🔹علاج دنیاپرستی از دیدگاه امام علی (علیه السلام)
قسمت اول
📋 حضرت رسول (ص) الگوی مبارزه با روحیه اشرافی گری و رفاه طلبی بوده و هستند. برای این منظور مقام و منـصب هـای حـکـومـتـی را بـه اشـراف و ثـروتمندان نمی داند و از آنـان هـدیـه قبول نمی کرند. هدیه پیامبر بـه افرادی کـه روحیه رفـاه طـلبـی و اشرافی گری داشتند زمین بایری بود که می بـایـسـت آبـاد مـی گشت. در همین رابطه ، پیامبر(ص )، خود خطاب به مردم فرموند:
«ای مردم ، بر شما باد میانه روی ! بر شما باد میانه روی ! بر شما باد میانه روی!»
تـأکـیـد فراوان روایات به شکل های گوناگون بر میانه روی نشانگر آن است که عدم رعـایـت ایـن اصـل مـهـم چـه در مـسـائل عـبـادی و مـعـنـوی و چـه در مسائل مادی و اقتصادی ، موجب بروز مشکلات و ناراحتی ها خواهد گردید. بعد از رسول خدا حضرت علی (ع)و ائمه معصومین علیهم السلام نیز بر سیره ی پیامبر(ص) بودند و به هیچ یک از نزدیکان خود امتیاز ویژه ای نمی دادند و با هرگونه سوء استفاده خویشاوندان و دوستان از بیت المال به شدت مقابله میکردند؛ داستان حضرت علی(ع) با برادرش #عقیل در موضوع سهم #بیت_المال ( #نهج_البلاغه_خطبه_224 ) و نیز عاریت گرفتن گردنبندی توسط یکی از دخترانش از بیت المال و مقابله حضرت با او شاهد این مدعاست. حضرت در نامه ۴۱ نهج البلاغه به یکی از کارگزارانش که مرتکب خیانت در بیت المال شده بود، میفرمایند:
«. … دشمنت بیپدر باد! مگر ارث پدر و مادرت را به خانه میبری؟! سبحان الله!… به خدا سوگند! اگر حسن و حسین چنان میکردند که تو کردی، از من روی خوش نمیدیدند و به خواستههایشان نمیرسیدند تا حق را از آنان باز پس ستانم و …»
همچنین آن حضرت به مالک اشتر مینویسند:
«اگر کسی از کارگزارانت یا نزدیکانت خیانتی روا داشت و به اموال مردم و بیتالمال مسلمانان دستدرازی کرد، او را به خواری و مذلّت بکش و داغ خیانت بر او بزن و نشان ننگ و تهمت بر او بگذار».
منطق امام علی(ع) میگوید اگر کارگزاری خلاف و خصوصاً اگر خیانت و اختلاس کرد، اگر فرزندان و خویشان رجال سیاسی به بیتالمال دستدرازی و خیانت کردند، باید آنان را معرفی کرد، آبرویشان را ریخت و سخت مجازات کرد تا دیگران درس عبرت بگیرند و آبروی نظام اسلامی ریخته نشود. آنگاه که نظام و حکومتی براساس اسلام و مکتب ولایت برپا میشود،بیتردید عدالت و ظلمستیزی از ارکان اصلی و ماهوی آن است که امام خمینی (ره) در رابطه با کم شدن فاصله طبقاتی و نکوهش اشرافی گری می فرمایند:
« خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست.»
⬅️ ادامه دارد ......
#مالک_اشتر
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹علاج دنیاپرستی از دیدگاه امام علی (علیه السلام)
قسمت دوم
📜 ...و در جایی دیگر امام خمینی ره در نکوداشت خدمت به محرومین می فرمایند: «گمان نمىکنم عبادتى بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.»
