eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
D1737514T12856615(Web).mp3
1.01M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
35.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 دختری بنام رقیه(س) 🔊 روضه جانسوز حضرت (سلام الله علیها) ( صوت کامل اینجا ) 💠 33 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ( ادامه زیارت اینجا ) 🙏التماس دعا 🆔 @sahife2
📚 گونه اما کاملا مستند «اجاره نشین خیابان الامین» هشت سال معرکه با جمال فیض‌اللهی ( کلیپ معرفی کتاب اینجا ) ✍️ کتابی از علی اصغر دربارهٔ احوال جمال فیض‌اللهی است. رمانی درباره زندگی یک ایرانی که به عنوان قاچاقچی به ترکیه می‌رود اما سرنوشت دیگری برایش رقم می‌خورد. سرنوشتی که حصرت (سلام الله علیها) با کرامات خود برایش رقم می‌زند و باعث می شود او همه‌چیز را رها کند و مجاور و در ادامه مدافع آن حرم نورانی شود. https://taaghche.com/book/93012 https://taaghche.com/audiobook/165247 ◀️ علیها السلام علیه السلام 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#فرهنگ_کتاب_خوانی 📚#کتاب #رمان گونه اما کاملا مستند «اجاره نشین خیابان الامین» هشت سال معرکه #سوریه
راوی کتاب یک ایرانی است که در سال‌های ابتدایی دهه 70 و با سرخوردگی از شرایط موجود در ایران برای خودش برای کار و تجارت راهی ترکیه می‌شود و در آنجا با بخشی از بدنه مافیای بزرگ قاچاق در ترکیه همراه می‌شود و در نهایت یک اتفاق و ندا از سوی دوستی قدیمی که از قضا از شهدای دفاع مقدس است، او را به همراه جمعی راهی سوریه می‌کند و در سوریه او که حتی حاضر به حضور در حرم مقدس حضرت زینب و رقیه(س) نیست، در یک مکاشفه عجیب پایبند و مقیم حرم مقدس حضرت رقیه(س) و مفتحر به خادمی آن می‌شود. این موضوع چنان در بافت زندگی او تأثیر می‌گذارد که تمامی آنچه را از زندگی تا پیش از این اندوخته، به پای آن می‌ریزد. 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَكُمْ وَ أَبْصَرَكُمْ وَ خَتَمَ عَلَى‏ قُلُوبِكُم مَّنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِهِ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ‏ بگو: چه فكر مى كنید، اگر خداوند، شنوایى و بینایى شما را بگیرد و بر دل هاى شما مهر بزند، جز خداوند، كدام معبودى است كه آنها را به شما باز دهد؟ ببین كه ما چگونه آیات را به گونه هاى مختلف بیان مى كنیم، امّا آنان (به جاى ایمان و تسلیم) روى بر مى گردانند. ✍️ از ابتداى سوره تا اینجا حدود ده بار خداوند با طرح سؤال، مخالفان را دعوت به تفكّر كرده است. زیرا در نعمت ها و تصوّر وفرضِ تغییر و تحوّل آنها، زمینه ى خداشناسى است. اگر درختان سبز نشوند، «لو نشاء لجعلناه حطاماً» اگر آبها تلخ و شور شوند، «لو نشاء جعلناه اُجاجاً» اگر آبها به زمین فرو روند، «إن أصبح ماءكم غوراً» اگر شب یا روز، همیشگى باشد، «إن جعل اللَّه علیكم اللیل سرمداً... ان جعل اللَّه علیكم النّهار سرمداً» و اگر چشم و گوش و عقل انسان از كار بیفتد، «إن اخذ اللَّه سمعكم و ابصاركم و...» امام باقر علیه السلام فرمود: اگر خداوند هدایت شما را بگیرد، كیست كه دوباره شما را هدایت كند؟ و سپس این آیه را تلاوت فرمود. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ فى صفة النبى و اهل بيته و اتباع دينه و فيها يعظ بالتقوى. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن امام از فضايل پيامبر و خاندان و پيروان آيين او سخن مى گويد و در ضمن، مردم را به تقوا دعوت مى فرمايد. 