#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_هفت_12
دعای سیدالساجدین(ع ) " هنگام اعتراف به کوتاهی در ادای #شکر خداوند " :
🔹و لَوْ كَافَأْتَ الْمُطِيعَ عَلَى مَا أَنْتَ تَوَلَّيْتَهُ لَأَوْشَكَ أَنْ يَفْقِدَ ثَوَابَكَ، وَ أَنْ تَزُولَ عَنْهُ نِعْمَتُكَ، وَ لَكِنَّكَ بِكَرَمِكَ جَازَيْتَهُ عَلَى الْمُدَّةِ الْقَصِيرَةِ الْفَانِيَةِ بِالْمُدَّةِ الطَّوِيلَةِ الْخَالِدَةِ، وَ عَلَى الْغَايَةِ الْقَرِيبَةِ الزَّائِلَةِ بِالْغَايَةِ الْمَدِيدَةِ الْبَاقِيَةِ🔹
🔸و اگر پاداش مطيع را به قدر كارى كه توفيقش داده اى عطا كنى، شايد مستحق ثواب نباشد و نعمت تو هم از دست او برود، اما تو به كرم خود در ازاى مدت كوتاه گذران به مدت دراز بى پايان مزد دادى و در مقابل مسافت اندك و پايان پذير به قدر مسافت بسيار و بى كران ثواب ارزانى داشتى🔸
#سی_هفت
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_هفت_12
✳️ در اینجا امام سجاد علیه السلام سراغ #مطیع میرود و ابتدا وضعیت او را توضیح میدهد.
کلمهی مطیع در اینجا تمام مراتب اطاعت را در بر میگیرد. از شخصی که تصمیم قطعی برای بندگی حضرت حق در مسیر طاعت دارد و در ابتدای راه و قدم اول است تا کسی را که در اطاعت حضرت حق به اوج و قله رسیده که همان انسان کامل است، همه را شامل میشود. شرح حضرت در مورد کرم حضرت حق در مواجهه با مطیع، شامل حال همهی اشخاص این داستان میشود؛ چه مبتدی، چه متوسط و چه منتهی (بهمقصدرسیده). بعداً به آن فکر کنید. حتی خود حضرت سجاد (علیهالسلام) را نیز در بر میگیرد!
«وَ لَوْ كَافَأْتَ الْمُطِيعَ عَلَى مَا أَنْتَ تَوَلَّيْتَهُ لَأَوْشَكَ أَنْ يَفْقِدَ ثَوَابَكَ وَ أَنْ تَزُولَ عَنْهُ نِعْمَتُكَ». اگر پای تکافو به میان بیاید، یعنی فرض بر این باشد که میخواهی با او با عدل برخورد کنی ـ که حضرت یکی دو خط بعد، از آن با کلمهی قصاص تعبیر میکنند ـ و بنا را بر این بگذاری که با او حساب کنی، چون تمام مقدّمات طاعت را خودت به مطیع دادی، به نقطهی حساسی میرسیم که گویا شخص هیچ استحقاقی برای پاداش و ثوابِ تو ندارد. محاسبهی تو، مطیع را به نقطهای میبرد که هیچ نعمتی متوجه او نباشد و مستحق دریافت هیچ نعمتی نباشد.
تمام مطلب روی کلمهی «أَنْتَ تَوَلَّيْتَهُ» است. بیانگر آن است که اصل وجود شخص و عزم و محیط انفسی و آفاقی و ... را خدای متعال برای او فراهم آورده است. هر یک از این عوامل اگر مهیا نبود، شخص موفق به طاعت نمیشد؛ هرچند امام سجاد (علیهالسلام) باشد.
«وَ لَكِنَّكَ بِكَرَمِكَ جَازَيْتَهُ عَلَى الْمُدَّةِ الْقَصِيرَةِ الْفَانِيَةِ بِالْمُدَّةِ الطَّوِيلَةِ الْخَالِدَةِ». اگر تو بخواهی با عدل رفتار کنی، هیچ کس نجات پیدا نمیکند. اما تو با کرم خود مواجه میشوی و به مطیع پاداش میدهی. نتیجه آنکه به مطیع در برابر مدت کوتاه فانی، پاداشهایی میدهی که دارای زمان طولانی است. این زمان بهقدری طول میکشد که میتوان از آن به خلود و جاودانگی تعبیر کرد. او در فضای دلنشین پاداشهای تو مستقر است و آنجا جاودانه میماند.