تطبیق زندگی مسئولان با اقشار ضعیف یکی از خطوط اصلی اندیشه امام بود، که این اندیشه برخاسته از مکتب الهی حضرت علی (ع) است که در نهجالبلاغه فرمودند: « خداوند واجب کرده است بر ائمه حق که زندگی خود را با ضعفای مردم بسنجند»
ائمه حق در کلام امیرالمومنین (ع) همان مسئولان حکومت اسلامی هستند که در حال حاظر تناسبی با وضع زندگی مردم ندارد چون زمین تا اسمان فاصله وجود دارد. اگر مسؤلان لحظه ای به خود بیایند و وضع خود و کارگزاران خود و بازیهای جناحی و سیاسی و حیف و میلهایی که صورت میگیرد، با سیره و مکتب امام علی(ع) بسنجند چه پاسخی خواهند داد؟؟؟ به راستی آیا زد و بندها، رانتخواریها، دزدیها، بازی با بیتالمال و خرج کردن آن در مقاصد جناحی و حزبی، پایمال کردن حقوق مظلومان و بیپناهان، اهمالکاری، ولخرجی و اشرافیگریها با سیره نبوی هم خوانی دارد؟
در این تفکر فاصله طبقاتی امری طبیعی است و حلقه مفقوده دولت، سطوح پایین دست و فرودست جامعه است که در اقتصادی فلاکت زده، زندگی را سپری می کنند و دم بر نمی آورند و آنگاه وزرایی که در جامعه اسلامی باید خادمان ملت باشند خود در رفاه به زندگی عالی خود می پردازند، حقوق های نجومی می گیرند و در برابر فساد اقتصادی برخی از مسَولان رده بالا و اقازاده هایشان سکوت می کردند!!! آیا گرفتن حقوق های به ناحق از بیت المال حق الناس نیست؟؟؟
هرگاه در این کشور روح اشرافیت از بدنه اجرایی رخت بر بست، خدمت و آبادانی جایگزین آن شده است و هرگاه به تفکر اشرافیت نزدیک شدیم، روح حاکم بر انقلاب که همان خدمت به مستضفعان و محرومان وتوسعه مناطق محروم است، به فراموشی سپرده می شود و برآیند آن چیزی جزء گرانی و رکود و بیکاری نخواهد بود.
از جمله چیزهایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند میکند، نمود اشرافیگری در مسؤولان بالای کشور است اشرافیگری دو عیب دارد. عیب اوّلِ اشرافیگری، اسراف است اما عیب دوم که بدتر است فرهنگسازی است که میکند؛ یعنی زندگی اشرافی در جامعه محل مسابقه ای میشود که حاصلی جز اسراف و عقب ماندگی ندارد.
علاج دنیاپرستی را هم امیر المؤمنین در خطبهی متقین بیان فرموده است: « خدا را در دل¬های خود به عظمت شناختند و غیر خدا در نظر این¬ها کوچک است».
علاج دلبستن و مجذوب شدن به دنیا این است که انسان تقوا پیشه کند که از خواص تقوا یکی همین است که خدا در دل انسان، در جان انسان آنچنان جایگاهی پیدا میکند که همه چیز در نظر او کوچک میشود. این مقامات دنیوی، این اموال، این زیبائیها، این جلوههای زندگی مادی، این لذتهای گوناگون در نظر انسان حقیر میشود و بر اثر عظمت یاد الهی، در دل انسان، اهمیتی پیدا نمیکنند. از خصوصیات تقوا همین است امیر المؤمنین مظهر کامل همین معنااست. پس در راه پیشرفت کشور توقف و خودشگفتی و غفلت و اشرافیگری ممنوع است با این ممنوعیت هاست که می توان به قله رسید.
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ چگونگی مسلمان شدن #مرضیه_هاشمی مجری پرس تی وی
✅ مرضیه هاشمی ( #ملانی_فرانکلین )
تازه مسلمان آمریکایی ازچگونگی مسلمان شدنش که تحت تاثیراندیشه سیاسی انقلاب اسلامی وامام خمینی ره مسلمان شده است میگوید ...
⬅️این گفتگو را در سه قسمت ببینید ... 👇
🎥 yon.ir/9pafe
🎥 yon.ir/mcwui
🎥 yon.ir/gk4TE
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین)
✅ #امام_علی علیه السلام برای من مثل رویا می ماند ،
انگار مردی است که از دل افسانه های دور آمده باشد ،
اما آنقدر کلامش توام با حقیقت و زیبایی است که وقتی نهج البلاغه اش را می خوانم ،
فکر می کنم مردی از فراسوی تاریخ با من حرف می زند. !!!
