❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_129
✳️ قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِيَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِى الْأَرْضِ فَيَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ
(قوم #موسى) گفتند: هم پیش از آنكه نزد ما بیایى آزار مى شدیم و هم پس از آنكه آمدى! (پس چه باید كرد؟) موسى گفت: امید است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در این زمین، جانشین آنان سازد تا ببیند شما چگونه عمل مى كنید.
✍️ بنى اسرائیل توقّع داشتند پس از قیام موسى علیه السلام كارها یك شبه درست شود و كشور مصر، با همه ى امكانات در اختیار آنان قرار گیرد و فرعونیان نابود شوند. از این رو مدّعى بودند كه قیام حضرت موسى برایشان رفاه نیاورده است،
امّا در پاسخ آنان مى فرماید: #پیروزى، نیاز به شرایطى همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، یارى الهى فرامى رسد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_232
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ كَلَّمَ بِهِ عَبْدَاللَّهِ بْنِ زِمْعَةِ، وَ هُوَ مِنْ شيعَتِهِ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قَدِمَ عَلَيْهِ فِى خِلافَتِهِ يَطْلُبُ مِنْهُ مالًا، فَقَالَ عليهم السلام:...
از سخنان امام عليه السلام است كه به عبداللَّه زمعه فرمود كه از شيعيان آن حضرت بود و در هنگام خلافت نزد امام آمد واز او درخواست مالى كرد. امام سخنان ذيل را در پاسخ او فرمود: ...
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ دقت در مصرف #بیت_المال :
*️⃣ إِنَّ هَذَا الْمَالَ لَيْسَ لِي وَ لَا لَكَ، وَ إِنَّمَا هُوَ فَيْءٌ لِلْمُسْلِمِينَ وَ جَلْبُ أَسْيَافِهِمْ؛ فَإِنْ شَرِكْتَهُمْ فِي حَرْبِهِمْ كَانَ لَكَ مِثْلُ حَظِّهِمْ، وَ إِلَّا فَجَنَاةُ أَيْدِيهِمْ لَا تَكُونُ لِغَيْرِ أَفْوَاهِهِمْ.
✳️ احتياط در مصرف بيت المال :
*️⃣ اين اموال كه مى بينى نه مال من و نه از آن توست، غنيمتى گرد آمده از مسلمانان است كه با شمشيرهاى خود به دست آوردند، اگر تو در جهاد همراهشان بودى، سهمى چونان سهم آنان داشتى، و گر نه دسترنج آنان خوراك ديگران نخواهد بود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
* همان گونه كه در عنوان اين كلام آمد، عبداللَّه بن زمعه مالى را از حضرت طلبيد؛ ولى حضرت پاسخ منفى به او داد؛ زيرا آن مال از غنائم جنگى بود و تنها جنگجويان در آن شركت داشتند و عبداللَّه كه در آن جنگ شركت نداشته حقى نداشت.
* غنائم جنگجويان
* عبد اللّه ابن زمعه كسى است كه پدر و عمو و برادرش در جنگ بدر به دست مسلمانان كشته شدند، جدّ او أسود، رسول خدا را فراوان آزار مى داد، اما او از شيعيان امام على عليه السّلام شد و فكر مى كرد در تقسيم بيت المال به او بيشتر توجّه مى شود. امّا پاسخ قاطع امام او را بيدار كرد.
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 10
https://eitaa.com/sahife2/59802
10- #نيك_سيرتى
✳️ نيك سيرتى به معناى روش پسنديده در تمام امور است كه ناشى از حسنات اخلاقى است، و حسنات اخلاقى و مكارم پسنديده واقعيتهايى است كه در اين دعاى شريف و عبارات ملكوتى آمده است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 371
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 وعده الهی مبنی بر تأسيس فلسطين از دريا تا نهر محقق خواهد شد، همان گونه كه وعده الهی به مادر موسی علیه السلام محقق شد.
👤توئیت #مقام_معظم_رهبری
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🕌 @sahife2
📝متن #نامه_مقام_معظم_رهبری_به_دانشجویان_حامی_فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا
👇بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!
این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
✏️شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
✏️جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
✏️«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
✏️سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
✏️سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
✏️بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=56567
📝سیّدعلی خامنهای ۱۴۰۳/۳/۵
🏷 #نامه_های_رهبری_به_جوانان_غربی #مقام_معظم_رهبری #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🕌 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_130
#اعراف_131
✳️ وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كردیم، باشد كه متذكّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند).
✍️ «سنین» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با كلمه «أخذ» به كار مى رود، اغلب به معناى #قحطى و#خشكسالى است. لذا ذكر «نقص من الثمرات»، شاید براى بیان مصداق بارز قحطى باشد.
گاهى بلاها و سختى ها، در مسیر بیدارى و #امتحان انسان و زمینه ى هلاكت اوست. «و لنبلونّكم بشى ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» [
حضرت على علیه السلام مى فرماید: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن درِ خزانه هاى خیرات، گناهكاران را مى آزماید تا آنان متنبّه و متذكّر شده و #توبه كنند و گناهان را ترك نمایند.
