#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در #مکارم_اخلاق دعای #بیستم : ( بند 11)
https://eitaa.com/sahife2/60314
#وسعت_رزق_در_پيرى
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
#وسعت_رزق_در_پيرى 3
#تلاش_براى_روزى_روايات
✳️ امام على عليه السلام مىفرمايد:
انَّ الْاشْياءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ، ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَ الْعَجْزُ فَنُتِجَ مِنْهُما الْفَقْرُ.
همه چيز با هم جفت شدند و تنبلى و ناتوانى نيز جفت شدند و از آنها فقر پديد آمد.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
لاتَكْسَلُوا فى طَلَبِ مَعايِشِكُمْ فَانَّ آباءَنا كانُوا يَرْكُضُونَ فيها وَ يَطْلُبُونَها.
در طلب معاش خود تنبل نباشيد، پدران ما براى به دست آوردن معاش خود تلاش مىكردند.
امام كاظم عليه السلام مىفرمايد:
ايَّاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَانَّهُما يَمْنَعانِكَ مِنْ حَظِّكَ مِنَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ.
از #تنبلى و بىحوصلگى بپرهيزيد چه اين دو تو را از دست يافتن به نصيبت از دنيا و آخرت باز مىدارد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 10
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
#وسعت_رزق_در_پيرى 4
✳️ امام زين العابدين عليه السلام مىفرمايد: «أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ» چون مىداند دوران #پيرى دوران سخت ناتوانى جسمى و روحى بدن است و انسان ضعيف شده و تلاش و كوشش برايش مشكل است. از اين رو مىفرمايد:
خدايا! روزيم را در زمان پيرى وسعت بده.
روز پيرى آن روزى كه انسان از كار و فعاليت ناتوان است، و در ميان خانواده به عنوان يك محور و ريشه و بنيان مطرح است، و فرزندان و نوهها و نتيجهها و دامادها و عروسها و ساير اقوام با دنيايى از توقعات براى ديدن و زيارت انسان مىآيند، روز خاص و زمانى مخصوص است.
آن روز، انسان علاقمند است در قلّه آبرو و شخصيت و عظمت باشد، و درِ خانهاش به روى همه باز و سفرهاش براى استفاده وابستگان گسترده و پرنعمت ديده شود.
آن روز، اگر انسان دچار خجالت و شرمندگى شود، و شخصيتش حتى با نگاه سرد ديگران ضربه ببيند، و نتواند از عهده پذيرائى عزيزانش برآيد روز بسيار سختى است.
امام عليه السلام همچون همه انبيا و امامان درخواست گشايش و فراخىروزى به خصوص براى آن روز مىنمايد، تا شخصيت انسان لطمه نبيند، و دل به خاطر ندارى نسوزد، و آبرو براى تأمين مخارج پيش اين و آن به باد نرود.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 10
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت ۸
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_8
دعای #نوزدهم ( یک تا ۷)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_153
#اعراف_154
✳️ وَالَّذِينَ عَمِلُواْ السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُواْ مِن بَعْدِهَا وَءَامَنُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
و كسانى كه مرتكب بدى ها وگناهان شده وپس از آن توبه كرده و ایمان آورند، پس از آن توبه، بى گمان پروردگارت آمرزنده و مهربان است.
✍️ با اینكه تا ایمان نباشد توبه پذیرفته نمى شود، امّا در این آیه ابتدا توبه آمده و پس از آن ایمان، شاید به این دلیل كه گناه، ایمان انسان را متزلزل كرده و فروغ ایمان را بى اثر مى كند و با توبه بار دیگر ایمان تجدید مى شود.
✳️ وَلَمَّا سَكَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِى نُسْخَتِهَا هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ
و چون خشم #موسى فرو نشست، الواح را (از زمین) برگرفت و در نوشته هاى آن براى كسانى كه از پروردگارشان بیم دارند، هدایت و رحمتى است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
153-154.mp3
2.74M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_153
#اعراف_154
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_4
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى بعض أمراء جَيشه:
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به بعضى از سران سپاهش نوشته.
👈 این نامه در یک بخش می آید :
✳️ مقابله با سرکشان :
*️⃣ فَإِنْ عَادُوا إِلَى ظِلِّ الطَّاعَةِ فَذَاكَ الَّذِي نُحِبُّ؛ وَ إِنْ تَوَافَتِ الْأُمُورُ بِالْقَوْمِ إِلَى الشِّقَاقِ وَ الْعِصْيَانِ، فَانْهَدْ بِمَنْ أَطَاعَكَ إِلَى مَنْ عَصَاكَ، وَ اسْتَغْنِ بِمَنِ انْقَادَ مَعَكَ عَمَّنْ تَقَاعَسَ عَنْكَ؛ فَإِنَّ الْمُتَكَارِهَ مَغِيبُهُ خَيْرٌ مِنْ مَشْهَدِهِ وَ قُعُودُهُ أَغْنَى مِنْ نُهُوضِه.
