eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه ی *️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ فِي التَوْحيدِ وَ تَجْمَع هذِهِ الْخُطْبَة مِنْ أُصولِ الْعِلْمِ ما لا تَجْمَعُهُ خُطْبَةٌ. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه درباره ايراد فرموده و آن قدر اصول علمى در آن گرد آمده كه درهيچ خطبه اى وجود ندارد !! 👈 این خطبه نورانی در 7 بخش می آید : ✳️ بخش اول: شناخت صحیح خدا *️⃣ مَا وَحَّدَهُ مَنْ كَيَّفَهُ، وَ لَا حَقِيقَتَهُ أَصَابَ مَنْ مَثَّلَهُ، وَ لَا إِيَّاهُ عَنَى مَنْ شَبَّهَهُ، وَ لَا صَمَدَهُ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ تَوَهَّمَهُ؛ كُلُّ مَعْرُوفٍ بِنَفْسِهِ مَصْنُوعٌ وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُولٌ؛ فَاعِلٌ لَا بِاضْطِرَابِ آلَةٍ، مُقَدِّرٌ لَا بِجَوْلِ فِكْرَةٍ، غَنِيٌّ لَا بِاسْتِفَادَةٍ؛ لَا تَصْحَبُهُ الْأَوْقَاتُ وَ لَا تَرْفِدُهُ الْأَدَوَاتُ، سَبَقَ الْأَوْقَاتَ كَوْنُهُ وَ الْعَدَمَ وُجُودُهُ وَ الِابْتِدَاءَ أَزَلُهُ [أَوَّلُهُ]؛ بِتَشْعِيرِهِ الْمَشَاعِرَ عُرِفَ أَنْ لَا مَشْعَرَ لَهُ، وَ بِمُضَادَّتِهِ بَيْنَ الْأُمُورِ عُرِفَ أَنْ لَا ضِدَّ لَهُ، وَ بِمُقَارَنَتِهِ بَيْنَ الْأَشْيَاءِ عُرِفَ أَنْ لَا قَرِينَ لَهُ؛ ضَادَّ النُّورَ بِالظُّلْمَةِ وَ الْوُضُوحَ بِالْبُهْمَةِ وَ الْجُمُودَ بِالْبَلَلِ وَ الْحَرُورَ بِالصَّرَدِ [بِالصَّرْدِ]، مُؤَلِّفٌ بَيْنَ مُتَعَادِيَاتِهَا، مُقَارِنٌ بَيْنَ مُتَبَايِنَاتِهَا، مُقَرِّبٌ بَيْنَ مُتَبَاعِدَاتِهَا، مُفَرِّقٌ بَيْنَ مُتَدَانِيَاتِهَا. ✳️ 1. شناساندن صحيح خداوند سبحان : *️⃣ كسى كه كيفيّتى براى خدا قائل شد يگانگى او را انكار كرده، و آن كس كه همانندى براى او قرار داد به حقيقت خدا نرسيده است. كسى كه خدا را به چيزى تشبيه كرد به مقصد نرسيد. آن كس كه به او اشاره كند يا در وهم آورد، خدا را بى نياز ندانسته است. هر چه كه ذاتش شناخته شده باشد آفريده است، و آنچه در هستى به ديگرى متّكى باشد داراى آفريننده است. سازنده اى غير محتاج به ابزار، اندازه گيرنده اى بى نياز از فكر و انديشه، و بى نياز از يارى ديگران است. با زمان ها همراه نبوده، و از ابزار و وسائل كمك نگرفته است. هستى او برتر از زمان، و وجود او بر نيستى مقدّم است، و ازليّت او را آغازى نيست. با پديد آوردن حواس، روشن مى شود كه حواسّى ندارد، و با آفرينش اشياء متضاد، ثابت مى شود كه داراى ضدّى نيست، و با هماهنگ كردن اشياء دانسته مى شود كه همانندى ندارد. خدايى كه روشنى را با تاريكى، آشكار را با نهان، خشكى را با ترى، گرمى را با سردى، ضدّ هم قرار داد، و عناصر متضاد را با هم تركيب و هماهنگ كرد، و بين موجودات ضدّ هم، وحدت ايجاد كرد، آنها را كه با هم دور بودند نزديك كرد، و بين آنها كه با هم نزديك بودند فاصله انداخت. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه امام عليه السلام در اين خطبه درباه صفات خدا داد سخن سر داده و بيش از هفتاد وصف از اوصاف الهى را در آن بيان كرده است كه در هيچ خطبه ديگرى گستردگى ذكر صفات جلال و جمال، در اين حدّ ديده نمى شود. * نکات دقیقى درباره صفات خدا *چگونگى جمع ضدّین 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
