eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای قسمت اول هنگام عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام عند ختم القرآن، از دعاهاي امام (ع) هنگام ختم قرآن است. محتواي دعا براي شروع ، دعاي آغاز قرآن، و براي پايان يافتن آن تا انتها، دعاي ختم قرآن، به طرق مختلف وارد شده است. امام (ع) در اين دعا که هنگام ختم قرآن خوانده مي‏شود در مورد عظمت و بزرگي و برکت وجود قرآن مجيد و موضوعات ديگر درسهايي را به ما مي‏آموزد و در آغاز دعا مي‏فرمايد: اللهم انک اعنتني علي ختم کتابک الذي انزلته نورا، خدايا تو مرا بر ختم کردن کتاب خود ياري کردي، همان کتابي که آن را نور و روشنايي فرستادي. و در فرازهايي از دعا به نامها و صفات قرآن مجيد اشاره کرده و پاره‏اي را معرفي مي‏فرمايد که عبارتند از: 1- نور: انزلته نورا، آن را نور و روشنايي فرستادي. 2- مهيمن: جعلته مهيمنا، و آن را گواه قرار دادي (بر کتابهاي پيامبران گذشته). 3- فرقان: فرقانا فرقت به بين حلالک و حرامک، آن را جداکننده (حق از باطل) گردانيده‏اي که به وسيله‏ي آن حلال و حرام خود را از هم جدا کرده‏اي. 4- قرآن: قرانا اعربت به عن شرائع احکامک، قرآن و خوانده شده‏اي که، با آن راههاي احکامت را هويدا ساخته‏اي. 5- کتاب: و کتابا فصلته لعبادک تفصيلا، و کتاب و نوشته‏اي که آن را براي بندگانت تفصيل و شرح داده‏اي. 6- وحي: و وحيا انزلته علي نبيک محمد صلي الله عليه و آله و سلم تنزيلا، و وحيي که آن را بر پيامبرت محمد (ص) فروفرستادي. 7- شفاء: و شفاء لمن انصت بفهم التصديق الي استماعه، و شفا و بهبودي براي کسي که فهميدن آن را از روي تصديق و باور نمودن خواسته است و براي شنيدن آن خاموش گشته. 8- ميزان: و ميزان قسط لا يحيف عن الحق لسانه، و ترازوي عدلي که زبانه‏اش از حق و درستي برنمي‏گردد. 9- هدي: و نور هدي لا يطفا عن الشاهدين برهانه، و نور هدايتي که چراغ حجت و برهانش بر اهل يقين تا قيامت خاموش نشود. ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت دوم آنگاه اهداف تلاوت قرآن را اينگونه بيان مي‏فرمايد: اللهم فاذا افدتنا المعونه علي تلاوته، پروردگارا وقتي که به ياري و اعانت خود ما را به تلاوتش بهرمند (بهره‏مند) کردي، 1- فاجعلنا ممن يرعاه حق رعايته، پس ما را از آنان قرار ده که رعايت عمل به آن و حفظ عهد و پيمانش هم کردند (و هدايت و سعادت کامل يافتند) 2- و يدين لک باعتقاد التسليم لمحکم اياته، و با دين و اعتقاد کامل تسليم آيات محکم آن (آياتي که معني آن آشکار است). 3- و يفزع الي الاقرار بمتشابهه، و موضحات بيناته، و به متشابهات و بيناتش که توضيح متشابهاتست با تواضع کامل اقرار و اعتراف کردند. سپس در فرازهاي مختلف دعا به ما مي‏آموزد که در جهت بهرمند (بهره‏مند) شدن از تعاليم حياتبخش قرآن اين درخواستها را از خداوند طلب کنيم: 1- و اجعلنا ممن يعترف بانه من عندک. ما را از کساني قرار بده که اعتراف دارند قرآن از جانب شما است. 2- و اجعلنا ممن يعتصم بحبله، و ما را از کساني قرار بده که به رشته‏ي محکم آن قرآن چنگ زدند. 3- و ياوي من المتشابهات الي حرز معقله، و (از کساني قرار بده که) در فهم متشابهات آياتش به پناهگاه محکم و محکمات ماوي گرفتند. 4- و يسکن في ظل جناحه، و از آنانکه در سايه‏ي پر و بال با عواطفش به سکونت (و اطمينان خاطر) رسيدند. 5- و يهتدي بضوء صباحه، و از آنان که به نور صبحگاهش هدايت يافتند. 