eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
5 نیاز به همیشه در زندگی اوقاتی پیش می آید که انسان به کمک همسایه نیاز پیدا می کند در جایی که هیچ یک از اقوام برای یاری او حضور ندارند بنابراین چه خوب است برخورد با همسایگان نیکو باشد تا د رموقع لزوم بتوانیم از انها کمک بطلبیم امام علی علیه السلام در بیانی به یکی از یارانشان چنین فرمودند: آدمی بی نیاز نیست به قوم و نزدیکان خود و به ایشان محتاج است و اگر یاری ایشان نکنی یاری رساندن از ایشان را منع کردی و یاری های بسیاری را از خود دور کرده ای به درستی که همیشه در رفاه و امنیت خواهی بود اگر همدیگر را یاری کنید(انساب الاشراف،ج2،ص163) لطفا نشر دهید تا همه بدانند .... دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
امانتهای زندگی من_10.mp3
12.65M
۱۰ 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای بخش اول درباره‏ي خود و دوستانش عنوان دعاء چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام لنفسه و لاهل و لايته، از دعاهاي امام (ع) درباره‏ي خود و دوستانش مي‏باشد. دعاهاي صحيفه‏ي سجاديه، معمولا با مدح و ستايش خداوند و بيان صفات الهي شروع مي‏شود. در اين قسمت امام (ع) درسهايي از خداشناسي را بيان مي‏کند. و متناسب با بيان صفات الهي درخواستهايي را در پيشگاه مقدس خداوند مطرح مي‏نمايد و حقيقتا درک و بيان اين تناسب و بيان صفات خداوند و توصيف ذات اقدس الهي جز از زبان معصومين برنمي‏آيد. دعاء پنجم از ترکيبي خاص برخوردار است، که تا انتهاي دعا رعايت شده، يعني امام (ع) ابتدا به مدح و ثناي الهي مي‏پردازد و سپس بر پيامبر و آلش درود مي‏فرستد و سپس درخواستهاي خود را بيان مي‏کند. فراز اول اين دعا چنين است: يا من لا تنقضي عجائب عظمته، صل علي محمد و آله، و احجبنا عن الالحاد في عظمتک، اي آنکه شگفتيهاي بزرگي او پايان ندارد، بر محمد و آل او درود فرست، و ما را از ستم در عظمت خود بازدار (چون ارتکاب گناه و عدول از حق، يک نوع جور نسبت به عظمت خالق است). 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش دوم اينکه انسان در پيشگاه خداوند چه چيزي را درخواست کند، و از خدا چه بخواهد، موضوع مهمي است و امام (ع) به ما آموزش مي‏دهد که از خدا چه بخواهيم. بخشي از درخواستهايي که در اين دعا مطرح شده عبارتند از: 1- و اعتق رقابنا من نقمتک، و گردنهاي ما را از عذاب و کيفر (دوزخ) آزاد فرما. 2- و اجعل لنا نصيبا في رحمتک، و براي ما در رحمت خود بهره‏اي قرار ده، 3- و ادننا الي قربک، و ما را به قرب خود نزديک نما. 4- و کرمنا عليک، و ما را نزد (احسان) خود گرامي بدار. 5- و لا تفضحنا لديک، و ما را (روز رستاخيز) نزد خود (به آنچه مي‏داني) رسوا مگردان. 6- اللهم اغننا عن هبه الوهابين بهبتک، بار خدايا به بخشش خود ما را از بخشش بخشندگان بي‏نياز گردان. 7- و ادل لنا و لا تدل منا، و ما را (بر دشمنان دين) پيروز گردان و (آنها را) بر ما پيروز مگردان. 8- و قنا منک و احفظنا بک، و اهدنا اليک، و ما را از خشم خود نگهدار، و به لطف خود حفظ فرما و به راه راست به سوي خود راهنمائي کن. 9- و لا تباعدنا عنک، و ما را از (رحمت) خود دور مگردان. 