eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
D1737516T12276344(Web).mp3
4.57M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 12 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 64 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت در اولین مطلب در سال 1400 🔹 اللّهُمَّ وَ لا تَفْتِنِّى بِالاسْتِعَانَةِ بِغَيْرِكَ إِذَا اضْطُرِرْتُ🔹 🔸 خدايا! مرا به یارى خواستن از غیر خودت به وقت بیچارگى مبتلا مکن🔹 https://eitaa.com/sahife2/5294 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف " اینجا " گوش دهید 👈 و متن و صوت آن را « اینجا » بخوانید و بشنوید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم و لا تفتنى بالاستعانه بغيرك اذا اضطررت امام سجاد عليه‏السلام در اين قطعه از دعا به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: بار الها! مرا در موقع ناچارى و اضطرار به يارى خواستن از غير خودت و آزمايش منما.
در ادامه اللهم اجعلنی اصول بک....آمده است «ولاتفتنی بالاستعانه بغیرک اذا اضطررت.... در هنگامه اضطرار،با کمک خواهی از غیر،امتحانم مکن. اضطرار،انقطاع از ماسوی الله است.یعنی هنگامی که به بیچارگی برسی و هیچ راهی برای مشکل خود نیابی. اضطرار هرفرد جامعه امروز،نداشتن حکومت ولی خداو محروم بودن دیده ها ازحضور اوست.(چه متوجه باشیم یا نباشیم) امام سجاد علیه السلام می فرماید؛هرگاه مضطر شدم،مرا به غیر خودت،آزمایش مکن. یعنی حالا که به اضطرار امام زمانم مبتلا شدم،به غیر او امتحانم نکن.به این معنا که اضطرارم به اضطرار امام زمانم گره بخورد.... پس ازآن، پیروزو سربلند ازاین ابتلا بیرون می آیم.دیگردوری از امام رنجم نمی دهد...هرجا که باشم...حضورش را حس میکنم ...امام من،همیشه کنار من است.... اللهم ارزقنا اضطرار امامنا. بوی خوش توهرکه زباد صبا شنید ازیار آشنا سخن آشنا شنید یارب کجاست محرم رازی که یک زمان دل شرح آن دهد که چه گفت وچها شنید
امام صادق علیه السلام آیه «أ مّن یُجیب» را درباره‌ی قائم آل محمد معرفی کرده و فرمود : به خدا سوگند، مضطرّ اوست، آنگاه که در مقام، دو رکعت نماز بجا آورد و به درگاه خدا دعا کند و خداوند دعای وی را مستجاب کند، بدی را از او دور کند و او را خلیفه‌ی روی زمین قرار می‌دهد. نَزَلَتْ فِی الْقَائِمِ هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّی فِی الْمَقَامِ رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَا اللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُهُ خَلِیفَهًًْ فِی الْأَرْضِ. (تفسیر القمی، ج‏2، ص129) از این جهت است که این امام بزرگوار در فرازی از در توصیف می‌فرماید «أَیْنَ‏ الْمُضْطَرُّ الَّذِی‏ یُجَابُ إِذَا دَعَا»؛ یعنی کجاست آن مضطری که وقتی دعا کند، اجابت می‌شود.
آیه 62 سوره نمل : «أَمَّنْ یُجیبُ‏ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلیلاً ما تَذَکَّرُونَ» [کیست‏] آنکه درمانده را -چون وى را بخواند- اجابت و گرفتارى را برطرف می‌کند و شما را خلفای این زمین قرار مى‌‏دهد؟ آیا معبودى با خداست؟ چه کم پند مى‌‏پذیرید.»
معناى دو كلمه مهم است : يكى «فتنه» و آن ديگر «اضطرار».