سهم جنابعالی از این متاع قلیل چقدر است؟! وقتی مقیاسها به میان میآید، خودت را با کرهی زمین مقایسه میکنی و مقیاسها را توسعه میدهی و خود را در برابر منظومهی شمسی و کهکشانهای دیگر قرار میدهی. بزرگتر از تو هم در این عرصه هست. حلقههای پیرامون زحل، حدود چهار پنج میلیارد سال عمر دارد؛ در حالی که انتهای عمر حضرتعالی در این دنیا، نهایتاً صد سال است. اگر زمان و مکان را تطبیق دهید، این فاصلهها خود را بهخوبی نشان میدهد. جنابعالی هشت دقیقهی نوری (فاصلهی ما تا خورشید) را هم نمیتوانی بهخوبی درک کنی، تا چه رسد به فاصلهی ما با ستارهی شباهنگ که نُه سال نوری است! اگر یک بچه با هواپیمایی که با سرعت هزار کیلومتر بر ساعت میرود، از اینجا تا خورشید برود، هنگام برگشت حدود ۲۷ سال سن خواهد داشت.
مولا طاعت تو را ذیل نام کرم خود میبرد و در برابر اطاعت کوتاهمدت تو، پاداشی میدهد که «مده طویله خالده» است. قدم اول آن، بهشت برزخی است؛ مانند موقعیتی که اکنون شهدا و صالحین درجهیک در آن قرار دارند. از جهنم برزخی به خدا پناه میبریم که اولیای خدا از آن به خدا پناه میبرند.
اگر کسی به بهشت برزخی وارد شود، تا زمانی که آسمانها و زمین است، در آن کامیاب است؛ با آنکه این هنوز بخش مقدماتی است و خلود قیامتی نرسیده است. همین بهشت برزخی را قرآن کریم با واژهی «خلود» بیان میکند. جهنم برزخی و فضای ابهام برزخی نیز همینطور ترسیم میشود.
«وَ عَلَى الْغَايَةِ الْقَرِيبَةِ الزَّائِلَةِ بِالْغَايَةِ الْمَدِيدَةِ الْبَاقِيَةِ». شما در دنیا یک هدفگذاری طاعتی میکنید و برای یک عمل صالح برنامهریزی میکنید که نقطهی غایت و پایان دارد. انسان، نماز یا روزه یا خدمتی را شروع میکند و به اوج و سرانجام و اتمام میرساند. سختترین کارها هم پایان دارد و به اتمام میرسد. جهاد و روزه و امر به معروف و نهی از منکر، همگی تمامشدنی هستند؛ اما خدا با چنین کسی چه کار میکند؟! افق عملش را امتداد میدهد تا به نقطهی بقا ملحق شود و در اوج بهجت و لذت و بهرهمندی باقی بماند.
👤استاد #حاج_علی_اکبری
دعای #سی_هفت
🔗کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#داستان_دنباله_دار
⚫️ #داستان_رسول_ترک
#خاطره_27
جناب آقای حاج حسین علیپور می گفت: یک روز حاج رسول به من گفت: حسین آقا! اگر فردا صبح کاری نداری فردا ساعت شش در سر کوچه ما باش تا با هم به جلسه هیئت لباس فروش ها برویم که حاج #شیخ_رضا_سراج نیز در آن جا منبر می رود.
فردای آن روز من به همان جایی که با حاج رسول قرار گذاشته بودیم رفتم و با هم به سوی هیئت لباس فروش ها به راه افتادیم. در بین راه از صحبت های حاج رسول متوجه شدم که او انتظار دارد تا من هم در آن هیئت بخوانم، به همین خاطر به او گفتم: حاج رسول! شما لطف دارید که دوست دارید من هم در آن هیئت بخوانم، امّا آنها فارس هستند و من فقط از شعرهای ترکی حفظ هستم و به شعرها و نوحه های فارسی خیلی کم آشنایی دارم.
حاج رسول همانند کسانی که توقّع و انتظار نداشته باشند که یک حرف نادرستی را از شخصی بشنوند به یک باره منقلب شد. او در حالی که صدایش را کمی بلند کرده بود با گریه به من گفت: حسین آقا! حقیقت را پیدا کن شما همیشه باید زبان حالت این باشد:
زینبم هارا گدیم هارام وار هارا گدیم (یعنی: زینبم کجا بروم؟ من دیگر کجا را دارم و کجامی توانم بروم)
حاج رسول با آن گریه و با آن حالتی که آن یک بیت شعر را می خواند به من فهماند که برای یک مدّاح و نوحه خوان اینجا و آن جا و هم زبان و غیر هم زبان و آشنا و غیر آشنا هیچ معنایی ندارد و همیشه باید مانند مصیبت زده های حماسه کربلا باشد.
سپس حاج رسول به من گفت: حسین آقا! به شما وصیت و سفارش می کنم تا به جلسه ها و هیئت های غریبه نیز زیاد بروی.
من گفتم: حاج رسول! به چه منظوری باید به جلسه های غریبه و ناآشنا بروم؟
او جواب داد: در جلسه های غیر آشناها و غریبه ها نه آنها شما را می شناسند و نه شما آنها را می شناسی، به همین خاطر #اخلاص و حضور قلبت خیلی بیشتر خواهد شد.
