eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اظهار عجز و نیاز، لازمه افاضه انوار الهی ❇️اين حال نياز نباشد خدا نمى‏ دهد. اين حال عجز نباشد نمى‏ دهد. هزار سال، امتحان كنيد، ما امتحان كرديم ما امتحان كرديم. ديديم نخير خبرى نيست. تا وقتى كه گردن بالاست، هيچ خبرى نيست همين كه گردن آمد پايين، ديگر سر رحمت و عطوفت... مى‏گويد : 🔹 گر خدامان جانب يارى كند 🔹ميل بنده جانب زارى كند بخواهد يارى كند، حالش را به حال مى‏ اندازد، به حال ناله مى‏ اندازد به حال انكسار مى‏ اندازد، انكسار. ( )👇 🔹اى خنك چشمى كه آن گريان اوست‏ 🔹اى همايون دل كه آن بريان اوست‏ 🔹از پس هر گريه آخر خنده‏ اى است‏ 🔹مرد آخر بين، مبارك بنده ايست‏ 🔹از پى آب روان سبزه بود 🔹از پى اشك روان رحمت شود ❖لازمه ى ابتهال، لازمه ى رجوع به پروردگار، اين حالت، حالت ناله است من نمى‏ گويم كه انسان بايد هميشه ناله داشته باشد، هميشه گريه كند، هميشه ابتهال داشته باشد. ولى اين را مى‏ خواهم عرض كنم كه بايد حال نياز هميشه در ما باشد. ❖حالا يك وقتى آن حال نياز با بهجت توأم است با سرور توأم است، يك وقتى آن حال نياز به‏ صورت ناله و ابتهال بروز پيدا مى‏ كند، آن بايد هميشه در ما وجود داشته باشد. افرادى كه مى‏ آيند فقط همه‏ اش دنبال اين هستند كه مجلسى داشته باشند و بگويند و بخندند و فقط با خنده بگذرانند اين چندان نصيبى و بهره‏اى نمى‏ برند، آن‏هايى هم كه از آن طرف بدون گريه زندگيشان نگذرد بدون ابتهال زندگيشان نگذرد و فلان، آن‏ها هم فقط مطلب را يك طرفى ديدند. ❖امّا بنده آن بنده ايست كه در وجودش آن جنبه‏ ى ابتهال و نياز و عجز باشد وقتى اين‏طور شد آن‏وقت هر طورى‏ كه او بخواهد در هر جا همان مى‏ شود وقتى كه به سمت جود پروردگار توجّه مى‏ كند حالت رقت مى‏ آيد وقتى كه به لطف و كرم او توجّه مى‏ كند حالت انبساط مى‏ آيد حالت شادى مى‏ آيد حالت بهجت مى‏ آيد . 📚 "شرح دعای ابوحمزه ثمالی،جلسه ٣ 👤 مرحوم سیدمحمد محسن حسینی ره کانال انس با @SAHIFE2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/XKHl 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ الهى، شکرت که روزنه اى از عوالم ملکوت را برویم گشودى « رَبِّ زِدنِی فِیکَ تَحَیُّراً » خدایا بر حیرت من بیافزا !!! 👤 آیت الله ✍️ عشق تو نهال آمد وصل تو کمال حیرت آمد بس غرقه حال وصل کآخر هم بر سر حال حیرت آمد یک دل بنما که در ره او بر چهره نه خال حیرت آمد نه وصل بماند و نه واصل آن جا که خیال حیرت آمد از هر طرفی که گوش کردم آواز سؤال حیرت آمد شد منهزم از کمال عزت آن را که جلال حیرت آمد سر تا قدم وجود در عشق نهال حیرت آمد 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ الهى، شکرت که روزنه اى از عوالم ملکوت را برویم گشودى « رَبِّ زِدنِی فِیکَ تَحَیُّراً » خدای