6- و يقتدي بتبلج اسفاره، و از آنانکه به درخشيدن روشنايي آن اقتداء مي‏کنند. 7- و يستصبح بمصباحه، و از آنان که از چراغ آن مي‏افروزند (به وسيله‏ي قرآن به حقايق و علوم پي مي‏برند). 8- و لا يلتمس الهدي في غيره، و از آنان که هدايت و رستگاري را در غير آن نمي‏طلبند. 9- و اجعل القرآن وسيله لنا الي اشرف منازل الکرامه، و قرآن را براي ما وسيله‏ي رسيدن به گراميترين منزلهاي ارجمند قرار ده. 10- و سلما نعرج فيه الي محل السلامه، و (قرآن را) براي ما نردباني قرار ده که به سوي جايگاه سلامت و بي‏گزند (بهشت) بر آن بالا رويم. ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت سوم 11- و سببا نجزي به النجاه في عرصه القيامه، و (قرآن را) سبب پاداش ما در عرصه‏ي قيامت قرار ده. 12- و ذريعه نقدم بها علي نعيم دار المقامه، و (قرآن را) وسيله‏اي که به آن بر نعمت فراوان سراي اقامت و ماندن (بهشت) درآئيم. 13- و احطط بالقرآن عنا ثقل الاوزار، و به وسيله‏ي قرآن بار سنگين گناهان را از ما بيانداز. 14- و هب لنا حسن شمائل الابرار، (و به وسيله‏ي قرآن) اخلاق نيکوي نيکوکاران را به ما ببخش. 15- و ادم بالقرآن صلاح ظاهرنا، و به وسيله‏ي قرآن خير و نيکي و آراستگي برون و ظاهر ما را ثابت و پابرجا بگردان. 16- و احجب به خطرات الوساوس عن صحه ضمائرنا، و ما را از خطرهاي وسوسه‏هاي شيطان محفوظ بدار. 17- و اغسل به درن قلوبنا و علاق اوزارنا، (و به وسيله‏ي قرآن) چرکها و آلودگيهاي قلبهاي ما و علاقه‏ها و وابستگي گناهان را بشوي. 18- و اجمع به منتشر امورنا، و کارهاي پراکنده شده ما را فراهم آور. 19- و اکسنا به حلل الامان يوم الفزع الاکبر في نشورنا، و در روز ترس بزرگ (روز قيامت) هنگام زنده‏شدنمان ما را به جامه‏هاي امان (از آتش دوزخ) بپوشان. 20- و اجبر بالقرآن خلتنا من عدم الاملاق، و به واسطه‏ي قرآن حوائج و نيازمنديهاي ما را برآور، تا فقر به ما رو نکند. 21- و سق الينا به رغد العيش و خصب سعه الارزاق، و (به وسيله‏ي قرآن) زندگاني با وسعت و آسايش و نعمت فراوان و روزي وسيع به سوي ما روان ساز. 22- و جنبنا به الضرائب المذمومه و مداني الاخلاق، و (به وسيله‏ي قرآن) ما را از اخلاق نکوهيده و پست دور نما. 23- و اعصمنا من هوه الکفر و دواعي النفاق، و ما را از دره‏ي گود کفر و چيزهايي که نفاق و دورويي را پيش مي‏آورد نگاهدار. 24- و هون بالقرآن عند الموت علي انفسنا کرب السياق، و به وسيله‏ي قرآن هنگام مرگ، اندوه جان کندن و سخت ناله کردن و پي در پي بودن ناله‏هاي وقت جان کندن را بر ما آسان فرما... 25- و اجعل القبور بعد فراق الدنيا خير منازلنا، و قبرها را پس از مفارقت و جدايي از دنيا براي ما بهترين منزلها قرار ده، و تنگي لحدمان را به وسيله رحمت و مهربانيت گشاده گردان. آنگاه بر محمد (ص) و آل او درود مي‏فرستد و به ما مي‏آموزد از خداوند بخواهيم که ما را به طريقه و روش رسول خدا (ص) زنده بدارد و بر دين او بميراند و در راه آشکار او حرکت دهد و از فرمانبران او قرار دهد و در گروه او گرد آورده و به حوض او وارد سازد و از جام آن حوض سيراب گرداند. و احينا علي سنته، و توفنا علي ملته و خذ بنا منهاجه، و اسلک بنا سبيله، و اجعلنا من اهل طاعته، و احشرنا في زمرته، و اوردنا حوضه، و اسقنا بکاسه. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
