eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و من صالحى العباد: بار الها! مرا از بندگان قرار ده.
دربرداشت قبل (اینجا ) از ادله رشاد و ویژگی های آن بحث شد از جمله اینکه راهنمایان هدایت،بایستی خود از بندگان خداوند باشند. چگونه از بندگان صالح باشیم؟ پاسخ ساده آن است که؛«هرگاه در مسیر بندگی خداوند قرار بگیریم یعنی تقوی و پرهیزکاری. خداترسی،اندیشه معاد را تقویت می کند .درنتیجه باور به توحید در فطرت زنده می شود،درپی این باور،نیت انسان،به،احسن نیت ها تبدیل می گردد.نیت احسن عمل صالح می آفریندوبتدریج جزء عباد صالح شمرده می شویم،سپس همه چیز مطیع انسان می شود. ولو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم...
« » در لغت عرب به معناى «شايسته» در زبان فارسى است. *هو صالح لكذا، اى فيه اهليه للقيام به. او براى انجام فلان كار صالح است، يعنى در وى اهليت قيام به آن عمل وجود دارد. مثلا براى تهيه‏ى يك ساختمان مهم، گفته مى‏شود: فلان مهندس براى اين كار صالح و شايسته است، يا براى انجام يك عمل جراحى دقيق مى‏گويند: فلان دكتر جراح براى انجام اين عمل صلاحيت و شايستگى دارد. كسى كه از مهندس ساختمان يا دكتر جراح نام مى‏برد، آن دو را فقط از بعد معلومات و اطلاعاتى كه دارند مى‏نگرد و صلاحيتشان را از جهت تحصيلات علمى و تخصصى اعلام مى‏نمايد.
حضرت سجاد (ع) در اين جمله‏ى دعا و همچنين ديگر ائمه علیهم السلام در ساير ادعيه و روايات كه از عباد صالح نام مى‏برند، صلاحيت آنان را از بعد عبوديت و بندگى خداوند، يعنى از جنبه‏ى انسانى آنها مى‏نگرند. الصالح القائم بما عليه من حقوق الله و حقوق العباد و الكمال فى الصلاح منتهى درجات المومنين و متمنى الانبياء و المرسلين. كسى است كه با اراده ‏ى جدى قيام نمايد تا حقوق خداوند و حقوق بندگان خدا را ادا كند و صلاح كامل، درجه‏ى نهايى اهل ايمان و خواسته‏ ى انسان‏ سازهاى الهى، يعنى انبياء و مرسلين، است.
قرآن شريف در موارد متعدد، بعد از ذكر «ايمان»، از اعمال نام برده است. ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات، و بشر الذين آمنوا و عملوا الصالحات، و العصر ان الانسان لفى خسر. الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات. ذكر اين دو از پى هم، روشنگر اين حقيقت است كه انسانها وابسته به داشتن ايمان و عمل صالح است. اگر كسى واجد اين دو سرمايه‏ ى گرانقدر باشد، به كمال واقعى و حسن ختام دست مى‏يابد، و اگر فاقد اين دو يا فاقد يكى از اين دو بود، به سعادت شايسته‏ ى مقام انسان نايل نمى‏گردد.
مقام بندگان در پيشگاه خداوند آنقدر رفيع است كه در قرآن شريف نام آنان در كنار نام انبيا و صديقين و آمده است: و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا. آنان كه خداوند و رسول خدا را اطاعت مى‏نمايند، با كسانى هستند كه خداوند آنان را به نعمتهاى خود متنعمشان ساخته، از پيمبران و صديقين و شهدا و صالحين و اينان چه رفقاى نيكو و دلپذيرى هستند. در اين آيه تصريح شده است كه خداوند، نعمت خود را به اين چهار گروه اعطا نموده است، و در سوره‏ ى حمد، نمازگزاران سراسر جهان روزى چند بار مى‏گويند: اهدنا الصراط المستقيم. صراط الذين انعمت عليهم. بار الها! ما را به راه راست هدايت كن. راه كسانى كه تو به آنان نعمت داده‏اى.
