❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_108
#اعراف_109
✳️ وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِىَ بَيْضَآءٌ لِّلنّظِرينَ
قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَذَا لَسَحِرٌ عَلِيمٌ
و (#موسى) دست خود را (از گریبانش) بیرون آورد، پس ناگهان آن (دست) براى بینندگان سفید و درخشان مى نمود.
اشراف و اطرافیان قوم فرعون گفتند: همانا او (موسى) ساحرى بسیار ماهر و داناست.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
108-114.mp3
4.31M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_108
#اعراف_109
#اعراف_110
#اعراف_111
#اعراف_112
#اعراف_113
#اعراف_114
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_226
*️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ في التَّنْفيرِ مِنَ الدُّنْيا.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در متنفّر ساختن از زرق و برق #دنيا ايراد فرموده است.
👈 این خطبه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: #عبرت گرفتن از مردگان :
*️⃣ و اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّكُمْ وَ مَا أَنْتُمْ فِيهِ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا عَلَى سَبِيلِ مَنْ قَدْ مَضَى قَبْلَكُمْ، مِمَّنْ كَانَ أَطْوَلَ مِنْكُمْ أَعْمَاراً وَ أَعْمَرَ دِيَاراً وَ أَبْعَدَ آثَاراً. أَصْبَحَتْ أَصْوَاتُهُمْ هَامِدَةً وَ رِيَاحُهُمْ رَاكِدَةً وَ أَجْسَادُهُمْ بَالِيَةً وَ دِيَارُهُمْ خَالِيَةً وَ آثَارُهُمْ عَافِيَةً؛ فَاسْتَبْدَلُوا بِالْقُصُورِ الْمُشَيَّدَةِ وَ النَّمَارِقِ الْمُمَهَّدَةِ الصُّخُورَ وَ الْأَحْجَارَ الْمُسَنَّدَةَ [الْمُسْنَدَةَ] وَ الْقُبُورَ اللَّاطِئَةَ الْمُلْحَدَةَ، الَّتِي قَدْ بُنِيَ عَلَى الْخَرَابِ فِنَاؤُهَا وَ شُيِّدَ بِالتُّرَابِ بِنَاؤُهَا، فَمَحَلُّهَا مُقْتَرِبٌ وَ سَاكِنُهَا مُغْتَرِبٌ، بَيْنَ أَهْلِ مَحَلَّةٍ مُوحِشِينَ وَ أَهْلِ فَرَاغٍ مُتَشَاغِلِينَ؛ لَا يَسْتَأْنِسُونَ بِالْأَوْطَانِ وَ لَا يَتَوَاصَلُونَ تَوَاصُلَ الْجِيرَانِ، عَلَى مَا بَيْنَهُمْ مِنْ قُرْبِ الْجِوَارِ وَ دُنُوِّ الدَّارِ؛ وَ كَيْفَ يَكُونُ بَيْنَهُمْ تَزَاوُرٌ وَ قَدْ طَحَنَهُمْ بِكَلْكَلِهِ الْبِلَى وَ أَكَلَتْهُمُ الْجَنَادِلُ وَ الثَّرَى. وَ كَأَنْ قَدْ صِرْتُمْ إِلَى مَا صَارُوا إِلَيْهِ وَ ارْتَهَنَكُمْ ذَلِكَ الْمَضْجَعُ وَ ضَمَّكُمْ ذَلِكَ الْمُسْتَوْدَعُ. فَكَيْفَ بِكُمْ لَوْ تَنَاهَتْ بِكُمُ الْأُمُورُ وَ بُعْثِرَتِ الْقُبُورُ؟ «هُنالِكَ تَبْلُوا كُلُّ نَفْسٍ ما أَسْلَفَتْ وَ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُون».