◀️عشق تو نهال آمد وصل تو کمال حیرت آمد 👈دراین غزل زیبا و”حیرت زا” عشق کاملاً عرفانی وآسمانیست. معشوق همان معشوق اَزلی بی همتاست وتمام ابیاتِ غزل یکدست وهماهنگ درراستای به تصویرکشیدن بُهت وحیرتِ عاشق است. برای درک بهتراین غزل وآشناشدن باحال وهوای غزل،مرورشعرزیبای زنده یاد بنظر ضروری می نماید: 🌺 کار مانیست شناسایی راز گل سرخ کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم! پشتِ دانایی، اردو بزنیم دست در جذبه ی یک برگ بشوییم و سرِ خوان برویم صبح ها وقتی خورشید در می آید متولّد بشویم هیجان ها را پرواز دهیم روی ادرک ‚ فضا ‚ رنگ صدا پنجره گل نَم بزنیم آسمان را بنشانیم میان دو هجای هستی ریه را از ابدیت پر و خالی بکنیم بار دانش را از دوش پرستو به زمین بگذاریم نام را باز ستانیم از ابر از چنار از از تابستان روی پای تر باران به بلندی محبّت برویم در به روی بشر و نور و گیاه و حشره باز کنیم کار ما شاید این است که میان گل نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدویم. 👈همانگونه می دانیم اغلبِ عرفامتفقاً براین باوربودند که برای رسیدن به سرمنزلِ مقصود،لازمست سالک یارهرو،هفت منزل یاهفت شهرسیروسلوک را(طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت وفقروفنا) به سلامت طَی کنند تابه کوی حقیقت رهنمون گردند. امّاحافظِ ،گرچه به تمام راه ورسم ِ منزلهای سیروسلوک آشنا وآنهارا یکایک باموفّقیت طَی کرده وپشت سرگذاشته است لیکن دراینجا تعریفِ جدیدی ازحیرت ارایه داده است،تعریفی که عارفان ووارستگان نیز انگشت به دهان در”حیرت” فرومانده اند! اودرحقیقت بابرهم ریختنِ بنای کهنه وکلنگیِ منازل ِ سیروسلوک،مثل همیشه طرحی نودرانداخته است. اودراین غزل جایگاهِ “حیرت” رانه درمنزل ششم که درجایگاه اوّل قرارداده وحتّا وصال رانیزسببِ کمالِ حیرت دانسته است. درنظرگاهِ حافظ، حیرت یک سکّو وپلّه جهت پرتاب به مرحله ای دیگرنیست بلکه خودِ حیرت وشناورماندن دربُهت وتحیّر هدف غایی می باشد. چراکه انسان مگرمی تواند درمقابل این همه زیبایی ازبُهت وسرگشتگی خارج وبه کاردیگری مشغول شود؟! معنی بیت: خطاب به معشوق اَزلیست: عشق توازابتدا به مانندِ نهالِ حیرت، ازخاکِ مزرعه ی ِ وجودِ ماسربرآورد ومارا دربُهت وسرگشتگی فروبُرد.این نهال هرچه بزرگترشد برحیرتِ ماافزوده شد وسرانجام که درختی تنومندگشت ثمر ومیوه یِ آن بُهت وتحیّرشد! بنابراین ،عشق تونهالِ حیرت و وصلِ تونیزکمالِ حیرت وشگفتیست. توآنقدرزیبایی وجاذبه داری که ماهیچ فرصتی جز فروماندن درشگفتی وانگشت به دندان گزیدن نداریم! مااگرخیلی زرنگ بوده باشیم تنهاکاری که ازعهده ی آن خواهیم آمد شناورماندن دردریای حیرت است! کاردیگری نمی توان انجام داد. کشش وجاذبه های بی نهایتِ تو که پی درپی وبی وقفه بردل عشّاق فرودمی آید، آنهاراازانجام هرکاری دیگرعاجز وناتوان می سازد. باچنین حیرتم ازدست بشد صرفه ی کار درغم افزوده ام آنچ ازدل وجان کاسته ام آغازعشق توچون نهالِ حیرت وپایانش (وصال وپیوند باتو) کمالِ حیرت است. سرتاسرمنازل این راه ازابتدا تاانتهاحیرتی فزاینده وبی پایانست. ◀️یک دل بنما که در ره او بر چهره نه خال حیرت آمد حافظ میگوید از استمرار حیرت خبر میدهد .