✳️ فَإِذَا جَآءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَئِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى آمد، مى گفتند: این حقّ (ما و به خاطر لیاقت) ماست، ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى رسید، به موسى و پیروانش فال بد مى زدند، بدانید كه سرچشمه ى شومى هایشان نزد خداست (و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كیفر مى دهد)، ولى اكثرشان نمى دانند.
✍️ «یَطیّروا» از «تَطَیُّر»، به معناى #فال بد زدن است. چون عرب ها اغلب فال بد را از طریق پرواز پرنده یا صداى آن مى دانستند، به هر گونه فال بد «طَیَره» مى گویند
در آیات دیگر قرآن نیز فال بد در مورد پیامبران حتّى رسول خدا صلى الله علیه وآله مطرح شده است.
فال بد، در پیدایش حوادث و پیش آمدها، هیچ اثر طبیعى و منطقى ندارد، امّا آثار روانى بسیارى دارد. در روایات مى خوانیم: فال بد، نوعى شرك به خداست و هرگاه فال بد زدید، به كار خود ادامه دهید و به آن اعتنا نكنید. امام صادق علیه السلام فرمودند: فال بد، اثرش به همان اندازه است كه آن را مى پذیرى؛ اگر آن را سبك بگیرى، كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگیرى، پر اثر و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت
فال بد، در میان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبینى و ركود كارها مى شود، لذا از آن نهى شده است، امّا فالِ نیك چون سبب حركت و عشق و امید است، اشكالى ندارد
#تفأل
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
130-131.mp3
4.17M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_130
#اعراف_131
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_233
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ بَعْدَ أنْ أقْدَمَ أحَدُهُمْ عَلَى الْكَلامِ فَحَصَرَ، وَ هُوَ في فَضْلِ أهْلِ الْبَيْتِ، وَ وَصْفِ فَسادِ الزَّمانِ.
از سخنان امام عليه السلام است اين سخن را هنگامى ايراد فرمود كه بعضى از يارانش (جعدة بن حبيره) نتوانست در منبر سخن بگويد.
اين سخن درباره فضايل اهل بيت عليهم السلام و وضع نابسامان مردم در آن عصر است.
👈 این خطبه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش اول: سخنوری #اهل_بیت علیهم السلام :
*️⃣ أَلَا وَ إِنَّ اللِّسَانَ بَضْعَةٌ مِنَ الْإِنْسَانِ، فَلَا يُسْعِدُهُ الْقَوْلُ إِذَا امْتَنَعَ وَ لَا يُمْهِلُهُ النُّطْقُ إِذَا اتَّسَعَ؛ وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ.
✳️ 1. فصاحت و بلاغت #اهلبيت عليهم السّلام:
*️⃣ آگاه باشيد، همانا زبان، پاره اى از وجود انسان است، اگر آمادگى نداشته باشد، سخن نمى گويد، و به هنگام آمادگى، گفتار او را مهلت نمى دهد، همانا ما اميران سخن مى باشيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده، و شاخه هاى آن بر ما سايه افكنده است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
* ما فرمانروايان سخنيم!
* شگفتى هاى #زبان و #لسان
*اميران سخن
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 11
https://eitaa.com/sahife2/59802
11- #سنگينى_و_وقار
✳️ آنان كه در ميان مردم دست به سبكسرى، و اعمال و رفتار ناهنجار، و كارهائى كه با وزانت و وقار تناسبى ندارد مىزنند، در حقيقت خلاف صراط مستقيم قدم بر مىدارند، و بدون شك با كردار ناپسند، و صداى نكره، و شوخىهاى بى جا، و مطالب پوچ و سخنان ياوه، و ادا و اطوار خارج از نزاكت و ادب، باعث آزار ديگران و آزرده دلى مردم هم هستند.
رفتار و كردار مردان حق، و شكل زندگى بندگان الهى توأم با متانت و #وقار و وزانت است.
وَاقْصِدْ فِى مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ انَّ انْكَرَ الْاصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ (لقمان 19 )
و در راه رفتنت ميانهرو باش، و از صدايت بكاه كه بىترديد ناپسندترين صداها، صداى خران است.
سنگينى و وقار در روايات
احمد بن عمر حلبى مىگويد: به حضرت صادق عليه السلام عرضه داشتم: چه خصلتهائى براى مرد زيباتر است؟ فرمود:
وَقارٌ بِلا مَهابَةٍ، وَ سَماحٌ بِلا طَلَبِ مُكافاةٍ، وَتَشاغُلٌ بِغَيْرِ مَتاعِ الدُّنْيا.
سنگينى و وقارى كه به عظمت انسان در جامعه بيفزايد نه باعث ترس مردم گردد، سخا و جودى كه در آن توقع تلافى نباشد، و دل مشغولى به واقعيتهاى الهى كه انسان را از حرام منصرف و به رحمت حق نزديك كند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
عَلَيْكُمْ بِالسَّكينَةِ وَ الْوَقارِ.