هدیه به روح بلند علیه السلام 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/oh2u 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ‏ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ‏ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ‏ 🔴 علیه السلام ✳️ گوهر مخزن اسرار همان است که بود حقه مهر بدان مهر و نشان است که بود عاشقان زمره ارباب امانت باشند لاجرم چشم گهربار همان است که بود از صبا پرس که ما را همه شب تا دم صبح بوی زلف تو همان مونس جان است که بود طالب لعل و گهر نیست وگرنه خورشید همچنان در عمل معدن و کان است که بود کشته غمزه خود را به دریاب زان که بیچاره همان دل‌نگران است که بود رنگ خون دل ما را که نهان می‌داری همچنان در لب لعل تو عیان است که بود زلف هندوی تو گفتم که دگر ره نزند سال‌ها رفت و بدان سیرت و سان است که بود حافظا بازنما قصه خونابه چشم که بر این چشمه همان آب روان است که بود 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ هدف از فتح مکه توسط پیامبرصل الله علیه و آله دنیا نبود 🔴 جهد پیغامبر بفتح مکه هم کی بود در حب دنیا متهم آنک او از مخزن هفت آسمان چشم و دل بر بست روز امتحان از پی نظارهٔ او حور و جان پر شده آفاق هر هفت آسمان خویشتن آراسته از بهر او خود ورا پروای غیر دوست کو آنچنان پر گشته از اجلال حق که درو هم ره نیابد آل حق لا یسع فینا نبی مرسل والملک و الروح ایضا فاعقلوا گفت ما زاغیم همچون زاغ نه مست صباغیم مست باغ نه چونک مخزنهای افلاک و عقول چون خسی آمد بر چشم رسول پس چه باشد مکه و شام و عراق که نماید او نبرد و اشتیاق آن گمان بر وی ضمیر بد کند کو قیاس از جهل و حرص خود کند آبگینهٔ زرد چون سازی نقاب زرد بینی جمله نور آفتاب بشکن آن شیشهٔ کبود و زرد را تا شناسی گرد را و مرد را گرد فارس گرد سر افراشته گرد را تو مرد حق پنداشته گرد دید ابلیس و گفت این فرع طین چون فزاید بر من آتش‌جبین تا تو می‌بینی عزیزان را بشر دانک میراث بلیسست آن نظر گر نه فرزندی بلیسی ای عنید پس به تو میراث آن سگ چون رسید من نیم سگ شیر حقم حق‌پرست شیر حق آنست کز صورت برست شیر دنیا جوید اشکاری و برگ شیر مولی جوید آزادی و مرگ چونک اندر مرگ بیند صد وجود همچو پروانه بسوزاند وجود شد هوای مرگ طوق صادقان که جهودان را بد این دم امتحان در نبی فرمود کای قوم یهود صادقان را مرگ باشد گنج و سود همچنانک آرزوی سود هست آرزوی مرگ بردن زان بهست ای جهودان بهر ناموس کسان بگذرانید این تمنا بر زبان یک جهودی این قدر زهره نداشت چون محمد این علم را بر فراشت گفت اگر رانید این را بر زبان یک یهودی خود نماند در جهان پس یهودان مال بردند و خراج که مکن رسوا تو ما را ای سراج این سخن را نیست پایانی پدید دست با من ده چو چشمت دوست دید برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️در پایان گفتگوى عمر ابن عبدود با امیر مؤمنان سخن این بود که علی علیه السلام از خود گذشته است و کسى را که فناى راه حق است پرواى امیرى و خلافت نیست. و چون جاى این سؤال است که پس غزوه‏هاى پیغمبر با مشرکان عرب و سرانجام فتح مکه به دست او براى چه بود مولانا بدین پرسش پاسخ صریح نمى‏دهد، چه با ستودن پیمبر به اوصافى خاص پاسخ روشن خواهد بود که اگر غرض پیغمبر از گرفتن مکه دستیابى به مال و جان بود از دنیا و آن چه در آن است دیده نمى‏پوشید و زندگانى را چنان بر خود سخت نمى‏گرفت. او از عشق پروردگار چنان مست بود که دیده‏اش از حق منحرف نمى‏گردید و چنان به خدا پرداخته بود که به این جهان و زیباییهاى آن نمى‏نگریست: به سوداى جانان ز جان مشتغل به ذکر حبیب از جهان مشتغل‏ به یاد حق از