#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_26
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً
وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً
وعَملی فیهِ مَقْبولاً
وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً
یا أسْمَعِ السّامعین.
خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده
وگناه مرا در این ماه آمرزیده
وکردارم را در آن مورد قبول
وعیب مرا در آن پوشیده
اى شنواترین شنوایان.
👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر
https://eitaa.com/sahife2/41374
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_58
✳️ وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِى خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً كَذَ لِكَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ
و سرزمین پاك (و آماده)، گیاهش به اذن پروردگارش بیرون مى آید. امّازمینى كه خبیث (و شوره زار) است، جز محصولى اندك و بى فایده بیرون نمى دهد. ما این چنین آیات خویش را براى گروه شكرگزار، گونه گون بیان مى كنیم.
✍️ كلمه ى «نَكد»، به معناى چیزى است كه در آن خیرى نباشد، «نبات نَكد»، به معناى گیاه كم و بى فایده مى باشد.
زمین شوره سنبل بر نیارد در او تخم و عمل ضایع مگردان
اگر با دید وسیع به این آیه بنگریم، شاید بتوان یكى از مصادیق #بلد_طیب و سرزمین پاك را كه محصول پاك مى دهد، خانواده ى پاك بدانیم.
گوهر پاك بباید كه شود قابل فیض ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
آیات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامى كه بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ایمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى افزاید: «و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لایزید الظالمین الاّ خساراً»
باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره زار، خس
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: «مثل ما بعثنى اللّه من الهدى و العلم كمثل الغیث الكثیر اصاب ارضاً...» مبعوث شدن من با علم و هدایت بر مردم، همانند باریدن باران بسیار زیادى است كه بعضى زمین ها آن را مى گیرند و بعضى نمى گیرند. چنانكه بعضى دستورات مرا مى گیرند و عالم و فقیه مى شوند و بعضى سربلند نكرده و هدایت را قبول نمى كنند. پس قلب طیّب همانند سرزمین طیّب و قلب خبیث مانند #بلد_خبیث و سرزمین خبیث و غیر بارور است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_210
*️⃣ (شخصى از احاديث #بدعت آور، و گوناگونى كه در ميان مردم رواج داشت پرسيد امام فرمود):
👈 این خطبه در 4 بخش می آید :
✳️ بخش اول: وجود احادیث راست و دروغ
*️⃣ إِنَّ فِي أَيْدِي النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلًا وَ صِدْقاً وَ كَذِباً وَ نَاسِخاً وَ مَنْسُوخاً وَ عَامّاً وَ خَاصّاً وَ مُحْكَماً وَ مُتَشَابِهاً وَ حِفْظاً وَ [وَهَماً] وَهْماً؛ وَ [قَدْ] لَقَدْ كُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عَلَى عَهْدِهِ حَتَّى قَامَ خَطِيباً فَقَالَ "مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ".
✳️ 1. اقسام احاديث رواج يافته :
*️⃣ احاديثى كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثى كه بدرستى ضبط گرديده و هم احاديثى كه با ظن و گمان روايت شده. در روزگار پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: «هر كس از روى عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است».
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
* نقّادى روايات
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و مرا درجه و مرتبهاى نزد مردم بلند مكن، مگر آن كه به همان اندازه نزد خودم پست گردانى، و عزّت آشكارى برايم ايجاد مكن، مگر آن كه به همان اندازه، خوارى باطنى برايم ايجاد كنى.
#دعا_بیستم_4
#بیستم #مکارم_اخلاق #درجه_و_رفعت_انسان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_4
#درجه_و_رفعت_انسان 1
✳️ انسان هيچ گاه نبايد در راه مقامات معنوى در مرتبه ويژه اى بايستد، چرا كه ماندن به معناى پويا نبودن و ايستادن از حركت است. و اين براى پوينده راه حق سودمند و كارگشا نيست. او بسان آب رودخانه اى است كه براى وصول به درياى حقيقت، پيوسته بايد در تلاش باشد و اگر از حركت باز بماند، دچار فساد و آلودگى مىشود و به لجنزارى پر از شهوات تبديل مىگردد.
آدمى به طور فطرى مقامات و كمالات معنوى و مادى خويش را به اندازه مطلق و بى نهايت مىخواهد و اگر او در سير معنوى به سوى كمال مطلق سستى و كندى كند و در جهت خلاف فطرت برود، در واقع به نداى فطرت، پاسخ مناسب نداده و از همه استعداد و تواناييش به رهگيرى نكرده است و دچار يأس و نااميدى مىشود و به اندك راضى مىگردد و اين چيزى جز درماندگى و ستم به نفس نيست.