✳️ روش #گزينش نيروهاى عمل كننده :
*️⃣ اگر دشمنان اسلام به سايه اطاعت باز گردند پس همان است كه دوست داريم، و اگر كارشان به جدايى و نافرمانى كشيد با كمك فرمانبرداران با مخالفان نبرد كن، و از آنان كه فرمان مى برند براى سركوب آنها كه از يارى تو سرباز مى زنند مدد گير، زيرا آن كس كه از جنگ كراهت دارد بهتر است كه شركت نداشته باشد، و شركت نكردنش از يارى دادن اجبارى بهتر است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
* افراد سست را کنار بزن
* جنايات شورشيان #جمل
* به چه کسانى مى توان اعتماد کرد؟
#الغارات
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
https://eitaa.com/sahife2/59802
#درخواست_نیرومندترین_قوت 1
وَ اجْعَلْ ...َ أَقْوَى قُوَّتِكَ فِيَّ إِذَا نَصِبْتُ
فرياد رسى خداوند در امتحانات
✳️ چرا خداوند انسانها را مورد #امتحان و #آزمايش قرار مىدهد؟ در حالى كه خداوند در قرآن مىفرمايد:
وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
و خدا به آنچه در سينههاست، داناست.
آرى، خداوند عالم به خفيات تمامى موجودات عالم است، او مىداند چه شده، چه مىشود و چه خواهد شد، اگر اينطور است پس چرا آزمايش؟ مگر چيزى براى خداوند مخفى مانده، مگر نياز به شناخت بيشتر دارد، نعوذ باللّه كه اينطور باشد، چون او عالم به غيب سموات و ارض است، پس بايد هدف ديگرى مورد توجه حضرت حق باشد كه نياز به آزمايش بندگان دارد.
با مطالعه و بررسى آيات و روايات به اين نتيجه مىرسيم كه هدف مهمترى غير از شناخت، مورد عنايت خداوند مىباشد و آن مسئله پرورش و تربيت است. از اين رو با مشاهده آيات متعددى كه درباره آزمايش بندگان مىبينيم، خداوند آزمايش را به عنوان يك قانون كلى و سنت دائمى بيان مىكند و هدفش شكوفا كردن و پرورش دادن استعدادهاى نهفته بشر است و رسانيدن انسانها به سر حد تكامل و انسانيت، آرى، بشر بايد هم چون فولادى باشد كه براى استحكام و مقاومت بيشتر، او را در كوره داغ قرار دهند تا آبديده و مقاوم شود و ناخالصىهاى بشر خارج شده و خالص شود كه به جز حق نبيند و به جز حق نشنود و به جز حق نگويد و به معناى واقعى عبداللّه شود.
خداوند در قرآن مىفرمايد:
وَ لِيَبْتَلِىَ اللَّهُ مَا فِى صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحّصَ مَا فِى قُلُوبِكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» «آل عمران 154»
و [تحقّق دادن اين برنامهها] به سبب اين است كه خدا آنچه را [از نيّتها] در سينههاى شماست [در مقام عمل] بيازمايد، و آنچه را [از عيوب و آلودگىها] در دلهاى شماست، خالص و پاك گرداند؛ و خدا به آنچه در سينههاست، داناست.
حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه فلسفه آزمايش خداوند را اين گونه بيان مىفرمايد:
وَ انْ كانَ سُبْحانَهُ اعْلَمَ بِهِمْ مِنْ انْفُسِهِمْ وَلكِنْ لِتَظْهَرَ الْافْعالُ الَّتى بِها يُسْتَحَقُّ الثَّوابُ وَ الْعِقابُ. « #نهج_البلاغه_حكمت_93 »
اگر چه خداوند سبحان از خود آنها به آنها آگاهتر است، ولى آزمايش براى اين است كه كارهايى كه سزاوار ثواب و اعمالى كه موجب كيفر است آشكار گردد.
در واقع خداوند مىخواهد به واسطه آزمايش، صفات درونى انسان را مبدل به اعمال انسانى كند كه از قوّه به فعل برسد و استعدادها شكوفا شود تا معيار ثواب و عقاب قرار گيرد.
پس امتحان و آزمايش پروردگار متعال قطعى و حتمى است و جاى هيچ گونه شك و ترديدى نيست امّا آيا اين آزمايش همگانى است يا محدود به افراد يا طبقه خاصى از جامعه مىباشد؟
با دقت در احوالات حيات جهان هستى و بررسى جوانب خلقت آفرينش، به اين نتيجه خواهيم رسيد كه چون هدف از خلقتِ جهان، تكامل و پرورش استعدادها مىباشد، اين امتحان شامل تمامى مخلوقات است، حتى درختان نيز استعدادهاى نهفته خود را آشكار مىكنند كه ميوه مىدهند، پس فرقى بين موجودات نيست و همه مورد آزمايش خداوند هستند. از افرادى عادى گرفته تا پيامبران و امامان و اولياى الهى.
آرى، ممكن است نوع آزمايشها متفاوت باشد، نسبت به بعضى سخت يا بعضى آسان، بعضى با نعمت، بعضى با بدى و مصيبت.
امّا آنچه در اين جا بيشتر بايد مورد توجه باشد اين است كه: آزمايش خداوند حتمى است و شامل تمامى افراد مىشود، چه كنيم كه از اين آزمايشها سربلند بيرون بياييم.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 12
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 9
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_9
دعای #بیست_ششم ( یک تا 4)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2