eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَاذْكُرُواْ إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَآءَ مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِى الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِن سُهُولِهَا قُصُوراً وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتاً فَاذْكُرُواْ ءَالَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْاْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ و به یاد آورید هنگامى كه خداوند شما را پس از (هلاكت) قوم عاد، جانشینان (آنان) ساخت و در زمین شما را جایگاه (مناسب) داد. از قسمت هاى هموار زمین قصرها مى سازید و كوه ها را براى ساختن خانه ها مى تراشیدید. پس الطاف و نعمت هاى خداوند را یاد كنید و در زمین فساد نكنید. ✍️ «عَثو»، یعنى خروج از حدّ اعتدال و «لاتَعثوا»، به معناى «لاتفسدوا» است، و كلمه ى «مفسدین»، یا براى تأكید است، یا به این معنا كه فساد، شیوه ى شما نشود و مراد از «فى الارض»، سرزمین بین حجاز و شام است. منطقه ى جغرافیایى قوم ، داراى دو بخش دشت و كوهستان بود، «سهولها... الجبال» و آنان مردمى متموّل و متمدّن بودند و به فنون خانه سازى و قصرسازى آگاه بودند. «قصوراً... بیوتاً» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ی *️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَصِفُ جَوْهَرَ الرَّسُولِ، وَ يَصِفُ الْعُلَماءَ، وَ يَعِظُ بِالتَّقْوى. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن از صفات درونى پيامبر صلى الله عليه و آله و اوصاف دانشمندان و اندرز به تقوا سخن مى گويد. 👈 این خطبه در 3 بخش می آید : ✳️ بخش سوم: پذیرش هدایت صالحان *️⃣ العِظَة بالتقوى: فَلْيَقْبَلِ امْرُؤٌ كَرَامَةً بِقَبُولِهَا وَ لْيَحْذَرْ قَارِعَةً قَبْلَ حُلُولِهَا، وَ لْيَنْظُرِ امْرُؤٌ فِي قَصِيرِ أَيَّامِهِ وَ قَلِيلِ مُقَامِهِ فِي مَنْزِلٍ حَتَّى يَسْتَبْدِلَ بِهِ مَنْزِلًا، فَلْيَصْنَعْ لِمُتَحَوَّلِهِ وَ مَعَارِفِ مُنْتَقَلِهِ؛ فَطُوبَى لِذِي قَلْبٍ سَلِيمٍ أَطَاعَ مَنْ يَهْدِيهِ وَ تَجَنَّبَ مَنْ يُرْدِيهِ، وَ أَصَابَ سَبِيلَ السَّلَامَةِ بِبَصَرِ مَنْ بَصَّرَهُ وَ طَاعَةِ هَادٍ أَمَرَهُ، وَ بَادَرَ الْهُدَى قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ أَبْوَابُهُ وَ تُقْطَعَ أَسْبَابُهُ، وَ اسْتَفْتَحَ التَّوْبَةَ وَ أَمَاطَ الْحَوْبَةَ، فَقَدْ أُقِيمَ عَلَى الطَّرِيقِ وَ هُدِيَ نَهْجَ السَّبِيلِ. ✳️ 3. پندهاى جاودانه : *️⃣ پس آدمى بايد اندرزها را بپذيرد، و پيش از رسيدن رستاخيز پرهيزكار باشد، و در كوتاهى روزگارش انديشه كند، و به ماندن كوتاه در دنيا نظر دوزد تا آن را به منزلگاهى بهتر مبدّل سازد. پس براى جايى كه او را مى برند، و براى شناسايى سراى ديگر تلاش كند. خوشا به حال كسى كه قلبى سالم دارد، خداى هدايتگر را اطاعت مى كند، از شيطان گمراه كننده دورى مى گزيند، با راهنمايى مردان الهى با آگاهى به راه سلامت رسيده، و به اطاعت هدايتگرش بپردازد، و به راه رستگارى پيش از آن كه درها بسته شود، و وسائلش قطع گردد بشتابد، در توبه را بگشايد، و گناهان را از بين ببرد. پس (چنين فردى) به راه راست ايستاده، و به راه حق هدايت شده است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * هدايت يافتگان *مراحل سير و سلوک الى الله : يقظه و بيدارى پاک ساختن و برگزيدن دليل راه ) بدون و هادى و راهنما گام برندارید) توبه و زدودن زنگار گناه *نياز به راهنما در پيمودن مقامات معنوى 🆔 @sahife2