امام على عليه السلام درباره اخلاق حكومت دارى حاكمان مىفرمايد:
ذُوالشَّرَفِ لاتُبْطِرُهُ مَنْزِلَةٌ نالَهَا وَ إِنْ عَظُمَتْ كَالْجَبَلِ الَّذى لاتُزَعْزِعُهُ الرِّياحُ وَ الدَّنِىُّ تُبْطِرُهُ مَنْزَلَةٌ كَالكَلاءِ الَّذِى يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسِيم. (غرر الحكم: 342)
آدم بزرگمنش به هر مقامى، هر چند بزرگ برسد سرمست نمىشود؛ مانند كوهى كه هيچ بادى آن را به لرزه در نمىآورد، اما آدم فرومايه با دست يافتن به كمترين ارزشى افسار گسيخته مىشود، همانند بوته علفى كه وزش نسيمى آن را مىجنباند.
يعنى هر كه حكمت آموخته؛ خود را بزرگ ساخته است و چنگ زدن به گنجينه فضيلت، به كمال بزرگى مىافزايد و به يقين و باور مىرساند؛ بنابراين هجمه مشكلات و هزينههاى گران بزرگوارى بر روح بزرگ سنگينى نمىكند.
بر اين پايه در حديث معراج آمده است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به محضر ربّ، عرض كرد: پروردگارا! فايده و ميراث #روزه چيست؟ خداوند فرمود:
روزه؛ حكمت را به ارث گذارد و حكمت؛ معرفت را و معرفت يقين مىآورد و هر گاه بنده به يقين رسد؛ ديگر برايش اهميتى ندارد كه چگونه شب و روز خود را به سختى يا آسانى بگذراند. از جمله تقسيم هاى مقامى بين بندگان كه برتر از ايمان و تقوا باشد، همين يقين است. البته شمار كمى از اهل ايمان به مقام يقين مىرسند؛ زيرا مجاهده نفس بسيار مىخواهد و بايد قدمهاى بلندى برداشته شود تا به درجه هاى بالاتر رسيد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 288
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹 مرحوم علامه سید محمد حسین #طهرانی ره در کتاب #روح_مجرد از قول مرحوم آقای #سید_هاشم_حداد ره در ذیل این بند دعای مکارم الاخلاق میفرمایند : اين تقاضا عين تمنّاي توحيد است!!!
https://eitaa.com/sahife2/24345
⏺ دعای امام سجاد (ع) در #شب_27_رمضان
🌹حضرت سجاد علیه السلام در شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان این دعا را از ابتدای شب تا صبح تکرار می فرمودند:
https://eitaa.com/sahife2/53737
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«اعترافات یک قاتل اقتصادی »
✍️ جان پرکینز
https://fidibo.com/book/2112-کتاب-اعترافات-یک-قاتل-اقتصادی
👈جنایتکاران اقتصادی افرادی حرفهایاند که کلاه کشورهای مختلف را در سراسر جهان در ارقام نجومی تریلیون دلاری برمیدارند. آنان وجوه مالی «بانک جهانی»، «آژانس ایالات متحده برای توسعهی جهانی» و سازمانهای خیریه را به صندوق شرکتهای بزرگ و جیبِ ثروتمندانی که منابع طبیعی کرهی زمین را در اختیار دارند سرازیر میکنند. ابزار این جنایتکاران عبارت است از: گزارشهای مالی مجعول، انتخابات ساختگی، تشویقهای مالی، اخاذی، سکس، و قتل. آنان بازیگران همان بازی قدیمی امپراتوری هستند که در حال حاضر و در این روزگارِ جهانیسازی، ابعاد جدید و وحشتناکی به خود گرفته است.
این کتاب با نیت چارهجویی و بازسازی داستان زندگیمان نوشته شده است. وقتی ما به این امر آگاهی یافتیم که چگونه ماشینِ اقتصاد استثمارمان میکند و چگونه این ماشین اشتهای سیریناپذیری برای منابع جهانی ایجاد کرده و، به تبع آن، به ظهور نظامهایی خواهد انجامید که بردگی را در دامن خود پرورش میدهند، قطعاً دیگر آن را تحمل نخواهیم کرد. و در جهانی که اقلیتی چند در دریای ثروت بیکران شنا میکنند و اکثریتی بیشمار در منجلاب فقر، آلودگی و خشونت غرق میشوند، نقش خود را دوباره ارزیابی خواهیم کرد.
