eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
11 https://eitaa.com/sahife2/59802 11- ✳️ آنان كه در ميان مردم دست به سبكسرى، و اعمال و رفتار ناهنجار، و كارهائى كه با وزانت و وقار تناسبى ندارد مى‏زنند، در حقيقت خلاف صراط مستقيم قدم بر مى‏دارند، و بدون شك با كردار ناپسند، و صداى نكره، و شوخى‏هاى بى جا، و مطالب پوچ و سخنان ياوه، و ادا و اطوار خارج از نزاكت و ادب، باعث آزار ديگران و آزرده دلى مردم هم هستند. رفتار و كردار مردان حق، و شكل زندگى بندگان الهى توأم با متانت و و وزانت است. وَاقْصِدْ فِى مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ انَّ انْكَرَ الْاصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ (لقمان 19 ) و در راه رفتنت ميانه‏رو باش، و از صدايت بكاه كه بى‏ترديد ناپسندترين صداها، صداى خران است. سنگينى و وقار در روايات‏ احمد بن عمر حلبى مى‏گويد: به حضرت صادق عليه السلام عرضه داشتم: چه خصلت‏هائى براى مرد زيباتر است؟ فرمود: وَقارٌ بِلا مَهابَةٍ، وَ سَماحٌ بِلا طَلَبِ مُكافاةٍ، وَتَشاغُلٌ بِغَيْرِ مَتاعِ الدُّنْيا. سنگينى و وقارى كه به عظمت انسان در جامعه بيفزايد نه باعث ترس مردم گردد، سخا و جودى كه در آن توقع تلافى نباشد، و دل مشغولى به واقعيت‏هاى الهى كه انسان را از حرام منصرف و به رحمت حق نزديك كند. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: عَلَيْكُمْ بِالسَّكينَةِ وَ الْوَقارِ. بر شما باد به آرامش داشتن و سنگينى و وقار. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: لَيْسَ الْبِرُّ فِى حُسْنِ الزِّىِّ، وَلكِنَّ الْبِرَّفِى السَّكينَةِ وَ الْوَقارِ نيكى در خوب پوشيدن و تجمّل نيست، خوبى در آرامش و وقار است. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: جَمالُ الرَّجُلِ الْوَقارُ. زيبائى مرد وقار است. كُنْ فِى الْمَلَأِ وَقُوراً، وَ فِى الْخَلَا ذَكُوراً. در ميان مردم با وقار و در خلوت به ياد حق باش. وَقارُ الرَّجُلِ نُورٌ وَ زينَةٌ. سنگينى و وقار انسان، زيبائى و نور است. الْوِقارُ يُنْجِدُ الْحِلْمِ. وقار و سنگينى ميوه بردبارى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 372 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خداوند "ابراهیم" را دوست داشت ✏️ چه کسی این سرمایه‌ ی اجتماعی نظام را آورد در چشم دنیا؟ آقای ! ایشان کرد این کار را... 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَقَالُواْ مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ ءَايَةٍ لِّتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ و (فرعونیان به ) گفتند: هرگونه آیه و معجزه اى بیاورى، تا با آن ما را جادو كنى، ما به تو ایمان نمى آوریم. ✍️ از اینكه به حضرت موسى مى گفتند: هرگونه آیه اى بیاورى، معلوم مى شود كه دشمن نیز مى دانست كه كار موسى و نیست، بلكه معجزه اى الهى است، ولى از روى لجاجت و تكبّر ایمان نمى آوردند، فقط ساحران هنگامى كه فهمیدند كار موسى سحر نیست، بدون لجاجت ایمان آوردند. البتّه شاید آیه نامیدن كار حضرت موسى از سوى فرعونیان، از روى استهزا و مسخره بوده است. ✳️ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ ءَايَتٍ مُّفَصَّلَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ‏ پس ما بر آنان طوفان و (هجوم) و حیوانات كوچك و قورباغه ها و (جریان) خون را به صورت نشانه هاى جدا جدا، فرستادیم، امّا باز هم تكبّر ورزیدند وآنان گروهى بدكار بودند. ✍️ «»، در فارسى به معناى تندباد است، امّا عرب آن را به معناى سیل كوبنده به كار مى برد. البتّه بعضى به هر حادثه ى عمومى و وحشتناك، طوفان گفته اند. «قُمَّل»، به حیوانات كوچك از قبیل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى شود خون، یكى از نشانه هاى خداوند بر قوم بنى اسرائیل بود و مراد، خون شدن آبها یا خون دماغ شدن عموم مردم است كه نوعى عذاب الهى بود. عذاب هاى طوفان، خون و هجوم ملخ، تنها نسبت به فرعونیان بود و بنى اسرائیل از آن درامان بودند. داستان این عذاب ها در تورات نیز آمده است. هر بار كه بلایى به آنها مى رسید، دست به دامن موسى مى شدند و قول مى دادند كه اگر خدا رفع بلا كند ایمان بیاورند، آن حضرت مى پذیرفت و از خدا درخواست نموده و بلا برطرف مى شد، امّا آنان باز دست از كفر و لجاجت خود بر نمى داشتند. چنانكه در آیات بعد نیز بیان مى شود. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ بَعْدَ أنْ أقْدَمَ أحَدُهُمْ عَلَى الْكَلامِ فَحَصَرَ، وَ هُوَ في فَضْلِ أهْلِ الْبَيْتِ، وَ وَصْفِ فَسادِ الزَّمانِ. از سخنان امام عليه السلام است اين سخن را هنگامى ايراد فرمود كه بعضى از يارانش (جعدة بن حبيره) نتوانست در منبر سخن بگويد. اين سخن درباره فضايل اهل بيت عليهم السلام و وضع نابسامان مردم در آن عصر است. 👈 این خطبه در 2 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: ویژگیهاى جامعه : *️⃣ وَ اعْلَمُوا -رَحِمَكُمُ اللَّهُ- أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ [فَارِئُهُمْ] قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم. ✳️ 2. علل سقوط جامعه انسانى : *️⃣ خدا شما را رحمت كند، بدانيد كه همانا شما در روزگارى هستيد كه گوينده حق اندك، و از راستگويى عاجز، و حق طلبان بى ارزشند. مردم گرفتار گناه، و به سازشكارى همداستانند، جوانانشان بد اخلاق، و پير مردانشان گنه كار، و عالمشان دو رو، و نزديكانشان سود جوينده، نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى كنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى گيرند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * ويژگى هاى محيط فاسد امام علیه السلام ضمن يازده جمله کوتاه و بسيار پرمعنا ، ترسيم دقيقى از آن جامعه مى فرمايد 🆔 @sahife2
12 https://eitaa.com/sahife2/59802 12- ‏ 1 ✳️ خوبى با همگان در قرآن و روايات و معارف اسلامى مطرح است. وَاعْبُدُوا اللّهَ وَ لاتُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَبِالْوالِدَيْنَ احْساناً وَبِذِى الْقُرْبَى وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِذِى الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ‏ وَابْنِ السَّبيلِ وَما مَلَكَتْ ايْمانُكُمْ انَّ اللّهَ لايُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً» «» و خدا را بپرستيد، و چيزى را شريك او قرار ندهيد، و به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه نزديك و همسايه دور و همنشينان و همراهان و در راه ماندگان و بردگان نيكى كنيد؛ يقيناً خدا كسى را كه متكبّر و خودستاست، دوست ندارد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 373 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
12 12- ‏ 2 1 ✳️ حضرت باقر عليه السلام از امير المؤمنين روايت مى‏كند كه به دسته يكى از شمشيرهاى رسول خدا صلى الله عليه و آله سه جمله نوشته بود: صِلْ مَنْ قَطَعَكَ، وَقُلِ الْحَقَّ وَلَوْ عَلى نَفْسِكَ، وَاحْسِنْ الى مَنْ اساءَ الَيْكَ. صله رحم كن با آن كه با تو قطع رابطه كرده، حق بگو گرچه به ضرر خودت باشد، و نيكى كن به كسى كه با تو بدى كرده است. حضرت صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش روايت مى‏كند: «على عليه السلام با مردى مسيحى در جاده‏اى كه به كوفه منتهى مى‏شد، هم سفر شد، مسيحى به حضرت گفت: اى بنده خدا قصد كجا دارى؟ حضرت فرمود: كوفه، چون مرد مسيحى براى رفتن به محل خودش از حضرت جدا شد، مشاهده كرد امام او را دنبال مى‏كند، عرضه داشت: مگر نمى‏خواهى به كوفه بروى؟ فرمود: چرا. گفت: اگر قصد كوفه دارى چرا دنبال من مى‏آئى؟ حضرت فرمود: اين برنامه كه من اجرا مى‏كنم يعنى چند قدم هم سفر خود را بدرقه كردن، تمام كردن حسن معاشرت است و اين دستور پيامبر ماست، مسيحى گفت: راستى‏ دستور رسول شماست؟ فرمود: آرى، مرد مسيحى گفت: تو را به شهادت مى‏طلبم كه من بر دين توأم، آنگاه از راه خود همراه حضرت برگشت و چون امام را شناخت مسلمان شد». ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 373 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 «وقتی به سلام الله علیه خبر دادند که قیام کرده،حضرت سوال کرد : را گرفتند یا نه؟...الان شما می‌بینید در غزه شب و روز کودک کشی است... [آن فرعون فقط پسران را میکشت، اما این صهیونیست ها هم پسران، هم دختران، هم پدران و هم مادران را می‌کشد ] » ۱۴۰۲/٨/١٧ 🏷 آیت الله العظمی 🆔 @sahife2