بر شما باد به آرامش داشتن و سنگينى و وقار.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
لَيْسَ الْبِرُّ فِى حُسْنِ الزِّىِّ، وَلكِنَّ الْبِرَّفِى السَّكينَةِ وَ الْوَقارِ
نيكى در خوب پوشيدن و تجمّل نيست، خوبى در آرامش و وقار است.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
جَمالُ الرَّجُلِ الْوَقارُ.
زيبائى مرد وقار است.
كُنْ فِى الْمَلَأِ وَقُوراً، وَ فِى الْخَلَا ذَكُوراً.
در ميان مردم با وقار و در خلوت به ياد حق باش.
وَقارُ الرَّجُلِ نُورٌ وَ زينَةٌ.
سنگينى و وقار انسان، زيبائى و نور است.
الْوِقارُ يُنْجِدُ الْحِلْمِ.
وقار و سنگينى ميوه بردبارى است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 372
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خداوند "ابراهیم" را دوست داشت
✏️ چه کسی این سرمایه ی اجتماعی نظام را آورد در چشم دنیا؟ آقای #رئیسی! ایشان کرد این کار را...
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 25 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت بیست و پنجم : سلطه-استثمار
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_132
#اعراف_133
✳️ وَقَالُواْ مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ ءَايَةٍ لِّتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ
و (فرعونیان به #موسى) گفتند: هرگونه آیه و معجزه اى بیاورى، تا با آن ما را جادو كنى، ما به تو ایمان نمى آوریم.
✍️ از اینكه به حضرت موسى مى گفتند: هرگونه آیه اى بیاورى، معلوم مى شود كه دشمن نیز مى دانست كه كار موسى #سحر و #جادو نیست، بلكه معجزه اى الهى است، ولى از روى لجاجت و تكبّر ایمان نمى آوردند، فقط ساحران هنگامى كه فهمیدند كار موسى سحر نیست، بدون لجاجت ایمان آوردند. البتّه شاید آیه نامیدن كار حضرت موسى از سوى فرعونیان، از روى استهزا و مسخره بوده است.
✳️ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ ءَايَتٍ مُّفَصَّلَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ
پس ما بر آنان طوفان و (هجوم) #ملخ و حیوانات كوچك و قورباغه ها و (جریان) خون را به صورت نشانه هاى جدا جدا، فرستادیم، امّا باز هم تكبّر ورزیدند وآنان گروهى بدكار بودند.
✍️ «#طوفان»، در فارسى به معناى تندباد است، امّا عرب آن را به معناى سیل كوبنده به كار مى برد. البتّه بعضى به هر حادثه ى عمومى و وحشتناك، طوفان گفته اند.
«قُمَّل»، به حیوانات كوچك از قبیل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى شود
خون، یكى از نشانه هاى خداوند بر قوم بنى اسرائیل بود و مراد، خون شدن آبها یا خون دماغ شدن عموم مردم است كه نوعى عذاب الهى بود.
عذاب هاى طوفان، خون و هجوم ملخ، تنها نسبت به فرعونیان بود و بنى اسرائیل از آن درامان بودند. داستان این عذاب ها در تورات نیز آمده است. هر بار كه بلایى به آنها مى رسید، دست به دامن موسى مى شدند و قول مى دادند كه اگر خدا رفع بلا كند ایمان بیاورند، آن حضرت مى پذیرفت و از خدا درخواست نموده و بلا برطرف مى شد، امّا آنان باز دست از كفر و لجاجت خود بر نمى داشتند. چنانكه در آیات بعد نیز بیان مى شود.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
132-133.mp3
2.7M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_132
#اعراف_133
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_233
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ بَعْدَ أنْ أقْدَمَ أحَدُهُمْ عَلَى الْكَلامِ فَحَصَرَ، وَ هُوَ في فَضْلِ أهْلِ الْبَيْتِ، وَ وَصْفِ فَسادِ الزَّمانِ.
از سخنان امام عليه السلام است اين سخن را هنگامى ايراد فرمود كه بعضى از يارانش (جعدة بن حبيره) نتوانست در منبر سخن بگويد.
اين سخن درباره فضايل اهل بيت عليهم السلام و وضع نابسامان مردم در آن عصر است.
👈 این خطبه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: ویژگیهاى جامعه #فاسد :
*️⃣ وَ اعْلَمُوا -رَحِمَكُمُ اللَّهُ- أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ [فَارِئُهُمْ] قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم.
✳️ 2. علل سقوط جامعه انسانى :
*️⃣ خدا شما را رحمت كند، بدانيد كه همانا شما در روزگارى هستيد كه گوينده حق اندك، و #زبان از راستگويى عاجز، و حق طلبان بى ارزشند.
مردم گرفتار گناه، و به سازشكارى همداستانند، جوانانشان بد اخلاق، و پير مردانشان گنه كار، و عالمشان دو رو، و نزديكانشان سود جوينده، نه خردسالانشان بزرگان را احترام مى كنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را مى گيرند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* ويژگى هاى محيط فاسد
امام علیه السلام ضمن يازده جمله کوتاه و بسيار پرمعنا ، ترسيم دقيقى از آن جامعه مى فرمايد
🆔 @sahife2