eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَ كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ وَ لِيَقُولُواْ دَرَسْتَ وَ لِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ و بدین سان آیات را در شكل هاى گوناگون بیان مى كنیم، (تا وسیله هدایت شود ولى كافران ایمان نیاورده) و گویند: تو (نزد كسى) درس خوانده اى! (بگذار بگویند، ولى ما) براى كسانى بیان مى كنیم كه اهل فهم و علم باشند. ✍️ كفّار براى باز كردنِ راه تكذیب پیامبر مى گفتند: این حرف ها از خودش نیست، از دیگرى آموخته است. «دَرَسْتَ» چنانكه در موارد دیگر نیز مى گفتند: «انّما یُعلِّمُه بَشَر» انسانى به او یاد داده است، «أعانَه عَلیهِ قَومٌ آخَرون» گروهى دیگر كمكش كرده اند. ✳️ إتَّبِعْ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ‏ تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پیروى كن، معبودى جز او نیست و از مشركان روى بگردان. ✍️ در آیه ى قبل، تهمت مشركان به پیامبر مطرح شد كه مى گفتند: كلام تو وحى نیست، بلكه آموخته از دیگران است. اینجا به پیامبر دلدارى مى دهد كه تو كار خویش را بكن و به حرف مخالفان اعتنایى نداشته باش. شیوه هاى برخورد با مخالفان، در موارد مختلف متفاوت است، از جمله: گاهى كردن است. «اذا خاطَبَهُمُ الجاهلون قالوا سلاماً» گاهى و عدم برخورد است. «ذَرهُم» ، «حَسبُنا اللّه» گاهى اعراض و بى اعتنایى است. «أعرِض عنهم» گاهى درشتى و غلظت است. «و اغلُظ علیهم» گاهى مقابله به مثل است. «فاْعتَدوا علیه بِمِثل مَا اعتدى علیكم» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ رُوِيَ عَنْ نَوْفِ الْبَكّالي قالَ: خَطَبَنا بِهذِهِ الْخُطْبَةِ أَميرُالْمؤمنينَ عَليٌّ عليه السلام بِالْكُوفَة وَ هُوَ قائِمٌ عَلى حِجارَةٍ، نَصَبَها لَهُ جُعْدَةُ بنُ هُبَيْرَةَ الْمَخْزُومي، وَ عَلَيْهِ مِدْرَعَةٌ مِنْ صُوفٍ وَ حَمائِلُ سَيْفِهِ لِيفٌ، و فى رِجْلَيْهِ نَعْلانِ مِنْ لِيفٍ، و كأنّ جَبينَه ثَفِنَةُ بَعيرٍ. فَقالَ عليه السلام: از خطبه هاى امام عليه السلام است از « » نقل شده كه اميرمؤمنان على عليه السلام در كوفه روى قطعه اى سنگ، كه «جعدة بن هبيره مخزومى» نصب كرده بود ايستاد در حالى كه پيراهنى خشن از پشم بر تن داشت و شمشيرش را با بندى از ليف خرما حمايل كرده بود و در پاهايش كفشى از ليف خرما بود و پيشانى اش از اثر سجده، پينه بسته بود، و اين خطبه را ايراد كرد. از پايان اين خطبه استفاده مى شود كه امام عليه السلام آن را يك هفته قبل از شهادتش ايراد فرموده و هدفش از ايراد آن آماده ساختن مردم براى جهاد با و غارتگران شام بوده ، مردم دعوتش را اجابت كردند و هزاران هزار نفر براى جهاد با ستمگران آماده شدند؛ ولى افسوس .... 👈 امام عليه السلام در اين خطبه براى آماده ساختن روح و جان مردم جهت مبارزه با دشمنان ستمگر به بيان چند نكته مهم مى پردازد که در 8 بخش می آید : ✳️ بخش سوم: علم و آگاهی خداوند *️⃣ فسُبْحَانَ مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ سَوَادُ غَسَقٍ دَاجٍ وَ لَا لَيْلٍ سَاجٍ، فِي بِقَاعِ الْأَرَضِينَ الْمُتَطَأْطِئَاتِ وَ لَا فِي يَفَاعِ السُّفْعِ الْمُتَجَاوِرَاتِ، وَ مَا يَتَجَلْجَلُ بِهِ الرَّعْدُ فِي أُفُقِ السَّمَاءِ وَ مَا تَلَاشَتْ عَنْهُ بُرُوقُ الْغَمَامِ، وَ مَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ تُزِيلُهَا عَنْ مَسْقَطِهَا عَوَاصِفُ الْأَنْوَاءِ وَ انْهِطَالُ السَّمَاءِ، وَ يَعْلَمُ مَسْقَطَ الْقَطْرَةِ وَ مَقَرَّهَا وَ مَسْحَبَ الذَّرَّةِ وَ مَجَرَّهَا، وَ مَا يَكْفِي الْبَعُوضَةَ مِنْ قُوتِهَا، وَ مَا تَحْمِلُ [مِنَ] الْأُنْثَى فِي