خلق بگریخته چنان مست ساقى که مى‏ریخته‏ (سخن مولانا درهمین رابطه چنین است که: پیامبر(ص) در روز امتحان، چشم و دلش را از مخزن هفت‌‌آسمان بست؛ یعنی آن جناب وقتی که به معراج حقایق رفت، اصلاً به جذّابیت‏های دنیوی نگاه نکرد. «روزامتحان» اشاره به این ماجراست که همهْ عوالم غیب را با هشت بهشت وحور و غلمان و... بر خواجه عالم (ص) عرضه داشتند و آن حضرت از همه آنها اعراض کرد تا این‌که این آیهْ نازل شد:« ما زاغَ اَلْبَصَرُ وَ ما طَغى»: چشم محمد (ص) به چپ و راست نگرایید - محوجمال حق بود ـ و از حد اعتدال خارج نشد. روح پیامبر چنان سرشار از بزرگداشت و محو مشاهده حق بود که به مؤمنان و دیگر بندگان حق نیز نپرداخت. مولانا به حدیث نبوی اشاره می‏‏کند: «لی مع الله وقت لایسعُنی فیه ملک مقرب و لانبی مرسل»؛ مرا با پروردگار حالی است که در آن نه فرشته مقربی می‏‏گنجد و نه پیامبر مرسل دیگر. این حدیث را صوفیان بیان استغراق بنده در مشاهده جمال حق دانسته‌اند. مولانا در این بیت از زبان پیامبر می‏‏گوید: در میان ما پیامبر مرسلی نمی‏‏گنجد و نیز فرشته‌ای و نیز روح. پس بیندیشید که آیا این حال را می‏‏فهمید؟ مولانا از زبان پیامبر می‏‏گوید: ما مصداق آن آیهْ قرآنیم و جمال حق را بی‌لغزش و خطا می‏‏بینیم، نه هم‌چون زاغی که به باغ در آید و در پی طعمهْ خویش است. کسی که چشم به جمال حق دوخته، پیش چشم او گنجینه‏های افلاک و عقول، مانند خسی جلوه می‏‏کند. فتح مکه و عراق و شام چه ارزشی می‏‏توان داشته باشد تا بر سر آنها جنگ کند؟ 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ بر ناخوشایندها و خوشایندها وَ قَالَ (علیه السلام): الصَّبْرُ صَبْرَانِ، صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ، وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ. شكيبايى دو گونه است: شكيبايى بر آنچه خوش نمى دارى و شكيبايى در آنچه دوست مى دارى. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ دو شاخه مهم 📋 امام در این گفتار حکیمانه، صبر و شکیبایى را بر دو گونه تقسیم مى کند. مى فرماید: «صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام کار خوبى که دوست ندارى و صبر بر ترک کار بدى که دوست دارى»; (الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ). در واقع نوع اول اشاره به صبر در برابر مشکلات عبادت است و نوع دوم اشاره به شکیبایى در مقابل ترک معصیت و آنچه بعضى از شارحان گفته اند: نوع اول از نوع دوم سخت تر است، گفتار صحیحى به نظر نمى رسد، زیرا موارد، کاملاً مختلف است; گاه مورد اول مهم تر است و گاه مورد دوم تا اطاعت چه اطاعتى باشد و معصیت چه معصیتى. نیز آنچه بعضى دیگر از آنان گفته اند که صبر در این دو مورد از دو مقوله و دو ماهیت است آن هم به نظر درست نمى آید، زیرا صبر به معناى کف نفس و خویشتن دارى و مقاومت در برابر مشکلات است; گاه مشکل انجام طاعتى است و گاه مشکل ترک معصیتى. بر این پایه پیمودن راه حق و رسیدن به مقام قرب پروردگار و حتى رسیدن به اهداف و مقامات مادى در دنیا راه صاف و هموارى نیست. در این راه سنگلاخ ها، گردنه هاى صعب العبور، پرتگاه ها و حیوانات درنده و دزدان خطرناک وجود دارد. اگر صبر و مقاومت انسان کم باشد، با برخورد به این موانع از راه مى ماند و به مقصد نمى رسد. به همین دلیل صبر و استقامت مهم ترین وسیله پیروزى انسان در دنیا و آخرت است، از این رو قرآن مجید مى فرماید: «(إِنَّ الَّذینَ قَالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاّ تَخافُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ); به یقین کسانى که گفتند: پروردگار ما خداى یگانه است سپس استقامت ورزیدند فرشتگان بر آنان نازل مى شوند و مى گویند: نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است». بنابراین نزول و حمایت فرشتگان از مؤمنان در درجه اول مشروط به صبر و استقامت است و در جاى دیگر، قرآن مجید مى گوید: «فرشتگان بر بهشتیان از هر درى وارد مى شوند به آنها به خاطر صبر و استقامتشان درود مى گویند. چه نیکو است سرانجام آن سراى جاویدان; (وَالْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ باب * سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای # 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاد کردن و درخواست آن " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن و درخواست آن: 🔹لا يُنْكِرُ - يَا إِلَهِى - عَدْلَكَ إِنْ عَاقَبْتَهُ، وَ لا يَسْتَعْظِمُ عَفْوَكَ إِنْ عَفَوْتَ عَنْهُ وَ رَحِمْتَهُ، لِأَنَّكَ الرَّبُّ الْكَرِيمُ الَّذِى لا يَتَعَاظَمُهُ غُفْرَانُ الذَّنْبِ الْعَظِيمِ🔹 🔸اى خداى من! اگر كيفر دهى عدل تو را انكار نكند و اگر او را ببخشى به رحمت خود بنوازی ،بخششت را بزرگ و شگفت نشمارد چون تو پروردگار كريمى، و آمرزش ‍ گناهان بزرگ در نگاهت بزرگ ننمايد🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ و خداوند در مجازات‏ قسمت اول 🔸 لَا يُنْكِرُ يَا إِلَهِي عَدْلَكَ إِنْ عَاقَبْتَه‏ ‏ .... اى خداى من! اگر اين گنهكار را كيفر دهى، عدالتت را منكر نمى‏شود، و اگر از او گذشت كنى و به او رحمت آورى، گذشتت را در برابر بى‏نهايت بودنت بزرگ نمى‏شمارد؛ براى اين كه تو پروردگار كريمى، پروردگارى كه آمرزش گناه بزرگ، او را بزرگ ننمايد. 🔴 عدالت الهى بر پايه قانون تعادل و تناسب است، اگر تناسب و ميزان در آفرينش موجودات نبود، نظم و حساب در جريان نظام هستى مفهوم نداشت، بر اين اساس خداوند حكيم براى هر موجودى حق حيات قرار داده است. حقوقى كه براى انسان و حيوانات و نباتات مقرّر شده است هر يك برترى و امتيازى بر آنهاست. پايمال كردن و تجاوز و تصرّف در حقوق ديگرى، ستم و نابودى حق اوست. اصلى كه در نظام خلقت همواره شالوده جهان را پابرجا نگه مى‏دارد اصل سلامت و صحّت است. يعنى در ساختمان هر موجود زنده نيرويى نهفته است كه اداره سلامت و تندرستى او را به عهده دارد و او را به حركت و كوشش وا مى‏دارد و از هستى او دفاع مى‏كند، البته بيمارى و درد از اين اصل فراگير جداست و گاهى اتفاقى است؛ زيرا كمبودها و زيان‏هايى كه بر وجود وارد مى‏شود بر اساس يك سلسله از حكمت‏ها و آثارى است كه در اثر برخى مسائل طبيعى و يا بشرى در نظم امور رخ مى‏دهد و مسير تكامل را دگرگون مى‏كند، ولى هميشه راه بازگشت به اصل خلقت و فطرت باز است. يعنى در فطرت موجودات، نيروى كششى وجود دارد كه او را به سوى حالت اوّليه باز مى‏گرداند و همواره در گيتى، نيروى گريز از انحراف و تمركز در سلامت و درستى برقرار است. و اين نكته‏ها نشان از حضور عدالت گسترده خداوندى دارد؛ و با اين حال رحمت او بر غضبش چيرگى دارد و مغفرت او همه جان‏ها را در برمى‏گيرد. به معناى ديگر: عدل پروردگار در كنار فضل او قرار مى‏گيرد و حق او در همسايگى عفو آرميده است. پس به هر بيانى فضل و رحمت و احسان و عفو او بر همه امور مقدّم است. خداوند متعال بارها در قرآن