قرآن شريف، سلطه و حاكميت حضرت بارىتعالى را نسبت به انسانها با تعبيرهاى مختلفى ذكر نموده، از آن جمله فرموده است:
و اعلموا ان الله يحول بين المرء و قلبه.
بدانيد كه خداوند بين انسان و مركز ارادهاش حائل و فاصله مىشود.
مىدانيم كه كانون ارادهى آدمى از هر چيزى به وى نزديكتر است و بر اثر اين شدت قرب است كه انسانها مىتوانند در كمتر از لحظه اراده كنند و به وضع خويشتن دگرگونى بخشند.
قرآن شريف در آيهاى كه مردم را از نزديك بودن حضرت حق به مردم آگاه مىسازد فرموده است:
بدانيد كه اگر خداوند اراده كند بين شما و دلتان كه كانون اراده و نزديكترين موجود به شماست فاصله مىشود، به عبارت ديگر مىتوان گفت خداوند از ما به خود ما نزديكتر است و به قول آن شاعر كه مىگويد:
يار نزديكتر از من به من است
وين عجبتر كه من از وى دورم
چه كنم با كه توان گفت كه يار
در كنار من و من مهجورم
قمى در تفسير اين آيه مىگويد: خداوند قادر است بين آدمى و ارادهاش فاصله شود.
امام (ع) مىخواهد عرض كند:
بار الها! ارادهى من است كه #زبان ام را به نطق مىآورد و مرا به تكلم وامىدارد.
پروردگارا! تو كه اينقدر نزديكى كه مىتوانى بين من و ارادهام حايل شوى ،
بر من تفضل فرما و اراده ى گفتن ام را در قبضه ى خود قرار ده
و آنچنان به نطقم آور كه سخنانم بر وفق هدايت و رضاى تو باشد.
مسلمانان مىدانند كه دروغ و تهمت، پردهدرى و غيبت، دشنامگويى و اهانت، و ديگر سخنانى از اين قبيل، گناه بزرگ و برخلاف هدايت كلام است.
اما بعضى از مسلمانان پارهاى از آفات #زبان را سخنانى عادى و بلامانع تلقى مىكنند،
غافل از آنكه در نظر اولياى گرامى اسلام اين قبيل سخنان نيز مذموم و برخلاف هدايت كلام است
#آفات_زبان
**** #پرحرفى و تكلم زياد يكى از آفات #زبان است و مىتواند منشاء عوارضى بد و مذموم گردد.
* رسول اكرم (ص) فرموده: كسى كه زياد حرف مىزند خطر سقوط و فروافتادنش بسيار است و كسى كه سقوطش زياد است گناهش نيز زياد خواهد بود و كسى كه گناهانش بسيار باشد آتش دوزخ براى او شايستهتر است.
* امام صادق (ع) فرمود: مردى حضور پدرم زياد حرف زد. امام باقر (ع) به وى فرمود: سخن را تحقير مىكنى و آن را كوچك و ناچيز مىشمرى. بدان كه خداوند پيمبران خود را با طلا و نقره مبعوث نفرمود، بلكه آنان را با كلام بين مردم فرستاد، و خداوند نيز خود را معرفى فرموده به وسيلهى كلام و به وسيلهى دلايل و نشانهها.
****يكى ديگر از #آفات_زبان اين است كه آدمى سخنى بگويد كه به آن نياز ندارد و فاقد خير دنيا و آخرت باشد،
گرچه گفتن چنين كلامى مباح است ولى از اين جهت كه موجب تضييع عمر گوينده و شنونده مىشود برخلاف اخلاق اسلامى است.
گاهى از كسى #سئوال مىكند كه به آن احتياج ندارد ولى شخص مورد سئوال در مضيقه قرار مىگيرد، مثلا از كسى در ماه رمضان مىپرسد: روزه دارى يا نه؟ او چون بيمار است روزه ندارد اما نمىخواهد بيمارى خود را به زبان بياورد، نمىداند به آن پرسش چگونه پاسخ دهد، اگر بگويد روزه دارم دروغ گفته و اگر بگويد روزه ندارم، او از علت آن مىپرسد، و اگر به سئوالش پاسخ ندهد اهانت تلقى مىشود. به هر صورت، يك سئوال نابجا، مسلمانى را به گناه وادار مىكند و براى او ايجاد مشكلات مىنمايد. در لسان روايات و كتب اخلاق، گفتن سخنى كه بدان نياز نيست به عنوان «ما لا يعنى» تلقى شده است.
* رسول اكرم (ص) فرموده: از جمله علائم حسن اسلام يك مسلمان ترك سخنى است كه به آن احتياج ندارد.
* رسول اكرم (ص) به يكى از اصحاب خود كه مريض بود فرمود بشارت باد تو را! مادر بيمار با شنيدن سخن رسول اكرم (ص) به فرزندش گفت: بهشت بر تو گوارا باد! حضرت به وى فرمود: از كجا مىدانى گوارا بودن بهشت را براى فرزندت؟ شايد او سخنى را كه مورد احتياجش نبوده گفته است، يا چيزى را كه احتياج نداشته از ديگرى منع نموده است.
گويى رسول اكرم (ص) مىخواهد بفرمايد: بهشت گوارا را كسى دارد كه در پروندهى عمل خود با مشكلات مواجه نشود، هر چند آن مشكل، گفتن سخنى باشد كه احتياج نداشته يا منع چيزى كه مبتلابهش نبوده است.
