در روايات، اولياء گرامى اسلام، كلمه ى « #بركت » را در مورد گوسفند، مكرر به كار بردهاند.
*رسول اكرم (ص) به عمه ى خود فرمود: چه چيز تو را مانع است از اينكه در خانهات #بركت نگاهدارى نمايى؟ عرض كرد: بركت چيست؟ فرمود: گوسفندى كه از شيرش استفاده مىشود.
* امراشد، خدمتگزار ام هانى مىگويد: على (ع) به منزل ام هانى آمد. او دستور داد براى آن حضرت طعام بياورم. مىگويد: غذايى كه در منزل موجود بود آوردم. امام فرمود: چرا در منزلتان «#بركت» نمىبينم؟ امهانى عرض كرد: غذايى كه حضور شما آورده، بركت نيست؟ فرمود: مقصودم غذا نيست، مقصودم از بركت، گوسفند است.
شير و گوشت و اعضاى داخلى بدن گوسفند و همچنين پشم و پوست و روده اش براى مردم خير و #بركت است،
جالب آنكه توالد و تناسل گوسفند، همانند سگ، طبق نظام خلقت است و طبيعى، با اين تفاوت كه
اولا سگ در هر شكم چند توله مىآورد و گوسفندان اغلب يك بره مىزايند
و ثانيا هر روز تعداد زيادى از گوسفندان براى تغذيه ى انسانها ذبح مىشود و نسل سگ از اين آفت بزرگ مصون است،
با اين حال، تعداد گوسفندان اينقدر چشمگير و زياد است و از نمو و افزايشى كه بركت الهى است، برخوردارند.
بعضى از #بركت ها امر عادى نيست و از مجارى اسباب و علل طبيعى پديد نمىآيد،
بلكه مشيت خداوند توانا آن را به وجود مىآورد و حضرت #مسيح ابن مريم عليه السلام يكى از آن پديده هاست. قرآن شريف راجع به آن حضرت موقعى كه طفل شيرخواره اى در گاهواره بود، چنين فرموده است:
قال انى عبدالله آتانى الكتاب و جعلنى نبيا. و جعلنى مباركا اين ما كنت.
گفت: من بنده ى خدا هستم، برايم كتاب فرستاده، به نبوتم برگزيده و مبارك و با #برکت ام قرار داده هر جا كه باشم.
*امام صادق (ع) فرمود: مبارك بودن مسيح (ع) بدين معنى است كه او وجودى است بسيار نافع و از ناحيه ى وى خير و بركت فراوان عايد مردم مىگردد.
اولين خيرى كه از وجود با #بركت #مسیح ع عايد گرديد، اين بود كه مادر شريف و بزرگوار خود را تبرئه و تنزيه نمود و از شر زبان مردم مصونش فرمود.
او در طول زندگى، مردم را به خداى يگانه دعوت نمود، تعاليم حق را به آنان آموخت، با نصايح و اندرزهاى حكيمانه ى خود، انسانيت و فضيلت را درس داد
و از بركات وجودش اين بود كه بيماران غيرقابل درمان را با دعاهاى خويش مشمول شفاى الهى ساخت و از نعمت صحت و سلامت برخوردارشان نمود.
يكى از معانى #بركت اين است كه :
ثبوت الخير الالهى فى شىء و دوامه.
یعنی : خير الهى در چيزى پايدار و ثابت بماند.
*و لو ان اهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض.
اگر اهل بلاد ايمان بياورند و به تقوى گرايش يابند، ما درهاى رحمت و #بركت را از آسمان و زمين به روى آنان مىگشاييم.
به موجب اين آيه ى مباركه، در شهرى كه ايمان و تقوى حاكم باشد و مردم عملا از آن پيروى كنند،
بركات الهى نيز در آن محيط ثابت و پايدار خواهد ماند.
*على (ع) فرمود: با وجود عدل در جامعه، بركات خداوند مضاعف مىگردد.
* حضرت رضا (ع) فرمود: خداوند به يكى از پيمبران وحى فرستاد كه وقتى مورد اطاعت قرار گيرم، راضى مىشوم و چون راضى شدم، #بركت مىدهم و بركت من نهايت و پايانى ندارد.
*على (ع) فرمود: وقتى جنايات، علنى و آشكار مىگردد، بركات الهى در جامعه از ميان مىرود.
*و لو ان اهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض.