دنيايى كه در آن زندگى مى‏كنيم، از نظر معنوى بازارى است كه پيوسته معاملاتى در آن انجام مى‏شود، بعضى از آن معاملات سودآور است و برخى زيان‏بخش. سرمايه ‏ى نقدى كه تمام مردم دنيا براى معامله در اختيار دارند، عمر آنهاست، و كالاهايى كه براى معامله عرضه مى‏شود، توحيد و شرك، كفر و ايمان، فضيلت و رذيلت، پاكى و ناپاكى، و از اين قبيل. هر كسى از پى كالايى مى‏رود كه طالب آن است. متاع كفر و دين بى‏مشترى نيست گروهى اين، گروهى آن پسندند سود و زيانى كه در اين بازار عايد مردم مى‏گردد، تابع معاملات خوب و بدى است كه انجام مى‏دهند. امام هادى (ع) فرموده: الدنيا سوق، ربح فيها قوم و خسر آخرون دنيا بازارى است كه بعضى در آن سود مى‏برند و بعضى زيان مى‏بينند. پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شده‏اند كه در اين بازار آشفته، مردم را از ضلالت برهانند، كالاهاى سالم و سودبخش را معرفى كنند و آنان را از معاملات زيانبار مصون دارند. يا ايها الذين آمنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم. تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فى سبيل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! آيا شما را دلالت نمايم به تجارتى كه از عذاب دردناك نجاتتان مى‏بخشد؟ آن تجارت اين است كه ايمان مى‏آوريد به خدا و رسولش و با مال و جانتان در راه او جهاد مى‏نماييد و اگر بدانيد انجام اين وظايف براى شما از هر تجارتى سودبخشتر است. على (ع)، در مقام راهنمايى مردم به تجارت نافع، فرموده است: لاتجاره كالعمل الصالح و لا ربح كالثواب. نه هيچ تجارتى مثل عمل صالح است و نه هيچ سودى همانند اجر الهى است.
اگر كسى بتواند سرمايه‏ ى گرانبهاى عمر را در بازار دنيا صرف معاملات سودبخش، يعنى اعمال ، نمايد و بدين وسيله خويشتن را در صف عباد صالح قرار دهد، به مقام شامخ انسانيت نايل گرديده و روز جزا از اجر نامحدود حضرت بارى تعالى برخوردار مى‏گردد. قدر و منزلت عباد صالح نزد خداوند آنقدر بلند پايه و رفيع است كه امام زين‏العابدين (ع)، در این جمله ‏ى دعاى خود، از پيشگاه حق درخواست مى‏نمايد: و من صالحى العباد. بار الها! مرا از عباد صالح قرار ده.
خود را «عبد » خواستن و به گروه عباد صالح پيوستن، از نظر علمى و عملى كارى است بس مشكل و دشوار، مثلا و يكى از فرايض مهم اسلامى و از جمله‏ى اعمال صالحه است. مشكل اول اين دستور دينى، وقوف علمى به ابعاد مختلف عمل و شناخت معروف و منكر است، و مشكل دوم، عوارض ناشى از امر و نهى و تشخيص موارد روا از ناروا است. گاهى يك فرد مسلمان عملى را منكر تصور مى‏كند و مى‏خواهد عاملش را نهى نمايد، با اينكه آن عمل گناه نيست و نهى از آن اگر موجب شرمندگى و ايذاء عامل عمل شود، نهى‏كننده نه تنها عمل صالحى انجام نداده، بلكه با ايذاء يك مسلمان مرتكب گناه شده است. در جايى كه عمل، منكر واقعى است و نهى از آن لازم باشد، نهى‏كننده بايد تكاليف دينى خود را بداند و به گونه ‏اى عمل كند كه از مرز شرع مقدس تجاوز ننمايد. چه بسيار افرادى در گذشته و حال كارهايى را انجام داده و مى‏دهند به تصور عمل صالح، در حالى كه عملشان غيرصالح و ناشى از جهل و بى‏اطلاعى از مقررات اسلام است.