✳️ 2. عبرت گرفتن از دنيا :
*️⃣ اى بندگان خدا بدانيد، شما و آنان كه در اين دنيا زندگى مى كنيد، بر همان راهى مى رويد كه گذشتگان پيمودند آنان زندگانى شان از شما طولانى تر، خانه هاى شان آبادتر، و آثارشان از شما بيشتر بود، كه ناگهان صداهايشان خاموش، و وزش بادها در سرزمينشان ساكت، و اجسادشان پوسيده، و سرزمينشان خالى، و آثارشان ناپديد شد. قصرهاى بلند و محكم، و بساط عيش و بالش هاى نرم را به سنگ ها و آجرها، و قبرهاى به هم چسبيده تبديل كردند: گورهايى كه بناى آن بر خرابى، و با خاك ساخته شده است، گورها به هم نزديك اما ساكنان آنها از هم دور و غريبند، در وادى وحشتناك به ظاهر آرام امّا گرفتارند، نه در جايى كه وطن گرفتند انس مى گيرند، و نه با همسايگان ارتباطى دارند، در صورتى كه با يكديگر نزديك، و در كنار هم جاى دارند. چگونه يكديگر را ديدار كنند در حالى كه فرسودگى آنها را در هم كوبيده، و سنگ و خاك آنان را در كام خود فرو برده است.
شما هم راهى را خواهيد رفت كه آنان رفته اند، و در گرو خانه هايى قرار خواهيد گرفت كه آنها قرار دارند، و گورها شما را به امانت خواهد پذيرفت، پس چگونه خواهيد بود كه عمر شما به سر آيد و مردگان از قبرها برخيزيد «در آن هنگام كه هر كس به اعمال از پيش فرستاده آزمايش مى شود، و به سوى خدا كه مولا و سرپرست آنهاست باز مى گردد، و هر دروغى را كه مى بافتند براى آنان سودى نخواهد داشت».
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* #همسايه های دور از هم!
*سرنوشت انسان پس از #مرگ
*سرنوشت حتمى شما
#زندگی_پس_از_زندگی
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 2
https://eitaa.com/sahife2/59802
2- #فرونشاندن_خشم 1
✳️ #غضب و #خشم آتش خطرناكى است كه بر جان و بر ايمان زند.
گاهى از طرف نزديكان و آشنايان و دوستان و مردم كوچه و بازار نسبت به انسان اشتباهى به بار مىآيد و باعث ناراحتى و رنج و غضب و خشم مىگردد كه اگر در اين موارد مهار حركات و حالات به دست خشم افتد، آدمى به گناهى عظيم و ضررهايى بزرگ و خسارتهايى جبرانناپذير دچار مىشود.
قرآن مجيد در اين گونه موارد از انسان مىخواهد بر خود مسلّط باشد و از شعله ور شدن آتش غضب كه نمونهاى از آتش جهنم است پيشگيرى كند و چنانچه اين آتش بر خلاف خواسته حضرت محبوب زبانه كشيد با صبر و حوصله به خاموش كردن آن قبل از دست زدن به كارى همت گمارد، و علاوه بر آن از طرف مقابل خود گذشت كرده و به او نيكى كند.
فرو خوردن خشم و گذشت و عفو از انسان اشتباه كار، و نيكى به او از اخلاق انبيا و به خصوص رسول اسلام و از اوصاف پاك پرهيزكاران و اهل تقواست.
الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِى السَّرَّآءِ وَالضَّرَّآءِ وَالْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ» «آل عمران 134»
آنان كه در گشايش و تنگ دستى انفاق مىكنند، و خشم خود را فرو مىبرند، و از [خطاهاىِ] مردم در مىگذرند؛ و خدا نيكوكاران را دوست دارد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 355
ادامه دارد ...
#بیستم #کظم_غیظ #شدت_غضب #علاج_غضب #آثار_غضب
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 2
2- #فرونشاندن_خشم 2
✳️ امام صادق عليه السلام فرمود:
الْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ.
#خشم و #عصبانيت كليد هر شرّى است.
و نيز فرمود:
كانَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَتَعَوَّذُ فى كُلِّ يَوْمٍ مِنْ سِتٍّ: مِنَ الشَّكِّ، وَ الشِّرْكِ، وَ الْحَمِيَّةِ، وَالْغَضَبِ، وَ الْبَغْىِ، وَالْحَسَدِ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله هر روز از شش چيز به خدا پناه مىبرد: #شك، #شرك، نخوت، #خشم، تجاوز، #حسد.
