eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ 4 ✳️ امام حسن عسكرى عليه السلام در تفسير بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ فرمود: خداوند كسى است كه هر مخلوقى در هنگام نيازها و گرفتارى‏ها وقتى اميدش از همه، غير او قطع مى‏شود؛ و رشته هر سببى جز او بريده مى‏گردد؛ به او روى مى‏آورد مى‏گويد: بِسْمِ اللَّهِ‏ . يعنى در همه كارهايم از خدايى كمك مى‏گيرم كه عبادت و پرستش سزاوار اوست و هر گاه فرياد خواهى شود به فرياد مى‏رسد. و هر گاه خوانده شود، اجابت مى‏كند. اين همان نكته‏اى است كه مردى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: اى پسر رسول خدا! مرا به وجود خدا راهنمايى كن كه مجادله كنندگان بر من هجوم آورده و مرا سرگردان كرده‏اند. امام صادق عليه السلام به او فرمود: اى بنده خدا! آيا هرگز كشتى سوار شده‏اى؟ عرض كرد: آرى. فرمود: آيا پيش آمده كه كشتى بشكند و در آن جا نه كشتى ديگر باشد كه تو را برهاند و نه شنايى كارساز باشد؟ عرض كرد: آرى. فرمود: آيا در آن هنگام دلت متوجه موجودى شده است كه مى‏تواند تو را از هلاك نجات دهد؟ عرض كرد: آرى. امام صادق عليه السلام فرمود: آن موجود، همان خداى توانايى است كه نجات بخشد؛ آن جا كه از هيچ منجى خبرى نيست؛ نجات مى‏دهد و آن جا كه فريادرسى نيست‏ به فرياد مى‏رسد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 85 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَدْرَكَهُ مِنِّى دَرَكٌ، أَوْ مَسَّهُ مِنْ نَاحِيَتِى أَذًى، أَوْ لَحِقَهُ بِى أَوْ بِسَبَبِى ظُلْمٌ فَفُتُّهُ بِحَقِّهِ، أَوْ سَبَقْتُهُ بِمَظْلِمَتِهِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَرْضِهِ عَنِّى مِنْ وُجْد https://eitaa.com/sahife2/27286
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ فِي أَيَّامِ الْمُهْلَةِ بار الها! در ايام عمر كه خودساز ى و نيل به كمال انسانى است، مرا به طاعت و فرمانبرى خودت وادار ساز.
بیان شد یاد خداوند راه رسیدن به رشد و کمال است و غفلت مانع آن. در این جمله«واستعملنی بطاعتک...»منظور انجام فرائض و واجبات نیست بلکه تمام کارهای انسان بایستی در جهت طاعت و رضایت خداوند باشد یعنی یاد خدا در همه حال. اکنون ببینیم نسبت یاد خداوند با رشد و کمال انسان چگونه است. روشن است که این امر مهم به آسانی میسر نمیشود ریاضت می خواهد. ابتدا باید زبان را به ذکر عادت دادتا کم کم خطورات ذهنی فرصت جولان نیابد سپس قلب را با زبان همراه کرد بعد از مدتی ذکر ویاد خداوند به فکر راه می یابدیعنی شخص نمی اندیشد مگر با یاد خداوند. اندیشه همراه با ذکر خداوند،باور درونی انسان را می سازد به تدریج عقیده او نسبت به خداوند استوار می گردد حال می توان گفت چنین انسانی در ابتدای راه رشد و کمال قرار گرفته است وباید طی مسیر کند....
كلمه‏ ى «» المهله الرفق و امهله انظره و رفق به و لم يعجل عليه. مهلت عبارت از مدارا نمودن است و به معناى به ديگرى مهلت دادن، با او مدارا نمودن و بر وى تعجيل نكردن است. و مدارا همانند حلم و عفو، از جمله‏ ى صفات حضرت بارى تعالى است و انسانها نيز اگر خود را به آن صفات متصف نمايند، به نسبت از نعمت كمال برخوردار گرديده‏اند.
تمام گناهان، سرپيچى از اطاعت خداوند است و همه‏ ى گناهكاران استحقاق كيفر دارند، با اين تفاوت كه : *بعضى از گناهان تجاوز به جان يا مال يا عرض مردم است و در جامعه ناامنى و اختلال به وجود می‏آورد.در اين قبيل جرايم، حكومت اسلامی موظف است "سريعا" مجرم را به محاكم قضائى تسليم كند و مجازات قانونيش تعيين گردد و در اسرع وقت به كيفر برسد. *بعضى از گناهان است كه در جامعه ايجاد اختلال و بى‏نظمی نمی‏نمايد، اما انسان را از تعالى معنو ى و تكامل شايسته‏ ى مقام انسان بازمی‏دارد و سد راه سعادت واقعى می‏شود، مانند نماز نخواندن، روزه نگرفتن، دروغ گفتن، برا ى اغفال مردم ريا نمودن، و ديگر اعمالى از اين قبيل كه همه‏ ى آنها گناه و سرپيچى از اطاعت بارى تعالى است. كسانى كه مرتكب آنها می‏شوند، استحقاق كيفر دارند، اما خداوند در كيفرشان تعجيل نمی‏كند و با آنان مدارا می‏نمايد.
تعجيل حكومت اسلام در كيفر قاتل و دزد و راهزن به منظور حفظ امنيت اجتماعى و عبرت افراد ماجراجو و اخلالگر است. بعلاوه، اگر حكومت در كيفر اين قبيل جنايتكاران تسريع ننمايد، ممكن است مجرم از فرصت سوء استفاده كند و به گونه‏اى خود را از قلمرو قدرت حكومت برون افكند و فرار كند. اما گناهانى را كه خداوند در كيفرشان تسريع نمی‏نمايد، اولا از اين جهت است كه با تاخير مجازات آنان اختلالى در نظم اجتماع پديد نمی‏آيد، و ثانيا مجرم با تعويق مجازات نمی‏تواند از حكومت الهى فرار كند. على عليه‏السلام در به پيشگاه الهى عرض می‏كند: و لا يمكن الفرار من حكومتك. بار الها! فرار از حكومت و فرمانروايى تو برا ى احدى ممكن نيست.
امام سجاد (علیه السلام) درخصوص سلطه و قدرت بارى تعالى در دعای میفرمایند: وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّهُ لَيْسَ فِى حُكْمِكَ ظُلْمٌ، وَ لا فِى نَقِمَتِكَ عَجَلَةٌ، وَ إِنَّمَا يَعْجَلُ مَنْ يَخَافُ الْفَوْتَ، وَ إِنَّمَا يَحْتَاجُ إِلَى الظُّلْمِ الضَّعِيفُ، وَ قَدْ تَعَالَيْتَ - يَا إِلَهِى - عَنْ ذَلِكَ عُلُوّا كَبِيرا بار الها! تحقيقا دانستم كه نه در حكم تو ظلم است و نه در عقابت تسريع و تعجيل، چه آن كس كه از فوت مقصود خائف باشد، عجله می‏كند و كس ى كه ناتوان و ضعيف است به ستم نياز دارد.بار الها! مقام رفيع تو بسيار برتر و بلندپايه‏تر از اين امر است.