در آيه ، چنين آمده كه اگر مردم بلاد، ايمان بياورند و تقوى در پيش گيرند،
خداوند درهاى بركات را از آسمان و زمين به روى آنان مىگشايد.
**ممكن است سئوال شود:
بين ايمان و تقوى با بركات سماوى و ارضى چه رابطهاى وجود دارد؟
مىتوان گفت اين پرسش در موارد ديگرى از آموزشهاى اسلامى نيز قابل طرح است.
از آن جمله، در روايات آمده:
«صدقات و اعمال معروف، دفع بلا مىكند، يا صله ى رحم موجب طول عمر مىشود.
بين صدقه و دفع بلا، يا صله ىرحم و طول عمر چه رابطهاى است؟
در پاسخ اين قبيل پرسشها مىتوان گفت:
آثار مترتب بر اعمال كه در شرع مقدس آمده، دو قسم است،
بعضى از آثار است كه عقل، رابطه ى آنها با عمل را درك مىكند، مثلا در قرآن شريف فرموده:
*اعدلوا هو اقرب للتقوى.
عادل باشيد كه دادگرى به تقوى نزديكتر است.
*قد افلح من زكيها.
بىگمان به رستگارى نايل مىشود آن كس كه نفس خود را از پليديهاى اخلاق بد، تزكيه و تطهير نمايد.
*ان الانسان ليطغى ان رآه استغنى.
تمكن و مالدارى مىتواند مايهى سركشى و طغيان بشر گردد.
در اين قبيل موارد كه ترتب اثر بر عمل از نظر طبيعى يا روانى قابل درك است، عقل رابطه ى آن دو را با يكديگر تاييد مىنمايد.
اما در مواردى كه ترتب اثر بر عمل داراى جنبه ى معنوى است و عقل نمىتواند رابطه ى آن دو با يكديگر را بفهمد، از درك آن اظهار عجز مىكند، مىگويد: اين امرى است فوق عقل، ولى هرگز به خود اجازه نمىدهد كه آن را نفى نمايد و نزول بركات سماوى و ارضى بر اثر ايمان و تقوى، يا دفع بلا بر اثر صدقه، يا طول عمر بر اثر صلهىرحم از اين قبيل است.
امام سجاد (ع) در این عبارت از پيشگاه بارى تعالى درخواست #بركت مالى نموده، عرض مىكند:
و وفر ملكتى بالبركه فيه.
بار الها! آنچه را كه مالكم با بركتى كه در آن اعطا مىنمايى، افزون فرما.
اين دعا به اعتبار مايملك امام (ع) به صور مختلف قابل استجابت است.
اگر امام (ع) مزرعه اى دارد كه براى تامين معاش خود و خانواده ى خويش در آن كشت نموده و بركتش را از خداوند طلب مىكند، مىخواهد كه در هر خوشه دانههاى بيشترى تكوين شود،
اگر چند راس دام دارد و بركت آن را درخواست مىكند، بدين معنى است كه مواليدشان بيشتر و شيرشان فزونتر باشد،
اگر مالك چند درخت ميوه است و از خداوند بركت آنها را مىطلبد، بدان معنى است كه ميوهى اشجار زيادتر شود.
ممكن است بركت مالى در مورد درخواست حضرت زينالعابدين (ع) ناظر به كيفيت مصرف مال باشد، به گونه اى كه نفع فزونتر عايد مردم گردد
*مردى حضور رسول اكرم (ص) شرفياب شد، ديد پيراهن آن حضرت كهنه و فرسوده شده. رفت دوازده درهم فرستاد كه پيمبر پيراهنى بخرد. حضرت پول را به اميرالمومنين (ع) داد و فرمود: براى من پيراهنى خريدارى كن. على (ع) مىگويد: بازار آمدم، پيراهنى به دوازده درهم خريدم، حضور رسول اكرم (ص) آوردم. حضرت نگاهى به آن نمود و فرمود: پيراهنى غير از اين مىخواهم. به نظرت مىرسد فروشنده معامله را #اقاله مىكند؟ عرض كردم: نمىدانم. فرمود: برو ببين. نزد فروشنده آمدم و گفتم: رسول اكرم (ص) از پوشيدن اين پيراهن ابا و كراهت دارد و مىخواهد پيراهنى ارزانتر بپوشد. معامله را اقاله كرد و دوازده درهم را داد. حضور رسول اكرم (ص) برگشتم و براى خريد پيراهن با هم به بازار رفتيم.