10- و اکفنا حد نوائب الزمان، و شر مصائد الشيطان، و مراره صوله السلطان، و ما را از سختي پيشامدها و اندوه ‏هاي روزگار، و بدي دامهاي شيطان، و تلخي غلبه‏ ي و پادشاه حفظ فرما. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش سوم 11- و اکفنا، و ما را بي‏نياز گردان 12- و اعطنا، و به ما عطا فرما 13- و اهدنا، و ما را هدايت کن 14- و امنعنا بعزک من عبادک، و ما را به قدرت و توانائي خود از (زيان) بندگانت دور ساز. 15- و اغننا عن غيرک بارفادک، و به بخشش خود از ديگري ما را بي‏نياز گردان. 16- و اسلک بنا سبيل الحق بارشادک، و به راهنمائي خود ما را به راه حق راهنمائي کن. 17- و اجعل سلامه قلوبنا في ذکر عظمتک، و سلامتي دلهاي ما را در ياد عظمت و بزرگي خود قرار بده. 18- و فراغ ابداننا في شکر نعمتک، و آسايش تن‏هاي ما را در سپاسگزاري نعمت خود قرار بده. 19- و انطلاق السنتنا في وصف منتک، و شيريني زبانهاي ما را در بيان نعمت خود قرار بده. نگاهي گذرا بر درخواستهاي امام (ع) در مقام دعا، از پيشگاه الهي، بيانگر اين حقيقت است که درخواستها برگرفته از تعاليم قرآن و همگي در جهت رشد و کمال الهي انسان است. و آنجا هم که امام (ع) درخواست امکانات مادي مي‏نمايد در جهت حفظ دين و حرمت و شخصيت و کرامت انسان است. و نمي‏خواهد دست و زبان و انديشه‏اش جز به راه خدا و جز به سوي خدا در جهتي ديگر مشغول شود، و مشکلات روزمره‏ي زندگي او را از پيمودن راه کمال بازدارد. گذشته از اين، درخواستهاي امام (ع) در قالب دعا، فرمولها و محورهاي اساسي رسيدن به کمال را معرفي مي‏کند. و به شيوه‏اي دقيق شرايط مساعد و مناسب فردي و اجتماعي را براي تکامل انسانها يادآور مي‏شود. علاوه بر اين در تمامي دعاها، با به کار بردن ضمير جمع رسيدن به کمال را براي همه درخواست مي‏کند. و امام (ع) به ما مي‏آموزد که از خدا بخواهيم در زمره‏ي افراد زير قرار بگيريم: 1- الداعين، دعوت‏کنندگان به سوي خدا 2- الدالين، راهنمايان به سوي خدا 3- الخاصين، از نزديکان به (رحمت) خدا ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
💠 کلیدی برای گشایش دروازه ی ارتباط با خدا در کلام اولیای خدا به ویژه دعاهای علیه السلام ✍️ استاد ◀️ کانال 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ ♦️لینک گروه کلاس مجازی " حفظ صحیفه سجادیه" در روزهای یکشنبه سه شنبه و جمعه از ساعت 16 تا 17 http://eitaa.com/joinchat/2659581984Cf21b9b2fd8 🙏 لطفا با ما همراه شوید و دوستان خود را نیز تشویق به این مهم فرمایید *️⃣ در حال حاضر دعای 👇 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
💠 اظهار عجز و نیاز، لازمه افاضه انوار الهی ❇️اين حال نياز نباشد خدا نمى‏ دهد. اين حال عجز نباشد نمى‏ دهد. هزار سال، امتحان كنيد، ما امتحان كرديم ما امتحان كرديم. ديديم نخير خبرى نيست. تا وقتى كه گردن بالاست، هيچ خبرى نيست همين كه گردن آمد پايين، ديگر سر رحمت و عطوفت... مى‏گويد : 🔹 گر خدامان جانب يارى كند 🔹ميل بنده جانب زارى كند بخواهد يارى كند، حالش را به حال مى‏ اندازد، به حال ناله مى‏ اندازد به حال انكسار مى‏ اندازد، انكسار. ( )👇 🔹اى خنك چشمى كه آن گريان اوست‏ 🔹اى همايون دل كه آن بريان اوست‏ 🔹از پس هر گريه آخر خنده‏ اى است‏ 🔹مرد آخر