eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14 12 ‏ 1 ❇️ ميل و اعتماد و رغبت به ظالمان امرى ممنوع و حرام است: وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ «هود 113» و به كسانى كه [به آيات خدا، پيامبر و مردم مؤمن‏] كرده‏اند، تمايل و اطمينان نداشته باشيد و تكيه مكنيد كه آتش [دوزخ‏] به شما خواهد رسيد ودر آن حال شما را جز خدا هيچ سرپرستى نيست، سپس يارى نمى‏شويد. در تفسير نمونه چند نكته مهم در اين باره آمده است: الف: ركون از ماده «ركن» به معناى ستون و ديواره هائى است كه ساختمان يا اشياى ديگر را بر سر پا مى‏دارد و سپس به معنى اعتماد و تكيه كردن بر چيزى به كار رفته است. گرچه مفسّران، معانى بسيارى براى اين كلمه در ذيل آيه آورده‏اند، ولى همه يا غالب آنها به يك مفهوم جامع و كلى باز مى‏گردد، مثلًا بعضى آن را به معنى تمايل و بعضى به معنى همكارى و بعضى به معنى اظهار رضايت يا دوستى و بعضى به معنى خير خواهى و اطاعت ذكر كرده‏اند كه همه اينها در مفهوم جامع اتكا و اعتماد و وابستگى جمع است. ب: در چه امورى نبايد به ظالمان تكيه كرد؟ بديهى است كه در درجه اول نبايد در ‏ ها و ستمگرى‏هايشان شركت جست و از آنها كمك گرفت و در درجه بعد اتكاى بر آنها در آنچه مايه ضعف و ناتوانى جامعه اسلامى و ملّت محمدى و از دست دادن استقلال و خودكفايى و تبديل شدن به يك عضو وابسته و ناتوان مى‏گردد، بايد از ميان برود كه اين گونه ركون‏ها جز شكست و ناكامى و ضعف جوامع اسلامى نتيجه‏اى نخواهد داشت. اگر مسلمانان با جوامع غير مسلمان روابط تجارى يا علمى بر اساس حفظ منافع مسلمين و استقلال و ثبات جوامع اسلامى داشته باشند نه داخل در مفهوم ركون به ظالمين است و نه چيزى است كه از نظر اسلام ممنوع بوده باشد و در عصر خود پيامبر صلى الله عليه و آله و اعصار بعد همواره چنين ارتباطى وجود داشته است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 130 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14 12 ‏ 2 ❇️ ج: فلسفه تحريم ركون و اعتماد به ظالمان: تكيه بر ، مفاسد و نابسامانى‏هاى فراوانى مى‏آفريند كه به طور اجمال بر هيچ كس پوشيده نيست ولى هر قدر در اين مسئله كنجكاوتر شويم به نكات تازه‏اى دست مى‏يابيم. تكيه بر ظالمان باعث تقويت آنهاست و تقويت آنها باعث گسترش دامنه ظلم و فساد و تباهى جامعه هاست، در دستورهاى اسلامى مى‏خوانيم كه انسان تا مجبور نشود (و حتى در پاره‏اى از اوقات مجبور هم شود) نبايد حق خود را از طريق يك قاضى ظالم و ستمگر بگيرد، چرا كه مراجعه به چنين قاضى و حكومتى براى احقاق حق مفهومش به رسميت شناختن ضمنى و تقويت اوست و ضرر اين كار گاهى از زيانى كه به خاطر از دست دادن حق مى‏شود، بيشتر است. تكيه بر ظالمان در فرهنگ فكرى جامعه آرام و آهسته اثر مى‏گذارد و زشتى و گناه را از ميان مى‏برد و مردم را به ستم كردن و ستمگر بودن تشويق مى‏نمايد. اصولًا تكيه و اعتماد بر ديگران كه در شكل وابستگى آشكار گردد، نتيجه‏اى جز بدبختى نخواهد داشت، تا چه رسد به اين كه اين تكيه گاه ظالم و ستمگر باشد. يك جامعه پيشرو و پيشتاز و سربلند و قوى، جامعه‏اى است كه روى پاى خود بايستد، همان گونه كه قرآن در مثال زيبايى مى‏فرمايد: فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ. «فتح 29» همانند گياه سرسبزى كه روى پاى خود ايستاده و براى زنده ماندن و سرافرازى نياز به وابستگى به چيز ديگر ندارد. يك جامعه مستقل و آزاد، جامعه‏اى است كه از هر نظر خود كفا باشد و پيوند و ارتباطش با ديگران، پيوندى بر اساس منافع متقابل باشد، نه بر اساس اتكاى يك ضعيف بر قوى، اين وابستگى خواه از نظر فكرى و فرهنگى باشد يا نظامى يا اقتصادى و يا سياسى، نتيجه‏اى جز اسارت و استثمار به بار نخواهد آورد و اگر اين وابستگى به ظالمان و ستمگران باشد، نتيجه‏اش