اللَّهُمَّ عَقِّمْ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ ، وَ يَبِّسْ أَصْلَابَ رِجَالِهِمْ ، وَ اقْطَعْ نَسْلَ دَوَابِّهِمْ وَ أَنْعَامِهِمْ ، لَا تَأْذَنْ لِسَمَائِهِمْ فِي قَطْرٍ ، وَ لَا لِأَرْضِهِمْ فِي نَبَاتٍ . [6] ترجمه: بار خدايا بچه‏دانهاى زنانشان را از زائيدن بازدار، و پشتهاى مردانشان را خشك گردان، و نسل چهارپايان و شتر و گاو و گوسفندشان را قطع كن، و آسمانشان را در باريدن و زمينشان را در روئيدن اذن و فرمان مده (تا سرگردان و نگران باشند) صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
اللَّهُمَّ وَ قَوِّ بِذَلِكَ مِحَالَ أَهْلِ الْإِسْلَامِ ، وَ حَصِّنْ بِهِ دِيَارَهُمْ ، وَ ثَمِّرْ بِهِ أَمْوَالَهُمْ ، وَ فَرِّغْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتِهِمْ لِعِبَادَتِكَ ، وَ عَنْ مُنَابَذَتِهِمْ لِلْخَلْوَةِ بِكَ حَتَّى لَا يُعْبَدَ فِي بِقَاعِ الْأَرْضِ غَيْرُكَ ، وَ لَا تُعَفَّرَ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ جَبْهَةٌ دُونَكَ . [7] ترجمه: بار خدايا به وسيله‏ى آنچه درباره‏ى دشمنان درخواست شد تدبير و دورانديشى مسلمانان را (يا جايگاه مسلمانان را در صورتى كه محال اهل الاسلام كه در نسخه‏ى ابن ادريس ديده شده خوانده شود) نيرومند و به سبب آن شهرهاشان را استوار و دارائيهاشان را بسيار نما، و ايشان را از جنگيدن با دشمن براى عبادت و بندگيت و از زد و خورد با آنها براى خلوت نمودن و تنهائى گزيدن با تو آسوده گردان تا همه جاى زمين جز تو پرستش نشود، و جز تو براى كسى از ايشان پيشانى به خاك گذارده نگردد صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
71e05a60-7354-47ec-8ac6-5cbd62653072.mp3
11.38M
🔈 «دعای صحیفه سجادیه ، دعای امام سجاد (علیه‌السلام) برای » 👤سید مصطفی (مداح ) 🏷 🆔 @sahife2
« کتاب را هر کس از روی اخلاص و با نیت پاک بخواند و در فهم معانی آن اندیشه نماید، بی درنگ نور الهی در دل او تابیده و متوجه خداوند متعال گشته و به راه سعادت و نیک بختی دنیا و آخرت قدم می‌گذارد .» 👤مرحوم سید علی نقی (مترجم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ) 🔗کانال 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) هفته ی 137 ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم و ورعا فى اجمال. بار الها! به من یک ای روزى فرما كه از حد اعتدال تجاوز ننمايد.
«»درلغت به معنای خودداری از آنچه سزاوار نیست.«» در اینجا یعنی اعتدال. «ورع»مرحله بالاتر از تقوی است،انسان به مرحله ای می رسد که از مکروه هم خوداری می کند،هیچگاه سمت گناه نمی رود و اینکه قید «اجمال»آمده یعنی «ورع»به تفریط نرسد والا دچار «وسواس»می شود. امیرالمومنین علیه السلام در نامه ۴۵ نهج البلاغه می فرماید:« اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ » شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟ «بِوَرَعٍ»، با ورع خودتان، با پرهیز خودتان از گناه، با اجتهاد و کوشش و تلاش خودتان https://eitaa.com/sahife2/2944 حضرت از پیروانش می خواهد که اورا با «ورع»یاری کنند. واکنون آیا این درخواست امام عصر علیه السلام از دوستدارانش نیست؟ درس مهمی که پیش نیاز ظهور است.