در راه به كنيز بچهاى برخورديم كه در كنارى نشسته و گريه مىكند. به او فرمود: چه شده كه گريه مىكنى؟ گفت: اهل منزلم چهار درهم به من دادند براى خريد جنسى و آن پول گم شد و من جرئت رفتن به منزل ندارم. حضرت چهار درهم از دوازده درهم را به او داد، فرمود: برگرد به منزل.
حضرت راه بازار را در پيش گرفت، پيراهنى به چهار درهم خريدارى نمود، پوشيد و خداوند را حمد كرد. از بازار درآمد.
مرد برهنه اى را ديد كه مىگويد: هر كه مرا بپوشاند خداوند او را از لباس بهشت بپوشاند. پيراهنى را كه خريده بود از بر بيرون آورد و به مرد بى لباس داد
دوباره به بازار برگشت و پيراهن ديگرى با چهار درهم باقيمانده خريد و در بر كرد، خداى را حمد نمود و روانه ى منزل شد.
بين راه همان دختر بچه را ديد كه در كنار معبر نشسته. فرمود: چرا منزلت نرفتى؟ پاسخ داد: بيرون آمدنم از منزل به طول انجاميده و خائفم از اينكه مرا بزنند. حضرت فرمود: پيشاپيش من برو و مرا به منزلت راهنمايى كن. حضرت در منزل رسيد، به صداى بلند فرمود: سلام بر شما اى اهل خانه. پاسخ ندادند، دوباره سلام نمود، پاسخ ندادند، در مرتبهى سوم، جواب سلام حضرت را در كمال ادب و احترام دادند. حضرت فرمود: چرا سلام اول و دوم را جواب نداديد؟ عرض كردند: جواب نداديم تا مكرر صدايت را بشنويم. فرمود: اين دختر بچه دير آمده، از او موآخذه ننماييد. گفتند: ما او را به احترام آمدن شما آزاد نموديم.
رسول اكرم (ص) خداى را حمد نمود و فرمود:
من دوازده درهمى را از اين پر #بركت تر نديدهام:
دو برهنه را پوشاند
و بندهاى را آزاد نمود.
پيمبر گرامى (ص) اين دوازده درهم را پربركت خوانده،
از اين نظر كه آن پول كم، اثر زياد گذارد و منشا خير متعدد گرديد،
پس اگر مالى منشا خير بيش از حد عادى شود، مىتوان گفت آن مال بابركت است.
✳️ اللهم وَفِّرْ مَلَكَتِي بِالْبَرَكَةِ فِيهِ
👌 شايد امام سجاد (علیه السلام) در دعای خود خواهان #برکت در كيفيت مصرف مال خويش باشد:
بار الها! در مصرف مالم شرايطى را به وجود آور كه
به خير زيادترى دست يابم
و خدمت بيشترى به مردم بنمايم
و مانند پيمبر اسلام مال قليلم واجد بركت وافر گردد.
🔸 وجود مبارك امام هشتم كه به #ایران تشریف آوردند، #برکت های فراوانی داشتند که بخش مهم آن بركات، به معارف دین بر می گردد.
🔸 وجود مبارك امام هشتم (علیه السلام) وقتی به ایران آمد، حوزه علمیه و نظام علمی را برقرار كرد، گفتمان و نظریه پردازی را ترویج كرد؛ ادیان و مذاهب گوناگون به ایران آمدند، سوال های فراوانی داشتند و نورانیت دین و توحید را، وجود مبارك #امام_رضا علیه السلام مستقر كرد و این كشور را نجات داد. آنگاه معلوم می شود كه انسان كنار قبرِ حضرت می رود و زیارت و عرض ادب می كند، برای چیست!