👈 این خطبه نورانی در 2 بخش می آید : ✳️ بخش اول: وصف اکرم و رسالت او *️⃣ ابْتَعَثَهُ بِالنُّورِ الْمُضِيءِ وَ الْبُرْهَانِ الْجَلِيِّ وَ الْمِنْهَاجِ الْبَادِي وَ الْكِتَابِ الْهَادِي. أُسْرَتُهُ خَيْرُ أُسْرَةٍ وَ شَجَرَتُهُ خَيْرُ شَجَرَةٍ، أَغْصَانُهَا مُعْتَدِلَةٌ وَ ثِمَارُهَا مُتَهَدِّلَةٌ، مَوْلِدُهُ بِمَكَّةَ وَ هِجْرَتُهُ بِطَيْبَةَ، عَلَا بِهَا ذِكْرُهُ وَ امْتَدَّ مِنْهَا صَوْتُهُ، أَرْسَلَهُ بِحُجَّةٍ كَافِيَةٍ وَ مَوْعِظَةٍ شَافِيَةٍ وَ دَعْوَةٍ مُتَلَافِيَةٍ، أَظْهَرَ بِهِ الشَّرَائِعَ الْمَجْهُولَةَ وَ قَمَعَ بِهِ الْبِدَعَ الْمَدْخُولَةَ وَ بَيَّنَ بِهِ الْأَحْكَامَ الْمَفْصُولَةَ؛ فَ "مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً" تَتَحَقَّقْ شِقْوَتُهُ وَ تَنْفَصِمْ عُرْوَتُهُ وَ تَعْظُمْ كَبْوَتُهُ، وَ يَكُنْ مَآبُهُ إِلَى الْحُزْنِ الطَّوِيلِ وَ الْعَذَابِ الْوَبِيلِ. وَ أَتَوَكَّلُ عَلَى اللَّهِ تَوَكُّلَ الْإِنَابَةِ إِلَيْهِ، وَ أَسْتَرْشِدُهُ السَّبِيلَ الْمُؤَدِّيَةَ إِلَى جَنَّتِهِ الْقَاصِدَةَ إِلَى مَحَلِّ رَغْبَتِهِ. ✳️ 1. وصف پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و اهل بيت عليهم السّلام: *️⃣ خداوند پيامبرش را با نورى درخشان، و برهانى آشكار، و راهى روشن، و كتابى هدايتگر بر انگيخت. خانواده او نيكوترين خانواده، و درخت وجودش از بهترين درختان است كه شاخه هاى آن راست و ميوه هاى آن سر به زير و در دسترس همگان است، زادگاه او مكه، و هجرت او به مدينه پاك و پاكيزه است، كه در آنجا نام او بلند شد و دعوتش به همه جا رسيد. خدا او را با برهانى كامل و كافى (قرآن) و پندهاى شفا بخش، و دعوتى جبران كننده فرستاد. با فرستادن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شريعت هاى ناشناخته را شناساند، و ريشه بدعت هاى راه يافته در اديان آسمانى را قطع كرد، و احكام و مقرّرات الهى را بيان فرمود. پس هر كس جز اسلام دينى را انتخاب كند به يقين شقاوت او ثابت، و پيوند او با خدا قطع، و سقوطش سهمگين خواهد بود، و سر انجامش رنج و اندوهى بى پايان و شكنجه اى پردرد مى باشد. بر خدا توكّل مى كنم، توكّلى كه بازگشت به سوى او باشد، و از او راه مى جويم، راهى كه به بهشت رسد و به آنجا كه خواست اوست بينجامد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را " اینجا " بخوانید *خطبه در يك نگاه * اوصاف ديگرى از پيامبر(صلى الله عليه وآله) * به گوينده بنگريم يا به سخنش؟! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ در ( قسمت هفتم ) براى اين که علی (عليه السلام) ثابت کند اگر سخنى مى گويد خود قبل از هر کس به آن عمل نموده و دقيقاً گام در جاى گام (صلى الله عليه وآله) نهاده، مى فرمايد: *️⃣ واللّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِي هذِهِ حَتَّى اسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَاقِعِهَا. وَ لَقَدْ قَالَ لِي قَائِلٌ: أَلاَ تَنْبِذُهَا عَنْکَ؟ فَقُلْتُ: اغْرُبْ عَنِّي، فَعِنْدَ الصَّبَاحِ يَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى! *️⃣ به خدا سوگند! آن قدر اين پيراهنم را وصله زدم که از وصله کننده آن شرم دارم (تا آن جا که) کسى به من گفت: چرا اين پيراهن کهنه را دور نمى افکنى؟ گفتم: از من دور شو. صبحگاهان، رهروان شب را ستايش مى کنند! (آنها که بيدار بودند و ره سپردند و به مقصد رسيدند نه آنها که در خواب بودند و در بيابان ماندند) 1️⃣ از اين تعبير به روشنى استفاده مى شود که گاه، امام(عليه السلام) پيراهن خود را براى وصله زدن به ديگرى مى داد (هر چند گاهى خودش شخصاً به اين کار اقدام مى فرمود) و آن قدر وصله در کنار وصله روى وصله زده شده بود که امام(عليه السلام) از وصله کننده شرم داشت و با اين حال، حاضر به ترک آن وتهيه لباس جديدى نبود. 2️⃣ چقدر فرق است بين زندگى آن حضرت و کسانى که براى هر فصل و هر زمان و مکان، لباس دارند. براى مجلس شادى لباسى و براى مجلس عزا لباسى ديگر; براى سفر و براى حضر و براى خواب و بيدارى هر کدام لباسى تهيه کرده اند و از آن اسف انگيزتر اين که بسيارى از لباس هاى خود را به دور مى افکنند; تنها به علت اين که از مد افتاده! بى آن که کهنه يا فرسوده يا پاره شده باشد!! 9️⃣ جمله «عِنْدَ الصَّبَاحِ يَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى!» ضرب المثل معروفى است در ميان عرب و مفهوم آن، چنين است: آنها که به موقع تحمل شدايد و ناملايمات مى کنند، هنگامى که به مقصد مى رسند از کار خود خشنودند و حمد خدا را به جا مى آورند و ديگران هم آنان را مى ستايند https://eitaa.com/sahife2/55287 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن " https://eitaa.com/sahife2/55026 صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 1 ‏ 7 ✳️ *️⃣ وَ اللّهُ الَّذى ارْسَلَ الرِّياحَ فَتُثِيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ الى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَاحْيَيْنا بِهِ‏ الْارْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ» «فاطر 9» خداست كه بادها را فرستاد تا ابرى را برانگيزند، پس ما آن را به سوى سرزمين مرده رانديم و زمين را پس از مردگى‏اش به وسيله آن زنده كرديم؛ زنده شدن مردگان هم اين گونه است. «نظام حساب شده‏اى كه بر حركت بادها، و سپس حركت ابرها، و بعد از آن نزول قطره‏هاى حيات بخش باران، و به دنبال آن زنده شدن زمين‏هاى مرده، حاكم است خود بهترين دليل و خود بهترين گواه بر اين حقيقت است كه دست قدرت حكيمى در پشت اين دستگاه قرار دارد و آن را تدبير مى‏كند. نخست به بادهاى گرم و داغ دستور مى‏دهد از مناطق استوائى به سوى مناطق سرد حركت كنند، و در مسير خود آب درياها را بخار كرده به آسمان فرستند، سپس به جريان‏هاى منظم سرد قطبى كه دائماً در جهت مخالفت جريان اول حركت مى‏كنند دستور مى‏دهد بخارها را جمع‏آورى كرده و ابرها را تشكيل دهند. باز به همان بادها دستور مى‏دهد ابرها را بر دوش خود حمل كنند و به سوى بيابان‏هاى مرده گسيل دارند، تا قطرات زنده كننده باران از آنها سرازير گردد. سپس به شرايط خاص زمين و بذرهاى گياهانى كه در آن افشانده شده، فرمان پذيرش آب و نمو و رويش مى‏دهد، و از موجودى ظاهراً پست و بى ارزش موجوداتى زنده وبسيار متنوّع و زيبا، خرم و سرسبز، مفيد و پربار به وجود مى‏آورد كه هم دليلى است بر قدرت او، و هم گواهى است بر حكمت او، و هم نشانه‏اى است از رستاخيز بزرگ!! در حقيقت آيه فوق از چند جهت دعوت به توحيد مى‏كند: از نظر برهان نظم، و از نظر برهان حركت كه هر موجود متحركى محركى مى‏خواهد، و از نظر بيان نعمت‏ها كه از جهت فطرى انگيزه‏اى است براى شكر منعم. و از جهاتى نيز دليل بر مسئله معاد است. از نظر سير تكاملى موجودات، و از نظر پديدار شدن چهره حيات از زمين مرده، يعنى اى انسان! صحنه معاد در فصول هر سال در برابر چشم تو و در زير پاى توست. جالب اين كه در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله چنين مى‏خوانيم: يكى از اصحاب عرض كرد: يا رَسُولَ اللّهِ كَيْفَ يُحْيِى اللّهُ الْمَوتى وَ ما آيَةُ ذلِكَ فِى خَلْقِهِ؟ اى رسول خدا! چگونه پروردگار مردگان را زنده مى‏كند و نشانه و نمونه آن در جهان خلقت چيست؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اما مَرَرْتَ بِوادى اهْلِكَ مُمْحِلًا ثُمَّ مَرَرْتَ بِهِ يَهْتَزُّ خُضْراً؟ آيا از سرزمين قبليه‏ات گذر نكرده‏اى، در حالى كه خشك ومرده بوده، و سپس از آن جا عبور كنى در حالى كه از خرّمى و سرسبزى گوئى به حركت درآمده؟ قُلْتُ: نَعَمْ يا رَسُولَ اللّهِ. گفتم: آرى، اى رسول خدا. قالَ: فَكَذلِكَ يُحْيِى اللّهُ الْمَوتى، وَتِلْكَ آيَتُهُ فِى خَلْقِهِ. .فرمود: اين گونه خداوند مردگان را زنده مى‏كند و اين نمونه و نشانه او در آفرينش است.» ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 117 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12856615(Web).mp3
1.01M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
45.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنا رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ 🔊 یا حضرت (سلام الله علیها) ( صوت کامل اینجا ) 💠 34 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ( ادامه زیارت اینجا ) 🙏التماس دعا 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّلِمُونَ‏ بگو: چه خواهید كرد اگر عذاب خداوند، به طور پنهان و ناگهانى یا آشكارا به سراغ شما آید، آیا جز گروه ستمگران هلاك خواهند شد؟ ✍️ شاید مراد از «بغتة» به هنگام خواب در شب و مراد از «جهرة» به هنگام كار در روز باشد. مثل آیه ى «أتاها أمرنا لیلاً أونهاراً» و شاید مراد از «بغتة»، عذاب هاى بى مقدّمه باشد و مقصوداز «جهرة»، عذاب هایى كه آثارش از روز اوّل آشكار شود، مثل ابرهاى خطرناك كه بر سر قوم عاد فرود آمد. چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم: «قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ریح فیها عذاب ألیم» **سؤال: این آیه مى گوید: تنها ظالمین از عذاب الهى هلاك مى شوند، در آیه اى دیگر «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصّة» فراگیرى و شعله هاى عذاب نسبت به همه بیان شده و هشدار داده شده است، چگونه مفهوم این دو آیه قابل جمع است؟ **پاسخ: در تفسیر كبیر فخررازى و مجمع البیان آمده است: هر فتنه اى هلاك نیست. در حوادث تلخ، آنچه به ها مى رسد هلاكت و قهر است، و آنچه به مؤمنان مى رسد، ، آزمایش و رشد است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ فى صفة النبى و اهل بيته و اتباع دينه و فيها يعظ بالتقوى. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن امام از فضايل پيامبر و خاندان و پيروان آيين او سخن مى گويد و در ضمن، مردم را به تقوا دعوت مى فرمايد. 