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚🔊 #کتاب
1️⃣ «اخلاق الاهی» مباحث قوه شهویه چهارم؛ #آفات_زبان (بخش اول)
https://taaghche.com/book/110377
2️⃣ «اخلاق الاهی» مباحث قوه شهویه چهارم؛ #آفات_زبان (بخش دوم)
https://taaghche.com/book/110378
✍️ مرحوم حاج آقا #مجتبی_تهرانی ره
👈شما میتوانید آنها را قانونی از #طاقچه دریافت کنید
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚🔊 #کتاب 9 جلدی
« #آفات_زبان »
https://mojtabatehrani.com/product-category/books/%D8%A2%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86/
✍️ مرحوم حاج آقا #مجتبی_تهرانی ره - مجموعه مکتوب بیاننات استاد در سال 1370 طی 110 جلسه
👈شما میتوانید آن ها را با لینک بالا ، قانونی از سایت استاد خرید و دریافت کنید
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_بیستم_16
🔹اللَّهُمَّ
🙏و أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى
بار الها #زبان مرا به نطقى گويا فرما كه هدايتبخش و مايه ى ايصال به حق باشد،
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
سخنرانی.mp3
15.92M
🔴 سخنرانی قابل تأمل با موضوع
« #فتنه های کمرشکن #آخر_الزمان »
👤استاد #عالی
🔸حتما گوش کنید... 🔸
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_91
معروف به خطبه #اشباح ( در 16 بخش )
اين خطبه از خطبه هاى بسيار پر ارزش، پر محتوا و فصيح و بليغ است، كه گواه ديگرى بر عظمت اميرمؤمنان عليه السلام و ارتباطش با عالم قدس، و بهره گيرى اش از علم بى انتهاى الهى است.
❇️ بخش 14: #رزق و #عمر، وسیله #امتحان و #آزمایش
👈 و قَدَّرَ الْأَرْزَاقَ، فَكَثَّرَهَا وَ قَلَّلَهَا وَ قَسَّمَهَا عَلَى الضِّيقِ وَ السَّعَةِ، [فَعَدَّلَ] فَعَدَلَ فِيهَا لِيَبْتَلِيَ مَنْ أَرَادَ بِمَيْسُورِهَا وَ مَعْسُورِهَا وَ لِيَخْتَبِرَ بِذَلِكَ الشُّكْرَ وَ الصَّبْرَ مِنْ غَنِيِّهَا وَ فَقِيرِهَا، ثُمَّ قَرَنَ بِسَعَتِهَا عَقَابِيلَ فَاقَتِهَا وَ بِسَلَامَتِهَا طَوَارِقَ آفَاتِهَا وَ بِفُرَجِ أَفْرَاحِهَا غُصَصَ أَتْرَاحِهَا، وَ خَلَقَ الْآجَالَ فَأَطَالَهَا وَ قَصَّرَهَا وَ قَدَّمَهَا وَ أَخَّرَهَا، وَ وَصَلَ بِالْمَوْتِ أَسْبَابَهَا وَ جَعَلَهُ خَالِجاً لِأَشْطَانِهَا وَ قَاطِعاً لِمَرَائِرِ أَقْرَانِهَا.
👈 13. آفرينش امكانات زندگى
#روزى انسان ها را اندازه گيرى و مقدّر فرمود، گاهى كم و زمانى زياد، و به تنگى و وسعت به گونه اى عادلانه تقسيم كرد تا هر كس را كه بخواهد با تنگى روزى يا وسعت آن بيازمايد، و با شكر و صبر، غنى و فقير را مورد آزمايش قرار دهد. پس روزى گسترده را با فقر و بيچارگى در آميخت، و تندرستى را با حوادث دردناك پيوند داد، دوران شادى و سرور را با غصّه و اندوه نزديك ساخت.
اجل و سر آمد زندگى را مشخّص كرد، آن را گاهى طولانى و زمانى كوتاه قرار داد، مقدّم يا مؤخّر داشت، و براى مرگ، اسباب و وسائلى فراهم ساخت، و با مرگ، رشته هاى زندگى را در هم پيچيد و پيوندهاى خويشاوندى را از هم گسست تا آزمايش گردند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 روزى، وسيله بزرگ آزمايش انسان
*آيا روزى هر کس مقدّر است؟
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_113
وَلَولَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَّآئِفَةٌ مِّنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَ مَا يُضِلُّونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَايَضُرُّونَكَ مِنْ شَىْءٍ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمْ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً
و اگر فضل و رحمت خداوند بر تو نبود، گروهى از آنان تصمیم داشتند كه تو را از مسیر حقّ گمراه كنند، امّا جز خودشان را گمراه نمى كنند و به تو هیچ زیانى نمى زنند. و خداوند كتاب و حكمت را بر تو نازل كرد، و آنچه را نمى دانستى به تو آموخت. و فضل خداوند بر تو، بسى بزرگ بوده است.
**ممكن است این آیه، همانند آیه #نساء_105 ، مربوط به ماجراى تهمت سرقت به یك بى گناه و شهادت دادن جمعى به دروغ، بر سرقت باشد، كه پیامبر طبق گواهى آنان، داورى كرد. و ممكن است مربوط به گروهى باشد كه به دیدار پیامبر آمدند و گفتند: با دو شرط حاضریم با تو بیعت كنیم، یكى آنكه بت ها را با دست خود نشكنیم و دیگر آنكه تا یك سال دیگر، بت «عُزّى» را پرستش كنیم. آیه نازل شد و این خواسته را رد كرد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2