eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 قسمت چهارم از چهار فقره ی زیر: اللَّهُمَّ 1️⃣ و أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى ، 2️⃣ و أَلْهِمْنِي التَّقْوَى ، 3️⃣ و وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى ، 4️⃣ و اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى .
«ارضی»یعنی راضی تر،مثل «ازکی»در جمله قبل. قرآن کریم درآیات متعدد،ایمان،عمل صالح،صداقت ،خشیت و....را مورد رضایت خداوند می داند«رضی الله عنهم و رضوا عنه» همچنین درآیه ۷سورهٔ مبارکه زمر می فرماید:«وان تشکروا یرضه عنکم» در دعای۲۲صحیفه سجادیه عبارتی بدین مضمون آمده است،خدایا رضایت تو برایم مهم است....چیزهایی را بدهی یا بگیری...«واعطنی من نفسی ما یرضیک عنی و خذ لنفسک رضاها من نفسی فی عافیة» اما چه کنیم تا خدا راضی تر شود؟ سعی کنیم همه کارهای مورد رضایت اورا تقویت و تاکید کنیم،مثلا نیت را خالص کنیم____احسن النیات ایمان را کامل تر کنیم_____اکمل الایمان و.....
تمام اعمالى كه در شرع مقدس نيكو خوانده شده، مرضى حضرت بارى‏تعالى است و انجام هر يك از آنها به تناسب خلوصى كه انجام‏دهنده در مقابل عمل دارد از پاداش الهى برخوردار مى‏گردد. آنطور كه از منابع دينى استفاده مى‏شود كارهاى خوب از نظر ارزش معنوى با هم يكسان نيستند، بنابراين اگر انسان باايمانى در يك زمان با انجام دو عمل مواجه شود كه يكى خوب است و آن ديگر خوبتر، شايسته است عمل خوبتر را برگزيند، چرا كه ارزش معنويش بیشتر است و خداوند از انجام آن بيشتر خشنود مى‏گردد،
** روايت شده كه مردى از انصار حضور رسول اكرم (ص) شرفياب شد. عرض كرد: اگر تشييع جنازه‏ى مسلمانى با مجلس علمى تقارن يافت، كدام يك از آن دو نزد شما محبوبتر است كه حضور يابم؟ فرمود: اگر براى تشييع و دفن جنازه به قدر كافى، افراد هستند در مجلس علم برو كه حضور در مجلس عالم افضل از تشييع هزار جنازه است، و سپس چند عمل مستحب ديگر را نام برد. در پايان حديث فرمود: مگر نمى‏دانى خداوند اطاعت مى‏شود به علم، و عبادت مى‏شود به علم، و خير دنيا و آخرت با علم است و شر دنيا و آخرت با جهل. -- شارع مقدس، تشييع جنازه‏ ى مسلمان و شركت در مجلس علم را خوب و ممدوح شناخته است، ولى ارزش معنوى اين دو عمل خوب، با هم يكسان نيست و شركت در مجلس علم به مراتب افضل و برتر است، زيرا مجلس علم سطح معرفت را بالا مى‏برد، به آدمى در امر عبادت و اطاعت آگاهى مى‏بخشد و خير دنيا و آخرت به بار مى‏آورد. بنابراين خشنودى بارى‏تعالى در مجلس علم بيش از رضاى الهى در تشييع جنازه است و اشخاص باايمان در راهى قدم مى‏گذارند كه رضاى خداوند در آن بيشتر باشد.
** رسول اكرم (ص) از منزل خارج شد، ديد در مسجد دو مجلس تشكيل است، گروهى گرد هم آمده از فقه دين سخن مى‏گويند و گروه ديگر با هم دعا مى‏كنند. حضرت فرمود: هر دو مجلس در راه خير است: اينان دعا مى‏كنند و آنان سرگرم تعليم و تعلم‏اند و به افراد جاهل، فقه دين مى‏آموزند. مجلس علم برتر از مجلس دعاست و من به تعليم مبعوث شده‏ام، سپس رسول اكرم (ص) آمد و با گروهى كه بحث علمى مى‏نمودند نشست. -- در اين روايت دو عمل خوب با هم ذكر شده و در كنار هم قرار گرفته است: يكى مجلس دعا و آن ديگر مجلس علم. اما پيشواى اسلام مى‏فرمايد: مجلس علم افضل و برتر است و رضاى الهى در مجلس علم بيش از مجلس دعا جلب مى‏شود و آن حضرت، خود، در مجلس علم شركت فرمود
**ابان بن تغلب مى‏گويد: با امام صادق (ع) طواف مى‏كردم. مردى از اصحاب ما خود را به من عرضه كرد و مى‏خواست براى حاجتى كه دارد با او بروم. من نمى‏خواستم امام صادق (ع) را ترك گويم و خواسته‏ى او را اجابت نمايم. او دوباره در طواف بعد به من اشاره نمود و درخواست خويش را تجديد كرد. امام متوجه او شد، به من فرمود: ابان! آيا او به تو اشاره مى‏كند؟ عرض كردم بلى. فرمود: او كيست؟ عرض كردم: مردى از اصحاب ماست. فرمود: آيا او هم مانند تو دوستدار اهل‏بيت است؟ عرض كردم: بلى. فرمود: به سويش برو، خواسته‏اش را اجابت كن. عرض كردم: طوافم را قطع كنم؟ فرمود: بلى قطع كن. عرض كردم: اگر چه طواف واجب باشد؟ فرمود: بلى، اگر چه طواف واجب باشد. ابان مى‏گويد: طبق دستور امام، طواف خود را قطع نمودم و از پى انجام كار او رفتم. **ابن عباس مى‏گويد: من و حضرت مجتبى (ع) در مسجدالحرام بوديم. او معتكف بود و طواف مى‏نمود. مردى از شيعيان به حضورش آمد، عرض كرد: يابن رسول‏الله! من به فلانى دين دارم، اگر ممكن است آن را از طرف من پرداخت كنيد. حضرت فرمود: به صاحب اين بنا قسم كه امروز چيزى ندارم. عرض كرد پس بياييد از او بخواهيد به من مهلت دهد، چه آنكه مرا تهديد به حبس نموده است. ابن عباس مى‏گويد: حضرت حسن عليه‏السلام طواف را قطع نموده و با او به راه افتاد. عرض كردم: آيا فراموش كرديد كه در مسجد معتكفيد؟ فرمود از يادم نرفته، اما از پدرم شنيدم كه رسول اكرم (ص) فرموده: هر كس حاجت برادر خود را برآورده سازد مانند كسى است كه نه هزار سال خدا را عبادت كند، روزها روزه باشد و شبها در قيام.
--مرحوم محدث قمى رضوان‏الله تعالى عليه در دو روایت فوق ، اجر برآوردن حاجت مومن، با عمل طواف و در كنار هم قرار گرفته و تصريح کرده است كه : قضاى حاجت برادر دينى، افضل و برتر از طواف و اعتكاف است و خشنودى بارى‏تعالى در انجام حاجت مسلمان بيش از طواف و اعتكاف جلب مى‏شود.
كارهاى خوب همه خوب است، اما بعضى خوبتر. لذا است که امام سجاد (ع) از پيشگاه خدا درخواست مى‏كند كه : او را به كارهايى وا دارد كه خوبتر است و بيشتر موجب خشنودى و رضايت خدا مى‏گردد.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
🙏 اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى بار الها! نيروى مرا در بهترین راه از راههای تحقق رضوان و خشنودی خود به كار گير. 👌متن و وصوت شرح مرحوم آیت الله تحت عنوان " بلند همتی " اینجا ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
Makaremolakhlagh58_(Rezvan)_lobolmizan[H].mp3
8.02M
🙏 اللَّهُمَّ وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى 🔊 شرح صوتی استاد تحت عنوان راه‌های تحقق رضوان الهی " جلسه 58" ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی اين خطبه، پيرامون مقايسه ياران حضرت علی علیه السلام با ياران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله سخن مى گويد. ❇️ مقایسه امام و 👈 أيُّهَا الْقَوْمُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ، الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ، الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ، الْمُبْتَلَى بِهِمْ أُمَرَاؤُهُمْ. صَاحِبُكُمْ يُطِيعُ اللَّهَ وَ أَنْتُمْ تَعْصُونَهُ، وَ صَاحِبُ أَهْلِ الشَّامِ يَعْصِي اللَّهَ وَ هُمْ يُطِيعُونَهُ. لَوَدِدْتُ وَ اللَّهِ أَنَّ مُعَاوِيَةَ صَارَفَنِي بِكُمْ صَرْفَ الدِّينَارِ بِالدِّرْهَمِ، فَأَخَذَ مِنِّي عَشَرَةَ مِنْكُمْ وَ أَعْطَانِي رَجُلًا مِنْهُمْ. 👈 اى مردم كه بدن هاى شما حاضر و عقل هاى شما پنهان و افكار و آراء شما گوناگون است و زمامداران شما دچار مشكلات شمايند. رهبر شما از خدا اطاعت مى كند، شما با او مخالفت مى كنيد، امّا رهبر شاميان خداى را معصيت مى كند، از او فرمانبردارند. به خدا سوگند دوست دارم معاويه شما را با نفرات خود مانند مبادله درهم و دينار با من سودا كند، ده نفر از شما را بگيرد و يك نفر از آنها را به من بدهد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 جسم هايتان حاضر و عقل هايتان پنهان است! * مقايسه روشنى از مردم عراق و شام! علی علیه السلام 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلِلَّهِ مَا فِى الْسَمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَبَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيّاً حَمِيداً وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَتِ وَمَا فِي الْأَرْض وَكَفَى‏ بِاللَّهِ وَكِيلاً و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن خداست و همانا كسانى را كه پیش از شما كتاب آسمانى داده شدند و نیز شما را به تقواى الهى سفارش كردیم و اگر كافر شوید، (چه باك كه) آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن خداست و خداوند همواره بى نیاز و ستوده (شایسته ى ستایش) است. و براى خداست آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است