ومیگوید که محب هر لحظه در حالت بعد و عدم وجدان محبوب گرفتار حیرت مذمومه است و در حالت قرب و وجدان مطلوب گرفتار حیرت محموده است چنانچه عشق همه حیرت است و حیرانی چرا که عاشق مستهلک در معشوق است و خود بیخبر و حیران و تداوم بقایش در معشوق است و خود فانی میشود گوید : بینی و بینک انی ینازعنی فارفع بلطفک انی من البین میان من وتو، «من » نزاع می کند، خداوندا به لطفت، «من » را از میان بردار! تا دوئیت از میان برخیزد و من در تو مستحیل شوم و در تو باقی ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ جایگاه عارفان نزد حکام 👈 پادشاهان را چنان عادت بود این شنیده باشی ار یادت بود دست چپشان پهلوانان ایستند زانک دل پهلوی چپ باشد ببند مشرف و اهل قلم بر دست راست زانک علم خط و ثبت آن دست راست صوفیان را پیش رو موضع دهند کاینهٔ جانند و ز آیینه بهند سینه صیقلها زده در ذکر و فکر تا پذیرد آینهٔ دل نقش بکر هر که او از صلب فطرت خوب زاد آینه در پیش او باید نهاد عاشق آیینه باشد روی خوب صیقل جان آمد و تقوی القلوب 🔅 برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای همسایگان و دوستان " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) برای همسایگان و دوستانشان: 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ تَوَلَّنِى فِى جِيرَانِى وَ مَوَالِيَّ الْعَارِفِينَ بِحَقِّنَا، وَ الْمُنَابِذِينَ لِأَعْدَائِنَا بِأَفْضَلِ وَلايَتِكَ🔹 🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و به بهترين وجه مرا در مراعات حق همسايگان و بستگان يارى كن كه حق ما را شناختند و از دشمنان ما تبرى جستند🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6 صبر بر آزار وقتی گروهی در یک محیط زندکی می کنند ممکن است بی مبالاتی و کم توجهی بعضی به آداب اسلامی، سبب سلب آرامش دیگران و موجب آزردگی انان شود و در این صورت شایسته است طرفی که مورد کم لطفی همسایه خود واقع شده است تا می تواند آزار همسایه را برای رضای خدا تحمل کند و چنانچه منجر به انجام واکنش شد با رویی گشاده تذکر دهد به طور یکه این تذکر موجب اصلاح وی شود و در ضمن رنجش خاطر وی را در پی نداشته باشد امام کاظم علیه السلام در این باره فرمودند: همسایه داری نیکو به آزار رساندن نیست بلکه مسایه داری نیکو صبر بر آزار همسایه است (تحف العقول، ص409) لطفا نشر دهید تا همه بدانند .... دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
7 انتخاب مناسب پیامبر اسلام شیوه رفتار همسایگان با یکدیگررا در تامین سعادت و آسایش انسانها موثر می دانست و به یارانش سفارش می کرد در جایی سکنی بگزییند که بتوانند از نعمت وجود همسایگان شایسته تری بهره مند شوند وقتی یکی از اصحاب از ایشان پرسید ای رسول خدا(ص) تصمیم دارم خانه ای بخرم به نظر شما کدام محله را انتخاب کنم؟ حضرت بدون آنکه محله خاصی را به او پیشنهاد کند فرموند: اول همسایه را بنگر سپس خانه را بخر، ابتدا رفیق برگزین سپس سفر کن لطفا نشر دهید تا همه بدانند .... دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