🆔 @sahife2
⚜️ تلاوت قرآن کریم در #شب_27_رمضان از اثر خاص برخوردار است و مقداری از ساعات این شب را باید به تلاوت قرآن و مقداری را به نماز و مقداری را به استغفار اختصاص داد.
✍️ حجهالاسلام #حاج_علی_اکبری
#شب_27_رمضان
🆔 @sahife2
#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_27
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ
وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ
واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ
یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.
خدایا روزى كن مرا در آن فضیلت #شب_قدر را
وبگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى
وبپذیر عذرهایم
وبریز از من گناه وبارگران را
اى مهربان به بندگان شایسته خویش.
👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر
https://eitaa.com/sahife2/41396
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_59
#اعراف_60
✳️ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَيكَ فِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ
همانا نوح را به سوى قومش فرستادیم. پس به مردم گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید كه جز او براى شما خدا و معبودى نیست. همانا من بر شما از عذاب روزى بزرگ بیمناكم.
سران قوم او گفتند: همانا ما تو را در گمراهى آشكارى مى بینیم.
✍️ نمونه ى «#بلد_خبیث» كه در آیه ى قبل مطرح بود، قوم #نوح بودند كه هر چه حضرت نوح فریاد زد، به جایى نرسید. داستان حضرت نوح علیه السلام در سوره هاى نوح، صافّات، اسراء، احزاب، یونس، مؤمنون و قمر آمده است.
«خوف»، جنبه مثبت نیز دارد، ولى «جُبن»، فقط ترسِ منفى و ناپسند است. «جبن»، ناشى از خودكم بینى است و «خوف»، گاهى مولود واقع بینى و هوشیارى نسبت به خطرهاست.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: نوح علیه السلام اوّلین پیامبر اولوا العزمى است كه از طرف خداوند به رسالت عامّه مبعوث شد. دعوت حضرت نوح جهانى بود، چون قوم او همه ى مردم آن روز زمین بودند و حضرت در نفرین خود همه ى كافران روى زمین را نفرین كرد، «و قال نوح ربّ لا تذر على الارض من الكافرین دیّاراً» و همه ى جهانیان غرق شدند.
حضرت نوح علیه السلام 950 سال مردم را دعوت به توحید نمود،«مائة الف الاّ خمسین عاما» آنها نه تنها ایمان نیاوردند، بلكه از آن حضرت دورى كرده، «فلم یزدهم دعائى الاّ فرارا» و او را مورد آزار و شكنجه قرار مى دادند. به قدرى مى زدند كه بیهوش بر زمین مى افتاد، امّا هنگامى كه به هوش مى آمد مى گفت: «الّلهم اِهدِ قومى فانّهم لایعلمون» خدایا! قوم مرا هدایت كن كه آنان ناآگاهند.
#داستان_پیامبران
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
59-60.mp3
2.06M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_59
#اعراف_60
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_210
*️⃣ (شخصى از احاديث #بدعت آور، و گوناگونى كه در ميان مردم رواج داشت پرسيد امام فرمود):
👈 این خطبه در 4 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: جعل حدیث توسط منافقان
*️⃣ وَ إِنَّمَا أَتَاكَ بِالْحَدِيثِ أَرْبَعَةُ رِجَالٍ لَيْسَ لَهُمْ خَامِسٌ:
المنافقون:
رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظْهِرٌ لِلْإِيمَانِ، مُتَصَنِّعٌ بِالْإِسْلَامِ، لَا يَتَأَثَّمُ وَ لَا يَتَحَرَّجُ، يَكْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) مُتَعَمِّداً؛ فَلَوْ عَلِمَ النَّاسُ أَنَّهُ مُنَافِقٌ كَاذِبٌ لَمْ يَقْبَلُوا مِنْهُ وَ لَمْ يُصَدِّقُوا قَوْلَهُ، وَ لَكِنَّهُمْ قَالُوا صَاحِبُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، رَآهُ وَ سَمِعَ مِنْهُ وَ لَقِفَ عَنْهُ، فَيَأْخُذُونَ بِقَوْلِهِ -وَ قَدْ أَخْبَرَكَ اللَّهُ عَنِ الْمُنَافِقِينَ بِمَا أَخْبَرَكَ وَ وَصَفَهُمْ بِمَا وَصَفَهُمْ بِهِ لَكَ-؛ ثُمَّ بَقُوا بَعْدَهُ فَتَقَرَّبُوا إِلَى أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ الدُّعَاةِ إِلَى النَّارِ بِالزُّورِ وَ الْبُهْتَانِ، فَوَلَّوْهُمُ الْأَعْمَالَ وَ جَعَلُوهُمْ حُكَّاماً عَلَى رِقَابِ النَّاسِ، فَأَكَلُوا بِهِمُ الدُّنْيَا، وَ إِنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوكِ وَ الدُّنْيَا إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللَّهُ، فَهَذَا أَحَدُ الْأَرْبَعَةِ.