فاطمه، دختر حضرت رضا عليه السلام از پدرانش از امير المؤمنين از رسول خدا صلوات اللَّه عليهم اجمعين روايت مىكند:
مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ كَفَّ اللّهُ عَنْهُ عَذابَهُ، وَ مَنْ حَسُنَ خُلْقُهُ بَلَغَهُ اللّهُ دَرَجَةَ الصّائِمِ الْقائِمِ.
هر كس غضب خود را مهار كند و خشم خود را جلوگيرى نمايد، خداوند او را از عذاب حفظ كند، و هر كه اخلاقش نيكو باشد حضرت حق او را به درجه شخص روزه دار كه به نماز هم قيام دارد، برساند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه ابليس گفت:
الْغَضَبُ وَهْقى وَ مِصْيادى، وَ بِهِ اصُدُّ خِيارَ الْخَلْقِ عَنِ الْجَنَّةِ وَ طَريقِها.
خشم و غضب كمند و دام من است، به وسيله آن راه بهشت را به روى خوبان مىبندم.
امام صادق عليه السلام از حضرت باقر عليه السلام روايت مىكند:
اىُّ شَىْءٍ اشَرُّ مِنَ الْغَضَبِ؟ انَّ الرَّجُلَ اذا غَضِبَ يَقْتُلُ النَّفْسَ وَيَقْذِفُ الْمُحْصَنَةَ.
چه چيزى از عصبانيت بدتر است؟ انسان هرگاه غضب كند به آدم كشى و لكه دار كردن دامن با عفت دست مىزند!
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 355
ادامه دارد ...
#بیستم #کظم_غیظ #شدت_غضب #علاج_غضب #آثار_غضب
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کسانی که در فضای مجازی فعالند یکی از کارهایشان را این قرار بدهند که افراد را به کتاب خوانی وادار بکنند و #کتاب های خوب را معرفی بکنند.
#مقام_معظم_رهبری
#فرهنگ_کتاب_خوانی
#کتابخوانی #کتابخوانی_رهبری
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 20 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت بیستم : نفوذ در دولتها ( 1 )
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_110
#اعراف_111
#اعراف_112
#اعراف_113
#اعراف_114
✳️ يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُمْ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ
(آنان گفتند: #موسى) مى خواهد شما را از سرزمینتان آواره وبیرون كند (و سرزمین شما را اشغال نماید)، پس (در این مورد) چه دستور مى دهید؟
✍️ فرعونیان براى انحراف افكار عمومى، به حضرت موسى تهمت زدند، هم از نظر اعتقادى او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعى و سیاسى او را فتنه جو معرّفى كردند.
✳️ قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ
يَأْتُوكَ بِكُلِ سَحِرٍ عَلِيمٍ
(اطرافیان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخیر انداز و مأموران را در شهرها براى جمع كردن (ساحران) بفرست.
تا هر ساحر دانا و كارآزموده اى را نزد تو بیاورند.
✍️ كلمه ى «أرجِ»، فعل امر از ریشه ى «رجاء»، هم به معناى حبس كردن و هم به معناى تأخیر انداختن است. امّا با توجّه به موج گسترده ى دعوت موسى و معجزاتش، زندانى كردن او براى فرعون مناسب نبوده است، لذا معناى تأخیر انداختن مناسب تر است.
در اینجا آمده است: «ساحر علیم» ولى در آیه 37 سوره ى شعراء با تعبیر «سحّار علیم» آمده كه نشان دهنده ى كمال تخصّص و كار آزمودگى جادوگران است.
