مسلمان گناهكار نه تنها به دين خود آسيب میرساند، بلكه موجب بدنامی اولياى معصوم و منزه اسلام میگردد و زبان دشمنان را به بدگوي ى میگشايد.
ابوالصباح كنانى به امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: ما از مردم بر اثر وابستگى به شما چه چيزها میبينيم.
امام (علیه السلام) فرمود: در مورد من از مردم چه میبينى؟
گفت: بين ما و دگرى سخن رد و بدل میشود، به ما میگويد: جعفرى خبيث.
امام (علیه السلام) فرمود: مردم شما را به واسطه ى من سرزنش میكنند؟
عرض كرد: بلى.
فرمود:
ما اقل و الله من يتبع جعفرا منكم. انما اصحابى من اشتد ورعه و عمل لخالقه و رجا ثوابه. فهولاء اصحابى.
به خدا قسم چقدر كم است از شما آن كس كه تابع واقعى جعفر باشد.
صحابى من كسى است كه داراى ورع شديد است، براى آفريدگار عمل میكند و به اجر او اميدوار است، اين گروه اصحاب من هستند.
مدعى اسلام بودن، از تشيع سخن گفتن، انواع گناهان را مرتكب شدن، براى ائمه ى طاهرين عليهمالسلام بسيار سنگين و گران است و موجب میشود كه دشمنان به اولياى دين اسائه ى ادب كنند و درباره ى آنان سخنان ى ناروا بگويند.
«#ورع» همانند «تقو ى» مراتب و درجاتى دارد. تحقق ورع به اين است كه آدمی از گناهان اجتناب نمايد و دامن خويشتن را از معصيت منزه دارد.
حفص بن غياث میگويد: از امام صادق (علیه السلام) سئوال كردم: چه كسى بين مردم داراى #ورع است؟
فرمود: الذ ى يتورع عن محارم الله عز و جل.
شخصى كه از گناهان و محرمات اجتناب مینمايد.
#ورع بى مانند و بلندپايه را كسى واجد است كه نه تنها از محرمات قطعى و گناهان واضح پرهيز میكند، بلكه از امور مشتبه نيز اجتناب مینمايد كه مبادا به گناه آلوده شود
مولى الموحدين على عليهالسلام میفرمايد:لا ورع كالوقوف عند الشبهه.
هيچ ورعى از نظر رفعت مانند توقف در امور مشتبه نيست.
وقفه ى افراد متقى و با ورع در مورد شبهه، حاكى از اين است كه آنان به منهيات حضرت بارى تعالى توجه بسيار دارند و در مقام بندگى و اطاعت نه تنها پيرامون حرام هاى بين و گناهان واضح نمیگردند، بلكه از شبهات نيز اجتناب میكنند كه مبادا دچار حرام شوند.
ولى اين انسانهاى بزرگوار و منزه بايد همواره مراقب باشند كه در پرهيز از شبهات دچار #افراط نشوند و از حد اعتدال تجاوز ننمايند، زیرا که زياده رو ى در اين كار ممكن است آنان را به بيمارى وسواس مبتلا كند و در زندگى خود و كسانى كه با آنان معاشرند ايجاد بى نظمی و اختلال نمايد و اسلام هرگز اين زياده رو ى غيرعقلانى را اجازه نمیدهد.
لذاست که امام سجاد (علیه السلام) به پيشگاه خداوند عرض میكند:
و ورعا فى اجمال.
بار الها! مرا از #ورع و كف نفسى معتدل و دور از زياده رو ى و افراط برخوردار فرما.
اميرالمومنين على (علیه السلام) ) فرموده: : لاتسترشد الى الحزم بغير دليل العقل. فتخطئى منهاج الراى، فان افضل العقل معرفه الحق بنفسه.
از غير دليل عقلى براى حزم و احتياط راهنمايى نخواهيد، چه آنكه اگر از غير دليل عقلى هدايت طلب نموديد، سرانجام برا ى تشخيص راى صحيح و صائب به خطا خواهيد رفت.