بَطْنِهَا. ✳️ علم الهی : *️⃣ پس پاك است خدايى كه پوشيده نيست بر او سياهى تيره و تار بر روى ناهموارى هاى زمين، و قلّه هاى كوتاه و بلند كوه ها، و نه غرّش رعد در كرانه آسمان، و نه درخشش برق در لابلاى ابرها، و نه وزش بادهاى تند و طوفان، و نه ريزش برگ ها بر اثر بارش باران، و نه محل سقوط قطرات باران، و نه مسير كشيده شدن دانه ها به وسيله مورچگان، و نه غذاهاى كوچك ناديدنى ها، و نه آنچه كه در شكم حيوانات مادّه در حال رشد است (خدا به همه آنها آگاه است). http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * احاطه علمى او به همه چيز *انواء چيست؟ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " https://eitaa.com/sahife2/56567 صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«14» وَ أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِيَةِ وَ أَصْحِبْهُ السَّلَامَةَ وَ أَعْفِهِ مِنَ الْجُبْنِ وَ أَلْهِمْهُ الْجُرْأَةَ وَ ارْزُقْهُ الشِّدَّةَ وَ أَيِّدْهُ بِالنُّصْرَةِ وَ عَلِّمْهُ السِّيَرَ وَ السُّنَنَ وَ سَدِّدْهُ فِي الْحُكْمِ وَ اعْزِلْ عَنْهُ الرِّيَاءَ وَ خَلِّصْهُ مِنَ السُّمْعَةِ وَ اجْعَلْ فِكْرَهُ وَ ذِكْرَهُ وَ ظَعْنَهُ وَ إِقَامَتَهُ فِيكَ وَ لَكَ «15» فَإِذَا صَافَّ عَدُوَّكَ وَ عَدُوَّهُ فَقَلِّلْهُمْ فِي عَيْنِهِ وَ صَغِّرْ شَأْنَهُمْ فِي قَلْبِهِ وَ أَدِلْ لَهُ مِنْهُمْ وَ لَا تُدِلْهُمْ مِنْهُ فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ قَضَيْتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ يَجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ وَ بَعْدَ أَنْ يَجْهَدَ بِهِمُ الْأَسْرُ وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِينَ وَ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّيَ عَدُوُّكَ مُدْبِرِينَ‏ خدایا حسن نيّت را برايش انتخاب كن، و عافيتش را عهده‏دار شو، و سلامت را همراهش فرما، و از ترسيدن، نگاهش دار، و جرأت را به او الهام كن، و نيرومندى را روزيش فرما، و او را به پيروزى يارى ده، و راه‏ها و روش‏هاى اسلامى را به او بياموز، و راه شايسته را در داورى كردن به او بنما، و ريا را از او برطرف كن، و از شهرت و خودنمايى رهايش فرما، و انديشه و ذكر و مسافرت و اقامتش را در راه خشنودى خود و براى خود قرار ده. پس هر گاه با دشمنان تو و دشمنان خودش روبه رو شود، عددشان را در نظرش اندك نما، و مقامشان را در دل او كوچك ساز، و او را بر آنان پيروزى ده، و دشمنان را بر او پيروز مكن، و اگر زندگى او را به نيك بختى پايان دادى، و شهادت را برايش مقدّر فرمودى، بعد از آن باشد كه دشمنت را با كشتن ريشه كن سازد، و پس از آن باشد، كه اسارت به دست مسلمانان، آن نابكاران را به رنج و زحمت افكند، و به دنبال آن باشد كه اطراف و جوانب سرزمين‏هاى مسلمين ايمنى يابد، و پس از آن باشد كه دشمنانت به ميدان جنگ پشت كرده، و شكست خورده بازگردند. «15» اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِكَ أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِكَ لِيَكُونَ دِينُكَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُكَ الْأَقْوَى وَ حَظُّكَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْيُسْرَ وَ هَيِّئْ لَهُ الْأَمْرَ وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ «16» وَ تَخَيَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ وَ اسْتَقْوِ لَهُ الظَّهْرَ وَ أَسْبِغْ عَلَيْهِ فِي النَّفَقَةِ وَ مَتِّعْهُ بِالنَّشَاطِ وَ أَطْفِ عَنْهُ حَرَارَةَ الشَّوْقِ وَ أَجِرْهُ مِنْ غَمِّ الْوَحْشَةِ وَ أَنْسِهِ ذِكْرَ الْأَهْلِ وَ الْوَلَدِ خدايا! هر رزمنده‏اى از اهل آيينت، يا مجاهدى از پيروان سنّتت با آنان جنگ كند، تا دينت برتر، و حزب و گروهت نيرومندتر، و نصيب دوستانت كامل‏تر باشد، او را آسانى پيش آور، و كار را برايش مهيّا ساز، و پيروزيش را عهده‏دار باش، و براى او ياران و همنشينان برگزين، و پشتش را قوى كن، و درآمدش را كامل فرما، و او را به نشاط و خرّمى بهره‏مند ساز، و آتش شوق به دنيا و مال و منال را از او فرو نشان، و از اندوه تنهايى پناه ده، و ياد زن و فرزند را از خاطرش بزداى. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ✳️ محافظت از زمينه‏ هايى كه اسلام براى سعادت بشر تدارك ديده است، تنها در شرايط ويژه ممكن است. يعنى امّت اسلامى در نظام تربيتى و امنيّتى مى‏توانند آيين مقدّس را پياده و عمل كرده و سپس به نسل بعد منتقل سازند. از اين رو اسلام استعداد پذيرش و اجرايى و دفاعى از كيان خود را براى انسان‏ها فراهم ديده است، پس رمز ماندگار بودن دين پس از هزار و اندى سال، وابسته به استعدادهاى اساسى است. يعنى در مرحله نخست، شريعت حق به وسيله انسانى شايسته و برتر به عنوان رسالت به سوى آدميان مى‏رود؛ سپس با نيروى ايمان مردمى نسل به نسل حركت مى‏كند و در مرحله آخر دفاع از آن در پوشش قدرت نظامى انجام مى‏شود. چنانچه در هر مرحله كاستى يا كوتاهى صورت بگيرد، آن شريعت به هدف نمى‏رسد و در بين راه فرو خواهد پاشيد و يا به دست فراموشى سپرده مى‏شود. بيشترين كوشش و جانبازى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام و رزمندگان حق از صدر اسلام تا كنون صرف ماندگارى و نگهبانى از اصول دين بوده است تا پايه‏هاى خيمه مكتب اسلام پابرجا بماند كه مهمترين آنها خداشناسى و عبادت مى‏باشد كه از نمادهاى بارز آيين حق است. خداوند منّان هم به پاس اين تلاش‏هاى دشوار و خالصانه، دين خود را پاسدارى مى‏نمايد و آن امّت را از بركات و ارزش‏هاى معنوى بهره‏مند مى‏سازد و مى‏فرمايد: يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبّتْ أَقْدَامَكُمْ» «محمد 7» اى مؤمنان! اگر خدا را يارى كنيد، خدا هم شما را يارى مى‏كند و گام هايتان را محكم و استوار مى‏سازد. ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 45 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 ✳️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هرگاه در لباس به جنگ با كفّار مى‏رفت دعا مى‏خواند: خدايا! تو پشتيبان و ياور منى، از تو نيرو مى‏گيرم و با يارى تو حمله مى‏برم و با كمك تو مى‏جنگم. حضرت على عليه السلام در هنگام رويارويى با سپاه معاويه در صفّين دعا نمود: انْ اظْهَرْتَنا عَلى‏ عَدُوِّنا فَجَنِّبْنَا الْبَغْىَ، وَ سَدِّدْنا لِلْحَقِّ وَ انْ اظْهَرْتَهُمْ عَلَيْنا فَارْزُقْنَا الشَّهادَةَ وَ اعْصِمْنا مِنَ الْفِتْنَةِ. «1» اگر ما را بر دشمن پيروزى دادى، از ستم بركنار دار و به راه حق مستقيم ساز و اگر دشمن را بر ما غلبه دادى شهادت را نصيب ما گردان و ما را از فتنه نگاه دار. از آرزوهاى پيوسته و دعاهاى هميشگى معصومان عليهم السلام براى پيروزى پيكارگران در راه مكتب، به خوبى دريافت مى‏شود كه آنان حكومت الهى و اقتدار دولت اسلامى را حاكم بر تاريخ بشرى مى‏پسنديدند؛ زيرا پايدارى دين و موفّقيّت آن وابسته به پيشرفت حكومت اسلام و غلبه بر كافران است و هر گونه مسامحه با مهاجمان اسباب تعطيلى دين جاويد و گوشه نشين شدن دينداران خواهد شد. ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 45 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 ✳️ تجهيز كردن مجاهدى براى جانبازى و دفاع از جان و ناموس مسلمانان به دستور رسول اللّه صلى الله عليه و آله واجب است؛ زيرا اين حركت به منزله عملى كردن دعاست كه حضرت فرمود: مَنْ جَبُنَ مِنَ الْجِهادِ فَلْيُجَهِّزْ بِالْمالِ رَجُلًا يُجاهِدُ فى‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُجاهِدُ فى‏ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ جُهِّزَ بِمالِ غَيْرِهِ فَلَهُ فَضْلُ الْجِهادِ وَ لِمَنْ جَهَّزَهُ فَضْلُ النَّفَقَةِ فى‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ كِلاهُما فَضْلٌ وَ الْجُودُ بِالنَّفْسِ أَفْضَلُ فى‏ سَبِيلِ اللَّهِ مِنَ الْجُودِ بِالْمالِ. هر كسى از جهاد بترسد بايد مردى را كه در راه خدا جهاد مى‏كند كمك مالى‏ رساند، اگر مجاهد در راه خدا با مال ديگرى آماده شود، فضيلت جهاد از آن اوست و فضيلت و ثواب خرج كردن در راه خدا از آن كسى كه او را مجهّز كرده است. هر دو كار فضيلت و ثواب دارد. امّا جانبازى در راه خدا از صرف مال و پول در اين راه برتر است. به هر حال، اگر يارى از راه امدادهاى غيبى باشد؛ دعا و مناجات به درگاه حق تعالى تنها به عنوان ارتباطى براى پيروزى حق بر باطل مى‏شود وگرنه اگر يارى حق به قدرت نظامى باشد، وظيفه رزمندگان، است كه با همان ابزارهاى جنگى پيكار كنند و دعاى آنان و ديگران در حق رزمندگان بهترين نيروى كمكى خواهد بود. همانگونه كه پيامبر عزيز اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: از آزردن مجاهدان در راه خدا بپرهيزيد؛ زيرا خداوند به خاطر آنان به خشم مى‏آيد همچنان كه به خاطر پيامبران خشمناك گرديد؛ و دعاى آنان را بپذيرد همچنان كه دعاى پيامبران را پذيرفت. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 45 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
Doa27Sahifeh.mp3
35.19M
🔈 «دعای صحیفه سجادیه ، دعای امام سجاد (علیه‌السلام) برای » 👤حاج میثم 🏷 🆔 @sahife2
🔷 ۷ آذر سالروز شهادت یکی از بزرگ ترین دانشمندان تاریخ جهان و اسلام، حاج محسن گرامی باد. 🔸همان حاج محسنی که جورج بوش رئیس جمهور جنایتکار آمریکا ۸ سال تلاش کرد تا تیمی از دانشمندان آمریکایی را با او رودررو و از او مصاحبه بگیرند اما این امر بی نتیجه ماند! 🔸همان حاج محسنی که ما با دیدن جنازه اش او را شناختیم اما دشمن لحظه به لحظه ابهت او را می دید و دندان هایش را به هم می فشرد. 🔸همان حاج محسنی که حاج قاسم هر چند وقت یک بار او را ملاقات می کرد و آخرین وضعیت قدرت سخت افزاری اسلام برای نبرد با جبهه کفر را از او می پرسید و به پشتوانه ایشان پا در پای قدرتمندان جهان می انداخت. 🔸همان دانشمندی که جز ۵۰۰ چهره اثرگذار دنیا از دید دشمن آمریکایی بود. 🔸همان مجاهدی که عملاً و تماماً تفسیر کرد آیه مبارکه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» را... 🔸همان دانشمند افسانه ای که اگر در کشور دیگری بود و مثلاً می گفت «زمستان سرد است»، سلبریتی های ایران می گفتند «وای چه جمله زیبایی و...» اما امروز وجودش را موجب افتخار کشورشان نمی دانند! ♦️ای تاریخ قلم را بردار و بنویس اگر زکریای رازی الکل را کشف کرد و ماندگار شد، حاج محسن عصر ما چیزهای را کشف کرد که جهان ظرفیت شنیدنش را ندارد و باید تا دهه ها محرمانه بماند! 🔹در آخر اینکه او بعد از شهادت حاج گفته بود که دنبال کشف جدیدی است و به آن هم رسید! کشف شهادت را می گویم و چه زیبا گفتی شهید که فرمودی: «در عالم رازی است که جز به به بهای خون فاش نمی شود.» ◀️ کانال 🆔 @sahife2