مرد مسلمانى ‏اى داشت نصرانى، با او از اسلام سخن گفت و مزاياى اين دين مقدس را براى او بيان نمود. مرد نصرانى دعوت او را اجابت كرد و اسلام را پذيرفت. نيمه‏ى شب فرارسيد. مرد مسلمان در خانه‏ى تازه مسلمان را كوبيد. صاحب خانه گفت: كيستى؟ گفت: من فلانى هستم. پرسيد: كارى دارى؟ پاسخ داد: برخيز، وضو بگير، لباس در بر كن، و با هم براى نماز برويم. مرد تازه مسلمان وضو گرفت، لباس پوشيد، با او به مسجد رفت. دو نفرى نماز خواندند تا سپيده‏ى صبح دميد. آنگاه نماز صبح خواندند، آنقدر ماندند تا هوا كاملا روشن شد. تازه مسلمان به پا خاست كه به منزل برود. مرد مسلمان گفت: كجا مى‏روى؟ روز كوتاه است و فاصله تا ظهر كم. او را نشاند تا نماز ظهر را خواند، باز گفت: فاصله‏ى تا نماز عصر كم است. او را نگاه داشت تا نماز عصر را هم در وقت فضيلت خواند. تازه مسلمان به پا خاست كه به منزل برود. به او گفت: الان اواخر روز است. او را نگاه داشت تا نماز مغرب را خواند. باز تازه مسلمان برخاست به منزل برود، به وى گفت: فقط يك نماز باقى مانده و آن نماز عشاء است، او را نگاه داشت تا وقت فضيلت عشاء رسيد، نماز عشاء را هم خواند و سپس از هم جدا شدند. نيمه‏ى شب فرارسيد، مجددا مسلمان در خانه‏ى تازه مسلمان را كوبيد. صاحبخانه گفت: كيست؟ جواب داد: فلانى هستم. پرسيد: چه كار دارى؟ گفت: برخيز وضو بگير، لباس بپوش، با من بيا براى نماز. تازه مسلمان گفت: برو براى اين دين كسى را پيدا كن كه از من فارغ‏البالتر باشد، من كم بضاعتم و عائله‏دار. امام صادق (ع) فرمود: ادخله فى شى‏ء اخرجه منه. اين مرد مسلمان زحمت كشيد، او را از نصرانيت و ضلالت به اسلام آورد و دوباره با اعمال نادرست خود به نصرانيتش برگرداند.
مسلمانانى كه علاقه دارند راه عباد را بپيمايند و تمام اعمالشان صحيح و طبق دستور شرع مقدس انجام شود، بايد در شناخت تعاليم الهى كوشا و جدى باشند و از راهنمايى و ارشاد دين ‏شناسان، آنطور كه بايد استفاده نمايند تا در اداى فرايض و سنن، صراط مستقيم را بپيمايند و در بيراهه هر قدر هم خفيف باشد، قدم نگذارند. اولياى گرامى اسلام، همواره مراقب دوستان و پيروان خود بودند و به صور مختلف آنان را متوجه وظايفشان مى‏نمودند و اگر در موردى غفلتى را مشاهده مى‏كردند، همانند پدرى مهربان تذكر مى‏دادند و مسير صحيح را ارائه مى‏نمودند. *رسول اكرم (ص) بر مريضى وارد شد. پرسيد: شما را چه شده است؟ عرض كرد: نماز مغرب را با ما به جماعت برگزار فرموديد، سوره‏ى قارعه را تلاوت نموديد. عرض كردم: اللهم ان كان لى عندك ذنب تريد ان تعذبنى به فى الاخره فعجل ذلك فى الدنيا، بار الها! اگر از من نزد تو گناهى است كه اراده دارى مرا در قيامت به كيفر آن عذاب نمايى، در آن عذاب تعجيل كن و در دنيا معذبم نما. بر اثر آن دعا، چنين شدم كه ملاحظه مى‏فرمايى. حضرت فرمود: بدسخنى به زبان آوردى. چرا نگفتى : ربنا! آتنا فى الدنيا حسنه و فى الاخره حسنه و قنا عذاب النار، فدعا له حتى افاق. بار الها! در دنيا به ما حسنه اعطا كن و در آخرت حسنه اعطا فرما و ما را از عذاب آخرت مصون و محفوظ بدار. سپس رسول اكرم (ص) درباره‏ى مریضی ‏اش دعا نمود و بهبودى يافت.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
