eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه ی ✳️ عقیده و من كلام له (علیه السلام) لما أظفره الله بأصحاب الجمل: وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلَاناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ. فَقَالَ لَهُ (علیه السلام) أَهَوَى أَخِيكَ مَعَنَا؟ فَقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ] أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ، سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَى بِهِمُ الْإِيمَان. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: (پس از پيروزى در جنگ بصره در سال 36 هجرى يكى از ياران امام عليه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و مى ديد كه چگونه خدا تو را بر دشمنانت پيروز كرد) امام عليه السّلام پرسيد: آيا فكر و دل برادرت با ما بود. گفت: آرى. امام عليه السّلام فرمود: پس او هم در اين جنگ با ما بود، بلكه با ما در اين نبرد شريكند آنهايى كه حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران مى باشند، ولى با ما هم عقيده و آرمانند، به زودى متوّلد مى شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت مى گردد. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه شركت آيندگان در پاداش گذشتگان (نقش در پاداش اعمال) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّآ أَنْ قَالُواْ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِى أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَومِ الْكَفِرِينَ‏ و كلام آنها (رزمندگان مخلص و آگاه) جز این نبود كه گفتند: «پروردگارا گناهانمان و زیاده روى هایمان را در كارمان ببخش و گامهاى ما را استوار بدار و ما را بر گروه كافران یارى ده. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
‏2 به حقايق‏ 1 ✳️ صدرالمتألهين شيرازى در بخش اول كتاب «اسرار الآيات» در ثمره معرفت به حقايق مى‏فرمايد: اصل نيك‏بختى‏ها و اساس و ريشه خوبى‏ها عبارت است از كسب حكمت حقّه الهيّه. منظور ما از حكمت حقّه، معرفت به حضرت حق و صفات و افعال و ملك وملكوت آن جناب- عزّ شأنه- است. و همچنين دانش و بينش نسبت به روز قيامت و منازل و مقامات آخرت، از حشر و نشر و نامه اعمال و ميزان و حساب و بهشت و جهنّم است. اين است آن ايمان حقيقى و خير كثير و فضل بزرگى كه خداوند در كتاب حكيم بدان اشارت فرموده: وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ اوتِىَ خَيْراً كَثيراً و آن كه به او حكمت داده شود، بى‏ترديد او را خير فراوانى داده‏اند. و چون در مقام خود مقرّر است كه نفس ناطقه انسانى در كمالات علمى از حدّ هيولانى كه جوهرى است نفسانى بالفعل ولى داراى مادّه و استعداد روحانى، ترقّى مى‏نمايد تا به سرحدّ عقل بالفعل كه جوهرى است عقلى و نورانى و در آن جوهر عقلى صورت تمام موجودات بر گونه‏اى برتر و مبرّا از آميزش مادّه و جرم، منطبع ونقش گرديده است و آن جوهر عقلى نورى است كه اشيا به صورت‏هاى اصلى خود در آن منعكس و حاضرند و اين عقل بسيط و اين نور شريف توسط دقت نظر در حقايق موجودات و تدبّر و تفكّر در آيات وجودى خداوند در زمين و آسمان حاصل مى‏گردد، نه روى گرداندن و توجه ننمودن به آنها همچنان كه مى‏فرمايد: وَ كَأيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ و [براى هدايت مردم‏] در آسمان‏ها و زمين چه بسيار نشانه‏هاست كه [در غفلت و بى‏خبرى‏] بر آنها مى‏گذرند در حالى كه از آنها روى مى‏گردانند. و از آنچه ما را بر لزوم نظر و تفكّر و كسب حكمت و معرفت راهنمايى مى‏نمايد فرموده الهى است كه: قُلِ انْظُرُوا ماذا فِى السَّمَاواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما تُغْنِى الْآياتُ وَ النُّذُرُ عَنْ‏ قَوْمٍ لايُؤْمِنُونَ بگو: با تأمل بنگريد كه در آسمان‏ها و زمين [از شگفتى‏هاى آفرينش و عجايب خلقت‏] چه چيزها هست؟ ولى نشانه‏ها و هشدارها به حال گروهى كه ايمان نمى‏آورند، سودى نمى‏دهد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 298 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏2 به حقايق‏ 2 ✳️ و نيز خداوند فرمود: اوَلَمْ يَنْظُرُوا فِى مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَما خَلَقَ اللّهُ مِنْ شَىْ‏ءٍ وَ أنْ عَسْى‏ أنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَىِّ حَديثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ» آيا در [فرمانروايى و] مالكيّت [و ربوبيّت‏] بر آسمان‏ها و زمين و هر چيزى كه خدا آفريده و اين كه شايد پايان عمرشان نزديك شده باشد با تأمل ننگريسته‏اند؟ [و اگر به قرآن مجيد، اين كتاب هدايتگر ايمان نياورند] پس بعد ازآن به كدام سخن ايمان مى‏آورند؟! بدون شكّ و ترديد نزديكى و تقرّب به خداوند و رسيدن به سعادت عالم آخرت همان كسب علم و معرفت است. و جهل و دورى از اين دانش‏هاى الهى و ستيزگى با آنها با وجود استعداد و نيروى يادگيرى و امكان آموختن آن، اصل تمام بدبختى‏ها و عذاب‏هاست. جهل به واقعيّت‏ها الهيّه ريشه تمام امراض و دورويى درونى و محلّ كشت هر درخت لعنت شده و پليد و ناپاك دور از درگاه حق در دنيا و آخرت است. آن نادانى و ستيزگى با حق بدون ترديد اصل و مادّه عذاب دردناك و زيان بزرگ و مورد افسون و پشيمانى در روز رستاخيز است. خداى سبحان در حقّ اينان مى‏فرمايد: اولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ اللّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ وَ اولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ اينان كسانى هستند كه خدا بر دل و گوش و چشمشان مُهر [شقاوت‏] زده، و اينان بى‏خبران واقعى‏اند. و نيز فرموده: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرى‏ فَإنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أعْمى‏* قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِى أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً* قالَ كَذلِكَ أتَتْكَ آياتُنا فَنَسيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى و هر كس از هدايت من [كه سبب ياد نمودن از من در همه امور است‏] روى بگرداند، براى او زندگى تنگ [و سختى‏] خواهد بود، و روز قيامت او را نابينا محشور مى‏كنيم.* مى‏گويد: پروردگارا! براى چه مرا نابينا محشور كردى، در حالى كه [در دنيا] بينا بودم؟* [خدا] مى‏گويد: همين گونه كه آيات ما براى تو آمد و آنها را فراموش كردى اين چنين امروز فراموش مى‏شوى. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 298 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏2 به حقايق‏ 3 ✳️ با اين استعداد و لياقتى كه براى كسب معرفت و حكمت حقّه و آراسته شدن به اخلاق حسنه و اعمال صالحه، به انسان عنايت شده است. اگر انسان دچار طوفان هواى نفس شود و خود را به محاصره شياطين اندازد و از حكمت الهيّه و اجراى دستورهاى ربّانيّه دور بماند و خداى نكرده به گناه و معصيت و خطا و شيطنت دچار شود و سال‏ها در اين وادى تاريك عمر بگذارند و از عبادت و اطاعت و فضايل و كمالات تهيدست بماند، ناگهان بارقه‏اى الهى بر جان او بزند و چراغ‏ معرفت در خانه قلبش روشن شود و آه ندامت و حسرت و ناله و فرياد پشيمانى از جانش درآيد و به خود آيد و در مقام جبران گذشته برآيد و در راه اداى واجبات و قضاى مافات و ترك معاصى قدم بگذارد و با تضرّع و زارى و ذلّت و انكسار و خضوع و خشوع، از حضرت محبوب طلب عفو كند و از حضرتش بخواهد كه به جاى عدل كه محصولش اجراى عقاب در برابر كردار زشت گذشته است، عفوش را نصيب او نمايد و از طريق فضل و بخشش با او معامله كند و از عذابش نسبت به او بگذرد و راه رسيدن عبد را به عفوش آسان نمايد و از جريمه جرايم، وى را پناه دهد و از كرم نامتناهيش با فقيرى تهيدست بلكه فقيرترين فقيران، روبه‏رو گردد و با سعه رحمتش از گدايى بدبخت استقبال نمايد و وى را از رحمت بى نهايتش منع ننمايد و خواهان سعادت و فضل را محروم ننمايد، بدون شك او را قبول و در درياى عفو و رحمت و فضلش شستشو داده وى را از تمام گذشته‏هاى آلوده پاك خواهد فرمود، چنانكه از فحواى ناله‏هاى جگر سوز حضرت زين العابدين عليه السلام در جملات اول دعاى استفاده مى‏شود كه هر كس به پناه عفو و فضل و رحمت او رود، مورد قبول واقع مى‏شود و بر اندام جانش لباس عفو و بخشش مى‏پوشانند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 298 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ خدايا! اگر بخواهى ما را كنى، به فضل و احسانت عفو مى‏كنى، و اگر بخواهى عذابمان كنى، این حق را داری ما را به ات عذاب ‏كنى. ❇️ « چنانكه از فحواى ناله‏ هاى جگر سوز حضرت زين العابدين عليه السلام در جملات اول دعاى استفاده مى‏شود : "هر كس به پناه و و او رود، مورد قبول واقع مى‏شود و بر اندام جانش لباس عفو و مى‏پوشانند. » 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " درپناه بردن به خدا " 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویری " اینجا " ترجمه گویای فارسی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «موهبت و » ✍کاترین شوآرتزنگر پرات  👌در این کتاب   ‌های الهام‌بخش را از افرادی می‌خوانید که بر نابخشودنی‌ها غلبه کرده‌اند و بخشیده‌اند. 👌شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/103735 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ سرزنش اهل و من كلام له (علیه السلام) في ذم أهل البصرة بعد وقعة الجمل: كُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ وَ أَتْبَاعَ الْبَهِيمَةِ، رَغَا فَأَجَبْتُمْ وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ. أَخْلَاقُكُمْ دِقَاقٌ وَ عَهْدُكُمْ شِقَاقٌ وَ دِينُكُمْ نِفَاقٌ وَ مَاؤُكُمْ زُعَاقٌ وَ الْمُقِيمُ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ وَ الشَّاخِصُ عَنْكُمْ مُتَدَارَكٌ بِرَحْمَةٍ مِنْ رَبِّهِ. كَأَنِّي بِمَسْجِدِكُمْ كَجُؤْجُؤِ سَفِينَةٍ قَدْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَيْهَا الْعَذَابَ مِنْ فَوْقِهَا وَ مِنْ تَحْتِهَا وَ غَرِقَ مَنْ فِي ضِمْنِهَا. وَ فِي رِوَايَةٍ وَ ايْمُ اللَّهِ لَتَغْرَقَنَّ بَلْدَتُكُمْ حَتَّى كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى مَسْجِدِهَا كَجُؤْجُؤِ سَفِينَةٍ أَوْ نَعَامَةٍ جَاثِمَةٍ. وَ فِي رِوَايَةٍ كَجُؤْجُؤِ طَيْرٍ فِي لُجَّةِ بَحْرٍ. وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى: بِلَادُكُمْ أَنْتَنُ بِلَادِ اللَّهِ تُرْبَةً، أَقْرَبُهَا مِنَ الْمَاءِ وَ أَبْعَدُهَا مِنَ السَّمَاءِ وَ بِهَا تِسْعَةُ أَعْشَارِ الشَّرِّ، الْمُحْتَبَسُ فِيهَا بِذَنْبِهِ وَ الْخَارِجُ بِعَفْوِ اللَّهِ، كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قَرْيَتِكُمْ هَذِهِ قَدْ طَبَّقَهَا الْمَاءُ حَتَّى مَا يُرَى مِنْهَا إِلَّا شُرَفُ الْمَسْجِدِ كَأَنَّهُ جُؤْجُؤُ طَيْرٍ فِي لُجَّةِ بَحْرٍ. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: شما سپاهيان آن زن بوديد و پيروان آن ستور. كه چون بانگ كرد اجابتش كرديد و چون كشته شد روى به گريز نهاديد. خلق و خويتان همه فرومايگى است. پيمانهايتان گسستنى است و دينتان دورويى است و آبتان شور است. آن كس كه در ميان شما زيست كند گرفتار كيفر گناه خويش است. و آنكه از ميان شما رخت بربندد، به رحمت پروردگارش رسيده است. گويى مسجد شما را مى بينم، كه چون سينه كشتى است بر روى دريا، زيرا شهرتان در گرداب عذابى كه خداوند از فرازش و فرودش فرستاده، گرفتار است و همه ساكنان آن غرق شده اند. «در روايتى چنين آمده است»: سوگند به خدا شهرتان در آب غرق مى شود، چنانكه گويى مسجدتان را مى بينم كه همانند سينه كشتى سر از آب بيرون دارد. يا همانند شتر مرغى بر زمين خفته. و در روايتى: چون سينه پرنده اى بر لجّه دريا. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه ويژگيهاى سپاه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره فََاتَيهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْأَخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏ پس خداوند پاداش دنیا و پاداش نیك آخرت را به آنان عطا كرد و خداوند نیكوكاران را دوست مى دارد. ممكن است مراد از پاداش دنیوىِ رزمندگان، ثابت قدمى و پیروزى، و مراد از ثواب آخروى آنان، مغفرتِ گناهان باشد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) درپناه بردن به خدا : «1»اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ «2» فَسَهِّلْ لَنَا عَفْوَكَ بِمَنِّكَ وَ أَجِرْنَا مِنْ عَذَابِكَ بِتَجَاوُزِكَ فَإِنَّهُ لَا طَاقَةَ لَنَا بِعَدْلِكَ وَ لَا نَجَاةَ لِأَحَدٍ مِنَّا دُونَ عَفْوِكَ «3» يَا غَنِيَّ الْأَغْنِيَآءِ هَا نَحْنُ عِبَادُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ أَنَا أَفْقَرُ الْفُقَرَاءِ إِلَيْكَ فَاجْبُرْ فَاقَتَنَا بِوُسْعِكَ وَ لَا تَقْطَعْ رَجَآءَنَا بِمَنْعِكَ فَتَكُونَ قَدْ أَشْقَيْتَ مَنِ اسْتَسْعَدَ بِكَ وَ حَرَمْتَ مَنِ اسْتَرْفَدَ فَضْلَكَ‏ خدايا! اگر بخواهى ما را كنى، به فضل و احسانت عفو مى‏كنى، و اگر بخواهى عذابمان كنى، به عدالتت عذاب مى‏كنى. عفوت را از سر منّتت بر ما آسان كن، و ما را به چشم پوشى و گذشتت، از عذابت پناه ده. مسلّماً ما را نسبت به عدالتت تاب و توان نيست، و براى احدى از ما بدون عفوت، نجاتى ميسّر نمى‏باشد. اى و بى‏نيازترين بى‏نيازان! اينك ما بندگانت پيش روى توايم، و من تهيدست‏ترين تهيدستان در پيشگاه توام. تهيدستى و ندارى ما را، به تواناييت جبران كن، و اميد ما را به بازدارندگيت قطع مفرما! كه اگر چنين كنى، به تحقيق كسى كه خود را به تو خوشبخت خواسته، بدبخت كرده‏اى، و آن كه فضل و احسانت را طلبيده، محروم ساخته‏اى. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
