید : ✳️ بخش اول: وجود احادیث راست و دروغ *️⃣ إِنَّ فِي أَيْدِي النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلًا وَ صِدْقاً وَ كَذِباً وَ نَاسِخاً وَ مَنْسُوخاً وَ عَامّاً وَ خَاصّاً وَ مُحْكَماً وَ مُتَشَابِهاً وَ حِفْظاً وَ [وَهَماً] وَهْماً؛ وَ [قَدْ] لَقَدْ كُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عَلَى عَهْدِهِ حَتَّى قَامَ خَطِيباً فَقَالَ "مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ". ✳️ 1. اقسام احاديث رواج يافته : *️⃣ احاديثى كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثى كه بدرستى ضبط گرديده و هم احاديثى كه با ظن و گمان روايت شده. در روزگار پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: «هر كس از روى عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است». http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه * نقّادى روايات 🆔 @sahife2
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و مرا درجه و مرتبه‏اى نزد مردم بلند مكن، مگر آن كه به همان اندازه نزد خودم پست گردانى، و عزّت آشكارى برايم ايجاد مكن، مگر آن كه به همان اندازه، خوارى باطنى برايم ايجاد كنى. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 1 ✳️ انسان هيچ گاه نبايد در راه مقامات معنوى در مرتبه ويژه ‏اى بايستد، چرا كه ماندن به معناى پويا نبودن و ايستادن از حركت است. و اين براى پوينده راه حق سودمند و كارگشا نيست. او بسان آب رودخانه‏ اى است كه براى وصول به درياى حقيقت، پيوسته بايد در تلاش باشد و اگر از حركت باز بماند، دچار فساد و آلودگى مى‏شود و به لجنزارى پر از شهوات تبديل مى‏گردد. آدمى به طور فطرى مقامات و كمالات معنوى و مادى خويش را به اندازه مطلق و بى‏ نهايت مى‏خواهد و اگر او در سير معنوى به سوى كمال مطلق سستى و كندى كند و در جهت خلاف فطرت برود، در واقع به نداى فطرت، پاسخ مناسب نداده و از همه استعداد و تواناييش به ره‏گيرى نكرده است و دچار يأس و نااميدى مى‏شود و به اندك راضى مى‏گردد و اين چيزى جز درماندگى و ستم به نفس نيست. امام على عليه السلام درباره اخلاق حكومت دارى حاكمان مى‏فرمايد: ذُوالشَّرَفِ لاتُبْطِرُهُ مَنْزِلَةٌ نالَهَا وَ إِنْ عَظُمَتْ كَالْجَبَلِ الَّذى‏ لاتُزَعْزِعُهُ الرِّياحُ وَ الدَّنِىُّ تُبْطِرُهُ مَنْزَلَةٌ كَالكَلاءِ الَّذِى يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسِيم. (غرر الحكم: 342) آدم بزرگ‏منش به هر مقامى، هر چند بزرگ برسد سرمست نمى‏شود؛ مانند كوهى كه هيچ بادى آن را به لرزه در نمى‏آورد، اما آدم فرومايه با دست يافتن به كمترين ارزشى افسار گسيخته مى‏شود، همانند بوته علفى كه وزش نسيمى آن را مى‏جنباند. يعنى هر كه حكمت آموخته؛ خود را بزرگ ساخته است و چنگ زدن به گنجينه فضيلت، به كمال بزرگى مى‏افزايد و به يقين و باور مى‏رساند؛ بنابراين هجمه مشكلات و هزينه‏هاى گران بزرگوارى بر روح بزرگ سنگينى نمى‏كند. بر اين پايه در حديث معراج آمده است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به محضر ربّ، عرض كرد: پروردگارا! فايده و ميراث چيست؟ خداوند فرمود: روزه؛ حكمت را به ارث گذارد و حكمت؛ معرفت را و معرفت يقين مى‏آورد و هر گاه بنده به يقين رسد؛ ديگر برايش اهميتى ندارد كه چگونه شب و روز خود را به سختى يا آسانى بگذراند. از جمله تقسيم ‏هاى مقامى بين بندگان كه برتر از ايمان و تقوا باشد، همين يقين است. البته شمار كمى از اهل ايمان به مقام يقين مى‏رسند؛ زيرا مجاهده نفس بسيار مى‏خواهد و بايد قدم‏هاى بلندى برداشته شود تا به درجه ‏هاى بالاتر رسيد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 288 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 مرحوم علامه سید محمد حسین ره در کتاب از قول مرحوم آقای ره در ذیل این بند دعای مکارم الاخلاق میفرمایند : اين‌ تقاضا عين‌ تمنّاي‌ توحيد است‌!!! https://eitaa.com/sahife2/24345
⏺ دعای امام سجاد (ع) در 🌹حضرت سجاد علیه السلام در شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان این دعا را از ابتدای شب تا صبح تکرار می فرمودند: https://eitaa.com/sahife2/53737
