🍀« #ظلم سه نوع است:
1. ظلمى كه خداوند مىبخشد
2. و ظلمى كه نمىبخشد
3. و ستمى كه مكافاتش را در دنيا و آخرت وانمى گذارد.»
👤استاد حسین #انصاریان ( اینجا)
#چهاردهم #دعا_چهاردهم_14
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان
#ظلمت_نفسی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«سلام بر ابراهیم (۱)»
https://taaghche.com/book/18870
«سلام بر ابراهیم (۲)»
https://taaghche.com/book/40289
👌شهید بزرگوار و مفقودالاثر «#ابراهیم_هادی» از شهدای بزرگ هشت سال دفاع مقدس است و شناخت ویژگیها و رفتارهای شخصیتی این شهید بزرگوار میتواند برای رشد و تعالی روحی همهی ما مفید و ارزشمند باشد.!
👈شما میتوانید آن را بصورت قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#حدیث_سرو
#کتاب_شهدا
#کتاب_دفاع_مقدس
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#فرهنگ_کتاب_خوانی 📚 #کتاب «سلام بر ابراهیم (۱)» https://taaghche.com/book/18870 «سلام بر ابراهیم
✳️آن جاذبه شخصیت، شخصیتی که در این(کتاب «سلام بر ابراهیم») معرفی شده، به قدری جاذبه دارد این شخصیت که آدم را مثل مغناطیس به خودش جذب میکند، آدم را میخکوب میکند، بگردید این شخصیتها را پیدا کنید. از این قبیل شخصیتهای برجستهای هستند که اینها سردار هم نیستند، حتی فرمانده گردان هم نیستند، اما حکایتها دارند، ماجراها دارند... .
👤#مقام_معظم_رهبری در توصیف کتاب سلام بر ابراهیم، زندگینامه شهید #ابراهیم_هادی
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_137
* إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً
آنان كه ایمان آوردند، سپس كافر شدند، بار دیگر ایمان آوردند و دوباره كفر ورزیدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً امیدى به آن نیست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدایتشان كند.
* در صدر اسلام گروهى از اهل كتاب در حضور مسلمانان اظهار ایمان مى كردند و براى القاى شبهه دوباره كافر مى شدند و دلیل كفر خود را نادرستى اسلام قلمداد مى كردند چنانكه قوم یهود ابتدا به موسى ایمان آوردند، سپس گوساله پرست شدند، سپس توبه كرده و خداپرست گشتند، باز بر عیسى علیه السلام كفر ورزیدند و سپس با كفر خود به پیامبر اسلام، بر كفر خود افزودند.
مشابه این آیه قبلاً نیز گذشت، كه چنین كسانى توبه شان پذیرفته نیست و گمراهان واقعى مى باشند. «انّ الّذین كفروا بعد ایمانهم ثمّ ازدادوا كفراً لن تقبل توبتهم و اولئك هم الضالّون #آل_عمران_90
هر روز به رنگى درآمدن، یا به خاطر عدم تحقیق در پذیرش دین است، یا از روى توطئه و نقشه براى متزلزل كردن عقیده ى مؤمنان. در آیه ى #آل_عمران_72 نیز از این نقشه پرده برداشته كه آنان، طرف صبح ایمان مى آورند و آخر روز كافر مى شوند تا مسلمانان را متزلزل كنند.
از مصادیق بارز این آیه، كسانى همچون «شَبَث بن ربعى» هستند كه در تاریخ آورده اند: او در زمان پیامبر مسلمان شد، پس از پیامبر مرتد شد، سپس توبه كرد و یار حضرت على گشت. امّا بعد فرمانده خوارج شد وجنگ نهروان را به راه انداخت. باز توبه كرد ویار امام حسن و امام حسین علیهما السلام شد واز كسانى بود كه به امام حسین علیه السلام نامه دعوت نوشت، امّا در كوفه با مسلم بى وفایى كرد. در كربلا جزء لشكر یزید شد وبه شكرانه قتل امام حسین علیه السلام مسجدى در كوفه ساخت.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_98
پس از جنگ #نهروان در سال 38 هجرى در افشاى جنايات بنى اميّه و معاويه ايراد كرد
❇️ #ظلم و #ستم #بنی_امیه
👈 و من كلام له (علیه السلام) يُشير فيه إلى ظلم بني أمية:
وَ اللَّهِ لَا يَزَالُونَ حَتَّى لَا يَدَعُوا لِلَّهِ مُحَرَّماً إِلَّا اسْتَحَلُّوهُ وَ لَا عَقْداً إِلَّا حَلُّوهُ، وَ حَتَّى لَا يَبْقَى بَيْتُ مَدَرٍ وَ لَا وَبَرٍ إِلَّا دَخَلَهُ ظُلْمُهُمْ وَ نَبَا بِهِ سُوءُ [رِعَتِهِمْ] رَعْيِهِمْ، وَ حَتَّى يَقُومَ الْبَاكِيَانِ يَبْكِيَانِ، بَاكٍ يَبْكِي لِدِينِهِ وَ بَاكٍ يَبْكِي لِدُنْيَاهُ، وَ حَتَّى تَكُونَ نُصْرَةُ أَحَدِكُمْ مِنْ أَحَدِهِمْ كَنُصْرَةِ الْعَبْدِ مِنْ سَيِّدِهِ إِذَا شَهِدَ أَطَاعَهُ وَ إِذَا غَابَ اغْتَابَهُ، وَ حَتَّى يَكُونَ أَعْظَمَكُمْ فِيهَا [غَنَاءً] عَنَاءً أَحْسَنُكُمْ بِاللَّهِ ظَنّاً، فَإِنْ أَتَاكُمُ اللَّهُ بِعَافِيَةٍ فَاقْبَلُوا وَ إِنِ ابْتُلِيتُمْ فَاصْبِرُوا فَ«إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ».