‏3 ✳️ در آيات قرآن آن چنان گسترده است كه آوردن تمام آيات مربوط به آن و توضيح و تفسيرش از حوصله اين قسمت خارج است، ولى براى نمونه آياتى ذكر مى‏شود: إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا وَلَقَدْ عَفَا اللّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ» «آل عمران 155» قطعاً كسانى از شما روزى كه [در نبرد احد] كه دو گروه [مؤمن و مشرك‏] با هم روياروى شدند، به دشمن پشت كردند، جز اين نيست كه شيطان آنان را به سبب برخى از گناهانى كه مرتكب شده بودند لغزانيد، و يقيناً خدا از آنان در گذشت؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و بردبار است. حضرت محبوب اگر اراده كند و بخواهد از گناه بگذرد گرچه گناه بزرگى چون فرار از جنگ در روز باشد مى‏گذرد و عفوش را به جاى متوجّه گنهكار مى‏كند. بنى اسرائيل در زمان حضرت موسى در آزار و اذيّت نسبت به آنحضرت بيداد كردند و به گناهان زيادى آلوده شدند، ولى حضرت حق از جهت اتمام حجّت، از آنان درگذشت. ثُمَّ عَفَوْنَا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» «بقره 52» سپس بعد از آن [كار زشت‏] از [گناه‏] شما درگذشتيم، تا سپاس‏گزارى كنيد. وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُوا عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ» «شوری 25» و اوست كه توبه را از بندگانش مى‏پذيرد و از گناهان درمى‏گذرد و آنچه را انجام مى‏دهيد، مى‏داند. حضرت حق حسنه بعد از سيّئة و پاكى بعد از آلودگى و طاعت پس از معصيت را از باب فضل و سعه رحمتش موجب غفران و آمرزش گناه قرار داده، روى اين حساب بر ماست كه دفتر خود را از حسنات پركنيم تا باعث پاك شدن سيّئات ما گردد. وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرَى‏ لِلذَّاكِرِينَ» «هود 114» و نماز را در دو طرف روز و ساعات نخستين شب برپا دار كه يقيناً نيكى‏ها، بدى‏ها را از ميان مى‏برند، اين براى يادكنندگان تذكّر و ياد آورى است. إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحاً فَأُولئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً» «فرقان 70» مگر آنان كه توبه كنند و ايمان آورند و كار شايسته انجام دهند كه خدا بدى‏هايشان را به خوبى‏ها تبديل مى‏كند؛ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. إلّا مَنْ ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْناً بَعْدَ سُوءٍ فَإنّى غَفُورٌ رَحيمٌ» «نمل 11» مگر كسى كه ستم كند [كه او بايد بترسد]؛ ولى زمانى كه پس از بدى نيكى را [كه ايمان و كار شايسته است‏] جايگزين آن نمايد [از عذاب من در امان است و نبايد بترسد]؛ زيرا من بسيار آمرزنده و مهربانم. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 302 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏4 ✳️ حضرت سجّاد عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد: الّلهُمَّ إنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنّا بِفَضْلِكَ. خدايا! اگر بخواهى ما را كنى، به فضل و احسانت عفو مى‏كنى. امام باقر عليه السلام فرمود: ما أحْسَنَ الْحَسَناتِ بَعْدَ السَّيِّئاتِ وَ ما أقْبَحَ السَّيِّئاتِ بَعْدَ الْحَسَناتِ! چه نيكوست خوبى‏ها از پس بدى‏ها! و چه زشت است بدى‏ها از بعد نيكى‏ها! امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِعَلِىٍّ عليه السلام: يا عَلِىُّ، ما مِنْ دارٍ فيها فَرْحَةٌ إلّايَتْبَعُها تَرَحَةٌ، وَ ما مِنْ هَمٍّ إلّاوَ لَهُ فَرَجٌ إلّاهَمُّ النّارِ، فَإذا عَمِلْتَ سَيَّئَةً فَاتْبِعْها بِحَسَنَةٍ تَمْحُها سَريعاً، وَ عَلَيْكَ بِصَنائِعِ الْخَيْرِ فَإنَّها