مجيد به برترى تفضّل و رحمت خويش اشاره فرموده است: يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَاتَتَّبِعُواْ خُطُوَ تِ الشَّيْطنِ وَ مَن يَتَّبِعْ خُطُوَ تِ الشَّيْطنِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكَى‏ مِنكُم مّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لكِنَّ اللَّهَ يُزَكّى مَن يَشَآءُ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» اى مؤمنان! از گام‏هاى شيطان پيروى نكنيد؛ و هر كه از گام‏هاى شيطان پيروى كند [هلاك مى‏شود] زيرا شيطان به كار بسيار زشت و عمل ناپسند فرمان مى‏دهد؛ و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، هرگز احدى از شما [از عقايد باطل و اعمال و اخلاق ناپسند] پاك نمى‏شد، ولى خدا هر كه را بخواهد پاك مى‏كند؛ و خدا شنوا و داناست. ادامه دارد ... کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ و خداوند در مجازات‏ قسمت دوم 🔴 آمرزش و پاكى محصول رحمت و فضل الهى است كه در قيامت مايه ی نجات است وگرنه هيچ موجودى از درِ عدل خداوند نتواند فرار كند ولى مى‏تواند از باب رحمت و عفو او رهايى يابد. مَّن يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَ لِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ» هر كس در آن روز، عذاب از او برگردانده شود، قطعاً خدا به او رحم كرده، و آن است كاميابى آشكار. يعنى اگر رحمت نباشد عذاب از كسى برداشته نمى‏شود؛ زيرا ثواب و عذاب الهى عين عدل الهى است، پس اگر در قيامت شفاعت و لطف انبيا و معصومان عليهم السلام و عالمان و شهيدان نباشد بسيارى از انسان‏ها در محشر بدون تكليف مى‏مانند. ملا محمد باقر مجلسى در باب اعتقادات مى‏نويسد: إِعْتِقادُنا فِى الْعَدْلِ هُوَ أَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ أَمَرْنا بِالْعَدلِ وَ عامِلْنا بِما هُوَ فَوْقَهُ وَ هُوَ التَّفَضُّلُ وَ ذلِكَ أَنَّهُ عَزَّوَجَلَّ يَقُولُ: مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَآءَ بِالسَّيّئَةِ فَلَا يُجْزَى‏ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ» اعتقاد ما در باب عدل آن است كه خداوند متعال ما را به عدل دستور فرموده است، ولى به بالاترين از آن يعنى رحمت و لطف معامله نمود؛ زيرا خداوند عز و جل و بلند مرتبه مى‏فرمايد: «هر كس كار نيك بياورد، پاداشش ده برابر آن است، و آنان كه كار بد بياورند، جز به مانند آن مجازات نيابند و ايشان مورد ستم قرار نمى‏گيرند.» در اين راستا اميرمؤمنان على عليه السلام درباره كلام خداوند إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسنِ» مى‏فرمايد: الْعَدْلُ الْإِنْصافُ وَ الْاحْسانُ التَّفَضُّلُ. عدل انصاف، و احسان بخشش افزونتر است. اگر پروردگار با عدل خويش رفتار كند به حق انصاف را خواسته است ولى با وجود آثار ظلم و تباهى در زندگى بشر؛ عفو او بالاترين احسان است. رسول اكرم صلى الله عليه و آله در پايان عمر شريفشان خطبه‏اى مهم براى مسلمانان ايراد فرمودند: ايُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ احَدٍ نَسَبٌ وَ لا امْرٌ يُؤْتِيهِ بِهِ خَيْراً اوْ يَصْرِفُ عَنْهُ شَرَّاً الَّا الْعَمَلُ، الا لايَدَّعِيَنَّ مُدَّعٍ وَ لايَتَمَنِّيَنَّ مُتَمَنِّ وَ الَّذى بَعَثَنى‏ بِالْحَقِّ لايُنجى‏ الَّا عَمَلٌ مَعَ رَحْمَةٍ، وَ لَوْ عَصَيْتُ لَهَوَيْتُ. اى مردم! بين خدا و كسى رابطه خويشاوندى نيست و هيچ رابطه ديگرى