«7» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ وَ مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ وَ مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ خدايا! بر محمد و آل محمد درود فرست و اين خصلت ‏هاي نه گانه را كه مى‏شمارم، به نفع من به 9 صفت نیکوتغيير ده: 1. شدت كينه دشمنان را به محبت، 2. و حسد متجاوزان را به مودّت، 3. و بدگمانى و تهمت اهل صلاح را به اطمينان، 4. و دشمنى نزديكان را به دوستى، 5. و مخالفت خويشان را به خوش رفتارى، 6. و تنها و بى ‏يار گذاشتن نزديكان را به يارى، 7. و دوستى فريبكاران را به درست شدن دوستى، 8. و ردّ كردن همنشينان را به رفتاى كريمانه، 9. و تلخى ترس از ستمكاران را به شيرينى امنيّت. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 1 یک ✳️ معيار كمالات اخلاقى و سند قطعى اخلاق‏شناسى از گفتار، رفتار و قبولى از ناحيه معصومان عليهما السلام است. كه دست‏يابى به همه آنها كار چندان آسانى نيست؛ زيرا آثار اخلاقى انسان به گونه‏اى جامع نبوده كه بتوان همه مراحل و مدارج كمال را يك جا بيان كنند. و از سوى ديگر مكارم اخلاقى تنها اوصاف اخلاق نيست، بلكه‏ احسن اخلاقيات است و مكارم، مكرمت‏ها و فضيلت‏هاى برتر خلقى را بيان مى‏كند و نبايد ميان اوصاف اخلاقى و مكارم اخلاقى خلط نمود. گاهى در مدارك اخلاقى، مكارم اخلاقى به صورت مختلف و پراكنده گفته شده است. وقتى مدارك اخلاقى گوناگون باشد؛ تفسير آن نيز خود به خود اختلاف پيدا مى‏كند كه بايد آنها را به دقت بررسى نمود. عبداللّه بن مسكان از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند كه حضرت فرمود: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَصَّ رُسُلَهُ بِمَكارِمِ الأَخْلاقِ فَامْتَحِنُوا أَنْفُسَكُمْ فَإِنْ كانَتْ فِيكُمْ فَاحْمَدُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ ذلِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ إِنْ لاتَكُنْ فِيكُمْ فَاسْأَلُوا اللَّهَ وَ ارْغَبُوا إِلَيْهِ فِيها، قالَ: فَذَكَرَها عَشَرَةً الْيَقينَ وَ القَناعَةَ وَ الصَّبْرَ وَ الشُّكْرَ وَ الْحِلْمَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ السَّخاءَ وَ الْغَيْرَةَ وَ الشَّجاعَةَ وَ الْمُرُوءَةَ قالَ: وَ رَوى‏ بَعْضُهُم بَعْدَ هَذِهِ الْخِصالِ الْعَشَرَةِ وَ زادَ فِيها الصِّدْقَ وَ أَداءَ الْأَمانَةِ. خداى عزيز پيامبرانش را به مكارم اخلاق ويژگى داده است. شما خود را بيازماييد، اگر از آنها داشتيد او را سپاس گوييد و بدانيد كه بودن آنها در شما خيرى بوده است كه خداوند عطا كرده است. چنانچه در شما نبوده، آن را از خدا بخواهيد و نسبت به آن رغبت جوييد. سپس حضرت آنها را ده چيز شمردند: يقين، قناعت، صبر، شكر، خويشتن دارى، خلق نيكو، سخاوت، غيرت، شجاعت و مروت. بعضى از روايان ديگر پس از ده خصلت؛ راستگويى و امانت‏دارى را هم به آن افزوده‏اند. اين روايت داراى چند نكته است: 1- صفات كمال و مكرمت‏ها در درجه اوّل ويژه انبياست. 2- خوبى‏ها را خير مى‏شناسد و در صورت نداشتن آن، سفارش به طلب آن مى‏فرمايد. 3- مؤمن بايد خود را در موقعيت امتحان قرار دهد تا خود را بشناسد. 