كلمه‏ى «» در لغت به معانى متعددى آمده است و در آيات و اخبار، مكرر اين كلمه به كار رفته و در هر مورد معناى مناسب با آن اراده شده است. در اقرب الموارد آمده: فتنه به معناى علم به كنه و حقيقت چيزى، امتحان، گمراهى، گناه، كفر، رسوايى، عذاب، مرض، ديوانگى، محنت، عبرت، مال، اولاد، و به معناى اختلاف آراى مردم و آنچه بين آنان از زد و خورد و كشتار به وقوع مى‏پيوندد. راغب در مفردات مى‏گويد: اصل «فتن» به معناى داخل نمودن طلا در آتش است تا بدين وسيله طلاى عالى و پست آشكار گردد. معمر بن خلاد مى‏گويد: امام موسى بن جعفر عليهماالسلام، آيه‏ى «الم. احسب الناس» را تلاوت نمود و فرمود: امتحان مى‏شوند همانند طلا، سپس فرمود: بر اثر امتحان، خالص مى‏شوند همچون خلوص طلا. بعضى از آيات كه در آنها ماده‏ى فتنه به كار رفته: «فتنه» به معناى «امتحان»: و لقد فتنا الذين من قبلهم، امتهاى گذشته را امتحان نموده‏ايم. «فتنه» به معناى «عذاب»: ذوقوا فتنتكم، عذاب خود را بچشيد. «فتنه» به معناى «بلا»: انا قد فتنا قومك من بعدك، اى موسى! ما قوم تو را در غيابت مبتلا نموديم، و سامرى بت‏پرستشان ساخت. «فتنه» به معناى «گمراهى»: يا بنى‏آدم لا يفتننكم الشيطان، اى اولاد آدم! مراقب باشيد كه شيطان شما را گمراه ننمايد. «فتنه» به معناى «محنت و شكنجه»: فما آمن لموسى الا ذريه من قومه على خوف من فرعون و ملاهم ان يفتنهم، از ذرارى قوم موسى جز عده‏ى معدودى به وى ايمان نياوردند، زيرا از محنت و شكنجه‏ى فرعون و فرعونيان خائف بودند. «فتنه» به معناى «اختلاف آراى مردم و به وقوع پيوستن خونريزى و قتال» در حديث آمده است: امام صادق (ع) فرموده: تمناى فتنه و نماييد، چه بر اثر فتنه‏ى اجتماعى و انقلاب، جباران ستمكار هلاك مى‏شوند و زمين از وجود عناصر فاسد و گناهكار تطهير مى‏گردد. «فتنه» به معناى «آزمايش و امتحان» از جمله مقدرات قطعى و قضاى حتمى بارى‏تعالى است، همه‏ى پيمبران الهى در قرون و اعصار گذشته ضرورت امتحان خداوند را به مردم اعلام نموده‏اند و تا وقتى كه دار تكليف باقى و برقرار است و انسانهاى مكلف در آن زيست مى‏كنند اين سنت اجتناب‏ناپذير، باقى و پايدار خواهد بود. قرآن شريف در اين باره فرموده است: الم. احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون. و لقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين. آيا مردم گمان دارند اگر به زبان بگويند: ايمان آورده‏ايم واگذارده مى‏شوند و از امتحان مصون مى‏مانند؟ هرگز چنين نيست. ما در گذشته امم پيشين را امتحان نموده‏ايم و بر اثر آزمايش، دروغگويان از راستگويان شناخته شده‏اند.
در روايات اولياى اسلام آمده است كه مردم در مقام دعا از خداوند چيزهاى ناشدنى و غير قابل عمل را درخواست ننمايند. اين قبيل دعاها شايسته‏ى استجابت و قابل تحقق نيست. يكى از امور ناشدنى در جهان انسان، تعطيل آزمايش و امتحان خداوند است از مردم. مشيت حكيمانه‏ى بارى‏تعالى بر اين تعلق گرفته است كه همه‏ى مردم را در طول زندگى مورد امتحان قرار دهد و از راه گفتار و رفتارشان گروه خوب را از بد ممتاز سازد، خوبان را مشمول پاداش و بدان را مورد موآخذه و كيفر قرار دهد. اين امر، قضاى قطعى بارى‏تعالى و سنت لا يتغير ذات اقدس اوست و با دعاى افراد تغيير نمى‏كند. على (ع) فرموده: لا يقولن احدكم: اللهم انى اعوذ بك من الفتنه لانه ليس احد الا و هو مشتمل على فتنه و لكن من استعاذ فليستعذ من مضلات الفتن. هيچ يك از شما نگويد بار الها! من از فتنه به تو پناه مى‏برم، زيرا احدى نيست جز آنكه فتنه را طالب است و اگر كسى بخواهد درخواست پناهندگى از خداوند در مورد فتنه نمايد بگويد: بار الها! به تو پناه مى‏برم از فتنه‏هايى كه مايه‏ى گمراهى و ضلالت مى‏شود. سپس امام عليه‏السلام براى آنكه مضلات فتن را توضيح دهد و نقاط انحرافى انسانها را در زمينه‏ى فتنه و آزمايش خداوند بيان نمايد سخن را اينچنين ادامه داده است: خداوند فرموده است: «انما اموالكم و اولادكم فتنه» بدانيد كه اموال و اولادتان براى شما فتنه و آزمايش است و معناى اين كلام آن است كه خداوند با مال و اولاد، شما را امتحان مى‏كند ...