🍀برگی از خاطرات همسر شهید *️⃣«گفتم: «محسن جان! دیر میای بچه‌ها نگرانتن». لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هرچی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر خواب راحت به چشمش میاد؛ پس اجازه بده بیشتر کار کنم». معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ وقتی که نتانیاهو توئیت زد و برای یهودی‌ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد از محسن فخری‌زاده .... آیا اسرائیل به شنبه آرام رسید...؟ ✍️(پشت جلد کتاب شنبه آرام : خاطرات همسر شهید ) 🎥 ماجرای نیمروز (شهید فخری زاده) اینجا 🏷 🆔 @sahife2
📚 بخشی از کتاب شنبه آرام - خاطرات همسر شهید *️⃣ تنم پر از ترکش حاصل از انفجار وانت بود درد در تمام بدنم موج میزد؛ ولی همه ی حواسم پیش محسن بود محسن را در آغوش گرفته بودم؛ خون از کمرش جاری شده و کف آسفالت پهن شده بود صحنه ی کربلا بود پای برهنه بودم و التماس میکردم کسی به فریاد ما برسد. حامد اصغری محافظ اصلی ،محسن تیرخورده بود و روی زمین بود. دوروبرم کسی نبود خدایا من با این غربت چه کنم؟ خدایا به غریبی دختر علی، به غریبی من رحم کن ناراحتی قلبی ام که سی سال با من همراه بود تشدید شده بود هر لحظه احساس میکردم الان قلبم از حرکت می ایستد بوی خون و دود و باروت تمام منطقه را برداشته بود احساس عطش میکردم سرم داشت از شدت درد منفجر میشد تنها فریاد میزدم ای دختر علی دستم به دامنت به دادم برس. هیچ وقت این طور غریبی نکشیده بودم انگار صحنه ی کربلا بود که داشتم در کنار خیمه های نیم سوخته با دختران پابرهنه فریاد می زدم. 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رشد شيعه در فلسطين اشغالی 🔹اطلاعات جديدی در مورد وجود جمع زيادی كه در فلسطين اشغالی به شيعه گرويده اند و جمع بسياری كه شيعه بوده اند اما اعلام نمی كرده اند 🏷 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 گفتگوی با بانوی قهرمانی که با کودک نوزادش روی سکوی مدال رفت https://eitaa.com/sahife2/56491 *️⃣ساره جوانمردی برای دریافت مدال نقره در مراسم اهدای مدال تپانچه بادی 10 متر زنان مسابقات پاراآسیایی هانگژو، با نوزاد 3 ماهه خود روی سکو رفت . 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكوُاْ وَمَا جَعَلْنَكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ‏ و اگر خداوند مى خواست (همه به اجبار ایمان مى آوردند و) شرك نمى ورزیدند (ولى سنّت الهى چنین نیست) و ما تورا بر آنان نگهبان قرار ندادیم و تو وكیل (ایمان آوردن) آنان نیستى. ✍️ شیّت و خواستِ خداوند دو گونه است: خواست تشریعى و خواست تكوینى. خداوند از نظر تشریعى، هدایتِ همه ى مردم را خواسته است و لذا پیامبران و كتب آسمانى را فرستاده است، امّا از نظر تكوینى خواسته است كه مردم بر اساس اراده و اختیار خود، راه را انتخاب كنند، نه آنكه مجبور به پذیرش دین باشند. ✳️ وَلَا تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَ لِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى‏ رَبِّهِم مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ و به (معبود) كسانى كه غیر خدا را مى خوانند ناسزا نگویید كه آنان نیز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مى گویند. ما این گونه عمل هر امّتى را برایشان جلوه دادیم. سپس بازگشت آنان به سوى پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه مى كردند خبر مى دهد. ✍️ خداوند، انسان را چنان آفریده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد، كم كم در روح او تأثیر مى گذارد و به آن عادت مى كند. از این رو، زینت دادن كارها گاهى به خدا نسبت داده شده، «زَیَّنّا»، كه خالق این تأثیر است، و گاهى به شیطان نسبت داده شده كه از طریق وسوسه و وعده، زشت ها را زیبا جلوه مى دهد. «زیّن لهم الشّیطان» حضرت على علیه السلام در جنگ صفّین به سربازان خود توصیه مى كرد كه