eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَقَالُواْ كُونُواْ هُوداً أَوْ نَصَرَى‏ تَهْتَدُواْ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏ (اهل كتاب) گفتند: یهودى یا مسیحى شوید تا هدایت یابید، بگو: (چنین نیست،) بلكه (پیروى از) آئین حقگراى ابراهیم (مایه هدایت است، زیرا) او از مشركان نبود ⏺ انحصار طلبى بى‌جا، ممنوع است. یهود و نصارى بدون داشتن دلیل، هركدام هدایت را تنها در آئین خود مى‌دانند. «كونوا هوداً او نصارى تهتدوا» ⏺ نام وعنوان مهم نیست، ایمان وعمل اهمیّت دارد. یهودى یا نصرانى یك لقب بیش نیست، آنچه ارزشمند است، توحید ویكتاپرستى است. «بل ملة ابراهیم حنیفاً» ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ چیزی نمانده که ایام دوری معشوق به پایان برسد. من از بلندیهای قرقگاه محبوب، قبّه ها و تحدّب خیمه‌ها را مشاهده می کنم. صدای پای از فاصله ای بسیار نزدیک می آید ... ✳️ اتت روائح رند الحمی و زاد غرامی فدای خاک در دوست باد جان گرامی پیام دوست شنیدن سعادت است و سلامت من المبلغ عنی الی سعاد سلامی بیا به شام غریبان و آب دیده من بین به سان باده صافی در آبگینه شامی اذا تغرد عن ذی الاراک طائر خیر فلا تفرد عن روضها انین حمامی بسی نماند که روز فراق یار سر آید رایت من هضبات الحمی قباب خیام خوشا دمی که درآیی و گویمت به سلامت قدمت خیر قدوم نزلت خیر مقام بعدت منک و قد صرت ذائبا کهلال اگر چه روی چو ماهت ندیده‌ام به تمامی و ان دعیت بخلد و صرت ناقض عهد فما تطیب نفسی و ما استطاب منامی امید هست که زودت به بخت نیک ببینم تو شاد گشته به فرماندهی و من به غلامی چو سلک در خوشاب است شعر نغز تو که گاه لطف سبق می‌برد ز نظم نظامی 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد حسین بر دعای دعای (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«12» اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الشَّهْرِ وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ مِنِ ابْتِدَائِهِ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ مِنْ مَلَكٍ قَرَّبْتَهُ أَوْ نَبِىٍّ أَرْسَلْتَهُ أَوْ عَبْدٍ صَالِحٍ اخْتَصَصْتَهُ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبَالَغَةِ فِى طَاعَتِكَ وَ اجْعَلْنَا فِي نَظْمِ مَنِ اسْتَحَقَّ الرَّفِيعَ الْأَعْلَى بِرَحْمَتِكَ‏ خدايا! به حق اين ماه و به حق كسى كه از آغاز تا پايانش تو را بندگى كرده، از فرشته‏اى كه او را مقرّب خود كردى، يا پيامبرى كه براى هدايت مردم فرستادى، يا بنده شايسته‏اى كه به كرامت خود اختصاص دادى، از تو مى‏خواهم كه بر محمد و آلش درود فرستى، و ما را در اين ماه شايسته كرامتى كه به اوليايت وعده دادى گردان، و آنچه براى اهل كوشش در بندگيت قرار دادى براى ما قرار ده، و ما را در زمره كسانى كه به رحمتت، شايستگى رسيدن به برترين مرتبه را يافتند، درآر. 👈 استاد حسین در شرح خود ذیل این عبارت توضیحی نداده اند. دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«13» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ جَنِّبْنَا الْإِلْحَادَ فِى تَوْحِيدِكَ وَ الْتَّقْصِيرَ فِي تَمْجِيدِكَ وَ الشَّكَّ فِي دِينِكَ وَ الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ وَ الْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِكَ وَ الانْخِدَاعَ لِعَدُوِّكَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ‏ خدايا! بر محمد و آلش درود فرست و ما را از انحراف در توحيدت، و كوتاهى در ستايشت، و ترديد در دينت، و كورى از راهت، و بى‏احترامى به حرمتت، و گول خوردن از دشمنت، شيطان رانده شده، بر كنار كن. دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ‏🔴 پناه بردن به خدا از انحراف و شك در دين‏ ⏺ كفران نعمت تنها به ناسپاسى از خداوند نيست، بلكه هر گونه بهره‏گيرى انحرافى و غلط از نعمت‏هاى خداوند، حق نعمت را از بين مى‏برد. و اصل كفران نعمت همين است. اصل توحيد، دين، هدايت، رسالت، راه مستقيم، نظام هستى و ... از نعمت‏ها و بركات خدادادى است كه حق تعالى بر روى آنها سرمايه گذارى كرده است. و امانت‏هاى بزرگى چون عقل، فطرت، اراده، هدايت، پيامبران و ائمه اطهار عليهم السلام به عنوان امتياز، تنها به انسان بخشيده است. إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّموَ تِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا يقيناً ما امانت را [كه تكاليف شرعيه سعادت بخش است‏] بر آسمان‏ها و زمين و كوه‏ها عرضه كرديم و آنها از به عهده گرفتنش [به سبب اينكه استعدادش را نداشتند] امتناع ورزيدند و از آن ترسيدند، و انسان آن را پذيرفت بى‏ترديد او [به علت ادا نكردن امانت‏] بسيار ستمكار، و [نسبت به فرجام خيانت در امانت‏] بسيار نادان است. در زيارت جامعه كبيره خطاب به اهل بيت عليهم السلام چنين مى‏خوانيم: أَنْتُمْ السَّبِيلُ الْأَعْظَمُ وَ الصِّراطُ الْأَقْوَمُ وَ شُهَداءُ دارِ الْفَناءِ وَ شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ وَ الرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَ الْآيَةُ الْمَخْزُونَةُ وَ الْأَمانَةُ الْمَحْفُوظَةُ. شماييد راه راست‏تر و گواهان خانه فنا و شفيعان خانه بقا، و رحمت پيوسته و نشانه انباشته و امانت نگاه داشته. در اينجا بين حمل و تحميل فرق اساسى است و انسان امانت الهى را با اختيار پذيرفت و آن را برداشت هر چند او در امانتدارى بس ستمگر و نابخردانه رفتار مى‏كند. آيه فوق واقعيت‏هايى را در مورد انسان بيان مى‏كند كه هنوز عقل بشر به آن نرسيده است. امّا آنچه از ظاهر آيه فهميده مى‏شود اين است كه: خداوند ويژگى‏هاى بسيارى به بشر داده كه هيچ يك از موجودات در آسمان و زمين آن را ندارند و اين امتيازات امانت الهى است و براى انسان مسئوليت‏آور است. امّا بسيارى از انسان‏ها در اين‏ امانت خيانت كرده و از آن، در مسير خلافِ اراده خداوند، بهره مى‏برند. عقل و اراده آدمى كه بايد در مسير شناخت حق و انتخاب آن به كار رود تا مايه رشد و كمال بشر شود، در راه‏هاى باطل به كار گرفته شده و به گسترش ظلم و فساد انجاميده است. در حديث آمده است: هنگامى كه وقت نماز فرا مى‏رسيد، حضرت على عليه السلام لرزه بر اندام و هراسان و رنگ به رنگ مى‏شد. به حضرت گفته شد: يا اميرالمؤمنين! چه شده است؟ مى‏فرمود: وقت نماز آمده، نماز همان امانت الهى است كه كوه‏ها و آسمان‏ها از تحمّل آن سرباز زدند. «1» امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام در اين زمينه فرموده است: ثُمَّ اداءُ الْأَمانَةِ، فَقَدْ خابَ مَنْ لَيْسَ مِنْ أَهْلِها. انَّها عُرِضَتْ عَلَى السَّمواتِ الْمَبْنِيَّةِ وَ الْأَرَضينَ الْمَدْحُوَّةِ وَ الْجِبالَ ذاتِ الطُّولِ الْمَنْصُوبَةِ، فَلا أَطْوَلَ وَ لا أَعْرَضَ وَ لا أَعْلى‏ وَ لا أَعْظَمَ مِنْها، وَ لَوِ امْتَنَعَ شَىْ‏ءٌ بِطُولٍ اوْ عَرْضٍ اوْ قُوَّةٍ اوْ عِزٍّ لَامْتَنَعْنَ وَ لكِنْ أَشْفَقْنَ مِنَ الْعُقُوبَةِ وَ عَقَلْنَ ما جَهِلَ مَنْ هُوَ أَضْعَفُ مِنْهُنَّ وَ هُوَ الْانْسان‏ انَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولًاسپس اداى امانت است، آن كه امين نيست زيانكار است. امانت بر آسمان‏هاى برافراشته، و زمين‏هاى گسترده، و كوه‏هاى بلند و استوار عرضه شد، در حالى كه درازتر و پهن‏تر و بلندتر و بزرگتر از آنها نبود، و اگر چيزى به خاطر طول و عرض و يا قدرت و عزّت از قبول امانت امتناع مى‏ورزيد هر آينه آسمان و زمين و كوه بود، امّا از عقوبت ترسيدند، و آنچه را كه موجود ضعيف‏ترى چون انسان به آن نادان بود درك كردند «انسان ستمكار و نادان است». توحيد تنها صراط مستقيمى است كه با مقام و مراتب خود، جامعه انسانى را به معدن عظمت و نور مى‏رساند و انحراف از آن، سقوط به وادى تنگ و تاريك شرك را در پى دارد. بعضى از مشركان از ابتدا بر شرك و الحاد بودند و برخى موحّدانى بوده‏اند كه به مرور زمان با فاصله گرفتن از معارف توحيدى به وادى هولناك شرك گرفتار شده‏اند، مانند اهل كتاب كه در ابتدا داراى پيامبر و كتاب آسمانى و دين توحيد بودند و به مرور زمان از مشركان، تأثيرپذير شدند. در قرآن كريم به گروه‏هايى از مشركان اشاره نموده كه از آنان دهريه (مادى‏گرايان)، بت پرستان، دوگانه پرستان، اهل كتاب (نصارى‏ و يهود) و ... هستند و اكنون شاخه‏اى از آنها باقى است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 296 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 و الحاد در نفس‏ 1 ‏⏺ شناخت ريشه‏هاى و الحاد به درون نفس آدمى باز مى‏گردد. در آيات و روايات ما ريشه بيمارى‏هاى الحادى كه براى نفس انسان برشمرده‏اند عبارتند از: 1- هواپرستى: انسان هوا مدار مى‏خواهد كه راه او براى عصيان باز باشد تا هر چه نفس أمّاره خواست همان را عمل كند و چون ايمان و اعتقاد به معاد مانع رهايى و بى‏بندوبارى است؛ اصل ايمان و قيامت را انكار مى‏كند. 2- جهالت: جهل مهمترين عامل شرك است و زمينه ساز شرك در طول تاريخ بوده است. قرآن كريم جهالت را ريشه عناد و لجاجت و استهزاى مشركان و كافران با موحّدان مى‏داند و خطر جاهل مدرن، بيشتر از نادان باديه نشين است؛ زيرا او با ابزار و دانش نو جنگ‏افروزى مى‏كند و جهانى را با هواى نفس خود به آتش مى‏كشد. 3- حس گرايى: انس بشر با عالم طبيعت در همان شناخت حسّى و ظاهرى او خلاصه مى‏شود و بينش او از هستى، و آفرينش در حدّ ماديات و امور جسمى و جنسى است. بت پرستان كه گرفتار محسوسات هستند؛ خداى خود را از سنگ و چوب مى‏سازند تا معبودى را پرستش كنند. تا جايى كه از حضرت موسى عليه السلام خواستند كه خداوند را آشكارا نشان دهد و اين ديدگاه ظاهرى بشر است. 4- تنوّع موجودات و گوناگونى حوادث: از سرچشمه‏هاى شرك، دوگانه پرستى يا چندگانه پرستى به خاطر كثرت موجودات و حوادث روزگار است. اعتقاد به خير و شر و حادثه‏هاى زشت و زيبا گروهى را وادار مى‏سازد كه براى هر يك مبدأ جداگانه بسازد. رواج خدايان دروغين براى باد، باران، نور، عشق و ... از اين باب است. 5- تقليد كوركورانه: قبول و پذيرش گفتار و روش ديگرى بدون دليل و استدلال به ويژه در مسائل اساسى دين كه با مبدأ و معاد و نبوّت و رسالت سر و كار دارد، سبب پيدايش مذاهب و تعصّبات قومى و قبيله‏اى و عرفان‏هاى دروغين در جوامع مى‏شود و بر اين اساس اصل دين و سنّت به زير سؤال مى‏رود و پرستى و بدعت گذارى در جامعه شيوع پيدا مى‏كند. 6- زمامداران زر و زور: سرمايه داران و عالمان فاسد از عوامل مهمّ بروز و اشاعه شرك در بين مردم بوده‏اند. پول داران با تطميع مردم و رواج خرافه و تبليغات نو، به آرزوهاى دنيايى خود مى‏رسند و انديشمندان باطل؛ بت پرستى را از سنّت و روش گذشتگان مى‏دانستند و براى حفظ آثار و الحاد مى‏كوشيدند و پرستش الهه ساختگى را وسيله شفاعت و محبوبيّت، نزد خداوند معرفى مى‏نمودند. 7- شخصيّت پرستى: سطحى نگرى و ساده بينى بشر زمينه گرايش به شخصيّت‏هاى توهّمى و خيالى شده است. در جاهليّت قرن اخير توده‏اى از مردم به افرادى ممتاز مانند: هنرمندان، ورزشكاران، ثروتمندان و ... اشتياق پيدا كرده‏اند و كمتر به ملاك‏هاى الگوى سالم و مقدّس توجّه مى‏كنند. اين معضل همگانى، موجب شهرت شرك و نفاق در رفتار و گفتار مردم گرديده است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 299 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 و الحاد در نفس‏ 2 ‏8- منفعت پندارى: گروه دنياطلب به دنبال منافع مادّى و انتفاعى خود هستند. بت پرستان با رواج پرستش بتان كاسبى مى‏كردند و در وقت بروز مشكلات و كمبودها، بت ها را وسيله شفاعت و عزّت قرار داده؛ و با تشويق به دريافت هدايا و نذورات و خيرات و ماليات و ... به عنوان حق و سرانه حكومت؛ اداره دين مردم را به عهده مى‏گرفتند. 9- تعصّب و لجاجت: لجاجت مرضى است كه اگر كسى گرفتار آن شود هيچ استدلال منطقى را نمى‏پذيرد و در نتيجه دچار انحطاط و عذاب وجدان مى‏شود. آن كه با اتمام حجّت با علم و عمد، توحيد را انكار مى‏كند و مظاهر شرك را ترويج مى‏دهد، چنين موجودى در هيچ شرايطى در راه هدايت الهى قرار نمى‏گيرد و زمينه كفر و فساد در زمين را هم فراهم مى‏كند. درخواست معجزه و شفا از پيامبران و اعطاى هديه و رشوه به آنان از سوى مشركان و كفّار به خاطر همين سودجويى و لجبازى بوده است و هرگز در پى حق شناسى نبوده‏اند. از اين رو جدال حق و باطل و انتقام شديد آنان، نشانه شرك و كفر باطنى آنان بوده است. پيامدهاى ‏ آثار شوم شرك و الحاد در زندگى فردى و اجتماعى، علمى و عملى و دنيوى و اخروى بشر بسيار است مانند: 1- محروم شدن از معارف الهى‏ 2- تفرقه و جنگ و جدال‏ 3- محروميّت از مغفرت و فيض الهى‏ 4- مذمّت و خوارى در دنيا 5- عذاب جهنّم جاودانه. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 302 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
4 حقيقت خسارت و ضرر ‏⏺ پروردگار حكيم، قرآن را، درمان همه دردهاى معنوى بشر و شفاى سينه‏هاى انسان مى‏داند و مى‏فرمايد: وَ نُنَزّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَةٌ لّلْمُؤْمِنِينَ وَ لَايَزِيدُ الظلِمِينَ إِلَّا خَسَارًا و ما از قرآن آنچه را براى مؤمنان مايه درمان ورحمت است، نازل مى‏كنيم وستمكاران را جز خسارت نمى‏افزايد. با آنكه قرآن براى همه است، ولى تنها كسانى از اين نور بهره مى‏برند كه پنجره روح خود را به سوى آن باز كنند و لجاجت و دشمنى را كنار گذاشته، با روحى سالم به استقبال قرآن روند. پس بيمار دلان را غير از خسارت نمى‏افزايد، مانند باران كه وقتى بر مردارى ببارد، بوى تعفّن برخيزد هر چند باران زلال و پاك است. استدلال قرآن، ركود فكرى را شفا مى‏دهد؛ موعظه قرآن، قساوت را درمان‏ مى‏كند؛ تاريخ قرآن، تحيّر را برطرف مى‏سازد؛ زيبايى آهنگ و فصاحتش، روح فرارى را جذب مى‏كند؛ قوانين و احكامش، عادات خرافى را ريشه كن مى‏كند؛ تلاوت و تدبّر در آن، بيمارى غفلت را شفا مى‏بخشد؛ تبرّك به آن، امراض جسمى را شفا مى‏دهد و رهنمودهاى آن تاريكى‏ها را روشن مى‏كند. چون كافران به امر و نهى قرآن و مواعظ آن عمل نمى‏كنند با نزول هر دستور، جرمشان بيشتر و خسارتشان افزونتر مى‏شود. تفاوت خسارت با ضرر در اين است كه در ضرر تنها سود و بهره از بين مى‏رود ولى در خسارت سرمايه و سود و پاداش همه نابود مى‏شود، مانند يخ فروشى كه سرمايه‏اش يخ است و با گرماى آفتاب، اصل و سود مال او آب مى‏شود. بنابراين قرآن سرمايه‏اى عظيم از جانب خداست كه آفريننده بشر و فطرت اوست. قوانين آن نيز مطابق با فطرت و نجات دهنده و رحمت براى مؤمنان است؛ امّا كافران و مشركان با كفر و الحاد خود هدف از آفرينش و آفريدگار را به طور كلّى انكار مى‏كنند و اصل فطرت و بهره سعادت و بهشت را يكباره به باد فنا مى‏دهند. حضرت على عليه السلام در فضل قرآن چنين مى‏فرمايد: فَانَّ فيهِ شِفاءً مِنْ اكْبَرِ الدّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفاقُ وَ الْغَىُّ وَ الضَّلالُ فَاسْالُوا اللَّهَ بِهِ وَ تَوَجَّهُوا الَيْهِ بِحُبِّهِ، وَ لاتَسْأَلُوا بِهِ خَلْقَهُ، أَنَّهُ ما تَوَجَّهَ الْعِبادُ الَى اللَّهِ بِمِثْلِهِ. شفاى از بزرگترين بيمارى‏ها كه كفر و نفاق و تباهى و ضلالت مى‏باشد در قرآن است. پس به وسيله قرآن از خدا بخواهيد، و با عشق به قرآن به خدا توجه كنيد، و به وسيله آن از مردم چيزى مخواهيد، به طور يقين، بندگان خدا در اين دنيا با وسيله‏اى مانند قرآن به خداوند توجّه نكرده‏اند. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 302 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 بارخداوندا، درود فرست بر محمد و آلش، و ما را از انحراف در توحيدت، و تقصير و كوتاهى در تمجيدت، و در دينت، و كورى در يافتن راهت، و غفلت ورزيدن در پاس داشت حرمتت و فريب خوردن از دشمنت «شيطان رجيم» دور فرما. 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ویژه ی کانال در ( ) (صحیفه خوانی) 👈 لطفا با ما همراه باشید 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🌙شب اول را از دست ندهید... دعای بخوانید 👈 (بشنوید ) سفارش ویژه برای شب اول ماه مبارک رمضان 👤استاد 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❤️ حلول مبارکباد 🙏دعای صحیفه سجادیه 👈 دعای امام سجاد علیه السلام " هنگام نگرستین به ماه نو" 📋 https://b2n.ir/g67328 🙏دعای صحیفه سجادیه 👈دعای امام سجاد (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه " 📋 https://b2n.ir/sahife2_044 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 جای درستی اومدی 👈 خدایی که شکستگی ها رو جبران میکنه! 👈 از پارسال تا حالا چیکار کردی؟! ❇️  یَا الْعَظْمِ الْكَسِیر 👤استاد حسین 👈 متن و صوت کامل سخنرانی 📎 erfan.ir/s15291 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی و خشونت، نوعی دیوانگی قَالَ (علیه السلام): الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ؛ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ، فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ. امام علی که درود خدا بر او باد در تندخويى و جنون فرموذند : تندخويى بى مورد نوعى ديوانگى است، زيرا كه تندخو پشيمان مى شود، و اگر پشيمان نشد پس ديوانگى او پايدار است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ ، غضب و جنون! 📜 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه در نكوهش شدّت غضب مى‌فرمايد: «طغيان غضب نوعى جنون و ديوانگى است، چراكه صاحبش بعدا پشيمان مى‌شود واگر پشيمان نشود دليل بر آن است كه جنونش مستحكم است»؛ (الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ آلْجُنُونِ، لاَِنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ، فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ). همه مى‌دانيم كه انسان در حالى كه به شدت غضبناك مى‌شود نيروى عقل او تحت الشعاع آن قرار گرفته، از كار بازمى‌ايستد و در آن حالت كه صورت برافروخته، رگ‌هاى گردن پر از خون شده و تمام اعصاب و عضلات تحريك گشته است، دست به كارهايى مى‌زند كه خارج از عرف عقلا و بيرون از دايره شرع و كاملا زيان‌آور است. به همين دليل معمولا پس از اين حركت نادم و پشيمان مى‌گردد، ندامتى كه گاهى روزها و ماه‌ها و سال‌ها ادامه مى‌يابد، حتى گاهى دست به كارهايى مى‌زند كه بعدآ جبران‌ناپذير است و تمام عمر را در اندوه و ندامت آن به سر مى‌برد. ولى افراد كمى هستند كه از كارهاى جنون‌آميز خود در حال شدت و طغيان وغضب پشيمان نمى‌شوند و همچنان بر آن اصرار دارند كه كار خوبى انجام داده‌اند! اين‌ها همان كسانى هستند كه امام عليه السلام جنون آن‌ها را مستحكم و پايدار شمرده است. در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى درباره كظم غيظ (فروخوردن خشم) و نكوهش غضب تعبيرات بسيار پرمعنا آمده است. در سوره «شورى» يكى از نشانه‌هاى افراد باايمان را اين مى‌شمرد كه چون از دست كسى عصبانى مى‌شوند او را مى‌بخشند و خشم خود را فرو مى‌خورند. (وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ). در آيه 134 سوره «آل عمران» در نشانه‌هاى مؤمنان و نيكوكاران مى‌فرمايد : «آن‌ها كسانى هستند كه در زمان شادكامى و ناراحتى در راه خدا انفاق مى‌كنند وخشم خود را فرو مى‌برند و از خطاى مردم درمى‌گذرند»؛ (الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ). خطرات غضب به‌قدرى است كه در حديثى از حضرت رسول خدا صلي الله عليه و آله مى‌خوانيم: مردى خدمت آن حضرت آمد، عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي عِظَةً أَتَّعِظُ بِهَا؛ اندرزى به من بده تا از آن پند گيرم»، فرمود: «انْطَلِقْ وَلا تَغْضَبْ؛ برو و هرگز غضب مكن». آن مرد بار ديگر همان تقاضا را از پيامبر صلي الله عليه و آله كرد وحضرت همان جمله را تكرار فرمود و همچنين در مرتبه سوم. در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است كه شخصى خدمتش رسيد وچنين تقاضايى كرد، پيامبر صلي الله عليه و آله به او فرمود: «برو و هرگز غضب مكن». آن مرد عرض كرد: همين