✳️ وَ جَآءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُواْ إِنَّ لَنَا لَأَجْراً إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَلِبِينَ
قَالَ نَعَمْ وَ إِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ
(آنان گفتند: #موسى) مى خواهد شما را از سرزمینتان آواره وبیرون كند (و سرزمین شما را اشغال نماید)، پس (در این مورد) چه دستور مى دهید؟
✍️ و (پس از فراخوانى،) ساحران نزد فرعون آمدند، (و) گفتند: اگر ما پیروز شویم، آیا براى ما پاداشى هست؟
(فرعون) گفت: آرى! و (علاوه بر آن،) شما از مقرّبان (درگاه من) خواهید بود.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_227
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَلْجَأُ فيهِ إِلَى اللَّهِ لِيَهْدِيَهُ إلَى الرَّشادِ.
از دعاهاى امام عليه السلام است و در آن از خداوند تقاضاى #هدايت به #خير و #صلاح مى كند.
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ همه چیز به خواست و دست اوست :
*️⃣ اللَّهُمَّ إِنَّكَ آنَسُ الْآنِسِينَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَحْضَرُهُمْ بِالْكِفَايَةِ لِلْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ؛ تُشَاهِدُهُمْ فِي سَرَائِرِهِمْ وَ تَطَّلِعُ عَلَيْهِمْ فِي ضَمَائِرِهِمْ وَ تَعْلَمُ مَبْلَغَ بَصَائِرِهِمْ؛ فَأَسْرَارُهُمْ لَكَ مَكْشُوفَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَيْكَ مَلْهُوفَةٌ؛ إِنْ أَوْحَشَتْهُمُ الْغُرْبَةُ آنَسَهُمْ ذِكْرُكَ، وَ إِنْ صُبَّتْ عَلَيْهِمُ الْمَصَائِبُ لَجَئُوا إِلَى الِاسْتِجَارَةِ بِكَ، عِلْماً بِأَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِيَدِكَ وَ مَصَادِرَهَا عَنْ قَضَائِكَ. اللَّهُمَّ إِنْ فَهِهْتُ عَنْ مَسْأَلَتِي أَوْ عَمِيتُ عَنْ طِلْبَتِي، فَدُلَّنِي عَلَى مَصَالِحِي وَ خُذْ بِقَلْبِي إِلَى مَرَاشِدِي، فَلَيْسَ ذَلِكَ بِنُكْرٍ مِنْ هِدَايَاتِكَ وَ لَا بِبِدْعٍ مِنْ كِفَايَاتِكَ. اللَّهُمَّ احْمِلْنِي عَلَى عَفْوِكَ وَ لَا تَحْمِلْنِي عَلَى عَدْلِكَ.
✳️ يكى از دعاهاى امام عليه السّلام :
*️⃣ خدايا تو با دوستانت از همه انس گيرنده ترى، و بر طرف كننده نيازهاى توكّل كنندگانى، بر اسرار پنهانشان آگاه، و به آنچه در دل دارند آشنايى، و از ديدگاه هاى آنان با خبر، و رازشان نزد تو آشكار، و دل هايشان در حسرت ديدار تو داغدار است. اگر تنهايى و غربت به وحشتشان اندازد ياد تو آرامشان مى كند، اگر مصيبت ها بر آنان فرود آيد، به تو پناه مى برند، و روى به درگاه تو دارند، زيرا مى دانند كه سر رشته كارها به دست توست، و همه كارها از خواست تو نشأت مى گيرد.
خدايا اگر براى خواستن درمانده شوم، يا راه پرسيدن را ندانم، تو مرا به اصلاح كارم راهنمايى فرما، و جانم را به آنچه مايه رستگارى من است هدايت كن، كه چنين كارى از راهنمايى هاى تو بدور، و از كفايت هاى تو ناشناخته نيست. خدايا، مرا با بخشش خود بپذير، و با عدل خويش، با من رفتار مكن.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه (#دعا) در يك نگاه
اين دعا از دعاهاى بسيار پرمعنا با مضامين عالى است
در مصباح شيخ طوسى نيز آمده است كه امام سجاد زين العابدين عليه السلام اين دعا را بعد از ركعت سيزدهم و چهاردهم روز جمعه قرائت مى فرمود.
*اى حل کننده مشکلات!