📚 «داستان‌های شگفت‌انگیز از زندگی حضرت حضرت (سلام الله علیها)» https://taaghche.com/book/40019 ✍️ فخری باقری بیگدلی 👈شما میتوانید آنرا قاونی از دریافت کنید زهرا سلام الله علیها ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إلَهٌ وَ حِدٌ سُبْحَنَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً *اى اهل كتاب! در دین خود غلوّ نكنید و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهید. همانا مسیح، عیسى پسر مریم، فرستاده ى خداوند و كلمه ى اوست كه به مریم القا نمود و روحى است از جانب او. پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید، و به تثلیث قائل نشوید. (از این حرف) دست بردارید كه به نفع شماست. جز این نیست كه اللّه خدایى است یكتا، و از اینكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خداوند براى تدبیر و سرپرستى هستى كافى است. * «كلمة اللّه» به انبیا و اولیا گفته مى شود، چون همانطور كه كلمه، بیانگر مطالبى است كه در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر كمالات پروردگارند. چنانكه در حدیث آمده است: «نحن كلمات اللّه التّامات» ما كلمات كامل الهى هستیم.] شاید هم مراد از كلمه، همان جمله ى «كن فیكون» باشد كه قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن كلمه است.چنانكه در جاى دیگر، خداوند آفرینش عیسى علیه السلام را به آفرینش آدم علیه السلام تشبیه نموده و مى فرماید: «انّ مثل عیسى عنداللّه كمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فیكون» از امام صادق علیه السلام درباره ى «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست كه خداوند آن را در آدم و عیسى علیهما السلام قرار داد. مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه ى این دو خدا مى دانند، كه نوعى كفر است. قرآن هم مى فرماید: «لقد كفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة»آنانكه خدا را یكى از خدایان سه گانه مى دانند، كافرند. البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل، یكى از خدایان سه گانه مى دانند كه قرآن در این باره مى فرماید: «یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَین من دون اللّه» اى عیسى! آیا تو به مردم گفته اى كه مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟ در روایات، به غلوّ كنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام كفّار و مشركان به شمار آمده اند اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی و من خطبة له (علیه السلام) و فيها يبيّن فضلَ الإسلام و يذكر الرسول الكريم ثم يلوم أصحابه‏. امام عليه السلام در اين خطبه مزاياى اسلام را بيان كرده و به فضايل پيامبر صلى الله عليه و آله اشاره مى كند، سپس يارانش را (به خاطر خلاف هايى كه مرتكب شده اند) مورد سرزنش قرار مى دهد. اين خطبه در شهر كوفه در نكوهش و هشدار كوفيان ايراد شد ❇️ بخش سوم: واگذاری امور به ظالمان 👈 وَ قَدْ بَلَغْتُمْ مِنْ كَرَامَةِ اللَّهِ تَعَالَى لَكُمْ مَنْزِلَةً تُكْرَمُ بِهَا إِمَاؤُكُمْ وَ تُوصَلُ بِهَا جِيرَانُكُمْ وَ يُعَظِّمُكُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ لَا يَدَ لَكُمْ عِنْدَهُ وَ يَهَابُكُمْ مَنْ لَا يَخَافُ لَكُمْ سَطْوَةً وَ لَا لَكُمْ عَلَيْهِ إِمْرَةٌ، وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ وَ أَنْتُمْ لِنَقْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَأْنَفُونَ، وَ كَانَتْ أُمُورُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ تَرِدُ وَ عَنْكُمْ تَصْدُرُ وَ إِلَيْكُمْ تَرْجِعُ، فَمَكَّنْتُمُ الظَّلَمَةَ مِنْ مَنْزِلَتِكُمْ وَ أَلْقَيْتُمْ إِلَيْهِمْ أَزِمَّتَكُمْ وَ أَسْلَمْتُمْ أُمُورَ اللَّهِ فِي أَيْدِيهِمْ، يَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ وَ يَسِيرُونَ فِي الشَّهَوَاتِ، وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ فَرَّقُوكُمْ تَحْتَ كُلِّ كَوْكَبٍ لَجَمَعَكُمُ اللَّهُ لِشَرِّ يَوْمٍ لَهُمْ‏. *️⃣ 3. ره آورد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: مردم از سر نعمت بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و لطف خداوند بزرگ به مقامى رسيده ايد كه حتّى كنيزان شما را گرامى مى دارند، و به همسايگان شما محبّت مى كنند، كسانى براى شما احترام قائلند كه شما از آنها برترى نداشته و بر آنها حقّى نداريد كسانى از شما مى ترسند كه نه ترس از حكومت شما دارند و نه شما بر آنها حكومتى داريد. 