🎥 #مستند_برنامه_شیطان 50 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت)
👈 قسمت پنجاهم- نابودی اسرائیل ( قسمت آخر )
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
👈شرح صلوات خاصه محی الدین عربی بر حضرت #فاطمه_زهرا علیها سلام
https://eitaa.com/sahife2/63915
✳️مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی در کتاب هزار و یک نکته – نکته 305 :
*️⃣سيد بن طاوس در فلاح السائل در تعقيبات نماز ظهر دعايى را از حضرت سيده نساء عالمين فاطمه زهرا (سلام اللّه عليها) روايت مىكند كه در حدود دو صفحه به قطع وزيرى است ( متن کامل دعا در کانال اینجا ) ، آغاز آن اين است:
#سبحان_ذی_العز_الشامخ المنيف ...، تا آن كه گويد: «الحمد لله الذى لم يجعلنى جاحدة لشيء من كتابه و لا متحيّرة في شيء من أمره ....
مفادش اين كه: حمد خدا را كه مرا انكاركننده مر چيزى از كتابش و سرگردان در چيزى از كار آن نگردانيده است. اين حرف دهن كسى است كه بايد با دانش و بينش خود به فهم مقامات معنوى آيات قرآنى نايل آمده باشد، آن كه در هيچ امر قرآنى متحيّر نيست بايد صاحب عصمت باشد.
آرى امام صادق (عليه السلام) فرمود: حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها ليلة القدر است.
حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مىشود كه قرآن در #شب_قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه (سلام الله عليها) مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد.
اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آن است كه در كتاب انسان و قرآن تقرير و تحرير كردهام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ، دو استاد بزرگوارم،
آقا سيد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمد تقى آملى دارم. بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روائى فريقين جمعآورى كردهام، و در فهم آنها بسيار فكر نمودهام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود. مثلا با خود مىانديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟
به حضور استاد آية الله حاج شيخ محمد تقى آملى رسيده ام و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه داده ام، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودهام و از ايشان مدد خواسته ام. در جوابم فرمودند:
«در آن روايتى كه امام صادق، جدّه اش فاطمه زهرا را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد».
من اين حديث را در جوامع روائى نديده بودم، از اشارات استاد آملى حالت هيجانى شگفت به من روى آورد.
نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثمّ فاض
📕 هزار و يك كلمه، ج3، ص: 45
🆔 @sahife2
🔰امیرالمومنین علیهالسلام و درس #دشمن_شناسی برای امروز:
1️⃣ قال علی علیهالسلام: "لا تستصغرنّ عَدُواً واِن ضَعف" دشمن را کوچک مپندارید حتی اگر [به نظرتان] ضعیف باشد. (غرر الحکم، ص333)
2️⃣ "و لکن الحذر کل الحذر من عدوک بعد صلحه فان العدو ربّما قارب لیتغفل فخذ بالحزم و اتهم فی ذلک حسن الظن"؛
زنهار، زنهار سخت از دشمنت پس از پذیرش صلح برحذر باش، چرا که دشمن گاهی نزدیک میشود تا [شما را] غافلگیر سازد. بنابراین دوراندیشی را به کار گیر و در این موارد خوشبینی را متهم ساز" (#نهج_البلاغه_نامه_53 - قسمت 24 ) 👇
https://eitaa.com/sahife2/63722
🆔 @sahife2
❇️به بهانه حوادث اخیر در سوریه
⬅️ #پیشگویی عجیب سال ها پیش ( قبل از سقوط صدام ) مرحوم « محمد #دشتی » از عراق و سوریه تا ازادی بیت المقدس و دادن #پرچم به #امام_زمان (عج)
https://eitaa.com/sahife2/59506
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #توبه
#توبه_30
✳️ وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَرَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَهِهِمْ يُضَهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ
و یهودیان مى گفتند: عُزیر، پسر خداست و مسیحیان مى گفتند: مسیح، پسر خداست. این سخنى است (باطل) كه به زبانشان مى آورند وبه گفتار كسانى كه پیش از این كافر شده اند، شباهت دارد (كه مى گفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بكُشد، چگونه (از حقّ) رویگردان مى شوند.
✍️ «عُزیر»، عربى شده ى «عَزراء» است، مثل «عیسى» كه عربىِ «یَسوع» و «یحیى» كه معرّبِ «یوحَنّا» است.
#عزیر یكى از علماى بزرگ یهود بود كه لقب «مُنجىِ یهود» یافت. زیرا پس از واقعه ى قتل عام مردم به دست بخت النصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط كورش، عُزیر نزد كورش آمد و از او خواست كه به یهودیان سروسامانى بخشد.
این آیه، به گونه اى توضیح و دلیل آیه ى قبل است كه فرمود: اهل كتاب به خدا و قیامت ایمان ندارند.