تَدْفَعُ مَصارِعَ السُّوءِ. رسول خدا صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: خانه‏اى نيست كه در آن خوشى باشد مگر اين كه به دنبالش غم و اندوه است و غم و اندوهى نيست كه از پس آن گشايش نيايد مگر اندوه اهل جهنّم؛ چون عمل بدى انجام دادى به دنبالش عمل نيكى بياور كه آن نيكى به سرعت بدى را محو كند؛ بر تو باد به انجام خوبى كه دفع كننده بدى است. از حضرت رضا عليه السلام روايت شده كه فرمود: إذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ أوْقَفَ اللّهُ الْمُؤْمِنينَ بَيْنَ يَدَيِهِ وَ عَرَضَ عَلَيْهِ عَمَلَهُ، فَيَنْظُرُ فى صَحيفَتِهِ، فَأَوَّلُ ما يَرى‏ سَيِّئاتِهِ فَيَتَغَيَّرُ لِذلِكَ لَوْنُهُ، وَ تَرْتَعِشُ فَرائِصُهُ، ثُمَّ يَعْرِضُ عَلَيْهِ حَسَناتِهِ، فَيَفْرَحُ لِذلِكَ نَفْسُهُ، فَيَقُولُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: بَدِّلُوا سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ أظْهِرُوها لِلنّاسِ فَيُبَدَّلُ لَهُمْ، فَيَقُولُ لَهُمْ، فَيَقُولُ النّاسُ؛ أَما كانَ لِهؤُلاءِ سَيِّئَةٌ واحِدَةٌ؟! وَ هُوَ قَوْلُهُ:يُبَدِّلُ اللّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ چون قيامت برپا گردد؛ خداوند مردم مؤمن را در پيشگاهش قرار دهد، عمل را برآنان عرضه نمايد، چون پرونده خود را نظر كنند اوّل چيزى كه ببينند بدى‏هاست؛ رنگ آنان تغيير كند، گوشت دو پهلويشان بلرزد، سپس حسنات و خوبى‏هايشان عرضه شود و از ديدن اعمال پاكشان خوشحال شوند، پس خداوند مهربان فرمان دهد سيّئات اينان را به حسنات تبديل كنيد و در معرض تماشاى مردم بگذاريد. پس از بدل شدن، مردم مى‏گويند: آيا در پرونده اينان يك گناه هم وجود ندارد؟! و اين است قول حق در قرآن: يُبَدِّلُ اللّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ». «بقره 70» استغفار، روى آوردن به واجبات، ترك محرّمات، انديشه و نيّت پاك، آراسته شدن به حسنات اخلاقى و انجام خيرات و مبرّات، برطرف كننده سياهى گناه از نامه عمل و جلب كننده عفو خداست. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 304 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ فَإِنَّهُ لَا طَاقَةَ لَنَا بِعَدْلِكَ وَ لَا نَجَاةَ لِأَحَدٍ مِنَّا دُونَ عَفْوِكَ 🙏خدایا ما چشم به ات دوخته ایم ما را با ترازوی ات نسنج که ما را طاقت عدلت نیست!!! ❇️« از حضرت رضا عليه السلام روايت شده كه فرمود: چون قيامت برپا گردد؛ خداوند مردم مؤمن را در پيشگاهش قرار دهد، عمل را برآنان عرضه نمايد، چون پرونده خود را نظر كنند اوّل چيزى كه ببينند بدى‏هاست؛ رنگ آنان تغيير كند، گوشت دو پهلويشان بلرزد، سپس حسنات و خوبى‏هايشان عرضه شود و از ديدن اعمال پاكشان خوشحال شوند، پس خداوند مهربان فرمان دهد سيّئات اينان را به حسنات تبديل كنيد و در معرض تماشاى مردم بگذاريد. پس از بدل شدن، مردم مى‏گويند: آيا در پرونده اينان يك گناه هم وجود ندارد؟! و اين است قول حق در قرآن: يُبَدِّلُ اللّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ » 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏خدایا ما چشم به ات دوخته ایم ما را با ترازوی ات نسنج که ما را طاقت عدلت نیست!!! ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " درپناه بردن به خدا " 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویری " اینجا " ترجمه گویای فارسی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2