در لغت به معناى كف نفس از و است و درباره‏ ى مقايسه‏ ى آن با «» احتمالاتى داده شده است: بعضى گفته‏اند معناى «ورع» و «تقو ى» يكى است، و بعضى از نظر ترك شبهات، بين «ورع» و «تقو ى» تفاوت قائل‏اند : ورع الرجل جانب الاثم و كف عن المعاصى و الشبهات. الورع محركه التقو ى. گرايش مرد به «ورع»، عبارت از اجتناب از گناه و خوددارى از معاصى و شبهات است و «ورع» محرکی است برای وصول به تقوا
افراد باايمان در پيشگاه بار ى تعالى ارزشى بسيار بزرگ دارد و به موجب حديثى كه آمده، خداوند آنان را در بهشت اختصاصى جاى می‏دهد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: از جمله‏ ى هاى خداوند با حضرت بن عمران اين بود كه فرمود: يا موسى: ما تقرب الى المتقربون بمثل الورع عن محارمی فانى ابيحهم جنات عدن لا اشرك معهم احدا. اى موسى! هيچ عامل قربى همانند از گناه، بندگانم را به من نزديك نمی‏كند، من در مقابل ورع بهشت عدن را پاداش آنان قرار می‏دهم، بهشتى كه مختص اين گروه است و دگران در اين پاداش شريك آنان نيستند.
سعادت و رستگارى افراد باايمان وابسته به دو اصل اساسى است: 1- انجام حسنات 2- ترك سيئات. سوال: نقش اين دو در فلاح و رستگارى انسانها يكسان است يا متفاوت؟ پاسخ: ترك سيئات و اجتناب از گناهان در تامين سعادت آدمی نقش موثرترى دارد على (علیه السلام) فرمود: اجتناب السيئات اولى من اكتساب الحسنات. براى نيل به كمال انسانى و سعادت واقعى، پرهيز از گناهان نسبت به كسب حسنات در اولويت و برترى قرار دارد.
گناهان و اعمال غيرمشروع، مطبوع طبع هوى و شهوات است. كسى كه می‏خواهد دارا ى و تقو ى باشد و از گناه و ناپاكى مصون بماند، لازم است با هواى نفس بجنگد، شهوت را مهار نمايد و تمنيات غيرمشروعش را سركوب كند. خلاصه، به فرموده‏ ى رسول اكرم (ص)، خويشتن را مهياى نمايد و اين كارى است بس مشكل و عبادتى است بسيار سنگين. امام باقر (علیه السلام) فرمود: ان اشد العباده الورع. سخت ‏ترين عبادات، و خوددار ى از گناه است.
على (علیه السلام) در يكى از خطبه ‏ها ( ) ، حديثى از رسول اكرم (ص) نقل نموده، سپس ذيل حديث نبو ى، خود بياناتى ايراد فرموده كه سختى عبادت را تبيين می‏نمايد : فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) كَانَ يَقُولُ إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ. وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي كُرْهٍ، وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ، فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ، فَإِنَّ هَذِهِ النَّفْسَ أَبْعَدُ شَيْءٍ مَنْزِعاً، وَ إِنَّهَا لَا تَزَالُ تَنْزِعُ إِلَى مَعْصِيَةٍ فِي هَوًى. همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى فرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارى ها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس ها و شهوات گرفته است». آنگاه على (علیه السلام) مردم را مخاطب ساخت و فرمود: بدانيد هيچ طاعتى نيست مگر آنكه از رو ى كراهت و بى ‏ميلى انجام می‏گردد و هيچ معصيتى نيست مگر آنكه از رو ى شهوت و لذت واقع می‏شود، پس خداوند آن بنده را مشمول رحمت خود قرار دهد كه از شهوات ناروا دل برگيرد و آن را واپس زند، هواى نفس را از كرسى حاكميت به زير آورد و از اطاعتش سرپيچى نمايد. https://eitaa.com/sahife2/56157
افرادى كه علاقه ‏مند به كف نفس و خويشتندارى هستند و می‏خواهند به مقام رفيع و تقوى نايل شوند، بايد خود را بسازند و با تمرينهاى مفيد، اين ملكه‏ ى گرانقدر را در نفس خويش به وجود آورند و گرفتن يكى از عوامل بسيار موثر برا ى نيل به اين هدف عالى است. خداوند روزه را نه فقط بر مسلمين واجب نموده، بلكه در قرآن شريف خاطرنشان گرديده كه پيروان انبياء گذشته نيز به اداى اين فريضه موظف بوده‏اند. يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب عل ى الذين من قبلكم لعلكم تتقون. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! روزه گرفتن به قضا ى الهى بر عهده‏ ى شما نوشته شده، همانطور كه اين فريضه‏ ى دينى برا ى امم پيش از شما نوشته شده بود.