بىگمان عقل افضل و برتر آن است كه خود بنفسه حق را بشناسد و آن را از باطل تميز دهد، پس بهترين و مطمئنترين راه برا ى شناخت #ورع كامل و احتياط صحيح استفاده از دليل عقلى است.
«#ورع»درلغت به معنای خودداری از آنچه سزاوار نیست.«#اجمال» در اینجا یعنی اعتدال.
«ورع»مرحله بالاتر از تقوی است،انسان به مرحله ای می رسد که از مکروه هم خوداری می کند،هیچگاه سمت گناه نمی رود و اینکه قید «اجمال»آمده یعنی «ورع»به تفریط نرسد والا دچار «وسواس»می شود.
👈امیرالمومنین علیه السلام در نامه ۴۵ نهج البلاغه می فرماید:« اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ »
شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟ «بِوَرَعٍ»، با ورع خودتان، با پرهیز خودتان از گناه، با اجتهاد و کوشش و تلاش خودتان( مقام معظم رهبری)
https://eitaa.com/sahife2/2944
حضرت از پیروانش می خواهد که اورا با «ورع»یاری کنند.
لذاست که امام سجاد (علیه السلام) به پيشگاه خداوند عرض میكند:
و ورعا فى اجمال.
بار الها! مرا از #ورع و كف نفسى معتدل و دور از زياده رو ى و افراط برخوردار فرما.
واکنون آیا این درخواست امام عصر علیه السلام از دوستدارانش نیست؟
درس مهمی که پیش نیاز ظهور است.
🆔 @sahife2
🔴 نوشته ی استاد #پناهیان در خصوص شهادت
سردار #سید_رضی_موسوی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش سال گذشته شبکه اسرائیلی از نقش مهم سردار شهید سیدرضی
🔻شبکه ١۴ اسرائیل:
🔹سیدرضی رابط ایران در سوریه و رابط بین دمشق و تهران است. مغز متفکری که برای اسرائیل بسیار تهدیدکننده است.
🔹او بهعنوان مغز متفکر جابهجایی تجهیزات در منطقه دمشق به انبارهای مهمات در سوریه یا به حزبالله لبنان شناخته میشود.
سردار #سید_رضی_موسوی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج قاسم گفت «سید رضی» تو هم باید شهید بشی!سردار
🏷#سید_رضی_موسوی #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه در 70 روز
#دور_اول
#روز_2
دعای #اول
از عبارت
و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى اخْتَارَ لَنَا مَحَاسِنَ الْخَلْقِ، وَ أَجْرَى عَلَيْنَا طَيِّبَاتِ الرِّزْق
تا آخر دعای اول
@sahife2
ازدعادستبرنداریدموسیقی.mp3
1.33M
من کاری ندارم مرحوم #اخوان این شعر را برای چهکسی گفته و برای چه گفته؛ من این شعر را خطاب به صحیفه ی سجّادیه میخوانم؛ من این شعر را خطاب به دعای ابیحمزه ی ثمالی میخوانم:
ای تکیه گاه و پناه
زیباترین لحظه های
پرعصمت و پر شکوه
تنهایی و خلوت من
ای شط شیرین پرشوکت من...
👤 #مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_128
✳️ وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يَمَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُم مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِياؤُهُم مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِى أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَيكُمْ خَلِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ
و (به یاد آورید) روزى كه خداوند، همه آنان را گرد مى آورد (سپس به جِنّیان خطاب مى فرماید:) اى گروه جنّ! از انسان ها (پیروان) بسیارى یافتید. و دوستان ایشان از نسل بشر گفتند: پروردگارا! ما انسان ها و شیاطین از یكدیگر بهره گرفتیم و اینك به سرانجامى كه برایمان قرار داده بودى رسیدیم. خداوند مى فرماید: آتش جایگاهتان است كه همیشه در آن خواهید بود، مگر آنكه خداوند بخواهد (كه گروهى از شمارا ببخشاید). همانا پروردگار تو حكیم و داناست.