4- در آغاز و پايان حديث به دو صفت يقين و مروّت اشاره دارد، يقين اساس حكمت نظرى و مروت و مرادنگى مظهر حكمت عملى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 307 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 1 دو ✳️ انبياى الهى هر چند داراى مكارم اخلاقى بالايى هستند ولى پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله اكمل و اتم آنها را داشته‏اند و انبياى ديگر در پى اجراى همه آنها در بين امت خود نبوده‏اند، در حالى كه رسول اللّه صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: من براى تحقق مكارم اخلاق در ميان امتم برانگيخته شده‏ام. مكرمت‏هاى اخلاق، تماميت كمال صفات اخلاقى است و حضرت ختمى مرتبت براى تكميل آن به رسالت برگزيده شدند، بنابراين دين اسلام، آيين اخلاق و مكارم اخلاقى در بين بشر كنونى است. اخلاقيّات در همه انسان‏ها اقتضايى و نسبى است يعنى كمالات و رذايل اخلاقى در وجود انسان‏ها به اندازه گوناگون در مرتبه‏هاى برتر و پست‏تر نوسان دارد هر چند خوب شدن كسى كه اقتضاى بدى در او غلبه دارد، مشكل‏تر است؛ زيرا كسى كه در منطقه دور دستى با امكانات اندك به كمال و مقامى برسد و اهميت آن بيشتر است تا شخصى كه در مركز امكانات مادى و معنوى باشد و به جايى برسد. اگر جوانى در فضايى آلوده پر از فحشا و فساد به درجات عالى كمال برسد، مهمتر است از فرزند فردِ با كمالى كه در محيط مذهبى به مقامى نايل آيد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 307 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(آیت الله) خامنه‌ ای چهل ساله مرد جنگه هم‌اکنون در رسانه‌های عرب زبان 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی دشمن از گفتن اسم آیت‌الله خامنه‌ای هم به لکنت میفتد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 الهی 🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود حدیث_قدسی: «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛ بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با انجام_فرائض و دستورهای_الهی به خدا نزدیک می شود. 🔸 ما در هر عمل تقرّبی می گوییم این کار را انجام می دهیم قربة_الی_الله، اگر واقعاً واجبات خودمان را واجد جمیع شرایط اجزاء، خوب و «قربة الی الله» انجام بدهیم این قُربت حاصل می شود ما به خدا نزدیک می شویم، این یک. 🔸 حالا پاداش عبدی که مقرّب الهی شد چیست؟ ما آنها را شنیدیم که در برزخ راحت است، در قیامت راحت است، بهشت دارد و درجات بهشت دارد اینها را شنیدیم؛ اما این بیان نورانی چیزی دیگر است! می فرماید که «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ و إنّهُ لَيَتقرَّبُ إلَيَّ بالنافِلَةِ حتّى اُحِبَّهُ»؛ اگر نمازهای واجب را خواند کارهای واجب را انجام داد به وسیله نافله هم می تواند متقرب بشود به خدا نزدیک بشود. 🔸 در آن جاها که با فریضه مقرّب می شود یک حکمی دارد ولی وقتی با مقرّب شد می شود محبوب_الهی. ما اگر دوست خداییم، هنر نیست! برای اینکه تمام نیازهای ما را خدا برطرف می کند. اگر به جایی رسیدیم که محبوب_خدا_شدیم_کمال_است ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾. آیت_الله 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/26 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
20.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 غلط و دروغ چهارم: فلسطینی‌ها با اختیار وطن خود را ترک کردند! 💥 کتاب «» نوشتهٔ ایلان پاپه است و در آن به بررسی ده گزارهٔ مشهور اما نادرست دربارهٔ اسرائیل پرداخته است. (متن کتاب در کانال) https://eitaa.com/sahife2/55992 🏷 🆔 @sahife2