✳️ 2. اقسام راويان حديث: افرادى كه حديث نقل مى كنند چهار دسته اند، كه پنجمى ندارد:
✳️ اول- منافقان نفوذى:
*️⃣ نخست منافقى كه تظاهر به ايمان مى كند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه مى ترسد و نه از آن دورى مى جويد و از روى عمد دروغ به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نسبت مى دهد. اگر مردم مى دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمى پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمى كردند، اما با ناآگاهى مى گويند او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده، و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول مى كنند.
در صورتى كه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند، و وصف آنان را براى تو بيان داشت. آنان پس از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باقى ماندند و به پيشوايان گمراهى و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده. پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند، و بر گردن مردم سوار گرديدند، و به وسيله آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكى از آنچه ار گروه است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* جعل احاديث از سوى منافقان - منافقان در عصر رسول خدا (صلى الله عليه وآله) - منافقان بعد از رسول خدا - آيا همه #صحابه عادل بودند؟
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_4
#درجه_و_رفعت_انسان 2
✳️ انسان بايد براى مرتبههاى اسلام تلاش كند تا به مرتبههاى كمال ايمان و تقوا برسد، سپس براى مراتب تقوا كوشش كند و اگر از متّقين است بايد بكوشد تا به علم اليقين كه مرتبه اوّل معرفت شهودى است، برسد. بعد با يارى خداوند به عين اليقين و مرتبه بالاتر حق اليقين كه برترين يقين نزد خداوند است، توفيق يابد كه خداوند در اين زمينه مىفرمايد:
وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ» «حجر 99»
و پروردگارت را تا هنگامى كه تو را مرگ بيايد، بندگى كن.
نهايت اين مرتبهها پايان راه نيست، بلكه آغاز سير آسمانى است. تا به درجات بالاتر از حد يقين برسد؛ هميشه مورد خطاب آيه شريفه است به گونهاى كه همواره براى او تازگى و شادابى ويژهاى دارد.
حارثة بن مالك و همّام به اين مرتبهها رسيده بودند به طورى كه حق اليقين حال ظاهرشان را پژمرده و بىحس نموده بود. اين مقامات تنها با داشتن دانش روز و كوشش طبيعى پيدا نمىشود، بلكه با مبارزه شديد با نفس امّاره و رياضتهاى شرعى به دست مىآيد.
كسى كه پس از هشتاد سال زندگى با كمترين رنجش نمىتواند خود را كنترل كند و اندوه و كمبود ناله او را درمىآورد و قلبش را فرا مىگيرد؛ چگونه مىخواهد به يقين و مقام رضا و فناى حق برسد و چگونه مىخواهد به فرمايش امام سجّاد عليه السلام عمل نمايد كه فرمود:
الرِّضَا بِمَكْرُوهِ الْقَضاءِ أَرْفَعُ دَرَجاتِ الْيَقِينِ.
كسى كه به تقديرهاى ناخوشايند الهى رضايت دارد، به بالاترين درجه باور و يقين رسيده است.
پس تا مهلت دادهاند بايد كارى كرد و خود را از دل مردگى و افسردگى نجات داد
و غمهاى وارد را با صبر و اراده محكم و باور خوب از خويشتن دور ساخت.
از بيانات نورانى امام اوّل على عليه السلام به فرزندش حسن عليه السلام است كه مىفرمايد:
احْىِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ امِتْهُ بِالزَّهادَةِ وَ قَوِّهِ بِالْيَقِينِ وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ.
دلت را با اندرز زنده كن و با بىرغبتى به دنيا بميران و با نيروى يقين قوى كن و با حكمت نورانى نما.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 288
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2