eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
4 ✳️ ضمضم در حالى كه بينى شترش را پاره كرد و بار آن را وارونه بسته و پيراهن خود را از عقب و جلو دريده بود به درب مسجدالحرام آمد و فرياد زد: اى گروه قريش!، مال التّجاره، مال التّجاره، اى فرياد و اى فغان كه ابوسفيان با اموال شما مورد حمله محمّد و يارانش قرار گرفت، اى داد و بيداد، گمان نمى‏كنم بتوانيد او را دريابيد! مردم همه در وحشت و اضطراب شدند و به سرعت اجتماعى تشكيل داده به‏ مشورت پرداختند وسرانجام قرار شد هر چه زودتر حركت كنند و همين كار را كرده بدون استثنا همه شركت كردند و اگر برخى از آنان حركت نكرده كسى را به عوض روانه ساخت، از آن جمله ابولهب بود كه مردى را به مبلغ چهارهزار درهم كه از او طلب داشت اجير كرد تا با لشگر قريش براى نابودى اسلام و مسلمين حركت كند. بعد از آن كه همه از تدارك اسباب سفر فراغت يافته و آماده حركت شدند، به يادشان افتاد كه ما همين چندى قبل با قبيله كِنانه جنگ داشتيم، يكى از آن ميان گفت: اگر ما حركت كنيم احتمال دارد كنانى‏ها از دنبال بر سر ما بتازند و ما از رفتن به كمك ابوسفيان بازمانيم. اما سراقة بن مالك كه از اشراف كنانه بود گفت: من به شما پناه مى‏دهم و همه در امان من هستيد، برويد و از قبيله من نگرانى نداشته باشيد، من نمى‏گذارم از قبيله كنانه به شما آسيبى برسد. در اينجا رأى آنهايى كه مى‏گفتند بايد هر چه زودتر حركت كرد تقويت شد و همه به راه افتادند. از آن سو رسول خدا صلى الله عليه و آله از مدينه بيرون شد در حالى كه پيشاپيش لشگرش دو بيرق سياه در اهتزاز بود، يكى به دست علىّ بن ابى طالب و آن ديگر به دست انصار و با همراهان به دنبال شتران قريش به راه افتاد. در بين راه به مردى برخورد كرده از وى خبر كاروان قريش را بپرسيد، ولكن خبر نزد او نيافت و شب و روز به سرعت مى‏راند تا به نزديكى صفراء رسيدند. حضرت شخصى را فرستاد تا از ابوسفيان خبرى گيرد و خود پيش همى راند تا به ذفران يكى از بيابان‏هاى پيرامون دهكده صفراء رسيد، در آن جا بار گرفت و خبرگزاران به نزدش آمده گزارش دادند كه قريش همه از مكّه بيرون شده و به كمك ابوسفيان شتافته‏اند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 266 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
5 ✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله چون ديد مطلب رنگ ديگرى به خود گرفت با ياران خود به مشورت پرداخت. آرى، ديگر قافله مال التّجاره ابوسفيان مطرح نيست، بايد با لشگرى روبه‏رو شود كه نيرو و نفراتش چندبرابر نيروى اوست. از ميان اصحاب، مقداد بن عمرو برخاست و عرض كرد: به هر جا كه خدايت دستور داده برو و ما يك قدم از تو جدا نمى‏شويم، ما آن كلامى را كه بنى‏اسرائيل در پاسخ دعوت موسى به ميان آورده، گفتند: فَاذْهَبْ أنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إنّا ههُنا قاعِدُونَ» «مائده 24» پس تو و پروردگارت برويد [با آنان‏] بجنگيد كه ما [تا پايان كار] در همين جا نشسته‏ايم. در جواب تو نخواهيم گفت؛ بلكه ما مى‏گوييم: تو و پروردگارت به كارزار دشمن برويد، ما نيز همراه شما هستيم و به همراه شما كارزار مى‏كنيم و به آن خدايى كه تو را به حقّ مبعوث فرموده اگر ما را به دورترين نقاط زمين گرچه حبشه باشد ببرى همراهت مى‏آييم. رسول خدا صلى الله عليه و آله دعاى خيرش فرمود، آنگاه رو به ساير ياران كرد و فرمود: اى مردم! رأى خود را اظهار داريد. مقصودش از مردم طايفه انصار بود. از ميان مردم انصار، سعدبن معاذ برخاست و گفت: اى رسول خدا! گويا مقصودت ما انصار بوده؟ حضرت فرمود: آرى، سعد گفت: ما به تو ايمان آورده و تو را تصديق نموده و شهادت داديم بر آن كه آنچه آورده‏اى حقّ است و بر ايمان و شهادت خود عهد و پيمان سپرديم و آن اين بود كه در هر حال تو را اطاعت كنيم. بنابراين يا رسول اللَّه! هر چه مى‏خواهى انجام ده و هر تصميم كه مى‏خواهى بگير كه ما با توييم و از تو جدا نمى‏شويم و به خدايى كه تو را به حق مبعوث فرموده، سوگند، اگر ما را به دريا عرضه بدارى و بفرمايى كه ما خود را به همراه تو در آن بيفكنيم خواهيم افكند و يك تن هم از ما تخلّف نخواهد كرد و هيچ ملاحظه ما را مكن؛ زيرا كه كوچك‏ترين كراهتى از جنگيدن با دشمنانمان نداريم و ما خويشتندار در جنگ و هماوردان ميدان كارزاريم و اميدواريم خداوند از ما به تو رفتارى نشان دهد كه مايه خرسندى و روشنى چشمت باشد، ما را راه بينداز و از خدا توفيق و مدد بخواه. هنوز گفتار سعد تمام نشده بود كه آثار خرسندى در رخساره رسول خدا صلى الله عليه و آله نمودار شد، آنگاه فرمود: حركت كنيد و اميدوار ظفر باشيد، چه خداى تعالى مرا به يكى از اين دو بشارت داده: ما به طور مسلّم يا به قافله آنان ظفر مى‏يابيم و يا بر لشگريان آنان و گويا من هم اكنون قتلگاه آنان را مى‏بينم. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 266 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
6 ✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله و ياران از آن منزل حركت كرده در نزديكى بدر پياده شدند و آن جناب برخى از ياران خود را به سوى چاه بدر روانه كرد تا آن جا از قافله و يا لشگر قريش خبرى بگيرند. فرستادگان به دو نفر رسيدند كه مشغول آب‏كشى بودند، معلوم شد آب را براى لشگر قريش مى‏برند، پرسيدند به كجا مى‏رويد و از چه قبيله‏اى هستيد و هدفتان چيست؟ گفتند: ما سقايان قريش هستيم، ما را فرستاده‏اند تا براى آنان آب ببريم. فرستادگان باور نكردند كه اين دو نفر وابسته به لشگر قريش باشند، احتمال دادند سقايان قافله مال التجاره ايشان باشند، به همين جهت آن دو را تحت شكنجه قرار دادند و آنها را مفصّل زدند، وقتى خوب از كارشان درآوردند ناچار گفتند: ما از قافله ابوسفيانيم، مسلمانان از كتك زدنشان باز ايستادند. رسول خدا صلى الله عليه و آله مشغول نماز بود، وقتى اصحاب خود را مشاهده كرد نماز را تمام كرده، فرمود: اگر راست گويند كتكشان مى‏زنيد؟ و چون دروغ گويند: رهاشان مى‏كنيد! در حالى كه به خدا سوگند راست مى‏گويند و از لشگر قريشند نه از كاروان ايشان. آنگاه رو به آن دو تن كرده، فرمود: به من بگوييد ببينم قريش كجا هستند، گفتند: به خدا سوگند در پشت همين تل كه از دور نمودار است اردو زده‏اند. رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله پرسيد عدّه‏شان چند است؟ گفتند بسيار است. فرمود چند نفرند؟ گفتند: نمى‏دانيم. فرمود: خوراكشان در روز چند شتر است؟ گفتند: يك روز نُه شتر و روز ديگر ده شتر. رسول خدا صلى الله عليه و آله رو به اصحاب كرد و فرمود: لشگر قريش بين نهصد و هزارند. آنگاه رو به همه مسلمين كرد و فرمود: بدانيد كه مكّه همه جگر گوشه‏هاى خود را در اختيار شما قرار داده است. حال ببينيم ابوسفيان كاروان را به كجا سوق داد. او وقتى به گزارش جاسوسان خود از جايگاه مسلمين خبر يافت و فهميد كه مسلمانان بناى تعرّض به كاروان وى را دارند مسير كاروان را تغيير داده و از راه معمولى كنار رفت و بدر را در دست چپ قرار داده به كلّى از نظر مسلمين پنهان و ناپديد گرديد. وقتى كاملًا مطمئن شد كه كاروان را از دستبرد مسلمين نجات داده، رسولى نزد قريش فرستاد كه شما به منظور نجات دادن اموال خود از مكّه بيرون شديد و اينك من اموال را حفظ كردم، بنابراين هر جا كه هستيد به مكّه بازگرديد. ابوجهل گفت: به خدا سوگند باز نمى‏گرديم تا آن كه به كناره چاه بدر برسيم و سه روز در آن جا به عيش و نوش و ميگسارى بپردازيم و خنياگران برايمان موسيقى بنوازند و عرب وحدت كلمه نيروى ما را بفهمد و از اين پس خيال حمله به ما را در سر نپروراند. اخنس بن شريق با اين رأى مخالفت كرد و گفته‏هاى ابوجهل را پاسخ داد و به قبيله بنى زهره كه هم سوگند با قريش بودند گفت: اموال و افراد شما به سلامت نجات يافتند و منظور شما هم همين بود، اينك باز گرديد و ديگر وجهى ندارد بيهوده به ديارى سفر كنيد كه در آن جا منافعى در نظر نداريد؛ خيرخواهى مرا بپذيرد و گوش به حرف اين مرد مغرور ندهيد. و از آنجايى كه اخنس در ميان قبيله بنى زهره محبوبيت و وجهه خوبى داشت يك نفر زُهرى از گفته او سرباز نزد و هيچ كدام به بدر نيامدند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 5 ، ص: 266 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
⬅️ داستان عجیب همسایه ی بی شهید مطهری 📋 در همسایگی شهید خانم بی حجابی زندگی می‌كرد كه یك باره چادری شد. خودش تعریف می‌كرد و می‌گفت ما اصلا اهل دین و مذهب نبودیم. یك بار برای تفریح با شوهرم به مشهد رفتیم و همه تفریحگاهها را زدیم به هم و روز آخر كه می‌خواستیم به تهران برگردیم من از خیابان جلوی حرم عبور می‌كردم كه نگاهم به ایوان حضرت رضا علیه السلام افتاد. سلامی كردم و رد شدم. شب در خواب دیدم كه حضرت علیه السلام فرمودند : " كسی كه دعای «یا مَن تُحَلَّ بهِ عُقَدُ المَكارِه» را بخواند، ما دست او را می‌گیریم. " بعد از بیدار شدن از خواب آن دعا را خواندم و تمام زندگیم متحول شد و روح دین بر زندگی ما حاكم شد. ائمه حتی كوچكترین اظهار ارادت و محبتی را بی پاسخ نمی‌گذارند. (نقل از شهید مطهری) دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
هدایت شده از با نوای کاروان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَهً کَثِیرَهً تَامَّهً زَاکِیَهً مُتَوَاصِلَهً مُتَوَاتِرَهً مُتَرَادِفَهً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏
⬅️ مقام چگونه حاصل می‌شود؟ 🌺 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام علیه السلام ! 👤 آیت الله ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹 یک غزل از مرحوم فیض کاشانی رحمت الله علیه در آخرین روز های ماه محرم و صفر و وداع با دو ماه ماتم و غم : 👈 در صدف جان دردی نیست، به جز دوست دوست آنکه دل از عشق او، زنده بود اوست اوست نغز درین نه طبق، نیست به جز عشق حق هر چه به جز عشق او، نیست به جز پوست پوست قد سهی قاقتان، زان چمن آراست راست روی پری پیکان، زان گل رو روست روست عشق مرا پیشه شد، در رگ و در ریشه شد نیست منی در میان، من نه منم اوست اوست مهر رخ دوست را، سینه من جاست جاست بر سرخاک رهش، دیده من جوست جوست چون رخ مه طلعتان، جان