*خدايا تو پناه منى
*دعاهاى روح پرور معصومين (عليهم السلام)
#دعا_نهج_البلاغه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 3
https://eitaa.com/sahife2/59802
3- #خاموش_كردن_فتنه 1
✳️ #فتنه گرى در ميان خانواده ها و جامعه، يا در ميان دو ملت يا چند ملّت كه باعث ايجاد كينه و از هم گسستگى و دشمنى در بين افراد نسبت به يكديگر و علّت بروز جنگ و خونريزى و ضررها و خسارتهاى جبرانناپذير در ميان ملّتها و اقوام است.
فتنهگرى از گناهان بسيار بزرگ و به فرموده قرآن مجيد گناهى سنگينتر از گناه قتل نفس است بدون ترديد كار كافران و مشركان و معاندان و فاسقان و مردم پست و بى هويت و شيطان مسلك است.
گروهى از اين بى خبران از حق، و آلودگان به رذايل اخلاقى، و پست فطرتان آلوده، در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله به طور دائم و بى وقفه در ميان مردم به فتنه گرى مشغول بودند.
ادامه كار آنان خسارتهاى غير قابل جبران براى اسلام و ملت اسلام داشت.
اينان با برنامه خود به سوى خاموش كردن چراغ دين به پيش مىرفتند، حضرت حق در قرآن مجيد نسبت به اين جرثومههاى ننگين تكليف مسلمانان را روشن فرمود:
وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ اخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ اخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ اشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» «بقره 191»
و آنان را [كه از شرك و كفر و هيچ ستمى بازنمىايستند] هر كجا يافتيد، به قتل برسانيد و از جايى كه شما را بيرون كردند بيرونشان كنيد و فتنه [كه شرك، بتپرستى، بيرون كردن مردم از خانه و كاشانه و وطنشان باشد] از قتل وكشتار بدتر است.
وَقاتِلُوهُمْ حَتّى لاتَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدّينُ لِلّهِ» «بقره 193»
و با آنان بجنگيد تا فتنهاى [چون شرك، بتپرستى و حاكميّت كفّار] بر جاى نماند و دين فقط ويژه خدا باشد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 357
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 3
3- #خاموش_كردن_فتنه 2
✳️ امير المؤمنين عليه السلام ريشه #فتنه را هواى نفس و برنامههاى آلوده به بدعت مىداند:
ايُّهَا النّاسُ انَّما بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ مِنْ اهْواءٍ تُتَّبَعُ، وَ احْكامٍ تُبْتَدَعُ يُخالَفُ فِيها حُكْمُ اللّهِ.
اى مردم! بدون شك شروع وقوع فتنه از هواپرستى، و احكام خود رأى است كه مخالف حكم خداست. ( #نهج_البلاغه_خطبه_50 )
https://eitaa.com/sahife2/49258
رسول خدا صلى الله عليه و آله اصحاب #جمل و #صفين و #نهروان را فتنه گران آلودهاى مىدانست كه در زمان حكومت مولا در ميان مردم بى گناه و #مظلوم، آتشها روشن كنند و مزاحم دولت الهى على عليه السلام شوند، آنان را در تعبير ديگر ناكث و قاسط و مارق خواند.
توضیح : ناكث: بيعت شكنان، قاسط: روگردانان از حق، مارق: بيرون روندگان از دين همچون تير از كمان.
رسول خدا پس از بيانات مفصل خود، و نشان دادن موضع فتنه گران پليد فرمودند:
يا عَلِىُّ انَّكَ باقٍ بَعْدى وَ مُبْتَلىً بِامَّتى وَ مُخاصِمٌ بَيْنَ يَدَى اللّهِ فَأَعِدَّ لِلْخُصُومِ جَواباً. فَقُلْتُ: بِابى انْتَ وَ امّى، بَيِّنْ لِى ما هذِهِ الْفِتْنَةُ الَّتى ابْتُلِىَ بِها، وَ عَلى ما اجاهِدُ بَعْدَكَ؟
فَقالَ لى: انَّكَ سَتُقاتِلُ بَعْدِى النّاكِثَةَ وَ الْقاسِطَةَ وَ الْمارِقَةَ؛ وَ حَلّاهُمْ وَ سَمّاهُمْ رَجُلًا رَجُلًا، وَ تُجاهِدُ امَّتى عَلى كُلِّ مَنْ خالَفَ الْقُرآنَ مِمَّنْ يَعْمَلُ فِى الدِّينِ بِالرَّأْى وَ لا رَأْىَ فِى الدِّينِ، انَّما هُوَ امْرٌ مِنَ الرَّبِّ وَ نَهْيِهِ.