محقّقان معتقدند بسیارى از معارف تورات و انجیل، با خرافات بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتّى بسیارى از داستان هاى انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایى دیده مى شود. البتّه یهودیان امروز، عُزیر را فرزند خدا نمى دانند، ولى در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، چنین عقیده اى داشته و در مقابل سؤال پیامبر كه «با اینكه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمى دانید؟» جوابى نداشتند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_61
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى كميل بن زياد النخعي و هو عامله على هيت، ينكر عليه تركَه دفع مَن يَجتاز به مِن جَيش العدو طالباً الغارَة:
از نامه هاى امام(علیه السلام) به #کمیل بن زیاد نخعى فرماندار منطقه «هیت» (از آبادى هاى کشور عراق) است امام(علیه السلام) او را در این نامه سرزنش مى کند که چرا از لشکریان دشمن که از آن منطقه براى غارت عبور کرده اند جلوگیرى نکرده است.
👈 این نامه در 1 بخش می آید :
✳️ نکوهش فرمانروای متخلف :
أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ تَضْيِيعَ الْمَرْءِ مَا وُلِّيَ وَ تَكَلُّفَهُ مَا كُفِيَ لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْيٌ مُتَبَّرٌ؛ وَ إِنَّ تَعَاطِيَكَ الْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِيسِيَا وَ تَعْطِيلَكَ مَسَالِحَكَ الَّتِي وَلَّيْنَاكَ لَيْسَ [لَهَا] بِهَا مَنْ يَمْنَعُهَا وَ لَا يَرُدُّ الْجَيْشَ عَنْهَا لَرَأْيٌ شَعَاعٌ؛ فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ الْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِكَ عَلَى أَوْلِيَائِكَ، غَيْرَ شَدِيدِ الْمَنْكِبِ وَ لَا مَهِيبِ الْجَانِبِ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَةً وَ لَا كَاسِرٍ لِعَدُوٍّ شَوْكَةً، وَ لَا مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِيرِهِ.
✳️ نكوهش از فرمانده شكست خورده :
پس از ياد خدا و درود، سستى انسان در انجام كارهايى كه بر عهده اوست، و پافشارى در كارى كه از مسؤوليّت او خارج است، نشانه ناتوانى آشكار، و انديشه ويرانگر است.
اقدام تو به تاراج مردم «قرقيسا» در مقابل رها كردن پاسدارى از مرزهايى كه تو را بر آن گمارده بوديم و كسى در آنجا نيست تا آنجا را حفظ كند، و سپاه دشمن را از آن مرزها دور سازد، انديشه اى باطل است.
تو در آنجا پلى شده اى كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتى دارى كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتى دارى كه از تو بترسند و بگريزند، نه مرزى را مى توانى حفظ كنى، و نه شوكت دشمن را مى توانى در هم بشكنى، نه نيازهاى مردم ديارت را كفايت مى كنى، و نه امام خود را راضى نگه مى دارى.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه:
این نامه همان گونه که از عنوانش پیداست نامه عتاب آمیزى است که امام(علیه السلام) به کمیل بن زیاد که فرماندار منطقه آبادى در اطراف بغداد و در نزدیکى شهر انبار بود مرقوم داشت، زیرا او مرتکب یک خطاى نظامى شده بود و مناطق حساس تحت نفوذ خود را رها کرده و به سراغ مناطق دیگرى رفته بود و همین امر سبب شد که غارتگران لشکر شام و معاویه ضربه سنگینى بر مردم منطقه وارد سازند. ماجرا به گونه اى که «ابن اثیر» مورخ معروف در کتاب «کامل» نوشته است چنین بود:
در سال 39 هجرت، معاویه، سفیان بن عوف را با شش هزار مرد جنگى به مرزهاى عراق فرستاد و دستور داد به سراغ منطقه «هیت» بیاید و آنجا را از مناطق دیگر جدا سازد سپس به سراغ شهر «انبار» و بعد «مدائن» برود و ضرباتى بر مردم آنجا وارد سازد (و گروهى از اهل آنجا را به قتل برساند و خون هاى بى گناهان را بریزد). سفیان هنگامى که به «هیت» آمد کسى را ندید که از آنجا دفاع کند. به «انبار» آمد که در آنجا یکى از پادگان هاى على(علیه السلام) براى حفظ مرزها مستقر بود و پانصد نفر از آن نگهدارى مى کردند در حالى که بیشتر آن جمعیت پراکنده شده بودند و سبب پراکندگى آنها این بود که به «کمیل بن زیاد» خبر رسید گروهى از اهل «قرقیسا»; (یکى از شهرهاى شام نزدیک مرزهاى عراق که مرکز تجارى مهمى میان عراق و شام محسوب مى شد) مى خواهند به «هیت» حمله کنند او بدون کسب اجازه از امیرمؤمنان على(علیه السلام) به سوى «قرقیسا» رفت و «هیت» را خالى گذارد و همراهان سفیان آمدند و جنایات زیادى در آنجا مرتکب شدند; اموال زیادى را از انبار غارت کردند و به سوى معاویه برگشتند.