8 حدود همسایگی از آنجا که کلمه در عرف عامیانه معنای محدودی دارد و تنها همسایگان نزدیک را در بر می گیرد شاید برای توجه دادن به وسعت مفهوم آن از نظر اسلام راهی جز این نبوده است که به همسایگان دور نیر توجه شود که نظر اسلام را درباره حد همسایگی بدانیم شخصی می گوید از امام علی علیه السلام درباره حد همسایگی پرسیدم و حضرت (علیه السلام) پاسخ دادند: «تا چهل خانه از چهار طرف همسایه محسوب می شوند». خصال،ج2،ص544 لطفا نشر دهید تا همه بدانند .... دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
9 خوب عامل رفع بلا همچنانکه خدا به برکت مکه عذاب را از اهل ان و به برکت پیامبر (ص) بلا را از مکه و مدینه دفع کرد وجود همسایه مومن باعث رفع بلا از همسایه می شود. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:« به راستی خداوند بلند مرتبه به واسطه مسلمان درستکار بلا را از اهل صدخانه همسایه اش دورمی کند». (کنزالعمال،ج9،ص5) لطفا نشر دهید تا همه بدانند .... دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
10 خوش همسایگی خوب داری، خوش رفتاری با همسایه و احسان در خصوص آنان دستوری دینی است امام صادق علیه السلام فرمودند: بر شما باد به خوش همسایگی ، پس به دوستی که خداوند متعال به آن امر کرده است (بحارالانوار،ج71،ص150) لطفا نشر دهید تا همه بدانند .... دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
امانتهای زندگی من_11.mp3
13.38M
۱۱ 🇮🇷 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای بخش اول از دعاهاي آن حضرت به هنگام بامداد و شب است اين دعا با حمد و ثناي خداوند آغاز مي‏شود عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام عند الصباح و المساء، از دعاهاي آن حضرت به هنگام بامداد و شب است اين دعا با حمد و ثناي خداوند آغاز مي‏شود. الحمد لله الذي خلق الليل و النهار بقوته، سپاس خداي را که به قدرت خود شب و روز را آفريد. در اين بخش از دعا به نکات زير اشاره شده است. 1- آفرينش شب و روز و اينکه هر کدام داراي حدود و مرزبندي معيني است. 2- آمدن شب و روز از پي يکديگر و به وجود آمدن شرايط مناسب براي حيات و پرورش انسان و تغذيه او. 3- هدف از آفرينش شب و روز، و بيان اينکه خداوند شب را براي اين آفريد تا انسان از جنبشهاي رنج‏آور و دشواريهاي خسته‏کننده (روز) بيارامد. و روز را براي آنان قرار داده تا در آن فضل و احسان خداوند را بطلبند و وسيله روزي خويش را به دست آورند. 4- انسان همواره در بوته‏ي آزمايش قرار دارد. و صحنه‏ي زندگي دنيا براي او جايگاه امتحان و آزمايش مي‏باشد. 5- بيان اينکه همه چيز در جهان تحت اراده‏ي خداوند قرار دارد، چنانکه امام (ع) مي‏فرمايد: اصبحنا في قبضتک يحوينا ملکک و سلطانک،... به صبح درآمديم در پنجه‏ي (قدرت) تو که پادشاهي و توانائيت ما را فرامي‏گيرد و اراده و خواست تو ما را گرد مي‏آورد. و از روي امر و فرمان توست که در کارها دست مي‏بريم و در تدبير تو رفت و آمد مي‏کنيم. سپس امام (ع) اشاره به روزي که در آن قرار دارد مي‏نمايد و مي‏فرمايد: و هذا يوم حادث جديد، و هو علينا شاهد عتيد، ان احسنا ودعنا بحمد، و ان اسانا فارقنا بذم، و اين روز (روز) نوآمده و تازه‏اي است، و آن بر ما گواه آماده‏ايست، اگر نيکي کنيم با سپاسگزاري ما را بدرود مي‏نمايد، و اگر بدي کنيم با نکوهش از ما جدا خواهد شد. روزهايي که ما در زندگي سپري مي‏کنيم، همواره اين سخنان را با ما دارند، که چگونه آنها را به پايان مي‏رسانيم. آيا شب که به بستر خواب مي‏رويم، روز را بگونه‏اي گذرانده‏ايم که با سپاسگزاري و درودگويان از ما جدا شده باشد؟ اين فراز از دعاي امام (ع) ما را به «محاسبه‏ي» ايام زندگي دعوت مي‏کند. و آنگاه در جهت بهره‏گيري از آن روز و ايام ديگر درخواستهايي را بيان مي‏فرمايد که به گوشه‏هايي از آن درخواستها اشاره مي‏کنيم. 1- و ارزقنا حسن مصاحبته، و نيک همراه بودن با اين روز را روزي ما گردان. 2- و اجزل لنا فيه من الحسنات، و اخلنا فيه من السيئات، و املالنا ما بين طرفيه حمدا و شکرا و اجرا و ذخرا و فضلا و احسانا، و در اين روز براي ما نيکيها را بيافزا، و از بديها تهي‏مان ساز، و دو طرف (اول تا آخر) آن را براي ما از ستايش و سپاس و پاداش و اندوخته (براي آخرت) و بخشش و نيکي پر گردان. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش دوم سپس از خداوند مي‏خواهد که بر انجام کارهاي زير توفيق پيدا کند. و در حقيقت به ما آموزش مي‏دهد که از خداوند چه چيزي را درخواست کنيم: 1- لاستعمال الخير، براي انجام نيکي. 2- و هجران الشر، و دوري از بدي. 3- و شکر النعم، و سپاسگزاري از نعمتها. 4- و اتباع السنن، و پيروي از سنتها. 5- و مجانبه البدع، و دوري از بدعتها. 6- و الامر بالمعروف و النهي عن المنکر، و امر به معروف و نهي از منکر. 7- و حياطه الاسلام، و حفظ و نگهداري اسلام. 8- و انتقاص الباطل و اذلاله، و نکوهش باطل و خوار نمودن آن. 9- و نصره الحق و اعزازه، و ياري حق و گرامي گردانيدن آن. 10- و ارشاد الضال، و راهنمائي گمراه. 11- و معاونه الضعيف، و کمک به ناتوان. 12- و ادراک اللهيف، و رسيدن به فرياد ستم‏ديده. اگر گذري دوباره بر درخواستهاي امام (ع) داشته باشيم، مشاهده مي‏کنيم که آنچه امام بيان مي‏فرمايد همگي درخواستهاي کليدي و اساسي، براي تکامل و تعالي مسلمانان و امت اسلامي است. و توفيق يافتن بر انجام آنها راه رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي را براي فرد و جامعه هموار مي‏کند. در حقيقت امام سجاد (ع) برنامه‏ي روزانه‏ي يک مسلمان را تنظيم مي‏کند، و وظائف او را نسبت به مکتب و جامعه‏اش به وي نشان مي‏دهد. انجام کارهاي «خير» يعني کارهايي که طبق دستور مکتب باشد و «شکر» در مقابل نعمتها و استفاده از امکانات و توان و استعداد در مسير صحيح، که از معاني شکر است و بازرسي و نظارت عمومي و همگاني که «امر به معروف و نهي از منکر» مي‏باشد. و دفاع نظامي و سياسي و فرهنگي و اقتصادي از حريم اسلام، و ياري کردن حق و نشان دادن نقصها و نارسائيهاي انديشه‏هاي باطل و مبارزه فرهنگي با مظاهر گوناگون باطل در جهت هدايت گمراهان و ساده‏انديشاني که فريب توطئه‏هاي فرهنگي دشمنان را مي‏خورند و حمايت مستمر از ناتوانان جامعه. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2