يا على! پس از من زندگيت ادامه پيدا مىكند و به امّتم مبتلا مىشوى، و در پيشگاه حق با آنان به محاكمه مىنشينى براى آن روز جواب آماده كن، عرضه داشتم: پدر و مادرم فدايت! اين فتنهاى كه امّت به آن گرفتار مىشوند براى من توضيح بده و اين كه بر چه چيزى با آنان بجنگم!!
فرمود: بعد از من با #ناكثين و #قاسطين و #مارقين قتال خواهى كرد. آنگاه اسامى فرد فرد آنان را گفت، سپس فرمود: با هر كس كه در امّتم با قرآن مخالفت كند و در دين به رأى خودش عمل كند جنگ كن كه دين رأى بردار نيست، دين فقط و فقط امر و نهى خداست.
به هر صورت قرآن و روايات فتنه را گناهى بزرگ و خاموش كردن آن را عملى عظيم و ثوابى فوق العاده مهم مىدانند.
مردم مؤمن اگر در مقابل فتنه نايستند و با قدم و قلم و زبان و جان، و مال و آبرو جلوى گسترش فتنه را نگيرند، آتش فتنه به جان و ايمان خود آنان هم خواهد افتاد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 357
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 21 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت بیست ویکم - نفوذ در دولتها (2)
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
#خدایا....
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند
#حافظ_غزل_196
https://eitaa.com/sahife2/53644
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_115
#اعراف_116
✳️ قَالُواْ يَمُوسَى إِمَّا أَن تُلْقِىَ وَإِمَّآ أَن نَّكُونَ نَحْنُ الْمُلْقِينَ
قَالَ أَلْقُواْ فَلَمَّآ أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جَآءُو بِسِحْرٍ عَظِيمٍ
(جادوگران) گفتند: اى #موسى! آیا (نخست تو وسیله سحرت را) مى افكنى و یا ما افكنده (جادوى خود) باشیم؟
(موسى با تكیه بر نصرت الهى) گفت: (نخست شما) بیفكنید. پس همین كه (ابزار جادوى خود را) افكندند، چشم هاى مردم را افسون كردند و خواستند (با این چشم بندى) ترس و وحشتى در مردم پدید آورند و سحرى بزرگ را به صحنه آوردند.
✍️ پیام ها :
1- جادوگران سحرى آوردند كه به ظاهر مانند معجزه ى حضرت موسى بود و با افكندن بر زمین، نمایان مى شد. «تلقى... ملقین»
2- در راه شناخت، نباید تنها به حواسّ ظاهرى تكیه كرد، چون گاهى چشم هم افسون شده و تحت تأثیر قرار مى گیرد. «سحروا أعین النّاس»
3- تصرّف جادوى ساحران در چشم مردم است، نه واقعیّت، مثل سراب كه آب به نظر مى آید. «سحروا أعین النّاس» آرى، انبیا با بصیرت مردم كار دارند، و ساحران با بصر مردم.
4- طاغوت ها و مدّعیان باطل، همواره تلاش مى كنند كه با ایجاد رعب و وحشت، مردم را بترسانند. «استرهبوهم»
5 - دشمن و كار او را كوچك، ساده و سطحى ننگریم. «جاءو بسحر عظیم»
6- براى كوبیدن هر حقّى، از وسائل مشابه آن استفاده مى شود، مذهب علیه مذهب و روحانى نما علیه روحانى. اینجا هم جادو بر ضد معجزه بكار گرفته شد. «بسحر عظیم»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
115-116.mp3
2.76M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_115
#اعراف_116
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2