من افروختند چون کمر دلبران، این تن من موست موست اوست همه عز و ناز، ما همه دل و نیاز خواری ما بهر ما، عزت ما زوست زوست او همه احسان وجود، ما همه جرم و جحود اوست چنان ما چنین، کس چکند خوست خوست بوی خدا میوزد از نفس نیست سخن شعر، از آن بوست بوست ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح هفته 40 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَدِّدْنِى لِأَنْ.... وَ أَنْ أَشْكُرَ الْحَسَنَةَ، وَ أُغْضِىَ عَنِ السَّيِّئَةِ🔹 🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و موفقم بدار تا اين كه خوبى را سپاسگزارم، و از بدى چشم بپوشم 🔹 https://eitaa.com/sahife2/24491 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
یک پیشنهاد خوب برای شما 📚🔊 « او که دلتنگیهایم را می‌شناسد» "ترجمه ای زیبا و کاربردی از جند و " ✍️ نویسنده : سمیه سادات لوح موسوی 👈شما میتوانید آن را قانونی از قانونی با قیمتی مناسب خرید و دریافت کنید https://www.fidibo.com/book/71507 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
و ان اشكر الحسنه و اغضى عن السيئه. امام سجاد عليه‏السلام در پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: بار الها! به من توفيق عنايت فرما كه خوبيها را شكرگزار باشم و از بديها چشم‏پوشى نمايم.
یکبار از بزرگی شنیدم که فرمود،روایتی هست که آیهٔ«ربنا آتنافی الدنیا حسنة وفی الاخرة حسنة» راتفسیر میکند؛منظور از«حسنه» خداوند است.یعنی خداوندا در دنیا وآخرت خودت را به من بده.(از خدا، خدا خواستن)از آن به بعد ،همواره دعایم همین است؛خدایا کاری کن در دنیا با تو باشم،درآخرت باتوباشم،همه جای زندگیم توباشی،روزنه ای برای غیر خودت دروجودم نگذار.... بااین عبارت دعای مکارم الاخلاق ،ازخداوند می خواهم شکرگزار این نعمت باشم،اینجا هم حسنه ،خداوند وغیر او سیئه است. شکر این «حسنه»یعنی، از تو،تورا خواستن، وچشم پوشی ازغیرتو. یاری ام کن.... ...اللهم فرغ قلبی لمحبتک واشغله بذکرک.... خدایا قلبم را از محبت خود لبریز کن وآن را به ذکر خود مشغول دار....
معناى شكر : الشكر ثلاثه اضرب: شكر القلب و هو تصور النعمه، و شكر اللسان و هو الثناء على المنعم، و شكر سائر الجوارح و هو مكافاه النعمه بقدر استحقاقه. راغب مى‏گويد شكر سه گونه است: يكى شكر قلب است و آن تصور نعمت است، آن ديگر شكر زبان است و آن ثنا گفتن و حمد نمودن منعم است، و سوم شكر جوارح و آن به كار بردن عضو است در استفاده از نعمت.
شكر قلب، يعنى تصور نعمت، مهمتر از شكر زبان و شكر جوارح است، زيرا قلب كانون اراده و مركز تصميم است، زبان و ديگر جوارح به فرمان مركز فرماندهى است. وقتى آدمى در دل باور داشته باشد كه هر چه نعمت در اختيار اوست از خداوند است، طبعا زبان و جوارح تحت تاثير شكر قلب قرار دارند و انسان با تمام وجود شكرگزار خدا خواهد بود. امام صادق (ع) فرموده: كسى كه خداوند به وى نعمتى را عطا مى‏فرمايد و دل او عارف است كه آن نعمت عطيه‏ى الهى است، با همان معرفت قلبى شكر نعمت را به جاى آورده است. روايت شده كه حضرت موسى بن عمران در خود به پيشگاه خداوند عرض كرد: بار الها! آدم را به دست خودت آفريدى، در بهشت خودت او را جاى دادى، حوا را به همسريش گزيدى، او چگونه ترا شكر نمود؟ خداوند فرمود: آدم دانست كه همه‏ى آن نعمتها از من است و او با اين معرفت، شكر مرا به جاى آورد.