و خداوند بس كارساز است. * در آیه قبل خداوند وعده داد كه در صورت جدائى و شوهر هر دو را از رحمت گسترده خود بى نیاز مى كند. تكرار جمله ى «و لِلّه ما فى السموات» در این آیات، براى دفع این توهم است كه كسى نپندارد خداوند نمى تواند همسران داده شده را كفایت كند، یا اینكه سفارش به تقوا به سود خداست، یا اینكه خدا مجبور است شما را نگهدارد. چون آنچه در آسمان ها و زمین است از آن اوست و اگر بخواهد شما را مى برد و دیگران را جایگزین شما مى سازد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«7» اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لَا تُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمِي وَ أَحْسِنْ عَلَيْهِ عَوْنِي وَ اعْصِمْنِي مِنْ مِثْلِ أَفْعَالِهِ وَ لَا تَجْعَلْنِي فِي مِثْلِ حَالِهِ خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست. و ستم كار را رخصت ستم بر من مده، و ياريت را نسبت به من، در برابر او نيكو قرار ده، و مرا از دست زدن به كارهايى مانند كار او حفظ كن، و در حالتى مانند حال او قرار مده. ‏ !!! 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14 ‏ !!! 1 1 ❇️ امام على عليه السلام مى‏فرمايد: الا وَ انَّ الظُّلْمَ ثَلاثَةٌ، فَظُلْمٌ لايُغْفَرُ وَ ظُلْمٌ لايُتْرَكُ وَ ظُلْمٌ مَغْفُورٌ لايُطْلَبُ فَامَّا الظُّلْمُ الَّذى لايُغْفَرُ فَالشِّرْكُ بِاللَّهِ، قالَ اللَّهُ تَعالى‏: إِنَّ اللَّه لايَغْفِرُ انْ يُشْرَكَ بِهِ‏ وَ امَّا الظُّلْمُ الَّذى يُغْفَرُ فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ عِنْدَ بَعْضِ الْهَناتِ. وَ امَّا الظُّلْمُ الَّذى‏ لايُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضِهِم بَعْضاً ... بدانيد ستم سه گونه است: ستمى كه بخشيده نشود و ستمى كه بازخواست شود و ستمى كه بخشيده شود و بازخواست نشود. اما ستمى كه آمرزيده نشود شرك به خداوند است، خداوند سبحان فرموده: «خداوند اين گناه را كه به او شرك آورند نمى‏آمرزد.» اما ستمى كه آمرزيده شود ستم عبد بر خود است در ارتكاب بعضى از گناهان كوچك. اما ستمى كه بازخواست شود ستم بعضى از مردم بر بعض ديگر است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7 ، ص: 105 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14 ‏ !!! 1 2 ❇️ پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله در اين باره مى‏فرمايد: الدَّواوينُ عندَ اللّه ِ ـ عَزَّ و جَلَّ ـ ثلاثةٌ : ... ديوان‏ و دادگاه بررسی اعمال نزد خداوند سه گونه است: 1- ديوانى كه خداوند نسبت به آن سخت‏گيرى نمى‏كند. 2- ديوانى كه خداوند از آن چيزى فرو نمى‏گذارد. 3- ديوانى كه خداوند از آن نمى‏بخشايد. امّا ديوانى كه خداوند آن را نمى‏بخشد، شرك است و فرموده است: هر كه به خدا شرك ورزد همانا خداوند بهشت را بر او حرام مى‏كند. و ديوانى كه خداوند به آن هيچ اهميت نمى‏دهد، ظلم بنده به خود اوست در كارهايى كه به رابطه او و خدا مربوط مى‏شود، مانند روزه خوارى، بى‏نمازى و ... و خداوند اينها را مى‏بخشد و گذشت مى‏كند. إنْ شاءَ اللَّه. (به شرط توبه و عدم بازگشت و جبران گذشته) و ديوانى كه خداوند از كمترين چيزى از آن نمى‏گذرد، ستم بندگان به يكديگر است كه بايد جواب پس دهد و بس. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7 ، ص: 105 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14 ‏ !!! 1 3 ❇️ ضد به معناى خاصى است كه ظلم ستيزى دو جانبه مى‏باشد. مرحوم ملا احمد در بيان با مردمان مى‏فرمايد: ... “و مخفى نماند كه ضد ظلم به اين معنى ، عدالت به معنى اخص است. و آن عبارت است از : بازداشتن خود از ستم به مردمان و دفع ظلم ديگران به قدر امكان از ايشان و نگاهداشتن هر كسى را بر حق خود " ( معراج السعادة: 370، صفت سوم، . ) 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7 ، ص: 105 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) آنگاه که به او ستم میشد یا از ستمکاران آنچه دوست نداشتد میدیدند 👈 🎙 لینک متن با ترجمه "اینجا " صوتی تصویری " اینجا " ترجمه صوتی " 1 و 2 " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2