👈 این خطبه نورانی در 2 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: توصیه به و گرفتن *️⃣ أوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ، فَإِنَّهَا النَّجَاةُ غَداً وَ الْمَنْجَاةُ أَبَداً، رَهَّبَ فَأَبْلَغَ وَ رَغَّبَ فَأَسْبَغَ؛ وَ وَصَفَ لَكُمُ الدُّنْيَا وَ انْقِطَاعَهَا وَ زَوَالَهَا وَ انْتِقَالَهَا، فَأَعْرِضُوا عَمَّا يُعْجِبُكُمْ فِيهَا لِقِلَّةِ مَا يَصْحَبُكُمْ مِنْهَا، أَقْرَبُ دَارٍ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ وَ أَبْعَدُهَا مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ، فَغُضُّوا عَنْكُمْ عِبَادَ اللَّهِ غُمُومَهَا وَ أَشْغَالَهَا، لِمَا قَدْ أَيْقَنْتُمْ بِهِ مِنْ فِرَاقِهَا وَ تَصَرُّفِ حَالاتِهَا، فَاحْذَرُوهَا حَذَرَ الشَّفِيقِ النَّاصِحِ وَ الْمُجِدِّ الْكَادِحِ. وَ اعْتَبِرُوا بِمَا قَدْ رَأَيْتُمْ مِنْ مَصَارِعِ الْقُرُونِ قَبْلَكُمْ، قَدْ تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ وَ زَالَتْ أَبْصَارُهُمْ وَ أَسْمَاعُهُمْ، وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ، وَ انْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعِيمُهُمْ، فَبُدِّلُوا بِقُرْبِ الْأَوْلَادِ فَقْدَهَا وَ بِصُحْبَةِ الْأَزْوَاجِ مُفَارَقَتَهَا، لَا يَتَفَاخَرُونَ وَ لَا يَتَنَاسَلُونَ وَ لَا يَتَزَاوَرُونَ وَ لَا يَتَحَاوَرُونَ. فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ، حَذَرَ الْغَالِبِ لِنَفْسِهِ، الْمَانِعِ لِشَهْوَتِهِ، النَّاظِرِ بِعَقْلِهِ، فَإِنَّ الْأَمْرَ وَاضِحٌ وَ الْعَلَمَ قَائِمٌ وَ الطَّرِيقَ جَدَدٌ وَ السَّبِيلَ قَصْد. ✳️ 2. سفارش به تقوا و عبرت از گذشتگان:: *️⃣ بندگان خدا شما را به ترسيدن از خدا و فرمانبردارى او سفارش مى كنم كه نجات فردا و مايه رهايى جاويدان است. خدا آنگونه كه سزاوار بود شما را ترسانيد، و چنانكه شايسته بود اميدوارتان كرد، و دنيا و بى اعتبارى آن و نابود شدنى بودن و دگرگونى آن را براى شما تعريف كرد. پس از آنچه در دنيا شما را به شگفتى وامى دارد روى گردانيد، زيرا كه مدت كوتاهى در آن اقامت داريد، دنيا به خشم خدا نزديكترين و از خشنودى خدا دورترين جايگاه است. پس اى بندگان خدا، از غم و اندوه و سرگرمى هاى دنيا چشم برگيريد زيرا شما به جدايى و دگرگونيهاى امور دنيايى يقين داريد، و چونان دوست مهربانى كه نصيحت گر و كوشا براى نجات رفيقش تلاش كند، خويشتن را از دنيا دور نگهداريد. و از آنچه بر گذشتگان شما رفت عبرت گيريد، كه چگونه، بند بند اعضاى بدنشان از هم گسست، چشم و گوششان نابود شد، شرف و شكوهشان از خاطره ها محو گرديد، و همه ناز و نعمت ها و رفاه ها و خوشى ها پايان گرفت، كه نزديكى فرزندان به دورى و از دست دادنشان، و همدمى همسران، به جدايى تبديل شد، ديگر نه به هم مى نازند، و نه فرزندانى مى آورند، و نه يكديگر را ديدار مى كنند، و نه در كنار هم زندگى مى كنند پس اى بندگان خدا بپرهيزيد، چونان پرهيز كسى كه به نفس خود چيره، و بر شهوات خود پيروز، و با عقل خود به درستى مى نگرد، زيرا كه جريان انسان آشكار، پرچم بر افراشته، جادّه هموار، و راه، روشن و راست است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عنوان زیر) " اینجا " بخوانید *به قربانگاه هاى قرون پيشين بنگريد! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن " https://eitaa.com/sahife2/55026 صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 2 1 1 ✳️ در ادامه اين قسمت كه در رابطه با مسئله با عظمت باد كه محصول جابه‏جائى هواست، دورنمائى از آثار هوا را از زبان دانش امروز عنايت كنيد، تا به معجزه بزرگ علمى حضرت صادق عليه السلام در بيان آثار هوا خطاب به مفضّل بن عمر كوفى اشاره كنم: آنچه كه ثابت شده در ميان كره‏هاى جهان بزرگ، كره زمين داراى هواى ثابت مى‏باشد، ضخامت هواى دور كره زمين را از صد