برای اینكه دین ما، عقیده ما، معرفت ما، به بركت همین حضرت در این كشور رواج پیدا كرده است. آن مسائل توسل و وسیله بودن برای شفای بیماران و حل مشكلات و سایر بركات، مطلب دیگر است; اما برنامه اصلی حضرت، این بود كه دین مردم را حفظ كند. 1393/06/16
🔊 بشنوید
👤 حضرت آیت الله #جوادی_آملی
🆔 @sahife2
clip14010707_01.mp3
2.04M
🌙 ماه #ربیع_الاول ؛«ماه حیات و زندگی»
🔊 بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع الاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است ...
https://eitaa.com/sahife2/50939
👤#مقام_معظم_رهبری
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 ماه ولایت
🔸 ماه #ربیع_الاول ماه ولایت است؛ زیرا هم رسول اكرم و هم امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) در این ماه به دنیا آمدند. بزرگان از اهل وِلا از وجود مبارك امام ششم (علیه السلام) نقل كردهاند كه «وَلَایتِی لامِیرَالَمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلاَمُ خَیرٌ مِنْ وِلاَدَتِی مِنْهُ»؛ امام ششم طبق این نقل می گوید من فرزند علی هستم و ولی علی، اما این ولایتم برای من پربركت تر از آن ولادت است؛ ماه ربیع الاول ماه ولایت است.
🔸 از رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است: «كَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً وَ كَفَى بِالتُّقَى غِنًى وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا وَ كَفَى بِالْقِیامَةِ مَوْئِلًا وَ بِاللَّهِ مُجَازِیاً»؛اگر كسی محتاج به پند و موعظت است، توجه مرگ عامل خوبی برای موعظت اوست و اگر كسی توانگری طلب می كند، تقوا بهترین وسیله بی نیازی است. روح بی نیاز داشتن بهتر از آن است كه انسان روح نیازمند داشته باشد و بخواهد با مال آن بی نیازی را برطرف كند؛ از چیزی بی نیاز باشی بهتر است تا اینكه با چیزی بی نیاز بشوی! نوع سخنانی كه معصومین دارند از كلمات رسول اكرم (علیهم السلام) هست، فرمود #تقوا عامل بی نیازی است؛ نه انسان را وادار می كند به سوی خلاف قدم بردارد، نه از نداشتن و محرومیت از تجمل رنج می برد.
🔸 رسول اکرم فرمود: «كَفَى بِالتُّقَى غِنًى»؛ تقوا انسان را كریم می كند و «كریم النفس» به جای اینكه به اشیاء مادی بی نیاز بشود، از آنها بی نیاز می شود. «وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا»؛ عبادت خدا انسان را از معصیت او مشغول كند چیز خوبی است؛ انسان هر كاری كه انجام می دهد طوری باشد كه ﴿لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیعٌ﴾؛یعنی به جای اینكه در اثر سرگرمی ها از عبادت خدا مشغول بشود، به وسیله عبادت خدا، از غیر عبادت خدا اشتغال بورزد. «وَ كَفَى بِالْقِیامَةِ مَوْئِلًا»؛ بازگشت همه ما قیامت است و توجه به آن برای ما آموزنده است. «وَ بِاللَّهِ مُجَازِیاً»؛ اگر كسی بداند جزا به دست خداست تقوا را ترك نمی كند. 1371/06/27
👤 حضرت آیت الله #جوادی_آملی
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_53
✳️ وَكَذَلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُم بِبَعضٍ لِّيَقُولُواْ أَهَؤُلَآءِ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّن بَيْنِنَآ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّكِرِينَ
و این گونه بعضى از مردم را به وسیله ى بعضى دیگر آزمایش كردیم، تا (از روى استهزا) بگویند: آیا اینانند آنها كه خداوند، از میان ما بر آنها منّت نهاده است؟ آیا خداوند به حال شاكران داناتر نیست؟
✍️ بارها قرآن، بلند پروازى و پر توقّعى سرمایه داران را مطرح و محكوم كرده است. آنان توقّع داشتند وحى و قرآن بر آنان نازل شود، از جمله: «أءُلقى الذّكر علیه من بیننا» آیا در میان ما وحى بر او نازل شد؟! «لولا نُزّل هذا القرآن على رجل من القریتین عظیم» چرا وحى بر مرد بزرگى از آن دو قریه نازل نشد؟!
مؤمن واقعى، شاكر نعمت ایمان است. شخصى نزد امام كاظم علیه السلام از فقر خود شكایت كرد. حضرت فرمود: غنى ترین افراد به نظر تو كیست؟ گفت: هارون الرشید. پرسید: آیا حاضرى ایمان خود را بدهى و ثروت او را بگیرى؟ گفت: نه. فرمود: پس تو غنى ترى، چون چیزى دارى كه حاضر به مبادله با ثروت او نیستى.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2