🙏لطفا با ما خواننده ی این سلسله نوشته ها باشید
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🏴علیک بِمجالس ورشکسته!
🔴یکی از رفقا میگفت: آیت الله #حق_شناس (ره) یک روز، 7-8 تا جلسه روضۀ کوچک میرفتند... من همراه ایشان میرفتم و ایشان مدام به من میفرمود:«علیک بمجالس ورشکسته». یعنی همین مجالس کوچکی که 2-3 نفر نشستهاند و گریه میکنند و یک کسی هم میآید و روضه میخواند. در مجالس بزرگ «احساس» آدم خوب تحریک میشود و عظمت امام حسین(ع) دیده میشود، اما در این مجالس کوچک «باور».
👤استاد #پناهیان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_زیارت_اربعین 13
✳️ روز #اربعین همه بنشینند، دو سه تا زیارت مهم روز اربعین وارد است؛ #زیارت_اربعین را مردم بنشینند بخوانند، با حال و با توجه، و پیش امام حسین شکوه کنند، بگویند یا سیدالشهدا! ما دلمان میخواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است؛ تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ #زیارت_اربعین را مردم بنشینند بخوانند، با حال و با توجه...
التماس دعا
👤 #میرداماد
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
Sahifeh_Doa-31_F_131058.mp3
17.37M
#منتخب
#دعا_سی_یک_11
🔹اللّهُمّ فَهَا أَنَا ذَا قَدْ جِئْتُكَ مُطِيعاً خدايا! اينك منم كه در پيشگاهت نسبت به امرت، #مطيع و سر به فرمان آمدم، لِأَمْرِكَ فِيمَا أَمَرْتَ بِهِ مِنَ الدّعَاءِ، و آن امر اين است: ما را دستور دادي دعا كنيم، مُتَنَجّزاً وَعْدَكَ فِيمَا وَعَدْتَ بِهِ مِنَ الْإِجَابَةِ، و من وفاي به وعده اي را كه در مورد اجابت دعا داده اي خواستارم؛ إِذْ تَقُولُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ. زيرا فرمودي: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.»
اللّهُمّ فَصَلّ عَلَي مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، خدايا! پس بر محمّد و آلش درود فرست وَ الْقَنِي بِمَغْفِرَتِكَ كَمَا لَقِيتُكَ بِإِقْرَارِي، و با من با آمرزشت برخورد كن؛ چنانكه من با اعتراف به گناه با تو برخورد كردم، وَ ارْفَعْنِي عَنْ مَصَارِعِ الذّنُوبِ كَمَا وَضَعْتُ لَكَ نَفْسِي، و مرا از لغزشگاه هاي گناهان برگير؛ چنانكه خود را براي تو پست كردم، وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِكَ كَمَا تَأَنّيْتَنِي عَنِ الِانْتِقَامِ مِنّي. و به پرده پوشيت بر من پرده پوشان، چنانكه از به كيفر رساندن من درنگ كردي.
👌بخشی از دعای #سی_یک
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2.
👌هدیه به امام حسین علیه السلام
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_567
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #سه_شنبه
👉🏻 1da.ir/oh2u
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_107
◀️ نکوهش عالم بی عمل
🔴 و قَالَ (علیه السلام): رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ يَنْفَعْهُ] لَا يَنْفَعُهُ.
🔴 چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ عالم جاهل منش
📋 در اين گفتار حكيمانه و كوتاه و پرمعنا امام به عالمان بى عمل و آلوده به رذائل اخلاقى اشاره كرده مى فرمايد: «چه بسيار دانشمندى كه جهلش او را كشته در حالى كه علمش با اوست; اما به حالش سودى نمى بخشد»; (رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ).
همان گونه كه در بالا اشاره شد امام(عليه السلام) در اين عبارت كوتاه و پرمعنا از عالمان نادانى سخن مى گويد كه جهلشان قاتل آنها شده است در اين كه چگونه علم و جهل در وجود آن ها جمع مى شود تفسيرهاى مختلفى مى توان بيان كرد. از همه روشن تر اين كه علم اگر با عمل همراه نشود همچون جهل است، بنابراين نكوهش امام(عليه السلام) از عالمانى است كه از علم خود بهره نمى گيرند و به آن عمل نمى كنند و سبب هلاكت مادى و معنوى آنها مى شود.
در حديثى در كتاب شريف كافى از امير مؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم كه «إنَّ الْعالِمَ الْعامِلَ بِغَيْرِهِ كَالْجاهِلِ الْحائِرِ الَّذى لا يَسْتَفيقُ عَنْ جَهْلِهِ; شخص عالمى كه به علمش عمل نكند مانند جاهل سرگردانى است كه از بيمارى جهل بهبود نمى يابد.