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
⬅️ پیشگویی عجیب ۱۷ سال پیش ( قبل از سقوط صدام ) مرحوم «شیخ محمد #دشتی » (مترجم کتاب #نهج_البلاغه
👆⬅️ پیشگویی عجیب ۱۷ سال پیش ( قبل از سقوط صدام ) مرحوم «شیخ محمد #دشتی » (مترجم کتاب #نهج_البلاغه از فتح عراق و سوریه به دست ایرانیان تا ازادی بیت المقدس و دادن پرچم به امام مهدی (عج)
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅استاد #انصاریان
✅ همش نباید بگیم خدا!!!
👈کلید طلایی حل مشکلات 👇
➡️ b2n.ir/35729
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#مناجات_سحرگاهی
#سحر
#نماز_شب
خدایا! خودت ما را هم توفیق سجده و عبادت نیمه شب، همچون اهل سحر عطا فرما ....
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سيد ياسين الموسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مجاهد سید یاسین موسوی دام ظله امام جمعه بغداد:
شبکه های اجتماعی میتواند شکننده افق استعمار باشد
آية الله مجاهد سيد ياسين الموسوي
https://eitaa.com/yassinalmusavi
🙏 صل الله علیک یا #فاطمه #زهرا سلام الله علیها
⬅️ امام صادق علیه السلام فرمود:
کانت اذا قامت فی محرابها زهر نورها لاهل السماء کما یزهر الکواکب لاهل الارض
هرگاه فاطمه علیها السلام در محراب عبادتش میایستاد، نور او برای اهل آسمان میدرخشید; آنگونه که ستارگان برای اهل زمین میدرخشند .
⬅️ امام حسن علیه السلام فرمود:
ما کان فی الدنیا اعبد من فاطمه علیها السلام حتی تورم قدماها
عابدتر از فاطمه در دنیا نبود، [آنقدر عبادت کرد] که پاهای [مبارکش] ورم کرد
🙏إلهي بحق فاطمة وأبیها وبعلها وبنیها والسرّ المستودع فیها لا تفرق بيننا وبينها طرفة عين أبدا .
⬅️ ما باید راه فاطمهی زهرا (سلاماللَّهعلیها) را برویم. ما هم باید گذشت کنیم، ایثار کنیم، اطاعت خدا کنیم، عبادت کنیم. مگر نمیگوییم که «حتّی تورّم قدماها« اینقدر در محراب عبادت خدا ایستاد! ما هم باید در محراب عبادت بایستیم. ما هم باید ذکر خدا بگوییم. ما هم باید محبت الهی را در دلمان روزبهروز زیاد کنیم. مگر نمیگوییم که با حال ناتوانی به مسجد رفت، تا حقی را احقاق کند؟ ما هم باید در همهی حالات تلاش کنیم، تا حق را احقاق کنیم. ما هم باید از کسی نترسیم. مگر نمیگوییم که یکتنه در مقابل جامعهی بزرگ زمان خود ایستاد؟
⬅️ مقام معظم رهبری
◀️ بیانات حضرت آیت الله #وحید_خراسانی 👇
✅ yon.ir/V2pw0
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⬅️ تأملی بر کلمات نورانی حضرت #فاطمه #زهرا سلام الله علیها در
#خطبه_فدکیه
✅ #فدکیه_10
ثُمَّ قَالَتْ: أَیُّهَا النّاسُ!
سپس فرمود: ای مردم!
اعْلَمُوا أَنِّي فَاطِمَةُ، وَ أَبِي مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله)
بدانید من فاطمه ام و پدرم محمّد است (که صلوات و درود خدا بر او و خاندانش باد).
أَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً
آنچه می گویم، آغاز و انجامش یکی است
وَ لَا أَقُولُ مَا أَقُولْ غَلَطاً،
و هرگز ضد و نقیض در آن راه ندارد و آنچه را می گویم غلط نمی گویم
وَ لَا أَفْعَلُ مَا أَفْعَلُ شَطَطاً.[39]
و در اعمالم راه خطا نمی پویم.
(لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ[40]
به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است
حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ). [41]
و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.
فَإنْ تَعْزُوهُ[42] وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ أَبِي دُونَ نِسَاءِکُمْ،
هر گاه نسبت او را بجویید، می بینید او پدر من بوده است نه پدر زنان شما!
وَ أَخَا ابْنِ عَمِّي دُونَ رِجَالِکُمْ،
و برادر پسر عموی من بوده است نه برادر مردان شما.
وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِيُّ إلَیْهِ (صلی الله علیه و آله).
و چه پر افتخار است این نسب، درود خدا بر او و خاندانش باد!
فَبَلَّغَ بِالرِّسَالَةِ صَادِعاً[43] بِالنَّذارَةِ،
آری، او آمد و رسالت خویش را به خوبی انجام داد و مردم را به روشنی انذار کرد.
مَائِلاً عَنْ مَدْرَجَةِ[44]الْمُشْرِکِینَ
از طریقه مشرکان روی بر تافت
ضَارِباً ثَبَجَهُمْ،[45] آخِذاً بِأَکْظَامِهِمْ،[46]
و بر گردنهایشان کوبید و گلویشان را فشرد، تا از شرک دست بردارند و در راه توحید گام بگذارند.
داعِیاً إلَی سَبِیلِ رَبِّهِ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ،
او همواره با دلیل و برهان و اندرز سودمند مردم را به راه خدا دعوت می کرد.
یَکْسِرُ الأَصْنامَ وَ یَنْکُتُ[47] الْهَامَ، حَتّی انْهَزَمَ[48] الْجَمْعُ وَ وَلَّوُا الدُّبُرَ،[49]
بت ها را در هم می شکست و مغزهای متکبّران را می کوبید، تا جمع آنها متلاشی شد
حَتّی تَفَرَّی اللَّیْلُ عَنْ صُبْحِهِ،[50]
و تاریکی ها برطرف گشت. صبح فرا رسید
وَ أَسْفَرَ[51] الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ،
و حق آشکار شد.
وَ نَطَقَ زَعِیمُ الدِّینِ، وَ خَرِسَتْ شَقَاشِقُ[52] الشَّیَاطِینِ،
نماینده دین به سخن درآمد و زمزمه های شیاطین خاموش گشت.
وَ طَاحَ[53] وَشِیظُ[54] النِّفَاقِ،
افسر نفاق بر زمین فرو افتاد.
وَ انْحَلَّتْ عُقَدُ الْکُفْرِ وَ الشِّقَاقِ
گره های کفر و اختلاف گشوده شد
وَ فُهْتُمْ[55] بِکَلِمَةِ الإخْلَاصِ فِی نَفَر[56] مِنَ
و شما زبان به کلمه اخلاص (لا اله الا الله) گشودید،
الْبیْضِ[57] الْخِمَاصِ.[58]
در حالی که گروهی اندک و تهیدست بیش نبودید!
[39] دوری و تجاوز از حق.
[40] آنچه موجب مشقت و دشواری شما باشد.
[41] توبه، آیه 129-
[42] نسبت او را بررسی کنید.
[43] از «صدع» آشکار کردن، شکافتن، به جای آوردن فرمان.
[44] راه، محله، مرکز.
[45] وسط هر چیز و عمده آن، میان پشت و کتف.
[46] جمع «کظم»، گلو، دهان، راه تنفس.
[47] از «نکت» به رو انداختن و به سر درافکندن را می گویند.
[48] «انهزام» شکست خوردن.
[49] پشت گرداندند، کنایه از شکست.
[50] شب صبح را شکافت.
[51] روشن شد.
[52] جمع «شقشقه» آنچه شتر مست از دهان بیرون کند، کنایه از سخنوری.
[53] هلاک شد.
[54] مردمان پست و فرومایه.
[55] به زبان آوردید.
[56] مردم (کمتر از ده نفر).
[57] جمع «ابیض» سفیدپوستان.
[58] جمع «اخمص» گرسنگان.
◀️ ادامه دارد ، در ایام #فاطمیه با ما همراه باشید ....
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#خطبه_فدکیه
⬅️ دفاع عالمانه از ولایت
⬅️ ایشان در محیط علم هم یک دانشمند والاست. آن خطبهای که فاطمهی زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده است، خطبهای است که به گفتهی علامهی مجلسی، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!» اینقدر پرمغز است! از لحاظ زیبایی هنری، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهجالبلاغه است. فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها میرود در مسجد مدینه، در مقابل مردم میایستد و ارتجالاً حرف میزند! شاید یک ساعت، با بهترین و زیباترین عبارات و زبدهترین و گزیدهترین معانی صحبت کرده است.
⬅️ مقام معظم رهبری
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2