به پیروان معاویه دشنام و ناسزا نگویند، بلكه سیماى آنان را مطرح كنند كه بهتر از دشنام است. امیرالمؤمنین على علیه السلام فرمودند: از مصادیقِ دشنام به خدا، دشنام به ولىّ خداست. حساب لعن و نفرین و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست. لعن و برائت كه در آیات دیگر قرآن از سوى خداوند اعلام شده، در واقع بیانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشركان است كه بیزارى خود را از راه آنان اعلام مى كنیم. «لعنة اللّه على الظالمین» ، «برائة من اللَّه...» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ رُوِيَ عَنْ نَوْفِ الْبَكّالي قالَ: خَطَبَنا بِهذِهِ الْخُطْبَةِ أَميرُالْمؤمنينَ عَليٌّ عليه السلام بِالْكُوفَة وَ هُوَ قائِمٌ عَلى حِجارَةٍ، نَصَبَها لَهُ جُعْدَةُ بنُ هُبَيْرَةَ الْمَخْزُومي، وَ عَلَيْهِ مِدْرَعَةٌ مِنْ صُوفٍ وَ حَمائِلُ سَيْفِهِ لِيفٌ، و فى رِجْلَيْهِ نَعْلانِ مِنْ لِيفٍ، و كأنّ جَبينَه ثَفِنَةُ بَعيرٍ. فَقالَ عليه السلام: از خطبه هاى امام عليه السلام است از « » نقل شده كه اميرمؤمنان على عليه السلام در كوفه روى قطعه اى سنگ، كه «جعدة بن هبيره مخزومى» نصب كرده بود ايستاد در حالى كه پيراهنى خشن از پشم بر تن داشت و شمشيرش را با بندى از ليف خرما حمايل كرده بود و در پاهايش كفشى از ليف خرما بود و پيشانى اش از اثر سجده، پينه بسته بود، و اين خطبه را ايراد كرد. از پايان اين خطبه استفاده مى شود كه امام عليه السلام آن را يك هفته قبل از شهادتش ايراد فرموده و هدفش از ايراد آن آماده ساختن مردم براى جهاد با و غارتگران شام بوده ، مردم دعوتش را اجابت كردند و هزاران هزار نفر براى جهاد با ستمگران آماده شدند؛ ولى افسوس .... 👈 امام عليه السلام در اين خطبه براى آماده ساختن روح و جان مردم جهت مبارزه با دشمنان ستمگر به بيان چند نكته مهم مى پردازد که در 8 بخش می آید : ✳️ بخش چهارم: عجز انسان از وصف خدا *️⃣ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْكَائِنِ، قَبْلَ أَنْ يَكُونَ كُرْسِيٌّ أَوْ عَرْشٌ أَوْ سَمَاءٌ أَوْ أَرْضٌ أَوْ جَانٌّ أَوْ إِنْسٌ. لَا يُدْرَكُ بِوَهْمٍ وَ لَا يُقَدَّرُ بِفَهْمٍ وَ لَا يَشْغَلُهُ سَائِلٌ وَ لَا يَنْقُصُهُ نَائِلٌ، وَ لَا يَنْظُرُ بِعَيْنٍ وَ لَا يُحَدُّ بِأَيْنٍ وَ لَا يُوصَفُ بِالْأَزْوَاجِ وَ لَا يَخْلُقُ بِعِلَاجٍ وَ لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُقَاسُ بِالنَّاسِ. الَّذِي كَلَّمَ مُوسى تَكْلِيماً وَ أَرَاهُ مِنْ آيَاتِهِ عَظِيماً بِلَا جَوَارِحَ وَ لَا أَدَوَاتٍ وَ لَا نُطْقٍ وَ لَا لَهَوَاتٍ؛ بَلْ إِنْ كُنْتَ صَادِقاً أَيُّهَا الْمُتَكَلِّفُ لِوَصْفِ رَبِّكَ، فَصِفْ جِبْرِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ جُنُودَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ فِي حُجُرَاتِ الْقُدُسِ، مُرْجَحِنِّينَ مُتَوَلِّهَةً عُقُولُهُمْ أَنْ يَحُدُّوا أَحْسَنَ الْخَالِقِينَ، فَإِنَّمَا يُدْرَكُ بِالصِّفَاتِ ذَوُو الْهَيْئَاتِ وَ الْأَدَوَاتِ وَ مَنْ يَنْقَضِي إِذَا بَلَغَ أَمَدَ حَدِّهِ بِالْفَنَاءِ؛ فَلَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ، أَضَاءَ بِنُورِهِ كُلَّ ظَلَامٍ وَ أَظْلَمَ بِظُلْمَتِهِ كُلَّ نُورٍ. ✳️ 3. خدا شناسى : *️⃣ حمد و سپاس خداوندى را سزاست كه همواره وجود داشت، پيش از آن كه كرسى يا عرش، آسمان يا زمين، جن يا انس، پديد آيند. خداوندى كه ذات او را فكرها و عقل هاى ژرف انديش نتوانند بشناسند، و با نيروى انديشه اندازه اى براى او نتوانند تصوّر كنند. هيچ سؤال كننده اى او را به خود مشغول نسازد، و فراوانى عطا و بخشش از دارايى