بين، مبارك بنده ايست‏ 🔹از پى آب روان سبزه بود 🔹از پى اشك روان رحمت شود ❖لازمه ى ابتهال، لازمه ى رجوع به پروردگار، اين حالت، حالت ناله است من نمى‏ گويم كه انسان بايد هميشه ناله داشته باشد، هميشه گريه كند، هميشه ابتهال داشته باشد. ولى اين را مى‏ خواهم عرض كنم كه بايد حال نياز هميشه در ما باشد. ❖حالا يك وقتى آن حال نياز با بهجت توأم است با سرور توأم است، يك وقتى آن حال نياز به‏ صورت ناله و ابتهال بروز پيدا مى‏ كند، آن بايد هميشه در ما وجود داشته باشد. افرادى كه مى‏ آيند فقط همه‏ اش دنبال اين هستند كه مجلسى داشته باشند و بگويند و بخندند و فقط با خنده بگذرانند اين چندان نصيبى و بهره‏اى نمى‏ برند، آن‏هايى هم كه از آن طرف بدون گريه زندگيشان نگذرد بدون ابتهال زندگيشان نگذرد و فلان، آن‏ها هم فقط مطلب را يك طرفى ديدند. ❖امّا بنده آن بنده ايست كه در وجودش آن جنبه‏ ى ابتهال و نياز و عجز باشد وقتى اين‏طور شد آن‏وقت هر طورى‏ كه او بخواهد در هر جا همان مى‏ شود وقتى كه به سمت جود پروردگار توجّه مى‏ كند حالت رقت مى‏ آيد وقتى كه به لطف و كرم او توجّه مى‏ كند حالت انبساط مى‏ آيد حالت شادى مى‏ آيد حالت بهجت مى‏ آيد . 📚 "شرح دعای ابوحمزه ثمالی،جلسه ٣ 👤 مرحوم سیدمحمد محسن حسینی ره کانال انس با @SAHIFE2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/XKHl 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ الهى، شکرت که روزنه اى از عوالم ملکوت را برویم گشودى « رَبِّ زِدنِی فِیکَ تَحَیُّراً » خدایا بر حیرت من بیافزا !!! 👤 آیت الله ✍️ عشق تو نهال آمد وصل تو کمال حیرت آمد بس غرقه حال وصل کآخر هم بر سر حال حیرت آمد یک دل بنما که در ره او بر چهره نه خال حیرت آمد نه وصل بماند و نه واصل آن جا که خیال حیرت آمد از هر طرفی که گوش کردم آواز سؤال حیرت آمد شد منهزم از کمال عزت آن را که جلال حیرت آمد سر تا قدم وجود در عشق نهال حیرت آمد 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ الهى، شکرت که روزنه اى از عوالم ملکوت را برویم گشودى « رَبِّ زِدنِی فِیکَ تَحَیُّراً » خدای
◀️عشق تو نهال آمد وصل تو کمال حیرت آمد 👈دراین غزل زیبا و”حیرت زا” عشق کاملاً عرفانی وآسمانیست. معشوق همان معشوق اَزلی بی همتاست وتمام ابیاتِ غزل یکدست وهماهنگ درراستای به تصویرکشیدن بُهت وحیرتِ عاشق است. برای درک بهتراین غزل وآشناشدن باحال وهوای غزل،مرورشعرزیبای زنده یاد بنظر ضروری می نماید: 🌺 کار مانیست شناسایی راز گل سرخ کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم! پشتِ دانایی، اردو بزنیم دست در جذبه ی یک برگ بشوییم و سرِ خوان برویم صبح ها وقتی خورشید در می آید متولّد بشویم هیجان ها را پرواز دهیم روی ادرک ‚ فضا ‚ رنگ صدا پنجره گل نَم بزنیم آسمان را بنشانیم میان دو هجای هستی ریه را از ابدیت پر و خالی بکنیم بار دانش را از دوش پرستو به زمین بگذاریم نام را باز ستانیم از ابر از چنار از از تابستان روی پای تر باران به بلندی محبّت برویم در به روی بشر و نور و گیاه و حشره باز کنیم کار ما شاید این است که میان گل نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدویم. 