گناه و مخالفت با امر الهى ناشى از غرايز و تمايلات حيوانى است. كسانى كه ايمان واقعى دارند بر هوى و غرايز خود مسلط اند و خلاف امر الهى قدم برنمى‏دارند. در نتيجه خوب امتحان خواهند داد. اگر نيروى ايمان در گروهى ضعيف باشد يا اصلا ايمان نداشته باشند به معاصى آلوده مى‏شوند. در عصر رسول اكرم (ص) عده‏اى منافق بودند و بين مردم فقط ادعاى مسلمانى داشتند، و بقيه واقعا اسلام آورده بودند و اغلب آنان جدا از گناه پرهيز داشتند. ولى بعد از نبى اكرم (ص)، اسلام واقعى به ضعف گراييد و رفته رفته گناه بين مسلمانان شايع شد و آلودگيها به شكلهاى مختلف گسترش يافت، و اين جريان رنج‏آور را رسول اكرم (ص) در زمان حيات خود به على عليه‏السلام خبر داده بود: على (ع) فرمود: وقتى آيه‏ى «احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون» نازل شد، دانستم كه تا وقتى پيمبر گرامى (ص) بين ماست فتنه بر مسلمانان نازل نمى‏شود. عرض كردم: يا رسول‏الله! اين فتنه چيست كه خداوند به شما خبر داده؟ فرمود: عنقريب، امت من، بعد از من امتحان خواهند شد، امتحان مى‏شوند به اموالشان، با دين خود به خداوند منت مى‏گذارند، تمناى رحمت او را دارند اما از قهاريتش خود را در امان مى‏پندارند، حرام خدا را با شبهات دروغ حلال مى‏كنند، شراب را به نام نبيذ، مال پليد را به نام هديه، و ربا را به نام بيع، جايز و روا تلقى مى‏نمايند. اين قبيل فتنه‏هاست كه در روايات «مضلات فتن» خوانده شده‏اند
حضرت زين‏العابدين عليه‏السلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» به هيچ يك از اين فتنه‏ها نظر ندارد، زيرا امام (ع) در عبارت دعا كلمه‏ى «اضطرار» را به كار برده و افرادى كه به گمراهى اين فتنه‏ها مبتلا مى‏شوند در عمل انحرافى خويش وضع اضطرارى ندارند بلكه لذت‏گرايى،مال‏دوستى، هوى‏پرستى، و ديگر انگيزه‏هايى از اين قبيل آنان را به اين راه انحرافى سوق داده است و اگر بخواهند مى‏توانند با يك اراده‏ى جدى و تصميم قاطع خويشتن را از خطر برهانند و به خوبى از عهده‏ى امتحان خداوند به درآيند .