✍️ در آیات قبل، به كارهاى شیاطین و وسوسه هایشان اشاره شد، در اینجا سرنوشت وسوسه پذیرى از شیاطین را كه دوزخ است، بیان مى كند. ضمناً به گفته قرآن، شیطان از جنّ است و جنّى كه مردم را گمراه كرده همان شیطان است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
128.mp3
4.11M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #انعام
#انعام_126
#انعام_128
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_186
*️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ فِي التَوْحيدِ وَ تَجْمَع هذِهِ الْخُطْبَة مِنْ أُصولِ الْعِلْمِ ما لا تَجْمَعُهُ خُطْبَةٌ.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه درباره #توحيد ايراد فرموده و آن قدر اصول علمى در آن گرد آمده كه درهيچ خطبه اى وجود ندارد !!
👈 این خطبه نورانی در 7 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: صفاتی که شایسته خدا نیست
*️⃣ لَا يُشْمَلُ بِحَدٍّ وَ لَا يُحْسَبُ بِعَدٍّ، وَ إِنَّمَا تَحُدُّ الْأَدَوَاتُ أَنْفُسَهَا وَ تُشِيرُ الْآلَاتُ إِلَى نَظَائِرِهَا، مَنَعَتْهَا مُنْذُ الْقِدْمَةَ، وَ حَمَتْهَا قَدُ الْأَزَلِيَّةَ، وَ جَنَّبَتْهَا لَوْلَا التَّكْمِلَةَ بِهَا؛ تَجَلَّى صَانِعُهَا لِلْعُقُولِ وَ بِهَا امْتَنَعَ عَنْ نَظَرِ الْعُيُونِ وَ لَا يَجْرِي [تَجْرِي] عَلَيْهِ [الْحَرَكَةُ وَ السُّكُونُ] السُّكُونُ وَ الْحَرَكَةُ، وَ كَيْفَ يَجْرِي عَلَيْهِ مَا هُوَ أَجْرَاهُ وَ يَعُودُ فِيهِ مَا هُوَ أَبْدَاهُ وَ يَحْدُثُ فِيهِ مَا هُوَ أَحْدَثَهُ، إِذاً لَتَفَاوَتَتْ ذَاتُهُ وَ لَتَجَزَّأَ كُنْهُهُ وَ لَامْتَنَعَ مِنَ الْأَزَلِ مَعْنَاهُ، وَ لَكَانَ لَهُ وَرَاءٌ إِذْ وُجِدَ لَهُ أَمَامٌ وَ لَالْتَمَسَ التَّمَامَ إِذْ لَزِمَهُ النُّقْصَانُ، وَ إِذاً لَقَامَتْ آيَةُ الْمَصْنُوعِ فِيهِ وَ لَتَحَوَّلَ دَلِيلًا بَعْدَ أَنْ كَانَ مَدْلُولًا عَلَيْهِ وَ خَرَجَ بِسُلْطَانِ الِامْتِنَاعِ مِنْ أَنْ يُؤَثِّرَ فِيهِ مَا يُؤَثِّرُ فِي غَيْرِهِ؛ الَّذِي لَا يَحُولُ وَ لَا يَزُولُ وَ لَا يَجُوزُ عَلَيْهِ الْأُفُولُ؛ لَمْ يَلِدْ فَيَكُونَ مَوْلُوداً، وَ لَمْ يُولَدْ فَيَصِيرَ مَحْدُوداً؛ جَلَّ عَنِ اتِّخَاذِ الْأَبْنَاءِ، وَ طَهُرَ عَنْ مُلَامَسَةِ النِّسَاءِ.
✳️ 1. شناساندن صحيح خداوند سبحان (ادامه قسمت قبل) :
*️⃣ خدايى كه حدّى ندارد، و با شماره محاسبه نمى گردد، كه همانا ابزار و آلات، دليل محدود بودن خويشند و به همانند خود اشاره مى شوند.