و تقوى چيزى جز كف نفس و امساك از محرمات الهى نيست. روزه‏ دار در ايام ماه با اراده و اختيار خود به منظور اطاعت امر الهى از خوردن و نوشيدن و عمل جنسى و ديگر مفطرات كه خواسته‏ ى هواى نفس و شهوات است، امساك می‏نمايد و روزه را با گرسنگى و تشنگى به پايان می‏برد. ماه رمضان ايام كف نفس و اوقات ورع و تقوى است. رسول اكرم (ص) در يكى از خطبه ‏ها آمدن ماه رمضان را بشارت داد و درباره‏ ى وظايف مردم در آن ماه، مبسوطا سخن گفت. على (علیه السلام) میفرمایند: بين سخنان آن حضرت به پا خاستم و گفتم: يا رسول‏الله! ما افضل الاعمال فى هذا الشهر؟ اى رسول معظم! در اين ماه چه عملى برتر از تمام اعمال است؟ فرمود: يا اباالحسن! افضل الاعمال فى هذا الشهر الورع عن محارم الله عز و جل. افضل اعمال در اين ماه، از محرمات و گناهان است.
شايد در نظر بعضى، بهترين عمل در ماه رمضان خواندن قرآن، افطار دادن به مسلمانان روزه‏دار، صله‏ ى‏ رحم نمودن، و از اين قبيل باشد، ولى رسول اكرم (ص) فرمود: بهترين عمل، و اجتناب از گناه است، يعنى در ماه رمضان بهترين عمل آن است كه تمام اعضاى بدن از چشم و گوش و زبان و دست و پا از گناه اجتناب داشته باشند.
اگر ورزشكار ى برا ى تقويت جسم، يك ماه متوالى تمرين نمايد، قطعا پس از گذشت يك ماه، بر نيروى اعصاب و عضلاتش افزوده می‏شود و بالنسبه قوى می‏گردد. كسى كه به امر الهى يك ماه متوالى روزه می‏گيرد و با اراده و عمد، هواى نفس و شهوات خويش را واپس می‏زند و از مفطرات امساك می‏نمايد، قطعا اراده‏ اش در كف نفس تقويت می‏شود و اگر خواسته باشد می‏تواند در تمام ايام سال از نيرويى كه در ماه رمضان به دست آورده استفاده كند، به تمنيات غيرمشروع خويش پاسخ منفى دهد، و در راه و تقو ى پيشرو ى نمايد.
متاسفانه بيشتر مردم از تملك نفسى كه بر اثر روزه‏ ى ماه رمضان به دست می‏آورند، برا ى تقواى يازده ماه ديگر استفاده نمی‏كنند و عملا آن را نقض می‏نمايند. از اين رو، قرآن شريف در آيه‏ ى مذكور پس از اعلام وجوب روزه فرموده است: لعلكم تتقون. روزه بگيريد، شايد با اين عمل مقدس به تقو ى نايل شويد، يعنى اگر تصميم ترك گناه را ادامه دهيد، متقى و با خواهيد بود و اگر تصميم خويش را نقض نموديد، از ورع و تقوا ى جامع بهره و نصيبى نخواهيد داشت.
اوليا ى گرامی اسلام درباره‏ ى اهميت ورع، سخن بسيار گفته و پيروان خويش را به اهميت آن متوجه نموده‏اند. امام صادق (علیه السلام) : اتقو الله و صونوا دينكم بالورع. راه تقو ى در پيش گيريد و دين خود را با و پرهيز از گناه محافظت نماييد. امام (علیه السلام) در اين روايت اعلام خطر نموده و می‏خواهد بفرمايد اگر در گناه لاابالى و بيباك شديد، نه تنها به پليدى و پستى می‏گراييد، بلكه دينتان نيز در معرض زوال قرار می‏گيرد و اين مطلب در قرآن شريف نيز خاطرنشان گرديده است . ثم كان عاقبه الذين اساءوا السوءآى ان كذبوا بايات الله و كانوا بها يستهزءون. عاقبت كار بد عملان و اهل معصيت اين است كه آيات الهى را تكذيب می‏كنند و آنها را مورد تمسخر و استهزاء قرار می‏دهند.