توحيد افعالى اقتضا دارد كه مومنين به خداوند همواره جمله‏ى «اياك نستعين» را كه همه روزه در نماز مى‏خوانند به ياد داشته باشند و فراموش نكنند كه در مواقع حاجت بايد از آفريدگار توانا يارى بخواهند و دست نياز به روى غير او نگشايند. آنجا كه در نظام تكوين، خداوند علل و اسباب عادى را مجراى فيض و يارى خود قرار داده، بايد طبق اراده‏ى الهى از آن مجارى يارى خواست، آنجا كه در نظام تشريع، امورى را مجراى فيض و يارى خود قرار داده مانند «استعينوا بالصبر و الصلوه» بايد از آن مجارى نصرت و يارى خواست، و اين هر دو استعانت در نظام تكوين و تشريع در واقع استعانت از ذات اقدس الهى است و با توحيد افعالى منافات ندارد. گاهى انسان به طور ناخواسته در وضع اضطرارى خاصى قرار مى‏گيرد و براى حفظ حيات خود جز استعانت و استمداد از مردم راه دگرى ندارد، مثل اينكه فردى در اطاق خوابيده و بر اثر ريزش باران شديد، سقف فرومى‏ريزد اما به گونه‏اى كه او در پناهگاهى سالم مى‏ماند ولى راه بيرون آمدن ندارد، يا شخص دگرى شب در بيابان تاريكى راه مى‏رود، ناگهان در گودالى به عمق سه چهار متر فرومى‏افتد و زنده است، اما نمى‏تواند از آنجا خارج شود. اين دو انسان زير سقف و در عمق گودال يا بايد سكوت كنند تا از تشنگى و گرسنگى بميرند يا با شنيدن صداى پاى رهگذران فرياد كنند، حيات خود را اعلام نمايند، و از آنان براى نجات خويشتن يارى و كمك بخواهند. اين دو نفر در وضع اضطرارى واقع شده‏اند و براى رهايى از آن وضع چاره‏اى جز يارى خواستن از اين و آن ندارند. اسلام نه تنها به اين دو نفر اجازه‏ى نصرت خواستن از مردم را مى‏دهد بلكه مى‏گويد حفظ حيات واجب است و براى نجات خود بايد حتما فرياد كنند، دگران را آگاه سازند، مردم را به يارى خود طلب كنند، و خويشتن را از آن شرايط مرگبار برهانند. گرچه استعانت از غير خدا در مواقع اضطرار شرعا مجاز است ولى امام سجاد عليه‏السلام كه نمى‏خواهد از غير خدا استعانت نمايد عرض مى‏كند در پيشگاه خداوند: «و لا تفتنى بالاستعانه بغيرك اذا اضطررت» بار الها! با يارى طلبيدن از غير خودت در مواقع اضطرار امتحانم ننما، يعنى پروردگارا! يا مرا در فتنه و امتحان قرار نده كه دچار اضطرار شوم يا اگر قضاى قطعيت بر اين است كه به چنين آزمايش و امتحان مبتلا گردم، به گونه‏اى مورد حمايتم قرار ده كه براى رفع اضطرار از تو يارى بخواهم و دست استعانت به سوى غير تو نگشايم.
اين دعا و درخواست از پيشگاه حضرت بارى‏تعالى آنقدر بلندپايه و رفيع است كه تنها مردان عاليمقام و اولياى گرانقدر خداوند كه مدارج كمال ايمان و توحيد را پيموده‏اند و مشمول رضوان الهى شده‏اند شايسته‏ى اين تمنى هستند وگرنه مومنين عادى كه در گذشته و حال اكثريت خداپرستان جهان را تشكيل داده و مى‏دهند لياقت معنوى و شايستگى قلبى چنين درخواستى را ندارند. بعضى از آنان نمى‏توانند عمق اين دعا را درك كنند و نمى‏فهمند امام سجاد (ع) از خداوند چه مى‏خواهد و بعضى اگر تا اندازه‏اى به ارزش معنوى و توحيدى اين دعا واقف گردند در موقع اضطرار با اتكا به اجازه‏ى شرع مقدس از غير خدا استعانت مى‏جويند و اين و آن را به يارى خود مى‏طلبند. اما حضرت على بن الحسين عليهماالسلام استعانت از غير خدا را در موقع اضطرار نوعى فتنه و آزمايش تلقى نموده و از خدا درخواست مى‏كند كه در مواقع اضطرارى مرا به چنين امتحانى مبتلا و آزمايش منما.