سپس حضرت در همان روایت مى فرماید: «بَلْ قَدْ رَأیتُ أنَّ الْحُجَّةَ عَلَیْهِ أعْظَمُ وَالْحَسْرَةُ أدْوَمُ; بلکه حجت الهى را بر او بزرگ تر و حسرت او را پایدارتر دیدم».
همین عبارت با اندک تفاوتى در ذیل خطبه 110 نهج البلاغه نیز آمده است.
در حدیث دیگرى در غررالحکم از همان حضرت مى خوانیم: «عِلْمٌ لا یُصْلِحُکَ ضَلالٌ وَمالٌ لا یَنْفَعُکَ وَبالٌ; دانشى که تو را اصلاح نکند گمراهى است و ثروتى که تو را (در راه خشنودى خدا) سودى نبخشد بدبختى است».
این احتمال نیز وجود دارد که منظور از «جهل» صفات جاهلانه اى مانند غرور و تکبر و خودخواهى و سودجویى و ریاکارى باشد; هر گاه علم با این صفات نکوهیده جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مى کشاند، همان گونه که در طول تاریخ مصادیق زیادى دارد. آیا طلحه و زبیر عالم به احکام اسلام و قرآن نبودند؟ آیا موقعیت على(علیه السلام)را در اسلام و نزد پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نمى شناختند؟ چه شد که علمشان سودى به آنها نبخشید؟ آیا جز این است که جاه طلبى و پیروى از هواى نفس آنها را به جنگ جمل کشانید و نه تنها علمشان به حالشان سودى نداشت، بلکه صفات جاهلانه آنها سبب مرگشان در دنیا و مجازاتشان در آخرت شد. حدود هفده هزار نفر از مسلمانان را به کشتن دادند و هرگز به مقصدشان نیز در دنیا نرسیدند.
نیز احتمال مى رود منظور این باشد که ظواهرى از علم دارد ولى به عمق آن نرسیده است و به تعبیرى دیگر، علم او فاقد بصیرت است همان گونه که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «اَلْعامِلُ عَلى غَْیرِ بَصیرَة کَالسّائِرِ عَلى غَیْرِ الطَّریقِ فَلا تُزیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ مِنَ الطَّریقِ إلاّ بُعْداً; آن کس که بدون بینش و بصیرت عمل مى کند همانند کسى است که در بیراهه گام بر مى دارد، چنین کسى هر قدر تندتر برود از راه اصلى دورتر مى شود».
جمع میان این تفسیرها نیز مانعى ندارد.
#نهج_البلاغه_حكمت_106
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ درد عشقی کشیدهام که مپرس
زهر هجری چشیدهام که مپرس
گشتهام در جهان و آخر کار
دلبری برگزیدهام که مپرس
آن چنان در هوای خاک درش
میرود آب دیدهام که مپرس
من به گوش خود از دهانش دوش
سخنانی شنیدهام که مپرس
سوی من لب چه میگزی که مگوی
لب لعلی گزیدهام که مپرس
بی تو در کلبه گدایی خویش
رنجهایی کشیدهام که مپرس
همچو #حافظ غریب در ره عشق
به مقامی رسیدهام که مپرس
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_270
#اربعین #پیاده_روی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درد عشقی کشیدهام که مپرس
زهر هجری چشیدهام که مپرس
آن چنان در هوای خاک درش
میرود آب دیدهام که مپرس
#حافظ_غزل_270
🏴یاد #اربعین و #پیاده_روی اش بخیر ....
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#چله_ی_انس_با_دعای_مکارم_الاخلاق 7
▪️ دعای #مکارم_الاخلاق یکی از دعاهای معروف امام سجاد علیه السلام و دعای بیستم صحیفه سجادیه است. این دعا به دلیل دارا بودن محتوا و مضامین عالی و ابعاد تربیتی و سیر و سلوکی از سوی سالکان و عارفان و محققان و دعا پژوهان مورد توجه بسیار قرار گرفته و شرح و تفسیرهای فراوان بر آن نوشته شده است. بررسی این دعا از این جهت دارای اهمیت است که دارای ابعاد گوناگون و از آن جمله توجه به حیات جمعی و تلقین و ارزش گذاری اموری است که فرد در زندگی خود باید آنها را بهکار گیرد.
این دعا از ۲۲ قسمت تشکیل شده که هر قسمت با درود بر محمد و آل محمد شروع گردیده و با در خواستهایی که هر کدام اخلاق پسندیده میباشد دنبال میگردد و همه آن ها مضمونشان درخواست توفیق الهی میباشد.
▪️به امید آن که انس با این دعا سبب تحولی بزرگ در رفتار و کردار ما شود باهم دعای #بیستم را چهل روز زمزمه میکنیم :
♦️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ .....👇
🎵 b2n.ir/SAHIFE2_20
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2