به محض اینکه این خبر به على(علیه السلام) رسید، گروهى از سپاهیان خود را به تعقیب آنها فرستاد; ولى آنها منطقه را ترک کرده بودند. امام(علیه السلام) کمیل را سرزنش کرد و نامه مورد بحث را براى وى مرقوم داشت.
* ماجراى توبیخ کمیل
* کميل بن زياد کيست؟
* از عبرتهاى تاريخ آن است كه برادر كميل بن زياد به خلاف وی ، حارث بن زياد شخصى آلوده و سفّاك بود كه دو فرزندان مسلم را در كوفه سر بريد.
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_25
#دعای_25_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_پنجم_1
#اولاد_انسان 5
✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
احِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُمْ فَاذا وَعَدْتُمُوهُمْ فَفُوا لَهُمْ، فَانَّهُمْ لايَرَوْنَ الّإ انَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ.
بچهها را دوست بداريد و به آنان مهربانى كنيد، و چون چيزى را به كودكانتان وعده داديد به وعده خود وفا كنيد؛ زيرا آنان شما را روزى دهنده خود مىبينند.
عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه و آله و نَظَرَ الى رَجُلٍ لَهُ ابْنانِ فَقَبَّلَ احَدَهُما وَ تَرَكَ الْآخَرَ، فَقالَ النَّبِىُّ: فَهَلّا آسَيْتَ بَيْنَهُما.
رسول خدا به مردى كه دو پسر داشت نظر انداخت كه يكى را بوسه داد و به ديگرى توجه نكرد، حضرت فرمود: براى چه بين اين دو مساوات را رعايت نكردى؟
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
اعْدِلُوا بَيْنَ اوْلادِكُمْ كَما تُحِبُّونَ انْ يَعْدِلُوا بَيْنَكُمْ فِى الْبِرِّ وَ اللُّطْفِ.
ما بين فرزندانتان عدالت را رعايت كنيد چنانكه در احسان و لطف از طرف مردم دوست داريد نسبت به شما عدالت رعايت شود.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله مىفرمود:
اكْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ اوْلادِكُمْ، فَانَّ لَكُمْ بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِى الْجَنَّةِ ما بَيْنَ كُلِّ دَرَجَةٍ خَمْسُمِائَةِ عامٍ.
فرزندان خود را زياد ببوسيد، به حقيقت كه براى هر بوسيدنى يك درجه در بهشت است، ميان هر درجهاى تا درجه ديگر پانصد سال راه است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله در جهت مراعات حق فرزندان فرمود:
يَلْزَمُ الْوالِدَيْنِ مِنْ عُقُوقِ الْوَلَدِ ما يَلْزَمُ الْوَلَدَ لَهُما مِنَ الْعُقُوقِ.
همان طور كه ممكن است فرزند عاقّ پدر و مادر شود، ممكن است پدر و مادر عاقّ فرزند شوند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله مردى را با كودكى ديد، فرمود: اين كودك كيست؟ عرضه داشت: فرزند من است، فرمود: خداوند به وسيله او تو را بهره بدهد، نگفتم: او را براى تو مبارك كند، اگر مىگفتم قبل از تو از دنيا مىرفت. «3» رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه وارد بازار شود و تحفهاى را بخرد و به طرف زن و فرزند برود، مانند كسى است كه به سوى محتاجان صدقه مىبرد، چون به خانه رفت ابتدا تحفه را بين دختران تقسيم كند. كسى كه دخترش را خوشحال كند همانند اين است كه بندهاى از اولاد اسماعيل را در راه خدا آزاد كرده، و هر كس پسر بچهاش را خوشحال كند، گوئى از خشيت خدا گريسته، و هر كس از خشيت خدا بگريد پروردگار او را وارد جنّات نعيم مىنمايد!!
رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
فَرِّقُوا بَيْنَ اوْلادِ كُمْ فِى الْمَضاجِعِ اذا بَلَغُوا سَبْعَ سِنينَ.
چون فرزندانتان به هفت سالگى رسيدند، بستر خواب آنان را از هم جدا كنيد!
رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
خَمْسَةٌ فِى قُبُورِهِمْ وَ ثَوابُهُمْ يَجْرى الى ديوانِهِمْ: مَنْ غَرَسَ نَخْلًا، وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً، وَ مَنْ بَنى لِلّهِ مَسْجِداً، وَ مَنْ كَتَبَ مُصْحَفاً، وَ مَنْ خَلَّفَ ابْناً صالِحاً.
پنج نفر در قبر خفتهاند ولى ثواب آنها به طور مرتب در ديوان عملشان ثبت مىشود: آن كه درخت خرمائى كاشته، و آن كه چاه آبى حفر نموده، و آن كه براى خدا مسجدى ساخته، و آن كه كتاب با منفعتى نوشته، و آن كه فرزند شايستهاى از خود بجاى گذاشته است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 296
ادامه دارد ...
#بیست_پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2