📚 «اعترافات یک قاتل اقتصادی » ✍️ جان پرکینز https://fidibo.com/book/2112-کتاب-اعترافات-یک-قاتل-اقتصادی 👈جنایتکاران اقتصادی افرادی حرفه‌ای‌اند که کلاه کشورهای مختلف را در سراسر جهان در ارقام نجومی تریلیون دلاری برمی‌دارند. آنان وجوه مالی «بانک جهانی»، «آژانس ایالات متحده برای توسعه‌ی جهانی» و سازمان‌های خیریه را به صندوق شرکت‌های بزرگ و جیبِ ثروتمندانی که منابع طبیعی کره‌ی زمین را در اختیار دارند سرازیر می‌کنند. ابزار این جنایتکاران عبارت است از: گزارش‌های مالی مجعول، انتخابات ساختگی، تشویق‌های مالی، اخاذی، سکس، و قتل. آنان بازیگران همان بازی قدیمی امپراتوری هستند که در حال حاضر و در این روزگارِ جهانی‌سازی، ابعاد جدید و وحشتناکی به خود گرفته است. این کتاب با نیت چاره‌جویی و بازسازی داستان زندگی‌مان نوشته شده است. وقتی ما به این امر آگاهی یافتیم که چگونه ماشینِ اقتصاد استثمارمان می‌کند و چگونه این ماشین اشتهای سیری‌ناپذیری برای منابع جهانی ایجاد کرده و، به تبع آن، به ظهور نظام‌هایی خواهد انجامید که بردگی را در دامن خود پرورش می‌دهند، قطعاً دیگر آن را تحمل نخواهیم کرد. و در جهانی که اقلیتی چند در دریای ثروت بیکران شنا می‌کنند و اکثریتی بی‌شمار در منجلاب فقر، آلودگی و خشونت غرق می‌شوند، نقش خود را دوباره ارزیابی خواهیم کرد. 🆔 @sahife2
⚜️ تلاوت قرآن کریم در از اثر خاص برخوردار است و مقداری از ساعات این شب را باید به تلاوت قرآن و مقداری را به نماز و مقداری را به استغفار اختصاص داد. ✍️ حجه‌الاسلام 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. خدایا روزى كن مرا در آن فضیلت را وبگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش. 👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر https://eitaa.com/sahife2/41396 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى‏ قَوْمِهِ فَقَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَيكَ فِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ‏ همانا نوح را به سوى قومش فرستادیم. پس به مردم گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید كه جز او براى شما خدا و معبودى نیست. همانا من بر شما از عذاب روزى بزرگ بیمناكم. سران قوم او گفتند: همانا ما تو را در گمراهى آشكارى مى بینیم. ✍️ نمونه ى «» كه در آیه ى قبل مطرح بود، قوم بودند كه هر چه حضرت نوح فریاد زد، به جایى نرسید. داستان حضرت نوح علیه السلام در سوره هاى نوح، صافّات، اسراء، احزاب، یونس، مؤمنون و قمر آمده است. «خوف»، جنبه مثبت نیز دارد، ولى «جُبن»، فقط ترسِ منفى و ناپسند است. «جبن»، ناشى از خودكم بینى است و «خوف»، گاهى مولود واقع بینى و هوشیارى نسبت به خطرهاست. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: نوح علیه السلام اوّلین پیامبر اولوا العزمى است كه از طرف خداوند به رسالت عامّه مبعوث شد. دعوت حضرت نوح جهانى بود، چون قوم او همه ى مردم آن روز زمین بودند و حضرت در نفرین خود همه ى كافران روى زمین را نفرین كرد، «و قال نوح ربّ لا تذر على الارض من الكافرین دیّاراً» و همه ى جهانیان غرق شدند. حضرت نوح علیه السلام 950 سال مردم را دعوت به توحید نمود،«مائة الف الاّ خمسین عاما» آنها نه تنها ایمان نیاوردند، بلكه از آن حضرت دورى كرده، «فلم یزدهم دعائى الاّ فرارا» و او را مورد آزار و شكنجه قرار مى دادند. به قدرى مى زدند كه بیهوش بر زمین مى افتاد، امّا هنگامى كه به هوش مى آمد مى گفت: «الّلهم اِهدِ قومى فانّهم لایعلمون» خدایا! قوم مرا هدایت كن كه آنان ناآگاهند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ (شخصى از احاديث آور، و گوناگونى كه در ميان مردم رواج داشت پرسيد امام فرمود): 👈 این خطبه در 4 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: جعل حدیث توسط منافقان *️⃣ وَ إِنَّمَا أَتَاكَ بِالْحَدِيثِ أَرْبَعَةُ رِجَالٍ لَيْسَ لَهُمْ خَامِسٌ: المنافقون: رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظْهِرٌ لِلْإِيمَانِ، مُتَصَنِّعٌ بِالْإِسْلَامِ، لَا يَتَأَثَّمُ وَ لَا يَتَحَرَّجُ، يَكْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) مُتَعَمِّداً؛ فَلَوْ عَلِمَ النَّاسُ أَنَّهُ مُنَافِقٌ كَاذِبٌ لَمْ يَقْبَلُوا مِنْهُ وَ لَمْ يُصَدِّقُوا قَوْلَهُ، وَ لَكِنَّهُمْ قَالُوا صَاحِبُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، رَآهُ وَ سَمِعَ مِنْهُ وَ لَقِفَ عَنْهُ، فَيَأْخُذُونَ بِقَوْلِهِ -وَ قَدْ أَخْبَرَكَ اللَّهُ عَنِ الْمُنَافِقِينَ بِمَا أَخْبَرَكَ وَ وَصَفَهُمْ بِمَا وَصَفَهُمْ بِهِ لَكَ-؛ ثُمَّ بَقُوا بَعْدَهُ فَتَقَرَّبُوا إِلَى أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ الدُّعَاةِ إِلَى النَّارِ بِالزُّورِ وَ الْبُهْتَانِ، فَوَلَّوْهُمُ الْأَعْمَالَ وَ جَعَلُوهُمْ حُكَّاماً عَلَى رِقَابِ النَّاسِ، فَأَكَلُوا بِهِمُ الدُّنْيَا، وَ إِنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوكِ وَ الدُّنْيَا إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللَّهُ، فَهَذَا أَحَدُ الْأَرْبَعَةِ. ✳️ 2. اقسام راويان حديث: افرادى كه حديث نقل مى كنند چهار دسته اند، كه پنجمى ندارد: ✳️ اول- منافقان نفوذى: *️⃣ نخست منافقى كه تظاهر به ايمان مى كند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه مى ترسد و نه از آن دورى مى جويد و از روى عمد دروغ به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نسبت مى دهد. اگر مردم مى دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمى پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمى كردند، اما با ناآگاهى مى گويند او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده، و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول مى كنند. در صورتى كه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند، و وصف آنان را براى تو بيان داشت. آنان پس از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باقى ماندند و به پيشوايان گمراهى و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده. پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند، و بر گردن مردم سوار گرديدند، و به وسيله آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكى از آنچه ار گروه است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * جعل احاديث از سوى منافقان - منافقان در عصر رسول خدا (صلى الله عليه وآله) - منافقان بعد از رسول خدا - آيا همه عادل بودند؟ 🆔 @sahife2
‏ 2 ✳️ انسان بايد براى مرتبه‏هاى اسلام تلاش كند تا به مرتبه‏هاى كمال ايمان و تقوا برسد، سپس براى مراتب تقوا كوشش كند و اگر از متّقين است بايد بكوشد تا به علم اليقين كه مرتبه اوّل معرفت شهودى است، برسد. بعد با يارى خداوند به عين اليقين و مرتبه بالاتر حق اليقين كه برترين يقين نزد خداوند است، توفيق يابد كه خداوند در اين زمينه مى‏فرمايد: وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى‏ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ» «حجر 99» و پروردگارت را تا هنگامى كه تو را مرگ بيايد، بندگى كن. نهايت اين مرتبه‏ها پايان راه نيست، بلكه آغاز سير آسمانى است. تا به درجات بالاتر از حد يقين برسد؛ هميشه مورد خطاب آيه شريفه است به گونه‏اى كه همواره براى او تازگى و شادابى ويژه‏اى دارد. حارثة بن مالك و همّام به اين مرتبه‏ها رسيده بودند به طورى كه حق اليقين حال ظاهرشان را پژمرده و بى‏حس نموده بود. اين مقامات تنها با داشتن دانش روز و كوشش طبيعى پيدا نمى‏شود، بلكه با مبارزه شديد با نفس امّاره و رياضت‏هاى شرعى به دست مى‏آيد. كسى كه پس از هشتاد سال زندگى با كمترين رنجش نمى‏تواند خود را كنترل كند و اندوه و كمبود ناله او را درمى‏آورد و قلبش را فرا مى‏گيرد؛ چگونه مى‏خواهد به يقين و مقام رضا و فناى حق برسد و چگونه مى‏خواهد به فرمايش امام سجّاد عليه السلام عمل نمايد كه فرمود: الرِّضَا بِمَكْرُوهِ الْقَضاءِ أَرْفَعُ دَرَجاتِ الْيَقِينِ. كسى كه به تقديرهاى ناخوشايند الهى رضايت دارد، به بالاترين درجه باور و يقين رسيده است. پس تا مهلت داده‏اند بايد كارى كرد و خود را از دل مردگى و افسردگى نجات داد و غم‏هاى وارد را با صبر و اراده محكم و باور خوب از خويشتن دور ساخت. از بيانات نورانى امام اوّل على عليه السلام به فرزندش حسن عليه السلام است كه مى‏فرمايد: احْىِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ امِتْهُ بِالزَّهادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْيَقِينِ وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ. دلت را با اندرز زنده كن و با بى‏رغبتى به دنيا بميران و با نيروى يقين قوى كن و با حكمت نورانى نما. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 288 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2