وابستگى به ظلم آنها و شركت در برنامه‏هاى آنها خواهد بود. البته فرمان آيه فوق مخصوص به روابط جامعه‏ها نيست، بلكه پيوند و رابطه دو فرد را با يكديگر نيز شامل مى‏شود كه حتى يك انسان آزاده و با ايمان هرگز نبايد متكى به ظالم و ستمگر بوده باشد كه علاوه بر از دست دادن استقلال، سبب كشيده شدن به دايره ظلم و ستم او و تقويت و گسترش فساد و بيدادگرى خواهد بود. منظور از الَّذينَ ظَلَمُوا تمام كسانى هستند كه دست به ظلم و فساد در ميان بندگان خدا زده‏اند و آنها را بنده و برده خود ساخته‏اند و از نيروهاى آنها به نفع خود بهره كشى كرده‏اند. ولى مسلّم است كسانى كه در زندگى خود ظلم كوچكى را مرتكب شده‏اند و گاهى مصداق اين عنوان بوده‏اند داخل در مفهوم آيه نيستند؛ زيرا در اين صورت كمتر كسى از آن مستثنى خواهد بود و ركون و اتكا به هيچكس مجاز نخواهد شد، مگر اين كه معنى ركون را اتكا و اعتماد در همان جنبه ظلم و ستم بدانيم كه در اين صورت حتى كسانى را كه يكبار ستم كرده‏اند؛ شامل مى‏شود. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 130 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ « ميل و اعتماد و رغبت به ظالمان امرى ممنوع و حرام است : وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ - هود 113 » 👤استاد حسین در شرح آخرین فقرات دعای ( اینجا ) ‏ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 88 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت اول از شش قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، 2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹 https://eitaa.com/sahife2/5410 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با صدای مداحان مختلف 🎙 اینجا گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
__دعا.mp3
755.5K
🔹دعاهای مأثور... دعاهایی که از ائمه رسیده است، بهترین دعاهاست. اولاً خواسته‌هایی در این دعاها گنجانده شده است که به ذهن امثال ماها اصلاً خطور نمی‌کند و انسان از زبان ائمه (علیهم‌السّلام) آنها را از خدا طلب می‌کند. ۱۳۸۴/۰۷/۲۹ 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «دکل» https://taaghche.com/book/96044 ✍روح‌الله ولی ابرقویی 👈.دکل، اولین کتاب ای است که با محوریت بیانیه نوشته شده است. این داستان در یک دبیرستان اتفاق می‌افتد و هدف آن آشنایی جوانان با بیانیه در قالب داستانی با درونمایه انقلابی است. نویسنده در جای جای داستان، و در پاسخ به سوالات دانش‌آموزان، تمام فرازها و متن بیانیه را آورده است و به تحلیل و تفسیر آن پرداخته است.  👌شما میتوانید متن آنرا قانونی از دریافت کنید 👈کانال ما افتخار دارد قبلا کل این بیانیه را در سال 1397 در بیش از شصت پیام بار گذاری کرده است و با توجه به اخیر توصیه میشود با هشتک مجددا آنرا مطالعه کنید 👇 https://eitaa.com/sahife2/14138 ✅ضمنا فایل pdf و صوتی آن در ادامه بارگذاری میشود ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم ✳️ قسمت اول از شش قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ و مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، ⃣2️⃣ و اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ و مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ و مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ و ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ و سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
حضرت زين‏العابدين عليه‏السلام در اين قطعه‏ ى دعا، ابتدا از خداوند درخواست مى‏نمايد كه بر محمد و آلش و درود فرستد، سپس در جمله‏ى اول عرض مى‏كند: بار الها! با اعتدال و ميانه ‏روى در جميع شئون زندگى، مرا از مزاياى اقتصاد بهره‏مند فرما.