👈همانگونه می دانیم اغلبِ عرفامتفقاً براین باوربودند که برای رسیدن به سرمنزلِ مقصود،لازمست سالک یارهرو،هفت منزل یاهفت شهرسیروسلوک را(طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت وفقروفنا) به سلامت طَی کنند تابه کوی حقیقت رهنمون گردند. امّاحافظِ ،گرچه به تمام راه ورسم ِ منزلهای سیروسلوک آشنا وآنهارا یکایک باموفّقیت طَی کرده وپشت سرگذاشته است لیکن دراینجا تعریفِ جدیدی ازحیرت ارایه داده است،تعریفی که عارفان ووارستگان نیز انگشت به دهان در”حیرت” فرومانده اند! اودرحقیقت بابرهم ریختنِ بنای کهنه وکلنگیِ منازل ِ سیروسلوک،مثل همیشه طرحی نودرانداخته است. اودراین غزل جایگاهِ “حیرت” رانه درمنزل ششم که درجایگاه اوّل قرارداده وحتّا وصال رانیزسببِ کمالِ حیرت دانسته است. درنظرگاهِ حافظ، حیرت یک سکّو وپلّه جهت پرتاب به مرحله ای دیگرنیست بلکه خودِ حیرت وشناورماندن دربُهت وتحیّر هدف غایی می باشد. چراکه انسان مگرمی تواند درمقابل این همه زیبایی ازبُهت وسرگشتگی خارج وبه کاردیگری مشغول شود؟! معنی بیت: خطاب به معشوق اَزلیست: عشق توازابتدا به مانندِ نهالِ حیرت، ازخاکِ مزرعه ی ِ وجودِ ماسربرآورد ومارا دربُهت وسرگشتگی فروبُرد.این نهال هرچه بزرگترشد برحیرتِ ماافزوده شد وسرانجام که درختی تنومندگشت ثمر ومیوه یِ آن بُهت وتحیّرشد! بنابراین ،عشق تونهالِ حیرت و وصلِ تونیزکمالِ حیرت وشگفتیست. توآنقدرزیبایی وجاذبه داری که ماهیچ فرصتی جز فروماندن درشگفتی وانگشت به دندان گزیدن نداریم! مااگرخیلی زرنگ بوده باشیم تنهاکاری که ازعهده ی آن خواهیم آمد شناورماندن دردریای حیرت است! کاردیگری نمی توان انجام داد. کشش وجاذبه های بی نهایتِ تو که پی درپی وبی وقفه بردل عشّاق فرودمی آید، آنهاراازانجام هرکاری دیگرعاجز وناتوان می سازد. باچنین حیرتم ازدست بشد صرفه ی کار درغم افزوده ام آنچ ازدل وجان کاسته ام آغازعشق توچون نهالِ حیرت وپایانش (وصال وپیوند باتو) کمالِ حیرت است. سرتاسرمنازل این راه ازابتدا تاانتهاحیرتی فزاینده وبی پایانست. ◀️یک دل بنما که در ره او بر چهره نه خال حیرت آمد حافظ میگوید از استمرار حیرت خبر میدهد .ومیگوید که محب هر لحظه در حالت بعد و عدم وجدان محبوب گرفتار حیرت مذمومه است و در حالت قرب و وجدان مطلوب گرفتار حیرت محموده است چنانچه عشق همه حیرت است و حیرانی چرا که عاشق مستهلک در معشوق است و خود بیخبر و حیران و تداوم بقایش در معشوق است و خود فانی میشود گوید : بینی و بینک انی ینازعنی فارفع بلطفک انی من البین میان من وتو، «من » نزاع می کند، خداوندا به لطفت، «من » را از میان بردار! تا دوئیت از میان برخیزد و من در تو مستحیل شوم و در تو باقی ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ جایگاه عارفان نزد حکام 👈 پادشاهان را چنان عادت بود این شنیده باشی ار یادت بود دست چپشان پهلوانان ایستند زانک دل پهلوی چپ باشد ببند مشرف و اهل قلم بر دست راست زانک علم خط و ثبت آن دست راست صوفیان را پیش رو موضع دهند کاینهٔ جانند و ز آیینه بهند سینه صیقلها زده در ذکر و فکر تا پذیرد آینهٔ دل نقش بکر هر که او از صلب فطرت خوب زاد آینه در پیش او باید نهاد عاشق آیینه باشد روی خوب صیقل جان آمد و تقوی القلوب 🔅 برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا