eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دو دوست مسلمان كه علاقه و ربطشان با هم بر اساس برادرى دينى بوده اگر روزى بر اثر آزردگى و رنجش‏خاطر از هم كناره‏گيرى كنند ، در روايات اسلامى، آن فاصله و كناره‏گيرى، هجران خوانده شده و نبايد جدايى آن دو نفر بيش از سه روز به طول انجامد. در جايى كه دو مسلمان علاوه بر اخوت اسلامى رحم و خویشاوند يكدگرند اگر روزى از هم جدا شوند و ترك مراوده نمايند، عمل اين دو از نظر دينى به مراتب از جدايى دو برادر مسلمان غير رحم مهمتر است و در منابع دينى، اين جدايى به قطع رحم تعبير شده و پيوند مجدد آن را ‏_رحم خوانده‏اند. امام سجاد عليه‏السلام از هجران دو مسلمان با جمله‏ى «و اجزى من هجرنى بالبر» نام برده (جمله قبل) و جمله‏ ی : «و اكافى من قطعنى بالصله» ناظر به قطع رحم و صله‏ى رحم است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرموده است: مبغوضترين اعمال نزد باريتعالى شرك به خداوند است، پس از آن قطع رحم است، و پس از آن نهى از خوبيها و امر به بديها است. از اين روايت بخوبى روشن مى‏شود كه قطع رحم تا چه حدود در پيشگاه خداوند مطرود و مبغوض است. مى‏دانيم كه بزرگترين گناه در اسلام شرك به خداست، شرك، گناهى نابخشودنى است و مشرك، مشمول مغفرت باريتعالى واقع نمى‏شود. رسول گرامى، پس از گناه شرك از قطع رحم نام برده و خاطرنشان ساخته است كه قاطع رحم از مبغوضترين گناهكاران در پيشگاه الهى است و پس از قطع رحم گناه امر به منكر و نهى از معروف را بسيار مهم شمرده است زيرا چنين گناهكارى از موضع مخالفت صريح با خداوند سخن مى‏گويد: خدا به خوبيها امر نموده و او نهى مى‏كند، خداوند از بديها نهى نموده و او امر مى‏نمايد. مى‏توان گفت اين روايت به مسلمانان مى‏فهماند كه گناه قطع رحم پس از شرك به خداوند و پيش از موضع‏گيرى در مقابل ذات اقدس الهى و اوامر و نواهى او بزرگترين گناه است و مسلمانان بايد از آن بپرهيزند و دامن خويش را به چنين گناه بزرگى آلوده ننمايند. شايد بعضى تصور كنند كه اگر رحم گناهكار باشد مى‏توان با او قطع رابطه نمود. اين تصورى است نادرست، نه تنها گناه مجوز قطع رحميت نيست بلكه به موجب روايت، كفر هم قاطع رحم نمى‏شود و بايد پيوند رحميت همواره مورد توجه مسلمانان باشد.
راوى مى‏گويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: كسانى با من قرابت رحمى دارند اما با من هم عقيده نيستند، آيا براى آنان به عهده‏ام حقى است؟ فرمود: بلى. حق رحميت را چيزى قطع نمى‏كند و اگر با تو هم عقيده باشند براى آنان دو حق است: يكى حق رحميت و آن ديگر حق اسلام. افراد متدين و مسلمان از گناه و كفر ارحام خود در باطن خويش بيزارند و ممكن است در مواقع مقتضى آن را هم به زبان بياورند، ولى حق رحميت را طبق وظيفه‏ ى دينى همواره بايد رعايت كنند و قطع رحم ننمايند. صله‏ى رحم پيوند خانواده را محكم مى‏كند، مانع بروز تيرگى و كدورت مى‏شود، و در پرتو صله‏ى رحم مسئله‏ى تعاون و هميارى شكوفا مى‏گردد. اگر تمام اعضاى خانواده مسلمان باشند صله‏ى رحم آنان را متحد مى‏كند و اتحادشان وحدت اسلامى را تقويت مى‏نمايد، و اگر بعضى از افراد خانواده غير مسلمان باشد، صله‏ى رحم و روابط خانوادگى ممكن است در روحيه‏ى آنان موثر واقع شود، نگذارد با دشمنان دين به ضرر مسلمين همكارى نمايند و احيانا به نفع آنان جاسوسى كنند. صله‏ى رحم در عمران و آبادى بلاد اثر مى‏گذارد، موجب گشايشهاى اقتصادى مى‏شود، افراد را به راه فضايل اخلاق سوق مى‏دهد، جود و سخا به بار مى‏آورد،
صله‏ى رحم و حسن برخورد افراد يك خانواده با هم فوايد و آثار بسيارى دارد : رسول اكرم فرموده است: صله‏ى رحم شهرها را آباد مى‏كند و عمرهاى مردم را افزايش مى‏دهد، اگر چه اهل آن بلاد از اخيار و خوبان نباشند. امام صادق (ع) فرمود: صله‏ى رحم موجب حسن خلق مى‏شود، دست را در بخشندگى و عطا باز مى‏كند، مايه‏ى پاكدلى و صفاى ضمير مى‏گردد، رزق را افزايش مى‏دهد، و مرگ آدمى را به تاخير مى‏اندازد. امام باقر (ع) فرمود: صله‏ى ارحام موجب پاكى اعمال مى‏شود، بلايا را دفع مى‏كند، مايه‏ى نمو مال مى‏گردد، مرگ را به تاخير مى‏اندازد، رزق را توسعه مى‏دهد، صله كننده را در خانواده محبوب مى‏سازد. بايد آدمى از خدا پروا نمايد و حتما صله‏ى رحم كند. صله‏ى رحم از اعمالى است كه علاوه بر فوايد دنيوى و نتايج مادى، آثار مهمى در عالم آخرت دارد و صله كننده در قيامت از آن آثار برخوردار مى‏گردد. رسول اكرم فرمود: نيكى به والدين و صله‏ى رحم حساب را در قيامت، آسان مى‏كند. سپس آيه‏اى از قرآن شريف تلاوت نمود كه ترجمه‏اش اين است: افراد بصير در دين آنان‏اند كه وصل مى‏كنند آن را كه خداوند به وصلش امر فرموده و از سختى حساب قيامت بيم دارند.
اگر كسى از بستگانتان با شما قطع مراوده نموده شما به ملاقاتش برويد و صله‏ى رحم نماييد : حضرت زين‏العابدين (ع) فرموده: هيچ قدمى نزد باريتعالى از دو قدم محبوبتر نيست: اول آن قدمى كه شخص باايمان برمى‏دارد تا صف نظاميان اسلام را در جبهه‏ى جنگ محكم كند و راه نفوذ دشمن را سد نمايد، دوم، قدمى كه در راه ملاقات رحم برمى‏دارد، رحمى كه از او قطع علاقه نموده و رشته‏ى مراوده را بريده است. امام سجاد (ع) در جمله‏ى دوم دعاى «مكارم‏الاخلاق» كه موضوع آخرين قسمت سخنرانى امروز است به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: بار الها! مرا موفق بدار تا بتوانم عمل آن كس را كه از من بريده و قطع رحم نموده است با صله و تجديد پيوند مكافات نمايم.
ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام مراقب صله‏ى رحم بودند و اين وظيفه‏ى دينى را به شكلهاى مختلف انجام مى‏دادند. رحمى كه قطع علاقه مى‏نمود سر وقتش مى‏رفتند و با ملاقات او تجديد مراوده مى‏نمودند، رحمى كه قطع علاقه نكرده، ولى گرفتارى دارد مشكلش را حل مى‏كردند و از گرفتارى نجاتش مى‏دادند، رحمى را كه برخلاف اخلاق و ادب عمل كرده و درباره‏ى امام به كار ناروا دست زده است به گونه‏ى مناسبى مورد مهر و محبت قرار مى‏دادند و از وى حمايت مى‏نمودند
حسن بن على، ملقب به افطس يا محمد بن عبدالله معروف به نفس زكيه بر ضد حكومت منصور دوانقى قيام نمودند. پس از زد و خوردهايى نفس زكيه كشته شد و حسن افطس مختفى گرديد. چندى جريان بدين منوال گذشت. موقعى امام صادق (ع) به عراق آمد و با منصور دوانقى ملاقاتى دست داد. امام (ع) از فرصت استفاده نمود و براى نجات رحم خود از گرفتارى به منصور دوانقى فرمود: آيا ميل دارى با انجام عمل خيرى درباره‏ى يكى از فرزندان رسول اكرم راهى به روى خود بگشايى؟ عرض كرد: بلى. فرمود: فرزند آن حضرت، حسن بن على را مورد عفو قرار بده. منصور دوانقى پذيرفت و عفوش نمود. توصيه‏ى به موقع امام صادق (ع) به منصور دوانقى صله‏ى رحمى بود بسيار ارزنده و مهم و موجب شد حسن افطس كه با امام رحميت نزديك داشت از گرفتارى رهايى يابد. راوى مى‏گويد: در ساعات آخر زندگى امام صادق (ع) در كنار بسترش بودم. حضرت لحظه‏اى از حال رفت. وقتى به حال آمد فرمود: به حسن بن على ملقب به افطس يعنى همان شخصى كه امام به منصور دوانقى درباره‏اش توصيه نموده بود فرمود هفتاد دينار بدهيد و درباره‏ى شخص ديگرى كه نامش در حديث نيامده نيز توصيه‏ى مالى فرمود. راوى مى‏گويد: به حضرت عرض كردم: آيا درباره‏ى مردى وصيت مى‏نمايى كه موقعى با كارد مورد حمله‏ات قرار داد و مى‏خواست شما را به قتل برساند؟ امام آيه‏اى از قرآن شريف درباره‏ى صله‏ى رحم خواند و فرمود: مى‏خواهى اين آيه شامل من نشود و از گروهى نباشم كه امر الهى را درباره‏ى رحم به كار بسته و قاطع رحم را صله نموده است؟
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث ما (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام ...
🌹 یک غزل زیبا از مرحوم فیض کاشانی رحمت الله علیه : 👈 مگو که چهره او را نقاب در پیشست ترا زهستی و همی در پیشست حجاب دیدن آن روی شرک و خودبینی است زهستی تو رخش را نقاب در پیشست وجود او بمثل همچو آب و تو ماهی خبر زآب نداری و آب در پیشست گهی به پرده دنیی دری گهی عقبی بسی زظلمت و نورت حجاب در پیشست نماید آنکه بود او نه اوست غره مشو تو تا به آب رسی بس سراب در پیشست نظر باو نتوان کرد چون زعکس رخش بدور باش هزار آفتاب در پیشست نگه باو نتواند رسید چون برهش زتار زلف بسی پیچ و تاب در پیشست کتاب حسن بتان صورت است و او معنی بهوش باش گرت این کتاب در پیشست چو هوش ماند چون جلوه کرد اینمعنی اگر محیط شوی اضطراب در پیشست بس است زاین فن سخن که سامع را ز شبهه صد سخن بیحساب در پیشست ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏السلام علی من بتربته یخرق الحجب السبع لاسیما الشرک و الحب الذات 👈 دیدن آن روی شرک و خودبینی است 🙏حسین جان خودت حجت ما را رفع فرما 👈 🎙(بشنوید) رفع حجاب های هفتگانه با امام حسین (علیه السلام ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
37 ▪️ زیارت عاشورای معروفه همان زیارتی معروف و مشهوری است كه برای زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا وارد شده . زیارت عاشورای غیر معروفه با زیارت معروفه متداوله در اجر و ثواب شریك است بدون مشقت گفتن صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام ( یعنی در این زیارت غیر معروفه دیگر صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام كه در زیارت عاشورای معروفه وارد شده، وجود ندارد) و این برای آنانكه شغل مهمی دارند فوزی است عظیم. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم را چهل روز زمزمه میکنیم :👇 ♦️🔊📜 السَّلامُ عَلَیكَ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیكَ یا ابْنَ الْبَشِیرِ النَّذِیرِ وَ ابْنَ سَیدِ الْوَصِیینَ ..... 👈 نرم افزار زیارت ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🖕روز های اخر چله ماست التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰انا لله و انا الیه راجعون ⚫️ علامه به ملکوت اعلی پیوست ◀️مرحوم استاد حسن حسن‌زاده آملی (متولد ۱۳۰۷ش) مشهور به علامه حسن‌زاده، فیلسوف و عارف شیعه ایرانی. ايشان آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی دارد. همچنین برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی چون اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرده و بر آنها شرح و حاشیه نگاشته است.مهدی الهی قمشه‌ای، علامه شعرانی، علامه طباطبایی و سید محمدحسن الهی از اساتید ايشان بودند. علامه حسن‌زاده آملی، آثار فلسفی و عرفانی مهمی مانند شرح منظومه، اشارات، اسفار اربعه و شرح فصوص قیصری را در دوره‌های متعدد تدریس کرد.ايشان همچنین حدود ۱۷ سال به تدریس ریاضیات، هیأت مشغول بود.مرحوم علامه حسن‌زاده آملی، کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساندند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🎥 " روایت صنوبر " زندگانی و آثار مرحوم علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن ( 6 قسمت)👇 قسمت 1 2 3 4 5 6 مجموعه سخنرانی های استاد ( اینجا ) 🆔 @sahife2
📚 آثار مرحوم آیت الله - متن 29 فارسی و عربی در موضوعات : فلسفه اسلامی عرفان و حکمت قرآن و تفسیر اخلاق اسلامی ذکر و دعا فقه شعر و طب هیئت و نجوم ✳️ لطفا 👈 اینجا کلیک کنید 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی ترغیب به زهد و نهی از وَ قَالَ (عليه السلام ) : ازْهَدْ فِي الدُّنْيَا، يُبَصِّرْكَ اللَّهُ عَوْرَاتِهَا، وَ لَا تَغْفُلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْكَ. حضرت علی که درود خدا بر او، در ضرورت ترك حرام و غفلت زدگى فرمود: از حرام دنيا چشم پوش، تا خدا زشتى هاى آن را به تو نماياند، و غافل مباش كه لحظه اى از تو غفلت نشود. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ زاهد باش تا ببينى! قسمت 1 ⏺ امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم اشاره مى كند. نخست مى فرمايد: «زهد و بى اعتنايى به (زرق و برق) دنيا پيشه كن تا خداوند چشم تو را براى ديدن عيوب آن بينا سازد»; «ازْهَدْ فِي الدُّنْيَا يُبَصِّرْكَ اللّهُ عَوْرَاتِهَا». روشن است كه انسان هرگاه دل بسته و عاشق چيزى باشد هرگز عيوب آن را نمى بيند بلكه بسيار مى شود كه عيوب را محاسن و صفات برجسته مى شمرد و در حديث مشهورى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آمده است «حُبُّكَ لِلشَّىءِ يعْمِى وَ يصِمُّ; علاقه تو به چيزى، نابينا و كرت مى كند». اين مسأله با تجربه هاى شخصى كاملاً به اثبات رسيده است كه در واقع محبت افراطى و عشق به چيزى، از حجاب هاى معرفت محسوب مى شود و تا اين حجاب كنار نرود انسان حسن و عيب ها را از هم تشخيص نمى دهد. شاعر عرب هم مى گويد: وَعَيْنُ الرِّضا عَن كُلِّ عَيْب كَلِيلَةٌ وَلكِنّ عَيْنَ السُّخْطِ تُبْدِى المَساوِيا نگاه خوش بينانه (و عاشقانه) به چيزى، تمام عيوب را مى پوشاند ولى نگاه هاى خشمگين همه عيوب را آشكار مى سازد. در شعرى از مجنون عامرىِ معروف درباره معشوقه اش ليلى مى خوانيم: يَقولونَ لَيْلى سَوْدَةٌ حَبَشِيَّةٌ وَلَو لا سَوادُ المِسْكِ ما كانَ غالِيا مى گويند ليلى سياه و حبشى است (درست است ولى) اگر مشك، سياه نباشد گران قيمت نيست. و به گفته شاعر فارسى زبان: اگر بر ديده مجنون نشينى به جز زيبايى ليلى نبينى از همين رو گفته اند كه عيوب خود را از ديگران بشنويد و در آينه وجود ديگران ببينيد زيرا انسان به خود بسيار خوش بين است و همين خوش بينى مانع از مشاهده عيوب خويشتن است. اين سخن درمورد تمام امورى كه انسان به آن علاقه دارد صادق است. افرادى هستند كه وقتى فحش هاى ركيك از فرزندانشان مى شنوند آن را شيرين زبانى مى پندارند و هنگامى كه شيطنت هاى بدى از آن ها مى بينند آن را نشانه نشاط و استعداد آن ها مى شمرند. 👈 ادامه دارد ..... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ زاهد باش تا ببينى! قسمت 2 ⏺ امام(عليه السلام) درباره زيبايى هاى ظاهرى دنيا نيز هشدار مى دهد و مى فرمايد: اگر مى خواهيد از عيوب دنيا آگاه شويد بايد زهد در دنيا را پيشه كنيد. هنگامى كه بى اعتنا شديد، عيوب، يكى بعد از ديگرى آشكار مى گردد. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِى قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيوبَ الدُّنْيا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلاَمِ; كسى كه زهد در دنيا را پيشه كند خداوند علم و دانش را در قلب او قرار مى دهد و زبانش را به آن جارى مى سازد و عيوب دنيا را به او نشان مى دهد دردهاى دنيا و دواهاى آن را مى شناسد و از دنيا سالم به دارالسلام (و جوار رحمت الهى) مى رود». در روايت ديگرى كه آن را نيز مرحوم كلينى در كتاب كافى از آن حضرت آورده است مى خوانيم: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْد خَيراً زَهَّدَهُ فِى الدُّنْيا وَ فَقَّهَهُ فِى الدِّينِ وَبَصَّرَهُ عُيوبَهَا; هنگامى كه خداوند خير و نيكى براى بنده اش اراده كند او را به دنيا بى اعتنا مى سازد و عالم به احكام دينش مى كند و عيوب دنيا را در نظرش آشكار مى سازد». سپس امام(عليه السلام) در دومين نكته مى فرمايد: «غافل مباش كه (از تو غفلت ندارند و) مراقب تواند»; (وَلاَ تَغْفُلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُول عَنْكَ!). اشاره به اين كه مأموران پروردگار و فرشتگانِ ثبت اعمال، پيوسته مراقب تو مى باشند; هر عمل كوچك يا بزرگى از تو سر