4. علل سقوط و سير ارتجاعى امّت: با آن همه بزرگوارى و كرامت، هم اكنون مى نگريد كه قوانين و پيمان هاى الهى شكسته شده امّا خشم نمى گيريد، در حالى كه اگر پيمان پدرانتان نقض مى شد ناراحت مى شديد، شما مردمى بوديد كه دستورات الهى ابتدا به دست شما مى رسيد و از شما به ديگران ابلاغ مى شد و آثار آن باز به شما بر مى گشت. اما امروز جايگاه خود را به ستمگران واگذارديد، و زمام امور خود را به دست بيگانگان سپرديد، و امور الهى را به آنان تسليم كرديد آنهايى كه به شبهات عمل مى كنند، و در شهوات غوطه ورند (بنى اميه) به خدا سوگند اگر دشمنان، شما را در زير ستارگان آسمان بپراكنند، باز خداوند شما را براى انتقام گرفتن از ستمگران گرد مى آورد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 افسوس که قدر اين نعمت (عظمتى که مسلمانان در سايه اسلام پيدا کردند) را نشناختيد * انتقام عجيب از ! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
30 ‏ ❇️ يكى از دعاهاى اهل ايمان به پيشگاه حضرت حق اين است كه آنان را از قرار گرفتن با ها و ستمكاران حفظ كند: وَ اذا صُرِفَتْ ابْصارُهُمْ تِلْقاءَ اصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لاتَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمينَ - اعراف (7): 47.» و چون بهشتيان، چشمانشان ناخواسته به سوى دوزخيان گردانده شود، گويند: پروردگارا! ما را با گروه ستمكاران قرار مده. رَبِّ فَلا تَجْعَلْنى فِى الْقَوْمِ الظّالِمينَ - مؤمنون (23): 94.» پس پروردگارا! مرا در ميان گروه ستمكاران قرار مده [و با آنان قرين عذاب مكن 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 154 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ « يكى از دعاهاى اهل ايمان به پيشگاه حضرت حق اين است كه آنان را از قرار گرفتن با ها و ستمكاران حفظ كند: وَ اذا صُرِفَتْ ابْصارُهُمْ تِلْقاءَ اصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لاتَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمينَ - اعراف 47.» » 👤استاد حسین در شرح آخرین فقرات دعای ( اینجا ) ‏ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ " اسلام این را به ما میگوید که : در مقابله و مبارزه‌ی و ، مرزی نیست. هر جای دنیا، همین که مستکبری هست، شما باید با او مبارزه بکنید. باید علیه او باشید، نه با او !!! " 👤 ( متن کامل اینجا ) ‏ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَلَا الْمَلَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً و هرگز از اینكه بنده خدا باشد استنكاف ندارد و فرشتگان مقرّب نیز (سرپیچى ندارند) و هر كس از بندگى خداوند سرپیچى كند و تكبّر ورزد، پس (بداند كه) بزودى همه را به نزد خود محشور مى كند. *امام رضا علیه السلام به جاثلیق رهبر مسیحیان آن زمان فرمود: همه چیزِ خوب بود، جز آنكه اهل عبادت نبود. جاثلیق ناراحت شد و گفت: او بیشترین عبادت را انجام مى داد. حضرت پرسید: چه كسى را مى پرستید؟ جاثلیق خاموش شد، چون فهمید كه هدف امام آن است كه بفهماند «عابد» نمى تواند «معبود» باشد !!! مردم نسبت به عبادت خداوند سه حالت دارند: گروهى مستكبر، گروهى تسلیم و گروهى طالب. حضرت على علیه السلام مى فرماید: «كفى بى عزّاً ان اكون لك عبداً و كفى بى فخراً ان تكون لى ربّا» برایم همین افتخار بس كه بنده ى تو باشم. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2