قرآن شريف در چند مورد از حضرت نام برده و به مبارزات او با بت و بت‏پرستى و بت‏پرستان و خطراتى كه در سر راهش پيش آمد اشاره نموده است. در يكى از عيدها كه مردم از شهر خارج مى‏شده و به صحرا مى‏رفتند ابراهيم (ع) عذر مزاجى آورد و در شهر ماند. از فرصت نبودن مردم استفاده نمود، به بتخانه رفت، تمام بتها را به استثناى بت بزرگ شكست و تبر بت‏شكنى را به گردنش افكند. مردم كه از صحرا برگشتند و به بتكده رفتند، بتها را شكسته يافتند فرياد برآوردند، شهر به هم ريخت، طوفانى بر پا شد، ابراهيم را عامل اين كار شناختند، او را براى محاكمه در حضور مردم آوردند. قالواء انت فعلت هذا بآلهتنا يا ابراهيم. قال بل فعله كبيرهم هذا فاسالوهم ان كانوا ينطقون. گفتند اى ابراهيم! آيا تو با خدايان ما چنين كردى؟ پاسخ داد: بت بزرگ مرتكب اين كار شد. از آنها سئوال كنيد اگر مى‏توانند سخن بگويند. نمرود و مردم پس از شور و تبادل فكر به اين نتيجه رسيدند كه مجازات گناه بزرگ ابراهيم اين است كه در آتش سوزانده شود، افكار عمومى كيفر سوزاندن را پذيرفت و اين شعار زبانزد همگان گرديد: قالوا حرقوه و انصروا آلهتكم. گفتند او را بسوزانيد و خدايان خود را يارى نماييد. سوزاندن ابراهيم به نام خدايان، رنگ مذهبى به خود گرفت. از اين رو بت‏پرستان به احترام بتها در تهيه‏ى هيزم شركت كردند، حتى كسانى مريض بودند و در شرف مرگ با وصيت، مقدارى از ماترك خود را براى خريد هيزم سوزاندن ابراهيم اختصاص دادند. جمع‏آورى هيزم مدتى به طول انجاميد و ابراهيم در طول آن مدت زندانى بود. پس از آنكه به مقدار كافى هيزم از نقاط دور و نزديك جمع‏آورى گرديد و بر روى هم انباشته شد، در موعد مقرر، از تمام اطراف هيزمها شعله‏هايى را برافروختند و در نتيجه گويى دريايى از آتش به وجود آمد. قبلا منجنيقى ساخته بودند كه ابراهيم را در آن بنشانند و در وسط درياى آتش بيفكنند. روز سوزاندن ابراهيم فرارسيد، او را در منجنيق نشاندند تا در نقطه‏ى مركزى آتش بيندازند. لحظات اضطرارى براى ابراهيم شروع شد. كسى كه در آن موقع مى‏توانست به ابراهيم كمك كند و او را از محيط خطر خارج نمايد جبرئيل امين بود. روايات متعددى با مختصر تفاوت در عبارت رسيده كه جبرئيل، خود را به ابراهيم رساند و آمادگى خويش را براى يارى او اعلام داشت. و التقى معه جبرئيل فى الهواء و قد وقع فى المنجنيق. فقال يا ابراهيم هل لك الى من حاجه. فقال ابراهيم: اما اليك فلا و اما الى رب العالمين فنعم. جبرئيل در هوا ابراهيم را ملاقات نمود، موقعى كه در منجنيق قرار داشت. گفت: اى ابراهيم! آيا به من حاجتى دارى؟ ابراهيم پاسخ داد: اما به تو حاجتى ندارم، و اما به خداوند عالميان نيازمند و محتاجم. ابراهيم دعا كرد و از خدا نصرت طلبيد، خداوند خواسته‏ى او را اجابت فرمود. قلنا يا نار كونى بردا و سلاما على ابراهيم. به آتش فرمان رسيد كه بر ابراهيم سرد و سلامت باش. ابراهيم در موقع اضطرار از غير خدا، حتى از فرشته‏ى بزرگ الهى يارى نخواست، فقط از بارى‏تعالى نصرت طلبيد و خداوند ياريش فرمود. درخواست امام سجاد (ع) در اين قطعه دعا از پيشگاه بارى‏تعالى اين است كه خدايا در موقع اضطرار فقط از تو يارى بخواهم و با استعانت از غير خودت امتحانم منما.