كيلومتر تا هشتصد كيلومتر تخمين زده‏اند. هوا جسمى است لطيف، شفاف و ناپيدا و داراى پنج هزار و نهصد ميليارد تن وزن مى‏باشد. هوا پر ارزش‏ترين موجود براى حيات انسان است. انسان و سلسله جانوران و سلسله گياهان، براى زندگى نياز به تنفس دارد، و تنفس بى وجود هوا ممكن نيست، پس اگر هوا نبود زنده‏اى نبود، اگر هوا نبود روشنائى ماه، روشنائى‏هاى ديگر نبودند و حس باصره از كار مى‏افتاد، تنها نقاطى كه برابر تابنده قرار مى‏گرفت و مى‏توانست نور را منعكس سازد روشن بود. اگر هوا نبود صدايى و بانگى نبود، چون هوا وسيله نقل موج‏هاى صوتى است، در نتيجه حسّ سامعه از كار مى‏افتاد. اگر هوا نبود خاك نبود، پس كشت و كار و زراعتى نبود، چرا؟ اكسيژن كه جزئى از هواست، در سنگ و آجر و فلز اثر مى‏گذارد، سطح مواد ارضى در اثر تركيب با اكسيژن نرم شده و مى‏شود و از آن خاك نرم به وجود آمده و مى‏آيد، خاك را كه هواى آرام درست كرده، باد به اطراف برده و مى‏برد، و بر روى زمين گسترانيده و مى‏گستراند. آرى، اگر هوا نبود خوراكى يافت نمى‏شد، و حسّ ذائقه از كار مى‏افتاد! اگر هوا نبود آتش نبود، چون آتش در اثر اكسيژن هوا مى‏باشد، وقتى بخواهند چاه نفت فروزانى را خاموش كنند، توليد خلأ مى‏كنند. يعنى هوا را نابود مى‏سازند، اگر آتش نبود زندگى بشر با نبودن آتش چگونه مى‏شد؟! آيا آسايشى در جهان بود؟ اگر هوا نبود بويى در جهان نبود؛ زيرا بو عبارت است از پخش ذرّات بودار در هوا، پس در اثر نبودن هوا شامه از كار مى‏افتاد. اگر هوا نبود رگ‏هاى بدن ما پاره مى‏شد و خون بيرون مى‏ريخت، ديگر حياتى باقى نمى‏ماند، هوا فشار مخصوصى به بدن وارد مى‏سازد، يعنى در هر سانتى متر مربع در حدود يك كيلوگرم، اين فشار از پاره شدن رگ‏ها جلوگيرى مى‏كند، در نقاط بالا كه فشار هوا كم است با وسايل مصنوعى فشار هوا را زياد مى‏كنند. اگر هوا نبود كره زمين هر روز به وسيله بيست ميليون سنگ‏هاى آسمانى بمباران مى‏شد، سنگ هائى كه در حدود پنجاه كيلومتر در ثانيه سرعت دارد، آيا در اين صورت جاندارى در روى زمين زنده مى‏ماند؟ هوا اين سنگ‏ها را در خود حل مى‏كند تا به زمين نرسند، اگر هوا نبود گرماى سوزان روزها، و سرماى سخت شب‏ها زنده‏اى باقى نمى‏گذارد، و سودهاى ديگر و بسيار كه در هواست!! آيا گران قيمت‏ترين چيز را در حيات جانداران، اين گونه رايگان تحت اختيار آن گذاردن، نشانه قدرت نامتناهى و رحمت نامتناهى و حكمت نامتناهى سازنده جهان نمى‏باشد؟ هوائى كه كره زمين را احاطه كرده است، موجودى است متحرك، و بيشتر وقت‏ها در جريان است و از اين سو به آن سوى مى‏رود. شگفتى اين جاست كه چنين موجودى كه بيشتر عمرش در حركت مى‏باشد، و از اين جا به آن جا مى‏رود، چرا از زمين سفر نمى‏كند، لااقل برود و برگردد! چه كسى آن را به زمين دوخته است. چه قلعه‏اى به گرد آن كشيده‏اند كه در فضا پخش نمى‏شود، كى اين قلعه را كشيده است و قلعه را از چه ساخته است؟ و بنيادش را روى چه قرار داده است. با چه نيروئى اين هواى متحرك را به تمام نقاط زمين دوخته‏اند؟ و يا به آن چسبانيده‏اند؟ آيا ماده مى‏تواند هواى متحرك را در حال حركت ثابت قرار دهد؟ ولى قدرت نامتناهى و علم نامتناهى و حكمت نامتناهى او، هواى متحرك را بر زمين ثابت قرار داده است. «قبلا در مسئله باد و باران در تفسير دعاى سوم صحيفه سجّاديه مسائلی نگاشته شده است... اینجا» ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 127 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2