اينكه مى گوييم موجودات از فلان زمان پديد آمده اند پس قديم نمى توانند باشند و حادثند، و اين كه مى گوييم حتما پديد آمدند، ازلى بودن آنها رد مى شود، و اينكه مى گوييم اگر چنين بودند كامل مى شدند، پس در تمام جهات كامل نيستند.
خدا با خلق پديده ها در برابر عقل ها جلوه كرد، و از مشاهده چشم ها برتر و والاتر است، و حركت و سكون در او راه ندارد، زيرا او خود حركت و سكون را آفريد، چگونه ممكن است آنچه را كه خود آفريده در او اثر بگذارد يا خود از پديده هاى خويش اثر پذيرد اگر چنين شود، ذاتش چون ديگر پديده ها تغيير مى كند، و اصل وجودش تجزيه مى پذيرد، و ديگر ازلى نمى تواند باشد، و هنگامى كه (به فرض محال) آغازى براى او تصوّر شود پس سرآمدى نيز خواهد داشت، و اين آغاز و انجام، دليل روشن نقص و نقصان و ضعف دليل مخلوق بودن، و نياز به خالقى ديگر داشتن است. پس نمى تواند آفريدگار همه هستى باشد، و از صفات پروردگار كه «هيچ چيز در او مؤثر نيست، و نابودى و تغيير و پنهان شدن در او راه ندارد» خارج مى شود. خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد، و زاده نشده تا محدود به حدودى گردد، و برتر است از آن كه پسرانى داشته باشد، و منزّه است كه با زنانى ازدواج كند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* * ادامه ی صفات خدا
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_فیض_الاسلام_دعا_27
#دعای_بیست_هفتم_صحیفه_سجادیه
اللَّهُمَّ اغْزُ بِكُلِّ نَاحِيَةٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَلَى مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ، وَ أَمْدِدْهُمْ بِمَلَائِكَةٍ مِنْ عِنْدِكَ مُرْدِفِينَ حَتَّى يَكْشِفُوهُمْ إِلَى مُنْقَطَعِ التُّرَابِ قَتْلًا فِي أَرْضِكَ وَ أَسْراً ، أَوْ يُقِرُّوا بِأَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَکَ لَا شَرِيکَ لَکَ . [8]
ترجمه:
بار خدايا اهل هر سمتى از مسلمانان را به جنگ با مشركين كه در برابر ايشانند بفرست (با آنها كمك باش و براى جنگجوئى توفيقشان ده، در نسخهى ابن ادريس است اللهم اعز يعنى بار خدايا مسلمانان را بر مشركين غالب و چيره گردان) و آنان را از جانب خود به فرشتگان پى در پى آينده كمك فرما تا دشمنان را به پايان خاك در زمين تو (جائى كه عمارت و آبادى نيست) كشته و اسير شده رانده و شكست دهند، يا آنكه (تسليم شده و سر فرود آورده) اعتراف نمايند كه توئى خدائى كه جز تو خدائى نيست (در ذات) يگانه و (در صفات كمال) بىشريكى
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
#دعا_بیست_هفتم_8
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_فیض_الاسلام_دعا_27
#دعای_بیست_هفتم_صحیفه_سجادیه
اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِي أَقْطَارِ الْبِلَادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ ، الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ ، وَ قَدْ أَحْصَيْتهم بِمَعْرِفَتِکَ ، وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمَ بِقُدْرَتِکَ . [9]
ترجمه:
بار خدايا درخواست مرا دربارهى مشركين (از كشته شدن و اسير گشتن) بر دشمنانت (كه از روى دشمنى اطاعت و پيرويت نمىنمايند و گفتار پيغمبران و اوصيائشان «عليهمالسلام» را مخالفت مىكنند) در اطراف شهرها از هند، روم، تركستان، خزر، حبشه، نوبه، زنگبار، سقالبه (صقالبه)، ديالمه و باقى اصناف مردم كه مشرك (كافر) هستند و نام و نشانشان (از براى ديگران) پنهان است و تو خود به علم و دانائيت آنها را مىشناسى و به قدرت و توانائيت بر آنان آگاهى شامل گردان
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
#دعا_بیست_هفتم_9
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2