*سوگند به خدا، بنى اميّه چنان به ستمگرى و حكومت ادامه دهند كه حرامى باقى نماند جز آن كه حلال شمارند، و پيمانى نمى ماند جز آن كه همه را بشكنند، و هيچ خيمه و خانه اى وجود ندارد جز آن كه ستمكارى آنان در آنجا راه يابد، و ظلم و فسادشان مردم را از خانه ها كوچ دهد، تا آن كه در حكومتشان دو دسته بگريند: دسته اى براى دين خود كه آن را از دست داده اند، و دسته اى براى دنياى خود كه به آن نرسيده اند. و يارى خواستن يكى از ديگرى، چون يارى خواستن برده از ارباب خويش است كه در حضور ارباب اطاعت دارد و در غيبت او بدگويى مى كند.
در حكومت بنى اميّه هر كس به خدا اميدوارتر باشد بيش از همه رنج و مصيبت بيند. پس اگر خداوند عافيت و سلامتى بخشيد، قدر شناس باشيد و اگر به بلا و گرفتارى مبتلا گشتيد شكيبا باشيد كه سرانجام، پيروزى با پرهيزكاران است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 #مظالم بى حساب بنى اميّه!
* فجايع بى سابقه بنى اميّه!
* گوشه ديگرى از فجايع بنى اميّه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان 1
#پايمال_كردن_حقوق_زن 1
❇️ پايمال كردن #حقوق_زن چه در زمانى كه در قيد زوجيّت است و چه وقتى كه زمينه طلاق شرعى پيش آيد #ظلم است.
الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَامْساكٌ بِمَعْرُوفٍ اوْ تَسْريحٌ بِاحْسانٍ وَلا يَحِلُّ انْ تَأْخُذُوا مِمّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً الّا انْ يَخافا الّا يُقيما حُدُودَ اللّهِ فَانْ خِفْتُمْ الايُقيما حُدُودَ اللّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ» «بقره 229»
#طلاقِ [رجعى كه براى شوهر در آن حقّ رجوع وبازگشت به همسر است] دوبار است. [شوهر در هر مرتبه از رجوع] بايد [همسرش را] به طور شايسته ومتعارف نگه دارد، يا [با ترك رجوع، او را] به نيكى و خوشى رها كند. و براى شما حلال نيست از آنچه [به عنوان مهريه] به آنان پرداختهايد چيزى را بازستانيد، مگر آن كه هر دو بترسند كه حدود و مقرّرات خدا را [در روش همسردارى] برپا ندارند. پس شما [حاكمان شرع] اگر بترسيد كه آن
دو نفر حدود خدا را برپا ندارند در آنچه #زن براى رهايى خود [عوض طلاق] فديه بپردازد، گناهى بر آنان نيست. اينها حدود خداست؛ پس از آنها تجاوز نكنيد و كسانى كه از حدود خدا تجاوز كنند، آنان بىترديد ستمكارند.
وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَاراً لِتَعْتَدُوا وَمَن يَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللّهِ هُزُواً وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُم مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُوا اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» «بقره 231»
و هنگامى كه زنان را طلاق داديد و به پايان عدّه خود نزديك شدند، آنان را [با رجوع كردن] به طور شايسته و متعارف، نگه داريد يا [با ترك رجوع] به نيكى و خوشى رها كنيد. و آنان را براى آزار رساندن و زيان زدن نگه نداريد تا بر آنان تعدّى و ستم كنيد. و هر كه چنين كند قطعاً به خود ستم كرده است. و آيات خدا را به مسخره نگيريد و نعمت خدا را بر خود و آنچه از كتاب و حكمت بر شما نازل كرده كه شما را به آن پند مىدهد، به ياد آريد. و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه خدا به همه چيز داناست.
«اين كه فرموده #ظلم به همسر ظلم به نفس است، شايد به خاطر اين است كه؛
اولًا: رجوعى كه بر اساس حق كشى باشد، ديگر هيچ گونه آرامشى در آن نمىتوان يافت.
ثانياً: از نظر قرآن زن و مرد در نظام خلقت جزء يك پيكرند بنابراين پايمال كردن حقوق زن، تعدّى و ظلم به خود خواهد بود.
ثالثاً: كسى كه به ديگرى ستم مىكند در واقع به استقبال كيفر الهى مىرود و در حقيقت به خويشتن ظلم كرده است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 114
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2