او نكاهد، براى ديدن به چشم مادّى نياز ندارد، و در مكانى محدود نمى شود. همسر و همتايى ندارد، و با تمرين و تجربه نمى آفريند، و با حواس درك نشود، و با مردم مقايسه نگردد، خدايى كه بدون اعضاء و جوارح و زبان و كام با حضرت موسى عليه السّلام سخن گفت و آيات بزرگش را به او شناساند. اى كسى كه براى توصيف كردن پروردگارت به زحمت افتاده اى، اگر راست مى گويى جبرئيل و ميكاييل و لشكرهاى فرشتگان مقرّب را وصف كن، كه در بارگاه قدس الهى سر فرود آورده اند، و عقل هايشان در درك خدا، سرگردان و درمانده است، تو چيزى را مى توانى با صفات آن درك كنى كه داراى شكل و اعضاى و جوارح و داراى عمر محدود و أجل معيّن باشد. پس جز اللّه خدايى نيست كه هر تاريكى را به نور خود روشن كرد، و هر چه را كه جز به نور او روشن بود به تاريكى كشاند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * عجز ما از درک صفات او * رمز پيچيدگى صفات خدا *عرش و کرسى چيست؟ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " https://eitaa.com/sahife2/56582 صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«14» وَ أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِيَةِ وَ أَصْحِبْهُ السَّلَامَةَ وَ أَعْفِهِ مِنَ الْجُبْنِ وَ أَلْهِمْهُ الْجُرْأَةَ وَ ارْزُقْهُ الشِّدَّةَ وَ أَيِّدْهُ بِالنُّصْرَةِ وَ عَلِّمْهُ السِّيَرَ وَ السُّنَنَ وَ سَدِّدْهُ فِي الْحُكْمِ وَ اعْزِلْ عَنْهُ الرِّيَاءَ وَ خَلِّصْهُ مِنَ السُّمْعَةِ وَ اجْعَلْ فِكْرَهُ وَ ذِكْرَهُ وَ ظَعْنَهُ وَ إِقَامَتَهُ فِيكَ وَ لَكَ «15» فَإِذَا صَافَّ عَدُوَّكَ وَ عَدُوَّهُ فَقَلِّلْهُمْ فِي عَيْنِهِ وَ صَغِّرْ شَأْنَهُمْ فِي قَلْبِهِ وَ أَدِلْ لَهُ مِنْهُمْ وَ لَا تُدِلْهُمْ مِنْهُ فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ قَضَيْتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ يَجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ وَ بَعْدَ أَنْ يَجْهَدَ بِهِمُ الْأَسْرُ وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِينَ وَ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّيَ عَدُوُّكَ مُدْبِرِينَ‏ خدایا حسن نيّت را برايش انتخاب كن، و عافيتش را عهده‏دار شو، و سلامت را همراهش فرما، و از ترسيدن، نگاهش دار، و جرأت را به او الهام كن، و نيرومندى را روزيش فرما، و او را به پيروزى يارى ده، و راه‏ها و روش‏هاى اسلامى را به او بياموز، و راه شايسته را در داورى كردن به او بنما، و ريا را از او برطرف كن، و از شهرت و خودنمايى رهايش فرما، و انديشه و ذكر و مسافرت و اقامتش را در راه خشنودى خود و براى خود قرار ده. پس هر گاه با دشمنان تو و دشمنان خودش روبه رو شود، عددشان را در نظرش اندك نما، و مقامشان را در دل او كوچك ساز، و او را بر آنان پيروزى ده، و دشمنان را بر او پيروز مكن، و اگر زندگى او را به نيك بختى پايان دادى، و شهادت را برايش مقدّر فرمودى، بعد از آن باشد كه دشمنت را با كشتن ريشه كن سازد، و پس از آن باشد، كه اسارت به دست مسلمانان، آن نابكاران را به رنج و زحمت افكند، و به دنبال آن باشد كه اطراف و جوانب سرزمين‏هاى مسلمين ايمنى يابد، و پس از آن باشد كه دشمنانت به ميدان جنگ پشت كرده، و شكست خورده بازگردند. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
مقدمه ✳️ در فرازهاى ملكوتى و عرشى بالا به دو مسئله بسيار مهم اشارت شده است: 1- 2- ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 49 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ✳️ بدون شك اگر تمام انسان‏ها در طول تاريخ تسليم بى قيد و شرط فرهنگ حق بودند، و مسأله ظلم و ستم و استعمار و استثمار و زورگوئى و قلدرى در كار نبود، مسأله‏اى تحت عنوان جهاد با دشمن مطرح نمى‏شد. ولى با كمال تأسّف در تمام ادوار، مردمى بودند كه حاضر به تواضع در برابر مقرّرات الهى نبودند، و از طرفى به ديگران زور مى‏گفتند و تجاوز به حقوق آنان مى‏كردند، به اين خاطر مسأله با عظمت ، براى شكستن كبر متكبّر و جلوگيرى از قلدرى و تجاوز، امرى عقلى و فطرى و مشروع است، و اگر سايه با بركت جهاد بر سر انسان نبود كرامت انسانى نابود مى‏شد. و هرج و مرج در حيات بشرى پديد مى‏آمد. اسلام كه خود آيين فطرت و عقل، و مدرسه كرامت و شرافت، و فضاى عدل و عدالت، و دين صلح و سلامت، و مهر و رأفت و عشق به انسان است، تنها و تنها براى درهم شكستن ظلم و ستم، و به خاك ماليدن دماغ ظالم و ستمكار، و گرفتن حق مظلومان از دست ستمگران و برپا شدن عدل و قسط در تمام پهنه زمين، جهاد را همراه با تمام لوازم و توابعش تجويز نموده است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 50 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 ✳️ در رساله « از ديدگاه امام على عليه السلام» مى‏خوانيم: «اسلام مسأله جهاد را به عنوان يك ضرورت و وظيفه در حالى مطرح مى‏كند كه براى خون و حيات انسان ارزش فراوان قائل است، تا آن‏جا كه قتل يك انسان را برابر با كشتار دسته جمعى همه انسان‏ها مى‏شمارد: أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ اوْ فَسادٍ فِى الاْرْضِ فَكَانَّما قَتَلَ النّاسَ جَميعاً وَ مَنْ احْياها فَكَانَّما احْيَا النّاسَ جَميعاً» «مائده 32» هر كس انسانى را جز براى حق، [قصاص‏] يا بدون آن كه فسادى در زمين كرده باشد، بكشد، چنان است كه همه انسان‏ها را كشته، و هر كس انسانى را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گويى همه انسان‏ها را زنده داشته است. وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتى حَرَّمَ اللَّهُ الَّا بِالْحَقِّ» «انعام 151» و انسانى را كه خدا محترم شمرده جز به حق نكشيد. اسلام پيكار مسلّحانه را در شرايطى به كار مى‏گيرد كه با تأييد فراوان توصيه مى‏كند كه مبادا روش‏هاى نابخردانه دشمنان در نحوه استفاده از قانون جهاد، شما را به تندروى و خشونت بيشتر و تجاوز و بى عدالتى منحرف سازد. وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَئانُ قَوْمٍ عَلى الَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوى» «مائده 8» و نبايد دشمنى با گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نورزيد؛ عدالت كنيد كه آن به پرهيزكارى نزديك‏تر است. اسلام، جنگ را تنها در مواردى تجويز مى‏كند كه راههاى صلح شرافتمندانه و مسالمت به كلّى بسته شده باشد. وَ انْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ» «انفال 61» و اگر دشمنان به صلح گرايند، تو هم به صلح گراى، و بر خدا توكّل كن. اسلام سوء استفاده از قانون جهاد را براى مقاصد ماجراجوئى و سلطه جوئى و رسيدن به منافع مادّى و استثمار ملّت‏ها به شدت محكوم مى‏كند. وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ الْقى الَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثيرَةٌ» «نساء 94» و به كسى كه نزد شما اظهار اسلام مى‏كند، نگوييد: مؤمن نيستى. [تا] براى به دست‏آوردن كالاى بى‏ارزش و ناپايدار زندگى دنيا [او را بكشيد، اگر خواهان غنيمت هستيد] پس [براى شما] نزد خدا غنايم فراوانى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏10، ص: 50 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
Doa27Sahifeh.mp3
35.19M
🔈 «دعای صحیفه سجادیه ، دعای امام سجاد (علیه‌السلام) برای » 👤حاج میثم 🏷 🆔 @sahife2