كسى كه در دل باور دارد تمام نعمتها از خداوند است و با اين باور عاليترين شكر را به جاى آورده و اداى وظيفه‏ ى قلبى را نموده است، او بايد مراقبت نمايد كه در مقام عمل نيز شكرگزار نعمتهاى الهى باشد و هر نعمت در جائى صرف شود كه مرضى صاحب نعمت است، يعنى با هيچ يك از عطاياى الهى مرتكب گناه نشود، خواه آن عطايا جوارح و اعضاى بدن باشد كه به اختيار اراده‏ى او به كار مى‏رود و خواه نعمتهاى خارج از وجود انسان باشد، مانند مال، مقام، محبوبيت، نفوذ كلام، و ديگر نعمتهايى از اين قبيل، و شكر جامع، به كار بردن نعمت بر وفق رضاى الهى و اجتناب از گناهان است. امام صادق (ع) فرمود: شكر نعمتها پرهيز از گناهان است و شكر تمام و كامل اين است كه بنده‏ى خدا بگويد: الحمد لله رب العالمين.- بنابراين اگر انسانى با دست و زبانش، با قلم و قدمش، با مال و ثروتش، و با جاه و مقامش اعمالى را انجام دهد كه مرضى خدا باشد، او با عمل پاك و منزه خود شكر نعمت را به جاى آورده است، و اگر با يكى از آن نعمتها مرتكب گناه گردد ، با آن عمل كفران نعمت نموده است. شكر نعمت دست، رفع نيازهاى زندگى يا دست افتاده گرفتن است و كفران نعمت دست، دزدى كردن و يا بر سر مظلوم كوبيدن است. شكر نعمت مقام، حمايت مظلوم و كوتاه كردن دست ظالم است، و كفران نعمت مقام، بى‏اعتنايى به ضعفا و يارى كردن به ستمكاران و زورگويان است. على (ع) با نظاميان خود به منزل ذى‏قار رسيد، در آنجا توقف نمود. امام (ع) نعلين پاره‏ى خود را تعمير مى‏نمود. عبدالله بن عباس به حضورش آمد. به وى فرمود: قيمت نعلين من چيست؟ عرض كرد: قيمتى ندارد: فرمود: قسم به خدا اين نعلين بى ‏ارزش نزد من محبوبتر است از حكومت بر شما، مگر آنكه بتوانم از سنگر حكومت استفاده‏ى معنوى و الهى بنمايم، حقى را بر پا دارم يا باطلى را دفع نمايم.
شكر نعمت در پيشگاه خداوند اجر عبادت دارد و صاحبان نعمت با انجام اين وظيفه‏ى مقدس از پاداش بزرگ خداوند برخوردار مى‏گردند و اين بشارت ضمن روايتى از رسول گرامى (ص) به شكرگزاران اعلام گرديده است: رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرموده است: آن كس كه غذا مى‏خورد و سپاسگزار خداوند است، اجر او همانند پاداش كسى است كه براى خدا و به منظور نيل به ثواب الهى روزه گرفته است، كسى كه سالم است و خدا را بر نعمت سلامت شكر مى‏كند، اجر او همانند اجر بيمار باايمانى است كه براى خداوند در بيمارى صبر مى‏كند، كسى كه از نعمت خداوند برخوردار است و به دگران اعطا مى‏نمايد، اجر او همانند اجر تهيدست محرومى است كه براى خدا قانع است و مضيقه‏ى زندگى را تحمل مى‏نمايد.