❇️اللّهُمَّ لا تَفتِنّي بِالاستِعانَةِ بِغَيرِكَ إذَا اضطُرِرتُ‌ 🙏خدایا!‌ مرا به یاری خواستن از غير خودت در هنگام درماندگى‌ام، و آزمایش مكن‌! پس، معلوم می‌شود اینکه انسان هنگام اضطرار و درمانده شدن، سراغ خدا برود یا سراغ غیر خدا، یک آزمایش الهی است. * خویشتنداری از نیازخواهی از دیگران ( 3 قسمت) 1 2 3 👤مرحوم آیت الله (متن و وصوت ) دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
برنامه ی ❇️ بخش سوم: اهل آخرت 👈 الراغبون في الله: وَ بَقِيَ رِجَالٌ غَضَّ أَبْصَارَهُمْ ذِكْرُ الْمَرْجِعِ وَ أَرَاقَ دُمُوعَهُمْ خَوْفُ الْمَحْشَرِ، فَهُمْ بَيْنَ شَرِيدٍ نَادٍّ وَ خَائِفٍ مَقْمُوعٍ وَ سَاكِتٍ مَكْعُومٍ وَ دَاعٍ مُخْلِصٍ وَ ثَكْلَانَ مُوجَعٍ، قَدْ أَخْمَلَتْهُمُ التَّقِيَّةُ وَ شَمِلَتْهُمُ الذِّلَّةُ، فَهُمْ فِي بَحْرٍ أُجَاجٍ أَفْوَاهُهُمْ ضَامِزَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ قَرِحَةٌ، قَدْ وَعَظُوا حَتَّى مَلُّوا وَ قُهِرُوا حَتَّى ذَلُّوا وَ قُتِلُوا حَتَّى قَلُّوا. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد درادامه این خطبه فرمودند: 3. وصف پاكان در جامعه مسخ شده: در اين ميان گروه اندكى باقى مانده اند كه ياد قيامت، چشم هايشان را بر همه چيز فرو بسته، و ترس رستاخيز، اشك هايشان را جارى ساخته است، برخى از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگى مى كنند، و برخى ديگر ترسان و سركوب شده يا لب فرو بسته و سكوت اختيار كرده اند. بعضى مخلصانه همچنان مردم را به سوى خدا دعوت مى كنند، و بعضى ديگر گريان و دردناكند كه تقيّه و خويشتن دارى، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتوانى وجودشان را فرا گرفته گويا در درياى نمك فرو رفته اند، دهن هايشان بسته، و قلب هايشان مجروح است، آنقدر نصيحت كردند كه خسته شدند، از بس سركوب شدند، ناتوانند و چندان كه كشته دادند، انگشت شمارند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را در زیر بخوانید: 👇 👈 گروه پنجم: مردان خدا https://eitaa.com/sahife2/48727 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره رَبَّنَآ إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً يُنَادِى لِلْإِيمَنِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيَِّاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ایمان را شنیدیم كه (مى گفت:) به پروردگارتان ایمان بیاورید، پس ایمان آوردیم. پروردگارا! پس گناهان ما را بیامرز و زشتى هاى ما را بپوشان و ما را با نیكان بمیران. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) هنگام : «10» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنَا فِي ظُلَمِ اللَّيَالِي مُونِساً وَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ وَ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ حَارِساً وَ لِأَقْدَامِنَا عَنْ نَقْلِهَا إِلَى الْمَعَاصِي حَابِساً وَ لِأَلْسِنَتِنَا عَنِ الْخَوْضِ فِي الْبَاطِلِ مِنْ غَيْرِ مَا آفَةٍ مُخْرِساً وَ لِجَوَارِحِنَا عَنِ اقْتِرَافِ الْآثَامِ زَاجِراً وَ لِمَا طَوَتِ الْغَفْلَةُ عَنَّا مِنْ تَصَفُّحِ الاعْتِبَارِ نَاشِراً حَتَّى تُوصِلَ إِلَى قُلُوبِنَا فَهْمَ عَجَائِبِهِ وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِي ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِي عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتِمَالِهِ‏ خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و را براى ما زمينه اين منافع قرار ده؛ در تاريكى‏هاى شب‏ها مونس، و از تحريكات شيطان براى ارتكاب گناه، و خطرات وسوسه‏ها نگهبان، و براى گام‏هاى ما از حركت به سوى گناهان بازدارنده، و براى زبان‏هايمان از فرو رفتن در گفتار باطل،- نه به خاطر بيمارى- لال كننده، و براى انداممان از ارتكاب گناه مانع شونده، و براى طومار و اوراق عبرت كه دست غفلت آن را در هم پيچيده، گستراننده، تا فهم شگفتى‏هايش و پندهاى باز دارنده‏اش را كه كوه‏هاى استوار، با وجود صلابتشان از تحمل آن ناتوانند، به دل‏هاى ما برسانى. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2