هم كه موجب جلب منفعت يا دفع ضرر شود به غير از عمل نيست. بنگريد: كسى ادعاى گزاف نكند و كسى آرزوى خام در دل نپرورد. قسم به خدايى كه مرا به راستى برانگيخت چيزى جز عمل همراه با رحمت خدا سبب رستگارى نمى‏گردد، اگر من هم گناه مى‏كردم سقوط كرده بودم. با اين فرمايش، نتيجه مى‏گيريم كه: در نزد خداوند منّان سبب و نسب و مقام و مدرك و هزاران رابطه و رفاقت و زيركى كارساز نيست، تنها عنايات و الطاف الهى دستگيره و پناهگاه بندگان است. کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک 🔴در دستگاه آخرت حکمایی هستند که با نفس ما را زنده می کنند. اصلا ائمه ما (ع) و بزرگان ما که نمی آمدند با دکتری کردن ما را حیات بدهند. یک نگاه می کردند و ما را حیات می دادند. زیرا کار خدا و ائمه (ع) شرط ندارد. این مائیم که اگر بخواهیم یک کاری بکنیم شرایط لازم دارد. می خواهم خانه بسازم پول لازم دارد، می خواهم بهشت بروم این کار لوازمات بهشتی می خواهد، باید آنها را تهیه کنم. من برای هر کاری که بخواهم انجام بدهم یک لوازماتی باید تهیه کنم خدا چطور؟ خدا لوازمات احتیاج ندارد. اگر من خود را در اختیار او قرار دهم او همچون برق کار را تمام می کند. ((إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ))*. تا خدا فرمود ((باش)) هست، در یک چشم به هم زدن.لذا ما از خدا مفت خوریم. من سلیقه خودم را می گویم. شما هم همین جورید. این را می گویم تا رویتان به این کار باز شود و در خلوتتان بدانید که مفت خورید. کسی از کارکردن چیزی گیرش نیامده است. این را به شما می گویم. البته خدا آنهایی را هم که اهل کار بودند محروم نکرده است و یک چیزی به آنها داده است اما آنها خیلی معطل شدند. اقلش اینست که معطل کارهایی شدند که رفته بودند انجام دهند اما شما را می شناسم که هم کم حوصله اید و هم همسر و اولاد دارید. هرچه می توانید از آن مفت ها دست بزنید. بگویید ((خدایا از فضلت به ما عطا کن. ما وسایل عدلت را نداریم. الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک)). فضل یعنی مفت! یعنی مفت مفت. ((حتی اگر شعور هم ندارم که این مفت را بگیرم آن شعورش را هم روی مفت دادنت بده)). می توانی با خدای خودت این جور صحبت کنی. ((الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک)). با عدلت با ما معامله نکن. من وسائلش را ندارم. یعنی اگر بهشت می خواهی بروی باید وسایل آن را داشته باشی. اگر می خواهی پیش خدا نزدیک شوی باید وسایلش جور باشد. عقلت درست باشد و مانند اینها...، خیلی زیباست. زیرا دهنده اش خود اوست. سازنده اش خود اوست. اصلا او می خواهد بدون عمل چیز بدهد. نمی خواهد مزد بدهد. مزد را به اندازه کار می دهند. فضل چطور؟ قاعده فضل اینست که صاحبش حد آن را با شئون خودش بسنجد. تفضل به فاضلیت فضل کننده مربوط است نه به من. شنیدی چه شد؟ وقتی شما چیزی می دهید اندازه آن به کرم شما موکول است، نه به من. کرم شما هرچه هست آن را می دهی. خدای مهربان وقتی که به کسی تفضل می کند، آن را مناسب آقایی خودش قرار می دهد. اگر بخواهد مزد بدهد مناسب کاری که من کردم می دهد. لذا ما دیدیم و حساب کردیم و پدران ما و علمای سابق حساب کردند و دیدند کار ما با عدل سامان نمی گیرد. پیغمبرمان (ص) هم در دعا عرض کرد: ((الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک یا کریم))، نام کریم را هم آورده است. حاج اسماعیل ره 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2