«اقتصاد»ازماده «قصد»به معنای «حداعتدال»است،برخلاف افراط و تفریط. به بیان ساده یعنی «میانه روی» هم در امور مادی به کار می رود هم معنوی. در امور مادی،همان تقدیر معیشت است که در روایات آمده است.هر کس در زندگی روش مقتصدانه پیش گیرد،هرگز فقیر نمی شود. اما در امور معنوی،پیروی از آنچه خدا و رسول گفته اند.«هدایت در صراط مستقیم» که چندین بار در روز از خداوند طلب می کنیم. ر.ک:آیه ۳۲سوره مبارکه فاطر«ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخیرات ....» درتفسیر آمده است؛سابق بالخیرات،وجود مبارک امام است ومقتصد،کسی است که عارف به حق امام است وظالم کسی است که حق امام را نشناسد. هرکس معرفت به امام زمانش داشته باشد،معنای زندگی را می فهمد، هدف آفرینش و خلقت را درک می کند و به طور خلاصه انسانی زندگی می کند و لذت می برد. مفهوم این جملات این است که اگر انسان، عارف به امام نباشد،معنای زندگی را نمی فهمد یعنی نمی داند برای چی زندگی می کند و اگر نداند برای چی زندگی می کند،«حیوانی»زندگی می کند.....«کالانعام»
امام سجاد (ع) در جمله‏ ى اول دعا، كلمه‏ى را به كار برده است و معناى آن در لغت عرب، و است. الاقتصاد من القصد بمعنى العدل و هو التوسط فى الامور بين الافراط و التفريط. اقتصاد از ماده‏ى «قصد» است، به معناى «» و آن عبارت از توسط در امور مختلف بين و است.
اقتصاد، كلمه‏اى است عربى از ماده‏ ى «قصد». اين لغت در زبان فارسى نيز راه يافته و فارسى زبانان در گفتگوهاى خود آن را به كار مى‏برند، با اين تفاوت كه «قصد» و «اقتصاد» در زبان عرب به معناى وسيع و براى ميانه‏روى و اعتدال در امور مختلف به كار برده مى‏شود، ولى در زبان فارسى، كلمه‏ى «قصد» به معناى «اعتدال» اساسا به كار نمى‏رود و كلمه‏ى «اقتصاد» هم فقط در امور مالى مورد استفاده قرار مى‏گيرد.
«قصد» و «اقتصاد» در قرآن و روايات *و اقصد فى مشيك. از مواعظ حكيم به فرزندش: در راه رفتن معتدل و ميانه‏رو باش. ملاحظه مى‏كنيد كلمه‏ى قصد در اين آيه براى اعتدال در راه رفتن به كار برده شده است. *و على الله قصد السبيل. آنچه بر عهده‏ى خداوند است، ارائه‏ى صراط مستقيم و راهى است كه بر كنار از افراط و تفريط است. در اين آيه نيز قصد به معناى اعتدال و ميانه‏روى آمده است.
*على (ع) كلمه‏ى «قصد» را براى بيان ميانه‏روى و اعتدال آورده و رعايت آن را به دوستان خود توصيه فرموده است. عليك بالقصد فى الامور فمن عدل عن القصد جار و من اخذ به عدل. بر تو باد كه در جميع امور ميانه‏رو باشى، كسى كه از ميانه‏روى تجاوز كند، و نموده و كسى كه خط ميانه را بپيمايد، عدل را رعايت كرده است.
«قصد»، ميانه‏روى و بركنارى از افراط و تفريط است و اين همان صراط مستقيمى است كه پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شده‏اند تا آن را ارائه نمايند. كسانى كه در شئون مختلف زندگى راه اعتدال را مى‏پيمايند، سرانجام به سعادت نايل مى‏گردند و كسانى كه آن راه را ترك مى‏گويند و به انحراف گرايش مى‏يابند، پايان كارشان سقوط و تباهى خواهد بود. *على (ع) فرموده: راست و چپ بيراهه و ضلالت است، خط وسط، جاده‏ى واقعى و راهى است كه به نجات و سعادت منتهى مى‏گردد.
كلمه‏ى «» در روايات ائمه عليهم‏السلام آمده ، اما آن را در امور مالى فقط محصور ننموده‏اند، بلكه گاهى در امر مالی به كار برده‏اند و گاه در امر عبادت. *از وصاياى اميرالمومنين در بستر مرگ به فرزندش حضرت مجتبى اين بود كه: و اقتصد يا بنى فى معيشتك، و اقتصد فى عبادتك و عليك فيها بالامر الدائم الذى تطيقه. فرزند! در امر معيشت، مقتصد و ميانه‏رو باش و در عبادتت نيز ميانه‏رو، و بر تو باد در امر عبادت به اندازه‏اى عمل كنى كه هميشه توان انجام آن را داشته باشى.
مرحوم رضوان الله تعالى عليه در كتاب كافى بابى باز نموده تحت عنوان « الاقتصاد فى العباده» در عبادت! و روايات مربوط به اين امر را در آن باب آورده است