میگفتن کربلا حقیقت نداشته امکان نداره یه انسان با انسان دیگه همچین کاری کنه …
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*️⃣ اگر حسين بن‏ علی علیه‌السلام امروز بود می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری كنی... شعار امروز تو بايد فلسطين باشد... شمر هزار و سيصد سال پيش مرد، شمر امروز را بشناس. 👤شهید 🏷 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُواْ يَمُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِندَكَ لَئِن كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِى إِسْرَءِيلَفَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَى‏ أَجَلٍ هُم بَلِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنكُثُونَ‏ و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مى كند)، دعا كن كه اگر این بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ایمان مى آوریم و حتماً بنى اسرائیل را (آزاد كرده و) با تو روانه مى كنیم. پس همین كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه باید به آن مى رسیدند برداشتیم، باز هم پیمان خود را مى شكستند. ✍️ «نَكث»، در اصل به معناى باز كردن ریسمان تابیده شده است، سپس در مورد پیمان شكنى به كار رفته است. «أجَل» در این آیه، ممكن است مراد مدّتى باشد كه حضرت موسى علیه السلام براى رفع بلا تعیین مى كرد كه مثلاً فلان روز یا فلان ساعت بر طرف خواهد شد، تا بفهمند كه این كیفر الهى است نه تصادفى. و یا مراد این باشد كه آن قوم لجوج، سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد، ولى تا رسیدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دریا، موقّتاً عذاب برداشته مى شود. مراد از عهد، یا استجابت دعاى موسى مى باشد و یا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ رَوى ذِعْلَبُ اليَمامي [اليَماني] عَنْ أحْمدَ بنَ قُتَيبَة، عَنْ عَبْداللَّهِ بنِ يَزيدِ، عَنْ مالِكِ بْنِ دَحْيَة، قالَ: كُنّا عِنْدَ أميرِالْمُؤْمِنينَ عليه السلام، وَ قَدْ ذُكِرَ عِنْدَهُ اخْتِلافُ النّاسِ فَقالَ:... از سخنان امام عليه السلام است. «ذعلب يمانى» از «احمد بن قتيبه» از «عبداللَّه بن يزيد» از «مالك بن دحيه» نقل مى كند كه همه ما در خدمت اميرمؤمنان على عليه السلام بوديم. در آنجا سخن از اختلاف و تفاوتهاى مردم با يكديگر به ميان آمد، امام عليه السلام فرمود: ... 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ تفاوتهای روحی و جسمی انسانها: *️⃣ إِنَّمَا فَرَّقَ بَيْنَهُمْ مَبَادِئُ طِينِهِمْ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ كَانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ أَرْضٍ وَ عَذْبِهَا وَ حَزْنِ تُرْبَةٍ وَ سَهْلِهَا؛ فَهُمْ عَلَى حَسَبِ قُرْبِ أَرْضِهِمْ يَتَقَارَبُونَ وَ عَلَى قَدْرِ اخْتِلَافِهَا يَتَفَاوَتُونَ؛ فَتَامُّ الرُّوَاءِ نَاقِصُ الْعَقْلِ، وَ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ، وَ زَاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ، وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ، وَ تَائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، وَ طَلِيقُ اللِّسَانِ حَدِيدُ الْجَنَانِ. ✳️ علل تفاوت ها ميان انسان ها : *️⃣ علّت تفاوت هاى ميان مردم، گوناگونى سرشت آنان است، زيرا آدميان در آغاز، تركيبى از خاك شور و شيرين، سخت و نرم، بودند، پس آنان به ميزان نزديك بودن خاكشان با هم نزديك، و به اندازه دورى آن از هم دور و متفاوتند. يكى زيبا روى و كم خرد، و ديگرى بلند قامت و كم همّت، يكى زشت روى و نيكوكار، ديگرى كوتاه قامت و خوش فكر، يكى پاك سرشت و بد اخلاق، ديگرى خوش قلب و آشفته عقل، و آن ديگرى سخنورى دل آگاه است. * اين خطبه بسيارى از مشكلات علمى نسبت به پيدايش نژادها و تفاوتهاى روانى و جسمى انسانها را بر طرف مى‏ سازد، و شبهات مربوط به عدل الهى را پاسخ مى ‏دهد كه تفاوتها، علل و عوامل طبيعى داشته و به انتخاب و اختيار و نوع تغذيه و شرائط جغرافيايى محيط زيست ارتباط دارد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه *سرچشمه تفاوتها *رابطه عجيب روح و جسم *آيا اين رابطه، با اصل اختيار سازگار است؟ 🆔 @sahife2