يك دستور مرا كافى است. سپس به سراغ خانواده‌اش آمد ومشاهده كرد كه در ميان قبيله او جنگى درگرفته، در برابر هم صف كشيده‌اند واسلحه برداشته‌اند، هنگامى كه اين منظره را ديد او هم اسلحه برداشت و در كنار آن‌ها ايستاد ناگهان به ياد كلام پيامبر صلي الله عليه و آله افتاد، سلاح را بر زمين افكند وبه سوى جمعيت دشمنانش آمد و گفت: اى جمعيت اگر بر شما جراحت يا قتل يا ضربى وارد شده كه اثرى از آن باقى نمانده من از مال خودم ادا مى‌كنم. آن‌ها در پاسخ گفتند: اگر چيزى بوده به شما بخشيديم، ما به اين كار سزاوارتريم. وهمين امر سبب شد كه هر دو گروه با هم سازش كردند و آتش غضب فرونشست. در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم: «الْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ؛ غضب، كليد تمام بدى‌هاست». در حديث ديگرى امام صادق عليه السلام جمله‌اى از پدرش امام باقر عليه السلام نقل مى‌كند كه گويى شرح حديث فوق است مى‌فرمايد: «أَيُّ شَيْءٍ أَشَدُّ مِنَ الْغَضَبِ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَيَقْتُلُ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ وَيَقْذِفُ الْمُحْصَنَةَ؛ چه چيزى بدتر از غضب است هنگامى كه انسان غضبناك مى‌شود دست به كشتن بى‌گناهان مى‌زند ونسبت ناروا به زنان پاكدامن مى‌دهد». بسيارى از نزاع‌هاى خونين به سبب همين طغيان غضب است، بسيارى از طلاق‌ها و جدايى همسران از يكديگر و تشكيل پرونده‌هاى جنايى مختلف به سبب همين حالت خطرناك است و به همين دليل امام عليه السلام نام جنون بر آن گذاشته است. آثار سوء غضب بيش از اين‌هاست، زيرا هنگامى كه كنترل عقل از اعضا وجوارح انسان برداشته شود هرچه بر زبانش آمد مى‌گويد و هر كار زشتى به نظرش رسيد انجام مى‌دهد، هر حقى را باطل و هر باطلى را حق مى‌كند. 255 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره قُولُواْ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إلَى‏ إِبْرَهِيمَ وَ إِسْمَعِيلَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِىَ مُوسى‏ وَ عِيسى‏ وَمَآ أُوتِىَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَّبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ‏ (اى مسلمانان!) بگویید: ما به خدا ایمان آورده‌ایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه به ابراهیم واسماعیل واسحاق ویعقوب واسباط (كه پیامبرانى از نوادگان یعقوبند) و آنچه به موسى و عیسى و پیامبران دیگر از طرف پروردگارشان نازل شده است، (ایمان آورده‌ایم. و) ما بین هیچ یك از آنها جدایى قائل نیستیم (ومیان آنان فرق نمى‌گذاریم و) در برابر خداوند تسلیم هستیم. این آیه به مسلمانان دستور مى‌دهد كه به مخالفان خود بگویند: ما به خدا و همه پیامبران بر حقّ وآنچه از جانب خدا نازل شده است ایمان داریم وخود محورى‌ها و یا تعصّبات نژادى، باعث نمى‌شود كه ما برخى از آنها را بپذیریم و بعضى دیگر را نفى كنیم. ⏺ ایمان به همه‌ى انبیا وكتاب‌هاى آسمانى لازم است. «آمنّا باللّه وما انزل...» كفر به بعضى از انبیا، كفر به همه‌ى آنهاست. مسلمان واقعى كسى است كه به تمام انبیاى الهى، ایمان داشته باشد. ⏺ تسلیم عملى، در كنار ایمان قلبى لازم است. «آمنّا باللّه... نحن له مسلمون» ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2