زند آن را ثبت مى كنند و از آن بالاتر عالم، محضر خداست و ذات پاك او به تو از تو نزديك تر است. بنابراين هرگز مورد غفلت نخواهى بود و چون چنين است تو نيز از حال خود غافل مباش. ارتباط اين جمله با جمله اول از اين جا روشن مى شود كه انسان هاى فريفته دنيا غالباً از خود و آينده خويش غافل مى شوند و همين امر سبب بدبختى و تيره روزى آن ها مى شود و انسان غافل همواره در دام بلاها گرفتار مى گردد. در حديثى نيز از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «عَجَبٌ لِغَافِل وَ لَيسَ بِمَغْفُول عَنْهُ وَ عَجَبٌ لِطَالِبِ الدُّنْيا وَ الْمَوْتُ يطْلُبُهُ وَ عَجَبٌ لِضَاحِك مِلْءَ فِيهِ وَ هُوَ لاَ يدْرِى أَرَضِى اللَّهُ أَمْ سَخِطَ لَهُ; در تعجبم از كسى كه غافل است و از او غافل نيستند و نيز در تعجبم از كسى كه در طلب دنياست و مرگ در طلب اوست و در شگفتم از كسى كه با تمام دهانش مى خندد (و قهقهه مى زند) در حالى كه نمى داند خدا از او راضى است يا خشمگين». فارسى نيز در اين زمينه مى گويد: «عَجِبْتُ بِسِتّ ثَلاَثَةٌ أَضْحَكَتْنِى وَثَلاَثَةٌ أَبْكَتْنِى فَأَمَّا الَّتِى أَبْكَتْنِى فَفِرَاقُ الاَْحِبَّةِ مُحَمَّد(صلى الله عليه وآله) وَ هَوْلُ الْمُطَّلَعِ وَ الْوُقُوفُ بَينَ يدَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا الَّتِى أَضْحَكَتْنِى فَطَالِبُ الدُّنْيا وَ الْمَوْتُ يطْلُبُهُ وَ غَافِلٌ وَلَيسَ بِمَغْفُول عَنْهُ وَ ضَاحِكٌ مِلْءَ فِيهِ وَ لاَ يدْرِى أَ رَضِى لَهُ أَمْ سَخِطَ; از شش چيز در شگفتم; سه چيز مرا مى خنداند و سه چيز مرا به گريه وامى دارد. اما آنچه مرا به گريه وامى دارد جدايى دوستان عزيز است (دوستى همچون) محمّد(صلى الله عليه وآله) و وحشت قيامت و ايستادن در پيشگاه خداوند عزّوجلّ و اما آنچه مرا به خنده وامى دارد طالب دنياست در حالى كه مرگ در طلب اوست و غافل است در حالى كه مورد غفلت نيست، و كسى كه با تمام دهان خود مى خندد و قهقهه مى زند در حالى كه نمى داند از او خوشنود شده اند يا نه» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره مِنْ قَبْلُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ‏ او پیش از این (تورات و انجیل را) براى هدایت مردم (فرو فرستاد) و اینك فرقان را (كه وسیله‌ى تمیز حقّ از باطل است) نازل كرد، البتّه براى كسانى كه به آیات الهى كفر ورزند، عذاب شدیدى است و خداوند شكست ناپذیر صاحب انتقام است. 1- هدایت مردم، یك سنّت همیشگى الهى بوده است. «من قبل» 2- مخاطب كتب آسمانى، عموم مردم هستند، نه قبیله و نژاد خاص. «للنّاس» 3- قرآن، وسیله‌ى شناخت حقّ از باطل است. «و انزل الفرقان» 4- هركجا میان سلیقه‌ها، افكار و عقاید به هر نحو دچار تحیّر شدیم، حرف آخر از آن قرآن است. (حتّى اگر در میان روایات نیز دچار حیرت شدیم، باید به حدیثى توجّه كنیم كه مطابق با قرآن باشد.) «الفرقان» 5 - بعد از نزول آن همه كتاب و اسباب هدایت، جزاى شخص لجوج عذاب شدید است. «عذاب شدید» 6- عذاب الهى، پس از اتمام حجّت بر مردم است. «هدى للناس... الّذین كفروا... لهم عذاب شدید» 7- این آیه مایه‌ى دلگرمى و تسلیت خاطر پیامبر و مؤمنان است كه خداوند به حساب كفّار سرسخت مى‌رسد. «عزیز ذوانتقام» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2